Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:07

Je zult maar de maandniet halen met je geld. En weten dat de overbuurvrouw die in een andere gemeente woont al betaald heeft gekregen. Feit is dat niet elke gemeente dezaak op orde heeft. :n en er gemeentes zijn die al gezegd hebben maar tot 110% te gaan uitkeren terwijl ze tot 120% van het rijk krijgen. -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:08

karuna schreef:
Je zult maar de maandniet halen met je geld. En weten dat de overbuurvrouw die in een andere gemeente woont al betaald heeft gekregen. Feit is dat niet elke gemeente dezaak op orde heeft.

Het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Je kunt niet verwachten dat iedereen op hetzelfde moment wat krijgt dat is onmogelijk. Wees blij dat je wat krijgt. Ook zat mensen die tussen wal en schip vallen maar die onder aan de streep minder over houden dan de mensen die alle toeslagen , extra's als dit soort dingen wel krijgen. Die groep is er ook. Die verdienen meer maar onder aan de streep omdat ze nergens recht op hebben houden ze minder over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:09

MyWishMax schreef:
Als je alles tegelijk laat doen is het alsnog zo dat degene die bekend zijn of eerder zijn qua uitkering of onnodig lang moeten wachten. Degene die al bekend zijn zijn alle gegevens van bekend he? Van bezittingen, tot inkomen want dat keert die gemeente uit, tot spaargeld want dat moet regelmatig doorgegeven worden. En die zitten totaal nog lager qua inkomen, mogen officieel geen geld lenen zonder toestemming en geen geld krijgen bijvoorbeeld.
Ik snap niet helemaal waarom die mensen waarvan 100% zeker is dat ze er recht op hebben langer zouden moeten wachten tot alle aanvragen gecontroleerd zouden moeten zijn. Want ik denk dat je je vergist in hoeveel werk dat allemaal is en dat de regering wel vorig jaar aangaf dat deze tegemoetkoming er kwam, maar nog niks zwart op wit had over het hoe of wat voor gemeentes. Ze wisten dus dat het er aan kwam, maar hadden nog 0 regels enzovoorts. Dat is echt pas geleden pas enigszins duidelijk geworden

En er zullen ook mensen tussen zitten die het aanvragen en geen recht erop hebben, of mensen die nog een hoop aanvullende informatie moeten versturen.

Dan maar wachten hoor! Of iedereen die recht heeft tegelijk, of niemand!

Geen persoonlijke aanval, maar jij hebt het geld al binnen, dus kan makkelijk praten.

Heb je enig idee hoe het is om te lezen dat overal het geld al wordt uitgekeerd terwijl je zelf niets kan doen? Behalve wachten, wachten, wachten en hopen dat de gemeente uiteindelijk óók tot aanvragen en uitkeren van overige minima over gaat?

Het is killing! En echt niet tof. Voelt alsof wij niet belangrijk zijn. Alsof wij wel in een verdomhoekje geschoven kunnen worden. Houd die overige minima maar aan het lijntje, uiteindelijk zullen ze die €800 wel vergeten zijn en dan hoeven we niet meer uit te keren....

Of straks is het geld doodleuk op. Sorry minima, geld is naar de bijstand gegaan......

Als ze alles op één hoop hadden gegooid, was de kans eerlijker geweest dat je wat kreeg.....

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:09

Hier stond er eerst op de site van de gemeente dat in april meer duidelijkheid komt voor de mensen zonder uitkering. Nu staat er dat ze ermee bezig zijn en men de site in de gaten moet houden. En het nadrukkelijke verzoek om alsjeblieft niet te bellen :') Ik snap wel dat mensen erover inzitten. Ik had al niet een bijzonder hoog inkomen, m'n gasprijs is verdubbeld en nu ben ik ook nog m'n baan kwijt omdat het contract niet verlengd wordt. Maar meer dan afwachten kun je niet doen, ze zullen bij de 10e keer bellen niet ineens zeggen nou vooruit hier heb je het vast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:11

Dat klopt, maar je zou toch een beetje verwachten dat de gemeentes gelijk lopen in afhandeling. Juist de willekeur welke gemeente wel en welke niet is niet echt tof. Juist omdat je niet even naar een prettigere gemeente kan verhuizen. En financiele onzekerheid is slopend :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:11

Spenk schreef:
Wat een jaloezie. Vindt je dan ook dat de belastingdienst iedereen die recht heeft op teruggave dat op dezelfde dag moet doen? Want anders is het niet eerlijk :+

Ik zie je heel vaak van die stekelige reacties geven.
Is dat nu nodig?
Fijn dat jij je blijkbaar prima red zonder die tegemoetkoming. MvdEnde blijkbaar niet.
Ipv zo netelig reageren kun je ook denken wat fijn dat ik niet in zo'n situatie zit. Wat naar voor haar.

En denk niet dat overkomt mij nooit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:14

DuoPenotti schreef:
Spenk schreef:
Wat een jaloezie. Vindt je dan ook dat de belastingdienst iedereen die recht heeft op teruggave dat op dezelfde dag moet doen? Want anders is het niet eerlijk :+

Ik zie je heel vaak van die stekelige reacties geven.
Is dat nu nodig?
Fijn dat jij je blijkbaar prima red zonder die tegemoetkoming. MvdEnde blijkbaar niet.
Ipv zo netelig reageren kun je ook denken wat fijn dat ik niet in zo'n situatie zit. Wat naar voor haar.

En denk niet dat overkomt mij nooit....

Euhm ik weet niet of je vaker reacties van haar gelezen heb maar het is altijd van niet eerlijk en boos... of het nu om de gemeente een webshop of postnl gaat...

Ja daar heb ik wat minder begrip voor ja :+

De bijstand is het laagste wat je krijgen kan die mensen mogen en kunnen niks. Al hun gegevens zijn bekend bij de gemeente. Is het gek dat die eerst krijgen? De rest moet zelf aanvragen en daarvan moeten alle gegevens gecontroleerd worden.

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:18

Je kunt je wel druk maken over wie het geld als eerste krijgt maar daar wordt je niet gelukkig van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:19

Ik heb het niet alleen over reacties tegen haar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:23

Ja, sorry mvdende, maar ik vind het een belachelijke reactie. Ja, ik heb het gisteren gehad. En jij krijgt meer geld per jaar en veel minder verplichtingen en dingen die verboden zijn. Maar dat vind je zeker wel eerlijk? Want dat is in jouw voordeel... ik heb ook het geld niet om andere kachels te kopen om gasverbruik te verminderen en jij wel. Ik heb sinds vandaag alweer hogere tarieven, jij niet. Ik vind dat fijn voor jou, maar jij gunt een ander niks want jij moet eerst. Best apart als jij dus helemaal niet zoveel last ervan hebt.

Ik snap dat het erg vervelend is, maar om nu anderen het niet te gunnen? Als het op inkomen zou gaan, dus echt wat je binnen krijgt inclusief vakantiegeld en andere tegemoetkomingen zouden de mensen in de bijstand alsnog eerder aan de beurt zijn als mensen met een wajong.

Over de gemeentes die tot 130% uitkeren. Dat is een keuze van de gemeente idd. Dat is sowieso het probleem van gemeentes ook bij bijstandsuitkeringen. In de ene gemeente mag je bijvoorbeeld 100 euro per maand krijgen, in de ander word je dan gekort op uitkering. Er zit heel veel verschil in de gemeentes, maar vanuit de regering is bepaald dat het tot 120% is. Je hebt bij allerlei dingen verschil door waar je woont helaas. Niet eerlijk, maar om het die ander dan niet te gunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:26

DuoPenotti schreef:
Ik heb het niet alleen over reacties tegen haar...

Je hoeft het natuurlijk niet te lezen. :)

Ik hou inderdaad niet van het eeuwige geklaag van mensen over hoe duur en oneerlijk alles is terwijl niemand daar iets aan doen kan en het er ook niet anders van wordt.
De hele dag masaal klagen over dure brandstof wordt het niet goedkoper van. Je word er ook niet gelukkiger van. Laat los wat je niet veranderen kan en focus je op wat je wel veranderen kan :)

Dus in dit geval als je niet hoort bij de groep waarvan alles bekend is en dus uitgekeerd. Verzamel actief al je gegevens en lever het is. Dat kan je namelijk wel doen. Dat de gemeentes wachten en op de zelfde dag op de knop drukken kan je niet veranderen. Wat purny ook zegt je kunt je er druk om maken maar daar word je niet gelukkig van.

MyWishMax is een goed voorbeeld. Gunt een ander ook wat! En roeien met de riemen die er zijn. Ipv klagen over dat een ander meer heeft of iets eerder krijgt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:30

Je hoeft het niet te plaatsen zou een netter antwoord zijn....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:33

MyWishMax schreef:
Ja, sorry mvdende, maar ik vind het een belachelijke reactie. Ja, ik heb het gisteren gehad. En jij krijgt meer geld per jaar en veel minder verplichtingen en dingen die verboden zijn. Maar dat vind je zeker wel eerlijk? Want dat is in jouw voordeel... ik heb ook het geld niet om andere kachels te kopen om gasverbruik te verminderen en jij wel. Ik heb sinds vandaag alweer hogere tarieven, jij niet. Ik vind dat fijn voor jou, maar jij gunt een ander niks want jij moet eerst. Best apart als jij dus helemaal niet zoveel last ervan hebt.

Ik snap dat het erg vervelend is, maar om nu anderen het niet te gunnen? Als het op inkomen zou gaan, dus echt wat je binnen krijgt inclusief vakantiegeld en andere tegemoetkomingen zouden de mensen in de bijstand alsnog eerder aan de beurt zijn als mensen met een wajong.

Over de gemeentes die tot 130% uitkeren. Dat is een keuze van de gemeente idd. Dat is sowieso het probleem van gemeentes ook bij bijstandsuitkeringen. In de ene gemeente mag je bijvoorbeeld 100 euro per maand krijgen, in de ander word je dan gekort op uitkering. Er zit heel veel verschil in de gemeentes, maar vanuit de regering is bepaald dat het tot 120% is. Je hebt bij allerlei dingen verschil door waar je woont helaas. Niet eerlijk, maar om het die ander dan niet te gunnen?

Het gaat als het goed is ook over inkomen en niet over vermogen!

Ik gun het iedereen! Je hoort mij nergens zeggen dat ik het de bijstand niet gun! Maar ik vind het wél oneerlijk dat de één het eerder krijgt als de andere....maar dan voornamelijk omdat het dus onzeker is of je het wel krijgt als overige minima. Als ik nu de garantie krijg dat het in juni uitgekeerd wordt en de bijstand in april, hoor je mij niet! Gaat mij niet letterlijk om de dag dat het geld op mijn rekening staat, het gaat mij om het feit dat de bijstand wordt "voorgetrokken" voor de overige minima. Met dus de grote kans dat de overige minima te horen gaat krijgen: tja, sorry, geld is op...Ja, een bijstandsuitkering is iets lager dan een wajong, maar veel verschil zit er niet in. En trouwens, wat je zegt, in sommige gemeenten mag je in de bijstand iets per maand bijverdienen. Dat mag in de wajong bijvoorbeeld weer niet.

Als ze beloven dat iedereen die minima is, recht heeft op de compensatie, dan moeten ze ook iedereen uitkeren en niet bepaalde groepen gaan voortrekken en andere groepen laten stikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:35

Maar dat is toch zo dat iedereen, die er recht op heeft het krijgt, ik zie nergens dat het een pot is en op is op jammer voor de rest.

Enkel dat de bijstand via de gemeenten gaat dus daar is alles va bekend. De overige mensen moeten het aanvragen krijgen het ook maar het duurt alleen langer.

Zo is dat bij de gemeenten hier in de omgeving anders wel :) als je er recht op heb krijg je het gewoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:36

Jezus, wat een gezanik. Je krijgt appelflap 800 euro :').

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:37

Ach nog even geduld hebben hier 19 april.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:39

Spenk schreef:
Maar dat is toch zo dat iedereen, die er recht op heeft het krijgt, ik zie nergens dat het een pot is en op is op jammer voor de rest.

Enkel dat de bijstand via de gemeenten gaat dus daar is alles va bekend. De overige mensen moeten het aanvragen krijgen het ook maar het duurt alleen langer.

Zo is dat bij de gemeenten hier in de omgeving anders wel :) als je er recht op heb krijg je het gewoon.

Dat is dus nog maar de vraag. Omdat de landelijke overheid de wetgeving nog niet op orde heeft, besluiten veel gemeentes de bijstand alvast uit te keren, maar de overige minima nog niet.

En er was weldegelijk een pot en "op is op" Gelukkig van de week op het nieuws dat de overheid die pot gaat aanvullen als ie leeg is, maar voorlopig krijgen de gemeentes nog helemaal geen geld en is het allemaal ontzettend onduidelijk of de overige minima nu uiteindelijk wél of geen toeslag uitbetaald gaan krijgen. Puur omdat de landelijke overheid wél dingen kan roepen, maar de gemeenten het moeten uitvoeren én er domweg in de gemeentekas véél te weinig geld is om alles aan iedereen die recht heeft uit te betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:42

_San87_ schreef:
Jezus, wat een gezanik. Je krijgt appelflap 800 euro :').

Precies, weet je hoe blij ik daarmee ben! Helemaal nu die tarieven verhoogd zijn vanaf vandaag. Geeft iets ruimte, hoop ik. Echt enorm dankbaar. Ik zou willen dat meer mensen die problemen met de rekening hebben hulp zouden krijgen. Liever nog dus op basis van de daadwerkelijke rekening en spaargeld bijvoorbeeld dan hoe het nu gaat. Want als je toevallig arm bent, maar een zuinig huis of een andere vorm van verwarmen heb je dus een flinke meevaller

Als ik dan toch ergens over mag zeuren, dan over dit weer :') nu moet de kachel ineens weer aan.

Het was sowieso de bedoeling dat gemeentes het zouden uitkeren en daarna terugkrijgen van de regering. Anders krijg je een pot die te groot of te klein is en nu kan de gemeente precies het geld krijgen wat ze gebruikt hebben
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-04-22 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:43

Gok trouwens dat ik niks krijg omdat ik een auto heb. Dat is voor ook de reden waarom ik aanvulling t/m sociaal minimum krijg. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:45

Marcella schreef:
Gok trouwens dat ik niks krijg omdat ik een auto heb. Dat is voor ook de reden waarom ik aanvulling t/m sociaal minimum krijg. :')

Ligt aan de waarde van de auto. Ik heb ook een auto, maar die js nog geen 1000 euro waard en telt dus niet mee qua vermogen. Als je er 1 van een waarde van bijvoorbeeld 5000 hebt, ja dan wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:48

Waarde zou 2500 zijn. Oude kia picanto van 2006 zonder extra opties.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:52

Het lijkt wel een wedstrijdje te worden. Wie het eerst het geld krijgt die wint.
Wees blij dat er een tegemoetkoming is. Maar zelfs dat is voor sommige mensen teveel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:54

Marcella schreef:
Waarde zou 2500 zijn. Oude kia picanto van 2006 zonder extra opties.

Dan zou ik me er niet te druk over maken, de grens van waarde ligt in de meeste gemeentes hoger. Zo rond de 3500 vaak. Ik weet het niet van allemaal natuurlijk, maar auto is niet automatisch een nee. Zolang je maar onder het maximum vermogen blijft.
Maar dat kan je vast vinden op de site.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:59

Hier wel. Helaas al ervaring mee. Maar maak mij niet zo heel druk. Ga in mei gewoon minder terug krijgen. Blokverwarming staat nog behoorlijk hoog. Mocht 40 en staat 80 paar jaar terug.

Kreeg anders altijd rond de 1000 euro terug. Altijd wel lekker spaarpotje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:03

Ik zou het ook gek vinden als je wel een auto kan betalen van 5k maar wel een minima bent die recht heeft op extra gratis geld. Maar goed dat soort dingen mag je niet roepen natuurlijk. Want dan steigeren er weer mensen. :+