Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:54

Magrathea schreef:
O asjeblieft, het aantal valse aangiften van verkrachting e.d. is minimaal. Het minste wat we kunnen doen bij seksueel geweld (en racisme) is in elk geval aannemen dat het waar is tot het tegendeel bewezen is.

Metoo gaat niet alleen over valse aangiften. Metoo gaat voornamelijk over ongewenste intimiteiten. Met het omkeren van de bewijslast los je het ene probleem op door een nieuw probleem te creëren. Nieuwe onrecht creëren en je daar vervolgens blind voor houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:16

Loretta schreef:
Metoo gaat niet alleen over valse aangiften. Metoo gaat voornamelijk over ongewenste intimiteiten. Met het omkeren van de bewijslast los je het ene probleem op door een nieuw probleem te creëren. Nieuwe onrecht creëren en je daar vervolgens blind voor houden.

#MeToo gaat over institutioneel sexueel geweld.
Hoe het "normaal" was dat je je van alles en nog wat moest laten welgevallen,
anders kreeg je of geen kans, of werd je carrière gebroken.

Dat het bij mevrouw A of B of C gebeurde was per definitie lastig vast te stellen - zoals wel vaker bij sexueel geweld.

Maar dat het zo ging moge duidelijk zijn.

Net zoals er al jaren werd gepraat over priesters en kleine kinderen. Wie precies, wat precies, hoe precies was niet duidelijk, maar dat het gebeurde was gewoon in de jaren 1980 al bekend.

En rond 1900 stond in een medisch handboek 'dat syfilis een sexueel overdraagbare aandoening was', (dat wist men), om vervolgens op te schrijven 'dat het soms spontaan voorkomt bij kleine meisjes'.
(Ja, groetjes thuis: incest.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:33

Karl66 schreef:
Maar als je constateert dat er racisme is, dan kan je daarna toch niet met droge ogen beweren dat dat opgelost kan worden als ze maar wat beter hun best gaan doen en ophouden met zeuren? Dat is namelijk wat in dit topic bij een aantal mensen de teneur is.

Nee volgens mij word dat eigenlijk niet gezegd?

Wat er volgens mij gezegd word is dat de huidige manier van protesteren niet werkt en meer onbegrip oplevert.

Dat is wat anders dan dat het ophoud .

Ik zie mezelf als ergens ' in het midden' maar harde acties zoals KOZP en nu ook de woorden van Akwasi: ze zorgen er bij mij voor dat ik juist negatief ga staan in veranderingen die wanneer je ze de tijd geeft, op een natuurlijke manier ontstaan zonder polarisatie.

Ik vind dat zonde, woorden als: als je deze acties niet steunt ben je eigenlijk pro-racisme....

Ik weet niet, dat ben ik helemaal niet. Maar hoe harder jij je opstelt, hoe meer weerstand je krijgt, en dan gaan zeggen: ' zie je wel, ik krijg weerstand' is een beetje calimero achtig ( even terugverwijzend naar Sylvana Simons die de vorige pagina genoend word) .

Ik kan daar niet zoveel mee. Met constructieve gesprekken bereik je veel meer i.m.o. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:54

_Penotti schreef:
Waarom, omdat het beeld anders eenzijdig is!
Is dat ooit in je opgekomen? Een beeld mag nooit eenzijdig zijn.

Oeps, dat is me nogal een zware eis.

Waar is het meerzijdige beeld van Aletta Jacobs (wat een eenzijdige Joodse blauwkous!)
Koningin Wilhelmina (onverzettelijk in haar standpunt tov de bezetter, maar nauwelijks aandacht voor de Jodenvervolging)
Rudolf Thorbecke, koning Lodewijk Napoleon, Snouck Hurgonje, Multatuli/Eduard Douwes Dekker, en ga zo maar door....

Citaat:
En al in je opgekomen dat zwarte mensen al lang niet meer apart naar het toilet hoeven, naar alle scholen mogen, er een zwarte president is geweest in Amerika, dus dat er in tientallen jaren het niet stil heeft gestaan.
En dat we dat in Nederland niet eens zo hebben gehad als in Amerika. Slecht land toch dat Nederland.
Verniel daarom maar beelden en gebouwen hier.
Eenzijdig, goed bezig, dikke duim!

Nou weet ik niets van gebouwen vernielen, maar het feit dat de apartheid in Zuid-Afrika en in Zuidelijke staten van de USofA is afgeschaft wil nog net niet zeggen dat er geen enkel probleem meer is.

Enne: 'Nederland' kan meer betekenen dan die Noordelijke lage landen bij de zee - tot op heden horen daar Caribische eilanden bij, voormalige wingewesten, en idem dito voor de voormalige rijksdelen die nu Suriname en Indonesië heten.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:57

Electra63 @ [NM] Demonstratie op de Dam

Na nog een paar keer deze reactie op mijn post/bericht gelezen te hebben ( welke ik ook nagelezen heb) kan ik deze reactie niet plaatsen.

Juist hetgene wat ik in mijn post beschrijf , gebeurd hier; er wordt mij een mening toe geschreven die ik niet heb of deel.

Wat ruitje in het bericht iets boven mij heeft geschreven, zo voel ik dat ook.

Ik heb in het gehele topic , iedere keer rustig wat proberen uit te leggen.
En dan vervolgens mijzelf getracht te verduidelijken.

Door hetgene wat mij dan verweten wordt en hoe er dingen dan ingevuld worden heb ik 1 x in wat fellere bewoording gereageerd.

1 reactie hierop was ook wel mooi eigenlijk . Daar werd ik beticht van privileges. En dat ik waarschijnlijk ook oordeelde over mensen met een andere kleur of achtergrond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:00

Kom op zeg, lees voor de gein dit topic eens terug. Kijk dan eens hoe vaak er in allerlei verschillende bewoordingen gezegd wordt dat het aan ze zelf ligt, dat ze er niet genoeg voor doen, dat ze door te zeuren mensen alleen maar tegen zich in het harnas jagen. Ik word er oprecht verdrietig van als ik de bijdragen van sommige mensen in dit topic lees. En dan gaat echt niet over Sylvana of over Akwasi of het oproepen tot geweld. Dan gaat het gewoon over die Marokkaan, die Turk, die Surinamer of die Antilliaan, die gewoon wat harder moet werken en verder zijn bek dicht moet houden. Want zolang ze netjes hun bek dichthouden, dan valt het institutionele racisme niet op. En als het niet opvalt, dan is het er toch niet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:23

Oke, dus twee mensen geven aan hoe zij er in staan, hoe zij het voelen.

En jouw antwoord is: andere mensen doen het anders, kijk maar terug in het topic?

De ironie daarvan ontgaat mij niet. Het ging dit hele topic toch juist om dat je niet kan spreken voor het gevoel van een ander, maar de andere kant op kan wel?

En het maakt het discussiëren ook wat lastig. Wat is nu je punt?
Dat er racisme is? Daar heb ik je allang gelijk in gegeven?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:53

Svadilfari1 schreef:
Electra63 @ [NM] Demonstratie op de Dam

Na nog een paar keer deze reactie op mijn post/bericht gelezen te hebben ( welke ik ook nagelezen heb) kan ik deze reactie niet plaatsen.

Juist hetgene wat ik in mijn post beschrijf , gebeurd hier; er wordt mij een mening toe geschreven die ik niet heb of deel.

Wat ruitje in het bericht iets boven mij heeft geschreven, zo voel ik dat ook.

Ik heb in het gehele topic , iedere keer rustig wat proberen uit te leggen.
En dan vervolgens mijzelf getracht te verduidelijken.

Door hetgene wat mij dan verweten wordt en hoe er dingen dan ingevuld worden heb ik 1 x in wat fellere bewoording gereageerd.

1 reactie hierop was ook wel mooi eigenlijk . Daar werd ik beticht van privileges. En dat ik waarschijnlijk ook oordeelde over mensen met een andere kleur of achtergrond.

Ik beticht jou nergens van.

Alleen door sommige Bokkers wordt jouw bericht als een bevestiging gezien, dat racisme wel meevalt.
Je kan er anders mee omgaan of we hebben allemaal weleens last van discriminatie enz.

Ik denk dat je omgeving een rol speelt.
Het valt mij op, dat mensen in de stad vaak toleranter zijn.
Die komen ook vaker in aanraking met andere culturen. Onbekend maakt onbemind.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:04

Karl, ik ben bang dat je hierboven goed aangeeft hoe een deel van de 'echte' Nederlanders ertegenaan kijkt. Mond houden, niet zeuren en je best doen, dan kom je er wel als niet-witte Nederlander, want het valt allemaal reuze mee met racisme en discriminatie in Nederland.

BLM wordt dan al snel een overdreven beweging die overal racisme wil zien waar het helemaal niet is en zo de echte/gewone/witte Nederlander in de verdediging wil drukken. Daarbij wordt dan bij voorkeur steeds gewezen op een kleine minderheid van activistische relschoppers die (helaas) de aandacht trekt met domme, bewust provocerende acties.

De hele racismediscussie en de BLM-beweging lijkt sommigen gezien toon en woordkeuze heel hoog te zitten, ook hier op Bokt, en daarbij vraag ik me oprecht af waar dat vandaan komt, hoe ze zelf nou precies nadeel ondervinden van BLM.
Is het angst, gebrek aan inlevingsvermogen, of iets anders?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:08

Askja schreef:
Karl, ik ben bang dat je hierboven goed aangeeft hoe een deel van de 'echte' Nederlanders ertegenaan kijkt. Mond houden, niet zeuren en je best doen, dan kom je er wel als niet-witte Nederlander, want het valt allemaal reuze mee met racisme en discriminatie in Nederland.

BLM wordt dan al snel een overdreven beweging die overal racisme wil zien waar het helemaal niet is en zo de echte/gewone/witte Nederlander in de verdediging wil drukken. Daarbij wordt dan bij voorkeur steeds gewezen op een kleine minderheid van activistische relschoppers die (helaas) de aandacht trekt met domme, bewust provocerende acties.

De hele racismediscussie en de BLM-beweging lijkt sommigen gezien toon en woordkeuze heel hoog te zitten, ook hier op Bokt, en daarbij vraag ik me oprecht af waar dat vandaan komt, hoe ze zelf nou precies nadeel ondervinden van BLM.

_/-\o_ Super verwoord.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 01:06

Askja schreef:

Om even voor mezelf te spreken: ik heb gewoon een hekel aan agressiviteit, harde bewoordingen en onvriendelijkheid in welke richting dan ook. Dus dat hele agressieve en opgefokte vind ik niet prettig. Net als dat beelden neerhalen. Ik vind het gewoon geen fijne respectvolle omgang met elkaar en ik denk dat het alleen polariseert.

Hoe je het racisme dan wel op moet lossen? Ik wilde dat ik het wist. Ik zou het zelf wel fijn vinden als Nederland zijn excuses aanbiedt, maar ook dat we het verleden gewoon achter ons kunnen laten en niet meer meteen wij-zij gaan denken. Zou liever zien dat ze proberen problemen aan te pakken waar ze er echt NU zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:20

Ik heb het gevoel, Askja, dat je nu ook doet wat je zelf schrijft.. Karl66, hoewel ik je vaak fijn vind reageren, vind ik persoonlijk nu echt dat er overdreven wordt..
Doordat een kleine, en steeds kleiner wordend aantal mensen iets schijft, wordt dat ineens generaliserend voor een groot deel van de 'witte' Nederlander....

Dus wat een een aantal mensen menen, gaat ineens voor de meerderheid gelden.. en dat is toch precies wat men niet wil? Dat soort generaliserende dingen? Daarmee ga je mensen, denk ik, tegen elkaar uitspelen..
Ik vond mezelf redelijke gemiddeld, maar ik merk dat ik door het negatieve belichten en het blijven hameren dat het allemaal vreselijk erg is (en dan gaan we even voor het gemak honderden jaren terug in de tijd, want dat is bij iedereen ook zo lekker blijven hangen) ik persoonlijk erg anti dit soort gesprekken wordt. Want het lijkt dan gewoon niet goed te zijn.. dat het niet goed genoeg is, kan ik me voorstellen, maar dat het helemaal klote is, dát kan ik me niet perse voorstellen.. Maar een klein groepje blijft hameren op het negatieve..

Ik zag van t weekend een aantal keren gekleurde en witte mensen samen dingen doen (een echtpaar wat aan het winkelen was bijvoorbeeld) en vriendinnen op straat.. en ik merkte dat ik dacht "oh fijn, we maken elkaar toch niet af, mensen met verschillende kleuren kunnen het heus nog wel goed met elkaar vinden.." .. En ik schrok daarvan :j Het lijkt nu net alsof er niemand meer met elkaar door 1 deur kan..en dat is denk ik niet zo... ? Ik hoop het niet in ieder geval..... -O-

Het verwijderen van films en series, het neerhalen van beelden, het verwijderen van boeken ... Is dat hoe het moet? In plaats van uitleggen en leren, halen we alles weg en doen we of het nooit bestaan heeft? Of althans, we stoppen een stukje ervan misschien in lesstof, maar verder ... (trouwens, alsof de meerderheid van de mensen weet van wie er precies standbeelden staan en wat die mensen gedaan hebben... Maar goed..blijkbaar)..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:51

Ik ben hartstikke gepriviligeerd.

En binnen bepaalde grenzen : dat geldt voor alle Nederlanders.
Punt.
Dat is geen kwestie van emoties of wat dan ook, maar gewoon historische feiten.

Stap in Dordrecht in de trein naar Alkmaar.
Daar is heus niets racistisch aan.
Maar die spoorlijn is aangelegd dankzij dwangarbeid in het "Javaanse wingewest", zie de Max Havelaar.
... en niet alleen die ene spoorlijn, maar ook de Hollandse waterlinie die ons buiten 'the great war' (1914-18) hield, waterwegen en wat al niet.

Ik persoonlijk heb niets verkeerds gedaan, maar als Nederlands staatsburger krijg je een geschiedenis mee. Met dat onze welvaart gebaseerd is op uitbuiting en onderdrukking.

Claudia de Breij zei op oudjaar nog 'dat sorry altijd het moeilijkste woord is',
maar ik vind het net niet het handigste woord. (Te persoonlijk, met voorbij gaan aan nu juist de institutionele kant.)

En juridisch is het kolonialisme afgeschaft, economisch bloeit het volop.
Dat heet tariefmuren.
"Derde (rangs) wereld landen" die cacao produceren mogen juridisch zelf chocolade maken;
ivm de tariefmuren verdien je niet s met je lekkere repen in het rijke westen, want 1 reep moet 4 euro opbrengen.
"Slim van ons."
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-06-20 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:56

Ik heb echt geen idee wat je met die post bedoelt Janneke2...
Wat is er met die spoorlijn? Welvaart gebaseerd op onderdrukking. oke.. en nu wat dan?

Sorry, wie moet dat zeggen en waarvoor precies?

Ik denk dat ik niet goed genoeg opgeleid ben om dit soort zaken te begrijpen :j

Edit: nadat je m aangepast hebt, begrijp ik het nog niet helemaal... :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-06-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:01

Cer schreef:
Ik heb echt geen idee wat je met die post bedoelt Janneke2...
Wat is er met die spoorlijn? Welvaart gebaseerd op onderdrukking. oke.. en nu wat dan?

Sorry, wie moet dat zeggen en waarvoor precies?

Ik denk dat ik niet goed genoeg opgeleid ben om dit soort zaken te begrijpen :j

Ergens hierboven las ik iets over 'wel of niet gepriviligeerd zijn'.

Ik denk dat iedereen in Nederland gepriviligeerd is.

En het heeft niets met 'gebrek aan opleiding' te maken - het wordt doorgaans verzwegen.

En ik vind dus niet direct 'dat ik sorry moet zeggen', zo persoonlijk ligt het niet.
En in die trein stappen is in de verste verte niet racistisch.

Maar ik snap wel allerlei gedoe rondom het verzwijgen van dit soort zaken - en dan "krijg je beelden die van hun sokkel moeten".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:02

Askja schreef:

Zwartgedrukte is ook echt een nederlandse mentaliteit in mijn ogen. Kun je een heleboel van vinden, heeft zijn positieve en negatieve kanten voor alle mensen ongeacht kleur, geloof, etc. Het is wel de mentaliteit die ontstaan is na de oorlog.

Persoonlijk: als BLM zelf niet zo polariseren en constructief en persoonlijk in gesprek zou gaan, zich kwetsbaar zou opstellen dan zouden ze imo veel meer oren bereiken denk ik. En met constructief bedoel ik: breng de problemen in kaart waar deze precies zitten. Doe dat eerlijk en transparant, kijk ook naar eigen gedragingen en durf beide te benoemen. Leer van elkaar zwart en wit en groei samen zodat we het samen tot een betere wereld maken. En nu zeg ik zwart/ wit..maar hier had net zo goed man/ vrouw kunnen staan, andere geloven etc.

Cer

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:07

Wordt het verzwegen of is het te lang geleden? Doen mensen dat bewust of onbewust..?
Voordeel van Beelden naar beneden halen, Films en series van tv halen en boeken verwijderen is dat je het dus kan vergeten want je maakt het 'weg'...

men kan en moet leren van het verleden maar door er krampachtig aan vast te houden en te blijven zeggen "ja maar toen en ja maar toen en ja maar toen"..maak je, denk ik, geen progressie... het gaat niet om "ja maar toen" maar meer om "ja en nu... ?"..

Misschien is het wel handig om de meest extremen uit beiden groepen (of meerdere groepen, weet ik veel) bij elkaar te zetten en hen het uit te laten vechten, zodat de gemiddelde mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan op een normale manier... :j maar dat zal wel niet kunnen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:12

Cer schreef:
Wordt het verzwegen of is het te lang geleden? Doen mensen dat bewust of onbewust..?
Voordeel van Beelden naar beneden halen, Films en series van tv halen en boeken verwijderen is dat je het dus kan vergeten want je maakt het 'weg'...

men kan en moet leren van het verleden maar door er krampachtig aan vast te houden en te blijven zeggen "ja maar toen en ja maar toen en ja maar toen"..maak je, denk ik, geen progressie... het gaat niet om "ja maar toen" maar meer om "ja en nu... ?"..

Misschien is het wel handig om de meest extremen uit beiden groepen (of meerdere groepen, weet ik veel) bij elkaar te zetten en hen het uit te laten vechten, zodat de gemiddelde mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan op een normale manier... :j maar dat zal wel niet kunnen

Jij schrijft het gaat om nu? Dus dan vind je het niet nodig dat er geleerd wordt over wat eerder is gebeurd? (Vraag of ik je punt begrijp )

Tieneke

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:14

Dat schrijft Cer niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:15

Tieneke schreef:
Dat schrijft Cer niet.

Nee ik begrijp niet wat ze wel bedoelt met haar post daarom vraag ik verduidelijking.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:17

Je vraagt geen verduidelijking, je verdraait wat ze schrijft en geeft er je eigen interpretatie aan. En dat is wat hier om de haverklap gebeurt.

Je edit maakt het natuurlijk anders.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:17

Tieneke schreef:
Je vraagt geen verduidelijking, je verdraait wat ze schrijft en geeft er je eigen interpretatie aan. En dat is wat hier om de haverklap gebeurt.

Pardon helemaal niet. En ik heb niks ge edit ? (Ja in deze post met als opmerking dat ik niks ge edit heb ..)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:22

Tieneke schreef:

+:)+
Elisa2 schreef:
Zwartgedrukte is ook echt een nederlandse mentaliteit in mijn ogen. Kun je een heleboel van vinden, heeft zijn positieve en negatieve kanten voor alle mensen ongeacht kleur, geloof, etc. Het is wel de mentaliteit die ontstaan is na de oorlog.

Persoonlijk: als BLM zelf niet zo polariseren en constructief en persoonlijk in gesprek zou gaan, zich kwetsbaar zou opstellen dan zouden ze imo veel meer oren bereiken denk ik. En met constructief bedoel ik: breng de problemen in kaart waar deze precies zitten. Doe dat eerlijk en transparant, kijk ook naar eigen gedragingen en durf beide te benoemen. Leer van elkaar zwart en wit en groei samen zodat we het samen tot een betere wereld maken. En nu zeg ik zwart/ wit..maar hier had net zo goed man/ vrouw kunnen staan, andere geloven etc.

Dat zeg ik ook al steeds, we moeten er samen aan werken en dat gestampvoet geeft juist niet dat mensen er voor open staan.

Maar dan komen we weer bij quote 1 uit.

Ik stap daarom ook uit dit topic.
als ik zie wat voor laag niveau berichten hier gisteren avond zijn geschreven, door zogenaamd de "goede" .
Nou nee laat maar.
Dat soort berichten zijn berichten van mensen die helemaal niet willen dat de wereld beter word, als hun ego maar beter word.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:23

En eerlijk er wordt zoveel geschreven niet alleen hier dat ik mij probeer te verdiepen in de gedachte gang van mensen. Heel veel mensen, heel veel opvattingen en zoals vaak vind ik alle extremen (aan beide kanten) vaak ‘eng’.
Op social media (niet specifiek hier) vind ik vooral de tegenstanders en ontkenners van racisme eng. Maar nos reacties op fb zijn veelal bijzonder. Niet alleen bij dit onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:26

Penotti: Jammer, ik vond jouw inbreng juist erg fijn.

Wat Tieneke zegt zie ik ook gebeuren, het zal vast niet bewust zijn maar zo wordt het wel heel moeilijk om constructief in gesprek te blijven. Niemand ontkent dat racisme bestaat.