Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:32

996981 schreef:
Klopt helemaal journee. De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld!

Ja en nee. Lees het hele artikel en ook de eindconclusie die ik gequote heb

https://nos.nl/artikel/2185922-nederlan ... ter-wereld

En het artikel eindigt met de conclusie

Citaat:
Hoewel de voetafdruk per geproduceerde kilo relatief laag is, is de impact van de sector overigens wel groot. Naar Europese begrippen is de Nederlandse intensieve landbouw immens. Het is de grootste ruimtegebruiker op het platteland en zorgt onder meer voor de hoogste stikstof- en fosfaatoverschotten in de EU.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:33

journee schreef:
Benzz schreef:
En hoeverre is het relevant Journee? Wat heeft het te maken met de natuur die achteruit gaat? Met teveel stikstof en teveel mest?

Het is in zoverre relevant, dat boeren verplicht moeten inkrimpen of stoppen vanwege het milieu.

Dat dit voor een boer vaak moeilijk is omdat boer zijn vaak niet alleen een baan, maar ook een manier van leven is, omdat een boerderij met vee 24/7 doordraait.

Als mensen dan zeggen dat dit bij heel veel beroepsgroepen het geval is, dan hoor ik graag voorbeelden.

En wat maakt het moeilijker dan? De ene passie is belangrijker dan de andere? Ondanks dat die passie het milieu enorm vervuilt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:54

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
Klopt helemaal journee. De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld!

Ja en nee. Lees het hele artikel en ook de eindconclusie die ik gequote heb

https://nos.nl/artikel/2185922-nederlan ... ter-wereld

En het artikel eindigt met de conclusie

Citaat:
Hoewel de voetafdruk per geproduceerde kilo relatief laag is, is de impact van de sector overigens wel groot. Naar Europese begrippen is de Nederlandse intensieve landbouw immens. Het is de grootste ruimtegebruiker op het platteland en zorgt onder meer voor de hoogste stikstof- en fosfaatoverschotten in de EU.

Ja tuurlijk is de agrarische sector vervuilend. Maar relatief gezien dus veel minder vervuilend dan in de rest van de wereld. Stopt Nederland met produceren, neemt een ander land (waar dus niet zo relatief schoon geproduceerd wordt) dat over zolang de vraag naar producten er is.

In NL los je dan (tijdelijk) een probleem op. Mondiaal ga je er enkel op achteruit.

Maar dat lijkt niet uit te maken. Als we onze zondagswandeling over de heide maar kunnen maken :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:59

Electra63 schreef:
journee schreef:

Ik stel een simpele vraag: een voorbeeld van beroepen (als zelfstandige) waar je 24/7 beschikbaar moet zijn... Maar blijkbaar is het toch erg moeilijk om daar gewoon antwoord op te geven.

Er zijn artsen (spoedeisende hulp, maar ook binnen ggz), leden van special forces, leden van de driehoek, advocaten, alarmcentrales van allerlei (onderhoudsdiensten) van hoogwaardige industrieën, superintendors, (vrijwillige) brandweer...... genoeg beroepen waar 24/7 doorgewerkt wordt en mensen buiten hun werktijd oproepdiensten hebben en daardoor soms weken van 80 maken.

Maar waarom wil je zo graag horen dat alleen boeren slachtoffer zijn of alleen boeren heel hard werken ? Waarom zijn alleen boeren zo betrokken bij hun werk ?

Waarom richt jullie woede zich niet op landbouworganisaties die alleen maar op uitstel hebben gegokt en niet op goede oplossingen voor die kleine boer ?

Maar hoe je het wendt of keert, er is (Europese) wetgeving, waar Nederland zich aan moet houden.
Net zoals de uitzonderingspositie van Nederlandse boeren stopt en dat lijkt mij wel terecht t.o.v. boeren in andere Europese landen.

Die varkensboer bij mij in de buurt zat een paar jaar geleden trots te vertellen, dat hij een paar megastallen in Hongarije had gestart m.b.v. € 600.000 subsidie vanuit de EU.

Ik kan deze vraag ook omdraaien. Waarom kunnen jullie niet accepteren dat boer zijn voor veel boeren niet hetzelfde is als een doorsnee baan? Juist omdat die boer op zijn bedrijf woont, verantwoordelijk is voor levende have en een boerderij 24/7 door draait?

Waarom willen jullie zo graag bewijzen dat elk beroep een manier van leven is? Want dat is echt niet zo. Persoonlijk vind ik elk beroep belangrijk, maar niet elk beroep is hetzelfde en ook niet elk beroep is net zoveel verweven met iemand zijn prive leven.

Af en toe avonddienst draaien die uitwisselbaar is met collega's is nog steeds geen way of life. En voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen boer en heb ook geen speciale binding met het boerenbedrijf. Maar toch kost het mij geen moeite om mij in een ander te verplaatsen en gewoon te zeggen: nee, mijn baan is inderdaad gewoon een baan. En ik kan me voorstellen dat dit voor een boer anders is. En met een 'boer' doel ik dan op de kleine familie bedrijven met beperkt aantal dieren, niet op de mega stallen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:02

journee schreef:
Waarom willen jullie zo graag bewijzen dat elk beroep een manier van leven is? Want dat is echt niet zo. Persoonlijk vind ik elk beroep belangrijk, maar niet elk beroep is hetzelfde en ook niet elk beroep is net zoveel verweven met iemand zijn prive leven.

.

Dit is jouw mening en geen feit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:03

996981 schreef:
In NL los je dan (tijdelijk) een probleem op. Mondiaal ga je er enkel op achteruit.

Nee, want er zijn landen die veel minder dichtbevolkt zijn. Dus de uitstoot is totaal anders.

En als je echt denkt dat het alleen maar om een wandeling over de heide gaat, dan heb je er heel weinig van begrepen.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:06

996981, jij hebt jonge kinderen ( of kind) en omdat het in het buitenland slechter is geregeld mbt dierenwelzijn en milieu moeten we hier maar accepteren dat de natuur de pijp uitgaat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:06

journee schreef:
Ik kan deze vraag ook omdraaien. Waarom kunnen jullie niet accepteren dat boer zijn voor veel boeren niet hetzelfde is als een doorsnee baan?

Omdat het niet waar is.

Citaat:
Waarom willen jullie zo graag bewijzen dat elk beroep een manier van leven is? Want dat is echt niet zo.

Niemand zegt dit hoor. Mensen zeggen dat er OOK andere ondernemers en beroepen zijn die vergelijkbare hoeveelheden toewijding vereisen. Niet dat ieder willekeurig beroep dat is.

Citaat:
En met een 'boer' doel ik dan op de kleine familie bedrijven met beperkt aantal dieren, niet op de mega stallen.

En dat is dus precies wat men wil. Die verwarring. De 'romantiek' lenen van het kleinbedrijf, en dat vervolgens gebruiken om de grote bedrijven (die helemaal niet gerund worden door een boer die zelf altijd beschikbaar is, maar waar je gewoon een ploegendienst hebt en een boel techniek) te behouden. Heel vervelend. Maar feit is dus ook: er zijn een aantal mensen die juist graag hun bedrijf af zouden willen bouwen, misschien omdat het op een zeker moment ook wel klaar is om altijd met je bedrijf bezig te zijn, en die krijgen vervolgens geen gehoor. Voor wie kom je dan op?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:18

Benzz schreef:
996981 schreef:

Nee, want er zijn landen die veel minder dichtbevolkt zijn. Dus de uitstoot is totaal anders.

En als je echt denkt dat het alleen maar om een wandeling over de heide gaat, dan heb je er heel weinig van begrepen.

Een koe stoot in een dichtbevolkt land ineens minder uit?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:20

996981 schreef:
[

Een koe stoot overal even veel uit. Alleen zijn de gevolgen in een dichtbevolkt land vele malen groter dan in een land die niet dichtbevolkt is.

Is niet heel moeilijk hoor!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:23

BigOne schreef:
996981, jij hebt jonge kinderen ( of kind) en omdat het in het buitenland slechter is geregeld mbt dierenwelzijn en milieu moeten we hier maar accepteren dat de natuur de pijp uitgaat?

We zouden ook alle koeien het land uit kunnen doen, verplaatsen naar plekken waar ze netto veel vervuilender zijn :j dan hebben we er eerst minder last van. Beter voor mijn kinderen inderdaad en na ons de zondvloed ofzo. Want die koeien gaan op een andere plek nog veel meer schade aanrichten voor het milieu mondiaal. Voedsel moeten we dan maar alles gaan importeren (daar komt geen CO2 en stikstof bij kijken immers).

Maar ja, dan is wel de Nederlandse natuur tijdelijk minder belast (mits Schiphol en tata aan de rem getrokken worden) :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:24

Benzz schreef:
journee schreef:

.

Dit is jouw mening en geen feit.

Soms is een mening ook een feit. Maar als jij jouw mening met feiten kan onderbouwen dat elk beroep wel hetzelfde is...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:26

Benzz schreef:
996981 schreef:
[

Een koe stoot overal even veel uit. Alleen zijn de gevolgen in een dichtbevolkt land vele malen groter dan in een land die niet dichtbevolkt is.

Is niet heel moeilijk hoor!

Milieu impact is overal even groot, het is niet of die koe in dichtbevolkt gebied de helft minder ontlasting heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:27

journee schreef:
Soms is een mening ook een feit. Maar als jij jouw mening met feiten kan onderbouwen dat elk beroep wel hetzelfde is...

Elk beroep......ja daar ga je de mist in, dat is namelijk nooit gezegd.

Zie ook nog steeds de relevantie er niet van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:27

journee schreef:

Niemand zegt dat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:30

journee schreef:
Milieu impact is overal even groot, het is niet of die koe in dichtbevolkt gebied de helft minder ontlasting heeft.

Sterker nog; de impact is ergens anders groter. Nl heeft onwijs vruchtbare grond. Om evenveel te kunnen produceren als in NL zal op andere plekken de grond nog veel intensiever bewerkt moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:33

996981 schreef:
Sterker nog; de impact is ergens anders groter. Nl heeft onwijs vruchtbare grond. Om evenveel te kunnen produceren als in NL zal op andere plekken de grond nog veel intensiever bewerkt moeten worden.

Waarom zetten we die vruchtbare grond dan deels vol met varkensstallen en veevoer? Misschien kunnen we daar wat nuttigers mee doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:41

996981 schreef:
BigOne schreef:

We zouden ook alle koeien het land uit kunnen doen, verplaatsen naar plekken waar ze netto veel vervuilender zijn :j dan hebben we er eerst minder last van. Beter voor mijn kinderen inderdaad en na ons de zondvloed ofzo. Want die koeien gaan op een andere plek nog veel meer schade aanrichten voor het milieu mondiaal. Voedsel moeten we dan maar alles gaan importeren (daar komt geen CO2 en stikstof bij kijken immers).

Maar ja, dan is wel de Nederlandse natuur tijdelijk minder belast (mits Schiphol en tata aan de rem getrokken worden) :j

De indruk heb ik dat je het niet begrijpt.

Ik woon in Frankrijk. Waar geen grond schaarste is. Mijn vriend D heeft 100 vleeskoeien.
Dus per koe een hectare. Ook de melkboeren hebben veel grond maar ik weet niet hoeveel precies.
Dus ik hou het even bij de vleeskoeien. Kun je begrijpen dat als je een gesloten keten hebt (mais en tarwe en hooi worden zelf verbouwd als voer ) en als de koeien kakken dat dit nauwelijks zichtbaar is op de weilanden. Dus heb je veel minder vervuiling als dat je dit aantal binnen hebt met mest putten waarbij de mest later over/in de velden gaat of afgevoerd moet worden?
Het afvoeren van mest kennen we helemaal niet want er is eerder een tekort aan mest als dat er een overschot is. Dus je redenatie dat verplaatsen naar een ander land meer leed zou geven etc klopt helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-01-25 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:41

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Waarom zetten we die vruchtbare grond dan deels vol met varkensstallen en veevoer? Misschien kunnen we daar wat nuttigers mee doen.

Ja daar heb je wat mij betreft het pijnpunt te pakken. We moeten stoppen met de uit de hand lopende schaalvergroting en megastallen. Wat mij betreft stoppen we überhaupt met het eten van varkensvlees en het importeren van vleeskalveren. Zo ontzettend veel dierenleed.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:43

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

De indruk heb ik dat je het niet begrijpt.

Ik woon in Frankrijk. Waar geen grond schaarste is. Mijn vriend D heeft 100 vleeskoeien.
Dus per koe een hectare. Ook de melkboeren hebben veel grond maar ik weet niet hoeveel precies.
Dus ik hou het even bij de vleeskoeien. Kun je begrijpen dat als je een gesloten keten hebt (mais en tarwe en hooi worden zelf verbouwd als voer ) en als de koeien kakken dat dit nauwelijks zichtbaar is op de weilanden. Dus heb je veel minder vervuiling als dat je dit aantal binnen hebt metestputten dat of over de velden gaat of afgevoerd moet worden?
Het afvoeren van mest kennen we helemaal niet want er is eerder een tekort aan mest als dat er een overschot is. Dus je redenatie dat verplaatsen naar een ander land meer leed zou geven etc klopt helemaal niet.

Hoe wordt bij jullie de grond vruchtbaar gehouden? :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:44

journee schreef:

En dat is dus niet zo.
Onze natuurgebieden zijn zo overbelast dat er niets meer bij kan.
Elders, waar de natuur nog "schraler" is, is er nog ruimte om stikstof (bemesting dus) toe te voegen zonder dat de natuur daar schade van ondervindt.

Vergelijk, als je stikstof ziet als emmers water, als je 10 emmers water in een badkuip gooit is die vol. Diezelfde 10 emmers in een zwembad vind je nauwelijks terug.
En in Nederland proberen we dan die 10 emmers te legen in een badkuip die al tot de rand vol is.

Let wel, dit geldt voor stikstof depositie en specifiek voor NH3, omdat dit dicht bij de bron neerslaat.

Meer CO2 door transport lijkt me onzin. NL exporteert nu 80% (ofzo). Als van die 80% de helft geproduceerd wordt in de nabijheid/het land van de afnemer, dan vermindert dat juist transport.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:47

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Niemand zegt dat.

Ik zegt dat niet elk beroep hetzelfde is en jullie roepen dan dat dit een mening is en geen feit. Wel even bij de feiten blijven graag. Maar als je het wel met mij eens bent, mag je het ook gewoon zeggen hoor.
Laatst bijgewerkt door journee op 24-01-25 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:47

Dat is minder nodig 99... als antwoord op je vraag aan mij, want als je zoveel land hebt is het ook niet nodig dat je de grond zo oppimpt om het maximale eruit te krijgen. ;)

Of anders gezegd er zijn heel veel landen in Europa die zo verschrikkelijk veel land hebben en grond (bij ons kost bouwgrond per hectare tussen de 4000 - 5000 euro per hectare en landbouw grond is goedkoper) dat je niet het maximale eruit hoeft te halen. Er wordt dus ook veel minder of niet gespoten.
Je kijkt veels teveel met Nederlandse ogen naar de problematiek als je over het buitenland praat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:55

Heel simpel gezegd: als de vervuiling van 100 koeien op 1 vierkante meter wordt uitgespreid, heeft dat veel meer invloed op natuur/milieu als wanneer je het uitspreid over 100 vierkante meter.

Zo zie ik NL dierenhouderij tegenover die in veel andere landen.

Het is geen hogere wiskunde he. Hoe minder ruimte die ene koe/kalf/varken/kip heeft, hoe meer impact de vervuiling van dat dier heeft.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 24-01-25 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:55

pien_2010 schreef:
Dat is minder nodig 99... als antwoord op je vraag aan mij, want als je zoveel land hebt is het ook niet nodig dat je de grond zo oppimpt om het maximale eruit te krijgen. ;)

Of anders gezegd er zijn heel veel landen in Europa die zo verschrikkelijk veel land hebben en grond (bij ons kost bouwgrond per hectare tussen de 4000 - 5000 euro per hectare en landbouw grond is goedkoper) dat je niet het maximale eruit hoeft te halen. Er wordt dus ook veel minder of niet gespoten.
Je kijkt veels teveel met Nederlandse ogen naar de problematiek als je over het buitenland praat.

De netto opbrengst per koe zal dus lager zijn. Schralere grond = minder opbrengst. Om dezelfde netto opbrengst te hebben zul je dus meer koeien moeten hebben.

Maar ik zal het inderdaad niet begrijpen :)

Volgens mij hebben we wereldwijd een probleem zolang we niet bereidt zijn op een andere manier voedsel te gaan consumeren. Zolang de vraag blijft, springt iemand in het gaat van aanbod.