Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:03

Citaat:
Geachte BBB Statenlid Heidi Looy
Provincie Zuid-Holland,

Ik lees dat u vandaag met collega’s helemaal naar Delfzijl in de Provincie Groningen bent afgereisd voor een werkbezoek bij het team surveillancehonden/ hondengeleiders van Politie Noord-Nederland ( Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe), die verantwoordelijk zijn voor het optreden bij losgebroken (verwilderde) dieren en valwild.

U spreekt over diep respect voor de mensen van Politie Noord-Nederland, team hondengeleiders, die dit werk met zoveel professionaliteit, liefde voor het vak en verantwoordelijkheidsgevoel uitvoeren en dat zij in de frontlinie staan waar dierenwelzijn, veiligheid en noodsituaties samenkomen.

Maar mevrouw Looy, bent u er wel van op de hoogte dat juist deze Politie hondengeleiders van Politie Noord-Nederland, destijds de inmiddels voormalig burgermeester van de Gemeente Westerveld, de heer Rikus Jager in hele grote problemen hebben gebracht ivm spraakmakende zaak doodschieten wolf Wapse op zondag 9 juli 2023 vanwege veel te lange aanrijtijd? Zo ja, heeft u dit team vandaag dan kritische vragen gesteld, waarom zaak doodschieten wolf Wapse zo vreselijk mis ging? En hoe gaan ze dit in het vervolg voorkomen?

En bent u ervan op de hoogte dat dit team op 22 april 2025 op de snelweg bij Tynaarlo in de Provincie Drenthe een wolf, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat dit dier geen enkele overlevingskans had, een paar uur onnodig hebben laten creperen op de vluchtstrook van een in beide richtingen gesloten A28, voordat dat arme dier uiteindelijk na uren uit zijn lijden werd verlost? Ook hier weer een veel te lange aanrijtijd! Ook hier ging het mis!

Het is ook logisch dat dit team, met slechts enkele mensen, geografisch nooit overal snel ter plaatse kan zijn, maar dit zijn nu wel eenmaal de feiten, mevrouw Looy.

Annemieke van Straaten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FCbYM ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:43

Verlate melding!!

Aanval Beilen Dr, 9 schapen gedood
Citaat:
Beilen Drenthe
29-08-2025

Verlate melding:
Aanval op schapen, 9 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1UC6r3 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:48

Zichtmelding Limmen (B)
Citaat:
Lummen België
05-09-2025
Vermoedelijk gisteravond.

Mogelijk een wolf gezien langs de N717 in Lummen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EQJS5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:50

Citaat:
6 september 2025/Eidskogen/Noorwegen
DNA testen kunnen beslissend zijn, was het een hybride die werd neergeschoten op Eidskogen, of was het een wolf?

DNA-monsters ingediend
De tien jagers die in januari in Eidskog werden aangeklaagd voor illegale wolvenjacht, zijn ervan overtuigd dat de gedode wolf een hybride is.
Økokrim heeft nu monsters ingediend voor DNA-onderzoek.
Deze monsters gaan naar ForGen
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ha ... 8d0gxFQ16g

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15wvVS ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:52

Citaat:
Hier ziet u hoe wolvenlokker van het eerste uur blikjes vis voert om de wolven te lokken om onderzoek te doen. Een hele kwalijke zaak! Kijken de politiek en de pers ook even mee alstublieft.

Jammer dat deze zogenaamde ‘wolvendeskundige’ werkzaam voor Fencing team Nederland, Het Drentse Landschap en vrijwilliger voor Wolven in Nederland en coördinator van het Wolvenmeldpunt in Provincie Drenthe wel andere de les leest!

En leest u dit persbericht ook alstublieft! Misschien kunnen journalisten deze meneer of zijn wolven collega’s eens vragen waarom hij wolven met blikjes vis lokt!

#woo

https://www.ad.nl/buitenland/nederlande ... VMoDUlkdkw

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1GTh6y ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 09:57

Zichtmelding Beerzerveld Ov
Citaat:
Beerzerveld Overijssel
05-09-2025
23.08 uur

Wolf gezien aan de Kloosterdijk Beerzerveld, tussen N36 en Kloosterdijk. Liep vlak achter ons erf, langs de paardenstal. Liep richting beerzerveld.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GFWmm ... tid=wwXIfr

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:03

72 uur zonder Daisy..
Ook vandaag wordt er intensief naar Daisy gezocht. We verwachten drukte, mensen die willen helpen. Super lief maar we willen echt benadrukken om dit niet te doen!! Het is gevaarlijk met de wolf die er loopt en het zoekteam heeft alle rust nodig om hun werk te kunnen doen. Duimen jullie weer mee vandaag??

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:09

Daisy en jullie zijn in mijn gedachten Charr.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:09

Elisa2 schreef:
[

Dat eerste is zeker zo, maar ook het gebrek aan berichtgeving speelt een rol..want zo lees ik dagelijks aanvallen in de app ondanks een wolfwerend rooster en die clubjes op SM hebben het dan nog steeds over dat mensen dan maar hun dieren moeten beschermen en anders een boete moeten krijgen. Als er aanvallen zijn achter wolfwerend rooster dan zijn die "ineens" niet goed aangelegd. Ja, zo kan ik dus ook wel iedere keer een smoes bedenken om met de vinger naar een ander te wijzen ipv goed naar het probleem zelf.

Daar had ik vandeweek eens naar gekeken.

DNA bewezen zijn er tenminste 21 verschillende wolven in Nederland die een aanval achter volledig goedgekeurde aan de adviesnorm voldoende wolfwerende hekken op hun naam hebben staan.

Minimaal 21, want dit is het aantal dat met zekerheid bewezen is...

Afbeelding

Iedere unieke gw- code staat voor een individuele wolf.

GW = grijze wolf
Uniek nummer
m=mannelijk (reu)
f=vrouwelijk (teef)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 06-09-25 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:12

Uiteraard duim ik weer mee.
En als het geen goed einde mag hebben dat jullie iig vinden en afscheid kunnen nemen.
Deze niks weten is helemaal erg.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:14

Femke_Tweety schreef:
Elisa2 schreef:
[

Dat eerste is zeker zo, maar ook het gebrek aan berichtgeving speelt een rol..want zo lees ik dagelijks aanvallen in de app ondanks een wolfwerend rooster en die clubjes op SM hebben het dan nog steeds over dat mensen dan maar hun dieren moeten beschermen en anders een boete moeten krijgen. Als er aanvallen zijn achter wolfwerend rooster dan zijn die "ineens" niet goed aangelegd. Ja, zo kan ik dus ook wel iedere keer een smoes bedenken om met de vinger naar een ander te wijzen ipv goed naar het probleem zelf.

Daar had ik vandeweek eens naar gekeken.

DNA bewezen zijn er tenminste 21 verschillende wolven in Nederland die een aanval achter volledig goedgekeurde aan de adviesnorm voldoende wolfwerende hekken op hun naam hebben staan.

Minimaal 21, want dit is het aantal dat met zekerheid bewezen is...

[ Afbeelding ]

Daar kun je wel vanuit gaan Femke.
Er zijn heel veel mensen die niet (meer) melden.

Ik heb in het begin nog wel eens dieren/lammeren in de diepvriezer bewaard, met het idee de melding en DNA te laten doen. Maar vanwege de bedreigingen die kennissen in die tijd kregen niet uitgevoerd en alsnog via rendac laten afvoeren.

En met mij zullen er dat best nog een heel aantal zijn, nu net als toen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:15

charrr91 schreef:
72 uur zonder Daisy..
Ook vandaag wordt er intensief naar Daisy gezocht. We verwachten drukte, mensen die willen helpen. Super lief maar we willen echt benadrukken om dit niet te doen!! Het is gevaarlijk met de wolf die er loopt en het zoekteam heeft alle rust nodig om hun werk te kunnen doen. Duimen jullie weer mee vandaag??

Duimen drukken is het minste wat we kunnen doen, ik leef zo met jullie mee :(:)
Zou graag willen dat er meer is wat we zouden kunnen...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:16

charrr91 schreef:
72 uur zonder Daisy..

Het is zaterdag, kan betekenen heel veel mensen in het gebied.

Ik hoop dat het het zoekwerk niet in de weg zal zitten.

Of anders, als er dan toch eigenwijze mensen komen, of onwetende,
Dat die toevallig een glimp van haar opvangen en er een zichtmelding volgt.

Maar liefst heb ik gewoon dat jullie je zoektocht kunnen doen op de manier zoals jullie willen.

En dat het resultaat mag hebben.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:32

Van de melding in Voorthuizen Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:33

tienus63 schreef:
Zichtmelding Limmen (B)
Citaat:
Lummen België
05-09-2025
Vermoedelijk gisteravond.

Mogelijk een wolf gezien langs de N717 in Lummen.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EQJS5 ... tid=wwXIfr

Da's niet ver van waar mijn paarden staan helaas. En in de regio van die straat dichtbij staan veel ponies.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 11:34

Charr jullie zijn ook in mijn gedachten. Ik hoop, en blijf nog steeds hopen dat Daisy levend gevonden wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 11:53

Skessa_ schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Heel herkenbaar. We waren er zondag nog en gisteravond in Bergen op Zoom. Ik kijk altijd om me heen in de hoop op reeen te zien, maar ik kijk tegenwoordig ook of er wolven zijn. We zijn heel lang de dans ontsprongen. Ik hoop op de Brabantse burgerlijke ongehoorzaamheid van boeren/jagers.

De west Brabantse jagers houden iig niet van wolven om het zo maar netjes te zeggen :=

Laten we het hopen...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 12:12

Aanval Spa Francorchamps (B), 3 schapen gedood
Citaat:
5 september 2025/Spa Francorchamps/België
Wolvenaanval gisteravond! Ik ben aan de beurt! Een waakhond die revalideert van een gebroken poot en hij vergaf me niet...

2de video
Nog een paar extra uitleg om u te informeren over wat we voor ons beroep moeten verdedigen...

Originele foto's in de reacties
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000526028210

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/v/16ni5f ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 12:17

Citaat:
6 september 2025
De voorouders van wolf Bram kwamen uit Polen en Duitsland. Daar woedt het wolvendebat al veel langer. De conclusie: mens en wolf kúnnen naast elkaar leven als de grenzen goed worden afgebakend. Maar zelfs dan blijft het moeizaam.

In de jaren tweeduizend was alles nog bij het oude. De sneeuw lag in de Karpaten in het zuidoostelijke puntje van Polen ruim een meter hoog opgetast rondom de houten huizen in het dal. Wie ’s avonds even de snijdende vrieskou trotseerde, hoorde het gehuil uit de bergen… wolven! Polen was net lid van de EU en de wolf nog maar net beschermd. De trek naar het westen was kort daarvoor begonnen.
Het was een paar jaar later dat Jarek Dabrowski in het dorp vertelde dat hij een wolf had gezien. Hij werd voor gek uitgemaakt. Dabrowski is boer en tevens jager in de noordoostelijke provincie Mazurië. Zijn land grenst aan een bos, ruim een halve Veluwe, maar dan zonder snelwegen. Die nacht had hij iets gezien wat hij nooit eerder zag: wolven. “Toen ik dat in het dorp vertelde, werd ik uitgelachen: Heb je Roodkapje ook gezien dan?”

Sindsdien is de boeren in de omgeving het lachen wel vergaan. En niet alleen de boeren. Wolvennieuws is een genre geworden in de lokale pers. Iemand die op zijn eigen erf oog in oog stond met een grommende wolf. Doodsbange kinderen die vertellen dat ze op weg naar school wolven tegenkwamen en vluchtten.
In Zuidoost-Polen viel een wolf twee keer een kind aan.
En natuurlijk de klassieker:
wolf bijt hond, of schaap, of geit, of kalf.

Bloederige kalfsresten

Volgens boer-jager Dabrowski is het probleem simpel: “Als er veel wild is, planten de wolven zich snel voort. Dan wordt het wild schaars en vallen ze het vee aan. Je kunt een wolf niet leren dat hij in zijn bos moet blijven.”

Hij laat het resultaat zien: foto’s van bloederige kalfsresten. Hoge hekken en stroomdraad lossen volgens hem niets op. “Daarmee ontneem je andere wilde dieren de mogelijkheid zich vrij te bewegen.” Zijn oplossing: “Buiten beschermde gebieden, waar ze hun gang mogen gaan, moet het aantal wolven worden gereguleerd door de jacht, net als we dat doen met ander wild.”

Eigenlijk was het te voorzien. Vanaf 1998, het jaar waarin de wolvenjacht ook in Polen werd verboden, trok het roofdier naar het westen. In West-Polen zijn de meeste bossen weliswaar vrij saaie dennenplantages, maar wel vele Veluwes groot. Isegrim heeft het prima naar zijn zin in deze plankenakkers, zo laten de cijfers zien. De Poolse wolvenpopulatie ligt volgens de officiële schattingen rond de 1900.

Onbekommerd grazen

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat er eens een exemplaar over de Neisse zou zwemmen, de grensrivier tussen Polen en Duitsland. Dat gebeurde rond het jaar 2000. In dat jaar werden weer welpen geboren in Duitsland, niet ver van de plek waar bijna een eeuw eerder, in 1904, de ‘laatste wolf van Duitsland’ was doodgeschoten.

Aan de Duitse kant van de grens werd de wolf welkom geheten door een uitgestrekt militair oefenterrein, waar de natuur, los van wat ongevaarlijke knallen bij tijd en wijle, geen last had van mensen. Van daaruit trok hij verder de Oberlausitz in, het oosten van Saksen.

Het is een dunbevolkt gebied. Kleine dorpjes, veel bos, afgewisseld met lapjes heide en drassige weiden. Om dichtgroeien te voorkomen, laat het Natuurbeschermingsstation oostelijke Oberlausitz hier sinds 1992 schapen en geiten grazen. Die graasden onbekommerd, totdat ze de wolf uit Polen tegenkwamen.

“Cappuccino, kom eens!” Een wollig schaap komt nieuwsgierig naar het hek van één meter veertig hoog. Hoog genoeg om wolven tegen te houden. Althans, dat dacht Annett Hertweck, directeur van het Natuurbeschermingsstation. “Iedereen verzekerde het me: zo’n hoge omheining, met stroom erop, daar zouden ze niet overheen komen. En wat doet dat stomme beest? Het springt er gewoon overheen en weer terug.” Met als resultaat dat Cappuccino zes familieleden armer was. Dat was vorig jaar.

“De volgende nacht kwam de wolf terug”, vertelt Hertweck. “Hij joeg op een baby damhertje – Bambi dus. Bambi holde met zijn kopje in het hek en zat vast. De wolf beet hem, maar kon hem niet opeten, want hij kreeg bij elke hap een stroomstoot.” Exit Bambi, maar het had zo zijn voordelen: “Zo heeft de wolf toch geleerd dat stroom niet zo fijn is.”

Leren is een terugkerend sleutelwoord. Mensen moeten leren hun dieren te beschermen tegen de wolf. Wolven moeten leren mensen uit de weg te gaan. Hier, in de Lausitz lijkt dat redelijk gelukt, vertelt Herdweck. “De angst is wel een beetje weg. Helemaal weg krijg je het nooit. Er zijn tenslotte ook mensen die heel bang zijn voor bijen.”

Ongekende slachtpartij

Wat is de wolf, vriend of vijand? “Allebei”, meent Hertweck. Het natuurbeschermingsstation is zowel natuurbeschermings- als landbouworganisatie en zit in die dubbelrol tussen twee vuren. “Wie zijn wij om te zeggen dat de wolf niet mag bestaan? Maar als hij elke week terugkomt om schapen te pakken, dan mag je hem afschieten en dan moet dat ook gebeuren”, meent Hertweck. “Maar als dan er een beroepsjager komt, wordt er geprotesteerd door vrienden van de wolf.” Ze verzucht: “De wereld is knettergek. Allemaal extremen.”

In 2018 haalden de wolven van de Oberlausitz de landelijke pers. Ze doodden in één nacht ruim zeventig schapen en geiten van het Natuurbeschermingsstation. Een ongekende slachtpartij. “Het was een akelig gezicht, die opengereten dieren”, herinnert Hertweck zich.

In de natuur bijten wolven niet zoveel dieren dood, benadrukt Susann Müller, die het bezoekerscentrum runt. Daar pakken ze het zwakste dier, terwijl de andere wegrennen. “Maar schapen kunnen niet vluchten uit een afgesloten weide en dan volgt de wolf gewoon zijn instinct.” Veel dieren die wisten te ontkomen, werden gewond teruggevonden en moesten alsnog worden afgemaakt.

Tijd en geld

Het antwoord was hogere hekken en meer stroomdraad. “We moeten niet de wolf verdrijven, maar het vee beter beschermen”, legt Müller uit. “Als we maar goede hekken bouwen dan is de wolf niet de booswicht.”

Alleen is dat niet zo simpel als je 500 dieren hebt die 160 snippers natuurgebied moeten begrazen, legt Hertweck uit. “Je moet eerst de plek maaien waar het hek komt te staan, dan het hek plaatsen, dan de stroomdraden aanleggen en dan elke dag inspecteren of alles goed werkt. Elke dag opnieuw heb je er werk aan.”

Dat kost tijd én geld. Geen wonder dat kleine veehouders ermee stoppen. “Die zeggen: we hebben een paar schapen, de wolf is twee keer langs geweest, we kappen ermee.”

Zinnebeeld van het kwaad

Ook omdat de subsidies steeds minder worden. De deelstaat Saksen moet bezuinigen en daarbij trekken de schapen aan het kortste eind. “In 2014 kregen we 520 euro per hectare. Toen ging het naar 420. Nu is het verder verlaagd tot 409 euro. En dat terwijl het minimumloon stijgt en alles duurder wordt.” Daarnaast worden de kosten voor hekwerk met stroomdraad vergoed en krijgen veehouders een compensatie voor elk doodgebeten dier.

Er is een goedkopere oplossing: alle wolven doodschieten. Net als vroeger. In heel Duitsland werden eeuwenlang Wolfssteine of Wolfssäule geplaatst op plekken waar de laatste wolf in een regio aan zijn einde kwam. Die twijfelachtige eer viel de wolf ten deel, omdat hij gold als zinnebeeld van het kwaad. Veel jagers en boeren hebben er wel oren naar om die traditie weer op te pakken.

De bekendste is Gregor Beyer, staatssecretaris voor milieu van Brandenburg, de wolfrijkste deelstaat van Duitsland. Beyer, steevast in de kranten in zijn groene jagershoedje, wil vanaf november drijfjachten organiseren. 330 wolven moeten het loodje leggen. Volgens Beyer wordt zo de populatie met een derde gereduceerd.
De wolf vervult ook een belangrijke rol

Volgens de ambtenaren van zijn eigen milieudienst zou het neerkomen op het vrijwel volledig uitroeien van alle wolven in de deelstaat. Waarschijnlijk krijgt de jager-politicus voorlopig niet zijn zin, omdat er te veel wetsparagrafen in de weg staan, maar de toon is gezet.

“Het is altijd hetzelfde riedeltje: de wolf is een gevaar voor de mens en voor het vee”, weet bioloog Gesa Kluth. “Je hoort bijna nooit iemand zeggen dat de wolf hoefdieren pakt die schadelijk zijn voor de landbouw, of dat ze een belangrijke rol vervullen in het ecosysteem: vossen, raven, insecten, ze profiteren allemaal het hele jaar door van de kadaverresten die wolven laten liggen. Die zouden ze anders bijna alleen ’s winters hebben.”

Kluth zit in de tuin van het Lupus-instituut in Spreetal. In 2002, kort nadat de wolf in dit gebied was gesignaleerd, richtte ze samen met een collega-bioloog het instituut op. Sindsdien doen ze delen van het wolfsmanagement voor de deelstaten Saksen en Brandenburg.

Wolf Bram moet absoluut dood

“Nergens zitten zoveel roedels zo dicht bij elkaar als hier”, vertelt ze. “Maar het is heel zeldzaam om een wolf te zien terwijl ze toch hier de hele tijd rondlopen.” Laat staan dat je zou worden aangevallen door een wolf. “Wolven zijn ontzettend voorzichtige dieren. Het is extreem zeldzaam dat een wolf een mens bijt.”

Maar wolf Bram dan? Die beet niet alleen, maar probeerde een kind weg te sleuren als prooi. “Wolf Bram moet absoluut worden gedood”, zegt ze resoluut. “Het had nooit zo ver mogen komen.”

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... 7l1picgGhA

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17JymG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 12:24

Citaat:
HET DISKREDIET VAN VALERIUS GEIST

Gisteren verscheen er een artikel in de Telegraaf waarin een bioloog en een ecoloog waarschuwen dat de situatie met wolven in Nederland aardig in de pas loopt met de escalatieladder van de wetenschapper Valerius Geist.

Lees meer over de 7 fases van Geist in dit artikel van Paul Bouwmeester: https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... -omgeving/

Deze theorie van Geist wordt echter door de meeste wetenschappers die zich met wolven bezighouden middels stigmatisering wetenschappelijk gemarginaliseerd en gebagatelliseerd. Glenn Lelieveld laat dit openlijk zien met zijn reactie op Facebook op het artikel van De Telegraaf. Zie afbeelding hieronder, die wij kregen van meerdere volgers.

Dit fenomeen wordt in de wetenschap intellectuele discreditering genoemd. Waarom gebeurt dit?

Valerius Geist was een invloedrijke en productieve wetenschapper op het gebied van zoogdiergedrag, ecologie en natuurbeheer, met een bijzondere focus op grote hoefdieren zoals herten, schapen, geiten en bizons. Op deze onderwerpen heeft hij een groot aantal gevalideerde en alom geaccepteerde wetenschappelijke publicaties op zijn naam.

Nadat hij zelf tijdens veldstudies ook ervaringen met wolven op deed, verschenen er ook publicaties over wolven van zijn hand. Hierin waarschuwde hij onder andere met de zeven fases van de escalatieladder voor het proces dat zich zal voltrekken als mensen en wolven gemakkelijk met elkaar in aanraking kunnen komen.

Zie: https://www.skinnymoose.com/bbb/2009/09 ... -is-bliss/ en

https://web.archive.org/web/20150408214 ... edited.pdf

De publicaties zijn volgens de criteria voor wetenschappelijk onderzoek niet evidence-based, omdat de stappen voor gevalideerd onderzoek en de stappen voor wetenschappelijke erkenning niet zijn doorlopen. Daarom wordt er door Geist zelf bij meerdere van zijn publicaties over wolven gesproken over “een essay”. Een essay is een korte, gestructureerde tekst waarin de schrijver zijn of haar visie, analyse of argumentatie over een bepaald onderwerp presenteert. Het wordt vaak gebruikt in academische, journalistieke of opiniërende contexten.

De wetenschappers die de publicaties over wolven van Geist verwerpen, vinden zijn visie te rigide en generaliserend en ze vinden dat het niet aansluit bij de realiteit in Europa. Ook vinden ze het alarmistisch en opruiend.
Ze wijzen erop dat zijn conclusies niet representatief zijn voor alle ecosystemen. Omdat er wetenschappelijke studies zijn die juist wijzen op positieve ecologische effecten, zoals regulatie van overpopulatie en herstel van vegetatie. Op zich is dit opmerkelijk, omdat ze daarbij verwijzen naar wetenschappelijk onderzoek in Yellowstonepark en klaarblijkelijk de uitkomsten van dergelijke onderzoeken wel representatief vinden voor Europa en Nederland. Terwijl iedereen kan zien dat die vergelijking volledig mank gaat aangezien Yellowstonepark een vrijwel onbewoond natuurpark in de VS van 9000 km² is en het grootste natuurgebied in Nederland, De Veluwe slechts 1000 km² groot is en doorkruist wordt met (snel)wegen waar bovendien een paar miljoen mensen wonen.

In zijn publicaties benoemt Geist gewenning aan mensen, ook wel habituatie genoemd als grootste risicofactor waardoor wolven gevaarlijk voor mensen kunnen worden. Habituatie is in het dichtbevolkte Nederland onontkoombaar. In ons essay Wij(s) met wolven (2022) wordt er al voor habituatie in Nederland gewaarschuwd. En vele diergedragsdeskundigen en mensen met praktijkervaring met dieren roepen dat ook al vanaf het begin dat er wolven in Nederland kwamen.

Als tweede wordt door Geist het voeren van wolven aangegeven. Velen van jullie kennen wel de beelden die rondgingen van fotografen die wolven voerden voor de perfecte foto. Daarnaast zijn er natuurlijk ook onze prullenbakken in recreatiegebieden en zwerfafval. En dragen natuurorganisaties hun steentje bij met het neerleggen van valwild (doodgereden reeën en zwijnen bijvoorbeeld) in het kader van hun project “Dood doet leven”. Allemaal voedsel waar de geur van mensen aan kleeft. Dit versterkt en versnelt de habituatie van wolven.

Laten we nu even kijken naar een wetenschappelijk onderzoek die wel evidence-based, peer-reviewed en gevalideerd is. De publicatie The fear of wolves (2002) van John Linnell et al. Et al betekent dat er vele wetenschappers hebben meegewerkt en geschreven.

Zie: https://digitalcommons.unl.edu/wolfrecovery/27/

In dit rapport worden vier factoren genoemd die het risico voor aanvallen op mensen flink vergroten. Deze zijn:

1. Habituatie
2. Een sterk gecultiveerd landschap
3. Provocatie
4. Rabiës

Kijkend naar de situatie in Nederland zien we dat nummer 1 en 2 overduidelijk van toepassing zijn, waarbij de habituatie versterkt en versneld wordt door (onbedoeld) voeren. Maar ook provocatie kan aan de orde zijn, zij het meestal onbedoeld. Door de drukte in ons land en het snel toenemende aantal wolven zullen steeds meer wolven in de knel komen bij de zoektocht naar leefruimte. Mensen (en hun honden) kunnen dan door wolven als provocerend worden ervaren, wat agressie uit kan lokken. Los van dat mensen en hun honden ook gewoon als beschikbare prooi gezien kunnen worden, doordat ze talrijk aanwezig zijn en geen gevaar voor wolven vormen. Wat de wolven geleerd hebben via habituatie.

Samengevat: Als we kijken naar de situatie in Nederland kunnen we de fases in de escalatieladder van Geist afvinken. De eerste aanvallen op mensen hebben we bovendien al gehad (volwassenen en kinderen). Het gevalideerde onderzoek van Linnell et al. bekrachtigt dat hetgeen in Nederland gaande is daadwerkelijk een flinke waarschuwing zou moeten zijn.

Conclusie: Valerius Geist is op de onderwerpen van de wetenschappelijke onderzoeken die hij heeft gedaan een gerespecteerd en gevalideerd wetenschapper. Daarvan mag je verwachten dat een essay van zijn hand vanuit zijn wetenschappelijke ervaring goed doordacht en onderbouwd is geschreven. De aanmatigende manier waarop zijn visie wordt weggewuifd is ongepast en verwerpelijk. De karaktermoord die in Nederland (en Europa) op Geist gepleegd wordt komt voort uit confirmation bias en wetenschappelijke partijdigheid. Uitleg: confirmation bias wil zeggen dat de wetenschappers in Nederland de neiging hebben om alleen informatie te accepteren die hun eigen overtuigingen bevestigt, en tegenstrijdige gegevens zullen negeren of te verwerpen. Deze wetenschappelijke partijdigheid komt voort uit het feit dat er in Nederland nog altijd gestuurd wordt op het vergroten van het draagvlak voor wolven. Hierdoor zitten velen vast in hun overtuiging en de theorieën die hun overtuiging voeden. Ondanks de vele aanwijzingen en elementen vanuit theorie en de praktijk in Nederland die het tegendeel bewijzen. Naar mate de tijd verstrijkt zal het voor velen steeds moeilijker worden om vast te blijven houden aan hun overtuiging of aan de opdracht “draagvlak vergroten”. Te verwachten valt daarom nog veel meer gefrustreerd gespartel, zoals Glenn Lelieveld zo goed heeft laten zien met zijn reactie op het artikel in De Telegraaf.

Dit is ook interessant om te lezen: https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... -v2.3.pdf/

Lees hier het artikel in De Telegraaf: https://archive.ph/5MncW

Afbeelding
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1Ffs2i ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 12:52

Zegt iemand die nog nooit in het wild een wolvenstudie heeft gedaan of een in het wild levende wolf gezien heeft...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 13:01

DubbelFun schreef:
Zegt iemand die nog nooit in het wild een wolvenstudie heeft gedaan of een in het wild levende wolf gezien heeft...

Ik vind het artikel en de analyse waarom Geist serieus genomen moet worden netjes inhoudelijk, onderbouwd en sterk.

De euhhh, verdediging van Lelieveld vind ik, euhhh wat minder sterk op argumenten en onderbouwing :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 13:07

Misschien ter verduidelijking... ik had het over Lelieveld :D

Ik kende het begrip 'confirmation bias' niet, maar dat is zeker op Lelieveld van toepassing.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 13:23

Confirmation bias heeft vrijwel iedereen aan welke zeide van welke controverse dan ook last van.

Het is heel moeilijk om daar bij weg te blijven.

Maar mensen uit de meer wetenschappelijke hoek zouden dat in theorie moeten weten,
En die trachten als het goed is steeds zichzelf te bevragen.

Vragen als
-Op basis van welke informatie denk ik dit
-Hoe is die informatie tot stand gekomen, was die informatie zelf al gekleurd of niet
-Is de informatie bevestigd
-wat is het doel van degene die de informatie deelde

Etcetera etcetera etcetera.

Mijns inziens is dat 1 van de onderscheidende dingen tussen een goede wetenschapper en een minder goede.

Voordat ik ernstig ziek werd werkte ik aan een onderzoek (social sciences) waar verschillende soorten bias (iniet alleen confirmation bias) een grote rol spelen ;)

Als aanvulling even 2 memes over 2 verschillende vormen van bias ;)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 06-09-25 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 13:26

Marigold schreef:
Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.

Het gaat nog steeds over normale wolven hé, geen weerwolven _O- .
Een wolf is net als elk ander levend wezen, niet bestand tegen kogels.

Edit: smiley vergeten waardoor enkelen het blijkbaar niet snapten _O-
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 06-09-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt