Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:57

Jessix schreef:
Ann schreef:
Ik vraag me serieus af wie hem bij de VVD kan vervangen als minister-president? Iemand suggesties?

Ik was vanmorgen aan het zoeken op internet en daarbij kwam de naam Edith Schippers naar voren.

Lijkt me wel een hele logische stap voor de VVD. Met Rutte komt de VVD niet ver meer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:02

Loretta schreef:
Jessix schreef:
Ik was vanmorgen aan het zoeken op internet en daarbij kwam de naam Edith Schippers naar voren.

Lijkt me wel een hele logische stap voor de VVD. Met Rutte komt de VVD niet ver meer.

Ik weet het niet hoor, ligt geheel aan hoe de VVD erin staat. Zonder VVD regeren wordt lastig dus als zij voet bij stuk houden lijkt me dat er dan een soort patstelling ontstaat? Bovendien doet men nu alsof geen van de partijen hem als MP wil, en hoewel er vast voorkeuren zijn het niet te doen hebben de regerende partijen dat nog niet zo expliciet uitgesproken toch? Dus ik zou hem nog niet zo snel afschrijven.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren, of idd Rutte opstapt, of Kaag MP wordt, of...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:03

Je valt in herhaling, Loretta. Je mening over Mark Rutte is nu wel bekend.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:04

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:06

Sofie Hermans is voor nu nog wat te onervaren denk ik? Wel een belofte voor de toekomst vind ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:07

Ann schreef:
Je valt in herhaling, Loretta. Je mening over Mark Rutte is nu wel bekend.

Is niet mijn mening. Dat is gewoon hoe op dit moment de situatie is.en om eerlijk te zijn ben ik daar niet rouwig om nee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:12

Het is allemaal koffiedik kijken. Je kunt het alle kanten uit denken en beredeneren. On verra→ we zullen zien. Edith Schippers zou MP kunnen worden, alleen denk ik dat ze een goede functie nu heeft.
Je kunt ook zeggen, de VVD dankt mede zijn succes aan de loyale D66 die al jaren mede regeringspartij is en daarmee het ook mogelijk heeft gemaakt dat de VVD succesvol was (en vv). Dus wellicht dat daar nu iets voor terug wordt gevraagd en dat is Kaag als MP. Aan de andere kant is het ook logisch dat de grootste partij de MP levert. Hoe het ook zal zijn, mij maakt het niet heel erg veel uit (al zou ik het geweldig vinden en verstandig als Kaag het zou worden) als het maar een diplomatiek iemand is die ook op het EU toneel op kan komen voor de belangen van NL en de diplomatie goed beheerst.

Een hele tijd geleden is de opmerking gemaakt in dit topic, dat Kaag NL uit gaat leveren aan de EU. Als je pro EU bent, dan is het niet logisch om je land uit te leveren als een soort provincie, maar te zorgen dat in het geval van NL er goed samengewerkt wordt met de kleinere landen nu de UK vertrokken is om zo samen gehoord te worden daar. Dat soort coalities smeden zie ik Kaag maar ook VVD-ers echt wel doen. Een minister president staat niet alleen boven alle partijen (ik vind dat Mark Rutte heeft laten zien dat hij dat goed doet, oa toen hij zelfs Martin van Rijn (pvda) 3 maanden aangesteld als tijdelijke opvolger van Bruins. Toen vond ik hem een groot staatsman, die vanwege het landsbelang boven partij belang deze keuze maakte. Daar heb ik nog steeds respect voor!), maar een minister president begeeft zich ook op het internationale toneel. Kaag met haar ervaring is een bekende en geniet internationaal erg veel respect (sorry bokkers die op haar kotsen→ het is ook gewoon wat het is) zou zeker gezien worden als een volwaardige gesprekspartner vanaf de allereerste minuut. Heeft ook zo zijn voordelen.

Maar voor veel zaken valt veel te zeggen dus we zullen zien.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:15

Eens hoor Pien. Zou mooi zijn als deze oliebol, áls Rutte besluit om toch maar op te stappen, het gevolg heeft dat er de eerste vrouw MP wordt (van D66 danwel VVD). Toch nog íéts positiefs, zo’n historisch moment

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:15

Jessix schreef:
Ann schreef:
Ik vraag me serieus af wie hem bij de VVD kan vervangen als minister-president? Iemand suggesties?

Dat lijkt me niet heel logisch, ze heeft een goed betaalde baan bij DSM, de stap naar MP op dit moment biedt te veel onzekerheid.
Zelfs als Rutte opstapt verwacht ik dat het alsnog onrustig zal zijn binnen VVD en ook binnen het hele kabinet. Wie zegt dat de formatie dan wel lukt? Straks sturen andere partijen alsnog aan op nieuwe verkiezingen of laten zsm de regering vallen in de hoop dat VVD veel zetels verliest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:17

pien_2010 schreef:
Het is allemaal koffiedik kijken. Je kunt het alle kanten uit denken en beredeneren. On verra→ we zullen zien. Edith Schippers zou MP kunnen worden, alleen denk ik dat ze een goede functie nu heeft.
Je kunt ook zeggen, de VVD dankt mede zijn succes aan de loyale D66 die al jaren mede regeringspartij is en daarmee het ook mogelijk heeft gemaakt dat de VVD succesvol was (en vv). Dus wellicht dat daar nu iets voor terug wordt gevraagd en dat is Kaag als MP. Aan de andere kant is het ook logisch dat de grootste partij de MP levert. Hoe het ook zal zijn, mij maakt het niet heel erg veel uit (al zou ik het geweldig vinden en verstandig als Kaag het zou worden) als het maar een diplomatiek iemand is die ook op het EU toneel op kan komen voor de belangen van NL en de diplomatie goed beheerst.

Een hele tijd geleden is de opmerking gemaakt in dit topic, dat Kaag NL uit gaat leveren aan de EU. Als je pro EU bent, dan is het niet logisch om je land uit te leveren als een soort provincie, maar te zorgen dat in het geval van NL er goed samengewerkt wordt met de kleinere landen nu de UK vertrokken is om zo samen gehoord te worden daar. Dat soort coalities smeden zie ik Kaag maar ook VVD-ers echt wel doen. Een minister president staat niet alleen boven alle partijen (ik vind dat Mark Rutte heeft laten zien dat hij dat goed doet, oa toen hij zelfs Martin van Rijn (pvda) 3 maanden aangesteld als tijdelijke opvolger van Bruins. Toen vond ik hem een groot staatsman, die vanwege het landsbelang boven partij belang deze keuze maakte. Daar heb ik nog steeds respect voor!), maar een minister president begeeft zich ook op het internationale toneel. Kaag met haar ervaring is een bekende en geniet internationaal erg veel respect (sorry bokkers die op haar kotsen→ het is ook gewoon wat het is) zou zeker gezien worden als een volwaardige gesprekspartner vanaf de allereerste minuut. Heeft ook zo zijn voordelen.

Maar voor veel zaken valt veel te zeggen dus we zullen zien.

Als je er goed over nadenkt dan heeft Kaag als premier zeker wel wat voordelen voor Nederland. Zou best weleens positief kunnen uitpakken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:23

IMANDRA schreef:
Eens hoor Pien. Zou mooi zijn als deze oliebol, áls Rutte besluit om toch maar op te stappen, het gevolg heeft dat er de eerste vrouw MP wordt (van D66 danwel VVD). Toch nog íéts positiefs, zo’n historisch moment

Met Kaag en D66 aan het roer zijn we nog sneller van onze soevereiniteit af. Top idee. Die partij wil zo graag een Europees rijk, VOLT is een D66 kloon voor de mensen die wat hips willen.

Laat Rutte maar mooi zitten heeft het prima gedaan de afgelopen jaren en kan prima nog een rondje mee.

Wat betreft de schandalen, heb niet de illusie dat het onder een andere regering niet had plaatsgevonden..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:31

Robert, dat is populistische praat,bangmakerij en onzin!! Samenwerken is belangrijk en als expad kan ik je vertellen dat als je buiten Nl woont, ziet hoe belangrijk de EU is voor Nl. Nl heeft erg veel te bieden (bv Rotterdam haven ea) maar kan echt niet alleen meer opereren.
Maar dat is een andere discussie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:32

robert45 schreef:
IMANDRA schreef:

Met Kaag en D66 aan het roer zijn we nog sneller van onze soevereiniteit af. Top idee. Die partij wil zo graag een Europees rijk, VOLT is een D66 kloon voor de mensen die wat hips willen.

Laat Rutte maar mooi zitten heeft het prima gedaan de afgelopen jaren en kan prima nog een rondje mee.

Wat betreft de schandalen, heb niet de illusie dat het onder een andere regering niet had plaatsgevonden..

De reden dat ik deze keer niet op de SP gestemd heb is dus juist hun Eurokritische houding. Dat vind ik heel jammer van de SP want verder hebben ze gewoon hele goede punten op het sociaal economische vlak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:33

Ann schreef:
Sofie Hermans is voor nu nog wat te onervaren denk ik? Wel een belofte voor de toekomst vind ik.

Zeker, net als Dilan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:35

Loretta, de SP heeft zaken waar ik zeker achter kan staan, ook veel niet hoor. Maar als expad zal ik nooit op ze stemmen vanwege hun EU houding.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:41

pien_2010 schreef:
Loretta, de SP heeft zaken waar ik zeker achter kan staan, ook veel niet hoor. Maar als expad zal ik nooit op ze stemmen vanwege hun EU houding.

Hun hele EU houding is dus ook de hele reden dat ik niet op ze gestemd heb. Als ze dat veranderen ben ik zo weer bij ze terug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:42

Ik zou Kaag ook wel prima vinden als er vanuit de VVD geen goede kandidaat is na Rutte. Zelf zie ik nog niets in haar, maar wie weet kan ze me nog positief verrassen. :) En een andere MP zie ik nu ook niet zo snel...

Ben benieuwd. Las vanmiddag een stuk (sorry, even geen bron) waarin de schrijver aangaf dat Rutte het waarschijnlijk volgens de regels zou uitspelen. Dus wachten op een nieuwe verkenner en kijken wat er nog mogelijk is. Als daaruit blijkt dat samenwerking niet meer gaat dan terugtrekken. Daar zie ik hem ook wel voor aan, tenzij er vanuit de VVD een ander geluid gaat komen.

We zullen zien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:44

Jessix schreef:
Ann schreef:

Ik las daar net 't volgende over op 't vivaforum:
Citaat:
Edith Schippers heeft zo'n beetje eigenhandig de zorg afgebroken en geprivatiseerd, heeft moties van wantrouwen aan haar broek gehad omdat ze info voor de kamer achterhield en ze heeft de zorgverzekeraars inzage gegeven in privégegevens. En zijn er ook nog de akkefietjes van de Q-koorts en belangenverstrengeling vanwege het doorsluizen van belastinggeld naar het bedrijf van haar man.

Schippers is de verpersoonlijking van de oude achterkamertjes-ritselpolitiek. Hoe graag ik ook een vrouwelijke MP zou zien, dan kun je nog beter Rutte laten zitten.
.

Dat lijkt me dan toch zeker niet wenselijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:45

Loretta schreef:
[
De reden dat ik deze keer niet op de SP gestemd heb is dus juist hun Eurokritische houding. Dat vind ik heel jammer van de SP want verder hebben ze gewoon hele goede punten op het sociaal economische vlak.

Dat vind ik juist positief aan de SP. Nu nog wat strikter worden op immigratiegebied.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:46

robert45 schreef:
IMANDRA schreef:

Eens! Volt en D66 zijn één pot nat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:11

Laat Schippers maar mooi buiten de politiek blijven. Ik vermoed dat er geen enkele partij zit te wachten op een lange formatie en denk dat Rutte blijft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:13

elnienjo schreef:
Ik las daar net 't volgende over op 't vivaforum:
Citaat:
Edith Schippers heeft zo'n beetje eigenhandig de zorg afgebroken en geprivatiseerd, heeft moties van wantrouwen aan haar broek gehad omdat ze info voor de kamer achterhield en ze heeft de zorgverzekeraars inzage gegeven in privégegevens. En zijn er ook nog de akkefietjes van de Q-koorts en belangenverstrengeling vanwege het doorsluizen van belastinggeld naar het bedrijf van haar man.

Schippers is de verpersoonlijking van de oude achterkamertjes-ritselpolitiek. Hoe graag ik ook een vrouwelijke MP zou zien, dan kun je nog beter Rutte laten zitten.
.

Dat lijkt me dan toch zeker niet wenselijk.

Nee dat is dan inderdaad niet zo'n mooie CV. :')

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:20

pien_2010 schreef:
Robert, dat is populistische praat,bangmakerij en onzin!! Samenwerken is belangrijk en als expad kan ik je vertellen dat als je buiten Nl woont, ziet hoe belangrijk de EU is voor Nl. Nl heeft erg veel te bieden (bv Rotterdam haven ea) maar kan echt niet alleen meer opereren.
Maar dat is een andere discussie.

Er is een verschil tussen samenwerken en een Europese Unie waarin de EU uiteindelijk kan bepalen wat er in NL wel of niet gebeurd. Samenwerken is uitstekend. De EU is echter opgericht om uiteindelijk een groot europa te worden. Hier zie ik grote problemen omdat elk land zijn eigen problemen en oplossingen kent. Dit is geen populisme maar staat gewoon in de oprichtingsnotulen van de EU. Het is ook geen bangmakerij en onzin maar algemeen bekend. De uiteindelijke bedoeling is een soort van VS maar dan Europees.

D66 is bijvoorbeeld voorstander van Europese belastingen zeer onwenselijk omdat niemand weet waar dat stopt. Ze willen steeds meer invloed voor de Europese commissie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:20

Jessix schreef:
Ik zou Kaag ook wel prima vinden als er vanuit de VVD geen goede kandidaat is na Rutte. Zelf zie ik nog niets in haar, maar wie weet kan ze me nog positief verrassen. :) En een andere MP zie ik nu ook niet zo snel...

Ben benieuwd. Las vanmiddag een stuk (sorry, even geen bron) waarin de schrijver aangaf dat Rutte het waarschijnlijk volgens de regels zou uitspelen. Dus wachten op een nieuwe verkenner en kijken wat er nog mogelijk is. Als daaruit blijkt dat samenwerking niet meer gaat dan terugtrekken. Daar zie ik hem ook wel voor aan, tenzij er vanuit de VVD een ander geluid gaat komen.

We zullen zien.

Dat lijkt me ook het meest correct, en het meest bij Rutte passen.