8nnemiek schreef:Ik had het over meer van je posts, zoals de links die je plaatste.
Maar in de post die je bedoelt spreek je jezelf ook tegen door te zeggen
Citaat:
"de veehouderij zijn ammoniak emissie met 2/3 heeft verminderd sinds 1990"
En tegelijkertijd
Citaat:
"Op lokaal niveau is er een onzekerheid van 100% voor NH3. Als in een gebied volgens het rekenmodel 30 kilo ammoniak/hectare neerslaat, dan kan dat ook 0 kilo zijn maar ook 60 kilo. Eigenlijk weet je dus helemaal niets."
Dus je weet ook niet of de ammoniakuitstoot gedaald is neem ik aan?
Emissie en depositie zijn 2 verschillende dingen. Emissie wordt berekend aan de hand van dieraantallen/stalsysteem/vervluchtigen van ammoniak bij mest uitrijden/ed. Die berekeningen zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken waarbij de concentratie in de lucht gemeten is. Het is deze emissie die met 2/3 is teruggedrongen in de veehouderij, tov 1990. De depositie is veel moeilijker te meten/berekenen/modelleren omdat men gewoon nog te weinig weet over het "gedrag" van stikstofverbindingen. Daardoor geven de rekenmodellen die het RIVM gebruikt, zulke grote onzekerheden. Zie hieronder.
8nnemiek schreef:Heb je een bron waarin staat dat die onzekerheid 100% is? Ik meen namelijk dat ik ergens een foutmarge van 30% ben tegengekomen.
Jazeker heb ik die, dat is namelijk het RIVM zelf. Op de website van het RIVM over het OPS rekenmodel:
Citaat:
De totale onzekerheid voor depositie op een ecosysteem dat verspreid ligt over Nederland word geschat op 20, 25 en 30% voor respectievelijk SOx, NOy en NHx. Voor een specifiek ecosysteem (afmeting: 500 x 500m tot 5000 x 5000m) zijn de onzekerheden veel groter: 50, 60, 100% voor respectievelijk SOx, NOy en NHx.
De onzekerheid van 30% gaat dus over ammoniakdepositie op landelijk niveau. Op lokaal niveau is de onzekerheid voor ammoniakdepositie 100%. Je kunt toch niet met droge ogen zeggen dat je dan ook maar iets zinnigs weet te zeggen over hoeveel stikstof ergens neerslaat? "Ja het model zegt 30 kilo daar op die hectare, maar dat kan ook 0 kilo zijn, of 60 kilo. En alles daartussenin." Daar wil ik ook wel ons bedrijfsbeleid mee maken. Maar als wij dat zo doen, dan zijn wij mest- en kalverfraudeurs
8nnemiek schreef:Wat betreft de ganzenmest, ik geloof graag dat die veel ammoniak op het land verspreiden. Is het dan voor de boer niet juist gunstiger om te werken met een rekenmethode? Bij een meting zouden de resultaten dan waarschijnlijk een stuk hoger uitkomen, en dus ongunstiger voor de boer, lijkt me?
Voor ons is de stikstof van die ganzen het minste probleem (het opvreten van gras tot aan de wortel, waardoor die in het voorjaar slecht weer opkomt, des te meer) als de politiek niet zo spastisch zou doen over stikstof.
8nnemiek schreef:En die enorm lage waardes in natuurgebieden aanhouden, dat begrijp ik dan ook wel weer, juist doordat er de afgelopen decennia zo veel is neergeslagen en de grond te voedingsrijk is, is het waarschijnlijk gewoon nodig om een tijdje echt zo min mogelijk in natuurgebieden te verspreiden. Ook al is het onhaalbaar, ik snap wel dat ze het willen proberen.
Het is misschien boer(in)-eigen, maar voor mij bestaat "te voedingsrijk" eigenlijk niet. Ik begrijp niet waarom we in zo een dichtbevolkt land als Nederland, persé die natuurgebiedjes willen die het alleen goed doen onder zeer stikstofarme omstandigheden. We stoten met ons allen (boeren, auto's, industrie, etc.) veel stikstof uit, laten we dan inzetten op een vegetatie die juist veel stikstof opneemt. Een stikstofminnende vegetatie geeft weer andere diersoorten een kans (en neemt nog veel meer stikstof op ook). Maar alleen omdat die niet zeldzaam zijn, vinden we die niet leuk en niet spannend en daarom willen we die niet. Waarom moeten we koste wat kost iets creëren, terwijl een deel van de oplossing juist dichterbij is dan we willen zien?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 28-10-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt