steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:42

Nou ik denk simpelweg gewoon omdat het handel is en mensen er geld aan kunnen verdienen.. :j
dat is denk ik voornamelijk de drijfveer voor heel veel... handel sinds we niet meer zelf jagen en verzamelen. Zo is dat een beetje gegroeid..
Ik vind dat niet zo heel verwonderlijk..

Ik ben niet knettergek, althans, ik voel me niet knettergek persé .. :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:51

Wij hebben jaren onze eigen koeien gemest en laten slachten om vervolgens in pakketten te verkopen aan familie. De een na de ander kwam zeuren dat we het gehakt wel mochten houden want als ze dat bij de Appie Heijn kochten waren ze een stuk goedkoper uit. En na het gehakt werden dat de riblappen en biefstukjes.. 8)7

Dus wij doen het niet meer. We mesten nog steeds onze eigen koeien af maar die worden dan gewoon aan een slager verkocht. En ik weet zeker dat daar een deel van naar het buitenland gaat omdat het écht mooi vlees is maar de gemiddelde Nederlander het er niet voor wil betalen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:54

Cer schreef:
Nee ik stel ook niet dat mensen hier het eens zijn met Zandvoort.
Wel dat Schiphol niet veel uitmaakt. Wat voor mij gunstig is, want ik vlieg graag :j
Ik heb nog weinig van de wereld gezien en er staat nog best wat op de planning dus prijzen laag graag :D

Qua uitleg heb je een stuk gevoel en ervaring en als dat tegengesproken wordt, zou ik ook niet luisteren. Maar het geemmer over de cijfers blijft een welles nietes discussie, niemand heeft daar gelijk in. Ik denk dat "klopt niet" een te hard oordeel is.. Want de 'tegenargumenten' gebruiken ook cijfers en gegevens die niet 100% waar zijn. Dus wie heeft er gelijk dan?

En dan is er ook nog de bewering dat boeren niet willen veranderen (ook hier gelezen).. Dat vind ik ook nog al een uitspraak..

Jij stelt dat jij niet snapt dat boeren niet rustig willen praten. Ik snap niet waar je de zekerheid vandaan haalt dat ze dat eerder niet gedaan hebben. Je brengt t nogal stellig namelijk.

precies dit, die boeren die zitten al jaren aan tafel bij gemeentes, provincies en landelijke overheid, maar er word bijna niet geluisterd. zo zijn er zoveel problemen ontstaan. hoe verder de burgers van de boeren hoe debieler de regels worden. het logische is verdwenen. en zeker nu het beleid vanuit Brussel komt, voorbeeldje elke grondsoort kent z'n voor en nadelen en vraagt dus om een andere aanpak. om de grond in goede conditie te houden. Alleen ons kleine Nederland heeft al heel veel verschillende soorten grond, denk aan leem, klei, veen, zand etc. wat op de ene grond goed groeit doet het op de andere juist niet, het vraagt om andere machines om je grond zaaiklaar te krijgen enz enz enz. nu word dit allemaal vanuit Brussel door je strot geduwd waar en wanneer en wat je moet doen. wat dus eigenlijk inhoud dat je geen baas meer bent over je eigen grond. En best vreemd dat iemand die dus misschien voor alleen een vetplant in appartementje heeft, gaat vertellen wat de boeren moeten doen. En dat geldt ook voor de veeboeren. ERG ERG ERG WRANG

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:56

Froukje schreef:
Wij hebben jaren onze eigen koeien gemest en laten slachten om vervolgens in pakketten te verkopen aan familie. De een na de ander kwam zeuren dat we het gehakt wel mochten houden want als ze dat bij de Appie Heijn kochten waren ze een stuk goedkoper uit. En na het gehakt werden dat de riblappen en biefstukjes.. 8)7

Dus wij doen het niet meer. We mesten nog steeds onze eigen koeien af maar die worden dan gewoon aan een slager verkocht. En ik weet zeker dat daar een deel van naar het buitenland gaat omdat het écht mooi vlees is maar de gemiddelde Nederlander het er niet voor wil betalen.

ERG herkenbaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:57

Er zullen vast genoeg boeren zijn die wel rustig willen praten, zoals eerder al in Maastricht gebeurde.. Maar als je dan de toespraken op tv ziet, zoals tijdens de protestacties.. dan hoor je zo veel negativiteit, alles is fout en slecht en er wordt vooral veel geroepen dat ze overal zo op tegen zijn.. maar je hoort nauwelijks goede ideeën en oplossingen voorbij komen vanuit de boeren, behalve ‘ons met rust laten’ en ‘stikstofmaatregelen opschorten’.. Dat bedoel ik met praten. En dat is erg lastig, dat begrijp ik heel goed!

Het vervoeren van vlees over zo’n afstanden vind ik ook absurd 8)7 Ander voedsel ook trouwens, maar voor sommige groente en fruitsoorten kan ik het nog wel begrijpen.. maar vlees.. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:17

Froukje schreef:
Omdat de Nederlandse biefstukjes te veel kosten volgens een groot deel van onze landgenoten waardoor ze liever de goedkopere Ierse biefstukjes eten. En eerlijk is eerlijk, het klinkt ook chiquer natuurlijk want ze prijzen het wel zo aan dat het doet overkomen of het top vlees is.

Dat is echt al zoooo vaak uitgelegd in dit topic idd.

Onze biefstukjes liggen in de UK, Frankrijk en Duitsland in de schappen. Daar betalen ze wel de prijs voor lekker vlees.
De Nederlandse consument eet liever kartonnen biefstukjes uit Verweggistan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:23

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:27

Betreffende Schiphol
Magrathea schreef:
Even over Schiphol:
De luchtvaart heeft héél veel problemen.
Stikstof(depositie) is gewoon niet een heel grote ervan.
En ja, stikstof op hoogte uitgestoten is anders dan dichterbij de grond. De luchtstromen zijn er anders (je zit ver boven alle bebouwing), je komt wolken tegen (lokale concentraties van veel water), de temperatuur is er lager en de druk/dichtheid neemt ook af. Vanuit dat oogpunt is het erg raar als het NIET anders zou zijn op hoogte dan bij de grond.

Edit: voor wie het interessant vindt, https://nl.wikipedia.org/wiki/Troposfeer
(de soortelijke dichtheid bij het plaatje op 1 km hoogte klopt alleen denk ik niet, dat zal rond de 1 kg/m3 moeten zijn)

Dus ja helemaal top als Schiphol inkrimpt en Lelystad Airport van de baan gaat maar dat heeft (grotendeels) met andere dingen te maken dan met stikstof.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:46

8nnemiek schreef:
Er zullen vast genoeg boeren zijn die wel rustig willen praten, zoals eerder al in Maastricht gebeurde.. Maar als je dan de toespraken op tv ziet, zoals tijdens de protestacties.. dan hoor je zo veel negativiteit, alles is fout en slecht en er wordt vooral veel geroepen dat ze overal zo op tegen zijn.. maar je hoort nauwelijks goede ideeën en oplossingen voorbij komen vanuit de boeren, behalve ‘ons met rust laten’ en ‘stikstofmaatregelen opschorten’.. Dat bedoel ik met praten. En dat is erg lastig, dat begrijp ik heel goed!

ja die protestacties zijn denk ik het gevolg van het jarenlang rustig praten wat niet gewerkt heeft. Dus nú schiet de vlam een beetje in de pan en nu pas krijgt de 'gewone' burger er wat van mee en die reageert (logischerwijs) op wat ze nu zien gebeuren.. Maar dat daar jaren aan vooraf gegaan zijn, bedenken ze niet (wat op zich ook logisch is)

zo vind ik het ook zo bijzonder dat bijv zorgpersoneel zich zo moet laten uitbuiten... maar dat is een heel andere discussie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:57

riegje schreef:
precies dit, die boeren die zitten al jaren aan tafel bij gemeentes, provincies en landelijke overheid, maar er word bijna niet geluisterd. zo zijn er zoveel problemen ontstaan. hoe verder de burgers van de boeren hoe debieler de regels worden. het logische is verdwenen. en zeker nu het beleid vanuit Brussel komt, voorbeeldje elke grondsoort kent z'n voor en nadelen en vraagt dus om een andere aanpak. om de grond in goede conditie te houden. Alleen ons kleine Nederland heeft al heel veel verschillende soorten grond, denk aan leem, klei, veen, zand etc. wat op de ene grond goed groeit doet het op de andere juist niet, het vraagt om andere machines om je grond zaaiklaar te krijgen enz enz enz. nu word dit allemaal vanuit Brussel door je strot geduwd waar en wanneer en wat je moet doen. wat dus eigenlijk inhoud dat je geen baas meer bent over je eigen grond. En best vreemd dat iemand die dus misschien voor alleen een vetplant in appartementje heeft, gaat vertellen wat de boeren moeten doen. En dat geldt ook voor de veeboeren. ERG ERG ERG WRANG

Het beleid wordt al heel erg lang door Brussel bepaald, dat is niet nu.
Daarbij krijgt de sector ook miljarden subsidie uit datzelfde Brussel.

Het systeem zoals het nu is klopt gewoon niet. Alles draait om geld en handel waar een kleine groep van profiteert en dat is niet de kleine of middelgrote boer, niet de gemiddelde burger en ook niet het milieu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:04

Citaat:
Ik snap echt niet dat boeren niet eens netjes met provincie/politiek etc om de tafel gaan zitten en goede afspraken maken wat betreft tegemoetkomingen en subsidies en uitkopen, in plaats van alleen maar met de hakken in het zand en niet verder te kijken dan de stikstofcijfers die misschien wel 30% afwijken..

....mijn hersenen zeggen dat 'het die kant op moet'.
Zo'n 80% van de boeren wil graag op een of andere manier het roer omgooien - en in principe is dit een goede gelegenheid.
Nota bene de VVD heeft het over de geldbuidel trekken. (Zo ongeveer een unicum!)

Aan de andere kant: emoties.
Al honderd keer teleurgesteld, zigzagbeleid van de overheid
bitterheid bij de boeren
- geef ze eens ongelijk...-
die nergens meer in geloven, doormodderen op oude voet en roept er gezellig iemand in de microfoon 'dat alle stikstofregels van tafel moeten'. Pure boosheid.
(En om de ellende compleet te maken: het agrarisch onderwijs gaat nog steeds over massaproductie en schaalvergroting.)

Ik wens minister Schouten veel wijsheid toe.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:16

Doormodderen!!!!!!!!!! 80% Van de boeren hebben het roer al omgegooid. Als ik wat meer tijd heb dan maak ik wel een opsomming waarmee we bezig zijn. Nu nog even druk met de aardappeloogst.

Een tip, maak eens een tochtje door het platteland, hier in de polders, honderden hectares met groenbemesters, vaak ook een vanggewas, Gele mosterd, bijna in bloei. Voor de bodemvruchtbaarheid.
En kijk ook eens naar de akkerranden, inmiddels wel uitgebloeid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:24

Dat is allemaal geweldig natuurlijk! De groenbemesters, de wilde bloemen langs de akkers en op braakliggende stukken, de aparte grassoorten speciaal voor weidevogels, super!
Het enige echte probleem, in mijn ogen, is het teveel aan vee. Te veel varkens en te veel kippen, die in korte tijd worden vetgemest. Dat vind ik het enige dat zou moeten veranderen.
Al die dingen als emissie arme vloeren, dichte stallen, speciaal voer enz enz.. zou helemaal niet nodig zijn als er niet zo veel dieren zouden zijn..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:35

Arabesk schreef:
Wtf hoezo ligt er hier op het dorp biologisch vlees uit IERLAND bij de Vomar. Kan iemand me wakker maken uit deze nachtmerrie.

De vraag naar biologische producten is momenteel groter dan het aanbod uit eigen land.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:34

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Wtf hoezo ligt er hier op het dorp biologisch vlees uit IERLAND bij de Vomar. Kan iemand me wakker maken uit deze nachtmerrie.

De vraag naar biologische producten is momenteel groter dan het aanbod uit eigen land.

Dat is eigenlijk niet zo, ik ken meerdere biologische bedrijven die hun biologisch vlees als gangbaar vlees moeten verkopen omdat er geen afnemers zijn.

Een vriendin heeft biologisch vleesvee, de kalveren die inmiddels oud genoeg waren om afgemest te worden zijn naar een normale afmester gegaan en liggen straks dus als gangbaar vlees in de winkels/bij de slager terwijl ze volledig biologisch zijn.

Hetzelfde bij biologisch varkensvlees en biologisch kip oa.
Het is duurder vlees en dat wil men niet betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:36

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:

Zo goedkoop mogelijke producten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:13

8nnemiek schreef:
Wat typfoudt uitlegt klopt gewoon niet allemaal, en als mensen dat proberen uit te leggen worden die op hun beurt genegeerd.

Dit is echt te makkelijk. Brand los zou ik zeggen, wat klopt er volgens jou niet aan mijn één-na-laatste post die weergeeft op welke manier de "stikstofcrisis" een boekhoudkundig probleem is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:41

De vraag naar biologisch neemt toe, het landbouwareaal ook. Langzaam maar gestaag.
Alleen neemt het in de ons omringende landen sterker toe.

Denk eigenlijk dat het meer aan de supermarkt dan aan de consument ligt dat er Iers biologisch vlees verkocht wordt ipv Nederlands.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:59

Tiepfoudt schreef:
8nnemiek schreef:
Wat typfoudt uitlegt klopt gewoon niet allemaal, en als mensen dat proberen uit te leggen worden die op hun beurt genegeerd.

Dit is echt te makkelijk. Brand los zou ik zeggen, wat klopt er volgens jou niet aan mijn één-na-laatste post die weergeeft op welke manier de "stikstofcrisis" een boekhoudkundig probleem is?

Ik had het over meer van je posts, zoals de links die je plaatste.
Maar in de post die je bedoelt spreek je jezelf ook tegen door te zeggen
Citaat:
"de veehouderij zijn ammoniak emissie met 2/3 heeft verminderd sinds 1990"

En tegelijkertijd
Citaat:
"Op lokaal niveau is er een onzekerheid van 100% voor NH3. Als in een gebied volgens het rekenmodel 30 kilo ammoniak/hectare neerslaat, dan kan dat ook 0 kilo zijn maar ook 60 kilo. Eigenlijk weet je dus helemaal niets."

Dus je weet ook niet of de ammoniakuitstoot gedaald is neem ik aan?

Heb je een bron waarin staat dat die onzekerheid 100% is? Ik meen namelijk dat ik ergens een foutmarge van 30% ben tegengekomen.

Wat betreft de ganzenmest, ik geloof graag dat die veel ammoniak op het land verspreiden. Is het dan voor de boer niet juist gunstiger om te werken met een rekenmethode? Bij een meting zouden de resultaten dan waarschijnlijk een stuk hoger uitkomen, en dus ongunstiger voor de boer, lijkt me?
En die enorm lage waardes in natuurgebieden aanhouden, dat begrijp ik dan ook wel weer, juist doordat er de afgelopen decennia zo veel is neergeslagen en de grond te voedingsrijk is, is het waarschijnlijk gewoon nodig om een tijdje echt zo min mogelijk in natuurgebieden te verspreiden. Ook al is het onhaalbaar, ik snap wel dat ze het willen proberen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:58

misterA schreef:
Doormodderen!!!!!!!!!! 80% Van de boeren hebben het roer al omgegooid.

Ehm...

Ik citeer uit 'de staat van de boer'.
Iedereen mag van alles vinden van deze cijfers, maar dit zijn de cijfers.
80% van de boeren wil graag het bedrijf anders "ingericht" hebben dan nu het geval is.

En voor de honderdste keer: ik weet drommels goed dat boeren al veel doen, terwijl de luchtvaart niets doet.
Daar gaat deze opmerking niet eens over.

Wat hier staat, "doormodderen", is gewoon doormodderen.
Met de moed der wanhoop doorgaan, niet omdat je het zo leuk vindt, maar omdat je wel boer wil blijven en ook een stevige hypotheek (van een miljoen oid) hebt.

Aan de ene kant verdient het doorzettingsvermogen diep respect.
Tegelijkertijd 'komen we er zo niet'...
Bovendien wens ik het niemand toe, jarenlang keihard werken met bakken onzekerheid (zigzagbeleid van een overheid die onbetrouwbaar blijkt) je niet gezien/ gehoord/ vertegenwoordigd voelen door eigen organisaties zoals LTO -
er worden mensen ziek van minder.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:03

Ellie Lust gezien iemand?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:13

Caesar schreef:
Ellie Lust gezien iemand?

Ga nu kijken, weet nu al dat het bizar gaat worden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:18

8nnemiek schreef:
Ik had het over meer van je posts, zoals de links die je plaatste.
Maar in de post die je bedoelt spreek je jezelf ook tegen door te zeggen
Citaat:
"de veehouderij zijn ammoniak emissie met 2/3 heeft verminderd sinds 1990"

En tegelijkertijd
Citaat:
"Op lokaal niveau is er een onzekerheid van 100% voor NH3. Als in een gebied volgens het rekenmodel 30 kilo ammoniak/hectare neerslaat, dan kan dat ook 0 kilo zijn maar ook 60 kilo. Eigenlijk weet je dus helemaal niets."

Dus je weet ook niet of de ammoniakuitstoot gedaald is neem ik aan?

Emissie en depositie zijn 2 verschillende dingen. Emissie wordt berekend aan de hand van dieraantallen/stalsysteem/vervluchtigen van ammoniak bij mest uitrijden/ed. Die berekeningen zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken waarbij de concentratie in de lucht gemeten is. Het is deze emissie die met 2/3 is teruggedrongen in de veehouderij, tov 1990. De depositie is veel moeilijker te meten/berekenen/modelleren omdat men gewoon nog te weinig weet over het "gedrag" van stikstofverbindingen. Daardoor geven de rekenmodellen die het RIVM gebruikt, zulke grote onzekerheden. Zie hieronder.
8nnemiek schreef:
Heb je een bron waarin staat dat die onzekerheid 100% is? Ik meen namelijk dat ik ergens een foutmarge van 30% ben tegengekomen.

Jazeker heb ik die, dat is namelijk het RIVM zelf. Op de website van het RIVM over het OPS rekenmodel:
Citaat:
De totale onzekerheid voor depositie op een ecosysteem dat verspreid ligt over Nederland word geschat op 20, 25 en 30% voor respectievelijk SOx, NOy en NHx. Voor een specifiek ecosysteem (afmeting: 500 x 500m tot 5000 x 5000m) zijn de onzekerheden veel groter: 50, 60, 100% voor respectievelijk SOx, NOy en NHx.

De onzekerheid van 30% gaat dus over ammoniakdepositie op landelijk niveau. Op lokaal niveau is de onzekerheid voor ammoniakdepositie 100%. Je kunt toch niet met droge ogen zeggen dat je dan ook maar iets zinnigs weet te zeggen over hoeveel stikstof ergens neerslaat? "Ja het model zegt 30 kilo daar op die hectare, maar dat kan ook 0 kilo zijn, of 60 kilo. En alles daartussenin." Daar wil ik ook wel ons bedrijfsbeleid mee maken. Maar als wij dat zo doen, dan zijn wij mest- en kalverfraudeurs :+
8nnemiek schreef:
Wat betreft de ganzenmest, ik geloof graag dat die veel ammoniak op het land verspreiden. Is het dan voor de boer niet juist gunstiger om te werken met een rekenmethode? Bij een meting zouden de resultaten dan waarschijnlijk een stuk hoger uitkomen, en dus ongunstiger voor de boer, lijkt me?

Voor ons is de stikstof van die ganzen het minste probleem (het opvreten van gras tot aan de wortel, waardoor die in het voorjaar slecht weer opkomt, des te meer) als de politiek niet zo spastisch zou doen over stikstof.
8nnemiek schreef:
En die enorm lage waardes in natuurgebieden aanhouden, dat begrijp ik dan ook wel weer, juist doordat er de afgelopen decennia zo veel is neergeslagen en de grond te voedingsrijk is, is het waarschijnlijk gewoon nodig om een tijdje echt zo min mogelijk in natuurgebieden te verspreiden. Ook al is het onhaalbaar, ik snap wel dat ze het willen proberen.

Het is misschien boer(in)-eigen, maar voor mij bestaat "te voedingsrijk" eigenlijk niet. Ik begrijp niet waarom we in zo een dichtbevolkt land als Nederland, persé die natuurgebiedjes willen die het alleen goed doen onder zeer stikstofarme omstandigheden. We stoten met ons allen (boeren, auto's, industrie, etc.) veel stikstof uit, laten we dan inzetten op een vegetatie die juist veel stikstof opneemt. Een stikstofminnende vegetatie geeft weer andere diersoorten een kans (en neemt nog veel meer stikstof op ook). Maar alleen omdat die niet zeldzaam zijn, vinden we die niet leuk en niet spannend en daarom willen we die niet. Waarom moeten we koste wat kost iets creëren, terwijl een deel van de oplossing juist dichterbij is dan we willen zien?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 28-10-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:20

Als je boer word dan weet je wat je te wachten staat. Hard werken, zeker in de melkveehouderij, onzekerheid van inkomen, vooral bij ziekte en invaliditeit., arbeidsomstandigheden. Daar klaag je niet over. Wel eens over het weer maar dat hoort er bij. De oogst schiet niet op maar dan geniet je zoveel te meer als het toch lukt onder goede omstandigheden, zoals nu. Daar kan je dan blij om zijn, of dankbaar.
Over opbrengstprijzen, kunnen we ook mee overweg.
Waar we niet tegen kunnen is een onbetrouwbare overheid. Vaak ook de provincie of de gemeente. De aanwijzing en aanleg van natuurgebieden. Een natuurgebied is een olievlek, je waant je als boer veilig totdat je buurman , die naast dat gebied boert, uitgerookt wordt. Dan weet je dat je dan zelf aan de beurt komt. Er is de laatste decennia heel veel "nieuwe natuur" ontstaan. Vaak op de betere landbouwgrond. Jammer dat er dan landelijk niet meer overleg is om bedrijven te verplaatsen vanuit de gebieden met een hoge natuurwaarde.
Ik heb de indruk dat de politici niet de beleidsmakers zijn maar de uitvoerders. Kan ook bijna niet anders met om de vier jaar een nieuwe regering, wethouders, gedeputeerden, vaak tussentijds aftredend, wethouders die te arrogant zijn om in de eigen gemeente te willen wonen. Kennis van zaken? Daar komt imo wel wat meer voor kijken. Ze kunnen niet anders dan tekenen bij het kruisje, onder een dictaat van anderen.
Daardoor geen consistent beleid, vier jaar links, dan 4 jaar rechts.
Boeren die hun bedrijf al 2x hebben zien onteigenen bijvoorbeeld. Of de steeds veranderende regelgeving, melkquotum, fosfaatquotum, nu ook N-quotum? De eerste handelaren lopen zich alweer warm!! Daardoor verdwijnt heel veel geld uit de sector. Dat geld zou veel beter gebruikt kunnen worden voor vernieuwing. Dus terecht dat er heel veel wantrouwen is. Ik zou wensen dat er meer overleg is. En vooral luisteren naar elkaar. En willen schuiven, de hakken uit het zand. Boeren die een toekomst willen, weten drommels goed dat ze moeten veranderen. Maar niet op de manier zoals de laatste weken weer is gebeurd, hak op de tak beleid, verschillen tussen provincies, nog meer onduidelijkheid.
De landbouw is te vergelijken met een olietanker, de koers verander je niet zomaar, daar is tijd en een stabiel beleid voor nodig. Nu een klein binnenbrandje maar, ik hoop dat de overheden het wel serieus nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:46

De landbouw maar eigenlijk alle sectoren hebben een lange termijn visie nodig. De regelgeving van de EU is vrij duidelijk maar Nederland probeert steeds creatief te zijn terwijl ze weten dat ze juridisch zwak staan. Ezels stoten zich niet twee keer aan dezelfde steen maar regeringen wel :j

Lijkt min ook om boeren die in de buurt van kwetsbare gebieden zitten en wel willen groeien of regulier door blijven boeren een kans te bieden boeren in minder kwetsbare gebieden.
Verbrede landbouw bied ook nog wel kansen.

Overigens is minister Schouten zich van geen kwaad bewust..
https://nos.nl/artikel/2308005-schouten ... recht.html

Een gewaarschuwd mens telt toch voor twee?