Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:24

Yasmine schreef:
Quebelle schreef:
Ik weet niet wat België denk dat ze aan het doen zijn, maar ik ben gisteren geland in Charleroi en heel ons vliegtuig werd amper gecontroleerd. Een korte paspoortcontrole en that's it.
Bij het vertrekken vanuit Charleroi stond er military langs de weg, maar opzich staan die mannen daar gewoon wat als afschrikmiddel...

Aankomende vliegtuigen worden nooit op die manier gecontroleerd...? Dat is net de verantwoordelijkheid van de luchthaven van waaruit je vertrekt.

Als België zo belachelijk bureaucratisch blijft doen als in 'dit is niet onze taak' zullen er nog meer burgerslachtoffers vallen bij komende aanslagen. Op dit moment moet ons land aanslagen proberen voorkomen en niet kibbelen over wat wel of niet hun taak is.

Lisette03

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:56

"Ik vond je een toffe jongen. Nu voel ik vooral schaamte"
http://s.hln.be/2661089

Een vroegere leraar over 1 van de moordenaars op Zaventem.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:41

zoals ze al zeiden heel normaal dat je bij landing niet gecontroleerd bent. ik lande een paar uur na de aanslag op schiphol en zelfs toen is er niks gecontroleerd. waarom? omdat het vliegveld waarvan je vetrek alles controleerde om de veiligheid aan boord te kunnen waarborgen. je hebt er namelijk niks aan als iemand een bom in een vliegtuig mee neemt en je wil hem pas controleren als hij geland is. overigens worden sommige vluchten ook bij landing gecontroleerd maar dat is meer gericht op smokkel.

over dat je er geen controle staat bij de grens. zoals aangegeven wordt er niet altijd gecontroleerd, wij (als Nederland) hebben een shengen verdrag. dit houdt in dat er vrij gereisd mag worden binnen de landen van het verdrag. ik snap dat het moeilijk is om te begrijpen dat na een aanslag als die in Brussel de grenzen niet open blijven, maar die open grenzen zijn juist onze samenleving. onze vrije samenleving. op belangrijke punten wordt er gecontroleerd, maar de douane (en nederland) heeft het geld niet om 100 procent controles te doen, dus bij iedere grens overgang en elke auto te controleren. en moeten we dat ook wel willen? moeten wij ons "op laten sluiten" uit angst voor een terroristische aanslag? ik vindt van niet. zulke mensen zullen altijd wel een weg vinden om binnen te komen en wie weet zijn ze al binnen. laten we ons aub niet bang laten maken door een stel gekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:49

Heleennn schreef:
Yasmine schreef:
Aankomende vliegtuigen worden nooit op die manier gecontroleerd...? Dat is net de verantwoordelijkheid van de luchthaven van waaruit je vertrekt.

Als België zo belachelijk bureaucratisch blijft doen als in 'dit is niet onze taak' zullen er nog meer burgerslachtoffers vallen bij komende aanslagen. Op dit moment moet ons land aanslagen proberen voorkomen en niet kibbelen over wat wel of niet hun taak is.

Dat is niet alleen België hoor... Nergens wordt je nog een keer door de controle gehaald als je eruit stapt. Behalve paspoort controle als je buiten de EU gaat.
Ik snap ook niet wat ze daarmee zouden moeten bereiken?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:30

Wij wonen vlak bij de grens Nld-Be en als ik zie hoeveel grensovergangen hier zijn, dan kunnen ze dat ook nooit allemaal controleren. De hoofdovergang staan wel regelmatig controles, maar als ik geen zin heb om in de rij aan te sluiten kan ik zo voor 3 kleine weggetjes vlakbij kiezen waar alleen een enkele grenspaal laat zien dat je de grens over gaat. Die kleine weggetjes kunnen ze nooit allemaal dichtgooien, daar hebben ze mensen niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:03

Hier zijn er ook tig kleine weggetjes Duitsland in. Ook dáár logischerwijs geen controle.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:07

Ik heb gisteren en best lang gesprek gehad met iemand die bij Defensie werkt. Het bewaken van alle grensovergangen is gewoonweg onmogelijk, dan hebben ze bijna 6000 extra man nodig.
De grote grensovergangen proberen ze wel zo veel mogelijk standaard te doen, de kleine steeksproefgewijs en dan nog moet je je afvragen of dat niet een soort van schijnveiligheid met zich meebrengt want ze komen uiteindelijk de grens toch wel over.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:10

Lente schreef:
Hier zijn er ook tig kleine weggetjes Duitsland in. Ook dáár logischerwijs geen controle.

_/-\o_

Bij ons komt zo veel de grens over. drugs, mensen, vanalles. vrachtwagens uit heel europa komen bij de A37 Nederland in. Amper controle en ook kleine weggetjes nooit iets gezien.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:21

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:29

Voor mijn werkgever moest ik een verklaring omtrent gedrag inleveren..... Maar voor werken in een politie gebouw hoeft dat blijkbaar niet? Of kennen jullie zoiets niet in België?

En nee, zo iemand hoort niet gewoon in de gevangenis thuis. Voor de zaken die bewezen zijn zal hij berecht zijn. Voor 'dreiging' en 'vermoeden van', 'waarschijnlijk' etc kan je iemand niet opsluiten. Hetzelfde geld voor 'De FBI heeft gewaarschuwd voor'. Je kan mensen simpelweg niet op verdenking gaan opsluiten, enig idee hoeveel onschuldigen je dan mee opsluit?
Wil niet zeggen dat er nooit wat mis gaat, maar je kan niet zomaar iedereen opsluiten die verdacht is. En in mijn ogen moet je dat ook helemaal niet willen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:40

Hier moet je vaak een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen, maar bij de politie dus niet blijkbaar.

Ik heb misschien wel een kronkel hoor, maar op basis van meneer zijn verleden vind ik niet dat hij in de maatschappij thuis hoort. Mede doordat hij in andere artikels een halve terrorist genoemd wordt.
Citaat:
“In zijn politiedossier staat onder meer het volgende: dreiging met aanslag, inbreuken op de interne staatsveiligheid, helpen ontvluchten van gevangenen, slagen en verwondingen en drugs. We hebben hem meteen de laan uitgestuurd”, zegt een bron.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:03

Heleennn schreef:

Ik zeg ook niet dat België dat zegt, dat is gewoon een algemene regel in de luchtvaart. Zelfs als je Amerika, een van de meest beveiligde/gecontroleerde landen, binnenkomt, krijg je hoogstens een paar drugshonden over je heen naast de reguliere paspoortcontrole.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:09

poetser schreef:
Hier moet je vaak een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen, maar bij de politie dus niet blijkbaar.

Ik heb misschien wel een kronkel hoor, maar op basis van meneer zijn verleden vind ik niet dat hij in de maatschappij thuis hoort. Mede doordat hij in andere artikels een halve terrorist genoemd wordt.
Citaat:
“In zijn politiedossier staat onder meer het volgende: dreiging met aanslag, inbreuken op de interne staatsveiligheid, helpen ontvluchten van gevangenen, slagen en verwondingen en drugs. We hebben hem meteen de laan uitgestuurd”, zegt een bron.

'Een bron'.
Ik ben toch blij dat mensen hun hoofd erbij houden en niet zomaar iedereen gaan opsluiten zonder onderzoek. Overigens, als het waar is, zou hij meer op zijn plek zijn in TBS misschien.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:23

Erdoan van Turkije blijft kritiek uiten op België Toch heeft hij alweer de 2e aanslag deze week in zijn land... Wie doet het dan zo slecht...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:27

@poetser: Stel ik verdenk jou van diefstal of een ander strafbaar feit. Moet jij dan ook opgesloten worden?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:28

Het blijft een vraagteken wanneer de luchthaven zal openen. De luchthaven zelf is klaar voor een heropstart op zaterdag. De luchthavenpolitie vind echter de beveiliging niet voldoende en dreigt met een staking. Morgen zal de veiligheidsraad vergaderen en beslissen of de luchthaven opent of niet.

Ik ben benieuwd...
Hopelijk laat mijn baas ook snel van zich horen, ik probeer haar al 2 dagen via mail en telefoon te pakken te krijgen zonder succes :S. Enige wat ik graag wil weten is of zij al iets weten wat ze gaan doen met deze situatie, gaan ze mensen technisch werkloos stellen of ontslaan?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:48

purny schreef:
@poetser: Stel ik verdenk jou van diefstal of een ander strafbaar feit. Moet jij dan ook opgesloten worden?

Wel als dat strafbaar feit mij tot halve terrorist bombardeert ja. In andere artikels word hij zo namelijk genoemd. Hij is zelfs een tereur verdachte. Op het moment dat jij mij hiervan verdenk en de politie mij eveneens zo omschrijft in de database, ja sluit mij dan maar op. Zal niet geheel uit de lucht komen vallen hè. Daarbij zijn ze hem gaan nachecken omdat hij zich verdacht gedroeg op het commissariaat.

Buiten dit trek ik mij ook veel te hard aan, mede doordat dit mijn politiezone is en de Antwerpse politie momenteel toch al negatief in het nieuws komt. Nee sorry, als men dit soort gevoelens niet mag hebben of uiten dan moeten ze het nieuws niet naar buiten brengen. Ze stappen er zelf mee naar de pers en ik wil echt niet beweren dat de hele politiezone op niks trekt, maar dit verhoogd het veiligheidsgevoel niet en aan de reacties bij de artikels te lezen ben ik niet de enige die hier zo over denkt.

Ja waarschijnlijk reageer ik extreem, maar ik ben ook maar een mens en heb geen aan en uit knop als op de veiligheid van mij maar vooral mijn zoontje aankomt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:28

Je mag dat soort gevoelens hebben en je mag ze zeker ook uiten, maar ik hoop wel dat je zelf ook inziet dat handelen en mensen op gaan sluiten op basis van gevoelens niet echt een fijne samenleving gaat creëren....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:34

Denk het ook niet want dan zullen er velen onschuldig in de gevangenis zitten en dat wil je echt niet.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:13

poetser schreef:
purny schreef:

Wel als dat strafbaar feit mij tot halve terrorist bombardeert ja. In andere artikels word hij zo namelijk genoemd. Hij is zelfs een tereur verdachte. Op het moment dat jij mij hiervan verdenk en de politie mij eveneens zo omschrijft in de database, ja sluit mij dan maar op. Zal niet geheel uit de lucht komen vallen hè. Daarbij zijn ze hem gaan nachecken omdat hij zich verdacht gedroeg op het commissariaat.

Buiten dit trek ik mij ook veel te hard aan, mede doordat dit mijn politiezone is en de Antwerpse politie momenteel toch al negatief in het nieuws komt. Nee sorry, als men dit soort gevoelens niet mag hebben of uiten dan moeten ze het nieuws niet naar buiten brengen. Ze stappen er zelf mee naar de pers en ik wil echt niet beweren dat de hele politiezone op niks trekt, maar dit verhoogd het veiligheidsgevoel niet en aan de reacties bij de artikels te lezen ben ik niet de enige die hier zo over denkt.

Ja waarschijnlijk reageer ik extreem, maar ik ben ook maar een mens en heb geen aan en uit knop als op de veiligheid van mij maar vooral mijn zoontje aankomt.

Ik begrijp dat je zo'n gevoelens hebt, maar ik hoop ook dat je beseft dat het exact zo'n gedachtegang is die geleid heeft tot de opening van plaatsen als Guantanamo, waar mensen zonder eerlijk proces zomaar opgesloten werden omdat ze verdacht werden van terrorisme en waar gruwelijke dingen zijn gebeurd... Ik begrijp dat je verdachten zo snel mogelijk wil aanpakken en bepaalde potentiële terroristen balanceren inderdaad heel goed op de lijn tussen legale en illegale praktijken (zodat ze niet kunnen worden opgepakt), maar je moet ook begrijpen dat je mensen niet op basis van een onbewezen vermoeden zomaar in de gevangenis kan gooien. Dat is imo echt het begin van het einde. Net in tijden als deze moet je hard optreden, maar wel binnen een wettelijk kader.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:25

Ik weet nog steeds niet of en hoe ik naar huis kan vliegen volgende week.
Ben benieuwd hoe het zal gaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:36

Vandaag komt de veiligheidsraad bijeen. Ben benieuwd...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:03

Ik ben meermaals dubbelgechecked na vluchten in het buitenland, in landen zoals China, Egypte, en eenmaals LAX in de VS. Zowel bij aankomst als vertrek. Vind ik helemaal niet raar, als je ziet hoe laks sommige luchthavens soms zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:23

Yasmine schreef:
Heleennn schreef:

Ik zeg ook niet dat België dat zegt, dat is gewoon een algemene regel in de luchtvaart. Zelfs als je Amerika, een van de meest beveiligde/gecontroleerde landen, binnenkomt, krijg je hoogstens een paar drugshonden over je heen naast de reguliere paspoortcontrole.

daar heb je het niet bij het rechte eind vrees ik. Ik ben zelf al meermaals naar Amerika, Canada etc gereisd en bij aankomst moest elke passagier voor het ophalen van bagage en verlaten van de luchthaven vingerafdrukken van elk hand laten nemen via een geautomatiseerde machine en er werd ook een foto gemaakt. Je identiteitskaart werd ingescand en je paspoort uiteraard gecontroleerd. Ook bij het reizen naar Amerika moest op het vliegtuig een formulier ingevuld worden waarom je naar het land reisde, wat je daar van plan was te doen, hoelang je daar zou blijven, wat je motivaties zijn, wie er met je mee reist en ga zo maar door. Kan me niet precies herinneren welke luchthaven het was, ik geloof ergens in Canada (wss Montreal) maar deze procedure was iig geen unicum ;)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:56

Heleennn schreef:
Yasmine schreef:

daar heb je het niet bij het rechte eind vrees ik. Ik ben zelf al meermaals naar Amerika, Canada etc gereisd en bij aankomst moest elke passagier voor het ophalen van bagage en verlaten van de luchthaven vingerafdrukken van elk hand laten nemen via een geautomatiseerde machine en er werd ook een foto gemaakt. Je identiteitskaart werd ingescand en je paspoort uiteraard gecontroleerd. Ook bij het reizen naar Amerika moest op het vliegtuig een formulier ingevuld worden waarom je naar het land reisde, wat je daar van plan was te doen, hoelang je daar zou blijven, wat je motivaties zijn, wie er met je mee reist en ga zo maar door. Kan me niet precies herinneren welke luchthaven het was, ik geloof ergens in Canada (wss Montreal) maar deze procedure was iig geen unicum ;)

Ik ben 3 weken terug naar NY gevlogen en dit klopt inderdaad.. Alleen dat formulier hoeft niet meer, dat is nu veranderd in de ESTA of een ander visum.