Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:46

_Mar3 schreef:
Dat is rot dat jij dat zo ervaart. Maar dat betekent niet dat je ervan uit kunt gaan dat een ander dat ook zo bedoelt, of dat mensen met een bepaalde politieke mening het woord niet meer zouden mogen gebruiken. Als we op die manier gaan redeneren, kunnen we wel bijna het hele woordenboek weggooien. ;)

Uiteraard mag je het gebruiken maar wees er van bewust dat er mensen zijn die het associëren met nazigedachtengoed ook als je het niet zo bedoeld.
Dat het kwetsend kan zijn.

En ja zo zijn er meer termen, gebaren en gebruiken waarbij er een negatieve associatie is.

Het gebruik van een ander lidwoord kan ook al een groot verschil maken.
:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:05

Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk voor plan komt van Bontebal en Jetten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:32

_Mar3 schreef:
fransje23 schreef:
Het volk gebruikt door partijen die zeer dicht tegen extreem rechts gedachtengoed aanzitten is zeker wel iets om aanstoot aan te nemen.
Laten we nu precies in een discussie over dat soort partijen zitten.

Hoe vaak wordt "het volk" in de praktijk een andere context gebruikt?
Dan kiest ment toch eerder voor een volk of de bevolking?

Ik vind dit naar framen neigen en niet netjes van je.

'Het volk' wordt zeker in veel andere contexten gebruikt, een hit met Google kan je dat laten zien. Zo is het de naam van een media bedrijf, een naam van een toneelgroep, de naam van een band. Ga zo maar door.

Fransje23 drukt zich heel netjes uit wanneer ze probeert om duidelijk te maken dat bepaalde woordkeuze en wijze van uitdrukken een bepaalde indruk wekt. Je zou eigenlijk blij moeten zijn dat dat hier op deze manier gebeurt en je hebt de vrijheid om je woordkeuze aan te passen. Je blijkt alleen nogal halsstarrig en dan is het duidelijk hoe je erin staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:44

Mar, wanneer jij verder geen enkele associatie met het volk hebt dan kun je ook gewoon burgers zeggen.
Ik heb deze associatie erbij ;
Panem et circenses" of "brood en spelen" is een uitdrukking die slaat op de praktijk om de gunst van het volk te winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen, namelijk eten en vermaak. De uitdrukking stamt van Satire X van de Romeinse dichter Juvenalis.

En dat is precies wat de huidige populisten doen!! Beloof van alles en ze lopen wel achter ons aan.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 14-11-25 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:45

journee schreef:
nps schreef:
Hallo, en wat doet / deed Wilders dan?! Hoe dan moet deze meneer het veld tuimen voor deze uitspraak?

Dat geldt wat mij betreft ook voor de heer Wilders. Als de heer Wilders beter op zijn woorden had gelet, had hij nu niet dagelijks met beveiliging rond gelopen. Wat mij vooral stoort is het vinger wijzen van: "Hij deed het ook!" Alsof dat een goed excuus is?

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en voor zijn eigen taalgebruik. Als zelfs 'fatsoenlijke' mensen dit soort taalgebruik gaan normaliseren, dan moet je ook niet klagen over de teloorgang van de maatschappij, want daar werk je dan zelf aan mee.

Het is vooral jammer dat de heer wijers zichzelf pas achteraf heeft gerealiseerd dat dit taalgebruik niet acceptabel is. Dat had ik hem namelijk vooraf kunnen vertellen. Grof taalgebruik is gewoon nergens voor nodig, hoe moeilijk is het nu echt om gewoon fatsoenlijk te communiceren?

Maar waarom wordt bij de ene een niet-zo-sjiek privé dingetje veel zwaarder aangerekend dan veel en veel ergere dingen bij de ander? Dat steekt. De beveiling is vanwege het beledigen van moslims, maar er zijn véél ergere dingen gebeurd (kaag heks of spion noemen, weten we nog met douwe bob hoe het zat?) en die mensen zijn níet afgetreden. Het voelt erg oneerlijk en zoeken naar spijkers op laag water.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 00:52

nps schreef:
journee schreef:

Dat geldt wat mij betreft ook voor de heer Wilders. Als de heer Wilders beter op zijn woorden had gelet, had hij nu niet dagelijks met beveiliging rond gelopen. Wat mij vooral stoort is het vinger wijzen van: "Hij deed het ook!" Alsof dat een goed excuus is?

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en voor zijn eigen taalgebruik. Als zelfs 'fatsoenlijke' mensen dit soort taalgebruik gaan normaliseren, dan moet je ook niet klagen over de teloorgang van de maatschappij, want daar werk je dan zelf aan mee.

Het is vooral jammer dat de heer wijers zichzelf pas achteraf heeft gerealiseerd dat dit taalgebruik niet acceptabel is. Dat had ik hem namelijk vooraf kunnen vertellen. Grof taalgebruik is gewoon nergens voor nodig, hoe moeilijk is het nu echt om gewoon fatsoenlijk te communiceren?

Maar waarom wordt bij de ene een niet-zo-sjiek privé dingetje veel zwaarder aangerekend dan veel en veel ergere dingen bij de ander? Dat steekt. De beveiling is vanwege het beledigen van moslims, maar er zijn véél ergere dingen gebeurd (kaag heks of spion noemen, weten we nog met douwe bob hoe het zat?) en die mensen zijn níet afgetreden. Het voelt erg oneerlijk en zoeken naar spijkers op laag water.

Of je iemand nu heks of feeks noemt vind ik beide net zo kwalijk. De heer wijers heeft nu zelf de keus gemaakt om af te treden, daarmee heeft hij in elk geval nog enig fatsoen laten zien. Wat bij anderen inderdaad ontbreekt. Maar misschien moet je vooral blij zijn dat tenminste iemand het goede voorbeeld geeft en dit soort uitspattingen (nog) niet helemaal als normaal geaccepteerd worden, ook al voelt dat soms als oneerlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 04:45

Wijers heeft Yesilgoz 1 x in een privé bericht in een kleine groep feeks genoemd. Dit is bewust gelekt om Wijers te beschadigen, niet om Yesilgoz te beledigen.
Wilders heeft Kaag op o.a. X tientallen keren heks genoemd, incl. (lelijke) foto's. Bewust om Kaag te beledigen, te beschadigen en te demoniseren. Zijn bewuste keuze.

Dit is een groot verschil in mijn ogen.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 07:56

Dat dus! En Wilders werd beloond - die werd daarna de grootste partij van Nederland en heeft zich nog nooit verontschuldigd - en Wijers pakt het eigenlijk veel beschaafder op, en ligt eruit? Voelt heel erg viezig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:36

Ja eens. Maar ook met de laatste zin van Journee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:36

journee schreef:
Maar misschien moet je vooral blij zijn dat tenminste iemand het goede voorbeeld geeft en dit soort uitspattingen (nog) niet helemaal als normaal geaccepteerd worden, ook al voelt dat soms als oneerlijk.

Maar wordt er niet met twee maten gemeten in algemene zin.
Waar sommige mensen alles kunnen roepen zonder dat het onfatsoenlijk wordt gevonden terwijl bij andere mensen op alle slakken zout wordt gelegd.

Naar mijn idee zal het grootste deel van de mensen in Nederland zich in een privegesprek of thuis weleens iets zeggen wat in deze categorie onfatsoenlijk valt.
Hoe erg is dat? In 99.9999% doet het er totaal niet toe.

Sprookjes zijn wel een goed thema in de politiek.
Timmermans de tuinkabouter, Dilan feeks, Kaag was een heks en er zit een leger trollen waar Dotan nog een puntje aan kan zuigen.

Dat het bijzonder onhandig is als je daarna onafhankelijk naar opties die eenzelfde persoon moet kijken ben ik uiteraard eens.
Hij had die rol zeer zeker beter niet kunnen oppakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:41

Goed van Jetten dat hij zijn rol als de waarschijnlijke toekomstige minister-president oppakt en gisteravond naar Groningen is gegaan om met mensen te spreken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:50

Benzz schreef:
Het is koste wat kost iemand beschadigen en duidelijk op D66 gemunt. Zo was het destijds ook met Kaag en ook met Timmermans. Mensen met enorme staat van dienst zo beschadigen dat het geen houden meer aan is.

En eigenlijk is het patroon nog breder: Khadija Arib, Pieter Omtzicht bijvoorbeeld. Men heeft ontdekt dat het werkt om mensen te beschadigen, en personen die een bedreiging vormen omdat ze tegenwicht bieden worden stuk voor stuk verdacht gemaakt. (Want ook achteraf is er nooit iets naar buiten gekomen dat werkelijk zorgelijk was.

Echt bijzonder zorgelijk hoe onze democratie via zo'n laffe omweg wordt gemanipuleerd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:27

fransje23 schreef:
Goed van Jetten dat hij zijn rol als de waarschijnlijke toekomstige minister-president oppakt en gisteravond naar Groningen is gegaan om met mensen te spreken.

Heel erg eens, symphatieke actie en goed bezig om zich alvast de rol van mp toe te eigenen. Verfrissend om onze potientiele mp eens ergens anders dan bij een anti azc protest te zien.

En met de rest ook eens. Er is al een nieuw persoon benoemd, toch? Buma is ook weer uit het stof gehaald.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:50

Buma is gebleven en doet het nu alleen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:51

Ja, Buma was er al en is bekend met formaties :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:01

Ben ik nou de enige die blij is dat Wijers weg is omdat ie aan had gegeven dat ie er wel heil in zag als GL/PvdA erbij kwam en niet om hoe ie Yesliguz heeft genoemd? Hij gaat gelijk over in de rol van formateur ipv informateur met die stelling. Dat kan en mag niet op dit moment.
Waarom hoor ik daar zo weinig over? Alleen over het elkaar uitschelden?
Ik vind het andere veel erger en is niet te rijmen met z’n rol als informateur

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:05

Bullebeest schreef:
Ben ik nou de enige die blij is dat Wijers weg is omdat ie aan had gegeven dat ie er wel heil in zag als GL/PvdA erbij kwam en niet om hoe ie Yesliguz heeft genoemd? Hij gaat gelijk over in de rol van formateur ipv informateur met die stelling. Dat kan en mag niet op dit moment.
Waarom hoor ik daar zo weinig over? Alleen over het elkaar uitschelden?
Ik vind het andere veel erger en is niet te rijmen met z’n rol als informateur

Het appje stamt uit de tijd voor de verkiezingen.
Dus voor zijn rol als informateur, voor mij maakt dat wel verschil.

Denk dat iedereen in de politiek een voorkeur in gedachten heeft.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:08

Klopt maar hij heeft dus z’n voorkeur en gaf toen aan dat ie er wel bij zou willen zijn. Waar denk je nu waar ie ook zn best voor zou doen? Gaat ie dan opeens onpartijdig zijn? Mwah daar heb ik hele grote twijfels bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:15

Bullebeest schreef:
Klopt maar hij heeft dus z’n voorkeur en gaf toen aan dat ie er wel bij zou willen zijn. Waar denk je nu waar ie ook zn best voor zou doen? Gaat ie dan opeens onpartijdig zijn? Mwah daar heb ik hele grote twijfels bij.

Hij is gestopt dus het is nu niet meer relevant.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:18

Politici zijn uiteraard wel gewend hun eigen mening op zij te zetten voor een groter doel.

Wil je totale onpartijdigheid zal je iemand van buiten de politiek moeten halen. Maar die kent dan weer niet de klappen van de zweep en zal ook een voorkeur hebben.

Wijers idee liep in de pas met de voorkeur van Jetten.
Maar een voorkeur hoeft niet de daadwerkelijke conclusie te worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:18

Electra63 schreef:
Wijers heeft Yesilgoz 1 x in een privé bericht in een kleine groep feeks genoemd. Dit is bewust gelekt om Wijers te beschadigen, niet om Yesilgoz te beledigen.
Wilders heeft Kaag op o.a. X tientallen keren heks genoemd, incl. (lelijke) foto's. Bewust om Kaag te beledigen, te beschadigen en te demoniseren. Zijn bewuste keuze.

Nou, het gaat om meer dan dat. In dezelfde appjes stelde Wijers ook eisen over een formatie, die uitsluitend over links mocht gaan. Dan ben je als informateur al vooringenomen en dat mag niet. Probleem daarbij is dat zijn voorkeur dus al op straat ligt.
Dus in dit perspectief is het volkomen logisch dat hij opstapt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:23

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Nou, het gaat om meer dan dat. In dezelfde appjes stelde Wijers ook eisen over een formatie, die uitsluitend over links mocht gaan. Dan ben je als informateur al vooringenomen en dat mag niet. Probleem daarbij is dat zijn voorkeur dus al op straat ligt.
Dus in dit perspectief is het volkomen logisch dat hij opstapt.

hij had de opdracht gewoon niet aan moeten nemen, dat zou voor iedereen beter zijn geweest. De partij is hierdoor ook beschadigd.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:47

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
Ik vind dit naar framen neigen en niet netjes van je.

'Het volk' wordt zeker in veel andere contexten gebruikt, een hit met Google kan je dat laten zien. Zo is het de naam van een media bedrijf, een naam van een toneelgroep, de naam van een band. Ga zo maar door.

Ik vraag iets vriendelijk op basis van hoe ik het ervaar. Iets waar ik schijnbaar niet de enige in ben, meerdere mensen geven het aan. Zal de generatiekloof misschien wel zijn?

"Het volk" kan anders gebruikt worden maar in combinatie met zeer rechtse partijen heb ik een negatieve associatie.

De oorlog is te lang geleden denk ik. Het speelt niet of minder bij de jongere generaties. En dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd best kwalijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:53

fransje23 schreef:

Absoluut, niveau wat we niet zijn gewend!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:53

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:
Het is koste wat kost iemand beschadigen en duidelijk op D66 gemunt. Zo was het destijds ook met Kaag en ook met Timmermans. Mensen met enorme staat van dienst zo beschadigen dat het geen houden meer aan is.

En eigenlijk is het patroon nog breder: Khadija Arib, Pieter Omtzicht bijvoorbeeld. Men heeft ontdekt dat het werkt om mensen te beschadigen, en personen die een bedreiging vormen omdat ze tegenwicht bieden worden stuk voor stuk verdacht gemaakt. (Want ook achteraf is er nooit iets naar buiten gekomen dat werkelijk zorgelijk was.

Echt bijzonder zorgelijk hoe onze democratie via zo'n laffe omweg wordt gemanipuleerd.

Dank voor de aanvulling en helemaal mee eens!