steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:20

verootjoo schreef:
Die stikstofproblematiek komt niet bepaald zo ineens uit de lucht vallen :=
Die is er al jaren maar door wanbeleid van de regering willen ze nu hun foute keuzes door de boeren laten oplossen.
Logisch dat ze boos zijn.

Er moet wel wat gebeuren. Maar de boeren laten opdraaien voor dit probleem kan imo niet.

Is er trouwens iemand lid van die FB groep steungroep boeren? Wat een tokkieclub is dat :=
Lees af en toe mee.

Ik ben lid van die groep, vraag me soms echt af waar mensen hun verstand vandaan hebben gehaald :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:28

Nog even los van het stikstofprobleem, we moeten toch erkennen dat de wereld wat eigenaardig in elkaar qua voedselstromen.
We importeren voer, geven dat hier aan de dieren en vervolgens exporteren we het vlees en de mest. Vlees voor de binnenlandse markt wordt vervolgens weer geïmporteerd?

Er wordt mondiaal veel te veel gesleept met producten.

Daarnaast maakt het je kwetsbaar. Je kunt beter vooral produceren voor de EU en enkel wat overblijft exporteren.
Ben je ook niet afhankelijk van wereldleiders die ineens importheffingen bedenken of grenzen dicht gooien.

Het vervoer van levende dieren over de gehele enkel voor consumptie is ook verre van oké . Groot risico op dierziektes en het schaadt het dierwelzijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:44

fransje23 schreef:
Nog even los van het stikstofprobleem, we moeten toch erkennen dat de wereld wat eigenaardig in elkaar qua voedselstromen.
We importeren voer, geven dat hier aan de dieren en vervolgens exporteren we het vlees en de mest. Vlees voor de binnenlandse markt wordt vervolgens weer geïmporteerd?

Daarnaast maakt het je kwetsbaar. Je kunt beter vooral produceren voor de EU en enkel wat overblijft exporteren.
Ben je ook niet afhankelijk van wereldleiders die ineens importheffingen bedenken of grenzen dicht gooien.

Het vervoer van levende dieren over de gehele enkel voor consumptie is ook verre van oké . Groot risico op dierziektes en het schaadt het dierwelzijn.

Ik denk ook zeker dat de voedselstromen zeer eigenaardig in elkaar zit. Het is vooral ook nog zeer oneerlijk verdeeld, i.p. zou er genoeg moeten zijn voor iedereen, maar in het westen vreten we al het eten voor de hele wereld op :\

Maar dat draait allemaal om geld en zoals eerder in dit topic benoemd; de Nederlandse consument wil de prijs van ons vlees niet betalen en kiest liever voor goedkoop geïmporteerd vlees.
Het buitenland wil juist heel graag vlees van hier. Dus ja, het vlees raak je hier aan de straatstenen niet kwijt en de export betaal het wel; keus snel gemaakt lijkt me.

CharleyT

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:51

Iemand een antwoord op deze vraag: als wij het nl vlees al te duur vinden, hoeveel kost het dan wel niet in het buitenland?(vervoer,opslag etc.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:55

CharleyT schreef:
Iemand een antwoord op deze vraag: als wij het nl vlees al te duur vinden, hoeveel kost het dan wel niet in het buitenland?(vervoer,opslag etc.)

Moet je eens in bv Frankrijk vlees halen uit de supermarkt, stukken duurder dan in NL. En daar gaat veel vlees heen uit NL.

Ook naar Duitsland, Italië, UK.
In de supermarkt betaal je daar een stuk meer dan hier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:27

CharleyT schreef:

In Hongarije is kip/eend/kalkoen en varken betaalbaar, dat komt uit eigen land.
Rund daarintegen moeten ze importeren en daardoor us er weinig aanbod en wat er is, is (in verhouding) duur

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:57

CharleyT schreef:

Vaak meer :j

Nu worden wij in Nederland ook graag "bedonderd" met vlees. Komt onder andere omdat mensen hier wel vlees willen eten maar het moet er niet uitzien als een dier. Daardoor krijg je veel bewerkte producten waarin minder kwaliteit vlees is verwerkt en daardoor goedkoper is.

Ham die eigenlijk geen ham is etc.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:20

@juval en @Kinke: een emmer geduld die langzaam opraakt in combinatie met een gebroken enkel. Dat laatste is wel een vereiste in deze :+

8nnemiek schreef:
Je snapt neem ik aan ook wel dat die muur niet letterlijk bedoeld was, toch?
Heb je ook de links gelezen die ik postte? Die zijn afkomstig van boeren-websites, en laten duidelijk zien dat er heel veel veevoer geïmporteerd wordt. Veel meer dan we hier kunnen produceren, óók wanneer we restafval van planten voor menselijke consumptie gebruiken.

Dat snap ik heel goed, ik ben nog niet helemaal achterlijk. Je draait echter een redenatie in elkaar op basis van de voorstelling dat er een figuurlijke muur om Nederland gebouwd zou worden. "Als er een muur om Nederland gebouwd zou worden, dan zullen heel veel koeien/varkens/kippen sterven van de honger."

Maar die muur ís er niet, dus dat probleem ís er niet en kómt er ook niet. Daarom vind ik de muur om Nederland géén argument om de veestapel in te krimpen. En stel dát er zo'n figuurlijke muur om agrarisch Nederland gebouwd zou worden. Dan zal er, om het eerlijk te houden, ook een muur om alle andere sectoren gebouwd worden. Geen import/export van agrarische producten meer, dan ook geen elektronica/auto's/machines/aardolie de grens over. Ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen. Hoe help je een land de verdoemenis in? Zo dus.

Volgens mij is het verder voor iedereen wel duidelijk dat, in het geval van een zelfvoorzienend Nederland, er héél veel zou moeten veranderen. Daar hebben we geen boerderij-artikel voor nodig.

8nnemiek schreef:
Het enige dat mensen hier proberen is duidelijk te maken wat nu precies het probleem is in Nederland en wat de gevolgen en nadelen zijn van teveel vee.
Het enige wat de 'boeren' lijken te doen is glashard ontkennen dat er überhaupt een probleem is..

"Het probleem" is er een van de boekhoudkundige orde. In Nederland slaat, volgens de modellen, gemiddeld 22,5 kilo stikstof per hectare neer. De kilo's stikstof die op een hectare vallen worden niet gemeten maar berekend met een rekenmodel. De gemeten hoeveelheden stikstof in de lucht gaan een rekenmodel in en aan de andere kant komt er een hoeveelheid neergeslagen stikstof uit. Op lokaal niveau is er een onzekerheid van 60% voor NOx en een onzekerheid van 100% voor NH3. Als in een gebied volgens het rekenmodel 30 kilo ammoniak/hectare neerslaat, dan kan dat ook 0 kilo zijn maar ook 60 kilo. Eigenlijk weet je dus helemaal niets. Er is een papieren werkelijkheid gecreëerd. Voor projecten onder 0,05 mol (1,4 gram*) stikstofdepositie per hectare, gold onder het PAS een vrijstelling van de vergunningsplicht. Inmiddels ligt de drempelwaarde op 0 mol en staat de bouw op slot.

Oftewel: in Nederland slaat gemiddeld per hectare 0 tot 45 kilo stikstof neer. Bouwprojecten (die doorgaans met 1 mol = 28 gram stikstof wel uit de voeten kunnen) staan stil, omdat zij wellicht 0 tot 56 gram stikstofdepositie per hectare veroorzaken.

Om de zaak nog eens verder in perspectief te plaatsen: in 154 gram ganzenmest zit 1,4 gram stikstof = 0,05 mol. Wanneer een handvol ganzen op een hectare vertoeft en zij 154 gram tezamen uitpoepen, zou die grens al bereikt zijn. Maar, ganzen strijken niet in zulke kleine groepjes neer op onze weilanden. Dan hebben we het over duizenden ganzen die dagen- dan wel wekenlang onze grond onder poepen. Een rekensom lijkt mij overbodig.

* ik lees overal dat 0,05 mol 1 gram stikstof is, volgens mij is 1 mol N nog steeds 14 gram (dus 0,05 mol N = 0,7 gram) en 1 mol N2 is dan 28 gram (dus 0,05 mol N2 = 1,4 gram). Ik gebruik in mijn berekeningen N2.

Ik ontken nérgens dat er in Nederland veel stikstof uitgestoten wordt. Wél plaatsen een aantal mensen hier de hele zaak in perspectief, en dat is hard nodig want men neemt een loopje met een papieren werkelijkheid.

Nikass schreef:
Tiepfoudt ik geef het op -O- Ik zie gewoon niet waar ik ook maar suggereer dat "we boeren hun levenswerk moeten afpakken". Ik vind dit dus zo gedramatiseer en je aangevallen en benadeeld voelen. Wie houdt zich nou kostte wat kost vast aan een systeem dat bijna 75 jaar geleden is uitgevonden vanuit een heel andere context?
Voor mij zorg je ervoor dat ik boeren als conservatief blijf zien, en dat ik een heleboel onwil zie. Precies wat ik ook hier in de praktijk in mijn omgeving zie. Heel jammer, want ergens geloof ik nog steeds dat er ook boeren zijn die wel willen erkennen dat het teveel is. Teveel dieren, teveel productie, teveel roofbouw op de grond.
Maar helaas zie ik alleen de "we hebben het altijd zo gedaan en dus hoeft het nu niet anders" en de "wij tegen zij" mentaliteit.
Ik ben er wel ff klaar mee.

Stel dat er te weinig boeren zich aanmelden voor vrijwillige uitkoop om het "stikstofprobleem op te lossen" (uitkopen gaat enorme hoeveelheden geld kosten én duurt lang want is juridisch zeer complex, maar dat terzijde). Ben jij dan voor of tegen een verplichte bedrijfsbeëindiging? Ik gok zo dat ik het antwoord al wel weet. Als ik er helemaal naast zit, dan hoor ik het graag.

Je vergeet voor het gemak dat de veehouderij zijn ammoniak emissie met 2/3 heeft verminderd sinds 1990. Om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze 30 jaar geleden met dieren omgingen. Wij dóen het juist anders dan de vorige generatie. En de generatie voor ons deed het weer anders dan die generatie dáár weer voor. De sector staat niet stil. Er is binnen de sector meer aandacht dan ooit voor duurzaamheid en dierenwelzijn. Het probleem is dat het voor sommigen nooit goed genoeg is. Al zouden wij een ton investeren in de oude stal om ook daar een emissiearme (bom)vloer te leggen, dan vinden zij nog steeds dat wij niets veranderen.

En ja, daarom voel ik mij aangevallen. Het is makkelijk oordelen als je niet in onze schoenen staat en je kennis van zaken allesbehalve volledig is. Doe ermee wat je wilt ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:03

Hartstikke mooi dat boeren zelf al zo veel doen om de uitstoot te verlagen..
Maar zeg nou zelf, wat zou jij liever hebben; dat élke boer heel veel uitgaves moet gaan doen om nieuwe vloeren en nieuwe systemen te plaatsen, enorm moet gaan investeren in de stallen.. Óf dat er een deel van de boeren vrijwillig mogen stoppen of hun bedrijf omgooien naar bv akkerbouw of kaasmakerij/zorgboerderij/enz, en daar een heel mooie vergoeding of subsidie voor terug krijgen waardoor andere boeren veel minder hoeven te investeren en geen of minder vee hoeven in te leveren. Wat zou jij dan kiezen?
Ik snap echt niet dat boeren niet eens netjes met provincie/politiek etc om de tafel gaan zitten en goede afspraken maken wat betreft tegemoetkomingen en subsidies en uitkopen, in plaats van alleen maar met de hakken in het zand en niet verder te kijken dan de stikstofcijfers die misschien wel 30% afwijken..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:26

Het protest van de boeren begrijp ik heel erg goed. Het overheidbeleid voor boeren was kort termijn denken, zijn veel fouten ingemaakt en een visie voor de lange termijn ontbreekt en ontbrak. De boeren hebben dus heel veel geld betaald voor uitbreidingen die later weer niet mochten etc. Dat frustreert, dat maakt enorm boos. Dus de overheid vind ik, heeft heel erg gefaald. Laat daar geen enkel twijfel over bestaan.

Dat neemt niet weg, dat het stikstofprobleem, voornamelijk veroorzaakt door de boeren, wel een heel groot probleem is voor zo'n klein landje als Nederland.
Dus dat er veel veranderen moet en zal daar valt niet aan onderuit te komen. Omdat de boeren al jaren zo vreselijk gepiepeld zijn, is daar natuurlijk geen draagvlak meer voor, ook al zijn er al veel boeren die erg vernieuwend bezig zijn.

Gisteren zag ik een jonge boer die aangaf naar Canada te gaan emigreren, want daar kan hij nog echt boeren. Ik dacht: "deze jongeman heeft het echt begrepen :)* ". Canada is zo vreselijk groot, daar KUN je ook nog echt boeren zonder al die verstikkende regeltjes.
Het wisselende overheidsbeleid dat mag je de NL overheid aanrekenen. Het feit dat NL te klein is voor zo'n intensieve veehouderij, dat mag je de overheid niet aanrekenen. Logisch dat landen zoals Canada, e.a. grote landen met voldoende landbouwgrond veel minder regeltjes hebben.

Neemt niet weg, dat ik het erg met de boeren te doen heb en hun boosheid heel goed begrijpt. En toch zal in de toekomst van NL de veeteelt met name anders georganiseerd moeten worden. Dat is onafwendbaar in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-10-19 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:26

8nnemiek schreef:
Maar zeg nou zelf, wat zou jij liever hebben; dat élke boer heel veel uitgaves moet gaan doen om nieuwe vloeren en nieuwe systemen te plaatsen, enorm moet gaan investeren in de stallen.. Óf dat er een deel van de boeren vrijwillig mogen stoppen of hun bedrijf omgooien naar bv akkerbouw of kaasmakerij/zorgboerderij/enz, en daar een heel mooie vergoeding of subsidie voor terug krijgen waardoor andere boeren veel minder hoeven te investeren en geen of minder vee hoeven in te leveren. Wat zou jij dan kiezen?

Als de werkelijke plannen van het LNV zo prachtig waren zoals jij hier voorstelt, beleid niet wordt gebaseerd op een papieren werkelijkheid én er 1 lijn zou worden getrokken (iets met formule 1 in Zandvoort), 100% akkoord. Aan alle drie voorwaarden wordt echter niet voldaan. Dus nee, niet akkoord.

8nnemiek schreef:
Ik snap echt niet dat boeren niet eens netjes met provincie/politiek etc om de tafel gaan zitten en goede afspraken maken wat betreft tegemoetkomingen en subsidies en uitkopen, in plaats van alleen maar met de hakken in het zand en niet verder te kijken dan de stikstofcijfers die misschien wel 30% afwijken..

Want jij was erbij? Bij alle gesprekken die POV/LTO/etc. heeft gevoerd met het LNV en met provincies? Volg je een klein beetje het nieuws vanuit de provincies en Den Haag? Men praat al eindeloos, maar er wordt niet geluisterd.

Sorry, maar nu krijg ik het idee dat je mijn post gewoon niet leest/wilt geloven. Als ik een fout in de berekeningen heb gemaakt, laat het mij dan weten. Die cijfers over ganzenmest zijn van de RVO. De 100% onzekerheid op lokaal niveau is een feit. Misschien kun je zelf héél even je hakken uit het zand halen en verder kijken dan je neus lang is?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:50

En in hoeverre is het vrijwillig als je gaat stoppen om dit soort regels? Wordt je dan niet kapot gemaakt en zie je dan uitkoop als enige optie?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:04

Caesar schreef:
En in hoeverre is het vrijwillig als je gaat stoppen om dit soort regels? Wordt je dan niet kapot gemaakt en zie je dan uitkoop als enige optie?

Precies, jij snapt het _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:19

Caesar schreef:

De meeste boeren willen hun bedrijf houden, op de ouderen na, maar velen zien terecht uitkoop als enige optie . Dus ik vind dit niet vrijwillig, maar op de oude voet doorgaan is ook geen optie. En geloof me, dat vind ik heel sneu voor de boeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:39

Op het nieuws kwamen laatst een paar reacties voorbij van boeren die graag wilden stoppen, maar niemand wilde de boerderij opkopen. Dan is zo’n regeling natuurlijk ideaal.
Ook een proef van een aantal boeren op schiermonnikoog, die graag wat minder vee willen en in plaats daarvan een kaasboerderij willen realiseren. Dat vind ik prachtige initiatieven waarvan ik hoop dat er heel veel zullen volgen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:06

8nnemiek schreef:
Op het nieuws kwamen laatst een paar reacties voorbij van boeren die graag wilden stoppen, maar niemand wilde de boerderij opkopen. Dan is zo’n regeling natuurlijk ideaal.
Ook een proef van een aantal boeren op schiermonnikoog, die graag wat minder vee willen en in plaats daarvan een kaasboerderij willen realiseren. Dat vind ik prachtige initiatieven waarvan ik hoop dat er heel veel zullen volgen.

Natuurlijk, als je op Funda kijkt staan er al 100 melkvee en 100 varkensbedrijven te koop. Koop ze op voor de marktwaarde en je bent al een heel eind. Die mensen willen blijkbaar al stoppen. Maar is maar fractie.

En op Schier is er idd een plan, maar daar wordt dus niet op ingesprongen...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:08

Tiepfoudt schreef:
Caesar schreef:

Precies, jij snapt het _/-\o_

Idd dit dus

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:27

Stoppen doe je niet zomaar en verplaatsen ook niet. Je bent als boer verbonden met de grond en de boerderij. In de beuken vind je hele generaties aan initialen van voorgangers, net als in de oude stenen van de boerderij. Elke boom, elke graspol en elke modderplek heeft een persoonlijk verhaal. Het stamboekvee in de stal is het resultaat van vele generaties zorgvuldig selecteren door jezelf en je voorouders. Daar wil je op voortbouwen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:16

Ik vind dit het ideale topic om in praktijk te kunnen zien hoe mensen ern een stelselmatige tunnelvisie op nahouden.

Het maakt werkelijk geen zak uit wat Tiepvoudt uitlegt, alle valide argumenten worden gewoon niet gelezen en/of moedwillig genegeerd.

Mensen die al 70 jaar hetzelfde systeem hanteren? Het enige wat ik lees is dat het 1 van de meest innovatieve sectoren is... Hoe kun je dan zeggen dat ze niet willen aanpassen. Echt, hoe dan?

Nav het filmpje van Arjen Lubach, hoe kun je dan nog zeggen dat je niet snapt dat boeren niet rustig praten.. In het filmpje wordt in het eerste kwart duidelijk dat de politiek een naar spelletje gespeeld heeft.. en dat moet iedereen dan gewoon maar goed vinden? Ik vind dat echt verbazingwekkend hoe dat werkt.. :j

Dat, én de vergunningen voor schiphol én zandvoort niet te vergeten. Ik ben geen boer maar ik zou er echt op zn zachts gezegd goed de schijtbalen van hebben, dat vieze politieke gedraai..

En de mensen in de bouw komen eraan, dat gaat economisch echt een feestje worden met werkgelegenheid.. :j
Landen die voor hun eigen economisch gewin kiezen lachen zich rot denk om het kleine NL :')
Oh, behalve de mensenrechtenorganisaties in Amerika die nogal pissig zijn over het biogebeuren, NL dat Amerika vergiftigd.. goed idee ook dat :j "biomassa..ja top +:)+ "

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:01

Ik en vele niet-boeren met mij zijn ook echt niet blij met de uitbreiding van Schiphol of de races op Zandvoort.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:06

Ja en toch snap ik dat dan weer niet want schiphol schijnt niet heel veel uit te maken omdat er veel hoog in de lucht uitgestoten wordt en daar hebben we dus geen last van.
Ook uit dit topic geleerd :j

En het circuit wat midden in de duinen ligt, is ook niet heel problematisch blijkbaar.. of toch iets van andere belangen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:19

Ik heb hier nog niet een iemand horen zeggen dat ze het eens zijn met Zandvoort..
Dat we minder last hebben van de stikstofoxide die vliegtuigen hoog in de lucht uitstoten dat is gewoon een feit, want stikstofoxide is niet zwaarder dan lucht en valt dus niet neer (in tegenstelling tot bv fijnstof), behalve zodra het gaat regenen.. maar bij het opstijgen komt nog steeds enorm veel stikstofoxide vrij, en dús zou Schiphol wat mij betreft zeker moeten krimpen of in ieder geval niet verder mogen uitbreiden.

Wat typfoudt uitlegt klopt gewoon niet allemaal, en als mensen dat proberen uit te leggen worden die op hun beurt genegeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:27

Nee ik stel ook niet dat mensen hier het eens zijn met Zandvoort.
Wel dat Schiphol niet veel uitmaakt. Wat voor mij gunstig is, want ik vlieg graag :j
Ik heb nog weinig van de wereld gezien en er staat nog best wat op de planning dus prijzen laag graag :D

Qua uitleg heb je een stuk gevoel en ervaring en als dat tegengesproken wordt, zou ik ook niet luisteren. Maar het geemmer over de cijfers blijft een welles nietes discussie, niemand heeft daar gelijk in. Ik denk dat "klopt niet" een te hard oordeel is.. Want de 'tegenargumenten' gebruiken ook cijfers en gegevens die niet 100% waar zijn. Dus wie heeft er gelijk dan?

En dan is er ook nog de bewering dat boeren niet willen veranderen (ook hier gelezen).. Dat vind ik ook nog al een uitspraak..

Jij stelt dat jij niet snapt dat boeren niet rustig willen praten. Ik snap niet waar je de zekerheid vandaan haalt dat ze dat eerder niet gedaan hebben. Je brengt t nogal stellig namelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:32

fransje23 schreef:

Stikstof is geen oorzaak van het probleem, slechts een symptoom. We zijn knettergek geworden, slepen met voedsel over de aardbol. Wtf hoezo ligt er hier op het dorp biologisch vlees uit IERLAND bij de Vomar. Kan iemand me wakker maken uit deze nachtmerrie.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:38

Omdat de Nederlandse biefstukjes te veel kosten volgens een groot deel van onze landgenoten waardoor ze liever de goedkopere Ierse biefstukjes eten. En eerlijk is eerlijk, het klinkt ook chiquer natuurlijk want ze prijzen het wel zo aan dat het doet overkomen of het top vlees is.