Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:04

Ik vind medeleven ook menselijk en ook een mooie eigenschap, maar als je een stoornis hebt waardoor empathie lastig is, dan heeft niet iedereen uberhaupt het vermogen tot medeleven natuurlijk.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:10

Jeetje waar maken sommigen zich druk om... "Als ik onder een lawine kom, kom ik ook niet elke dag in het nieuws." Nee GOH niemand kent jou. Dit is de prins, een lid van het koningshuis, natuurlijk moet daar aandacht aan besteed worden. Dat noemen we nou media: die laten weten wat er gebeurt in de wereld, en aangezien dit heel dichtbij is en ons koningshuis betreft...

Empathieloos gedoe.... Kan bij sommigen nog geen zinnig woord vanaf behalve "Ja maar als ik....", die man laat een vrouw en kinderen achter, een familie. En die moeten allemaal maar doen alsof het goed met ze gaat. Als je geen begrip kunt tonen voor een dergelijke vreselijke situatie houd dan gewoon je mond.... Er zijn een hele hoop levens vergalt, en of het nou de prins betreft of een gewone burger: het is verschrikkelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:09

Tuurlijk is het erg wat er gebeurd, en zeg mij niet dat ik geen empathie toon. Er komen dagelijks mensen onder een lawine en daar hoor je ook niks van. Friso veegde ook gewoon zijn hol af hoor, zeker ook met popla denk ik wel. Maar alleen maar omdat het een familielid van Bea is, moet het ineens een stuk uitvergroot komen in de media?

Als ik dood ga of een ernstig ongeluk krijg, mag dat dan ook in de kranten? Want ik werk in de zorg en draag ook iets bij aan de maatschappij, al is het alleen maar konten afvegen en mijzelf elke dag een liesbreuk tillen omdat de mensen niet meewerken.

Wat ik nog erger vind is dat hij gewoon in leven gehouden word. Zijn hersens zijn zover beschadigd dat hij niet eens bij kan komen. Want 50 minuten zonder zuurstof en hartslag, dat kan niemand overleven. En iedere coma patient is anders, ieder persoon met een NAH(Niet aangeboren hersenletsel) zal weer een andere weg bewandelen(als diegene dat wilt tenminste). En dan nog zal het een gevecht worden tussen arts en familie als jij als familielid zegt dat de patient als kasplantje eruit zal komen, de stekker het liefst eruit wil hebben.

Voor zover ik het zie met Friso: Sondevoeding voor de rest van zijn leven, klysma's om de dag, want hij kan zelf niet meer baften en oogdruppels omdat hij geen traanvocht meer aan kan maken. O en natuurlijk grof gezegd: De hele dag een luier aan omdat ie incontinent is geworden...

En dat is een menswaardig leven? Nee dankje de koekoek!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:20

Nou het spijt me, of je het wil of niet hij is wel de zoon van Bea ja. en ja die is van het koningshuis.
Wat in nederland een bepaalde status heeft. Dat maakt hem tot BN'er. En aangezien Nederlanders altijd alles moeten weten hebben we ook verschillende roddelbladen die bijzonder goed verkopen met vaak veel nieuws over bn'ers en het koningshuis. Waarom? omdat de meeste nederlanders dat gewoon willen weten.
Wij leven in een monarchie, en daarin is het koningshuis belangrijk. kan je hoog en laag om springen.

En ja dan is Friso belangrijker als menig mens. Mij kent niemand en Friso kent wel iedereen. Zo niet, dan vraag ik me af op welke school je hebt gezeten aangezien dit een stuk geschiedenis is.

En ik heb het hier puur en alleen over de media aandacht..

dat hij in leven gehouden word snap ik , maar dat is een andere discussie..

edit: foute zin
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 09-03-12 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:32

Kentaro schreef:
Klopt! Het is heel triest, maar wel waar....

En dat zijn vriend is verhoord, is inderdaad gebeurd, maar heel gewoon daar!

idd Toen ik een ongeluk had (aanrijding) op de skis is de andere ook verhoord, ik ook na 2 weken in coma gehouden te zijn. ik had eeen zeer ernstig ongeluk gehad met een gebroken rug en een doorgesneden zenuw.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:49

'weggehaald'
:)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 23:52

Euthanasie ligt in Engeland een stuk gevoeliger dan hier.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:58

'al gedaan'
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 10-03-12 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:00

Ik dacht al := heb mijn post ook aangepast :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:05

De familie wacht op een wonder...tja willen we dat niet allemaal?

Met onze dieren proberen we menselijk te zijn door ze niet te laten lijden en in te laten slapen, met onze mensen om ons heen, zijn we daar weer toch anders in....Je kunt feitelijk pas zeggen hoe erg de hersenschade is die niet meer gaat herstellen, als de patient bij kennis is gekomen en daar wacht de familie op...dan kan je pas praten over onmenswaardig, want dan moet je gaan kiezen voor euthanasie...nu slaapt hij en krijgt hij verzorging zoals ALLE patienten die krijgen, dus idd oogdruppels, en wisselen van catheterzakjes....

Purny, ga eens kijken op een IC...daar is het normaal hoor om doodzieke mensen die soms ook in slaap gehouden worden, zo te verzorgen...waarvan iedereen hoopt dat ze weer beter worden, maar dat nog niet weten..

Petje af voor mensen die die verpleging doen!!!!!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:44

@russel: Dat zijn weer andere gevallen dan in dit geval Friso. Die mensen hebben misschien nog een klein kansje dat ze eruit kunnen komen. Maar zoals ik al aangaf is geen een NAH patient hetzelfde. Denk je nog echt dat hij bij komt na 50 minuten zonder hartslag en reanimatie??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:45

bello2005 schreef:
allemaal erg off topic..
en ik snap niet waarom mensen op mijn reactie zo reageren, het is mijn mening en wat boeit het voor de rest ?

Rinske:

Dan is hij in mijn ogen nog niet meer waardig..

SanderD:

Hij was het wel zelf schuld, eerder die dag of week ( dat durf ik niet meer te zeggen)
was er ook al een lawine geweest.. blijf dan ook uit het 'buitengebied' wat verboden is.
Ook meneer de zoon van de koningin moet zich hier aan houden..!!

verootjoo:

of je nu wel of niet bekend bent waarom moet het dan per se in het nieuws..
alsof hun er op staan te springen..

Sterre:

Omdat je onbekend bent voor de rest van de wereld, daarom werd je man niet 'achterna' gezeten.
Hij word alleen gevolgd als er iets ergs was gebeurd.

Mereltje:

Friso heeft zelf aan gegeven nix te maken willen hebben met het 'palijs' dus met andere woorden
niet in de spotlight wilt staan en nu word hij alsnog in de spotlight gezet .. beetje dubbelzinnig hea;)

en nogmaals.. wat maakt het uit.. het is mijn mening en thats it..
medeleven heb ik niet snel, en al helemaal niet met mensen die het zelf schuld zijn.

Hoezo zelf schuld?? Doe jij nooit iets waarvan je achteraf dacht: oei, dit was niet zo slim? Wij skien al jaaaaren off piste, ken bergen mensen die het doen, en het gaat al jaaaaren goed. Dit waren zeer ervaren skiers, mensen uit het gebied zelfs, het was niet te verwachten dat het fout zou gaan, en toch gaat het dan die ene keer van de duizend fout...dat is heel erg triest.

En waarom het in het nieuws komt?het nieuws zit vol met nieuws over BNers....of ze dat willen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:40

De moeder van zijn vriend vertelde in een interview dat die ochtend daar dynamiet was afgeschoten om een lawine te veroorzaken...die kwam niet, dus ze namen aan dat het veilig was. Op die dag waren er veel meer skieërs buiten de pistes aan het skieën en voor de normale vakantieman is dat ook het beste...als je al heel je leven op de skies staat en tot de zeer ervaren skieërs behoort, zoals Friso is dat weer iets anders.

S*hit happens, zoals die man die uit de skielift was gevallen en overleden was....die ze dus heel erg laat vonden.....want het is nu eenmaal koud en als je onderkoeld raakt na een val..dan kan het wel eens zijn dat je overlijdt..zoals die man dus...die was niet off piste...

Overigens heb ik een jaar in Zwitserland gewoont, daar is het redelijke normaal of off piste te skieen....zwarte pistes uit te zoeken, want dat is de sport, de kick, het ultime skieën en laat Friso dat nou ook zo vinden, en met zijn vriend beiden, ervaren, heerlijk te gaan skienen in een gebied waarvan ze aannamen dat het daar wel kon omdat die kunstmatige opgewekte lawine daar niet op kwam zetten...

Als miepje achter je pc die een paar in haar leven een paar cm sneeuw heeft meegemaakt en de treinen niet rijden, kan ik mij het eigen schuld dikke bult gedoe wel snappen.

Ik heb meters, ja meters hoge muren sneeuw gezien in het berg gebied in Zwitserland en geloof mij de treinen rijden daar wel.... :j de boemeltreintjes gaan steil naar boven....dat is gewoon een ander leven daar......

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:44

purny schreef:
Maar alleen maar omdat het een familielid van Bea is, moet het ineens een stuk uitvergroot komen in de media?

Indirect wel ja, omdat 'iedereen' in Nederland hem kent. Ik begrijp niet dat je dit vreemd vindt. Dit is toch heel normaal? Als een bekend persoon overlijdt, komt dit ook op het journaal. Als ik morgen het loodje leg, huilt alleen mijn familie en kan het jou geen moer schelen dat ik er niet meer ben. Mensen treuren alleen om mensen die ze kennen, of denken te kennen. Dat laatste geldt ook voor bekende Nederlanders. Het volk 'kent' ze, en wil dus op de hoogte gehouden worden als het (niet) goed met ze gaat. En dat is wat er gebeurt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:50

Zo onverstandig was het niet heb ik gehoord.
Ik ben net terug uit Oostenrijk en mijn Oostenrijkse skileraar wist te vertellen dat er meer mensen off piste skien met waarschuwing 4, maar dat zijn vooral mensen die het gebied kennen en ervaren zijn. De gemiddelde toerist moet het vooral niet doen, maar die moet ook niet off piste skien zonder gids als er geen waarschuwing is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:41

SanderD schreef:
purny schreef:
Maar alleen maar omdat het een familielid van Bea is, moet het ineens een stuk uitvergroot komen in de media?

Indirect wel ja, omdat 'iedereen' in Nederland hem kent. Ik begrijp niet dat je dit vreemd vindt. Dit is toch heel normaal? Als een bekend persoon overlijdt, komt dit ook op het journaal. Als ik morgen het loodje leg, huilt alleen mijn familie en kan het jou geen moer schelen dat ik er niet meer ben. Mensen treuren alleen om mensen die ze kennen, of denken te kennen. Dat laatste geldt ook voor bekende Nederlanders. Het volk 'kent' ze, en wil dus op de hoogte gehouden worden als het (niet) goed met ze gaat. En dat is wat er gebeurt.

Voor jou zal Bokt ook nog wel treuren hoor Sander ;) :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:00

Ik zie net op tv mensen die met een sneeuwscooter van een meters hoge klif af springen, tja, dan kan je zeggen eigen schuld ( hè ziet al van ver aankomen dat dit niet goed kán gaan)
Off piste skieeen in een gebied wat eerst nog op lawines gecontroleerd is en op dat moment géén verboden gebied was vind ik toch wel heel wat anders

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:25

Maar toch....als er dynamiet afgeschoten word in de bergen en er komt geen lawine....wil dat nog niet zeggen dat het sneeuwdek daar niet een flinke opdoffer heeft gekregen en later alsnog een lawine kan veroorzaken. Door die knal kan er her en der wel een sneeuwlaag los zijn komen te liggen die misschien niet gelijk een lawine veroorzaakt maar bij latere trillingen alsnog wel. Vind het vreemd dat na dat dynamietgebruik dat gedeelte dan niet een paar dagen afgesloten blijft maar direct als "veilig" wordt verklaard/of ingeschat.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:03

Nu de media weer wat stiller wordt rondom Friso, denk ik er best nog weleens over na.
Jeetej, best nog wel jonge man met vrouw en 2 kleine kindjes. Je hoort geruchten dat ie hersendood is en nog steeds kunstmatig wordt beademd!~Dan moet je als vrouw een uitermate moeilijke beslissing nemen. Gezien het geloof van de Koninklijke Familie denk ik dat de stekker er niet zomaar uit zal mogen. Heel erg triest. Ik hoop dat de media het gezin met rust laat. Hoorde dat er al een Engelse journalist is aangehouden, omdat ie ongezien in het tehuis wilde binnenkomen om foto's te maken. Aangezien de Engelse papparazzi nog veel onsmakelijker zijn dan de Nederlandse hou ik m'n hart vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:19

Wij kunnen lekker speculeren, wij zijn een Oostenrijkers en zeker geen skieërs die in zo een gebied wonen...Ga er maar van uit dat het op dat moment een weloverwogen beslissing is geweest van 2 ervaren skieërs en dat zij al skisporen hadden gezien daar ter plekke en besloten om daar ook een afdaling te gaan maken...

Overigens is Friso iemand met een meer dan gemiddeld intelect en zeker geen bon-vivant.....die denkt wel 2 keer naar eer hij een impuls achterna gaat van zichzelf...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:24

Speculeren over het genomen risico is inderdaad een virtueel cirkeltje. Al heb ik de neiging om te denken dat de vooruitzichten op dat specifieke gedeelte gunstig waren, anders ging die Florian als inwoner die de bergen zo goed kent, niet met een gerust hart de berg af. Maar je weet nooit wat er zich heeft afgespeeld.

@Blue: Ik betwijfel het... :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:39

GamblersCup en gohya

bedankt

Sterre:

ik heb alles begrepen,, maar het is allemaal erg offtopic..
en het is mijn mening, en als het mij niet boeit wat er met de mensheid gebeurd en vooral met zo iemand, is dat toch mijn probleem ?
het feit dat het bot en grof over komt,, ja zo zit ik in elkaar.
en iedereen hier mag zijn mening geven, en dus ik ook.
dat niet iedereen hiermee eens is,, ja, ik ben het met zo veel wel eens niet eens.. ga ik ook niet om zeuren.
dus snap het punt niet als iemand op mij reageert dat het niet acceptabel is hoe ik er op reageer..

verootjoo:

er was die dag of week dat durf ik niet meer te zeggen al een lawine geweest
dat zet je toch aan het denken, zoals weg te blijven uit het buitengebied.
of je nou wel of niet ervaren bent,, een lawine overleef je bijna nooit..
of zoals friso dat het kantje boord is.
tuurlijk zijn er dingen waarvan ik wel eens dacht oei dat had ik niet moeten doen,,
maar ook daar heb ik dan de wind van voren van gekregen,, daar leer je van
en in deze situatie, zou ik dan ook leren dat het gewoon te gevaarlijk is om in het buitengebied te gaan skieen..
en vooral als er al eerder die week/dag een lawine is geweest.
en daarom vind ik het eigen schuld

en over de media,, ze moeten zich richten op fatsoenlijk nieuws en niet over zo iemand..

maar allemaal erg off topic..
nogmaals het is mijn mening en wat iemand anders er van denkt heb ik schijt aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:48

Bello, volgens mij lees je niet echt mee....

Het gaat er niet om wat jij zou doen...want jij bent Friso niet...Friso was een zeer ervaren skieer en zijn vriend uit dat dorp dus ook....die ochtend was dat gedeelte geploft om te kijken of er daar lawinegevaar was en er kwam niets naar beneden...er waren sporen van skieers die er al naar beneden waren gegaan....en daardoor hebben zij ook die afdaling daar gemaakt....

Het is gewoon hele erge pech...

Als je woont in een berggebied dan weet je dat er altijd wat kan gebeuren...altijd....skieen is nooit zonder gevaar...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:05

Bello, kennelijk boeit het je wel, anders zou je hier niet reageren

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:15

ik vertel mij mening dat andere er een andere offtopic mening op terug geven kan ik niets aan doen
en nee het intereseerd me helemaal niet..
ik snap niet dat mensen er niet gewoon overheen lezen..

ik merk dat veel mensen zich dik maken over veel opmerkingen die er niets mee te maken hebben.
ik kan daar alleen maar om lache.. en hard ook