Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:13

De raid is over. Het is niet bekend wie er precies is opgepakt, maar er is wel bekend dat er eigenlijk vandaag nog een aanslag gepland was in La Defense, het zakendistrict van Parijs. Dat is als het goed is met deze inval voorkomen, maar je weet natuurlijk nooit of er lone wolves zijn die dit als een oproep zien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:14

Sizzle schreef:
Ik vind dat altijd heel knap.
Laatst was er ook weer een gevaarlijk iemand aan de grensovergang opgepakt.
Hoe doen ze dat toch?
Ik wordt echt zelden gecontrolleerd.

Misschien omdat die persoon al een tijdje in de gaten werd gehouden ofzo?
Geen idee hoor, dat zijn voor ons volledig onzichtbare dingen.
Maar dat ze dan weten, ok hij verplaatst zich nu richting grensovergang, daar grijpen we in?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:25

Bij de doden van vandaag zaten verdachten van vrijdag:

Citaat:
President François Hollande heeft nogmaals herhaald dat Frankijk in oorlog is. Hij bevestigde dat twee terroristen, gelinkt aan de aanslagen van vorige vrijdag, gedood werden bij de raid vanmorgen.

http://www.demorgen.be/buitenland/live- ... -bf36763c/

Sizzle schreef:
Ik vind dat altijd heel knap.
Laatst was er ook weer een gevaarlijk iemand aan de grensovergang opgepakt.
Hoe doen ze dat toch?
Ik wordt echt zelden gecontrolleerd.

Aan de grens tussen België en Frankrijk staan Belgische en Franse agenten die binnenkomende/buitengaande auto's controleren. Alle nummerplaten worden gescand en verdachte wagens (bv. die gelijken op wagens van de daders, of individuen die gelijken op de verdachten) worden aan de kant gehaald en gecontroleerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:28

Citaat:
Er was ergens eerder al gezegd geweest dat het paspoort daar achteraf is neer gelegd. Om zo verdeeldheid tussen 'de westerlingen en de vluchtelingen' te creeëren.
Stel dat het klopt dat er 8 mensen hetzelfde paspoort hebben gebruikt om zich aan te melden als vluchteling. Ja dan is dat vermoeden wel heel sterk bevestigd dat ze dat als list gebruiken. Dat het vermomde IS strijders zijn die verscholen zitten tussen de vluchtelingen.

Heel sterk bevestigd is dan nog steeds een understatement.. Maar dan is het wel belangrijk dat dat gecommuniceerd wordt denk ik, omdat men alle vluchtelingen al over 1 kam scheert. Het is van belang duidelijk aan te geven dat het niet dezelfde mensen zijn.
En dat ze tussen de vluchtelingen zitten, ja dat is eigelijk toch niet meer dan logisch? Hoe makkelijk wil je reizen...

Citaat:
Maar hoe het precies werkt die controle weet ik ook niet. Duidelijk is er te weinig controle, want dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren.

Dat vind ik ook lastig te snappen.. ze weten wel waar het afgegeven is (dat staat er in natuurlijk) en waar het gebruikt is (gestempeld dan denk ik?) Dan zou je toch weer gaan pleiten voor grenscontroles waarbij je een paspoortscan doet. Op het moment dat er op twee verschillende landsgrenzen eenzelfde paspoort gescanned wordt, lijkt mij dat er een grote rooie lamp gaat branden?

Mungbean

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:33

Dank Yasmine.

Laatst reed ik achter een busje die tergend langzaam reed, waarschijnlijk verdwaald.
We passeerden een onbemande grens overgang (uiteraard wel kamera's) en ik heb me vervolgens nog 200 meter zitten ergeren aan het veel te langzame tempo.
Blijkbaar vond de mobile grenscontolle dat ook verdacht dus toen we (ik nog steeds erachter) de stad binnenreden stoof er een duane auto uit een zijstraat en reed de bus klem.
Vond het net een film :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:45

vanavond is er op vtm (belgië trouwens het grootte terreurdebat

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:46

Cer dat laatste zou je inderdaad verwachten, maar blijkbaar niet dus. En nu die 8 (of meer) met het paspoort die dus vals is terug opsporen. Vraag me af hoe ze dat dan bijhouden hebben, waar ze wonen, worden ze enkel gecontroleerd aan die shengenzone?
Want die zijn helemaal onbekend voor inlichtingsdiensten lijkt me. En wat als ze al naar ergens elders zijn gegaan, en een ander vals paspoort hebben ondertussen...

Het zal zeker belangrijk zijn aan te geven dat niet alle vluchtelingen slecht zijn, indegendeel. Het betreft terug een klein percentage. Eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn om zoiets te moeten communiceren. Maar je hebt altijd mensen die niet zo goed nadenken over zulke dingen, en begrijp wel dat die dan angst hebben voor een vluchteling, of een moslim. Daar zal sterk in moeten worden geinvesteerd. En hoop dat ze dat ook zullen doen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:47

was gisteren , toch Zoe :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:51

besita schreef:
was gisteren , toch Zoe :D

oeps :') ik zit op kamers zonder tv dus ben een beetje de dag kwijt :') ik was ervan overtuigd dat het vandaag was :p )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:51

Nee, gisteren was het "Wat nu?", een debat over terrorisme op Eén. Vanavond is er een debat op VTM. Zijn twee verschillende Belgische zenders en twee verschillende debatten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:58

Yasmine schreef:
Nee, gisteren was het "Wat nu?", een debat over terrorisme op Eén. Vanavond is er een debat op VTM. Zijn twee verschillende Belgische zenders en twee verschillende debatten.

Weet niet als ik het over hetzelfde heb hoor. Maar gisteren heb ik zelf gekeken naar ''Wat nu?'' (denk op canvas of één)? En daarna op vtm naar het grote terreurdebat.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:00

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:02

Yasmine schreef:

was beide gisteren :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:20

de vrouw die zichzelf heeft opgeblazen was de nicht van Abdelhamid Abaaoud..

Zijn er agenten gewond geraak door die ontploffing? Zo niet, dan vraag ik mezelf af waarom ze zich heeft opgeblazen? Iemand die zou kunnen zeggen waarom?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:23

Batlow schreef:

Zijn er agenten gewond geraak door die ontploffing? Zo niet, dan vraag ik mezelf af waarom ze zich heeft opgeblazen? Iemand die zou kunnen zeggen waarom?

Daarbij zijn 5 agenten en 1 buurtbewoner gewond geraakt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:23

R12312 schreef:
Vietnam was ik er net niet, Joegoslavie echter wel, dat was ook een vreselijke oorlog.

Citaat:
Lockerbie 1988. Iraanse revolutie 1978. Maar daar denkt echt niemand meer aan, zelfs niet nu de context zo hetzelfde is. En dan nog de Europese terreurgroeperingen als ETA, IRA/Sinn Fein en RAF, is ook iedereen vergeten terwijl die ook alles en iedereen kapot schoten.
Kan niet reageren in dat topic, anders had ik het daar wel neergezet.

Deze reactie kreeg ik per pb, van iemand die niet kan reageren in het topic.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:26

Goede reactie, ik wilde een paar bladzijden terug ook al een rijtje plaatsen, maar was even mismoedigd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:28

Yaralisa schreef:
Batlow schreef:

Wel een buurtbewoner? Had eerst begrepen van niet. Hmm, van je familie moet je het hebben...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:29

Batlow schreef:

Misschien in een poging zoveel mogelijk agenten te verwonden? Als martelaar willen sterven? Liever sterven dan gearresteerd worden door de vijand? Zodat ze haar geen info kunnen ontfutselen over haar neef? Er zijn zoveel mogelijkheden.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:32

Batlow schreef:
Yaralisa schreef:

Wel een buurtbewoner? Had eerst begrepen van niet. Hmm, van je familie moet je het hebben...

Of het waar is, weet ik ook niet zeker maar dat stond op nos.
Ja inderdaad...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:34

Het is druk hier in de lucht met helikopters en chinouks. Drukker dan normaal.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:40

Yaralisa schreef:
Batlow schreef:

Of het waar is, weet ik ook niet zeker maar dat stond op nos.
Ja inderdaad...

Nee, politie heeft bevestigd dat er geen gewonde omstaanders of buurtbewoners zijn. Gewonden zijn allemaal agenten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:41

Dit topic gaat heel erg hard. Vanochtend heerlijk in de tuin en Fermette gewerkt waar ik hoorde van mijn vriendin over de razzia's vannacht in Saint Denis. Dus zonet eerst hier bij gelezen en daarna het nieuws via de linken die jullie gegeven hebben. Waarvoor dank.
Helaas gaat het nieuws erg hard, te hard :(:) en te verdrietig.
Via door scrollen kwam ik op deze brief gericht van de Franse journalist die achterbleef met zijn zoontje en een brief naar IS schreef. Misschien is hij hier al geplaatst maar 20 bladzijde bij lezen is echt teveel. De brief is zo indrukwekkend dat ik hem graag dan voor de tweede of derde keer plaats.

Mijn man en ik zijn hier helemaal kapot van. Wat een moed, wat een karakter en ik kan alleen maar zeggen AMEN! (= Ja zo is het).

http://www.demorgen.be/buitenland/journ ... -b6574cf7/

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:29

Yasmine schreef:
Nee, politie heeft bevestigd dat er geen gewonde omstaanders of buurtbewoners zijn. Gewonden zijn allemaal agenten.

Oh oke, ik las dit artikel maar dan klopt dat dus niet?

Citaat:
Bomgordel

Toen de politie vanochtend rond 04.30 uur met de actie bij het gebouw begon, blies een vrouw zich daar op met een bomgordel. Ook een andere verdachte kwam om; hij werd doodgeschoten door een scherpschutter. Vijf politieagenten raakten gewond, net als een buurtbewoner.

Bron: nos.nl

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:36

Tja ik weet het niet zo hoor met die brief. Klinkt inderdaad erg moedig maar het is nog maar zo kort geleden dat ik het idee heb dat het besef nog echt moet komen. Ik herken het een beetje als ontkenning. Maar misschien blijft hij er zo in staan, dat zou heel knap zijn.