Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:47

Zoolgangster schreef:
Ik heb in Zwolle nog nergens een wolfwerend hek gezien... terwijl er soms reeën in de buurt lopen, en er binnen 5 km afstand al eens een wolf gesignaleerd was (Laag Zuthem) toen die nog niet eens gevestigd was... Staat er een lief warmbloedveulentje achter een hek waar een hond nog doorheen wandelt... hoe lang kan dat diertje er nog veilig staan...

Omdat de provincie nog niet doet aan subsidies.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:48

Eb op zo'n moment denk je niet helder na. Toen ik m'n konijntjes hoorde gillen doordat ze door een boze hond werden gegrepen, veranderde er ook iets van mij en ben ik er op af gevlogen. Het is dat de hond weg rende maar ik weet 100% zeker dat ik er ondanks het gevaar zo vol bovenop was gevlogen als ik de kans had gehad, puur uit 1e instinct/reactie.

Fight, flight and freeze. Het gebeurt zonder dat je er over nadenkt.

Elisa2

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:51

Ja jemig, ik zou er ook op af gaan met hooivork, zweep, bezem wat dan ook..ga toch echt niet werkeloos toe zitten kijken. Of het verstandig is geen idee, maar niks doen is geen optie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:01

Plots zouden teven van een jaar oud jongen krijgen volgens Lelieveld
Citaat:
9 oktober 2024/Nederland
Wolvenroedel had meer welpen dan gedacht
UDDEL - De wolvenroedel die eerder dit jaar op de Veluwe is gezien had niet elf, maar twaalf welpen. Eind september deelde Omroep Gelderland beeld van een wildcamera van Natuurmonumenten waarop elf welpen te zien waren, een Nederlands record sinds de terugkeer van de wolf. Nu blijkt dat aantal nog hoger te zijn.
Verschillende ooggetuigen hebben de twaalf welpen gezien. De boswachter van dit gebied, Frank Theunissen, bevestigt dit: "Eén welp was qua groei duidelijk achtergebleven in vergelijking met de rest en was na korte tijd verdwenen." Frank kreeg deze informatie van een faunabeheerder. De kans is dus groot dat de twaalfde welp het niet overleefd heeft. En dat verklaart mogelijk ook waarom het dier niet op het wildcamerabeeld te zien was.
Record moeilijk te bepalen
Een wolvin krijgt maximaal tien à elf welpen. Het aantal welpen per wolvin wordt de worpgrootte genoemd. Hebben we hier dan niet te maken met een Europees record of zelfs een wereldrecord van de worpgrootte? Wolvenkenner Glenn Lelieveld antwoordt: "Dat is moeilijk te zeggen, omdat het ook voorkomt dat zowel de moeder als haar eenjarige dochter allebei jongen krijgen binnen één roedel."
Daarmee wil hij zeggen dat het bij sommige roedels lastig te bepalen is welk deel van de welpen bij welke wolvin hoort. Als een roedel in Amerika wordt gezien met twaalf welpen, weet je niet of die allemaal van één wolvin zijn of dat er nog een ander vrouwtje jongen heeft gekregen. Een vergelijking met andere roedels is daarmee lastig te maken.
Alleen dna-analyses van vruchtbare vrouwtjes en welpen zouden worpgroottes per wolvin kunnen bevestigen. En dat is vaak niet beschikbaar. Een Europees of wereldrecord kan dus niet officieel bevestigd worden, maar het Nederlandse record van het aantal welpen in een roedel is wél opgehoogd.
https://www.gld.nl/nieuws/8214912/wolve ... n=Facebook

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/2HuXcg5NyoVKx8V1/?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:03

.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 09-10-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:09

Ik reageer liever niet op fb. Maar ik kwam dit artikel tegen. De impact van t wegvallen van 4 wolven op een roedel.

https://www.gld.nl/nieuws/8209468/vier- ... n=Facebook

Natuurlijk heeft dat een impact, dat is hartstikke logisch. Maar dat heeft het wegvallen van leden uit elke kude, roedel, familie. Er is een bepaalde dynamiek en rangorde. Dat moet weer worden hersteld na wegvallen van leden, en er zal ook een vorm van rouw en gemis zijn (anders dan bij mensen). Maar dat is niet uniek of perse nieuwswaardig vind ik (wel interessant als bioloog), dit gebeurt ook zo bij groepen zwijnen, herten, schapen en paarden etc. Interessant om dat gedrag zo te bestuderen, wat de impact daar van is, maar ik denk dat het ook wel interessant is te kijken wat wat wegvallen van (soms niet 1, maar veel meer) leden van een kudde voor invloed heeft op de dynamiek en samenstelling van een kudde van prooidieren waar wolven zijn langsgekomen. Waarom is dat niet onderzoeks of nieuwswaardig?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:10

Tancreda4 schreef:
Ik reageer liever niet op fb. Maar ik kwam dit artikel tegen. De impact van t wegvallen van 4 wolven op een roedel.

Natuurlijk heeft dat een impact, dat is hartstikke logisch. Maar dat heeft het wegvallen van leden uit elke kude, roedel, familie. Er is een bepaalde dynamiek en rangorde. Dat moet weer worden hersteld na wegvallen van leden, en er zal ook een vorm van rouw en gemis zijn (anders dan bij mensen). Maar dat is niet uniek of perse nieuwswaardig vind ik (wel interessant als bioloog), dit gebeurt ook zo bij groepen zwijnen, herten, schapen en paarden etc. Interessant om dat gedrag zo te bestuderen, wat de impact daar van is, maar ik denk dat het ook wel interessant is te kijken wat wat wegvallen van (soms niet 1, maar veel meer) leden van een kudde voor invloed heeft op de dynamiek en samenstelling van een kudde van prooidieren waar wolven zijn langsgekomen. Waarom is dat niet onderzoeks of nieuwswaardig?

Die gaan toch naar de slacht, maakt niet uit joh! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:11

Tancreda4 schreef:

Omdat op de een of andere manier het leven van de wolf op allerlei manieren belangrijker is dan het leven van andere dieren, die geen vlieg kwaad doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:12

Stel je voor dat er empathie is voor de prooidieren. Dat is een smet op het blazoen van de wolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:12

Onali schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik heb in Zwolle nog nergens een wolfwerend hek gezien... terwijl er soms reeën in de buurt lopen, en er binnen 5 km afstand al eens een wolf gesignaleerd was (Laag Zuthem) toen die nog niet eens gevestigd was... Staat er een lief warmbloedveulentje achter een hek waar een hond nog doorheen wandelt... hoe lang kan dat diertje er nog veilig staan...

Serieus... :roll:
ik mag het niet zeggen hier maar dit vind ik dus weer zo een k*t smoes!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:17

Ik dacht dat ik ook een overzicht met linkjes naar de provincies in de OP had gezet voor de regels per provincie en wel of geen subsidie.

Ik werd tureluurs van alle knip en plak werk.
Er zijn tot heden twee provincies waar helemaal geen subsidie regeling is. Of het beschikbaar stellen van noodrasters.
Meen Flevoland en Noord-Brabant.
Overige provincies stellen of noodoplossingen beschikbaar, of subsidie onder voorwaarden en bij bepaalde of alle dieren.

Overijssel heeft wel een subsidie regeling, maar of die ook voor paarden geldt, dat weet ik niet.

Sommige pagina’s gelinkt in de OP zijn ook al niet meer beschikbaar, die van BiJ12 over subsidie in ieder geval niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:20

Citaat:
Heb jij een wolvenspoor, wolvendrol, wildprooi of een wolf gezien? Geef dit voor via het Wolvenmeldpunt van BIJ12nl.

De aanwezigheid van wolven in Nederland wordt in kaart gebracht dankzij de waarnemingen die hier binnenkomen bij het Wolvenmeldpunt:
bij12.nl/wolvenmeldpunt

Afbeelding
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/Y8ta6uTDPVSxWf4Q/?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:21

tienus63 schreef:
Maar de schapen zijn binnen een deugdelijke afrastering gepakt.

Dat de wolf inmiddels weer de weide uit was en niet eens uit de buurt ging, maar er naast ging liggen is imo des te meer reden om te schieten.
Dier liet geen enkele angst zien toen er mensen bij kwamen.

Een inbreker of een moordenaar blijft dat ook nadat ie plaats delict heeft verlaten.

Hij kon daar ook niet uit..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:22

Meestal krijgt enkel het alfa koppel jongen, tenzij het om een hele grote roedel gaat, maar zo enorm zijn de roedels geloof ik niet. Dus ik heb het idee dat Lelyveld de boel weer eens bagatelliseert.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:32

Aan de andere kant, misschien vindt er wel inteelt plaats in die roedel.
Eerst een jong met een misvormde poot en nu weer een achterblijvertje.
Misschien worden de worpen wel groter als ze genetisch niet sterk zijn.
Kansen spreiden zodat er zoveel mogelijk jongen overleven.
Aanbod van voedsel is er immers genoeg.

Cru gezegd kijk wat er in Afrika gebeurd in hongersnood gebieden.
Mensen krijgen wel veel kinderen omdat er ook veel sneuvelen. En die hebben te maken met zwaardere condities dan de wolf in Nederland.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:42

Jessix schreef:
Ik ga in elk geval niet staan toekijken. Als je er nu al vanuit gaat dat alles kansloos is kun je je dieren net zo goed nu al afschrijven.

Elisa2 schreef:
Ja jemig, ik zou er ook op af gaan met hooivork, zweep, bezem wat dan ook..ga toch echt niet werkeloos toe zitten kijken. Of het verstandig is geen idee, maar niks doen is geen optie.

Uiteraard, ik ga ook niet toe staan kijken of er vanuit dat alles kansloos is, dat schreef ik ook niet (waarom maken sommige mensen dat er toch van?). Maar beweren dat het werkt met een hooivork is wat mij betreft niet okee. Het is een wanhoopsdaad, een poging om nog íets te kunnen doen. Maar beweren dat het werkt? Dan mis je wel wat realiteitszin mijns inziens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:47

https://www.facebook.com/share/p/vfqYAGhqZwge1E8D/
Stuk in het parool

Citaat:
Marcel Levi schrijft in Parool
Hoezo de wolf een goed idee? Waarom zouden we niet ook tijgers in een kleuterdagverblijf stationeren?
Marcel Levi 7 september 2024

De weergaloze Annie M.G. Schmidt schreef voor de tv-serie Ja Zuster, Nee Zuster het liedje Wosjni Nowgarad (Van Wisjni naar Wosjni) over een familie die tijdens een slederit wordt achtervolgd door hongerige wolven die met rode ogen happen naar het bange gezin. Het gaat maar net goed.
Het loopt slechter af met de Russische familie in de trojka in Dodenrit van Drs. P. Niet alleen worden vier kinderen en de echtgenote opgeofferd aan een roedel bloeddorstige wolven, maar ook moet vader er in het zicht van Omsk aan geloven.

Eerder vielen Roodkapje en haar grootmoeder natuurlijk ten prooi aan een kwaadaardige wolf in het 19de-eeuwse sprookje van de gebroeders Grimm.

Toch opmerkelijk dat kennis over wolven als agressieve roofdieren die onder bepaalde omstandigheden ook hun tanden in mensen kunnen zetten, verloren lijkt te zijn gegaan. Want de loslopende wolf is na eeuwenlange afwezigheid weer volop terug in Nederland en wordt door biologisch-ecologisch verwarde natuurdiscipelen verwelkomd met bloemen en fanfare. Zij zien de terugkeer van het roofdier als belangrijke stap van natuurherstel en instandhouding van biodiversiteit.
Dat daarmee inmiddels honderden schapen en jonge kalveren zijn aangevallen en doodgebeten is kennelijk slechts een beetje vervelende bijzaak. Of dat in Gelderland inmiddels een roedel wolven verslaafd is geraakt aan doodbijten van pony’s is klaarblijkelijk ook geen probleem en volgens de ecofanatici vooral de schuld van die pony’s zelf.

Natuurbeschermers verschuilen zich achter Europese wetgeving, maar gaan eraan voorbij dat in veel ons omringende landen inmiddels veel actiever wordt opgetreden tegen wolven. Zelfs in Duitsland moesten de Europese regels even wijken toen een wolf de pony van Ursula von der Leyen had doodgebeten en vervolgens wel mocht worden afgemaakt.

De argumenten van wolfaanhangers zijn vooral dat het roofdier jaagt op zwakke en zieke dieren en daarmee bijdraagt aan gezonde ecosystemen. De kadavers die ze achterlaten zijn voer voor andere dieren en zorgen voor meer mineralen in de bodem.
Dat mag misschien allemaal waar zijn in de 19de eeuw, maar de schapen en pony’s die de afgelopen maanden door wolven zijn doodgebeten waren ziek noch zwak. En dat door wolven aangevreten kadavers tientallen weken liggen te rotten op het weiland en daarmee de diversiteit van andere diersoorten zouden helpen, is in de 21ste eeuw in een overbevolkt land al helemaal een sprookje en wetenschappelijk niet echt bewezen.

De wolfaanhangers pleiten te kiezen voor een toekomst waarin samenleven met natuur en wilde dieren vooropstaat. Wat een briljant idee, want er zijn natuurlijk nog veel meer beschermde roofdieren. Dus waarom zouden we niet voortaan een koppel tijgers in een kleuterdagverblijf stationeren of Bokito elke koopzondag in de Ikea laten winkelen?
De wijze lessen van de wolf en de zeven geitjes lijken te zijn vergeten in het land van de wolf en de inmiddels 18 miljoen gekkies.

Marcel Levi is voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarvoor was hij ceo van University College London Hospitals en

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:50

tienus63 schreef:
Aan de andere kant, misschien vindt er wel inteelt plaats in die roedel.
Eerst een jong met een misvormde poot en nu weer een achterblijvertje.
Misschien worden de worpen wel groter als ze genetisch niet sterk zijn.
Kansen spreiden zodat er zoveel mogelijk jongen overleven.
Aanbod van voedsel is er immers genoeg.

Cru gezegd kijk wat er in Afrika gebeurd in hongersnood gebieden.
Mensen krijgen wel veel kinderen omdat er ook veel sneuvelen. En die hebben te maken met zwaardere condities dan de wolf in Nederland.

In principe geldt: hoe meer inteelt, hoe kleiner de worpen. Doel jij dan op de 1-jarige die toch misschien een mini-worp had?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 09:53

Ik doel inderdaad op de 1 jarige teef.
Terwijl een teef pas op leeftijd van minimaal 22 maanden voor het eerst loops wordt.
Reuen zijn al vanaf 10 maanden oud geslachtsrijp.

Het is een bijzonder verhaal wat er verteld wordt door Theunissen en Lelieveld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:00

Wikipedia vertelt mij:
Wikipedia schreef:
De gemiddelde worp bestaat uit 5 of 6 welpen. Waar prooien overvloedig aanwezig zijn, worden meestal grote nesten geworpen. Uitzonderlijk grote nesten van 14-17 welpen komen slechts in 1% van de gevallen voor.

17!!!! -O-

Al weet ik niet helemaal hoe betrouwbaar Wikipedia als bron is... want Wikipedia zegt ook:
Wikipedia schreef:
Vrouwtjes zijn zo'n tien procent kleiner dan mannetjes; mannetjes wegen 20 tot 80 kg, vrouwtjes worden gemiddeld 18 tot 50 kg zwaar.

Hoezo 20 kilo? Wat is dat voor wolf dan? Mijn herders wegen al 30.... welpen dan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:02

Hulde aan Marcel Levi.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:20

Popstra schreef:
Onali schreef:

Serieus... :roll:
ik mag het niet zeggen hier maar dit vind ik dus weer zo een k*t smoes!

Betaal jij mee dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:21

Elisa2 schreef:

Zo denk ik er ook over. Ik ga echt niet zitten toekijken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:27

Zichtmelding Doornspijk
Citaat:
Doornspijk Gelderland
09-10-2024
09.15 uur.

Wolf gezien in Doornspijk.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ZBVnmx ... tid=WC7FNe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:33

<3 Levi <3
Citaat:
biologisch-ecologisch verwarde natuurdiscipelen