Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:37

Als Oekraïne bij de eu kan is dat natuurlijk beter voor Oekraïne maar ik dacht is dat niet ook een extra risico voor andere landen? Of zou het putin juist tegenhouden omdat hij het dan zou verliezen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:37

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:39

Hoe groot schatten jullie de kans in dat dit alles uitloopt op een Derde Wereldoorlog?
Merk om mij heen dat dit best wel leeft en mensen er bang voor zijn. Denk er zelf ook wel over, maar ik heb te weinig kennis hiervan om een inschatting te maken.
Vooralsnog willen de EU landen zich niet mengen in de oorlog.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:41

Cowboy55 schreef:
Jis_ schreef:

Duidelijk toch dat daar een T achter moet

1. Nee, daar moet geen T achter;
2. ‘Geld’ is het kern woord bij oligarchen. Vandaar dat ik moest lachen.

Och sjips ja, even opgezocht. :o Ik zou ook in deze zin er een t achter gezet hebben, doe ik nooit meer verkeerd :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:42

Oretha schreef:
Hoe groot schatten jullie de kans in dat dit alles uitloopt op een Derde Wereldoorlog?
Merk om mij heen dat dit best wel leeft en mensen er bang voor zijn. Denk er zelf ook wel over, maar ik heb te weinig kennis hiervan om een inschatting te maken.

Dat is koffiedik kijken en gewoon de gebeurtenissen volgen. Dat weet niemand.
Is de situatie zorgelijk? Ja, niets meer en niets minder.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:43

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:

Dit inderdaad. De EU is bij mijn weten nog nooit zo éénsgezind geweest ook in zo'n korte tijd.

Is al die ellende nog ergens goed voor. En Frankrijk krijgt zijn zin met één sterk leger want verschillende landen waaronder Nl en Duitsland gaan hun militaire skills op orde brengen. Voor Duitsland revolutionair.

Of ik dat nu zo wenselijk vind? Een groot europees leger? Liever een samenwerking tussen landen onderling dan een groot leger. Dat belooft meestal niet veel goeds. Daarnaast leidt dat nog minder lokaal zeggenschap van de landen zelf. Samenwerking prima een groot leger, nee dank u.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:46

Babootje schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1554943 ... p-oekraine
EU erkent aanvraag lidmaatschap Oekraine

Mischien al gemeld, maar toch belangrijk. Hopelijk kan het proces wat sneller.

Het proces zal niet veel sneller gaan maar wellicht levert een aanvraag tot, al wat voordelen op voor Oekraine.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:49

pien_2010 schreef:
Oretha schreef:

Dat is koffiedik kijken en gewoon de gebeurtenissen volgen. Dat weet niemand.
Is de situatie zorgelijk? Ja, niets meer en niets minder.

Idd niemand die het weet. Door de onvoorspelbare factor die Poetin heet. Als de rest van de wereld het hoofd koel weet te houden en niet meegaat in de oorlogsretoriek loopt het wellicht met een sisser af. Voor de rest van de wereld dan. Rusland en Oekraine zijn al het haasje.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:59

moonsparkle schreef:
Als Oekraïne bij de eu kan is dat natuurlijk beter voor Oekraïne maar ik dacht is dat niet ook een extra risico voor andere landen? Of zou het putin juist tegenhouden omdat hij het dan zou verliezen?

Denk dat Rutte goed gereageerd heeft door te zeggen dat het een lang proces is. Niet overhaast doen lijkt me heel verstandig. Ik snap Zelensky maar zijn toespraak is op emotie gebaseerd en bijna morele chantage.

nikkel

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:09

Poetin gaat gewoon verder met dat wat hij wil doen. Om het plat te zeggen, hij kan niet meer terug. Syrie 2.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:10

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:12

bigone schreef:
moonsparkle schreef:

Denk dat Rutte goed gereageerd heeft door te zeggen dat het een lang proces is. Niet overhaast doen lijkt me heel verstandig. Ik snap Zelensky maar zijn toespraak is op emotie gebaseerd en bijna morele chantage.

Dat denk ik dus ook. Rutte reageerde beter dan Von der Leyen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 18:16

Oretha schreef:
Merk om mij heen dat dit best wel leeft en mensen er bang voor zijn.

De term „wereldoorlog“ betekend op zich niet veel meer dan dat het over verschillende continenten gaat. Ik denk niet zozeer dat mensen perse bang zijn voor de term wereldoorlog mits het tenminste niet voor hun eigen stoep gebeurd.
Als er een wereldoorlog ergens in het middenoosten plaats zou vinden dan zeggen we een paar keer : oh wat erg, doneren een paar euro en dan gaat het weer over tot de orde van de dag.

Nu is er ook een bepaalde mate van dreiging in andere Europese landen. Als de oorlog eventueel wel heel Europa meeneemt maar de US en China blijven erbuiten dan heet het mogeijk nog steeds geen wereldoorlog, maar dat doet er dan nog weinig toe als het in je eigen achtertuin gebeurd.

De kans dat het naar NATO landen over springt is waarschijnlijk niet reuzachtig, maar dat het in destijds in Joegoslavie zo uit de hand gelopen is hadden de meeste burgers ook niet aan zien komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:47

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:56

Zweedse nieuws zegt dat er 5 mensen zijn omgekomen en 5 mensen gewond geraakt zijn bij de aanval op de tv toren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:57

Sizzle schreef:
De term „wereldoorlog“ betekend op zich niet veel meer dan dat het over verschillende continenten gaat. Ik denk niet zozeer dat mensen perse bang zijn voor de term wereldoorlog mits het tenminste niet voor hun eigen stoep gebeurd.

Dat niet alleen. Een oorlog noem je een wereldoorlog als er grootmachten tegenover elkaar staan.
Een oorlog die over meer continenten gaat is dus niet per se een wereld oorlog.
Een wereldoorlog dreigt nu wel, want zodra de Navo betrokken raakt vindt Rusland de EU, en de aloude bondgenoten Engeland en Amerika tegenover zich.

.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:57

Babootje schreef:
@Kiki "haar vader" :D

Oeps te snel willen typen en eten moeten maken.

Cowboy55 schreef:
[

Hetzelfde GELD?!

Haast en autocorrect faal gaat idd niet samen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:03

Wat mij betreft is dit al WO3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:08

Het is gewoon heel erg, hoe we het noemen zal me echt een biet zijn.
Zo is een pandemie ook niet perse erger dan een epidemie (kwa impact en doden). Het is uiteindelijk maar net of het jou en je naasten treft.
Zo is er nu dus 0 aandacht voor die enorme overstromingen in Australie omdat er nu iets anders is wat dichter bij huis is.
Zo werkt het menselijk brein.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:09

Dat is niet helemaal waar Sizzle, althans niet bij ons, alleen gaat het topic daar niet over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:16

pien_2010 schreef:
Dat is niet helemaal waar Sizzle, althans niet bij ons, alleen gaat het topic daar niet over.

Ik vond het anders echt wel een beetje schokkend hoor dat 15000 mensen geevacueerd waren maar het nieuws ergens op pagina 5 verstopt stond.

Maar inderdaad het gaat over de Oekraine dat klopt.
Echter denk ik niet dat het voor een burger in Kiev uitmaakt of het volgens de boekjes dadelijk wel of niet WO3 genoemd wordt, die bom is net zo dodelijk helaas |(

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:23

#The first Russian TOS-1A thermobaric MRLS to be captured by the Ukrainian army. The system was abandoned in good condition and fully-loaded.

de eerste Russische TOS-1A thermobarische MRLS die door het Oekraïense leger is veroverd. Het systeem werd achtergelaten in goede staat en volledig geladen.

https://twitter.com/UAWeapons/status/14 ... uf0Xg&s=19

Pffft. Deze hebben ze gelukkig kunnen onderscheppen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:26

Omdat er veel nepnieuws is plus dat de televisietoren eruit ligt is er voor de Oekraïners nu een whats app groep aangemaakt.
Misschien handig voor de mensen hier met familie, vrienden, kennissen daar.
Dit bericht staat op de fb groep https://www.facebook.com/MNS.GOV.UA
Naar deze groep verwees de NOS zelf ook eerder. Ze plaatsen best veel updates.

Citaat:
De staatsdienst van Oekraïne voor noodgevallen lanceerde een informatiechatbot op WhatsApp.
De gratis dienst zal gebruikers toegang geven tot belangrijke updates, betrouwbare en geloofwaardige informatie, en informatie over noodreactie procedures.
Om gebruik te maken van de gratis WhatsApp chatbot, sla je gewoon +380676785917 op in je telefooncontacten en stuur vervolgens een sms met het woord "start" (begin) in WhatsApp-bericht om te beginnen.
Verder kan de gebruiker het noodzakelijke onderwerp kiezen uit een reeks menupararaters om toegang te krijgen tot de relevante instructies van het DSNS van Oekraïne zoals belangrijke updates van de organisatie, laatste nieuws, veiligheidsinstructies, aanbevelingen voor omslag en pakket annya over officiële informatie bronnen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraïne is ervan overtuigd: "In oorlogsomstandigheden, wanneer websites van staatsinstellingen voortdurend worden aangevallen door de vijand, is het heel belangrijk dat iedereen toegang heeft tot alle noodzakelijke informatie. Daarom gebruiken reddingswerkers andere betrouwbare communicatiekanalen om burgers te informeren. Zo'n kanaal is met name WhatsApp. Een eenvoudig intuïtief menu zal gebruikers in staat stellen antwoorden te krijgen op vragen die hen aangaan, dus de DSNS van Oekraïne is internationale partners dankbaar voor hun hulp en verwelkomt dit initiatief om een c te creëren hatbot op het whatsapp platform
Will Catcart, WhatsApp-manager, reageert: "We weten dat mensen afhankelijk zijn van privéprogramma's zoals WhatsApp om veilig te communiceren, contact te maken met autoritatieve informatie en ondersteuning te krijgen wanneer ze dit het meest nodig hebben "De DSNS-chatbot zal mensen in Oekraïne betrouwbare toegang geven tot betrouwbare en belangrijke informatie over de situatie, laatste nieuws en instructies om zichzelf te beveiligen.
Informatiedienst gemaakt op WhatsApp for Business platform door Turn. io, partner in technologieën voor sociale impact.
WhatsApp verwijdert desinformatie, beperkt het doorsturen en markeren van berichten die niet van de afzender zijn ontvangen zodat mensen weten wanneer de informatie door een derde partij is verzonden.
Voor toegang tot de WhatsApp chatstand gebruik de link: https://wa.me/380676785917?text=почати

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:32

Is er een idee hoeveel thermobarus bommen Rusland in bezit heeft? Echt verschrikkelijk dat zoiets überhaupt bestaat, enkel om zoveel mogenlijk slachtoffers te maken.
Net als die vreselijke gas bommen met zuur die in Syrie gebruikt werden/worden waarbij je huid gewoon weg brand.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:37

Sizzle schreef:
Is er een idee hoeveel thermobarus bommen Rusland in bezit heeft? Echt verschrikkelijk dat zoiets überhaupt bestaat, enkel om zoveel mogenlijk slachtoffers te maken.
Net als die vreselijke gas bommen met zuur die in Syrie gebruikt werden/worden waarbij je huid gewoon weg brand.

Kan zo snel er niks over vinden. Wel dat iedere TOS-01 max 30 thermobarische raketten kan bevatten