Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:21

Vaak zijn dat wel auto's die ze al hebben. Maar wel eens hoor. Ook mag je rond de 6000 euro spaargeld/vermogrn hebben enbdat vind ik echt wel heel veel in zo'n geval :=

Het is dat ik vanwege gezondheid nodig heb, maar als die meer waard was geweest had ik hem weggedaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:22

karuna schreef:
Je zult maar de maandniet halen met je geld. En weten dat de overbuurvrouw die in een andere gemeente woont al betaald heeft gekregen. Feit is dat niet elke gemeente dezaak op orde heeft. :n en er gemeentes zijn die al gezegd hebben maar tot 110% te gaan uitkeren terwijl ze tot 120% van het rijk krijgen. -:(-

Ze hadden het überhaupt niet via de gemeenten moeten spelen, het ministerie had dit zelf moeten regelen. Gegevens van alle bijstandsgerechtigden opvragen bij de gemeenten en aanvragen via rijksoverheid.nl in laten dienen en daar centraal laten controleren. Hoef je niet moeilijk te doen met geld naar allerlei gemeenten overmaken die dan te weinig krijgen en hun eigen regels op gaan stellen.

Zou je de gemeenten wel een rol willen geven omdat ze 'dichter bij de burger staan', dan zou je daar de controle kunnen laten doen en ze dan het betaalverzoek bij een speciale afdeling bij het ministerie kunnen laten indienen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:22

Dat mag je best roepen, maar niet echt realistisch natuurlijk.
En daarom steigeren er dan mensen. :)

Veel mensen kunnen niet met OV of de fiets want daar zijn ze niet gezond genoeg voor.

Ik krijg dan geen uitkering of wat ook maar mijn auto moet er eigenlijk ook uit.
Maar ik heb 2 dagen terug 12 kilometer elektrisch gefietst en ben er nog niet van opgeknapt....
Wil eigenlijk naar het vw-werk met de fiets van de zomer... niet dus....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:23

Ze hadden gewoon de accijns op energie moeten verlagen zodat het voor iedereen betaalbaar blijft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:25

elnienjo schreef:
Ze hadden gewoon de accijns op energie moeten verlagen zodat het voor iedereen betaalbaar blijft.

Dan nog raakt het mensen rond / net boven het sociaal minimum veel harder dan mensen die (boven)modaal verdienen, dus dat ze die een extra compensatie geven vind ik niet meer dan redelijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:29

DuoPenotti schreef:
Dat mag je best roepen, maar niet echt realistisch natuurlijk.
En daarom steigeren er dan mensen. :)

Veel mensen kunnen niet met OV of de fiets want daar zijn ze niet gezond genoeg voor.

Ik krijg dan geen uitkering of wat ook maar mijn auto moet er eigenlijk ook uit.
Maar ik heb 2 dagen terug 12 kilometer elektrisch gefietst en ben er nog niet van opgeknapt....
Wil eigenlijk naar het vw-werk met de fiets van de zomer... niet dus....

Maar er wordt niet gezegd dat je geen auto mag. Alleen dat misschien een goedkopere auto ook kan dan. Dat is toch logisch als je een bijstandsuitkering krijgt? Als jij een auto van 8000 euro waarde hebt kan je ook een goedkopere auto kopen en zelf dan weer wat geld hebben.

En qua verschil in gemeentes, je hebt dus gemeentes die uitzonderingen maken als je hem qua gezondheid nodig hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:31

Tuurlijk, logisch dat er een max aan zit. maar marlinde vond 5000 erg veel.
En zo veel is dat natuurlijk niet voor een auto.
Dan rij je niet in een dikke patserbak :D Laat staan elektrisch....

Niet dat die van mij dat waard is uit 2005 :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:35

Ze zouden de tegemoetkoming sowieso niet op de rekening moeten storten maar verrekenen met de energienota.
Veel mensen gaan naar mijn idee helemaal los als ze zo'n groot bedrag krijgen.
Zelfde met de toeslagen. Verrekenen met de zorgverzekering en de huur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:40

En voor best een aantal mensen kom je in de knel met autowaarde. Een rolstoelbus zit daar eigenlijk altijd al fors boven. Maar ja die even wegdoen is voor veel mensen meteen een aan huis verplichting. Nu zijn daar gemeentes coulant in want noodzakelijk. Maar ook gemeentes die erg star zijn.

Dat steekt mij het meeste de willekeur en dat het afhangt waar je woont hoe er met je wordt omgegaan

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:49

Exitium schreef:
elnienjo schreef:

Dan nog raakt het mensen rond / net boven het sociaal minimum veel harder dan mensen die (boven)modaal verdienen, dus dat ze die een extra compensatie geven vind ik niet meer dan redelijk

Dat kan alsnog natuurlijk, maar als er gezorgd zou worden dat door accijnsverlaging überhaupt niet zo'n idioot hoge stijging van de energierekening zou zijn zou dat minder spoed hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:49

Maar er is een verlaging van de belasting op energie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:56

MarlindeRooz schreef:
Ik zou het ook gek vinden als je wel een auto kan betalen van 5k maar wel een minima bent die recht heeft op extra gratis geld. Maar goed dat soort dingen mag je niet roepen natuurlijk. Want dan steigeren er weer mensen. :+

inderdaad :=

en voor 5k heb je ook nog een hele fatsoenlijke auto...

Ik ken genoeg mensen die niet eens een auto kunnen betalen ook niet 1 van 1000 euro.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:57

karuna schreef:
En voor best een aantal mensen kom je in de knel met autowaarde. Een rolstoelbus zit daar eigenlijk altijd al fors boven. Maar ja die even wegdoen is voor veel mensen meteen een aan huis verplichting. Nu zijn daar gemeentes coulant in want noodzakelijk. Maar ook gemeentes die erg star zijn.

Dat steekt mij het meeste de willekeur en dat het afhangt waar je woont hoe er met je wordt omgegaan

Valt dat niet onder de wmo?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:57

DuoPenotti schreef:
Je hoeft het niet te plaatsen zou een netter antwoord zijn....

Tsja, dat denk ik ook wel eens van sommige reacties, waaronder die van jou.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:58

Dat mag charley en waarvan bij deze op de hoogte :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:02

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:
Ja, sorry mvdende, maar ik vind het een belachelijke reactie. Ja, ik heb het gisteren gehad. En jij krijgt meer geld per jaar en veel minder verplichtingen en dingen die verboden zijn. Maar dat vind je zeker wel eerlijk? Want dat is in jouw voordeel... ik heb ook het geld niet om andere kachels te kopen om gasverbruik te verminderen en jij wel. Ik heb sinds vandaag alweer hogere tarieven, jij niet. Ik vind dat fijn voor jou, maar jij gunt een ander niks want jij moet eerst. Best apart als jij dus helemaal niet zoveel last ervan hebt.

Ik snap dat het erg vervelend is, maar om nu anderen het niet te gunnen? Als het op inkomen zou gaan, dus echt wat je binnen krijgt inclusief vakantiegeld en andere tegemoetkomingen zouden de mensen in de bijstand alsnog eerder aan de beurt zijn als mensen met een wajong.

Over de gemeentes die tot 130% uitkeren. Dat is een keuze van de gemeente idd. Dat is sowieso het probleem van gemeentes ook bij bijstandsuitkeringen. In de ene gemeente mag je bijvoorbeeld 100 euro per maand krijgen, in de ander word je dan gekort op uitkering. Er zit heel veel verschil in de gemeentes, maar vanuit de regering is bepaald dat het tot 120% is. Je hebt bij allerlei dingen verschil door waar je woont helaas. Niet eerlijk, maar om het die ander dan niet te gunnen?

Het gaat als het goed is ook over inkomen en niet over vermogen!

Ik gun het iedereen! Je hoort mij nergens zeggen dat ik het de bijstand niet gun! Maar ik vind het wél oneerlijk dat de één het eerder krijgt als de andere....maar dan voornamelijk omdat het dus onzeker is of je het wel krijgt als overige minima. Als ik nu de garantie krijg dat het in juni uitgekeerd wordt en de bijstand in april, hoor je mij niet! Gaat mij niet letterlijk om de dag dat het geld op mijn rekening staat, het gaat mij om het feit dat de bijstand wordt "voorgetrokken" voor de overige minima. Met dus de grote kans dat de overige minima te horen gaat krijgen: tja, sorry, geld is op...Ja, een bijstandsuitkering is iets lager dan een wajong, maar veel verschil zit er niet in. En trouwens, wat je zegt, in sommige gemeenten mag je in de bijstand iets per maand bijverdienen. Dat mag in de wajong bijvoorbeeld weer niet.

Als ze beloven dat iedereen die minima is, recht heeft op de compensatie, dan moeten ze ook iedereen uitkeren en niet bepaalde groepen gaan voortrekken en andere groepen laten stikken.

Probeer het eens wat relaxter te benaderen ipv steeds weer dat '' ik achtergesteld thema'' er in te gooien. Soms zit het mee, soms zit het tegen in het leven, of dat om gezondheid, welvaart, geld etc gaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:05

DuoPenotti schreef:
Dat mag charley en waarvan bij deze op de hoogte :D

:D :D :D heel veel dank Dat het Mag!, heel sympathiek. Maarre, alle gekheid op een stokje, ik heb je toestemming natuurlijk niet nodig om iets te vinden. Bokt is tenslotte een open discussie platform.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:08

Wat je vind moet je naar de politie brengen :D

Dat zeg ik ook niet, dat maak jij er nu van. Jammer....

En ik zei wat van wat ik regelmatig vind van de berichten van Spenk.
Jij over mij.
En ja dat vind ik prima, daar is het openbaar voor.

Maar het viel me gewoon op.
En ja dat maakt een beeld over iemand.

Zoals MvdE een beeld maakt, MWM een beeld maakt en iedereen dus. :D
Al geef ik toe, van jou had ik geen beeld, sorry.
Misschien nu binnenkort wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:10

DuoPenotti schreef:
Wat je vind moet je naar de politie brengen :D

Alleen maar als het waarde heeft :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:37

_San87_ schreef:
Jezus, wat een gezanik. Je krijgt appelflap 800 euro :').

Met de nadruk op KRIJGT!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:46

Nou ja eerst kunnen aanvragen dan maar afwachten wat je gemeente gaat doen en dan ooit nog een keer gestort krijgen.

Ooit lang geleden was er 100 euro beloofd door de regering, die moet nog steeds komen :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:48

De 1000 euro voor de werkende is ook nog onderweg :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:50

Die kreeg ik toch al niet :P en het zoet na het zuur is er ook nog nooit gekomen. Dus de zekerheid het geld komt er. Daar zou ik geen weddenschap op durven aangaan. :n Zeker omdat er gemeentes zijn die niet eens die 120% mensen gaan uitkeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:58

Exitium schreef:
karuna schreef:
Je zult maar de maandniet halen met je geld. En weten dat de overbuurvrouw die in een andere gemeente woont al betaald heeft gekregen. Feit is dat niet elke gemeente dezaak op orde heeft. :n en er gemeentes zijn die al gezegd hebben maar tot 110% te gaan uitkeren terwijl ze tot 120% van het rijk krijgen. -:(-

Ze hadden het überhaupt niet via de gemeenten moeten spelen, het ministerie had dit zelf moeten regelen. Gegevens van alle bijstandsgerechtigden opvragen bij de gemeenten en aanvragen via rijksoverheid.nl in laten dienen en daar centraal laten controleren. Hoef je niet moeilijk te doen met geld naar allerlei gemeenten overmaken die dan te weinig krijgen en hun eigen regels op gaan stellen.

Zou je de gemeenten wel een rol willen geven omdat ze 'dichter bij de burger staan', dan zou je daar de controle kunnen laten doen en ze dan het betaalverzoek bij een speciale afdeling bij het ministerie kunnen laten indienen.

Denk dat je dan met de privacywet in de knoop komt. Bovendien is het qua bijstand geen probleem om dat snel te doen, er zijn wel meer dingen die in zo'n bulk order betaald worden buiten de bijstand zelf om. Maar voor de rest van de groep moet er een een aanvraagformulier gemaakt worden, eisen moeten duidelijk zijn en dan moeten al die formulieren bekeken worden (hier is dat meestal op papier, dus handschriften ontcijferen). Kost mensen en tijd, dan is in 2 delen doen logisch, in elk geval een deel heeft het dan snel en de aantallen mensen in de problemen wordt in elk geval kleiner.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:19

tamary schreef:
Exitium schreef:

Denk dat je dan met de privacywet in de knoop komt. Bovendien is het qua bijstand geen probleem om dat snel te doen, er zijn wel meer dingen die in zo'n bulk order betaald worden buiten de bijstand zelf om. Maar voor de rest van de groep moet er een een aanvraagformulier gemaakt worden, eisen moeten duidelijk zijn en dan moeten al die formulieren bekeken worden (hier is dat meestal op papier, dus handschriften ontcijferen). Kost mensen en tijd, dan is in 2 delen doen logisch, in elk geval een deel heeft het dan snel en de aantallen mensen in de problemen wordt in elk geval kleiner.

Ik ben met je eens dat in twee delen veel praktischer is hoor, alleen is het veel praktischer om dit centraal te regelen dan decentraal.

Wat de AVG betreft, dat is niet zo'n struikelblok in dit geval. Als één van de huidige grondslagen (algemeen belang bijvoorbeeld) al niet voldoet (los van het feit dat ik me voor kan stellen dat de nodige data nu al uitgewisseld kan en mag worden en het dus überhaupt niet speelt), kun je bij mensen die het zelf aan moeten vragen al bij het indienen aangeven dat men akkoord moet geven voor de verwerking van persoonsgegevens. Voor bijstandsgerechtigden zou je het eventueel via een tijdelijke wet kunnen regelen, die zou zonder problemen door de kamers rollen dus dat kan vrij snel.