Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:25

Karl66 schreef:
Straatarme Drenthe? Het zal wel...

Volgens mij is het oorspronkelijke idee achter de demonstraties en daarmee dit topic vrij simpel. Er is systematische discriminatie, ook hier in Nederland en het is belangrijk dat wij er wat aan doen. Tenslotte is iedereen het er blijkbaar wel over eens dat discriminatie niet hoort.

Het bijzondere is dat je in dit topic continue twee reacties ziet. De ene, ja er discriminatie, wat kunnen we eraan doen. En de andere is, ja er is discriminatie, maar... En dan komt er een verhaal waarom we blijkbaar niks aan de discriminatie in hier in Nederland hoeven te doen. En dat vind ik raar. Als je tegen discriminatie bent en als je constateert dat er discriminatie in Nederland is, dan lijkt mij de volgende stap dat je gaat nadenken wat je eraan kan doen en niet redenen verzinnen waarom je er niks aan hoeft te doen.

Dat ja maar is er ook van de andere kant hoor.

Iemand met een kleurtje zegt (wat klinkt dat oneerbiedig, sorry), ik ervaar niet wat BLM schrijft, ik ervaar niet wat sommige in dit topic schrijven.
Als ik schrijf mijn familie en vrienden met een kleurtje staan niet achter de acties van nu, komt er ook, ja maar dat jij/zij zich niet gediscrimineerd worden wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Nee!! dat zegt ook niemand. Maar een andere ervaring dan oh wat is Nederland toch een slecht land voor de "buitenlanders" mag niet gehoord worden lijkt het. ja maar...

Er word gewoon niet naar 2 kanten geluisterd, gewoon niet.
En zo lang dat niet is komt er geen verbetering, voor niemand.
En zullen juist de demonstraties en rellen niet brengen wat men zo graag wil, integendeel.
Men vangt nog altijd meer vliegen met stroop is mij ooit geleerd. Dus denk maar dat er nu niet veel gevangen word, want het is behoorlijk azijn steeds.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:33

Karl66 schreef:

Volgens mij is het oorspronkelijke idee achter de demonstraties en daarmee dit topic vrij simpel. Er is systematische discriminatie, ook hier in Nederland en het is belangrijk dat wij er wat aan doen. Tenslotte is iedereen het er blijkbaar wel over eens dat discriminatie niet hoort.

Het bijzondere is dat je in dit topic continue twee reacties ziet. De ene, ja er discriminatie, wat kunnen we eraan doen. En de andere is, ja er is discriminatie, maar... En dan komt er een verhaal waarom we blijkbaar niks aan de discriminatie in hier in Nederland hoeven te doen. En dat vind ik raar. Als je tegen discriminatie bent en als je constateert dat er discriminatie in Nederland is, dan lijkt mij de volgende stap dat je gaat nadenken wat je eraan kan doen en niet redenen verzinnen waarom je er niks aan hoeft te doen.

Het probleem is alleen dat ik de dubbelzinnigheden van de BLM beweging niet los kan zien van de BLM beweging. Ook zie ik niet dat er structuele oplossingen vanuit de BLM bewegingen aan gedragen worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:46

_Penotti schreef:
Iemand met een kleurtje zegt (wat klinkt dat oneerbiedig, sorry), ik ervaar niet wat BLM schrijft, ik ervaar niet wat sommige in dit topic schrijven.
Als ik schrijf mijn familie en vrienden met een kleurtje staan niet achter de acties van nu, komt er ook, ja maar dat jij/zij zich niet gediscrimineerd worden wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Nee!! dat zegt ook niemand. Maar een andere ervaring dan oh wat is Nederland toch een slecht land voor de "buitenlanders" mag niet gehoord worden lijkt het. ja maar...

Er word gewoon niet naar 2 kanten geluisterd, gewoon niet.
En zo lang dat niet is komt er geen verbetering, voor niemand.
En zullen juist de demonstraties en rellen niet brengen wat men zo graag wil, integendeel.
Men vangt nog altijd meer vliegen met stroop is mij ooit geleerd. Dus denk maar dat er nu niet veel gevangen word, want het is behoorlijk azijn steeds.

Natuurlijk mag iemand dat zeggen, maar wat heeft het voor reden? Waarom moet jij er ook nog even ingooien "nou ik ervaar dat niet hoor!"? Wat doet dat af aan de ervaring van anderen?
Een vergelijking die ik al eerder maakte: ik voel (als jonge vrouw) me zeer zelden onveilig op straat en word maar af en toe nageroepen ofzo. Maar dat betekent niet dat ik in elke discussie over vrouwen die lastig worden gevallen op straat ga roepen dat IK dat heus niet zo ervaar, hoor. Wat voor nut heeft dat? Het enige wat ik daarmee bereik is dat vrouwen die zich wél onveilig voelen op straat misschien het idee krijgen dat ze zich aanstellen oid. Daarnaast zullen anti-feministen met mijn uitspraak aan de haal gaan ("zie je wel het valt heus mee").. Dus wat draagt mijn reactie dan bij?
Niemand zegt dat letterlijk alle vrouwen zich onveilig voelen op straat (net als dat niemand zegt dat letterlijk alle gekleurde mensen racisme ervaren). Dat betekent niet dat de mensen die dat wél ervaren geen aandacht verdienen voor hun probleem.

Wat de rest van je post betreft... Is het wel eens in je opgekomen dat er al vele tientallen jaren netjes wordt gevraagd maar dat het een keer klaar is?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:55

Waarom, omdat het beeld anders eenzijdig is!
Is dat ooit in je opgekomen? Een beeld mag nooit eenzijdig zijn.
Dat jij dat invult dat een ander zich dan een aansteller kan voelen is maar een raar idee dan.
Dan zou er niets meer vanuit 2 kanten belicht mogen worden.
Bijzondere gedachtegang vind ik dat.

En al in je opgekomen dat zwarte mensen al lang niet meer apart naar het toilet hoeven, naar alle scholen mogen, er een zwarte president is geweest in Amerika, dus dat er in tientallen jaren het niet stil heeft gestaan.
En dat we dat in Nederland niet eens zo hebben gehad als in Amerika. Slecht land toch dat Nederland.
Verniel daarom maar beelden en gebouwen hier.
Eenzijdig, goed bezig, dikke duim!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:58

Vandaag een heel mooi essay gelezen van Ianthe Sadahat (https://www.volkskrant.nl/mensen/alles- ... ~b6f17a86/)

Hier een paar stukjes eruit voor de mensen die of geen zin hebben om het te lezen of niet voorbij de paywall komen :)

Citaat:
Racisme is ongrijpbaar en het ervaren van racisme een kwestie van, nou ja, precies dat: ervaren. Je geslacht, geaardheid of kleur is niet zoiets als smaak of interesse. Het is geen jasje dat je naargelang je stemming draagt. Het gaat over wie je bent, over dat wat jou – samen met veel andere dingen, maar zeker ook – jou maakt. Je identiteit. Daarom is de vraag die ik zo vaak krijg, de vraag wat ik dan aan racisme heb meegemaakt, pijnlijk en bijna obsceen. Is water nat, kunnen vogels fluiten? Het zit in mij verankerd, heb je dan geen enkel idee? Waarom ligt de bewijslast bij mij?

De vraag naar ‘mijn’ racisme resulteert in een twijfelachtige vorm van faalangst. Is wat ik heb ervaren wel erg genoeg? [...]

Moet ik dan echt vertellen over de figuurlijke pot sambal (‘jij houdt vast van pittig eten’) die overal op tafel verscheen, de ‘tropische verrassing’ en rondgebilde, halfgebloede, dikbelipte, ritmische, exotische diersoort die ik vaak ben genoemd, over ‘rot op naar je eigen land’, over alle keren dat iemand zei dat ze ‘natuurlijk niet mij bedoelden’ of over de naar mijn hoofd geslingerde stinkende apen, poep-Chinezen of vieze Turken (het Delft van de jaren tachtig had een overzichtelijk repertoire).

Citaat:
[Mijn vader was dankbaar] voor het samenbrengen van deze jonge mensen die, bruin en wit door elkaar, zomaar stonden te geloven in de mogelijkheid van een samenleving zonder discriminatie en uitsluiting. Dat ging overigens niet lukken, stelde hij alwetend, maar dat terzijde. Het geloven an sich ontroerde hem diep.

Ik weet ook niet of ik durf te geloven dat we op een kantelpunt zitten. Met alle ‘het is hier geen Amerika’, ‘ik kan niets met het begrip institutioneel’ en ‘waarom moet het altijd zo emotioneel en agressief’. Een premier die van ‘pleur op naar Turkije’ en ‘My black friends in the Antilles like Black Pete because they don’t have to paint their faces’ gaat naar wel ‘begrijpen dat het mensen pijn kan doen’, maar Zwarte Piet absolúút niet racistisch vinden en vrezen dat ‘fatsoenlijke Nederlanders met goede bedoelingen worden weggezet als racist’, heb ik er een hard hoofd in.

Citaat:
Met alleen maar nette mensen ga je de oorlog niet winnen. Zonder de vuurmakers, de schreeuwers, de mensen die, zoals mijn vader vaak werd verweten, ‘overal racisme bij halen’, de mensen die het slijk vangen, en zonder Sylvana Simons, blijft alles bij het oude.

Ik ben een voorbeeld van iemand die zich liever niet uitspreekt. Wel over ongelijkheid van anderen, maar niet over die van mijzelf. Uit angst om als zeur te worden gezien, kleinzielig, sfeerverpestend, omdat negeren vaak zoveel minder energie kost dan de kans op een debat of ‘ja, maar’.

Met het dikgedrukte stukje slaat ze denk ik de spijker op zijn kop. Door te klagen over alle mensen die "niet in gesprek willen gaan" "zo agressief doen" etc etc impliceer je dat dit de eerste keer is dat men racisme aan de kaak wil stellen. Dat netjes vragen nooit eerder is gebeurd. Waar komt dat idee vandaan? Waren de allereerste KOZP-protesten (een paar mannen met borden met teksten in hun handen) niet vreedzaam genoeg? Ik snap het, eerlijk waar, echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:02

Magrathea schreef:
Citaat:
Met alleen maar nette mensen ga je de oorlog niet winnen. Zonder de vuurmakers, de schreeuwers, de mensen die, zoals mijn vader vaak werd verweten, ‘overal racisme bij halen’, de mensen die het slijk vangen, en zonder Sylvana Simons, blijft alles bij het oude.

Ik ben een voorbeeld van iemand die zich liever niet uitspreekt. Wel over ongelijkheid van anderen, maar niet over die van mijzelf. Uit angst om als zeur te worden gezien, kleinzielig, sfeerverpestend, omdat negeren vaak zoveel minder energie kost dan de kans op een debat of ‘ja, maar’.

Met het dikgedrukte stukje slaat ze denk ik de spijker op zijn kop. Door te klagen over alle mensen die "niet in gesprek willen gaan" "zo agressief doen" etc etc impliceer je dat dit de eerste keer is dat men racisme aan de kaak wil stellen. Dat netjes vragen nooit eerder is gebeurd. Waar komt dat idee vandaan? Waren de allereerste KOZP-protesten (een paar mannen met borden met teksten in hun handen) niet vreedzaam genoeg? Ik snap het, eerlijk waar, echt niet.

Als iedereen die iets dwars zit eens aan het schreeuwen zal gaan eens kijken hoe je dan reageert. Of je het dan nog steeds zo fijn vindt. Ik kan me genoeg groepen voor de geest halen waarvan het niet geaccepteerd wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:05

_Penotti schreef:
Waarom, omdat het beeld anders eenzijdig is!
Is dat ooit in je opgekomen? Een beeld mag nooit eenzijdig zijn.
Dat jij dat invult dat een ander zich dan een aansteller kan voelen is maar een raar idee dan.
Dan zou er niets meer vanuit 2 kanten belicht mogen worden.
Bijzondere gedachtegang vind ik dat.

En al in je opgekomen dat zwarte mensen al lang niet meer apart naar het toilet hoeven, naar alle scholen mogen, er een zwarte president is geweest in Amerika, dus dat er in tientallen jaren het niet stil heeft gestaan.
En dat we dat in Nederland niet eens zo hebben gehad als in Amerika. Slecht land toch dat Nederland.
Verniel daarom maar beelden en gebouwen hier.
Eenzijdig, goed bezig, dikke duim!

Wat jij nu zegt illustreert dus precies het probleem. Het idee dat racisme al "af" is. Om mijn voorbeeld er weer bij te halen, altijd wel iemand die, als je over de loonkloof tussen mannen en vrouwen begint, iets zegt als "joh je hebt al stemrecht, zeur niet zo".
Ik denk dat de jongens en meiden die amper worden uitgenodigd op sollicitatiegesprek omdat hun achternaam niet-Nederlands is er heel weinig boodschap aan hebben dat er een zwarte president is geweest in de Verenigde Staten. Het heeft ook iets vulgairs om het zo te benoemen. "Hoor eens, dit kadootje heb je al gekregen, nu weer over tot de orde van de dag."
En ik moet zeggen dat de voorbeelden die je aanhaalt wel een erg lage standaard zijn. Heel mooi dat gekleurde kinderen naar alle scholen mogen, als daar pesterijen vanwege hun huidskleur nog steeds voorkomen (omdat witte klasgenoten hun ouders dingen hebben horen zeggen tijdens het eten of het journaal) schiet je daar dus geen bal mee op. Leuk en aardig dan dat je op papier gelijk bent, maar de samenleving is dus niet mee veranderd. En dát is het probleem.
Als je stopt met vechten voor basale gelijkheid krijgen mensen die daar lak aan hebben dus inderdaad het idee dat het al "af" is en ze zelf ook niet meer hoeven te veranderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:10

Magrathea schreef:
Vandaag een heel mooi essay gelezen van Ianthe Sadahat (https://www.volkskrant.nl/mensen/alles- ... ~b6f17a86/)

Hier een paar stukjes eruit voor de mensen die of geen zin hebben om het te lezen of niet voorbij de paywall komen :)

Citaat:
Racisme is ongrijpbaar en het ervaren van racisme een kwestie van, nou ja, precies dat: ervaren. Je geslacht, geaardheid of kleur is niet zoiets als smaak of interesse. Het is geen jasje dat je naargelang je stemming draagt. Het gaat over wie je bent, over dat wat jou – samen met veel andere dingen, maar zeker ook – jou maakt. Je identiteit. Daarom is de vraag die ik zo vaak krijg, de vraag wat ik dan aan racisme heb meegemaakt, pijnlijk en bijna obsceen. Is water nat, kunnen vogels fluiten? Het zit in mij verankerd, heb je dan geen enkel idee? Waarom ligt de bewijslast bij mij?

De vraag naar ‘mijn’ racisme resulteert in een twijfelachtige vorm van faalangst. Is wat ik heb ervaren wel erg genoeg? [...]

Moet ik dan echt vertellen over de figuurlijke pot sambal (‘jij houdt vast van pittig eten’) die overal op tafel verscheen, de ‘tropische verrassing’ en rondgebilde, halfgebloede, dikbelipte, ritmische, exotische diersoort die ik vaak ben genoemd, over ‘rot op naar je eigen land’, over alle keren dat iemand zei dat ze ‘natuurlijk niet mij bedoelden’ of over de naar mijn hoofd geslingerde stinkende apen, poep-Chinezen of vieze Turken (het Delft van de jaren tachtig had een overzichtelijk repertoire).

Een gevoel is slechts een gevoel. Een gevoel kan ook aangepraat zijn vanuit de bevolkingsgroep zelf. Dat maakt het nog niet op waarheid gebaseerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:15

Dit vond ik ook wel een interessante aflevering. Er zijn serieus redenen om nog eens kritisch de feiten tegen het licht te houden.

https://youtu.be/zzTkhKQdkaQ

Het zijn ook nog eens donkere jongens die dit bespreken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:16

Dat maak jij er weer van dat het wel "af " is.

Je leest precies wat je wil lezen, leest niet wat mensen zeggen.
Dat is heel vermoedend.
Daar krijg je geen voorstanders door hoor door jou manier van reageren, BLM ook niet en KOZP ook niet.
Besef dat maar.

Fijne voortzetting van dit topic.
Deze Racist gaat weer wat anders doen, zoals mijn vriendin even bellen, die met een kleurtje, vragen hoe ver de verbouwing van haar huis is, daar de meeste witte van ons waaaauw bij zeggen en nooit kunnen betalen :D
Ze heeft het echt niet gemaakt in Nederland, de achtergestelde stumperd :)F _O-

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:22

Dankjewel voor je eerdere reactie Penotti.
Het klopt wat je schrijft.

Ik heb ook aangegeven dat ik wel eens gediscrimineerd wordt zowel op kleur als op vrouw zijn.
En ook familie leden worden wel eens gediscrimineerd. En ik praat dat juist niet goed.
Ik heb naar mijn weten dit een aantal keren geprobeerd uit te leggen ook door middel van voorbeelden te geven.

Maar als ik aangeeft dat ik daar anders mee omga. En het ook op een andere manier kan aanpakken.

Dan komen er reacties die voor mij invullen dat ik geen rekening houd met mensen die het anders ervaren.
Dus wordt ik in feite er op afgerekend dat ik andere keuzes maak.

Je zou ook kunnen denken, goh interessant dat die het anders beleeft of er anders mee omgaat.

Dat doe ik tenminste zelf wel bij familie met ander geloof of andere gewoonten waar ik aan dezelfde tafel mee zit met vieringen/ gelegenheden.
En ga ze dan ook niet zeggen dat er maar 1 juiste reactie is.

Mensen zouden gewoon eens kunnen doorvragen waarom een persoon er voor kiest om er anders in te staan. En hoe dit persoon het dan wil aanpakken.

In plaats van er van uit gaan dat het diegene niet overkomt. En dat pietje of natasja dan dit of dat ook wel zal vinden ervan.

En dus een mening aan een persoon toeschrijven die diegene helemaal niet heeft.

Zo raakt de nuance steeds meer zoek , en dat vind ik verschrikkelijk jammer.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:28

Loretta schreef:
Karl66 schreef:

Het probleem is alleen dat ik de dubbelzinnigheden van de BLM beweging niet los kan zien van de BLM beweging. Ook zie ik niet dat er structuele oplossingen vanuit de BLM bewegingen aan gedragen worden.

Exact ik zie en hoor momenteel niks constructiefs ontstaan. En krijg zelfs gevoelens van plaatsvervangende schaamte

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:30

Maar ligt het gediscrimineerd worden aan kleur of aan een ander verschil? Ik heb hier 'n buuf waar ik 'n leuke band mee heb en zij is voor mij gewoon 'n dorpse Brabantse ondanks haar Surinaamse roots.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:25

Svadilfari1 schreef:
Dankjewel voor je eerdere reactie Penotti.
Het klopt wat je schrijft.

Ik heb ook aangegeven dat ik wel eens gediscrimineerd wordt zowel op kleur als op vrouw zijn.
En ook familie leden worden wel eens gediscrimineerd. En ik praat dat juist niet goed.
Ik heb naar mijn weten dit een aantal keren geprobeerd uit te leggen ook door middel van voorbeelden te geven.

Maar als ik aangeeft dat ik daar anders mee omga. En het ook op een andere manier kan aanpakken.

Dan komen er reacties die voor mij invullen dat ik geen rekening houd met mensen die het anders ervaren.
Dus wordt ik in feite er op afgerekend dat ik andere keuzes maak.

Je zou ook kunnen denken, goh interessant dat die het anders beleeft of er anders mee omgaat.

Dat doe ik tenminste zelf wel bij familie met ander geloof of andere gewoonten waar ik aan dezelfde tafel mee zit met vieringen/ gelegenheden.
En ga ze dan ook niet zeggen dat er maar 1 juiste reactie is.

Mensen zouden gewoon eens kunnen doorvragen waarom een persoon er voor kiest om er anders in te staan. En hoe dit persoon het dan wil aanpakken.

In plaats van er van uit gaan dat het diegene niet overkomt. En dat pietje of natasja dan dit of dat ook wel zal vinden ervan.

En dus een mening aan een persoon toeschrijven die diegene helemaal niet heeft.

Zo raakt de nuance steeds meer zoek , en dat vind ik verschrikkelijk jammer.

Dat jij het niet zo ervaar of hier anders mee omgaat, wil niet zeggen, dat racisme of discriminatie iet bestaat.
Ik heb zelf een buitenlandse achternaam en merk wel vooroordelen.
Er zijn natuurlijk vele succesvolle mensen in Nederland met een buitenlandse achtergrond. Bijvoorbeeld advocaten, maar ook artsen.

Maar het gaat om de meerderheid van de minderheid. Racisme en discriminatie bestaat, daar zijn zoveel onderzoeken nasr geweest. Kan je allemaal zo opzoeken.

Kijk eens wat Sylvana naar haar hoofd krijgt geslingerd op Social Media. Of je het nou met haar eens bent of niet.
Ik heb tekeningen gezien waar ze haar wilde ophangen aan een boom. Net als toen die pop in de Arena die Kenneth Vermeer voorstelde.
Maar ook wordt Sylvana uitgescholden voor aap of moet ze oprotten uit Nederland.
Ik vind dat bizar, alleen maar om een mening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:26

Citaat:

Citaat:
Exact ik zie en hoor momenteel niks constructiefs ontstaan. En krijg zelfs gevoelens van plaatsvervangende schaamte

... wat bedoel je precies met die dubbelzinnigheid?

(En het feminisme kreeg soortgelijke verwijten, dus ik ben enigzins op mijn hoede.)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:31

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Natuurlijk psychologisch proces ?

Weet je hoe we dat ook wel noemen? Wat een boer niet kent dat vreet hij niet.
Ik heb wel de indruk dat mensen die zo fel anti anders zijn gewoon bang zijn dat hun levenstandaard achteruit gaat .

Dat ben ik ook en daar schaam ik me niet voor.

En waarom dan wel? Hoe hebben BLM en de demonstranten op de Dam en elders dan precies invloed op jouw levensstandaard?
Of bedoel je eerder dat iedereen die geen echte kaaskop is/zich geen echte kaaskop voelt vooral zijn mond moet houden en zijn plaats moet kennen in dit land?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:47

_Penotti schreef:
Dat maak jij er weer van dat het wel "af " is.

Je leest precies wat je wil lezen, leest niet wat mensen zeggen.
Dat is heel vermoedend.
Daar krijg je geen voorstanders door hoor door jou manier van reageren, BLM ook niet en KOZP ook niet.
Besef dat maar.

Fijne voortzetting van dit topic.
Deze Racist gaat weer wat anders doen, zoals mijn vriendin even bellen, die met een kleurtje, vragen hoe ver de verbouwing van haar huis is, daar de meeste witte van ons waaaauw bij zeggen en nooit kunnen betalen :D
Ze heeft het echt niet gemaakt in Nederland, de achtergestelde stumperd :)F _O-

Ik vind het frappant dat jij met deze post het nu weer in het ridicule trekt. Ik heb het idee dat je oa de posts van Karl niet zo goed leest.

Nog even over jouw statement dat je beide zijden moet belichten omdat het anders eenzijdig wordt.

Stel, een mannelijke collega van jou komt ongemakkelijk dicht bij je staan, raakt je aan waar je niet wilt. Na dit voorval denk je als de sterke vrouw die je bent: ik ga naar HR, deze collega mag hier niet mee wegkomen, en wie weet bij wie het nog meer gebeurd is.
Eenmaal bij HR vertel jij je verhaal en zegt de medewerker: ok, ik noteer het. Maar eerst nog even dit, ik wil namelijk het probleem niet eenzijdig belichten - en doet vervolgens een rondvraag bij 10 vrouwelijke collega's in de buurt met de vraag of deze collega ze wel eens heeft betast. Het antwoord van al die vrouwen is "nee".
HR-medewerker komt terug naar jou, en zegt, ok wat was je probleem nu precies?

Dan sta je daar op zijn minst toch even met je ogen te knipperen, wtf gebeurt hier nou weer. Wat heeft de ervaring van die andere vrouwen nu met die van mij te maken?
En iemand die niet zo sterk in haar schoenen staat zal misschien helemaal afzien van de melding.

Zie je wat deze situatie doet? Het is compleet irrelevant wat die 10 collega's hebben ervaren mbt deze collega, want JIJ hebt wel die nare ervaring gehad. Doordat HR de situatie "niet eenzijdig" wil belichten worden er allemaal niet-relevante ervaringen bij gehaald wat het geheel erg ongemakkelijk maakt. Jouw ervaring is niet ineens verdwenen ofzo, en bovendien is het al vele malen onderzocht dat vrouwen veel vaker met ongewenst gedrag op de werkvloer te maken krijgen dan mannen. Het rondje langs de vrouwelijke collega's is in deze raar en ongemakkelijk en voegt precies niets toe aan jouw ervaring.

Maar goed, dat is wel wat hier gebeurt. Je zou in bovenstaande situatie als vrouw die er verder niks mee te maken heeft ook niet naar voren stappen en zeggen "nou, ik ben nog nooit betast door die collega hoor!" Elke keer dat zo'n incident zich voordoet is er een teveel. Dát is nu net het punt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:05

Loretta schreef:
Karl66 schreef:

Alleen is de BLM niet een enkele entiteit met één specifieke set ideeën over wat er moet gebeuren. Het is een wereldwijde beweging van mensen die vinden dat er iets aan institutionele discriminatie gedaan moet worden. En al die verschillende mensen hebben verschillende ideeën over hoe dat bereikt moet worden. Met sommige ideeën ben ik het hartgrondig eens, met sommige ideeën ben ik het juist hartgrondig oneens en van sommige ideeën zie ik het nut niet direct in, maar heb ik ook geen echte problemen mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:19

Magrathea schreef:
Stel, een mannelijke collega van jou komt ongemakkelijk dicht bij je staan, raakt je aan waar je niet wilt. Na dit voorval denk je als de sterke vrouw die je bent: ik ga naar HR, deze collega mag hier niet mee wegkomen, en wie weet bij wie het nog meer gebeurd is.
Eenmaal bij HR vertel jij je verhaal en zegt de medewerker: ok, ik noteer het. Maar eerst nog even dit, ik wil namelijk het probleem niet eenzijdig belichten - en doet vervolgens een rondvraag bij 10 vrouwelijke collega's in de buurt met de vraag of deze collega ze wel eens heeft betast. Het antwoord van al die vrouwen is "nee".

Nadeel als je elke beschuldiging van een vrouw richting een man zonder enige terughoudendheid moet geloven is wel weer dat vrouwen daar dan weer misbruik van kunnen maken. Dat is ook een punt can de metoo discussie waar aan voorbij gegaan is. Zo is het nu met racisme ook aan het gaan. Kijk je een donker iemand verkeerd aan dan is het gelijk racisme. Een conflict over welk onderwerp dan ook is racisme.

Er zijn helaas teveel mensen die misbruik van dit soort mechanismen maken. De beschuldigde kan zich niet verdedigen,

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:27

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Nadeel als je elke beschuldiging van een vrouw richting een man zonder enige terughoudendheid moet geloven is wel weer dat vrouwen daar dan weer misbruik van kunnen maken. Dat is ook een punt can de metoo discussie waar aan voorbij gegaan is. Zo is het nu met racisme ook aan het gaan. Kijk je een donker iemand verkeerd aan dan is het gelijk racisme. Een conflict over welk onderwerp dan ook is racisme.

Er zijn helaas teveel mensen die misbruik van dit soort mechanismen maken. De beschuldigde kan zich niet verdedigen,

Met de juiste argumenten kan je veel hoor.

Ik ga eerlijk zijn en ik (maar ook mijn collega’s en mensen die ik ken op andere scholen die werken met deze doelgroep) horen meerdere keren per week dat iets discriminatie of racisme is.
Doe ik daar wat mee? Nee op het moment vaak niet want ik ben al een racist als ik een leerling aanspreek op het uitdoen van zijn jas in de klas. Mijn antwoord is dan of cynisch ja dat klopt daarom mag je inderdaad geen jas aan in de klas. En ik ga ook geregeld het gesprek aan na de les. Ik durf ook te zeggen dat ik geen racist ben.
Maar daarom blijft het wel een feit dat het er is en dat we ons daar bewust van moeten zijn. En dat open dialoog belangrijk is.
Dat nu eigenlijk de bom is geklapt zorgt er hopelijk voor dat het gesprek meer open gevoerd kan worden maar misschien is dat te positief gedacht.

Janneke2

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:30

Dat sommige mensen misbruik maken van een goede zaak moge waar zijn.

Dan blijft overeind staan dat de zaak zelf goed is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:36

Janneke2 schreef:

Het merkwaardige can dit topic is dan ook dat iedereen het er mee eens is dat racisme fout is. Alleen over de aanpak denken we totaal verschillend.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:37

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Het merkwaardige can dit topic is dan ook dat iedereen het er mee eens is dat racisme fout is. Alleen over de aanpak denken we totaal verschillend.

Nou als je sommige reacties leest niet. Door een aantal (en het zijn er niet veel ) wordt het bijna ontkent. Er zijn ergere dingen, moeten trots zijn op welvaart. Dat vind ik wel heel erg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:42

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

O asjeblieft, het aantal valse aangiften van verkrachting e.d. is minimaal. Het minste wat we kunnen doen bij seksueel geweld (en racisme) is in elk geval aannemen dat het waar is tot het tegendeel bewezen is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:44

Maar als je constateert dat er racisme is, dan kan je daarna toch niet met droge ogen beweren dat dat opgelost kan worden als ze maar wat beter hun best gaan doen en ophouden met zeuren? Dat is namelijk wat in dit topic bij een aantal mensen de teneur is.