[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:48

anjali schreef:
Tiggs schreef:
Jij noemt dit 'andersdenkenden'? Ik vraag me weleens af in wat voor een wereld je leeft met de opmerkingen die jij in dit topic maakt... Kaag stukmaken omdat ze je doet denken aan het Israël-Palestina conflict, maar iemand die de holocast ontkent gewoon 'andersdenkend' noemen.

Jij bent duidelijk een fan van mevr. Kaag.

Volgens mij is ze vooral geen fan van holocaustontkenners.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:49

mysa schreef:
Over het electoraat van deze partijen: ik denk dat een klein deel echt fascistisch is maar dat een groter deel gewoon een gebrek aan kennis heeft. Die stemmen op dergelijke partijen uit onwetendheid en uit onvrede. Maar juist die achterban vind ik gevaarlijk, die zijn gemakkelijk te manipuleren en dat is al eerder in massa-hysterie ontaard.

Boeiende gedachte. Het is zo onbegrijpelijk dat mensen FvD stemmen, die zijn of facistisch of hebben te weinig kennis?

Het kan dus niet dat een normaal, intelligent persoon zonder fascistische gedachtes FvD( of in de NRC collumn Ja21 of Wilders) stemt :+ .

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:50

Probleem van Wieringa is dat de druiven wel heel erg zuur zijn. Links is gewoon weggevaagd. Maar een schrale troost, D66 heeft met hun programma de andere linkse partijen links ingehaald. En ook VVD is ietsje naar links opgeschoven.
En wat Wieringa niet helemaal door heeft in het beschimpen van "rechts". Hij gooit alles maar op een hoop. Allemaal fascisten dus. Wieringa met een flinke schep zout nemen. Net zoals andere columnisten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:50

ruitje, sorry maar dat gevoel heb ik soms wel ja. Ik heb nog nooit een daadwerkelijk, met feiten onderbouwd argument(en) gehoord om op meneer Wilders of meneer Baudet te stemmen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:54

ruitje schreef:
mysa schreef:
Over het electoraat van deze partijen: ik denk dat een klein deel echt fascistisch is maar dat een groter deel gewoon een gebrek aan kennis heeft. Die stemmen op dergelijke partijen uit onwetendheid en uit onvrede. Maar juist die achterban vind ik gevaarlijk, die zijn gemakkelijk te manipuleren en dat is al eerder in massa-hysterie ontaard.

Boeiende gedachte. Het is zo onbegrijpelijk dat mensen FvD stemmen, die zijn of facistisch of hebben te weinig kennis?

Het kan dus niet dat een normaal, intelligent persoon zonder fascistische gedachtes FvD( of in de NRC collumn Ja21 of Wilders) stemt :+ .

Die zullen er ook zijn maar ik ken er drie van heel nabij en die zijn niet dom maar hebben een ontstellend gebrek aan algemene kennis. Ze zien het ook niet, niet het racisme, niet het antisemitisme, dat ontkennen ze stellig. Even heel simpel: het woord boreaal, daar hadden ze nog nooit van gehoord. En dat zegt ze dus ook niets.

Antisemitische appjes, ach dat zijn gewoon grapjes die iedereen wel eens maakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:15

anjali schreef:
Tiggs schreef:
Jij noemt dit 'andersdenkenden'? Ik vraag me weleens af in wat voor een wereld je leeft met de opmerkingen die jij in dit topic maakt... Kaag stukmaken omdat ze je doet denken aan het Israël-Palestina conflict, maar iemand die de holocast ontkent gewoon 'andersdenkend' noemen.

Is dit een serieuze reactie op Tiggs? Is dat echt wat je hier uit haalt ja?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:29

ruitje schreef:
mysa schreef:

Ik herinner me nog de vorige verkiezingen. Toen volgde ik het ook al op Bokt en toen waren er ontzettend veel Bokkers die aangaven op Baudet te gaan stemmen. En nu wordt hij verketterd.

juval

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:36

vinden mensen die links gestemd hebben zichzelf dan intelligenter dan mensen die rechts stemden? of andersom? of is het zo dat alle mensen die niet op dezelfde partij als jijzelf heeft gestemd minder intelligent/dom is?
Moet stemmen worden voorbehouden voor mensen met een iq hoger dan 125 bijvoorbeeld? of moeten die stemmen zwaarder wegen?

zomaar een vraag :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:43

Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag stemmen ongeacht IQ of kennis. Maar als je merkt dat mensen extremistische uitingen niet herkennen, mag je je daar toch zorgen om maken?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:43

@anjali, toen was Baudet ook nog lang niet zo radicaal en extreem als nu. Toen werd het imo nog een beetje gezien als de 'PVV-light' ..

@juval, het gaat volgens mij helemaal niet om links en rechts want die termen kloppen heden ten dage amper nog. De PVV is namelijk op veel vlakken totaal niet rechts, en de VVD is naar links opgeschoven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:48

ik merk in dit topic namelijk wel een beetje dat wanneer je er voor uit durft te komen dat je op Baudet hebt gestemd, je minder intelligent wordt gevonden. Terwijl zoiets niet gevonden wordt als je bijvoorbeeld Klaver of Ouwehand hebt gestemd.

Maar ik kan het mis hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:52

juval schreef:
ik merk in dit topic namelijk wel een beetje dat wanneer je er voor uit durft te komen dat je op Baudet hebt gestemd, je minder intelligent wordt gevonden. Terwijl zoiets niet gevonden wordt als je bijvoorbeeld Klaver of Ouwehand hebt gestemd.

Maar ik kan het mis hebben.

Kan kloppen. Maar ik vind Baudet stemmen ook enorm kortzichtig en ja, eigenlijk gewoon dom. Moet ik nog uitleggen waarom?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:55

Nogmaals, het gaat niet zozeer om IQ als wel om gebrek aan kennis. Althans dat is wat ik in mijn omgeving zie. Ze zien het gevaar gewoon niet.

Ook weer zorgwekkend: stickers van 'Vizier op Links' , kun je bestellen bij die organisatie. Een organisatie wier tweets regelmatig werden geretweet door Baudet.

Op de sticker staat: 'Dit huis wordt geobserveerd'.
Kun je dus op het huis van mensen plakken van wie je vermoedt, of zeker weet, dat ze links zijn.
Laatst bijgewerkt door mysa op 22-03-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:56

Tiggs schreef:

+ 1

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:57

juval schreef:
vinden mensen die links gestemd hebben zichzelf dan intelligenter dan mensen die rechts stemden?

Geen idee.
Er is een gezegde dat ik niet onderschrijf, dat je voor je 40ste links moet stemmen, 'anders heb je geen hart' en daarna rechts 'anders heb je geen verstand'.
... gaat waarschijnlijk over geld en eigen belang. (Je mag stemmen om die redenen.)

Citaat:
Moet stemmen worden voorbehouden voor mensen met een iq hoger dan 125 bijvoorbeeld? of moeten die stemmen zwaarder wegen?

zomaar een vraag :)

Ik heb wel eens geroepen : voorbehouden aan mensen die het systeem begrijpen.
Maar tja, hoe implementeer je dat???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:58

anjali schreef:
Tiggs schreef:

Goh wat een inhoudelijke reactie :roll: Jij bent duidelijk heel streng gelovig en wilt dit ook anderen opleggen in een deel van je posts, je reageert heel selectief en zodra er wordt doorgevraagd waarom je iets zegt geef je niet thuis.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:00

Ik heb een aantal cliënten, voornamelijk succesvolle ondernemers, die FvD hebben gestemd uit 'protest'. We bespreken dat ook met elkaar, en ik heb aangegeven dat ik dat niet bepaald slim vindt. Ik kan me voorstellen dat veel mensen naar de korte termijn hebben gekeken (minder maatregelen!) i.p.v. de lange termijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:02

In de collumn van NRC worden Wilders, Baudet en Ja21 genoemd als de rechtse wind.

Ik vind het boeiend, dat omdat iemand 3 FvD stemmers kent, of iemand niet met argumenten onderbouwd wat hij/zij stemt diegene als zonder kennis word weggezet.

Als iemand zegt ik stem op Baudet want zijn haar zit zo leuk, dan is dat toch een argument?

Dat jij het geen goed argument vind dat mag.

Ik snap bijvoorbeeld SGP stemmers ook echt niet, ik kan mij totaal niet vinden in de standpunten van die partij. Maar ik zet die kiezers niet weg als dom?

Ik probeer begrip te hebben voor het feit dat er veel mensen met verschillende denkbeelden zijn en te bedenken hoe dat maatschappelijk zo gekomen is.

Er gebeuren hele zorgwekkende dingen in de extreme kanten van onze maatschappij, extremisme is nooit goed. Niet op links en niet op rechts.

Ik vond dit topic fijn, omdat in tegenstelling tot sommige andere topics, er respect was voor alle politieke stromingen. Mensen zaten hier omdat men echt van elkaar wilde horen waarom ze iets stemden.

De laatste pagina's is dat ver te zoeken van beide kanten. Wat schieten we daar nou mee op? Door elkaar weg te zetten kom je helemaal niet meer met elkaar in gesprek.

Zonde...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:02

mysa schreef:
ruitje schreef:

Die zullen er ook zijn maar ik ken er drie van heel nabij en die zijn niet dom maar hebben een ontstellend gebrek aan algemene kennis. Ze zien het ook niet, niet het racisme, niet het antisemitisme, dat ontkennen ze stellig. Even heel simpel: het woord boreaal, daar hadden ze nog nooit van gehoord. En dat zegt ze dus ook niets.

Antisemitische appjes, ach dat zijn gewoon grapjes die iedereen wel eens maakt.

Ik vond dit wel een interessant schrijfsel.

Duidelijk gekleurd, neemt niet weg dat hij hier en daar volgens mij redelijk de spijker op de kop slaat.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/19/he ... s-a4036549

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:03

Ha, hetzelfde artikel hebben we het dus over volgens mij :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:04

Haaa, ik zie nu dat die al genoemd was :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:06

Is het niet zo dat partijen als FvD een soort fast-food zijn?
Verleidelijk en hapklaar?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:07

ruitje schreef:
In de collumn van NRC worden Wilders, Baudet en Ja21 genoemd als de rechtse wind.

Ik vind het boeiend, dat omdat iemand 3 FvD stemmers kent, of iemand niet met argumenten onderbouwd wat hij/zij stemt diegene als zonder kennis word weggezet.

Als iemand zegt ik stem op Baudet want zijn haar zit zo leuk, dan is dat toch een argument?

Dat jij het geen goed argument vind dat mag.

Ik snap bijvoorbeeld SGP stemmers ook echt niet, ik kan mij totaal niet vinden in de standpunten van die partij. Maar ik zet die kiezers niet weg als dom?

Ik probeer begrip te hebben voor het feit dat er veel mensen met verschillende denkbeelden zijn en te bedenken hoe dat maatschappelijk zo gekomen is.

Er gebeuren hele zorgwekkende dingen in de extreme kanten van onze maatschappij, extremisme is nooit goed. Niet op links en niet op rechts.

Ik vond dit topic fijn, omdat in tegenstelling tot sommige andere topics, er respect was voor alle politieke stromingen. Mensen zaten hier omdat men echt van elkaar wilde horen waarom ze iets stemden.

De laatste pagina's is dat ver te zoeken van beide kanten. Wat schieten we daar nou mee op? Door elkaar weg te zetten kom je helemaal niet meer met elkaar in gesprek.

Zonde...

Tja weetje, zolang je geen legitieme argumenten hebt kun je het mensen ook niet kwalijk nemen dat ze je stemkeuze dom vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:12

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:13

Wat zijn dan legitieme argumenten?

Argumenten waarbij jij denkt: ja logisch dat iemand FvD stemt?

Want dat gaat bijv. In mijn geval bij de SGP nooit gebeuren. Ik ga dat nooit logisch vinden ;) . Zou arrogant zijn van mij, omdat ik daarin niet van mening wil veranderen, een andere groep als dom weg te zetten...