Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:05

naomi_rabe schreef:
Ik weet dat ik waarschijnlijk veel reactie´s ga krijgen, maar he, het is MIJN mening.
Ik heb in de poll op Trump gestemd.
Waarom? Voor mij is het antwoord heel simpel.
Ik vind mevrouw Clinton vreselijk schijnheilig en achterbaks. Wat ook weinig mensen weten, is dat Clinton al een deal met Rusland had. (ja je leest het goed, met RUSLAND) Als zij president zou worden, zou ze 20% van Amerika´s kernwapens aan Rusland verkopen.
Trump die is inderdaad vreselijk racistisch, wil de ´illegalen´ weg hebben uit Amerika.
MAAR: Hij is eerlijk over zijn gedachte´s en plannen. Hij zegt wat hij vind, en wilt. Iets wat Clinton veel minder doet. Ik zou als Amerikaan veel liever een eerlijke en duidelijke president hebben, dan iemand die zelf niet eens weet wat hij/zij wilt.
Begrijp me niet verkeerd, ik wilde ook niet dat Trump president werd, maar als je dan moet kiezen tussen twee ´duivels´ kies ik toch Trump.

Trump presenteert zichzelf als eerlijk, dat wil niet zeggen dat hij dat ook is ;) . Trump heeft in zijn campagne veel vaker gelogen dan Clinton. Dat is geen mening, dat is een feit. Zie bijvoorbeeld:
http://www.politifact.com/truth-o-meter ... uth-o-met/
https://www.washingtonpost.com/news/fac ... eat-sheet/
http://www.nbcnews.com/storyline/2016-p ... te-n669866

Samenvatting: Trump liegt vaker, en verandert vaker van mening, dan alle andere serieuze kandidaten in deze verkiezingen. Quote van de Washington Post:

"The list is longer for Trump because, frankly, he has been exceptionally fact-challenged in this campaign. His average Pinocchio rating is 3.4, which is extraordinary; the highest average rating in the 2012 campaign was Rep. Michele Bachmann (R-Minn.), who earned 3.08. Clinton has an average Pinocchio rating of 2.2, which is slightly higher than President Obama and slightly lower than Mitt Romney in 2012."

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:12

Het is feitelijk bewezen dat Trump in alledrie de debatten met weinig feiten aankwam. Feiten waar Clinton wel mee aankwam.

Ik zag dit en dacht: eindelijk iemand die het durft te zeggen. Hij zegt gewoon keihard dat het absurd is dat de media Trump nu zo aan het humaniseren is en doen alsof hij ongevaarlijk is. Pence is een gevaarlijke man en gaat het overgrote deel van het werk doen. De mensen die hij op belangrijke posities gaat zetten, zijn ook niet bepaald waar je optimistisch van wordt.

John Oliver mag nu vrezen dat hij op een wraaklijst wordt gezet door Kamp Trump en wordt aangeklaagd.

Bovendien wil hij niet permanent naar Washington verhuizen en in zijn goud gebladerd penthouse blijven vertoeven. :roll:

Ook Samantha Bee is één van de weinige in de media die uitgesproken tegen is.

Make of it what you will. Ze zegt in betere woorden wat ik ook probeer te zeggen in dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:24

naomi_rabe schreef:
Maar ik blijf toch echt bij mijn punt dat ik Trump eerlijker vind dan Clinton. Ookal kunnen de dingen die hij zegt helemaal niet. Maar toch, bij Trump weet je (voor mijn gevoel) in ieder geval waar je aan toe bent.

Vind het oprecht fijn Naomi dat je mee post. Je mag gewoon je mening hebben.
Deze mening die ik gequote heb, is een mening die heel veel Amerikanen hebben en daarom hebben ze op Trump gestemd.

Eerlijk Naomi?

Ik hoop oprecht dat jij gelijk hebt en dat ik met mijn angst voor deze man en zoals ik denk dat hij is helemaal vergis. (ik vind het echt een hele onbetrouwbare, gevaarlijke man die zijn temperament niet in bedwang heeft en houd mijn hart vast voor VS minderheidsgroepen, corruptie en vrede en veiligheid Europa) .
Deze man is democratisch gekozen. Dus helaas we zullen het ermee moeten doen.
Ik vind het democratisch onwaardig om nu een kiesstelsel te veranderen omdat de uitslag je niet aanstaat. Als VS een stelsel wil hebben dat gebaseerd is op evenredige vertegenwoordiging, dan moet dat maar gelden voor de volgende president. Niet nu de uitslag mensen niet aanstaat achteraf de regeltjes veranderen. Ik denk als men dit wel gaat doen, dan is het oorlog in VS. Dan begrijp ik dat ook nog eens.
Deze man is de volgende president en laten we met heel de wereld er maar achter staan, hem zo nodig en waar het kan helpen, zoals Obama doet en wie dat graag wil, kan bidden however, het is zoals het is. Dat is mijn stellige mening hierover, hoe afschuwelijk ik deze man ook vind en hoe bezorgd ik ook ben over de toekomst.

Niniane

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:34

Echter heeft Obama weinig keuze. Hij moet de nieuwe president op de hoogte brengen van alles omtrent de functie die hij gaat vervullen. Nu hij ziet hoe onvoorbereid deze man is, gaat hij meer tijd besteden hieraan. Ook in de hoop dat hij Trump positief kan beinvloeden met betrekking op Obamacare, Roe vs. Wade e.d.

8 jaar geleden toen Obama in office kwam, hebben Republikeinen gezworen hem op ieder punt te blokkeren en dit hebben ze ook gedaan. Het is makkelijk te zeggen dat men hem moet helpen, waaronder Democraten, wanneer ze het andersom niet zouden hebben gedaan.

Ben het inderdaad met je eens dat het nu te laat is om het systeem om te gooien. Dan is de tweedeling die nu al is gecreëerd, een gigantische kloof die niet gedicht gaat worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:38

Ja, inderdaad Niniane, dat viel mij ook al op. "Beoordeel een president nou niet te snel, laten we eerst eens zien hoe het gaat" was nou niet bepaald het thema van diezelfde media na de verkiezing van Obama.

Jammer dat ik niet de hele aflevering van John Oliver kan vinden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:07

Is helaas geblokkeerd voor alles wat buiten de US is. :(

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:14

Voor de Bernie Sanders fan: zijn eerste grote interview na de verkiezingen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:53

Shadow0 schreef:
Naomi_rabe: je weet dat bewezen is dat hij heel vaak liegt, in allerlei zaken? Dat ontzettend veel van zijn uitspraken overduidelijk aantoonbare leugens zijn? En ook die brengt hij met de grootste overtuiging. Toen hij iets uitsprak wat op tv gekomen was, beweerde hij glashard de volgende dag dat hij dat niet gezegd had. Zelfs toen het bewijs gewoon getoond werd. Dat is niet iemand die eerlijk is.

(Daarnaast, er is een misverstand dat het 'eerlijk' is om grove, beledigende en intimiderende dingen te zeggen. Dat is het niet, het is schadelijk gedrag dat er op gericht is om andere mensen te benadelen om jezelf te bevoordelen. Dat heeft niets met eerlijkheid te maken.)

Heel veel liegen heeft Hillary -als ik alles wat ik lees geloven mag- ook meer dan genoeg gedaan, dus wat dat betreft is Trump dan wellicht niet erger dan zij is? En wat ik me afvraag wanneer er zgn bewijs van leugens getoond wordt... hoe kunnen wij zeker weten dat iets niet uit context is gehaald? De media is er ongetwijfeld heel goed in om het publiek te misleiden door slechts gedeeltelijke informatie / beelden te verstrekken...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:59

vikki schreef:
Shadow0 schreef:
Naomi_rabe: je weet dat bewezen is dat hij heel vaak liegt, in allerlei zaken? Dat ontzettend veel van zijn uitspraken overduidelijk aantoonbare leugens zijn? En ook die brengt hij met de grootste overtuiging. Toen hij iets uitsprak wat op tv gekomen was, beweerde hij glashard de volgende dag dat hij dat niet gezegd had. Zelfs toen het bewijs gewoon getoond werd. Dat is niet iemand die eerlijk is.

(Daarnaast, er is een misverstand dat het 'eerlijk' is om grove, beledigende en intimiderende dingen te zeggen. Dat is het niet, het is schadelijk gedrag dat er op gericht is om andere mensen te benadelen om jezelf te bevoordelen. Dat heeft niets met eerlijkheid te maken.)

Heel veel liegen heeft Hillary -als ik alles wat ik lees geloven mag- ook meer dan genoeg gedaan, dus wat dat betreft is Trump dan wellicht niet erger dan zij is? En wat ik me afvraag wanneer er zgn bewijs van leugens getoond wordt... hoe kunnen wij zeker weten dat iets niet uit context is gehaald? De media is er ongetwijfeld heel goed in om het publiek te misleiden door slechts gedeeltelijke informatie / beelden te verstrekken...

Zie onder andere de links die ik hierboven heb gepost. Clinton vertelt ook niet altijd de waarheid, maar Trump is veel erger.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:30

En wat heeft Trump gezegd: " Ze liegt, ze liegt, ze liegt en ze liegt".
Tja - "dat heeft hij goed gedaan", zeg het 100x met veel emoties en de mensen gaan je gewoon geloven.

...brrr!

Accoord, we hebben het over een bekwame en dus wendbare politica.
So what?
Alleen mensen die het "spelletje" politiek niet willen begrijpen hebben daar bezwaar tegen.

(Trump valt onder diegenen die het spelletje zeggen niet te willen begrijpen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:52

vikki schreef:
Heel veel liegen heeft Hillary -als ik alles wat ik lees geloven mag- ook meer dan genoeg gedaan, dus wat dat betreft is Trump dan wellicht niet erger dan zij is?

Ik zou niet alles geloven, maar zelf op zoek gaan :j Bekijk de filmpjes die er zijn met uitspraken, en vraag jezelf af wat waar en waardevol is.
Lees ook de factchecks die gelinkt werden, ze geven namelijk ook onderbouwing van de statements.

Maar goed, het punt waarop Trump onmiskenbaar erger is, is niet zozeer zijn leugenachtigheid maar het fascisme dat hij uitdraagt, het ongebreidelde vijandschap richting allerlei groepen, de belofte van intimidatie. DAT maakt hem erg en gevaarlijk - we hebben in de geschiedenis meer dan genoeg keren gezien hoe die dingen gaan. Het komt altijd met onderdrukking, geweld, bloedvergieten. Bijna niemand wordt er beter van, bijna iedereen wel slechter. Het gaat ten koste van de vrijheid en veiligheid.

Is dat de toekomst die je zou willen? En als dat niet de toekomst is die we zouden willen, hoe kunnen we de kans daarop zo klein mogelijk maken? (Dit zijn overigens altijd belangrijke vragen, bij iedere machthebber. Maar als je een machthebber krijgt die openlijk betoogt om oorlogsmisdaden te begaan, groeperingen te discrimineren, mensen te vervolgen omdat ze kritiek hebben gegeven op hem... dan is dat een belangrijk moment om er nog eens extra over na te denken.)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:58

Iemand 60 minutes gezien?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:33

http://www.nydailynews.com/news/politic ... ?cid=bitly

Ik zie geen hoop in een Trump presidentschap. De mensen die hij aanstelt op belangrijke posities is angstaanjagend. White supremacy at it's finest. :n

Barack Obama heeft in een telefoongesprek met vrijwilligers gezegd dat Michelle en hij, nadat ze uit het Witte Huis zijn, de strijd weer aangaan.

Amanda, heb het niet gezien en ben het ook niet van plan. In een uitgelekt persbericht vraagt Ivanka Trump om media aandacht voor de armband die ze droeg tijdens deze uitzending. Een armband uit haar eigen collectie. Zegt genoeg over wat de Trumps denken over het presidentschap: een marketingtruc. Meer voor hunzelf en minder voor de rest.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:34

Dat is Amerika en dat is altijd zo geweest en zal zo blijven..er zijn maar een paar staten waarin die samenleving verschilt en mensen met elkaar kunnen samenleven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:39

Amerika lijkt me het levensgrote bewijs hoe dingen juist allerlei kanten op kunnen veranderen, en hoe die veranderingen ook weer een andere kant op kunnen gaan. Hoe het niet altijd zo geweest is en zeker ook niet altijd zo hoeft te blijven... maar dat er juist heel veel ruimte is om te veranderen. Zaai je structureel haat en vijandschap, armoede, onzekerheid en geweld, dan is dat wat er ontstaat. Doe je moeite om dat te bestrijden, dan kan het hele andere kanten op gaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:31

Indestal, ik weet niet precies wat je met je opmerking bedoelt maar er gebeurt op dit moment genoeg wat helemaal niet gewoon is voor Amerika, of 'altijd zo geweest.'

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:49

Dani schreef:
Indestal, ik weet niet precies wat je met je opmerking bedoelt maar er gebeurt op dit moment genoeg wat helemaal niet gewoon is voor Amerika, of 'altijd zo geweest.'

Als je terugkijkt in de Amerikaanse geschiedenis is de huidige situatie helaas niet ongebruikelijk. Dat maakt het natuurlijk niet goed, maar Amerika is nooit een "iedereen is gelijk" land geweest, en dat is al zo sinds de Europese kolonisatie. Sinds Trump's verkiezing voelen mensen zich alleen veel vrijer om dat uit te spreken.

Shadow0 schreef:
Amerika lijkt me het levensgrote bewijs hoe dingen juist allerlei kanten op kunnen veranderen, en hoe die veranderingen ook weer een andere kant op kunnen gaan. Hoe het niet altijd zo geweest is en zeker ook niet altijd zo hoeft te blijven... maar dat er juist heel veel ruimte is om te veranderen. Zaai je structureel haat en vijandschap, armoede, onzekerheid en geweld, dan is dat wat er ontstaat. Doe je moeite om dat te bestrijden, dan kan het hele andere kanten op gaan.

Ik hoop dat dit voor veel Amerikanen een wake-up call gaat worden, en dat de mensen die tot nu toe gezwegen hebben zich gaan uitspreken tegen ongelijkheid :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:49

Wat bedoel je precies met 'de huidige situatie?' Welk aspect daarvan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:39

Voor de mensen die zich herinneren dat ik nog al in mijn maag zat met die Trump-stemmende vriend van mij...

Het is op Facebook nu helemaal los gegaan. Een gemeenschappelijke vriend van ons had een fimpje geplaatst over de vergelijking tussen Trump en Hitler. Nou, de Amerikanen gingen helemaal uit hun plaat. Dat het niet te vergelijken was omdat Hitler niet gekozen was en Trump wel... bla bla bla...
Dus ik zeg: Het feit dat Trump wel gekozen is maakt het juist nog enger. Mensen hebben op hem gestemd! Ik vrees echt voor de mensheid en de wereld.

Ik vind dat aspect echt het engste, zoals ik eerder in dit topic ook al heb aangegeven. Ik wist ook wel dat ik hiermee de Trump-stemmers zou raken, maar dit was wel een ideale manier om mijn angst voor hun stemgedrag uit te spreken zonder hen persoonlijk aan te hoeven spreken.

Nou, toen veranderde die vriend van mij in een soort monster. Ik zal niks quoten want dat is niet koosjer, maar dit had ik nooit van hem verwacht. Hij is altijd zo zacht en vriendelijk, de christelijke vredes-soldaat, die altijd conflicten probeert te sussen. Soms zelfs zo erg dat ik dacht: Je mag ook wel eens ergens boos om zijn.

Maargoed, nu is hij dus echt kwaad op mij persoonlijk.

Ik ga verder niet meer in discussie. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Hij geeft ook niet bepaald argumenten waar ik iets mee kan. Ik hoop wel dat hij zich realiseert dat wat hij allemaal toetert gelezen kan worden door al onze vrienden die het over het algemeen niet bepaald met hem eens zullen zijn.

Het opvallende is dat een andere vriend van ons, ook een Amerikaan, die meestal juist de bron van conflicten is, in dit geval juist heel erg zijn best doet om de boel te sussen. Hij woont al erg lang in Nederland en kan denk ik beter door de ogen van een Europeaan kijken. Zo zie je maar...

Overigens heb ik een heel aantal andere Amerikaanse online vrienden van mij geblokkeerd, vanwege dit gedoe, of ik negeer ze bewust. Ik weet hoe ze over Trump denken en ik wil het daar gewoon niet over hebben. Ik kan dan niet meer slapen. Daarmee ben ik wel een hoop online vrienden kwijt. Ik ken ze dan wel niet IRL, maar sommigen ken ik al meer dan 10 jaar, en dan doet het toch pijn om ze opeens niet meer te spreken.

Zucht... Ik hoop echt heel erg dat het allemaal over zal waaien, zowel op politiek vlak als op persoonlijk vlak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:49

Allemaal heel pijnlijk.
Het onbenul ook 'Trump is gekozen, dus anders dan Hiltler' - was dat maar zo.
Naar dat het ook persoonlijke aanvallen en ruzies oplevert. In principe zou juist persoonlijk contact tegenwicht kunnen bieden - de US of A realiseert het zich niet zo vaak, maar 'het is een eiland' met weinig kennis van de rest van de wereld.
Maar als mensen niet meer voor rede vatbaar zijn (...om welke reden dan ook...) houdt het op.
Sterkte!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:12

Dankje, dat had ik even nodig.

Het vervelendste vind ik inderdaad dat er gewoon niet mee te praten valt. Het lijkt wel of die mensen van een andere planeet komen. Je zit gewoon totaal langs elkaar heen te praten.

Dit zou je nog kunnen begrijpen van Amerikanen die bij wijze van spreken hun staat nog nooit uit geweest zijn, maar van Amerikanen die in Europa wonen zou je toch denken dat ze een iets wijdere blik hebben.

Je vraagt je ook af wat voor onderwijs ze hebben genoten. Hebben ze überhaupt wel iets van wereldgeschiedenis gehad, of alleen maar over hun Founding Fathers?

Ik twijfel echt wel aan onze point of view. Hoe kan het dat wij het zo anders zien? Welke informatie missen wij? Zitten we er dan echt zo naast?
Maar met de beste wil van de wereld krijg ik daar geen antwoorden op. Fatsoenlijke antwoorden dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:46

Lindy ik begrijp je helemaal. Ook ik begrijp er niets meer van. Het enige wat we allemaal kunnen hopen is dat jouw vrienden het bij het rechte eind hebben en wij er helemaal naast zitten, want hoe je het ook wendt of keert, Trump zit gewoon komende 4 jaar in het zadel. Hij kan veel, maar niet onbeperkt alles doen, want er is ook nog een (Republikeins congres etc) die hem tegen kunnen houden.
Maar het is griezelig dat verschil van inzicht en zeker erg pijnlijk als het al jaren online bekenden zijn waar je contact me had. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:52

Ik denk dat Nederland aan de ene kant een stuk verder is dan Amerika in het begrijpen van de wereld om ons heen. We zijn over het algemeen een stuk linkser georienteerd, een Obama zou hier echt enorm rechts op het spectrum uitvallen, terwijl het voor Amerikaanse begrippen juist weer een vrij linkse president is. Ik denk dat dat ook de rede is dat veel Europeanen zich goed konden vinden in Bernie Sanders, hij is een stuk linkser dan ze in Amerika gewend zijn en voor ons juist weer veel tastbaarder omdat hij hier ergens links van het midden zou zweven.

Aan de andere kant denk ik dat wat er nu in Amerika gebeurt wel een voorbode is van wat er in Europa gaat gebeuren de komende jaren. Je ziet nu al dat mensen als Wilders en Le Pen hoger en hoger in de peilingen uitkomen.. In Amerika is het de witte mensen gelukt om iemand op de troon te heisen die zo is, de stille meerderheid in Nederland heeft nu het gevoel dat ze zich uit kunnen spreken.

Over de geschiedenis.. Elk land vertelt de geschiedenis vanuit het eigen perspectief. In Nederland leren wij 'wereldgeschiedenis', maar eigenlijk leren we voornamelijk over conflicten en periodes waarin Nederland een actieve rol speelde, en minder over dingen die elders in de wereld gebeuren. Dat egocentrische perspectief is niet per se negatief, want de geschiedenis van je eigen land is immers het belangrijkst, maar het is wel erg nationalistisch en in Amerika komt dat denk ik nog veel meer tot uiting dan het in Nederland komt. Het belangrijkste onderwijs is de geschiedenis van het grote, machtige Amerika. Wat de settlers hebben gedaan om hun land te krijgen is een marginaal onderdeel van de geschiedenis.

Ik denk dat het in ieder geval een grote misstap is om Trump-stemmers (of Wilders, etc etc) weg te zetten als dom. Mijn persoonlijke mening is dat mensen heel goed weten waar deze man voor staat en wat hij doet. Ik denk dat er een groep is die het seksistische en racistische waarderen, maar ook een groep die heel goed kon inzien dat wat hij allemaal voor radicale dingen zegt geen invloed op hunzelf zal hebben maar op minderheden, die in hun ogen minder belangrijk zijn als 'indringers'.

Het lijkt iets heel schokkends, dat hij verkozen is. Ik nam er altijd trots in om te zeggen dat ik niet omging met Wilders-stemmers, omdat ik me zo hard afzet tegen zo goed als alles waar hij voor staat. Maar vergis je niet in de mensen om je heen... Ik kom er nu achter, nu dit soort dingen zich op Facebook afspelen, dat ook ik erg veel mensen in mijn kring hebben die sympathiseren met Wilders, of Trump, of Thierry Baudet, of Jan Roos.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:11

Ik denk zeker ook dat het in Nederland net zo kan gaan. Het is een wereldwijde trend. Kijk naar de Brexit, de president van de Filippijnen, etc. Dat maakt het voor mij extra beangstigend.

Ook ik heb Wilders- en Roosstemmers onder mijn vrienden, maar hun argumenten kan ik nog enigszins volgen, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar ik moet zeggen dat ik er wel eens eentje ontvolgd heb op Facebook, omdat ik gewoon ziek werd van wat hij allemaal postte.

Ik heb mijn hoop gevestigd om David van Reybrouck (hihi, elke bokker wil wel zo'n achternaam :+ ). Hij stelt een nieuwe vorm van democratie voor. Daar zitten natuurlijk ook allerlei haken en ogen aan, maar het is sowieso goed om na te denken over een alternatief, want onze huidige vorm van democratie is duidelijk failliet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:35

Wat ik zelf zo moeilijk vind aan veel dingen is er dat zoveel, nou ja, onverkapte onaardigheid uit spreekt. Ik ben beslist kritisch op allerlei dingen, maar mijn uitgangspunt is toch fundamenteel dat we het samen moeten laten werken, dat we allemaal mensen zijn, en dat we daar ook ontzettend veel mee kunnen bereiken.

En soms dan lees je discussies, en dan lijkt het alleen maar te gaan om het uitleven van boosheid, zonder dat er de bereidheid is om de stap te zetten naar iets positief maken. Ik vind dat zo jammer en zo frustrerend.