Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:44

anjali schreef:
Het is (of was,voor de coronatijd) echt niet onaangenaam om student te zijn. De woonomstandigheden zijn inderdaad vaak zeer slecht maar je kunt een heel fijne leerzame tijd hebben.Ik woonde in een enorme griebus,daar zou ik nu zeker niet meer tegen kunnen,maar dan ben je jong en liggen je prioriteiten anders.

Daar had ik niet tegen gekund als overprikkelde autist.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:45

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:
Zo ken ik je weer. De jalousie en afgunst druipen er weer af.

Pardon? Ik woon mede daardoor juist prachtig, dankzij het vakmanschap van mijn vader.
En in mijn omgeving zijn het vooral de vakmensen die mooie huizen kopen en/of (ver)bouwen. Natuurlijk kom je als succesvolle universiteitsstudent ook ooit in de positie vrijstaand te kunnen gaan wonen, maar universiteit is niet voor iedereen haalbaar dus dat moet gewoon niet meer als het ultieme doel gepromoot worden. Een vak leren is voor een veel grotere groep haalbaar en levert op jongere leeftijd al mooie voordelen op, terwijl universiteitsstudenten dan nog op 'n studentenkot moeten leven.

Dan moet je niet zo denigrerend spreken over een universitairsklantje.
Ik praat over geen een studie of beroep denigrerend.
We zijn allemaal een radertje in het geheel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:49

Electra63 schreef:
Dan moet je niet zo denigrerend spreken over een universitairsklantje.
Ik praat over geen een studie of beroep denigrerend.
We zijn allemaal een radertje in het geheel.

Het is dichterlijke vrijheid! Het is niet denigrerend bedoeld. Het is bedoeld als tegengas tegen de beweging die vindt dat iedereen de kans moet krijgen om te studeren en daar een hoop subsidie tegen aan wil smijten. Ik vind juist dat ambachten veel meer gewaardeerd mogen worden en dát dus veel beter gepromoot moet worden, omdat het simpelweg niet voor iedereen haalbaar is (zij het qua achtergrond of financieen) om jarenlang dure studies te moeten doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:54

Je verwacht respect na disrespect. Dat heeft niets met dichterlijke vrijheid te maken, maar alles met polariseren.

En ja, ook als autist (bij de meeste autisten) red je het in de meeste studentencomplexen prima. Niet in alle, maar daar kan je ook op selecteren. Of je het daarna redt in een kantoortuin is weer de volgende vraag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:55

Ik ben het zowaar eens met Elnienjo eens. Naast genoemde argumenten zijn er ook mensen die qua IQ en achtergrond prima een universitaire studie aan zouden kunnen maar nu eenmaal niet zo van de theorie zijn en vooral praktisch bezig willen zijn. Ik vind dus ook dat ambachten zwaar ondergewaardeerd zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:57

elnienjo schreef:
anjali schreef:
Het is (of was,voor de coronatijd) echt niet onaangenaam om student te zijn. De woonomstandigheden zijn inderdaad vaak zeer slecht maar je kunt een heel fijne leerzame tijd hebben.Ik woonde in een enorme griebus,daar zou ik nu zeker niet meer tegen kunnen,maar dan ben je jong en liggen je prioriteiten anders.

Dat snap ik volledig.Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om spoorstudent te worden,dus tijdens je studie thuis te blijven wonen. Dat is vaak ook beter voor je studieresultaten want je wordt dan niet afgeleid door het uitgaansleven.Maar dit is misschien out-of-topic nu? Wel heb ik soms de indruk dat veel huidige machthebbers via vroegere studentenverenigingen elkaar posities en baantjes toespelen.Daar werden veel connecties gelegd.Ik vond dat nooit iets,die toestanden met ontgroenen enzo anders hoorde je er niet bij. Ik wilde daar ook niet bijhoren.Maar okay,mogelijk offtopic allemaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:58

Mizora schreef:
Je verwacht respect na disrespect. Dat heeft niets met dichterlijke vrijheid te maken, maar alles met polariseren.

En ja, ook als autist (bij de meeste autisten) red je het in de meeste studentencomplexen prima. Niet in alle, maar daar kan je ook op selecteren. Of je het daarna redt in een kantoortuin is weer de volgende vraag.

Nee, de kantoortuin werd voor mij de nekslag. Als ik in 'n studentenkot had moeten beginnen was ik als twintiger al uitgevallen, nu in elk geval pas eind 40.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:00

secricible schreef:
purny schreef:
Dat zal hij afmaken, dat is een lopende kwestie

Niet als hij moet opstappen....

Hij hoeft niet op te stappen, motie van wantrouwen is afgelopen week niet aangenomen, enkel een motie van afkeuring. Bericht van de CU van vandaag heeft enkel betrekking op het formatieproces

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:01

anjali schreef:

Citaat:
Dat snap ik volledig.Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om spoorstudent te worden,dus tijdens je studie thuis te blijven wonen. Dat is vaak ook beter voor je studieresultaten want je wordt dan niet afgeleid door het uitgaansleven.Maar dit is misschien out-of-topic nu? Wel heb ik soms de indruk dat veel huidige machthebbers via vroegere studentenverenigingen elkaar posities en baantjes toespelen.Daar werden veel connecties gelegd.Ik vond dat nooit iets,die toestanden met ontgroenen enzo anders hoorde je er niet bij. Ik wilde daar ook niet bijhoren.Maar okay,mogelijk offtopic allemaal.

Netwerken is idd ook niet mijn ding, dat vreet zoveel mentale energie, dat zuigt me volledig leeg. Dus al dat soort baantjes waar je het daar juist van moet hebben zouden voor mij sowieso geen optie zijn geweest.
Heb gewoon geluk gehad dat ik bijna 20 jaar in 'n klein familiebedrijf een kantoor voor mezelf had en alleen deadlines als harde eis had, maar verder kon ik doen en laten wat ik wilde. Helaas ging dat bedrijf op 'n gegeven moment failliet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:06

En nu weer on topic graag.

Ik denk dat er na de CU meer partijen zullen volgen die aangeven niet meer met Rutte in zee te willen. En dan is het gewoon einde verhaal voor hem als premier.

Geheel los van het politieke failliet van Rutte vraag ik me af hoe het nou voor hem is als persoon. Hij moet zich toch knap eenzaam voelen momenteel. Heeft ook geen partner of gezin. Hij zal het niet makkelijk hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:08

Jessix schreef:
Ja ik las het ook van CU. Mooie kans om dan toch van hem af te komen. 2 miljoen stemmen die de prullenbak dan in kunnen want het is uiteindelijk de kamer die kiest.

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog een keer herhalen. Ik vind het wel stom dat Rutte zich niet kan herinneren het over Omtzigt te hebben gehad. Gezien de situatie is het beter als hij zijn ontslag indient. Een samenwerking zit er niet meer in en als ze al een kabinet kunnen vormen dan klapt het binnen de kortste keren. Dat is niet handig in een Corona crisis en straks een economische crisis.

Ik hoop wel dat de vvd iemand naar voren schuift. Zo niet dan ben ik voortaan wel klaar met stemmen, denk ik.

Want de stemmen van al die andere miljoenen stemmen, die door 116 kamerzetels mogen wel in de prullenbak, als ze niet met Rutte als MP verder willen?

Dit is dezelfde onzinredenering als de redenering van PVV-ers dat de PVV in de regering thuishoort als 2e partij van Nederland. Want we hebben niet voor Rutte als MP of de PVV in de regering gestemd. We hebben voor onze volksvertegenwoordigers gestemd. En in dit geval mag Rutte prima in de tweede kamer blijven zitten, daar hebben die 2 miljoen stemmers hem namelijk in gekozen. Om hun daar te vertegenwoordigen.

Natuurlijk mag de VVD Rutte de functie van MP willen toebedelen in de onderhandelingen. En op diezelfde manier mogen al die andere partijen, die uiteindelijk veel meer stemmers vertegenwoordigen dat niet willen, net zoals ze niet hoeven samen te werken met de PVV in een regering. Zij moeten namelijk hun eigen kiezers vertegenwoordigen en als ze gezamenlijk meer dan 75 kamerzetels ergens achter krijgen, dan is dat gewoon een democratische meerderheid. Net zoals 2 miljoen VVD kiezers geen democratische meerderheid in Nederland vormen en zich daar dan bij neer te leggen hebben.

Eisen dat de mening van die 2 miljoen stemmers belangrijker is dan de mening van de rest van de kiezers, dat zou pas ondemocratisch zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:09

Askja schreef:
En nu weer on topic graag.

Ik denk dat er na de CU meer partijen zullen volgen die aangeven niet meer met Rutte in zee te willen. En dan is het gewoon einde verhaal voor hem als premier.

Geheel los van het politieke failliet van Rutte vraag ik me af hoe het nou voor hem is als persoon. Hij moet zich toch knap eenzaam voelen momenteel. Heeft ook geen partner of gezin. Hij zal het niet makkelijk hebben.

Dat vroeg ik me ook af. Afgelopen tijd was het ontzettend druk qua werk voor hem met de corona crisis erbij. Wat zal hij in een gat vallen als hij zich uit de politiek terug zou (moeten) trekken.

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:20

Er zijn ook nog andere partijen dan de CU om een coalitie mee te vormen he. Het zou me niks verbazen als ze JA21 aan tafel trekken en Eerdmans gaat denk ik over lijken voor een leuk plekje als staatssecretaris ergens ofzo, dus het is echt nog niet gedaan zonder CU. Het wordt wel ingewikkelder want D66 heeft een hele sterke positie en die willen liever niet over rechts.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:21

Ik denk dat D66 en JA21 teveel uit elkaar liggen qua standpunten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:21

Karl66 schreef:
Jessix schreef:
Ja ik las het ook van CU. Mooie kans om dan toch van hem af te komen. 2 miljoen stemmen die de prullenbak dan in kunnen want het is uiteindelijk de kamer die kiest.

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog een keer herhalen. Ik vind het wel stom dat Rutte zich niet kan herinneren het over Omtzigt te hebben gehad. Gezien de situatie is het beter als hij zijn ontslag indient. Een samenwerking zit er niet meer in en als ze al een kabinet kunnen vormen dan klapt het binnen de kortste keren. Dat is niet handig in een Corona crisis en straks een economische crisis.

Ik hoop wel dat de vvd iemand naar voren schuift. Zo niet dan ben ik voortaan wel klaar met stemmen, denk ik.

Want de stemmen van al die andere miljoenen stemmen, die door 116 kamerzetels mogen wel in de prullenbak, als ze niet met Rutte als MP verder willen?

Dit is dezelfde onzinredenering als de redenering van PVV-ers dat de PVV in de regering thuishoort als 2e partij van Nederland. Want we hebben niet voor Rutte als MP of de PVV in de regering gestemd. We hebben voor onze volksvertegenwoordigers gestemd. En in dit geval mag Rutte prima in de tweede kamer blijven zitten, daar hebben die 2 miljoen stemmers hem namelijk in gekozen. Om hun daar te vertegenwoordigen.

Natuurlijk mag de VVD Rutte de functie van MP willen toebedelen in de onderhandelingen. En op diezelfde manier mogen al die andere partijen, die uiteindelijk veel meer stemmers vertegenwoordigen dat niet willen, net zoals ze niet hoeven samen te werken met de PVV in een regering. Zij moeten namelijk hun eigen kiezers vertegenwoordigen en als ze gezamenlijk meer dan 75 kamerzetels ergens achter krijgen, dan is dat gewoon een democratische meerderheid. Net zoals 2 miljoen VVD kiezers geen democratische meerderheid in Nederland vormen en zich daar dan bij neer te leggen hebben.

Eisen dat de mening van die 2 miljoen stemmers belangrijker is dan de mening van de rest van de kiezers, dat zou pas ondemocratisch zijn.

Ik eis niets en zoals je ook kan lezen zou ik het ook beter vinden als hij zijn ontslag indient. Maar bedankt voor je lesje democratie.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:23

Emmaa_ schreef:
Er zijn ook nog andere partijen dan de CU om een coalitie mee te vormen he. Het zou me niks verbazen als ze JA21 aan tafel trekken en Eerdmans gaat denk ik over lijken voor een leuk plekje als staatssecretaris ergens ofzo, dus het is echt nog niet gedaan zonder CU. Het wordt wel ingewikkelder want D66 heeft een hele sterke positie en die willen liever niet over rechts.

Bovendien is het nog maar afwachten hoe stabiel die partij blijkt te zijn, lijkt me.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:28

Met volt ipv cu zou net kunnen.

En die liggen op veel standpunten redelijk in het midden.

Moet mogelijk zijn met vvd en d66 sn cda.

Dan heel nipte meerderheid tweede kamer en heel nipte minderheid eerste kamer volgens mij, maar niet onmogelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:34

Rutte kan 2 dingen doen. Of hij blijft aan en er is vrijwel geen enkele partij die nog met hem wil regeren, dus vvd als meerderheid zal er niet komen.
Of hij handelt in het belang van de vvd en de regering en stapt zelf op.
Ik hoop dat hij het laatste zal doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:36

Ik vraag me serieus af wie hem bij de VVD kan vervangen als minister-president? Iemand suggesties?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:41

Ik denk eerlijk gezegd dat Kaag de meeste kans maakt op het moment om MP te worden. De MP hoeft immers niet geleverd te worden door de grootste partij, ook niet als deze wel in het kabinet zit (wat ook geen verplichting is).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:41

Ann schreef:
Ik vraag me serieus af wie hem bij de VVD kan vervangen als minister-president? Iemand suggesties?

Ik was vanmorgen aan het zoeken op internet en daarbij kwam de naam Edith Schippers naar voren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:43

Femke_Tweety schreef:
Met volt ipv cu zou net kunnen.

En die liggen op veel standpunten redelijk in het midden.

Moet mogelijk zijn met vvd en d66 sn cda.

Dan heel nipte meerderheid tweede kamer en heel nipte minderheid eerste kamer volgens mij, maar niet onmogelijk.

Wel verwacht ik dat D66 en CDA er heel wat voor terug zal vragen voor het feit dat ze het met Rutte moeten doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:45

@Mizora
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:45

purny schreef:
Rutte kan 2 dingen doen. Of hij blijft aan en er is vrijwel geen enkele partij die nog met hem wil regeren, dus vvd als meerderheid zal er niet komen.
Of hij handelt in het belang van de vvd en de regering en stapt zelf op.
Ik hoop dat hij het laatste zal doen.

Ik neem toch niet aan dat dit alleen de keus is van Rutte, daar zal de VVD fractie toch ook nog wat over te zeggen hebben?
We gaan het zien hoe ver 10 jaar Rutte de VVD van binnen heeft uitgehold....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:47

Mizora schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat Kaag de meeste kans maakt op het moment om MP te worden. De MP hoeft immers niet geleverd te worden door de grootste partij, ook niet als deze wel in het kabinet zit (wat ook geen verplichting is).

Om eerlijk te zijn denk ik dat Kaag ergens op aast. Dat kan zijn om premier te worden. Maar kan ook zijn om Rutte in een soort positie te hebben als premoier aan de leiband van Kaag. Het feit om te moeten regeren met Rutte daar willen de partijen gewoon iets voor terug. De VVD kan voor hun eigen partijbelang veel beter een andere VVDer naar voren schuiven. Rutte vormt nu een enorme belemmering voor de VVD.