Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:53

Mindim schreef:
Huertecilla schreef:
Ik kan dit niet zo goed volgen. Dan ligt het toch juist aan het vroúw zijn toch, zoals jij het nu aanvoert?!

Zijn er ook niet werkende moeders en (even veel) werkende moeders die het over zaken als wiki-leaks hebben?
Dán zou het aan de persoon liggen.

Nee, dat ligt niet aan het vrouw zijn, de ene vrouw werkend of niet werkend, heeft het alleen maar over de kids. Ik denk dat het aan je persoon ligt of je het alleen maar over je kinderen kan hebben. Niet aan het vrouw zijn. Want dan zouden alle vrouwen het alleen maar over hun kinderen kunnen hebben.

Misschien zit ik in een uitzonderlijke vriendenkring/omgeving maar hier wordt maar zelden over de kinderen gepraat, ja komt weleens ter sprake, maar meestal gaat het over andere onderwerpen. Is dat ook niet een beetje een vooroordeel van werkende vrouwen (ik geloof dat bloodymary erover begon)? Dat thuisblijfmoeders alleen maar over de kinderen kunnen praten? Want die werkende vrouwen zijn toch werken? Wanneer zouden ze moeten horen waar de thuisblijfmoeders met elkaar over praten op het schoolplein?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:01

HC, Mindim schrijft toch ook dat ze haar post terug neemt? Niet iedereen heeft zich verdiept in het fenomeen PMS. Waarom zou je ook als je er het type niet naar bent om alles op internet uit te pluizen om te bedenken hoe je onder het sporten uit kan komen? Want dat heeft Mindim niet nodig ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:14

maikeltje schreef:
Wanneer zouden ze moeten horen waar de thuisblijfmoeders met elkaar over praten op het schoolplein?

Wat dacht je van niet zwart niet wit? Van vaders en moeders die de taken sámen doen? Die hebben een overlap.
Ook kom je elkaar tegen op feestjes en dergelijke.
In míjn waarneming over (bewust) zeg 30 jaar in verschillende landen is er echt een fórs verschil in de wereldbeleving van vrouwen die al een tijdje voltijds met kinderen thuis zitten en die welke niet. Dat zien de vrouwen die thuis zitten anders.

Ik denk dat echter een zinloos discussiepunt is net als menstruatie en PMS. Van binnen is dat anders dan van buiten.

Mannen en vrouwen zijn FORS verschillend. NIET gelijk. Wel gelijkwaardig.
Vrouwen baren kinderen en hebben een flucturende klots voortplantingshormonen welke een evolutionair voordeel voor de soort mens zijn maar een valkuil voor de individuele vrouw.

Onderken de verschillen tussen de geslachten en maak zo effectief gebruik van de mogelijkheden van de diersoort mens in jouw relatie(s)
Onderken als vrouw de valkuil van het vrouwtjesmens zijn, zodat je er niet in stapt. Of niet en wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:03

Hermelientje schreef:
Mindim jij bent jong. :D
Volgens mijn jongste dochter is PMS zo ongelofelijk passé. Daar heeft echt helemaal niemand meer last van tegenwoordig zei zij.

Kan ze dat misschien ook een keer aan mijn lijf komen vertellen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:10

Huertecilla schreef:
En je weet desondanks niet wat PMS is, maar schrijft er wel een mening over. Reageert naar mij of ík niet goed wijs ben??!!

Bedankt voor de illustratie van het belang van context van ervaringsmeningen.

Sorry? Nee, ik wist niet wat PMS was, moet ik je daarvoor mijn excuus aanbieden? Val ik nu in jouw categorie van 'domme' vrouw?
Als je mijn berichten leest, dan heb ik gezegd dat ik mijn post terug nam en dat ik heb gereageerd op basis van een normale menstruatie. Wie denk jij wel niet dat je bent, superieur aan een ander, nou ben je niet.

superwoman

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:13

Pms is toch een aandoening en heeft daarom toch niks te maken met vrouwen in het algemeen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:26

superwoman schreef:
Pms is toch een aandoening en heeft daarom toch niks te maken met vrouwen in het algemeen?

De eerste man met PMS moet ik nog tegenkomen .. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:31

Nee, maar het is niet algemeen kenmerkend voor elke vrouw. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:32

Brainless schreef:
superwoman schreef:

das waar, maar om nu te gaan kijken wie er het meeste aandoeningen heeft of kan krijgen, vind ik nogal ver gaan ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:03

Brainless schreef:
superwoman schreef:

Detail.

Moet je verder uit de vergelijking van verschillen halen :+

Alle verschillen zijn taboe en dan blijft er van zelf over dat man en vrouw gelijk ZIJN *\o/*

Prima, dan kunnen ze ook beiden gelijk kostwinnen en voor de kinderen zorgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:18

Gelijk zijn.. dat is pas saai toch...
Kijk ik liever naar de verschillen waar ik blij mee ben :D
Als vrouw zijnde kan je mooie jurken dragen, make-up, mooie lingerie.. en als het goed is, wordt hij daar ook blij van :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:23

suze_ schreef:
Als vrouw zijnde kan je mooie jurken dragen, make-up, mooie lingerie.. en als het goed is, wordt hij daar ook blij van :D

Dat kan een man tegenwoordig ook hoor :D
Maar zo gelijk hoeft het van mij nou ook weer niet eerlijk gezegd :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:32

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Wanneer zouden ze moeten horen waar de thuisblijfmoeders met elkaar over praten op het schoolplein?

Wat dacht je van niet zwart niet wit? Van vaders en moeders die de taken sámen doen? Die hebben een overlap.
Ook kom je elkaar tegen op feestjes en dergelijke.
In míjn waarneming over (bewust) zeg 30 jaar in verschillende landen is er echt een fórs verschil in de wereldbeleving van vrouwen die al een tijdje voltijds met kinderen thuis zitten en die welke niet. Dat zien de vrouwen die thuis zitten anders.

Ik denk dat echter een zinloos discussiepunt is net als menstruatie en PMS. Van binnen is dat anders dan van buiten.

Mannen en vrouwen zijn FORS verschillend. NIET gelijk. Wel gelijkwaardig.
Vrouwen baren kinderen en hebben een flucturende klots voortplantingshormonen welke een evolutionair voordeel voor de soort mens zijn maar een valkuil voor de individuele vrouw.

Onderken de verschillen tussen de geslachten en maak zo effectief gebruik van de mogelijkheden van de diersoort mens in jouw relatie(s)
Onderken als vrouw de valkuil van het vrouwtjesmens zijn, zodat je er niet in stapt. Of niet en wel.

Ik weet niet of en in hoeverre het mij zou veranderen: voltijds thuis met de kinderen. Het lijkt me overigens heerlijk. Hoef ik nooit meer achter de feiten aan te hollen want dat gevoel heb ik nu wel. Het moet perfect op het werk En het moet goed draaien thuis. Er wordt van alle kanten aan je getrokken als werkende moeder, tenminste, die ervaring heb ik. En dat is bij veel mannen een stuk minder want daar wordt minder van verwacht qua taken thuis. Zo is het althans in mijn omgeving. Een man kan dan hoog of laagopgeleid zijn, hij weet echt niet wat ie aanmoet met z'n kind als het met luizen op het hoofd uit school komt. En vindt dat echt een taak voor de vrouw. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dus op dat soort vlakken mogen mannen dan wel wat meer initiatief tonen want op die momenten vinden ze een vrouw om zich heen opeens wel "makkelijk" en weten ze zich geen raad met de gebruiksaanwijzing van het flesje prioderm :+ In zulke gevallen ben ik meer dan bereid om dat even haarfijn uit te leggen overigens :+ Omdat ik luizen uitroeien nou niet typisch iets vind voor vrouwen, maar een man dan wel opeens effectief gebruik wil maken van de verschillen tussen man en vrouw. Wanneer het hem goed uitkomt dus :D
In die valkuil trapt dit vrouwtjesdier dus niet }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:47

suze_ schreef:

Leve de verschillen: Tataaaa *\o/*

p.s. net gepaneerde kaasplakken gebakken. Onze keukenprinses vindt kaas niet lekker en als ze ongesteld is om te braken.
Dat is gewoon zoals het is.
Dat houdt niet in dat wij het dan niet mogen eten, dus heb ik die gemaakt voor mij en zoonlief. Voor haar een lekkere ommelet gebrouwen op basis van het papje en het paneermeel, in een andere pan, dus zonder kaassmaak.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-11-10 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:50

Maikeltje een echte soldaat schiet nooit op het rode kruis ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:09

maikeltje schreef:
Zo is het althans in mijn omgeving. Een man kan dan hoog of laagopgeleid zijn, hij weet echt niet wat ie aanmoet met z'n kind als het met luizen op het hoofd uit school komt. En vindt dat echt een taak voor de vrouw. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ah, dat is die omgeving waar voltijdsmoeders het onderling en met carrierevrouwen hebben over wikileaks, DowJones en de gevolgen van de situatie mbt de renmimbi, yuan.
Als in die zonder enige twijfel interessante omgeving een ongebonden en speels exemplaar zoekende rondloopt kun je die gerust het sollicitatieformulier geven *D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:26

Bloodymary schreef:
Mindim, je verhaal hiervoor vind ik top! Blijkt dan dat ik me toch vergis en dat er wel veel moeders zijn hier met een brede belangstelling. Zou het aan de paarden liggen dan? Of misschien heb ik gewoon wel niet de goede mensen om me heen.....

Is dat ook niet een stukje oorzaak-gevolg?
Wanneer ik met mensen praat die ik niet intiem ken, wordt er aan mij al snel gevraagd naar de kinderen, de paarden en de verbouwing van het huis/aanleg van het terrein. Mensen weten dat je daarmee bezig bent overdag.
Toen ik nog werkte en studeerde vroegen ze naar mijn werk en studies.
Vanuit dat onderwerp kom je snel op onderwijsprogramma's, misstanden in de overheidsbegroting etc. en vandaaruit zit je zo in een politieke discussie.
Gek genoeg levert het onderwerp 'kind' geen discussie op over het nut van inenten en geen uitwisseling over pedagogische ontwikkelingsplannen.
Daar ben ik als huismoeder uiteraard te dom voor -O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:37

Nee het zijn juist mensen die ik heel goed ken, vrienden dus. Eigenlijk zijn het vrouwen waarvan de mannen al vrienden waren en waar je nog steeds lol mee kunt beleven en overal over kunt praten, maar die hebben op een gegeven moment vrouwen gekregen en die zijn gaan werpen en zijn sindsdien alleen nog maar moederkloeken. Terwijl hun mannen ook van alles voor de kinderen doen hoor, maar vaak mogen ze dat niet eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:43

Oh apart. Ik durfde vroeger zelfs niet over mijn kind te praten, omdat er van te voren om me heen zoveel gezeur was over moeders die het altid over de kinderen hadden. Op een gegeven moment zei iemand zelfs: 'Je hoeft haar niet te ontkennen hoor, ik heb het ook wel eens over mijn man en over mijn katten!' :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:24

Als t aan mijn vriend lag zou ik wanneer we kinderen kregen, thuis blijven en op de kinders passen. Daarnaast het huishouden en de tuin doen. Hij vindt het geen probleem om 60u per week te werken om zo het geld te verdienen. Maar laat ik dat toch helemaal niet zien zitten. :x

Ik wil gewoon graag blijven werken, wel wat minder (3 a 4 dagen) maar ik ga echt niet stoppen. Ik ben helemaal geen huishoudmens en ik zou echt ongelukkig worden als ik iedere keer bij hem aan zou moeten kloppen voor wat geld. Niet dat ik mensen veracht die het anders doen, maar het zit gewoon niet in me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:31

Iris82 schreef:
Hij vindt het geen probleem om 60u per week te werken om zo het geld te verdienen.

Dat is dan weer een éxtra probleem; die tijd is geen kwali-tijd samen noch met de kinderen.

Werk je voor geld en meer geld of voor kwali-tijd.

Beiden 30 uur is ook 60 maar ook 30 meer samen en/of met kinderen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:34

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Zo is het althans in mijn omgeving. Een man kan dan hoog of laagopgeleid zijn, hij weet echt niet wat ie aanmoet met z'n kind als het met luizen op het hoofd uit school komt. En vindt dat echt een taak voor de vrouw. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ah, dat is die omgeving waar voltijdsmoeders het onderling en met carrierevrouwen hebben over wikileaks, DowJones en de gevolgen van de situatie mbt de renmimbi, yuan.
Als in die zonder enige twijfel interessante omgeving een ongebonden en speels exemplaar zoekende rondloopt kun je die gerust het sollicitatieformulier geven *D

Ik zal mijn ogen en oren open houden voor je :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:15

Iris82 schreef:
Ik wil gewoon graag blijven werken, wel wat minder (3 a 4 dagen) maar ik ga echt niet stoppen. Ik ben helemaal geen huishoudmens en ik zou echt ongelukkig worden als ik iedere keer bij hem aan zou moeten kloppen voor wat geld. Niet dat ik mensen veracht die het anders doen, maar het zit gewoon niet in me.

Dat misverstand wil ik toch ook graag even uit de weg helpen. Toen mijn hubbie en ik trouwden (en dus in 1 huis gingen wonen), hebben we zijn rekening op 2 namen laten zetten. Dat was praktisch het makkelijkste, omdat hij al een eigen huishouden voerde met bijbehorende administratie en ik uit het huis van mijn ouders bij hem kwam wonen.
Eerst werkten we allebei en kwamen beide salarissen op die rekening. Later werkte ik niet meer of slechts enkele uurtjes per week (1,5 tot 3 uur). Nu werk ik weer meer uren, maar de gezamenlijke rekening is er nog steeds en dat blijft ook zo. Wij nemen beide wat we nodig hebben van die rekening, en dan maakt het niet uit of het voor kinderkleding, een brood, iets elektronisch (zijn hobby) of een sjabrakje is. Daar zijn ook nooit woorden over en dat was ook nooit zo. Ik heb nooit bij hem aan hoeven kloppen voor geld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:38

Urielle schreef:
Bloodymary schreef:
Mindim, je verhaal hiervoor vind ik top! Blijkt dan dat ik me toch vergis en dat er wel veel moeders zijn hier met een brede belangstelling. Zou het aan de paarden liggen dan? Of misschien heb ik gewoon wel niet de goede mensen om me heen.....

Is dat ook niet een stukje oorzaak-gevolg?
Wanneer ik met mensen praat die ik niet intiem ken, wordt er aan mij al snel gevraagd naar de kinderen, de paarden en de verbouwing van het huis/aanleg van het terrein. Mensen weten dat je daarmee bezig bent overdag.
Toen ik nog werkte en studeerde vroegen ze naar mijn werk en studies.
Vanuit dat onderwerp kom je snel op onderwijsprogramma's, misstanden in de overheidsbegroting etc. en vandaaruit zit je zo in een politieke discussie.
Gek genoeg levert het onderwerp 'kind' geen discussie op over het nut van inenten en geen uitwisseling over pedagogische ontwikkelingsplannen.
Daar ben ik als huismoeder uiteraard te dom voor -O-

Hahaha, nu in onze vriendengroep steeds meer kinderen zijn, gaat het ook vaker over kinderen dan voorheen. Als kersverse ouders is het fijn om wat ervaringen uit te wisselen met anderen, en inderdaad, meestal vinden moeders dat belangrijker dan de vaders, die zich op zo'n avond meer richten op bier drinken, worst eten, roken en dom ouwehoeren... weinig inhoudelijke gesprekken dus, met af en toe een persoonlijke vraag, verstopt in nog meer dom ouwehoeren :P
Denk dat de dames meer inhoudelijke gesprekken hebben over hoe het met ze gaat, over het werk, over de hobby's, over de kinderen en dan ook wel discussies over politiek, onderwijs, opvoeding, gezondheid etc.

Ik merk nu wel dat mijn wereldje kleiner is geworden nu ik niet werk. Omdat je dan met hele andere mensen samen werkt dan je zelf gekozen vrienden, heb ook wel andere meningen/onderwerpen.
Maar ook op mijn werk ging het gesprek vaak over kinderen
Over de leerlingen op school natuurlijk, over hun ouders, maar ook over de kinderen van collega's :P en hun vakanties/reisjes, en politiek.
Ik maak nu minder mee omdat ik in een periode van veel thuiszitten zit met een klein kindje wat snel overprikkelt raakt, dus heb ik ook minder te vertellen omdat ik minder beleef dan vroeger. Maar als ik straks weer vaker op pad kan (met of zonder kind) dan wordt dat weer anders. En als het kind straks naar school gaat, kom je weer leerkrachten tegen (vroegere collega's), andere ouders, en beleef je weer meer.
Wat betreft hobby's staat het nu ook wat stil. Doe nog steeds vrijwilligerswerk bij de rijvereniging (activiteiten organiseren en begeleiden), maar de sport zelf staat op een lager pitje. Wij wilden een kindje en dan staat je kind hoog op de prioriteitenlijst. Je eigen (andere) hobby's, die worden even minder belangrijk...

Bij blijven op allerlei gebied kan ook door belangstelling te tonen in anderen en hun werk en wat ze meemaken, door het nieuws te volgen, door (vak) tijdschriften te lezen, door cursussen of workshops of lezingen te bezoeken, noem maar op...
Werk is daarbij niet van doorslaggevend belang, wel je eigen karakter en brede belangstelling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:37

maikeltje schreef:
Ik zal mijn ogen en oren open houden voor je :D

Voor óns :)*
Op zwaar aandringen van Madam *\o/* , vanmorgen op pad geweest voor een grotere bank. Een veel grotere bank mét chaise longue.

Was humor wel eigenlijk. Ze heeft stevig moeten onderhandelen om me mee te krijgen naar IKEA. Na schier eindeloos genéuzel, ondoorgrondelijke bestelprocedures, raadselachtige kortingregelingen en een wonderlijk voorraadbeheer van de ´oude´ lijn en de ´nieuwe´ had ik het gehad. Inmiddels ook fökking drük gewörden en de combi roezemoezende mensenmassa in een doolhofparcours brachten me tot op virtuele míllimeters van uitbraak via de nooduitgang!! Bekijk de uitdraaien thuis maar verder.

Toch nog even in het dorp langs de alleswinkel in het ´centrum´. Daar een droommodel en stof naar keuze. Garantie in het dorp, geen geneuzel met vervoer of monteren; regelt Manolo mijn motorace-maat.

Úren afzien versus kwartiertje klare taal.
Win-win-win.
Ik een berg bonuspunten vanwege het Ikea bezoek én Madam heeft he-le-maal haar zin; het extra grote speelparadijs om te romantiesen voor het houtvuur is besteld. Ruimte genoeg voor meer vreugd dus :D

p.s. Voor een goed begrip; ideaal voor knus met ieder een goed boek onder een nepbont-kleedje; gezamelijk ontspannen na gelijkwaardige arbeid ;)