Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:57

Ik weet niet of het is dat er tot nu toe geen aandacht voor was of dat het gewoon niet bewezen was. Ik heb overigens geen enkele sympathie voor mensen die seksueel geweld gebruiken, waar je ook vandaan komt of voor staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:26

princequillo schreef:
Ik weet niet of het is dat er tot nu toe geen aandacht voor was of dat het gewoon niet bewezen was. Ik heb overigens geen enkele sympathie voor mensen die seksueel geweld gebruiken, waar je ook vandaan komt of voor staat.

Nou dat sexueel geweld +vermoorden van die Joodse vrouwen door hamas-terroristen is gefilmd en door hamas zelf trots verspreid, ook opgenomen op bewakingscamera's, en heel erg duidelijk te zien aan de lichamen van de op 7 oktober vermoorde vrouwen. Wie dan nog achter hamas staat moet dat zelf weten maar wat mij betreft zijn het gewoon duivels.Geen enkel excuus daarvoor en de feministen overal die zwijgen massaal.Daarbij is het ook nog wrang dat ze juist heel liberale Joden, zelfs vredesactivisten, die daar woonden en ook Palestijnen als werknemers hadden die dagelijks bij hun aan tafel zaten, te pakken hebben genomen. Verkracht en vermoord door de mensen voor wiens rechten zij juist opkwamen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:01

Ann schreef:
Dit bericht kwam ik afgelopen week tegen over 7 oktober, laten we aub de gruwelijkheden begaan door Hamas niet bagatelliseren.
https://nos.nl/artikel/2500564-pas-nu-i ... el-woedend
Bron: NOS

En ja, ik vind het verschrikkelijk zoals Israël reageert. Maar sommige mensen lijken dit topic te willen overheersen, waardoor er imo soms een te eenzijdig (en propaganda-achtig) beeld wordt geschetst.

Ik sta er net zo in.

Daarom heb ik een tijdje niet gepost. Idd vanwege het eenzijdige beeld dat geschetst wordt, maar ook omdat er veel te weinig (historische en lokale/politieke) kennis is over het gebied.

En ik durf dat bijna niet tegen te spreken omdat je dan meteen wordt weggezet als Israël-liefhebber of Palestijnen-hater.
Ik ben geen van beide.

De NOS bericht trouwens wel erg laat. Op zich goed om dingen eerst te checken maar de nos laat er dan gerust nog een weekje overheen gaan. BBC idem.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:55

Ik snap niet zo goed waarom het opeens groot nieuws is dat er is verkracht eigenlijk. Als er IETS is wat bij praktisch elk conflict/elk aanvallend leger/terreurgroep gebruikt is, is het seksueel geweld. Waarom zou dat hier anders zijn?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:07

mysa schreef:
Ann schreef:
Dit bericht kwam ik afgelopen week tegen over 7 oktober, laten we aub de gruwelijkheden begaan door Hamas niet bagatelliseren.

En ja, ik vind het verschrikkelijk zoals Israël reageert. Maar sommige mensen lijken dit topic te willen overheersen, waardoor er imo soms een te eenzijdig (en propaganda-achtig) beeld wordt geschetst.

Ik sta er net zo in.

Daarom heb ik een tijdje niet gepost. Idd vanwege het eenzijdige beeld dat geschetst wordt, maar ook omdat er veel te weinig (historische en lokale/politieke) kennis is over het gebied.

En ik durf dat bijna niet tegen te spreken omdat je dan meteen wordt weggezet als Israël-liefhebber of Palestijnen-hater.
Ik ben geen van beide.

De NOS bericht trouwens wel erg laat. Op zich goed om dingen eerst te checken maar de nos laat er dan gerust nog een weekje overheen gaan. BBC idem.

Ik denk dat dit soort dingen ook lastig (snel) te verifiëren zijn, in ieder geval weet ik dat contact met men in Gaza moeizaam gaat, Israël weet ik niet, maar ik neem aan dat het best wel wat hoops doorgaat voordat het geverifieerd is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:09

anjali schreef:
princequillo schreef:

Nou dat sexueel geweld +vermoorden van die Joodse vrouwen door hamas-terroristen is gefilmd en door hamas zelf trots verspreid, ook opgenomen op bewakingscamera's, en heel erg duidelijk te zien aan de lichamen van de op 7 oktober vermoorde vrouwen. Wie dan nog achter hamas staat moet dat zelf weten maar wat mij betreft zijn het gewoon duivels.Geen enkel excuus daarvoor en de feministen overal die zwijgen massaal.Daarbij is het ook nog wrang dat ze juist heel liberale Joden, zelfs vredesactivisten, die daar woonden en ook Palestijnen als werknemers hadden die dagelijks bij hun aan tafel zaten, te pakken hebben genomen. Verkracht en vermoord door de mensen voor wiens rechten zij juist opkwamen.

Wie staat achter Hamas?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:12

@anjali
Citaat:
. Wie dan nog achter hamas staat moet dat zelf weten maar wat mij betreft zijn het gewoon duivels.

Is dat dan ook wat jou betreft andersom? Of gaat het alleen op als het Palestijnen betreft die daarvan beschuldigd worden?

Ik heb er zelf overigens nog niets van gezien, als dat het geval is mogen ze wat mij betreft de schuldigen daaraan opzoeken en keihard bestraffen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:18

julius_juut schreef:
Ik snap niet zo goed waarom het opeens groot nieuws is dat er is verkracht eigenlijk. Als er IETS is wat bij praktisch elk conflict/elk aanvallend leger/terreurgroep gebruikt is, is het seksueel geweld. Waarom zou dat hier anders zijn?

Ik zou wel verschil maken tussen soldaten die "rogue" gaan en zieke daden begaan en legers waarbij het gewoon toegestaan is om dat soort oliebol te doen, vanuit de leiding.

Als een Nederlandse soldaat ergens in een conflict iemand verkracht en dat bewezen is, dan ga ik ervanuit dat diegene een enorm probleem heeft bij terugkomst. (liefst zelfs voor terugkomst)

Weet iemand of bovenstaande waar is? En of die gast nog steeds zijn "functie" heeft?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:33

Wilde net vragen, wie staat er hier achter Hamas???
Volgens mij heeft niemand in dit topic ooit gezegd achter ze te staan en als je tegen het buitensporige geweld wat israel al weken achtereen gebruikt bent wil ook niet zeggen je voor hamas zou zijn!
Vind dat zo een stomme redenatie

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:37

@popstra, waarom zou iemand dat zeggen als er niemand is die pro hamas is? Voor zover ik hier lees dan, misschien dat ik iets gemist heb.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:08

@Popstra en Fivesports, ik denk dat ze het op mij hebben, aangezien ik wel een aantal zaken waarvan Hamas beschuldigd word in twijfel trek.

@Anjali, ik ben nu al een uur aan het zoeken naar zo'n filmpjes, maar ik vind niks, alleen Hamas die verkrachting ontkent. Pas op, ik zeg niet dat er geen zijn die hun boekje te buiten gegaan zijn, maar het is nog niet onderzocht/bevestigd door onafhankelijke bronnen (vandaar dat de media voorzichtig is denk ik, ze hebben al teveel fake news moeten rechtzetten). Maar als je zo'n info vindt, mag je die gerust sturen hoor, desnoods in pb.

Wat ik vreemd vind:
1) Paar weken geleden wilde Israël verkrachtingen onderzoeken, maar er had zich nog geen slachtoffer gemeld (letterlijk gezegd door een Israëlische official), en er was één persoon die beweerde dingen gezien te hebben. Volgens recente informatie die ik nu vind, zijn er plots 1000 getuigen. Dus ik wacht nog even het VN-onderzoek af.
2) De eerste vrijgelaten gijzelaars praatten met de pers en waren goed behandeld door Hamas. De volgende gijzelaars leken op de filmpjes allesbehalve getraumatiseerd vergeleken bij Palestijnse gevangenen, en hun familie zei ook dat ze in het algemeen goed behandeld werden. Ze mochten echter niet met de pers praten, en plots zouden ze tegen Nethanyahu verteld hebben over vreselijke verkrachtingen. Ook hier stel ik vraagtekens bij en wacht ik nog verder bewijs af.

Daders moeten inderdaad bestraft worden, zowel die van Hamas als de Israëlische soldaten/cipiers die beschuldigd worden van seksueel misbruik van hun gevangenen (ik dacht dat ik een rapport van mensenrechtenorganisaties gezien had, maar vind het niet meer, dus heb hier zelf ook geen bewijs. Folteringen in gevangenissen wel, maar dat gebeurt in heel het Midden-Oosten). Maar deze feiten rechtvaardigen langs geen kanten de collectieve bestraffing van de Palestijnse burgerbevolking, lijkt me eerder een afleidingsmaneuver om de aandacht af te leiden van de slachtoffers in Gaza.

Maar ikzelf vind juist dat er teveel nadruk blijft gelegd worden op 7 oktober. Die gebieden staan weer stevig onder Israëlische controle, er is natuurlijk nog heel wat fysieke, mentale en materiële schade te herstellen, maar de Palestijnse bevolking (dus die bovengronds, niet Hamas dus) zit nu al een hele tijd zonder water en elektriciteit, en volgens Israël zal het nog 2 maand duren voor deze fase van de oorlog afgerond is, dus nog 2 maanden geen drinkbaar water, geen elektriciteit, geen werkzame ziekenhuizen, nauwelijks noodhulp en medicijnen omdat de hulporganisaties niet door de bommenregen raken. Er dreigen ook epidemieën uit te breken, en sterfte door honger. Ik vind dat de VS, als ze geen staakt-het-vuren willen afdwingen, toch minstens moeten zorgen dat de waterkraan weer opengaat en er toch een basis elektriciteit is, zodat de gezondheidszorg weer kan functioneren.

Ik hoor iedere keer maar eisen dat 7 oktober veroordeeld wordt, terwijl van Israëlische kant geen verontschuldigingen gevraagd/gegeven worden voor de talloze burgerslachtoffers (of ze zijn direct op hun tenen getrapt en noemen je een Hamas-aanhanger)

Vandaar dat ik hier voor sommigen misschien overkom als Hamas-sympathisant, omdat ik 1) vind dat de andere kant veel te weinig ter verantwoording geroepen wordt, en 2) er behalve Hamas niemand meer zijn nek uitstak voor de Palestijnse zaak.

En ja, ik post hier veel, ik ben er ook dag en nacht mee bezig, soms probeer ik af te bouwen maar het lukt niet, ik voel heel wat woede en onmacht, en die moet ik ergens kwijt. Maar ik vrees dat het een verloren zaak is, de wereld is krom en scheef alleen al door zo'n stom vetorecht in de VN.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:24

hwn schreef:
@Popstra en Fivesports, ik denk dat ze het op mij hebben, aangezien ik wel een aantal zaken waarvan Hamas beschuldigd word in twijfel trek.

@Anjali, ik ben nu al een uur aan het zoeken naar zo'n filmpjes, maar ik vind niks, alleen Hamas die verkrachting ontkent. Pas op, ik zeg niet dat er geen zijn die hun boekje te buiten gegaan zijn, maar het is nog niet onderzocht/bevestigd door onafhankelijke bronnen (vandaar dat de media voorzichtig is denk ik, ze hebben al teveel fake news moeten rechtzetten). Maar als je zo'n info vindt, mag je die gerust sturen hoor, desnoods in pb.

Wat ik vreemd vind:
1) Paar weken geleden wilde Israël verkrachtingen onderzoeken, maar er had zich nog geen slachtoffer gemeld (letterlijk gezegd door een Israëlische official), en er was één persoon die beweerde dingen gezien te hebben. Volgens recente informatie die ik nu vind, zijn er plots 1000 getuigen. Dus ik wacht nog even het VN-onderzoek af.
2) De eerste vrijgelaten gijzelaars praatten met de pers en waren goed behandeld door Hamas. De volgende gijzelaars leken op de filmpjes allesbehalve getraumatiseerd vergeleken bij Palestijnse gevangenen, en hun familie zei ook dat ze in het algemeen goed behandeld werden. Ze mochten echter niet met de pers praten, en plots zouden ze tegen Nethanyahu verteld hebben over vreselijke verkrachtingen. Ook hier stel ik vraagtekens bij en wacht ik nog verder bewijs af.

Daders moeten inderdaad bestraft worden, zowel die van Hamas als de Israëlische soldaten/cipiers die beschuldigd worden van seksueel misbruik van hun gevangenen (ik dacht dat ik een rapport van mensenrechtenorganisaties gezien had, maar vind het niet meer, dus heb hier zelf ook geen bewijs. Folteringen in gevangenissen wel, maar dat gebeurt in heel het Midden-Oosten). Maar deze feiten rechtvaardigen langs geen kanten de collectieve bestraffing van de Palestijnse burgerbevolking, lijkt me eerder een afleidingsmaneuver om de aandacht af te leiden van de slachtoffers in Gaza.

Maar ikzelf vind juist dat er teveel nadruk blijft gelegd worden op 7 oktober. Die gebieden staan weer stevig onder Israëlische controle, er is natuurlijk nog heel wat fysieke, mentale en materiële schade te herstellen, maar de Palestijnse bevolking (dus die bovengronds, niet Hamas dus) zit nu al een hele tijd zonder water en elektriciteit, en volgens Israël zal het nog 2 maand duren voor deze fase van de oorlog afgerond is, dus nog 2 maanden geen drinkbaar water, geen elektriciteit, geen werkzame ziekenhuizen, nauwelijks noodhulp en medicijnen omdat de hulporganisaties niet door de bommenregen raken. Er dreigen ook epidemieën uit te breken, en sterfte door honger. Ik vind dat de VS, als ze geen staakt-het-vuren willen afdwingen, toch minstens moeten zorgen dat de waterkraan weer opengaat en er toch een basis elektriciteit is, zodat de gezondheidszorg weer kan functioneren.

Ik hoor iedere keer maar eisen dat 7 oktober veroordeeld wordt, terwijl van Israëlische kant geen verontschuldigingen gevraagd/gegeven worden voor de talloze burgerslachtoffers (of ze zijn direct op hun tenen getrapt en noemen je een Hamas-aanhanger)

Vandaar dat ik hier |( voor sommigen misschien overkom als Hamas-sympathisant, omdat ik 1) vind dat de andere kant veel te weinig ter verantwoording geroepen wordt, en 2) er behalve Hamas niemand meer zijn nek uitstak voor de Palestijnse zaak.

En ja, ik post hier veel, ik ben er ook dag en nacht mee bezig, soms probeer ik af te bouwen maar het lukt niet, ik voel heel wat woede en onmacht, en die moet ik ergens kwijt. Maar ik vrees dat het een verloren zaak is, de wereld is krom en scheef alleen al door zo'n stom vetorecht in de VN.

Kun je alsjeblieft op het Viva forum mee discussiëren, daar word ik zo gefrustreerd van de pro Israëlische visie en de dooddoener “recht om te verdedigen”.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:05

Ann schreef:

Allereerst, echt afschuwelijk om de link te lezen. Ik word er onpasselijk van. Ik begrijp niets van zulke gruwelijkheden.

Dan het vetgedrukte; oprechte vraag: waaruit haal je die intentie dat mensen het topic willen overheersen?
Ik zie meer dat sommige mensen vaker posten dan anderen, en dat de één meer compassie voelt bij de Palestijnse bevolking tov Israël, dan de ander. Maar ik zie niet de intentie om het topic te willen beheersen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:57

hwn schreef:

Wat ik vreemd vind:

Vandaar dat ik hier voor sommigen misschien overkom als Hamas-sympathisant, omdat ik 1) vind dat de andere kant veel te weinig ter verantwoording geroepen wordt, en 2) er behalve Hamas niemand meer zijn nek uitstak voor de Palestijnse zaak.

De filmpjes die jij niet kunt vinden zijn door anderen o.a. door @Ann (gisteren om 11.45) al geplaatst in dit topic.En iemand hier zei dat ze niets van slachtoffers gehoord had- nee die zijn nl. behalve verkracht ook nog vermoord! De hamasterroristen hadden speciaal opdracht gekregen om dat te doen en van hun "geestelijk leiders" ook nog toestemming ervoor. Vervolgens zijn ze op de Captagan gezet om goed door te kunnen gaan!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:02

Met dit soort claims lijkt het mij goed om wellicht met z'n allen af te spreken daar ook bronnen bij te vermelden. Zowel pro-Israël als pro-Palestina. Dat maakt de discussies denk ik ook wat civieler. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:04

Ik weet niet wat Captagan is maar inderdaad, er zijn filmpjes en foto's vrijgegeven, voorbij zien komen maar niet of nauwelijks bekeken want te naar. Maar lang niet alles is vrijgegeven. Uit piëteit met de families, zeggen ze. Dat beeldmateriaal is echter wel vertoond op besloten bijeenkomsten waar alleen buitenlandse politici/diplomaten, internationale journalisten en wetenschappers voor uitgenodigd werden.
En die zeggen er nauwelijks iets over. (Behalve sommigen dat ze er niet van konden slapen) .

Dat zal wel op verzoek zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:25

princequillo schreef:
Met dit soort claims lijkt het mij goed om wellicht met z'n allen af te spreken daar ook bronnen bij te vermelden. Zowel pro-Israël als pro-Palestina. Dat maakt de discussies denk ik ook wat civieler. :)

Inderdaad geen slecht plan. Ik haal de meeste info van onafhankelijke bronnen zoals vrt nieuws site, vandaar dat ik een hele reportage van vanmorgen die de verkrachtingsaanklachten als fake news identificeert (nog) niet plaats - met heel wat steekhoudende argumenten - (nochtans gedeeld door een journalist/activist die ik 100% vertrouw). Ik hoor wel dat de VN toegang wil tot het bewijsmateriaal om oorlogsmisdaden aan te klagen, maar geen antwoord krijgt, en dat de wereld bewijs vraagt (maar nog niet te zien kreeg).

@Anjali, er zit dan volgens mij een filter op mijn computer, want filmpjes van Hamas die dit bekent/verheerlijkt heb ik niet gezien in Anns post. Ik las zelfs dat ze in 2017 een verdrag hebben moeten tekenen dat ze zo'n dingen niet zouden doen (er kunnen natuurlijk overtreders zijn, maar niet de regel). Maar ben natuurlijk geen lid van Hamas dus die "toetredingsvoorwaarden" heb ik ook maar ergens gelezen.

Maar nu zijn we weer in het afleidingsmaneuver aan het vervallen waar Israël ons zo graag wil laten in trappen. Ik laat het hier maar even met rust, zelfs bewezen verkrachtingen zouden trouwens de vele doden in Gaza niet rechtvaardigen. Wie graag de link doorkrijgt, mag me pb sturen, het is hier geen rechtszaak tegen Hamas, ik wil alleen dat iedereen zijn mening vormt op basis van werkelijke feiten, niet leugens en valse propaganda.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:31

FiveSports schreef:
@anjali
Citaat:
. Wie dan nog achter hamas staat moet dat zelf weten maar wat mij betreft zijn het gewoon duivels.

Is dat dan ook wat jou betreft andersom? Of gaat het alleen op als het Palestijnen betreft die daarvan beschuldigd worden?

Ik heb er zelf overigens nog niets van gezien, als dat het geval is mogen ze wat mij betreft de schuldigen daaraan opzoeken en keihard bestraffen.

Nou zoek dan nog maar even op social media. Genoeg te vinden nog over het seksuele geweld tegen vrouwen op 7 oktober dat door hamas en hun fans verheerlijkt wordt. Door Hamas zelf verspreid overigens. Er is bijna niet aan te ontkomen dus ontkennen heeft geen zin.
Het seksuele geweld is onderzocht en aangetoond. Dat filmpjes ervan rondgaan onder Hamas strijders ook (Er is ook aangetoond dmv mails in telefoons van gevangen genomen Hamas strijders dat dit een "opdracht" was.)
Maar je kunt het niet blijven geloven natuurlijk; dat is een keuze.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67629181

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:11

Serieus, zijn er hier nog steeds mensen die de gruwelijkheden die 7 oktober door of in naam van Hamas zijn begaan met de mantel der liefde willen bedekken en dan met droge ogen willen beweren dat ze niet pro-Hamas zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:16

irmaz schreef:
Serieus, zijn er hier nog steeds mensen die de gruwelijkheden die 7 oktober door of in naam van Hamas zijn begaan met de mantel der liefde willen bedekken en dan met droge ogen willen beweren dat ze niet pro-Hamas zijn?

Ik ben hier ook gestopt met posten omdat dodelijk, seksueel geweld en martelingen door een terroristische organisatie hier gewoon onder het tapijt geveegd wordt als 'tja, je moet iets voor de goede zaak'.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:38

Laatst bijgewerkt door hwn op 10-12-23 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:52

Sunnda schreef:
irmaz schreef:

Ik ben hier ook gestopt met posten omdat dodelijk, seksueel geweld en martelingen door een terroristische organisatie hier gewoon onder het tapijt geveegd wordt als 'tja, je moet iets voor de goede zaak'.

Ik vertrek ook uit dit topic.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:54

Maar er wordt toch niets onder het tapijt geschoven? Het is toch allemaal even verschrikkelijk?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:58

Sunnda schreef:
irmaz schreef:

Ja vind ik ook zo walgelijk. Waarom doet Israël dat?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:28

Aan alle vertrekkers, nemen jullie jezelf wel serieus? Begin te twijfelen of dit niet gewoon bots zijn ofzo... Over wie hebben jullie het in het topic? Wie bagetelliseert er hier het vermoorden van onschuldige mensen en/of verkrachtingen? Waar zijn de quotes?

Het zal wel aan mij liggen... Ik vind het maar vreemd.