Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:23

Alle beetjes helpen :-)

Zo door laten gaan, gaat ook niet goedkomen en ook juist ten koste van die vluchtelingen.

Ik denk dat Nederland eens een vuist moet maken ipv altijd het braafste jongetje van de klas willen zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:25

Ja alle beetjes helpen. Zullen we dan ook maar de 800.000 arbeidsmigranten en de 40.000 buitenlandse studenten het land uit zetten. Dat zet pas zoden aan de dijk.

Levert meer op dan heel misschien, na heel veel onderhandelen met de EU over tig jaar misschien wat minder vluchtelingen.

Nogmaals: realistisch er over praten ben ik een groot voorstander van. Maar grenzen dicht kan gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 03-12-23 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:26

Elisa2 schreef:
Nee eigenlijk niet, maar waarom zou de EU de afspraken over vluchtelingenopvang niet kunnen hervormen? Ik denk wel gewoon dat Nederland hier over moet gaan praten.

Dit is wellicht wat simpel gedacht. Er word hier in de EU al veel over gepraat, en vergeet niet dat Nederland niet de enige is met een vluchtelingenprobleem. Kijk bijvoorbeeld naar Griekenland (o.a. Lesbos), Spanje en Italië. In vergelijking met die landen, die geografisch gewoon ‘pech’ hebben valt het hier in Nederland nog alles mee.

Juist daarom is de roep voor Europees beleid wbt vluchtelingen, ook in het Europees parlement, harder dan ooit tevoren. Maar voornamelijk Oost-Europese landen zoals Hongarije weigeren deel te nemen aan een eerlijke herverdeling van vluchtelingen en het verdrag van Dublin maakt het voor landen als Italië nog wranger.

Het vluchtelingenprobleem ligt níét aan de vluchtelingen zelf, maar aan waardeloos Nederlands én Europees beleid. Daar moet over gepraat worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:09

Elisa2 schreef:

Zo door laten gaan, gaat ook niet goedkomen en ook juist ten koste van die vluchtelingen.

Ik denk dat Nederland eens een vuist moet maken ipv altijd het braafste jongetje van de klas willen zijn.

Wanneer alle beetjes helpen kun je ook de singles in Nederland verzoeken zo snel mogelijk een partner te zoeken om samen te gaan wonen. Scheelt zo een miljoen woningen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:12

Nee BigOne dat vind ik nou niks :o als vrijgezel zijnde. Al zou het voor de vaste lasten wel fijn zijn :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:20

Zei ook een miljoen woningen :D wanneer iedereen het zou doen scheelt het 1,7 miljoen woningen dus jij mag single wonen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:23

Succes er komen steeds meer vrijgezellen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:29

Dank je BigOne!! *\o/*

Ik hoorde net dat een bouwproject hier is afgeschoten ivm de financiering. Nieuwbouw, kleine appartementen (rond de 50m2) huur en koop, 0 op de meter. Zo enorm zonde.

Het appartementencomplex met de woningen van 5 ton tot het penthouse van 1 miljoen is wel doorgegaan. Hoe ontzettend zonde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:33

listiglistje schreef:
Succes er komen steeds meer vrijgezellen

Daar zit dus ook een stuk problematiek mbt wonen. Er komen er inderdaad steeds meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:37

Gewoon alle migranten zoveel mogelijk aan banden leggen. Sowieso de buitenlandse studenten. En zien je de hoeveel arbeidsmigranten naar beneden kunt brengen.

Op schepen hebben ze inmiddels de polen er uit gewerkt, die vroegen het normale Nederlandse minimum loon, nou dat gingen de reders niet betalen, niet hebben ze Filipijnen aan boord.

Misschien moeten ze daar iets aan veranderen, zodat het voor werkgevers niet meer loont om goedkope buitenlandse krachten aan te nemen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:37

Tijd voor een PVHGS … partij voor het gedwongen samenwonen…

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:40

martichr schreef:

Nog al zo'n gruwelijk idee :x ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:48

Laat ze de Nederlanders maar meer achter de kont zitten. Laat ze werken lonender maken. En de Nederlander moet af van het idee dat werk altijd leuk en uitdagend moet zijn, soms is het gewoon ook puur om centen binnen te halen. Als je ziet in welke sectoren veel arbeidsmigranten actief zijn, is dat werk waar vele Nederlanders hun neus voor ophalen. Misschien moet die mentaliteit eens op de schop. Ik ken te veel mensen die thuis zitten, maar prima aan de bak kunnen, maar het levert ze bijna niks extra en dan gaan ze liever op hun kont zitten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:06

Even inhakend op de post hierboven over 'normale minimumloon' - volgens mij moet een Nederlandse werkgever altijd minstens minimumloon betalen? Aan iedere werknemer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:07

mysa schreef:
Even inhakend op de post hierboven over 'normale minimumloon' - volgens mij moet een Nederlandse werkgever altijd minstens minimumloon betalen? Aan iedere werknemer?

Klopt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:16

In theorie wel, in de praktijk ook geregeld niet. En dan is een buitenlandse arbeider over het algemeen minder mondig dan een Nederlandse.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -nederland

Volgens De Boer beschouwen uitzendbureaus arbeidsmigranten als bulkgoed. Werkgevers kunnen hun winst vergroten met goedkoop personeel, de maatschappelijke kosten zijn voor de samenleving, grote druk op de schaarse ruimte, de woningmarkt het onderwijs, zo valt te lezen in NRC. Volgens de topman van de Arbeidsinspectie "kan het zo niet langer".

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:30

Wintu schreef:
Laat ze de Nederlanders maar meer achter de kont zitten. Laat ze werken lonender maken. En de Nederlander moet af van het idee dat werk altijd leuk en uitdagend moet zijn, soms is het gewoon ook puur om centen binnen te halen. Als je ziet in welke sectoren veel arbeidsmigranten actief zijn, is dat werk waar vele Nederlanders hun neus voor ophalen. Misschien moet die mentaliteit eens op de schop. Ik ken te veel mensen die thuis zitten, maar prima aan de bak kunnen, maar het levert ze bijna niks extra en dan gaan ze liever op hun kont zitten.

Inderdaad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:32

Tja toen ik rond het jaar 2000 mijn eerste full-time baan had in de tomaten, was er een klein team van vaste full-time medewerkers. "Gewoon Nederlanders". Aangevuld met in de ochtend de part-time huisvrouwtjes en in de middag scholieren.

Maar de "Turkenbusjes" waren in opkomst, dat er zó een blik buitenlandse jongens door het Turkse uitzendbureau gebracht kon worden tijdens de drukkere tijden. Wel handig natuurlijk gezien het niet het hele jaar door even hard nodig was. Die jongens (en ook oudere mannen er tussen) spraken vaak niet of nauwelijks Nederlands en kwamen uit de regio Den Haag.

Het loon was niet slecht vond ik. En het werk ook niet zo verkeerd als je een leuk team hebt en veel afwisseling hebt. Als je steeds dagenlang achter elkaar hetzelfde doet wordt het wel snel vervelend, niet echt prettig voor je lijf ook.... en al helemaal niet op van die dagen van 6 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags := In de zomer ook onprettig warm natuurlijk. Dat laatste vond ik het vervelendst.

Maar an sich zou ik het zo weer doen hoor, mits dus wel afwisseling in werkzaamheden :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:18

Wintu schreef:
Laat ze de Nederlanders maar meer achter de kont zitten Laat ze werken lonender maken. En de Nederlander moet af van het idee dat werk altijd leuk en uitdagend moet zijn, soms is het gewoon ook puur om centen binnen te halen. Als je ziet in welke sectoren veel arbeidsmigranten actief zijn, is dat werk waar vele Nederlanders hun neus voor ophalen. Misschien moet die mentaliteit eens op de schop. Ik ken te veel mensen die thuis zitten, maar prima aan de bak kunnen, maar het levert ze bijna niks extra en dan gaan ze liever op hun kont zitten.

Eens. Maar een migratiestop lost dat probleem absoluut niet op. En de mentaliteit van ons toch wel redelijk verwende volkje ga je ook niet ineens veranderen. Dus somethings gotta give - óf de sectoren moeten krimpen, zoals Tango1979 aangaf, óf wij Nederlanders moeten al dat werk zelf gaan doen, of we moeten accepteren dat arbeidsmigranten keihard nodig zijn. Net als expats - er wordt niet voor niets zoveel geld voor neergelegd. Buitenlandse studenten blijven ook relatief vaak in Nederland en dragen zo weer bij aan onze economie. Het aantal asielzoekers is écht niet zo groot.

martichr schreef:

Of AOHHU, alle oudjes hun huis uit :').

En stel he, we steken onze middelvinger op naar de EU, flikkeren heel Ter Apel terug naar land van herkomst en stoppen alle immigratie. Wat lossen we dan precies op? Het woningtekort is véel complexer, dingen worden niet magisch goedkoper en we hebben in bepaalde sectoren in 1x een gruwelijk, gingantisch arbeidstekort van jewelste. Het enige wat ik me dan als winst kan bedenken is dat je geen geld meer aan asielzoekerscentra hoeft te besteden. Maar compenseert dat - bijvoorbeeld - het verlies van arbeidsmigranten? Ik snap nog steeds niet echt hoe een migratiestop een magisch toverstafje voor al onze problemen is.

En inderdaad, hoe opvang maar ook integratie is geregeld is belabberd. Overigens ook gevolg van rechts en strenger beleid, waarbij de migranten geld geleend krijgen, zelf verantwoordelijk zijn voor hun integratie en zelf de lening terug moeten betalen. Werkt dus niet. Het lijkt mij verstandiger te accepteren dat migranten gewoon geld kosten, dat sommigen nooit zullen bijdragen (en daarbij, zijn er alleen mensen in de maatschappij welkom die actief bijdragen? Wat een ontzéttend nare gedachte) en ondertussen proberen opvang en doorstroom naar de arbeidsmarkt zo goed mogelijk te regelen…

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:47

Mooie post nps. En kringetje rond want tig pagina's geleden plaatste ik dit:

Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke bedrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:29

mysa schreef:

Scheepvaart werkt bijvoorbeeld samen met uitzendbureaus in land van herkomst, contracten worden aldaar getekend en uitbetaald in dollars bijvoorbeeld.

Kan me niet voorstellen dat dat de enige tak is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:39

Elisa2 schreef:
Welke immigranten leveren dan geld op?

Even los van de arbeidsmigranten.

... ik had dit even over het hoofd gezien.

En in feite geef je zelf het antwoord al. Studenten van buiten de EU en allerlei vormen van arbeidsmiganten. Van verzorgende tot iemand die werkt bij Estec.

(In een andere discussie werd 'immigrant' opeens gebruikt op een plek waar volgens mij 'asielzoeker' moest staan. Dat draagt niet echt bij aan de duidelijkheid.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:41

BigOne schreef:
Elisa2 schreef:

Wanneer alle beetjes helpen kun je ook de singles in Nederland verzoeken zo snel mogelijk een partner te zoeken om samen te gaan wonen. Scheelt zo een miljoen woningen.

Er zijn momenteel flink wat daklozen die dat geworden zijn doordat hun relatie mislukte en ze door hun partner uit het huis zijn gezet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:46

Tango1979 schreef:
Mooie post nps. En kringetje rond want tig pagina's geleden plaatste ik dit:

Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke bedrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?

Ik denk persoonlijk van wel.

Ik denk dat de asielzoeker gewoon het zichtbare gedeelte is en men daar de onvrede op afwentelt.
Maar ook alle miljarden die naar de Oekraine gaan, de miljarden die we naar de EU brengen en dan zie je dat de landen in het zuiden vooral meer incasseren en het noorden meer betaald. En men ziet dat geld overal heen vliegen, maar voor de nederlandse burger wordt alles duurder.
Stikstof is een gigantisch probleem, maar men kapt een hoop bomen om plaats te maken voor stikstofgevoelige natuur. Plannen voor landbouwgrond worden gemaakt, zonder de boer daarbij te betrekken, die moet maar waterbuffels houden en voedselbossen starten. Jongeren kunnen met moeite een kamer vinden wanneer ze gaan studeren, maar met bijna 100.000 buitenlandse studenten er bij wordt dat ook lastig. Kinderen willen het huis wel uit, maar hoe, hier in de buurt hebben ze kleine starterswoningen gebouwd, toch nog bijna 4 ton. Boodschappen worden duurder, veel wordt duurder om je maar de stap naar duurzaam te laten maken (kan dat niet met een andere impuls, want sommige mensen hebben het geld voor de eerste stap niet eens). Oude mensjes zitten in een koud huis, want het is niet meer te betalen met een AOW, onderwijs en zorg betaald belabberd, maar we hebben die mensen hard nodig (al dat geprivatiseer is nergens goed voor geweest). De nederlander levert voor zijn gevoel alsmaar in, maar men ziet tegelijkertijd de miljarden de grens over vliegen.
En dan alle problemen die gewoon niet serieus worden genomen, de toeslagenaffaire, groningen, de wolf, de overlast van asielzoekers in Budel en Ter Apel, Esther Ouwehand moest er om lachen. Een groot gedeelte van nederland voelt zich niet meer vertegenwoordigd door haar overheid. Dus men stemt compleet anders en het verbaasd me nog steeds dat de overheid dat niet heeft zien aankomen, dat zegt me dat die gewoon niet luistert naar haar burgers.

Ik zou graag zien dat we meer in nederland houden, zien wat je met eigen bevolking en eigen product kunt. En de Nederlander moet gewoon meer aanpakken ipv op hun kont te zitten en wachten tot alles komt aangewaaid. Enkel willen werken op eigen niveau. Gewoon werken beneden je niveau als dat betekent dat je je hand niet op hoeft te houden. Nou ik kan nog wel even doorgaan, maar er zal heel veel moeten veranderen willen we het weer leefbaar maken, een stop op vluchtelingen helpt niet, maar een betere selectie en uitzetbeleid zou velen al milder stemmen. En als men zelf niet zo hard geraakt wordt in de portemonnee is men bereidwilliger iets voor een ander te doen. En overleg met plaatsen waar je asielzoekers wil plaatsen, maar er een gezamelijk iets van, waar iedereen iets in de melk te brokkelen heeft, ipv het mensen door de strot te duwen. Ik zag een stukje, weet niet meer waar, maar daar kwam een tafel met mensen best tot overeenstemming, Edwin Rutten zat er ook, misschien heeft iemand het gezien. Daar kan de overheid nog wat van opsteken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:56

Een groot deel heeft daarom op gr. links, PvdA en nsc gestemd .