Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:47

Krips schreef:
Echt een ontzettend nare actie met dat schaap. Ik kan daar echt verdrietig van worden. Niet eens zozeer de actie zelf maar meer wat dat zegt en betekend wat betreft de verdraagzaamheid. Ik snap echt niet wat voor last je kunt hebben van een moskee...

nou ik kan ook wel heel verdrietig worden om de actie op zichzelf...........dat een dier daarvoor gebruikt wordt.

ik vind het ook te gek voor woorden dat er partijen zijn(of waren)waar vrouwen niet toegelaten zijn.
alleen daarom al zou ik er nooit op stemmen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:51

christel1857 schreef:
Wij als christen samenleving, (historisch gezien dan he ;) voordat jullie allemaal gaan zeuren over nl is een multikulti land ;) ) wij zijn nét zo schuldig. Jihad of kruistocht, mensen afslachten is mensen afslachten.

Ik voel me absoluut niet aangesproken...hoezo wij als christen samenleving. Ik ben toch echt niet schuldig aan de kruistochten, het kolonialisme of wat dan ook. We dragen nog wel enige verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het kolonialisme, maar dat is het dan ook wel.
Bovendien werden de kruistochten misschien uitgevoerd in naam van de bijbel, maar waren het gedeeltelijk gewoon rooftochten. Juist door de vermenging van wereldlijke en kerkelijke macht konden dit soort acties 'tot bloei komen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:01

Gelukkig behoord dat al eeuwen tot het verleden, die kruistochten.

Nu nog de radicalen die tot de ontdekking komen dat we niet meer in de middeleeuwen leven.....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:14

Snoevie schreef:
Krips schreef:
Echt een ontzettend nare actie met dat schaap. Ik kan daar echt verdrietig van worden. Niet eens zozeer de actie zelf maar meer wat dat zegt en betekend wat betreft de verdraagzaamheid. Ik snap echt niet wat voor last je kunt hebben van een moskee...

nou ik kan ook wel heel verdrietig worden om de actie op zichzelf...........dat een dier daarvoor gebruikt wordt.

ik vind het ook te gek voor woorden dat er partijen zijn(of waren)waar vrouwen niet toegelaten zijn.
alleen daarom al zou ik er nooit op stemmen

Ja. Natuurlijk. Je snapt mij niet goed. Misschien staat het er wat ongelukkig. Natuurlijk is de actie opzichzelf verschrikkelijk ook voor het schaap. Maar de actie opzichzelf is niet alleen verschrikkelijk. Voor mijn gevoel staat zo'n actie voor nog veel meer ellende dan alleen het ophangen van een dood schaap. Voor de stemming in de samenleving.

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:49

oh ja tuurlijk daar heb je ook zeker gelijk in!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:53

Krips schreef:
Overigens. Beantsje. Even een reactie op jou bericht. Het protestantisme neemt de Bijbel ook letterlijk.

'Het' protestantisme bestaat niet - bepaalde stromingen binnen het protestantisme nemen de bijbel letterlijk. Andere zijn wat 'vrijzinniger'.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:03

Professor schreef:
In de Bijbel staan nou ook niet bepaald vrouw vriendelijke passages.
Het volgende staat daar: nog uw vrouw os of ezel.
Wat moet men met zo´n zin.
Nee kijk naar de Rooms Katholieken, hoe lang houden zij al vrouwen onderdrukt?
Denk dat wij eens opener moeten zijn naar andere geloven.
Dat de Islam de hele wereld wil veroveren?
Kijk naar de Kruistochten, kijk naar de zendelingen.
Wat hebben wij gedaan met andere gelover, vertrapt zoals bij de Indianen.
Bij de kolonialiseringen moesten ze allemaal "ons" geloof beleiden.
Wanneer een koning een ander geloof had, dan moest men zijn geloof overnemen.
Nee weg die vinger naar anderen, kijk eerst naar u zelf.
En wanneer men werkelijk zo´n liberaal land is, dan niet alleen in woorden.

Gister toevallig de film "Kingdom of Heaven" gekeken?
Speelde in de tijd van de Kruistochten, rond Jeruzalem. Zelfs toen al was er een strijd tussen moslims en christenen.
Het verhaal van Jeruzalem kan ik nog steeds niet begrijpen, dat het voor mensen zó moeilijk is om 1 plek waar 2 godsdiensten geschiedenis hebben samen te delen, samen te beleven.
Daarnaast bevestigd de geschiedsschrijving maar weer dat beide geloven heel veel overeenkomsten hebben en zelfs dezelfde kern bevatten...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:08

laetitia schreef:
Daarnaast bevestigd de geschiedsschrijving maar weer dat beide geloven heel veel overeenkomsten hebben en zelfs dezelfde kern bevatten...

Off topic; overeenkomsten zijn er absoluut maar dezelfde kern hebben ze zeker niet! Het christendom draait ten volle om Jezus: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.' Jezus is de zoon van God en dat is een van de belangrijkste gegevens uit het christendom
De islam is gebaseerd op de profeet Mohammed. Jezus komt wel voor, maar is geen 'centraal' figuur en zeker niet de zoon van God.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:38

We zouden bijna vergeten dat in Ierland de Katholiek en protestanten ook nog steeds niet zo goed met elkaar door 1 deur kunnen. Het is schijnbaar erg lastig om samen te kunnen leven of gewoon vredig naast elkaar.
Overal is 'wel iets'. Dat is niet alleen voorbehouden aan de Islam of weet ik veel wat. Verdraagzaamheid en respect voor elkaar blijven toverwoorden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:49

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
faye hoe komt het dat de politieke partij nog maar een paar jaar geleden verplicht is vrouwen hun stemrecht te verlenen? En dat het dit jaar verplicht is vrouwen, toegang tot de partij te verlenen? Hoe is het mogelijk dat al die jaren een politieke western gelovige partij, vrouwen discrimineert en van hun rechten onthoudt?

Ben wel benieuwd naar uw reactie en van anderen?

Niemand?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:33

Blue_Eyes schreef:
laetitia schreef:

Off topic; overeenkomsten zijn er absoluut maar dezelfde kern hebben ze zeker niet! Het christendom draait ten volle om Jezus: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.' Jezus is de zoon van God en dat is een van de belangrijkste gegevens uit het christendom
De islam is gebaseerd op de profeet Mohammed. Jezus komt wel voor, maar is geen 'centraal' figuur en zeker niet de zoon van God.

dat begrijp ik. maar in de islam is jezus ook een hele belangrijke profeet. eigenlijk tot aan jezus zijn de religies vrijwel identiek te noemen. alleen in het christendom is jezus wél gekruisigd en in de islam niet, ook kwam er na jezus nog 1 profeet en dat was mohammed.

maar wat ik moeilijk vind aan bv het christemdom (en misschien wel nog meer bij de katholieken) is het monotheisme.(ik hoop eigenlijk dat jij mij daar wat meer over kan vertellen. hoe het christendom monotheistisch te noemen is wanneer men jezus als zoon van God ziet) want het jodendom, christendom en de islam zijn toch de 3 monotheistische godsdiensten? in de islam is shirk de grootste zonde, God vergeeft alles wat hij maar wilt behalve dat. shirk is het deelgenoten toekennen aan god, of iets anders aanbidden dan/naast god, soort van afgoderij. wij mogen bv ook geen beelden aanbidden en wij mogen absoluut NIET de profeten aanbidden. zij kwamen slechts met een boodschap maar waren ook dienaren van God. de enige die aanbeden mag worden is God en hij verhoord onze aanbidding direct. dus niet dmv jezus of bv maria of dmv een 'heilig persoon'. begrijp je nog wat ik bedoel? ik heb hier eens een hele uitgebreide discussie met een christen over gehad. we hadden het dus over het monotheisme, zij vertelde dat ook in het christendom 'shirk' verboden is, uiteindelijk kon de dus de 'aanbidding' van jezus niet meer zo goed uitleggen. (gesprek duurde echt iets van 1,5 uur. was verder een heeel positief gesprek hoor, vind dat juist hartstikke fijn en interessant om te bespreken). is het trouwens niet zo dat in de bijbel meerdere mensen kinderen/zonen van God worden genoemd?

wij hebben bv 1 hoofdstuk in de Qoran, een hele belangrijke omdat god daar eigenlijk een beschrijving geeft van zichzelf, die als volgt gaat:

1. In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
2. Zeg: "Allah is de Enige.
3. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.
4. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
5. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

in de islam kwamen alle profeten (bv adam. noach, abraham, mozes, jezus en mohammed) met dezelfe boodschap, namelijk dat niemand het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah. wij geloven dus wel in jezus, hij is zelfs een hele belangrijke profeet, bij ons heet hij 'Isa ('Isa ibn Mariam = isa de zoon van mariam).

Citaat:
Degenen die goddelijkheid aan Jezus - sallallahoe 'alayhi wa sallam - toeschrijven, vergeten of negeren het feit dat Jezus - sallallahoe 'alayhi wa sallam - in de baarmoeder van een vrouw verbleef. Hij had voeding nodig; hij werd geboren en groeide op tot een man. Hem werd de Indjiel (het Evangelie) toevertrouwd, als een Boodschap voor de kinderen van Israël. Een menselijke Boodschapper die zijn volk opriep om hemzelf niet te aanbidden. Een mens die eet, loopt, slaapt, rust nodig heeft etc. kan geen Goddelijke Eigenschappen bezitten, omdat hij behoeftig is. Maar Allah, de God van Jezus - sallallahoe 'alayhi wa sallam, is ver verwijderd van elke vorm van imperfectie.
soennah.com

wat van wikipedia:
Citaat:
Profeet en boodschapper
De Koran zegt dat elk volk zijn eigen boodschappers heeft, maar er is ook sprake van profeten. De boodschappers brachten de boeken met de Goddelijke openbaring. Isa wordt hierbij in de rij gezet van Oud-Testamentische profeten en patriarchen, zoals in Soera Het Vee 84-86 de volgende rij vermeld: Ishaq, Ya'qub, Nuh, Dawud, Suleyman, Ayyub, Yusuf, Musa, Harun, Zacharya, Yahya, Jezus, Ilya, Isma'il, Al-Jasa, Yunus en Loet.

Isa volgt de Thora maar ontvangt ook een nieuw Boek, de Indjil. Bij Jezus' geboorte wordt van God gezegd: " Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Thora en het Evangelie onderwijzen." (Soera Het Geslacht van Imraan 48). Met "Wijsheid" worden waarschijnlijk de wijsheid van Suleyman bedoeld.

Boodschapper is meestal van toepassing op Mohammed, maar ook Isa wordt boodschapper genoemd in de Koran. Een voorbeeld: "Voorwaar, Wij gaven Musa het Boek en deden boodschappers de een na de ander zijn voetsporen volgen. En Wij gaven aan Isa, zoon van Maryam, duidelijke tekenen en versterkten hem met de geest der heiligheid." (Soera De Koe 87)

Verschil en overeenkomst islam en christendom
Moslims geloven dat Isa een van de profeten van Israël en de Messias was. Zij geloven ook in de wonderen van Isa (zijn wonderbaarlijke geboorte, hemelvaart, genezingen, etc.), maar geloven dat deze wonderen door God verricht werden via Isa. Dit geloven ook veel christenen, die zich daarbij beroepen op Filippenzen 2:6-8).

Moslims beschouwen Isa niet als de zoon van God zoals christenen en beschouwen ieder geloof dat hij goddelijk was als shirk dat onverzoenbaar is met het monotheïsme. Deze visie op Jezus komt rechtstreeks uit het zogenaamde arianisme, een tot ketterij veroordeelde vorm van het christendom. Men gaat namelijk in de islam, net als in het Oude Testament en het arianisme, uit van de eenheid van God. Hieruit volgt impliciet uit dat God geen metgezellen heeft niet in een menselijke context moet worden gezien of als entiteit die kinderen voortbrengt. Het verheffen van een ander wezen tot de positie van God wordt gezien als shirk oftewel afgoderij. Wat de ergste zonde is in de islam; het toekennen van metgezellen aan God. In Soera Pracht en Praal 81 staat: “Indien de Barmhartige een zoon had, dan zou ik de eerste der aanbidders zijn.” De Koran zegt ook dat Isa een 'woord' van God was, omdat zijn komst in het Oude Testament werd voorspeld.

Een ander verschil is ook het kruisigen van Isa. In de islam wordt geloofd dat God een ander de gelijkenis heeft gegeven van Isa en dat deze is gekruisigd in plaats van Isa zelf. Sommige moslims geloven dat het zou kunnen dat Yhuda al-Iskhariewuth de gedaante van Isa heeft gekregen, als straf voor zijn verraad. Isa zelf is toen naar de Hemel verheven waar hij verblijft tot zijn terugkeer op aarde, zoals de christenen dat ook geloven. Volgens moslims komt hij pas nadat ad-Dajjal (de valse Messias) gekomen is (Abu-Dawud Boek 37, nr. 4310). Wanneer hij de ad-Dajjal heeft verslagen bij de Poort van Hudd in Palestina, zal trouwen, overlijden en begraven zal worden in de Masjid al-Nabawi.

Met de namen Isa en Jezus wordt dus in feite op dezelfde persoon gedoeld, namelijk hij die gestuurd werd door de monotheïstische God en zoon van de maagd Maria/Maryam die rond het begin van de westerse jaartelling heeft geleefd

dit vond ik ook nog best interessant:

Citaat:
Vraag: ik wil graag weten wat de voornaamste verschillen zijn tussen het Christendom en de Islam. Alles wat in de Bijbel staat, staat ook in de Qor-aan hoor je mensen wel zeggen . Maar is dat ook zo? en wat zijn de overeenkomsten tussen deze godsdiensten? Alvast bedankt.

Antwoord: In de naam van Allah, de barmhartige, de Genadevolle.

Beste broeder/zuster,

Ten eerste willen wij een misverstand rechtzetten en dat is de stelling dat alles wat in de Bijbel staat ook in de Qor'aan is terug te vinden. Dit is foutief vanuit verschillende invalshoeken. Allereerst zal men moeten vaststellen wat de Bijbel is. De Bijbel is een verzameling van 66 boeken, opgedeeld in het Oude en het Nieuwe Testament. In de Qor'aan worden 3 Boeken genoemd die hieronder vallen, namelijk de Tawraat (de Torah - datgene wat aan Moesa (Mozes), (vrede zij met hem) is geopenbaard. De Christenen claimen dat dat de eerste 5 boeken van de Bijbel zijn), de Zaboer (de Psalmen, aan Dawoed (David) (vrede zij met) hem geopenbaard. Het 19e boek van de Bijbel volgens de Christenen), en de Indjiel (het Evangelie, datgene wat aan 'Isa (Jezus) vrede zij met hem is geopenbaard. De Christenen hanteren voor deze naam over het algemeen de 4 Evangelies van Lukas, Markus, Johannes en Mattheus. Deze vier personen zijn volgens de Christenen volgelingen van 'Isa (vrede zij met hem), discipelen genoemd, en zij hebben de 4 Evangelies geschreven, oftewel soort verslagen van het leven van 'Isa.) Opgemerkt dient te worden dat de Tawraat, de Zaboer en de Indjiel niet meer bij ons aanwezig zijn; de Christenen claimen dat men ze kan vinden in de Bijbel, maar deze Boeken zijn in de loop van de jaren onderhevig geweest aan verandering na verandering, zoals aangetoond door wetenschappers en Christelijke geleerden zelf.

De Joden kenden lange tijd een cultuur van overlevering waarbij men verhalen doorvertelde of zong, en op deze manier bleven grote stukken van de Bijbel (het Oude Testament althans) in leven. Men kan zich echter voorstellen dat dit in de loop van de jaren verandert. Ook zijn er in de Bijbel zelf invloeden te vinden van verschillende stromingen uit de tijden waarin ze doorgegeven zijn. Deze veranderingen door misleidde sektes binnen het Jodendom destijds worden in de Qor'aan genoemd, Allah zegt: "…En onder de Joden zijn er die naar een leugen zouden willen luisteren, dezen luisteren ter wille van een ander volk dat niet tot u is gekomen. Zij verdraaien woorden, nadat zij op hun juiste plaatsen waren gezet…" (vertaling Soerat al-Maa'ieda, aya 41).

Verder zegt Allah de Verhevene: "Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen." (vertaling Soerat al-Baqarah, aya 79). Het eerste punt dat wij dus willen duidelijk maken is dat datgene wat destijds geopenbaard is nu niet meer in dezelfde vorm met ons is. Dit geldt ook voor het Nieuwe Testament. Er zijn 24.000 manuscripten van de Bijbel en niet 2 zijn precies hetzelfde. Er is dus veel diversiteit onder de manuscripten, zoals extra woorden, missende passages, etc. Ahmed Deedat schetst deze situatie goed in zijn boeken over het Christendom.

Het tweede punt dat belangrijk is om te beseffen, beste lezer(es), is dat de Tawraat, de Zaboer en de Indjiel Boeken waren die naar de Joden zijn gestuurd. Boodschappen naar verschillende volkeren of groepen bevatten altijd dezelfde aqidah, dat wil zeggen dat de Boodschappers altijd hetzelfde spraken over Allah, Zijn Kenmerken en Zijn bestaan. Maar, er was een verschil tussen de Boodschappen in zaken van wetgeving. De wetgeving voor de Joden was anders dan die nu voor de mensheid geldt, zoals aangegeven in de enige religie die voor de gehele mensheid is gekozen, namelijk de Islam. Dus, ook al zouden de Boeken hier authentiek aanwezig zijn, wat zeker niet zo is, dan zou men ze alsnog niet kunnen volgen omdat ze afgeschaft zijn met de komst van de Islam. Dit zijn de twee hoofdpunten waarmee we uw vraag beantwoorden omtrent het vraagstuk of alles wat in de Bijbel staat ook in de Qor'aan te vinden is.

Wat betreft de verschillen tussen de Islam en het Christendom; een deel hiervan is gebaseerd op Christelijke historische achtergronden, en een ander deel op een fundamenteel verschil in de Schriften. Zo lezen we in de Bijbel dat Jezus bad met zijn hoofd op de grond, zoals de Moslims bidden in soedjoed. In Mattheus, hoofdstuk 26 vers 39 lezen we het volgende: "... hij (Jezus, vrede zij met hem) ging een paar stappen verderop en knielde met Zijn gezicht op de grond en bad…" Maar Christenen bidden vandaag de dag niet op deze wijze - dit is een verschil gebaseerd op historische achtergrond, dingen die in de loop der jaren op die wijze zijn ontwikkeld maar die afwijken van de weg van hun eigen Schrift. Verder bevat de Bijbel ook uitspraken die onherroepelijk tegen de Eenheid van Allah de Verhevene ingaan. Vaak worden deze uitspraken op andere punten weer tegengesproken, maar toch blijven ze onacceptabel voor de Moslim. Dit is dus een duidelijk verschil in Schrift tussen de Islam en het Christendom, voortvloeiend uit de veranderingen waaraan de Bijbel onderhevig is geweest, en de stromingen die hun invloeden en eigen ideologieën loslieten op hun Geschriften.

Betreffende de overeenkomsten kan gezegd worden dat deze er ook zijn. Allah noemt de Christenen als diegenen die het dichtst bij ons staan, en die dichter bij de waarheid staan dan de Joden of atheïsten. Allah de Verhevene zegt: "En u zal degenen die zeggen: "wij zijn Christenen", het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is omdat er onder hen geleerden en monniken zijn en omdat zij niet trots zijn. En als zij hetgeen deze boodschapper is geopenbaard horen, ziet u hun ogen vol tranen vanwege de waarheid die zij hebben herkend…" (vertaling Soerat al-Baqarah, aya's 82 en 83).

Ondanks de veranderingen die het Nieuwe Testament heeft doorstaan bevat het nog steeds de boodschap van goedheid jegens anderen, het belang van het familieleven, eerlijkheid, oprechtheid en zuiverheid van geloof. Ook de boodschap van tawhied (monotheïsme) is nog aanwezig, maar helaas vinden we uitspraken die aanleiding hebben gegeven tot de doctrine van de 3-Eenheid, waarbij men denkt dat Allah bestaat uit een Vader (God), een Zoon (Jezus) en een Heilige Geest (Bijbels gezien is het moeilijk te zeggen wat men hieronder kan verstaan). Deze doctrine, die in 325 geïntroduceerd is tijdens de conferentie van Nicea, heeft een onherroepelijke schade toegebracht aan de oorspronkelijke boodschap van Tawhied waarmee 'Isa (vrede zij met hem) gezonden is.

In conclusie kunnen we zeggen dat het Christendom op een hoop punten overeenkomt, maar ook op cruciale punten verschilt van de Islam. Verder is het belangrijk om te realiseren dat de Bijbel en de Qor'aan niet hetzelfde zijn en dat men geen wettelijk geldige Islamitische oordelen kan afleiden van Bijbelse verzen. Wij hopen hiermee uw vragen beantwoord te hebben.

En Allah weet het beste.

(Bron: http://www.al-islaam.com)

overigens, absoluut geen aanval op andersgelovigen. ik wil dit alleen beter begrijpen, hoop dat jullie er iets mee kunnen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:14

Vind het intressant wat FaberSmid schreef, over de Politieke partijen.
Wat ik ook zo zot vind, dat wij zg Christen elkaar de hersens inslaan, onder het noemer geloof (Ierland)
En dat ik zo´n klein landje als Nederland ook radikale proterstanten zijn. (Staphorst)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:21

Dat het christendom een god heeft maar het lijkt alsof het meedere godspersonen heeft heeft te maken met de triniteitsleer. Ofwel de heilige drie-eenheid. Ik heb even gekeken en het staat op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:20

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:38

jameyskatje schreef:
dat begrijp ik. maar in de islam is jezus ook een hele belangrijke profeet. eigenlijk tot aan jezus zijn de religies vrijwel identiek te noemen. alleen in het christendom is jezus wél gekruisigd en in de islam niet, ook kwam er na jezus nog 1 profeet en dat was mohammed.

maar wat ik moeilijk vind aan bv het christemdom (en misschien wel nog meer bij de katholieken) is het monotheisme.(ik hoop eigenlijk dat jij mij daar wat meer over kan vertellen. hoe het christendom monotheistisch te noemen is wanneer men jezus als zoon van God ziet) want het jodendom, christendom en de islam zijn toch de 3 monotheistische godsdiensten? in de islam is shirk de grootste zonde, God vergeeft alles wat hij maar wilt behalve dat. shirk is het deelgenoten toekennen aan god, of iets anders aanbidden dan/naast god, soort van afgoderij. wij mogen bv ook geen beelden aanbidden en wij mogen absoluut NIET de profeten aanbidden. zij kwamen slechts met een boodschap maar waren ook dienaren van God. de enige die aanbeden mag worden is God en hij verhoord onze aanbidding direct. dus niet dmv jezus of bv maria of dmv een 'heilig persoon'. begrijp je nog wat ik bedoel? ik heb hier eens een hele uitgebreide discussie met een christen over gehad. we hadden het dus over het monotheisme, zij vertelde dat ook in het christendom 'shirk' verboden is, uiteindelijk kon de dus de 'aanbidding' van jezus niet meer zo goed uitleggen. (gesprek duurde echt iets van 1,5 uur. was verder een heeel positief gesprek hoor, vind dat juist hartstikke fijn en interessant om te bespreken). is het trouwens niet zo dat in de bijbel meerdere mensen kinderen/zonen van God worden genoemd?

Kijk, dit vind ik nu een fijne dialoog.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik als christen de drieëenheid het moeilijkst te begrijpen vind.
Natuurlijk is de bijbel voor mij het uitgangspunt.
Vaak wordt de drieëenheid in christelijke kringen uitgelegd als de 3 'verschijningsvormen' van God. Zoals water ook ijs is, en waterdamp.
Wb de Heilige Geest kan ik daar nog wel wat mee maar wb Jezus stuit ik dan toch op problemen omdat Jezus zelf bidt tot de Vader, omdat Jezus dingen niet weet die de Vader wel weet en omdat Jezus echt sterft.
Aan de andere kant kan ik vanuit de bijbel niet om zijn Goddelijke karakter heen.
Zie bijv. Filippenzen 2:5-8 (NBG-vertaling, deze is vrij letterlijk)
Citaat:
2Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

Of Johannes 1:1-18
Citaat:
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

O.a. deze teksten geven duidelijk aan dat Jezus al bestond vóór hij mens geworden was.

De Jehova's getuigen hebben overigens hiervoor een creatieve oplossing bedacht; zij zeggen dat Jezus een mensgeworden engel is.

Op zich heb je gelijk; inderdaad mag je niets of niemand anders aanbidden dan God. Ook Jezus leert ons om te bidden tot de Vader, net zoals hij zelf doet.
Overigens heb ik vroeger op school geleerd dat de Islam de 'onbetaalde rekening van het christendom' is, de docent bedoelde dat de Islam m.n. een reactie op de Drieëenheid was en ook en vooral vanwege de steeds groter wordende rol van Maria.
Als katholiek wil ik daar nog wel even op ingaan.
Maria is in de voorbije eeuwen weleens teveel vereerd. Ook meer dan de katholieke leer voorschrijft. Maria wordt officieel puur gezien als mens en niet als een soort (half-)godin. Wel als een groot voorbeeld voor de gelovigen vanwege haar gehoorzaamheid. Plat gezegd; toen de engel haar kwam vertellen dat ze zwanger werd (voorwaar geen lolletje als ongehuwde vrouw in dit tijd) heeft ze toch maar mooi 'ja' gezegd; stel dat ze geweigerd had? Verder krijgt Maria een soort pleegmoederrol voor de discipelen als Jezus sterft aan het kruis (wat overigens een historisch feit is); hij zegt tegen Maria; "Vrouw, zie uw zoon". en tegen Johannes;"Zie, uw moeder". Deze uitspraak wordt door de katholieken (niet door de protestanten) breder getrokken als een soort moederrol voor de hele kerk.
Katholieken bidden niet tot heiligen. Katholieken vragen voorspraak; je moet het zien dat je heiligen vraagt om voor je te bidden, net zoals je je vrienden vraagt om voor je te bidden. Persoonlijk kan ik daar trouwens niets mee, maar goed. Helaas is in het volksgeloof dit gebruik ook nogal ontspoord en heb je speciale heiligen voor elk denkbaar doel maar het is beslist niet de officiële leer.
Tenslotte de beelden; dit heeft ermee te maken dat de katholieke kerk groot is geworden in een tijd dat bijna niemand kon lezen en schrijven. Dus maakten ze plaatjes (beelden) om de boodschap over te brengen. Mensen bidden niet voor beelden, maar de beelden helpen je je gedachten te bepalen. Niet meer en niet minder.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe volgens de Islam de Koran ontstaan is; ik heb weleens gehoord dat hij rechtstreeks uit de hemel gevallen zou zijn. Maar dat lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-05-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:43

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:44

ehmm wat heeft dat daarmee te maken?
of snap ik nu iets niet

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:45

Iraleden en hun tegenhangers zijn van welk geloof?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:47

vast erg dom,maar dat weet ik niet zeker

(maar wat heeft de IRA te maken met vrouwen in burka met geweren?ik vind ze allebei eng)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:51

Christelijk terrorisme. Het gaat er dus om dat terrorisme eng is. En niet de Islam.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:56

JK en Beantje, interessant om te lezen.. Heb niet kunnen reageren, ben de hele dag met paarden op stap geweest (cowclinic) en heb nu beetje tijd om bij te lezen..
Excuses voor het nog niet reageren dus..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:11

Krips schreef:
Christelijk terrorisme. Het gaat er dus om dat terrorisme eng is. En niet de Islam.

oke dat snap ik,maar ik snap ook wel waarom mensen de islam eng vinden.........het beeld wat gecreeerd wordt in de wereld,is nu niet bepaald positief. het is ook allemaal niet altijd positief,maar er zijn ook goede dingen aan een geloof.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:18

Ik denk dat elk geloof zijn positieve en negatieve kanten kent.

Zo is de katholieke kerk in deze tijd ook behoorlijk in opspraak wegens kindermisbruik. En dat zijn dan de niet de volgelingen maar de leiders en vertegenwoordigers van het katholieke geloof zelf.

Daarnaast heeft Amerika door zijn optreden als "wereldleider" en bemoeinaar (en zeker niet altijd rechtvaardig en gelijkwaardig als wereldleider) in het Midden-Oosten een behoorlijk fundament gelegd voor haat richting de Westerse wereld.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:42

FaberSmid schreef:
_JL_ schreef:
brr, hierjuist op tv:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... lgie.dhtml

die beelden erbij... vrouwen in burka met wapens... logisch dat mensen er schrik van krijgen...

Krijgt u geen angst van iraleden bijvoorbeeld?

de IRA heeft hier niets mee te maken, en dan nog uitten die geen bedreigingen tegen BE ;)

ik doel hier eigenlijk alleen maar op het feit dat deze moslims 100% zelf verantwoordelijk zijn voor het angstbeeld ten opzichte van de burka...
is gewoon weer eens een voorbeeldje van wat extremisme aanricht...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:34

Krips schreef:
Dat het christendom een god heeft maar het lijkt alsof het meedere godspersonen heeft heeft te maken met de triniteitsleer. Ofwel de heilige drie-eenheid. Ik heb even gekeken en het staat op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid

Dat klopt. God, Jezus en de heilige Geest zijn feitelijk drie 'verschijningsvormen', als ik het zo even mag noemen, van dezelfde persoon. Jezus is feitelijk de menselijke 'incarnatie' van God, maar omdat mensen dat niet kunnen snappen wordt dat de Zoon van God. De heilige Geest is Zijn geest, die op iedere christen invloed heeft.

Citaat:
wij mogen bv ook geen beelden aanbidden en wij mogen absoluut NIET de profeten aanbidden. zij kwamen slechts met een boodschap maar waren ook dienaren van God. de enige die aanbeden mag worden is God en hij verhoord onze aanbidding direct. dus niet dmv jezus of bv maria of dmv een 'heilig persoon'. begrijp je nog wat ik bedoel?
Dit klinkt bijna protestants ;) Katholieken 'aanbidden' ook Maria en heiligen, protestanten doen dat niet. Die aanbidden alleen de drie-eenheid, dus dat wat ik net uitgelegd heb. Voorspraak vragen vat ik hier dan maar wel even onder, want voor mijn gevoel komt dat op hetzelfde neer. Overigens wat Beantsje ook zegt, ik vind het ook heel moeilijk hoe dat nou precies zit.