Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:01

pien_2010 schreef:
Rinske schreef:
Trevor vat het ook mooi samen :D . Laat ze letterlijk worstelen en de winnaar krijgt een nieuwe heup :)) :)) .

https://www.facebook.com/thedailyshow/v ... 460568340/

_O- _O- Mijn man is ook al wat ouder (77 jaar) en die zegt iedere keer, waarom gaan die mannen niet gezellig buiten wonen en lekker hun tuin schoffelen. Wat bezielt ze?" Hij begrijpt er ook niets van.

Nou precies! Wat zonde van hun laatste levensjaren om die op deze manier door te brengen. Ga lekker rentenieren op 'n privé eiland ofzo.

Loretta

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:09

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:18

Als ze maar wel even stemmen voor ze verhuizen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:27

Dat zal het probleem niet zijn. De Biden-stemmers zijn op dit moment meer gemotiveerd om te gaan stemmen dan de Trump-stemmers met 84% absoluut zeker tegen 81% absoluut zeker. https://projects.fivethirtyeight.com/tr ... bate-poll/

Het probleem is hoe ver zal Trump gaan om de democratische stemmen ongeldig te laten verklaren? Dat is het grootste probleem. Het risico dat kiezers niet serieus genomen gaan worden en dat hun stem met een pennenstreek ongeldig verklaard gaan worden. De enige reden waarom ik denk dat Trump daar niet mee wegkomt, is omdat ik denk dat de republikeinse congresleden en het hooggerechtshof nog net niet gek genoeg zijn om daar met Trump in mee te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:46

Karl, Trump heeft van het Republikeinen zijn iets vies gemaakt, maar veel Republikeinen hebben een andere mening als Democraten, maar zijn gewoon prima mensen waar niets mis mee is. Dus ik denk niet dat de Republikeinen en masse eventuele fraude goed gaan keuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:08

Alleen kunnen de republikeinen geen democratische stemmen afkeuren. Dat kunnen Trump samen met de congresleden wel en als het daarna door het hooggerechtshof goedgekeurd wordt, dat is de belangrijkste reden waarom Trump het voor de verkiezingen rond wil hebben, dan wordt het heel moeilijk om hem uit het witte huis te krijgen.

Maar ik verwacht dat zowel de congresleden en zeker het hooggerechtshof daar niet in mee zullen gaan. Al lijkt dit wel de strategie van Trump, de stemmen die per post zijn uitgebracht afkeuren, daardoor genoeg stemmen krijgen om de verkiezingen "gewonnen" te hebben en dat dan via het hooggerechtshof fiatteren, in combinatie met een congres dat zich erbij neerlegt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:12

enzino schreef:
nps schreef:
(...) Inderdaad geen veroordeling voor white supremacy, (...)

Je kan een technisch punt maken dat hij bereid was te veroordelen, maar vervolgens het niet letterlijk uitsprak, maar dat lijkt mij een redelijk zwak punt. In principe heeft hij aangegeven het te veroordelen:

[ [url=m/IvUq7i.png]Afbeelding[/url] ]

Geneuzel in de marge. In principe heeft de hele wereld het geinterpreteerd als het niet nadrukkelijk veroordelen van White Supremacy, inclusief die Proud boys. Samen met het bepaald niet smetteloze verleden qua racisme draagt dit bij aan het beeld dat Trump best oke is met racisme.

Edit*: quote verkloot
Laatst bijgewerkt door nps op 30-09-20 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:13

Jouw tweede gedeelte Karl van je post bedoel ik ook te zeggen. OP die Republikeinen slaat mijn post.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:49

pien_2010 schreef:
Karl, Trump heeft van het Republikeinen zijn iets vies gemaakt, maar veel Republikeinen hebben een andere mening als Democraten, maar zijn gewoon prima mensen waar niets mis mee is. Dus ik denk niet dat de Republikeinen en masse eventuele fraude goed gaan keuren.

Je 'bent' niet automatisch Republikein, je kiest ervoor. En mensen die er nu nog steeds voor kiezen om daaraan mee te werken, hoe buitensporig de leugens, het geweld, de fraude, de corruptie ook is, die gaan in veel gevallen ook stemfraude of het niet aanvaarden van de uitslag in hun hoofd goedpraten.

Ken je Hannah Arendt en de banaliteit van het kwaad? Misschien dat de betreffende Republikeinen in wezen best wel aardige mensen zouden kunnen zijn, maar hun keuzes, hun meningen en hun handelen op dit moment ondersteunt een heel erg antidemocratisch regime. Als je de uitgangspunten van een democratische rechtstaat onderschrijft, kun je op dit moment geen Republikein meer zijn, en als je Republikeinen blijft steunen met geld, lidmaatschap of een stem, dan breng je de democratische rechtstaat schade aan. Zo zwartwit is het inmiddels, want zo extreem is het gemaakt.

(Maar besef daarbij vooral ook dat Trump alleen maar een heel logisch gevolg is van een strategie die de Republikeinen al veel langer volgen. En dat mensen die de Republikeinen steeds hebben gesteund daarin, al veel langer en met veel meer keuzes en actie hebben bijgedragen aan het ontstaan van die situatie.)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:54

Vind dat wel kort door de bocht Shadow. Ik kan me voorstellen dat een gelovig, wit echtpaar, van het platteland in de VS, met echt een moreel bezwaar tegen abortus, nou niet echt staat te springen om Democratisch te stemmen. Die zullen moreel ook wel bezwaren tegen Trump hebben, maar met een 2 partijenstelsel heb je niet veel te kiezen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:16

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:

Je 'bent' niet automatisch Republikein, je kiest ervoor. En mensen die er nu nog steeds voor kiezen om daaraan mee te werken, hoe buitensporig de leugens, het geweld, de fraude, de corruptie ook is, die gaan in veel gevallen ook stemfraude of het niet aanvaarden van de uitslag in hun hoofd goedpraten.

Ken je Hannah Arendt en de banaliteit van het kwaad? Misschien dat de betreffende Republikeinen in wezen best wel aardige mensen zouden kunnen zijn, maar hun keuzes, hun meningen en hun handelen op dit moment ondersteunt een heel erg antidemocratisch regime. Als je de uitgangspunten van een democratische rechtstaat onderschrijft, kun je op dit moment geen Republikein meer zijn, en als je Republikeinen blijft steunen met geld, lidmaatschap of een stem, dan breng je de democratische rechtstaat schade aan. Zo zwartwit is het inmiddels, want zo extreem is het gemaakt.

(Maar besef daarbij vooral ook dat Trump alleen maar een heel logisch gevolg is van een strategie die de Republikeinen al veel langer volgen. En dat mensen die de Republikeinen steeds hebben gesteund daarin, al veel langer en met veel meer keuzes en actie hebben bijgedragen aan het ontstaan van die situatie.)

Het is niet zo zwart wit.

Zelf zou ik nooit op republikeinen kunnen stemmen, maar er zijn zat lieve leuke mensen die Republikein stemmen. Mensen waar niets mis mee is en om een hoop redenen republikein stemmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:18

Vooral als je nagaat dat sinds Reagan door zowel de republikeinen als de democraten een heel neoliberaal beleid is gevoerd. Een beleid waardoor dat echtpaar ziet dat het winsten en verdiensten van hun platteland naar de steden aan de west- en oostkust verdwenen is, dat veel van hun werk naar het buitenland is verdwenen en dat een klein groepje steeds rijker is geworden ten koste van de gewone mensen, zoals zijzelf. Waarom zouden die mensen op de gevestigde orde stemmen, de gevestigde orde die ze in de steek gelaten heeft, zowel de democraten als de republikeinen. Waarom zou je dan niet eens op iemand stemmen die het heel anders gaat doen? En als die iemand elke dag opnieuw laat zien anders te zijn en als de interne economie in de VS het de afgelopen jaren heel goed heeft gedaan. Dan is het helemaal niet raar dat er nog steeds mensen op Trump stemmen. Vooral als je je nieuws vooral uit één bron met een sterke pro-Trump bias, zoals Fox, krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:21

Pien: soms zijn dingen wel zo zwartwit, en is de wens om het allemaal genuanceerder te zien vooral het ruimte bieden aan kwalijke dingen. In de VS is het fascisme nu bijna openlijk, en iedereen weet dat, iedereen ziet dat, en iedereen die desondanks kiest om het het te steunen is medeplichtig. Niet iedereen evenveel, maar wel een beetje.

Er was bij de Nazi's ook een verschil tussen de politieke top, de kampbewaarders en de gewone leden, maar iedereen die lid was op een moment dat ze ook konden kiezen om het niet te zijn, droeg bij. En ja, ik maak die Godwin heel bewust, want zo extreem is het.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:27

:* Shadow. Ik ga op dat soort berichten van jou niet eens meer inhoudelijk op in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:34

Jammer. Ik hoop dat je het punt toch eens wilt overdenken. Of anders Hannah Arendt wilt lezen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:36

Ik vind dat nogal uitspraken, waar ik ook niet in mee kan gaan. Een beetje inleven in het gevoel van andermans beslissing, hoe je het er ook niet mee eens kan zijn, is voor mij toch wel een ding. Dat maakt het leven interessant en je leert mss nog wat bij.

Want ik geloof echt dat het voor een grote groep Amerikanen een moeilijke keus is. Hardwerkende, eerlijke, fatsoenlijke mensen, die hun best doen om te kiezen uit 2 opties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:56

Tango1979: ik heb juist veel bijgeleerd en schrijf het daarom zo. Ik heb geprobeerd al die redelijkheid te vinden, en die is er gewoon in veel opzichten echt niet. Het is een pestcultuur, waar mensen worden geintimideerd en uitgesloten. Dat maakt niet al die mensen inherent slecht, maar wel allemaal deels bijdragend aan de situatie. Het is heel populair om heel erg de menselijke kant van racisme of fascisme te zien... maar misschien moeten we ook eens kijken naar iedereen die geschaad wordt door het regime in de VS? Daar zie ik eigenlijk veel minder reportages over.

En in zijn eigen land zijn dat in elk geval al 200.000 corona-doden, in grote mate omdat hij en zijn partij bewust maatregelen ontmoedigen en saboteren en welbewust kiezen om te communiceren dat het onzin is. Maar ook al die mensen die geen toegang hebben tot het recht, die stelselmatig geintimideerd worden, het racisme dat wordt aangewakkerd en gevoed. En waarom moeten we ons eigenlijk vooral identificeren met dat lieve witte echtpaar op het platteland?

Maar ik denk ook echt dat we een paar basisdingen vast moeten stellen: als je in woord of daad, vrijwillig een stroming steunt die zo extreem is als de Republikeinen nu zijn, heb je een keuze gemaakt. Iedere volwassene heeft ook een verantwoordelijkheid en een plicht. Als dit Al Qaeda zou zijn zouden we dat snappen... denk ik zelfs dat men makkelijk de andere kant op gaat: helemaal geen aandacht voor de context.
Die context is er, en tegelijkertijd weten de meeste mensen wel degelijk waar ze voor kiezen. Dat hoeven we niet allemaal eindeloos te begrijpen of goed te vinden. Soms zijn dingen gewoon echt schadelijk en echt verkeerd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:31

Je scheert nu alle Republikeinen over 1 kam Shadow, dat is niet ok. Trump is niet representatief voor alle Republikeinen en ze zijn echt niet allemaal per definitie slecht (en dan is slecht ook nog eens subjectief). Net als alle Democraten niet per definitie goed zijn. Je kan veel gelezen hebben, dat wil niet meteen zeggen dat je gelijk hebt en dat jouw waarheid de enige juiste is (of er meer toedoet dan van mensen die minder gelezen hebben).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:46

nps schreef:
Je scheert nu alle Republikeinen over 1 kam Shadow, dat is niet ok. Trump is niet representatief voor alle Republikeinen

Als ze op hem stemmen, steunen ze hem. Als ze lidmaatschapsgeld aan de Republikeinen betalen, verschaffen ze de middelen om dat systeem in stand te houden. Dat zijn keuzes.

Citaat:
en ze zijn echt niet allemaal per definitie slecht

Maar het gaat er helemaal niet om of mensen slecht 'zijn' maar om wat ze doen. Niet hun interne staat van zijn is relevant, maar dat hun handelen schade doet, dat is belangrijk.

Iemand die een ander slaat, doet de ander pijn. Ook als die persoon misschien van binnen helemaal niet slecht is, is het slaan wel een schadelijke handeling, die we moeten kunnen benoemen als iets dat schadelijk is.

Daarmee hoeven we de persoon niet als mens af te wijzen... maar de handelswijze wel. En dan ga ik niet eindeloos mee in bedenken van alle excuses en redenen waarom slaan wel ok is... dat is het gewoon niet.

Citaat:
Net als alle Democraten niet per definitie goed zijn.

Gelukkig heb ik dat al helemaal nooit gezegd.

Citaat:
Je kan veel gelezen hebben, dat wil niet meteen zeggen dat je gelijk hebt en dat jouw waarheid de enige juiste is (of er meer toedoet dan van mensen die minder gelezen hebben).

Maar de onwetendheid doet ook schade. En het bewust doen alsof iedere mening, hoe aantoonbaar onjuist ook, net zoveel waarde heeft als iedere andere mening doet schade. Echt, lees je op z'n minst even in wie Hannah Arendt is en waarom wat zij heeft geschreven van belang is.

Als je geen herhaling van verwoesting uit het verleden wilt, moeten we dan niet proberen om de lessen van het verleden te blijven gebruiken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:55

Ik kan wel een eindje met Shadow0 meegaan, ik heb de banaliteit gelezen maar niet alleen is Arendts zienswijze toch wel wat omstreden, ook is de vergelijking met de huidige situatie in de VS i.m.o. een beetje gechargeerd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:59

Ik denk dat er wat miscommunicatie is. Volgens mij bedoelt Shadow niet dat alle Republikeinen slecht zijn, maar als je nu stemt of doneert aan de Republikeinen, dat Trump en zijn companen hierdoor gesteund worden en je dus die specifieke slechte Republikein steunt. Terwijl die specifieke Republikein nu dingen roept en doet die niet door de beugel kunnen. Of trump nu representatief is voor de Republikeinen of niet. Datzelfde zou natuurlijk gelden als een specifieke Democraat zoiets zou doen.

Door nu, op dit moment, Republikeins te kiezen, steun je het slechte beleid wat er plaatsvindt. Dus als je dit problematisch vindt, zal je tijdelijk een democratische tegenstem moeten doen en de andere onderwerpen (die imo ondergeschikt zijn aan een goed democratisch en eerlijk functionerende regering) even opzij zetten. Tijdelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:04

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:27

pien_2010 schreef:
Rinske schreef:
Trevor vat het ook mooi samen :D . Laat ze letterlijk worstelen en de winnaar krijgt een nieuwe heup :)) :)) .

https://www.facebook.com/thedailyshow/v ... 460568340/

_O- _O- Mijn man is ook al wat ouder (77 jaar) en die zegt iedere keer, waarom gaan die mannen niet gezellig buiten wonen en lekker hun tuin schoffelen. Wat bezielt ze?" Hij begrijpt er ook niets van.

Waarom zie ik dan meteen Donald Duck en Bolderbast taferelen voor me? _O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:59

Het probleem in de VS is dat je door de democraten te steunen niet een totaal andere politiek steunt. De democratische partij is voor een heel groot deel even neoliberaal als de republikeinen. De democraten hebben evenveel wetgeving gemaakt en gesteund als de republikeinen die de verschillen tussen groepen groter maken, die die rassenverschillen vergroten, die de politie militariseren en noem maar op. Het is heel gemakkelijk en lekker zwart wit om de republikeinen de schuld te geven van alles wat er fout is in de VS, maar de democraten zijn even schuldig. En door democratisch te stemmen of te doneren, ben je net zo verantwoordelijk.

Het is niet zwart wit, het is heel erg grijs en als je die grijstinten niet wilt zien en je helemaal focust op wat je als zwart wit ziet, dan ben je niet bezig met de oplossing, dan ben je bezig het probleem te vergroten. Dan ben je namelijk bezig om de polarisatie nog verder te vergroten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:01

Karl66 schreef:
Het probleem in de VS is dat je door de democraten te steunen niet een totaal andere politiek steunt. De democratische partij is voor een heel groot deel even neoliberaal als de republikeinen. De democraten hebben evenveel wetgeving gemaakt en gesteund als de republikeinen die de verschillen tussen groepen groter maken, die die rassenverschillen vergroten, die de politie militariseren en noem maar op. Het is heel gemakkelijk en lekker zwart wit om de republikeinen de schuld te geven van alles wat er fout is in de VS, maar de democraten zijn even schuldig. En door democratisch te stemmen of te doneren, ben je net zo verantwoordelijk.

Het is niet zwart wit, het is heel erg grijs en als je die grijstinten niet wilt zien en je helemaal focust op wat je als zwart wit ziet, dan ben je niet bezig met de oplossing, dan ben je bezig het probleem te vergroten. Dan ben je namelijk bezig om de polarisatie nog verder te vergroten.

Zeker waar, maar in deze specifieke situatie kan je toch beter democratisch stemmen dan Trump nog eens vier jaar in het witte huis laten zitten, als de democratie je lief is.