Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:57

Ik zou graag het
"miljarden die over de grens vliegen"
willen vervangen door
"rechts beleid dat de armen armer maakt en de rijken rijker".

Want die miljarden 'die de grens over gaan' verdienen zichzelf doorgaans terug.
Denk aan :j ontwikkelingshulp: daar maken we handelspartners van.
De EU: wij betalen als rijk land per saldo meer, maar als handels- en doorvoernatie verdienen we er gigantisch aan.

En het rechtse beleid laat mensen met bijvoorbeeld alleen een AOW barsten in die flat uit 1950.
...en 'dat geld niet de grens over laten vliegen' helpt deze mensen nul, nada, niets.
(Want al ZOU het geld opleveren, slechts op korte termijn, dan gaat dat "gewoon" naar de rijken...)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:02

BigOne schreef:
Een groot deel heeft daarom op gr. links, PvdA en nsc gestemd .

En nog een groter deel op de PVV.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:13

Wintu schreef:
BigOne schreef:
Een groot deel heeft daarom op gr. links, PvdA en nsc gestemd .

En nog een groter deel op de PVV.

Dan kan je niet tellen. Gl/PvdA + NSC is groter dan PVV.

En hebben imo een stuk realistische oplossingen dan "grenzen dicht/ geen vluchteling meer het land in en dan zijn al onze problemen opgelost"

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:15

Tango1979 schreef:
Wintu schreef:

Dan kan je niet tellen. Gl/PvdA + NSC is groter dan PVV.

En hebben imo een stuk realistische oplossingen dan "grenzen dicht/ geen vluchteling meer het land in en dan zijn al onze problemen opgelost"

Ik kan prima tellen, tel enkel per partij en anders
kan ik het ook, PVV en NSC is groter dan GL/pvda

En de rest... tja, ik probeer enkel uit te leggen waarom men waarschijnlijk voor pvv heeft gestemd. Maar weer gaan jullie daar compleet overheen. Als je niet wilt begrijpen waarom een groot deel van Nederland rechts heeft gestemd, dan kom je er nooit.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 03-12-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:17

Ja dat klopt. Maar een groter deel van NL heeft niet op het onrealistische "geen vluchteling meer het land in/alle grenzen dicht" gestemd.

Ik snap best waarom mensen op de PVV stemmen. Maar ik geef alleen maar aan dat wat de PVV beloofd, ze gewoon niet waar kunnen maken.

Op korte termijn never nooit niet. Op lange termijn alleen als je een Nexit wilt.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 03-12-23 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:18

Tango1979 schreef:
Ja dat klopt. Maar een groter deel van NL heeft niet op het onrealistische "geen vluchteling meer het land in/alle grenzen dicht" gestemd.

Het is jammer dat je denkt dat de gemiddelde rechtse stemmer niet verder denkt dan dat.

Was geheel links groter dan geheel rechts?

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:21

Ik denk inderdaad dat een deel van de PVV stemmers serieus denkt dat dat kan. Hup de grenzen dicht en geen vluchteling meer het land in.

Ik hoor Geert Wilders erg weinig over arbeidsmigranten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:23

Tango1979 schreef:
Ik denk inderdaad dat een deel van de PVV stemmers serieus denkt dat dat kan. Hup de grenzen dicht en geen vluchteling meer het land in.

Ik hoor Geert Wilders erg weinig over arbeidsmigranten.

Waarom denk je dat. Gewoon interesse.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:25

Wat is je vraag? Waarom mensen denken dat PPV-stemmers denken dat dat kan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:27

Omdat ik het hier een paar pagina's geleden mensen serieus heb zien vermelden dat het kan.

Die niet weten dat wij niet zomaar een opt out kunnen krijgen, zonder een Nexit.

Omdat PVV stemmers die ik spreek, het niet schijnen te weten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:27

Wintu schreef:
En de rest... tja, ik probeer enkel uit te leggen waarom men waarschijnlijk voor pvv heeft gestemd. Maar weer gaan jullie daar compleet overheen. Als je niet wilt begrijpen waarom een groot deel van Nederland rechts heeft gestemd, dan kom je er nooit.

Ik denk echt dat iedereen snapt wat de zorgen in Nederland zijn en die zijn heel erg terecht. Maar je benoemt -alweer- alleen wat men als problemen ziet, ik lees geen enkele oplossing. Behalve dan buitenlanders eruit en NLers een schop onder hun hol (en dan gaan de NL’ers al helemaal in de ankers - alleen het idee al een klein beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je consumentengedrag of keuzes - welnee, vingertjewijzen is véél makkelijker). Lijkt me sterk. Ik denk dat iedereen het eens is over de problemen, maar dat men nog steeds niet snapt waarom een PVV dan de oplossing zou zijn.

Het is een enorme misvatting dat als we stoppen met al die miljarden aan vluchtelingen , het klimaat of EU verdragen uitgeven de problemen in Nederland meteen opgelost zijn. Check de doorberekende programma’s maar en bij wie de koopkracht het meest stijgt.

Maar goed, dit cirkeltje blijven we rond gaan zo. Crap in, crap out - als je niet goed weet (of wil weten) waar de problemen liggen (en die zijn helaas gewoon vaak erg complex), zal je ook nooit goede oplossingen krijgen. Al helemaam niet voor de langere termijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:42

Tango1979 schreef:
Omdat ik het hier een paar pagina's geleden mensen serieus heb zien vermelden dat het kan.

Die niet weten dat wij niet zomaar een opt out kunnen krijgen, zonder een Nexit.

Omdat PVV stemmers die ik spreek, het niet schijnen te weten.

Nexit is wel het stomste. Ik ken ook wel pvv stemmers, maar daar is iedereen het wel over eens. Zo zie je maar, de kleine groep rondom ons, vertegenwoordigd bij lange na niet de hele groep.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:44

nps schreef:
Wintu schreef:

Ik denk echt dat iedereen snapt wat de zorgen in Nederland zijn en die zijn heel erg terecht. Maar je benoemt -alweer- alleen wat men als problemen ziet, ik lees geen enkele oplossing. Behalve dan buitenlanders eruit en NLers een schop onder hun hol (en dan gaan de NL’ers al helemaal in de ankers - alleen het idee al een klein beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je consumentengedrag of keuzes - welnee, vingertjewijzen is véél makkelijker). Lijkt me sterk. Ik denk dat iedereen het eens is over de problemen, maar dat men nog steeds niet snapt waarom een PVV dan de oplossing zou zijn.

Het is een enorme misvatting dat als we stoppen met al die miljarden aan vluchtelingen , het klimaat of EU verdragen uitgeven de problemen in Nederland meteen opgelost zijn. Check de doorberekende programma’s maar en bij wie de koopkracht het meest stijgt.

Maar goed, dit cirkeltje blijven we rond gaan zo. Crap in, crap out - als je niet goed weet (of wil weten) waar de problemen liggen (en die zijn helaas gewoon vaak erg complex), zal je ook nooit goede oplossingen krijgen. Al helemaam niet voor de langere termijn.

Ik zeg hoe mensen er tegenaan kijken en waarom men gestemd heeft zoals ze heeft gedaan. Niet meer niet minder.

Wat blijft er van zo een doorberekening van een partij nog over, als zij samen met nog 3 partijen het moeten oplossen.

Je hoort mij trouwens nergens zeggen dat pvv de oplossing is.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 03-12-23 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:45

Ik denk dat veel mensen op Wilders hebben gestemd na zijn zogenaamde mildere opstelling en zeker niet zijn programma hebben gelezen. Anders kan ik me niet voorstellen hoe je als weldenkend mens op een partijprogramma zonder financiële onderbouwing
gaat stemmen waarvan overduidelijk is dat hij 90 % gewoon niet kan waarmaken zonder er een torenhoog begrotingstekort tegenover te zetten. Eenmalig de miljarden voor de boeren en milieu pakken lost 12 maanden iets op, en dan!!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:47

BigOne schreef:
Ik denk dat veel mensen op Wilders hebben gestemd na zijn zogenaamde mildere opstelling en zeker niet zijn programma hebben gelezen. Anders kan ik me niet voorstellen hoe je als weldenkend mens op een partijprogramma zonder financiële onderbouwing
gaat stemmen waarvan overduidelijk is dat hij 90 % gewoon niet kan waarmaken zonder er een torenhoog begrotingstekort tegenover te zetten. Eenmalig de miljarden voor de boeren en milieu pakken lost 12 maanden iets op, en dan!!!

Ik denk dat heel veel mensen, ongeacht welke partij, niet het programma hebben gelezen...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:50

Ik vind het superleuk om te discussiëren over oplossingen. En dan realistische oplossingen, die kunnen binnen de wet- en regelgeving.

Ik zie alleen de oplossingen van de PVV niet als realistisch.

Ik denk dat een coalitie van VVD/PVV/NSC/ BBB enorm gaat schuren.

BBB zal niet minder immigratie willen in de agro. Want delen van de agro kunnen niet zonder goedkope immigranten.

VVD zal sowieso ook niet staan te springen om minder arbeidsmigranten, want daar staan de werkgevers (de VVD stemmers bij uitstek) niet op te wachten.

PVV wil geen vluchteling meer het land in, wat wettelijk gezien niet kan.

NSC is dan wellicht iets realistischer, maar een grensgetal van 50.000 wordt lastig denk ik.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:53

Tango1979 schreef:
Ik vind het superleuk om te discussiëren over oplossingen. En dan realistische oplossingen, die kunnen binnen de wet- en regelgeving.

Ik zie alleen de oplossingen van de PVV niet als realistisch.

Ik denk dat een coalitie van VVD/PVV/NSC/ BBB enorm gaat schuren.

BBB zal niet minder immigratie willen in de agro. Want delen van de agro kunnen niet zonder goedkope immigranten.

VVD zal sowieso ook niet staan te springen om minder arbeidsmigranten, want daar staan de werkgevers (de VVD stemmers bij uitstek) niet op te wachten.

PVV wil geen vluchteling meer het land in, wat wettelijk gezien niet kan.

NSC is dan wellicht iets realistischer, maar een grensgetal van 50.000 wordt lastig denk ik.

Je kijkt enkel naar immigratie?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:55

Daar hebben we het toch over?

De rest van het programma van de PVV vind ik ook niet om over naar huis te schrijven, vanwege het gebrek aan financiële onderbouwing.

Daar heb ik eerder al een post over geplaatst. Ik zoek em ff terug

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:55

BigOne schreef:

Here we go again +:)+ -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:57

Wintu schreef:
... tja, ik probeer enkel uit te leggen waarom men waarschijnlijk voor pvv heeft gestemd.

Goed dat je dit zegt.

Mij eas dit niet duidelijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:58

Gevonden:

Ik kwam deze ook tegen, moest er wel om gniffelen
https://www.volkskrant.nl/economie/moet ... ~b59cf9c2/

En dit is nou precies waarom ik doorberekenen van plannen zo belangrijk vind.

Kosten + 29,5 MILJARD
verlagen AOW leeftijd 7,5 miljard
afschaffen eigen risico zorg 6 miljard
tandarts in basispakket 2 miljard
afschaffen BTW voedingsmiddelen 7 miljard
verhogen min loon 6 miljard
afschaffen vliegbelasting 1 miljard

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard
afschaffen ontwikkelingshulp +
klimaatsubsidies 10 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

De klimaatpot levert 2 kerncentrales op en dan hebben we het eerste jaar geen 18.5 miljard tekort.

Alle jaren daarna wel want dan is de klimaatpot leeg
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 03-12-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:03

Tango1979 schreef:
Gevonden:

Ik kwam deze ook tegen, moest er wel om gniffelen.
https://www.volkskrant.nl/economie/moet ... ~b59cf9c2/

En dit is nou precies waarom ik doorberekenen van plannen zo belangrijk vind.

Kosten + 29,5 MILJARD
verlagen AOW leeftijd 7,5 miljard
afschaffen eigen risico zorg 6 miljard
tandarts in basispakket 2 miljard
afschaffen BTW voedingsmiddelen 7 miljard
verhogen min loon 6 miljard
afschaffen vliegbelasting 1 miljard

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard
afschaffen ontwikkelingshulp +
klimaatsubsidies 10 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

Dat gat kan mooi deels gevuld met de 5 miljard die kwijt raakte in de Corona pandemie :D

Maar zonder gekheid; hoeveel plannen zijn de afgelopen jaren tot op de punt en komma precies uitgevoerd zoals bedacht?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:05

Mee eens.

Maar met een begrotingstekort van 18,5 miljard per jaar, vraag ik me wel af waar dat geld vandaan moet komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:09

Wintu schreef:
Tango1979 schreef:

Het is jammer dat je denkt dat de gemiddelde rechtse stemmer niet verder denkt dan dat.

Was geheel links groter dan geheel rechts?

... wat we echt weten is 'dat' er heel veel mensen op een partij hebben gestemd die onrealistische beloften doet.

Of de gemiddelde extreem rechtse stemmer dit niet door heeft of niet belangrijk vindt - dat is een ander hoofdstuk.
(De pvv is voor mij geen rechtse partij.)

'Wie is er groter, links of rechts?'
Tja.
De pvv is niet rechts.
Waar je de christendemocratie moet plaatsen is een vraag.

Zou je een soort kabinet Den Uyl formeren dwz links inclusief kleine partijen en cda en Omtzigt dan kom je op ik meen precies 76.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:10

Tango1979 schreef:
Mee eens.

Maar met een begrotingstekort van 18,5 miljard per jaar, vraag ik me wel af waar dat geld vandaan moet komen.

Volgens mij is een begrotingstekort “normaal”

“ De miljoenennota 2024 gaat uit van een tekort van 16,4 miljard euro voor heel 2023, oftewel -1,6 procent van het bbp. Om voor heel 2023 uit te komen op een tekort van 16,4 miljard euro zal de overheid in de tweede helft van dit jaar ruim 23 miljard euro meer moeten uitgeven dan zij aan inkomsten ontvangt. Dat is meer dan twee keer zoveel als in de tweede helft van vorig jaar toen de overheid per saldo een tekort had van 9 miljard euro.”

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/38 ... 0het%20bbp.