Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:41

https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/w ... gencrisis/

Misschien moet je t even in de juiste context lezen.
Let vooral op het woordje "achterstand" en op het feit dat de overheid een structureel tekort aan sociale woningen heeft laten ontstaan.
En denk er dan eens over na bij wie de verantwoordelijkheid ligt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:13

Kan best zijn maar het feit is er dat dit gebeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:16

Nikass schreef:
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/w ... gencrisis/

Misschien moet je t even in de juiste context lezen.
Let vooral op het woordje "achterstand" en op het feit dat de overheid een structureel tekort aan sociale woningen heeft laten ontstaan.
En denk er dan eens over na bij wie de verantwoordelijkheid ligt.

Bij de asielzoekers, duh.

;(.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:17

chanicha schreef:
Kan best zijn maar het feit is er dat dit gebeurt.

Ja, maar zoals al 300miljoenkeer gezegd komt dat niet door asielzoekers/vluchtelingen, maar door een ronduit debiel beleid van de lieve meneren en mevrouwen in Den Haag, die niet verder kijken dan hun pluche zetel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:34

Dat klopt maar dan nog. Ik snap dat ze iets moeten maar eerlijk is het niet.
Het hele kabinet moet wieberen maar ja, wat en wie dan -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:54

Nou probeer eens wat. Veel slechter kan het niet worden toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:47

Nikass schreef:
Alleen geld sturen is misschien niet effectief nee, maar er zijn vast betere opties. Mogelijk een (deel van een) meer structurele oplossing. Misschien moet je ook bedenken wie heeft de afgelopen jaren de verantwoordelijkheid gehad voor ontwikkelingshulp... de huidige rechtse partijen die ontwikkelingshulp niet willen en tegen heug en meug als een soort moreel verplicht iets zien waar je niet onderuit komt.
Maar als je niet bereid bent om over de grenzen te denken dan komt vanzelf de rekening.
Het aantal vluchtelingen gaat alleen maar toenemen. Door klimaatverandering zijn hele delen van Afrika straks niet meer bewoonbaar.
Het is zo makkelijk om iets meteen weer terzijde te schuiven als geen reële oplossing, maar een alternatief hebben mensen ook niet. Behalve klagen en een bevolkingsgroep tot zondebok maken.
Want mensen hebben wel ergens last van, maar willen tegelijkertijd ook niet echte verandering. Want dat is eng, of kost teveel moeite.

(dit is overigens niet persoonlijk naar jullie bedoeld, Elisa en Charly!)

Ik zou graag de veranderingen zien in hun eigen land van herkomst, zou al mooi zijn als al die domme oorlogen stoppen.
Wat ik wel mis hier namelijk is..wat doen die mensen er zelf aan? Wie stapt er op in zijn eigen land om hervormingen te creeren en het eigen land op te bouwen en leefbaarder te maken? Welke verantwoordelijkheid nemen de vluchtelingen zelf?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:03

Ja natuurlijk Elisa, dat zou heel fijn zijn. Maar een land kent een geschiedenis, waardoor conflicten en problemen soms ontstaan. Verdiep je daar eens in, en vooral ook in de rol die het westen heeft gespeeld (en soms nog doet) in het ontstaan van die problemen.

Momenteel zorgt Nederland bijvoorbeeld voor een plastic afvalberg in Indonesië. Tot wat voor problemen dat over tien, twintig jaar leidt weten we nog niet. Maar al te gemakkelijk roepen we dan dat landen hun eigen problemen maar op moeten lossen.. maar soms zijn wij deel van het probleem. Dus onze verantwoordelijkheid begint hier, en nu.

Elisa2

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:08

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen wel dat zij OOK hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Soms lijkt het net alsof zij alleen maar "de slachtoffers" zijn terwijl ze zelf toch ook wat kunnen doen aan de eigen leefbaarheid in hun land. Soms ook niet, en dat is zuur maar ik geloof niet zo in het grote slechte westen wat daarom al hun problemen op moet lossen. Uiteraard moet het westen wel de verantwoordelijkheid nemen voor de problemen die zij creeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:49

Nikass schreef:
Ja natuurlijk Elisa, dat zou heel fijn zijn. Maar een land kent een geschiedenis, waardoor conflicten en problemen soms ontstaan. Verdiep je daar eens in, en vooral ook in de rol die het westen heeft gespeeld (en soms nog doet) in het ontstaan van die problemen.

Momenteel zorgt Nederland bijvoorbeeld voor een plastic afvalberg in Indonesië. Tot wat voor problemen dat over tien, twintig jaar leidt weten we nog niet. Maar al te gemakkelijk roepen we dan dat landen hun eigen problemen maar op moeten lossen.. maar soms zijn wij deel van het probleem. Dus onze verantwoordelijkheid begint hier, en nu.

Die landen laten wel onze rotzooi binnen ipv te zeggen ruim je rommel zelf maar op. Deels is dat door het geld wat ze krijgen om voor stort te spelen, maar ook daar is de kennis er om verantwoordelijk met je grondgebied om te gaan.
China bv heeft op een gegeven moment ook gezegd en nu is het genoeg, we accepteren dat spul niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:11

Sowieso in het kader van het milieu en klimaat zou plastic imo echt verboden moeten worden. De plastic soep is sowieso een wereldwijd probleem.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:20

Kunnen ze dat in China niet recyclen naar nieuwe Action meuk?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:28

tamary schreef:
Nikass schreef:

Die landen laten wel onze rotzooi binnen ipv te zeggen ruim je rommel zelf maar op. Deels is dat door het geld wat ze krijgen om voor stort te spelen, maar ook daar is de kennis er om verantwoordelijk met je grondgebied om te gaan.
China bv heeft op een gegeven moment ook gezegd en nu is het genoeg, we accepteren dat spul niet meer.

Vreemde oorzaak gevolg relatie. Volgens mij is het nog altijd het westen die het vaak illegaal stort. Misschien daar het probleem aanpakken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:31

Het westen betaald India om daar het plastic te dumpen, daar is niks illigaals aan. Wel kun je daar natuurlijk hele grote vraagtekens bij plaatsen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:55

Elisa2 schreef:
Het westen betaald India om daar het plastic te dumpen, daar is niks illigaals aan. Wel kun je daar natuurlijk hele grote vraagtekens bij plaatsen.

Ik geloof dat niet elke storting legaal gebeurd, en ook niet in India is (zoekt driftig een artikel wat ik ooit heb gelezen)

Maar vooralsnog kiezen wij ervoor. De verantwoordelijkheid ligt bij ons. Tuurlijk zij nemen het geld aan. Maar het is ook wel heel makkelijk een emerging economy zoals India makkelijk over te halen met wat geld..

Wacht maar tot we alle klimaatvluchtelingen krijgen. Dan zullen het er pas veel zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:57

Zoek maar eens op kledingwoestijn Chili...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:07

Natuurlijk ligt er ook in de andere landen een verantwoordelijkheid. Zeker. En alles oplossen kunnen en hoeven wij denk ik ook niet.
Maar regelmatig is in dit topic aangehaald dat ieder zijn eigen problemen maar moet oplossen en dat buiten Europa een ver van mijn bedshow is waar we niets mee te maken willen hebben.
Maar wij maken ondertussen wel ge/misbruik van die landen, of hebben dat gedaan en laten ze vervolgens met de problemen achter.

Altijd doen alsof het koloniale verleden (niet alleen van Nederland, ook Engeland, Frankrijk) zover achter ons ligt is niet terecht.
Generaties lang plunderen en landen hun autonomie ontnemen, leidt er oa toe dat eenmaal zelfstandig die landen niet meer één, twee drie hun zaken bestuurlijk en economisch op orde hebben.
De rijke grondstoffen zoals olie en koper gaan nu nog steeds naar de grote bedrijven in het westen en de landen in Afrika waar het vandaan komt krijgen er niet of nauwelijks voor betaald! Behalve dan de rekening dat hun grond naar de kl*te wordt geholpen door de ontginning en het gebruik van giftige stoffen.
Hoe moeten zij hun land opbouwen?
Als zij hierdoor over een aantal jaren ook vluchtelingen worden, houden wij dan de deur dicht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:01

Dat is kennelijk niet waar dat Afrika niet betaald krijgt voor hun grondstoffen:
https://nos.nl/artikel/2248982-china-in ... n-te-nemen

60 miljoen noem ik niet niks en zo te lezen doet China veel voor de infrastructuur. Dat er geinvesteerd wordt in verkeerde zaken vanwege de belangen van de andere landen is helaas wel zo. Lijkt me een goede reden om meer te gaan investeren in duurzame energie daar..maar ergens moeten er dan wel knoppen omgezet worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:22

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:25

Deze crisis legt de kneuzenkermis dat onze overheid is wel heel mooi in de spotlights.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:30

Ik denk dat ze daar zelf al geen herinnering meer aan hebben.
Het is schandalig dat ze denken van zichzelf dat ze alles wel kunnen :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:51

Ik snap zowieso niet waarom de overheid die afgelopen tien jaar helemaal niets gedaan heeft nu zegt het is crisis (door je eigen beleid ja) dus nu trekken wij de regie naar ons toe, zodat we er een nog groter zooitje van kunnen maken ofzo?

Ik verbaas mij over het oneindige vertrouwen wat mensen lijken te hebben terwijl ik denk: hoeveel moet er nog gebeuren voordat mensen doorhebben dat er structureel iets heel erg mis zit bij de overheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:53

Sunnda schreef:
Ik snap zowieso niet waarom de overheid die afgelopen tien jaar helemaal niets gedaan heeft nu zegt het is crisis (door je eigen beleid ja) dus nu trekken wij de regie naar ons toe, zodat we er een nog groter zooitje van kunnen maken ofzo?

Ik verbaas mij over het oneindige vertrouwen wat mensen lijken te hebben terwijl ik denk: hoeveel moet er nog gebeuren voordat mensen doorhebben dat er structureel iets heel erg mis zit bij de overheid.

Het vertrouwen in de overheid is momenteel bepaald niet hoog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:31

Om dadelijk "iedereen" weer VVD te zien stemmen.
Genoeg mensen die dus geen last hebben van pinokkio met ernstige vergeetachtigheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:37

Heel eerlijk gezegd denk ik dat de vvd op dit moment gewoon beter is dan pvv, ja21, forum of een andere partij.
Vvd heeft ons in het verleden wel uit een crisis geholpen.
Doordat in het verleden de broekriem is aangetrokken konden ze wel met het ene steunpakket na het andere komen.

Ga je een andere partij laten regeren dan denk ik echt dat de sociale zekerheid een stuk minder zal worden