Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:03

Hoe zit het nou met die zwarte dozen? Elke keer andere berichten, nu hoor ik weer dat ze kwijt zijn (radio)

Dat er lichamen in een omtrek van 12 kilometer liggen.. Jeetje als ik nadenk hoever het is van hier naar een dorp 12 km verderop dat is een behoorlijk eind..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:09

Gini schreef:
Vandaag vliegt een vriendin naar Sri Lanka. Gek natuurlijk hoe je bij die dingen nu toch denkt: zou je wel gaan? Terwijl er sinds de ramp al gewoon 100'en vliegtuigen veilig aangekomen zijn.

Zo lang als het niet 100% zeker is dat er echt een raket de oorzaak is geweest van deze crash, en die zekerheid is pas na het onderzoek, is de mogelijkheid zeer zeker aanwezig dat het om een technisch mankement gaat. Mocht het wel om een technisch mankement gaan, weet je ook niet of dit technische mankement niet nog een keer de kop opsteekt.

Ik kan me voorstellen dat medewerkers op Schiphol nu anders naar voorbijkomende passagiers kijken. Ik werk zelf bij een bank en heb de eerste aanvragen ook binnen horen komen van het blokkeren van pasjes van overledenen van dit ongeluk, en zo zijn er nog veel meer mensen die hier direct of indirect mee te maken hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-07-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:10

Verschrikkelijk, dit ongeluk.. Is echt niet te bevatten.
4 maanden geleden ben ik met precies dít toestel ook naar Maleisië gevlogen. Ik schrok dus vreselijk dus toen ik dit hoorde. Je ziet maar zo dat je met vliegen nooit weet wat er gaat gebeuren.. Geeft mij toch een gek gevoel dat ik maar zo in dat vliegtuig had kunnen zitten.
Strekte aan familie en vrienden van de slachtoffers. Y;(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:11

Vjestagirl schreef:
vuurneon schreef:
Lijkt mij wel heel moeilijk voor de nabestaanden als je je dierbare niet meer kunt zien. Nu kunnen ze met reconstructie nog prachtige dingen doen, maar als het té erg is met het lichaam of gebrek aan lichaamsdelen of door ontbinding tja... Je ziet je geliefde niet meer terug. Je moet maar aannemen dat hij/zij ook echt in die kist ligt.

Ik weet niet of ze het echt kunnen verbieden, het zien van een lichaam. Ik kan me wel voorstellen dat ze het héél sterk afraden, want het kan niet leuk zijn om je geliefde te zien zoals ze eruit zien nadat ze 10km gevallen zijn.

Ja, ze kunnen het verbieden. Er is een aantal jaar geleden een collega van me omgekomen tijdens een bergwandeling. Zijn vader was aanwezig toen hij van de berg naar beneden viel en heeft hem nooit meer mogen zien. Hoe hard hij daar ook voor gevochten heeft. Omdat er een behoorlijke tijd overheen ging voor het lichaam vrijgegeven werd om naar Nederland te gaan (volgens mij was dat een week of 2), was het in Nederland ook niet meer mogelijk om hem nog te zien.

Waar wij ons ook een beetje aan "stoorden" (bij gebrek aan een beter woord) was dat de passagiers van de volgende vlucht ondervraagd werden. Niemand dacht aan het cabinepersoneel van die vlucht. Die moesten "gewoon" weer aan het werk, terwijl ze net 17 collega's en vrienden waren verloren. Ik weet hoe zwaar het is om aan het werk te gaan terwijl je net 1 collega kwijt bent, laat staan 17. Mijn gedachten zijn dus ook zeker bij hun.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:22

Besef wel dit land en deze streek niet is toegerust is op dit soort dingen. Mensen hebben geen idee wat ze moeten doen. Ze laten zich dus sturen door emoties. En dat kan best breed uitpakken.

Voor de separatisten betekend dat dat ze kunnen proberen hun daden te bedekken. Niet alleen omdat ze niet willen dat mensen negatief tegen hun gevecht aankijken, maar ook omdat het psychologisch gezien best zwaar is om te moeten toegeven dat je 300 onschuldige mensen hebt gedood. Een vlucht uit de werkelijkheid. Dit zijn geen getrainde militairen (en die hebben ook moeite met dood)...

De mensen zelf die vaak arm zijn en zwaar gelovig. Het hoort geen mensen te regenen uit de lucht. Dat is niet gods wil. Doden horen begraven te worden en kinderen horen volwassen te worden. Dat is de groep die nu opzoek is naar lichamen, die net zo hard huilt als wij. Ze veroordelen het geweld. Maar zijn er alleen maar in betrokken omdat ze niet weg kunnen uit de situatie waarin ze zitten. Eerder schonken we ook maar wat weinig mensen aandacht aan hun hulproep.

En dan is er nog de groep mensen die roept: "het westen heeft alles, wij hebben niks" Besef dat dit de oorsprong is van het hele conflict in die regio. De mensen die graag bij het westen willen horen, het zou ze rijkdom bieden versus de mensen die kiezen voor het vertrouwde bekende Rusland.
Dit zijn de mensen die in de wrakstukken zoeken naar bruikbare dingen. Soms gecombineerd met mensen die 'slim' zijn en een kans zien om hun eigen armoede (tijdelijk) te verminderen.

Al die partijen zijn dan nog eens samengevoegd in een machtsspel. De eigen regering die het wrak gebruikt om een staakt het vuren te krijgen (en meteen een groot deel van het gebied en grensovergangen terug), Rusland die probeert te roepen dat dit nooit gebeurd was als het westen zich niet met hun Oostblok had bemoeid...
Dit is de reden dat berging en veiligstelling nu niet lukt. Het zou makkelijker kunnen. Als separatisten en Oekraine een vn-vredesmacht zou toelaten. Maar dat zal niet zo makkelijk zijn. Voor nu moeten we hopen dat de lichamen in ieder geval gerespecteerd zullen worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:22

labyrinth schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat die separatisten die lichamen gewoon weghalen om een begin te maken met opruimen.
Er moet gewoon zo snel mogelijk een forensisch identificatie team bij die lichamen kunnen. Hoe langer die lichamen daar in ongekoelde staat liggen, hoe moeilijker hun klus gaat worden.

Hoewel ik dit dan wel erg frappant vind, getweet door Olaf Koens, de correspondent van RTL Nieuws:
"Er zijn geen experts, geen rampendeskundigen, geen internationale onderzoekers, geen politici. Alleen rebellen en de lokale brandweer".

labyrinth

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:26

Nop, maar daarom, er moet zo snel mogelijk een team bij kunnen komen. De filmpjes die ik zie van die separatisten geven mij niet het idee dat hier sprake is van bodysnatching, dat heeft geen enkel nut. Alleen zijn zij niet de groep die de lichamen moeten gaan bergen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:29

Tigress schreef:
drawerlover schreef:
Vraagje kan iemand een filmpje sturen van dat het vliegtuig neerstort ofzo. Dat ik dan bv lijken zie daar trek ik mij nooit niks van aan, inprincipe kan ik daar wel tegen. Het is niet smakelijk maar sommige mensen hebben er elke dag mee te maken...

zoek zelf even op internet? :?
daarbij is er, voor zover ik weet, geen filmpje van het vliegtuig in de lucht vastgelegd..
De filmpjes die ik tot nu toe voorbij heb zien komen waren van een oude crash of bewerkt.

Die is er inderdaad niet. Er is alleen een filmpje waarbij je in de verte de ontploffing na impact ziet, maar niet het neerstorten zelf.
En dat filmpje wat jij (@Tigress dus nu) denkt dat bewerkt is, is helaas niet bewerkt. Ook dat is een echte crash waarbij 7 mensen het leven verloren. Kan me voorstellen hoor dat veel mensen denken dat het nep is, maar zo ziet het er dus uit als een vliegtuig geen lift meer heeft en geen voorwaartse beweging meer heeft. Bij dat vliegtuig was de lading in het ruim losgeschoten tijdens het opstijgen, waardoor alles naar de staart toe schoof. Vliegtuig verloor daardoor snelheid en daarmee dus ook zijn liftvermogen. En ja dan vallen ze als een baksteen naar beneden.

Verder vind ik het ziek dat deze ramp dooor sommige wereldleiders gebruikt word voor hun eigen politieke agenda;
Obama met zn vingertje naar de Russen. Ja de Russen hebben de seperatisten bevoorraad en waarschijnlijk ook getraind. Maar is niks anders dan wat de Amerikanen hadden gedaan als zij in de schoenen van Rusland hadden gestaan. Of vergeten we maar even dat Ayatollah Khomeini in Iran door de Amerikanen aan de macht is geholpen; indirect zijn de Amerikanen er dus verantwoordelijk voor dat daar de shariawet geld. Saddam Hoessein in Irak; wie denk wie die man op de hoogste zetel heeft geholpen dan? Juist de Amerikanen. Kunnen we dus ook stellen dat Amerika schuldig is geweest aan de wreedheden die die man in de jaren daarna heeft uitgevoerd.
Als we het dus allemaal net zo zwart-wit gaan bekijken zoals Obama dat nu doet met deze ramp. Maar ja; Amerika zit er niet op te wachten dat Rusland veel vriendjes heeft.
Hypocrisy ten top dus.
Rusland staat natuurlijk ook te trappelen om de Oekraïeners de schuld te geven, want dat sterkt hun en de seperatisten weer om dat gebied bij Rusland in te lijven.
Maar ook de Oekraïene zelf heeft een politiek belang dat de uitkomst zegt dat Rusland mede schuldig is, het bevel gegeven tot neerhalen van vracht/militaire vliegtuigen zelfs ; dat zou hun (pragmatisch gezegd dan) eigenlijk wel goed uitkomen, want dat betekend vn hulp om het conflict voor eens en voor altijd de kop in te drukken.

Mijn mening; ik vertrouw geen van deze drie dat zij in staat zullen zijn om een objectief en eerlijk rapport over deze ramp samen te stellen en vind het dan ook heel goed dat er een internationaal onderzoek komt met hopelijk sowieso geen partijen die politieke belangen hebben; wat dus Rusland en Amerika sowieso uitsluit.
Een echt onafhankelijk onderzoek dus. Uit respect voor de 295 mensen die donderdag een gruwelijk lot tegemoet gingen. DIE mensen en hun directe nabestaanden verdienen de waarheid. Niet die politici die elkaar bekant verdringen om met beschuldigende vingertjes naar de ander te kunnen wijzen.

Bij deze wil ik dan nog heel veel sterkte toewensen aan diegenen die donderdag iemand verloren heeft Y;(

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:32

Gini schreef:
Vandaag vliegt een vriendin naar Sri Lanka. Gek natuurlijk hoe je bij die dingen nu toch denkt: zou je wel gaan? Terwijl er sinds de ramp al gewoon 100'en vliegtuigen veilig aangekomen zijn.

Ik had vrijdagochtend het zelfde gevoel: ik vlieg volgende maand naar Egypte en er ging een koude rilling over me heen.

Het is niet zeker wat er gebeurd is en het vliegen is nog steeds veilig.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:34

Ik denk dat de pro russen sowieso de eindschuldigen gaan zijn, en ik hoop dat de vinger naar de juiste kant word gewezen. En niet dat de geschiedenisboeken binnen 50 jaar dingen moeten rechtzetten.

Ik vind het echt erg dat deze mensen hun leed als politiek propaganda wordt gebruikt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:35

Rienn schreef:
Gini schreef:

Ik had vrijdagochtend het zelfde gevoel: ik vlieg volgende maand naar Egypte en er ging een koude rilling over me heen.

Het is niet zeker wat er gebeurd is en het vliegen is nog steeds veilig.

Maar je stapt toch ook in je auto? Elke tien minuten? gebeurt er wel ergens een dodelijk auto ongeluk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:36

Het spiit me erg maar er moet toch onderzoek gedaan kunnen worden. Nu worden ze gewoon weggestuurd met de woorden van maak masr een nieuwe afspraak met de commandant, terwijl er lichamen en spullen liggen van Nederlandse mensen. Het is allemaal al heel tragisch voor de nabestaanden, ik vind het echt te zot voor woorden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:37

Brrr..vandaag via social media vernomen dat een oud klasgenootje van mij in dat vliegtuig zat (basisschool tijd). Vreselijk....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:38

Furrow schreef:
Ik denk dat de pro russen sowieso de eindschuldigen gaan zijn, en ik hoop dat de vinger naar de juiste kant word gewezen. En niet dat de geschiedenisboeken binnen 50 jaar dingen moeten rechtzetten.

Ik vind het echt erg dat deze mensen hun leed als politiek propaganda wordt gebruikt.

Precies; dat bedoel ik dus :) Jij verwoorde het een stuk korter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:39

Waarom accepteert de nl regering dat er niks gedaan wordt? Dat hun inwoners, en tal van anderen al zeg 36 uur in de brandende zon in een veld liggen te vergaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:41

LadyMadonna schreef:
Waarom accepteert de nl regering dat er niks gedaan wordt? Dat hun inwoners, en tal van anderen al zeg 36 uur in de brandende zon in een veld liggen te vergaan?

Omdat je niet zomaar een ander land, een actieve oorlogszone, in kan gaan en daar de boel kan gaan regelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:42

Dat vind ik dus ook. Ik zeg niet dat ze de boel maar gelijk moeten platbombarderen maar ze mogen toch wel wat meer ballen tonen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:42

LadyMadonna schreef:

helemaal met je eens... ik kan het ook niet bevatten. Las net ook dat er door rebellen al diverse lichamen zijn weggehaald, blijkbaar om bewijsmateriaal te verdoezelen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:43

eridinges schreef:
LadyMadonna schreef:

helemaal met je eens... ik kan het ook niet bevatten. Las net ook dat er door rebellen al diverse lichamen zijn weggehaald, blijkbaar om bewijsmateriaal te verdoezelen.

Zegt de Oekraïense regering, terwijl daar niks van is aangetoond.
Toch dat ik kan vinden :)

Niet vergeten dat het heel positief is voor deze mensen dat de (pro) russen als onmensen worden gezien.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:45

Dat de VN dit blijft toelaten dat ze weggestuurd worden. Binnenkort, als het niet al zover is in de hitte daar, zijn de lichamen zelfs niet meer herkenbaar.

Ze moeten gewoon toegelaten worden om te onderzoeken. Putin wou graag dat een derde partij het onderzocht, Oekraine ook, waarom blijven de Separtisten een probleem? Naast dat het gewoon ziekelijk is dat ze geweigerd worden, is het ook ontzettend onrespectvol.

Oorlog moet er niet komen, maar er moet wel IETS gebeuren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:45

OVSE heeft juist verklaard dat de rebellen enkele lichamen naar de grens tot waar de OVSE waarnemers mogen komen zijn gebracht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:46

Vjestagirl schreef:
LadyMadonna schreef:

Omdat je niet zomaar een ander land, een actieve oorlogszone, in kan gaan en daar de boel kan gaan regelen.

Maar die mensen liggen daar... Vaders, moeders, kinderen....
En mensen daar hebben vrij spel om dingen weg te halen.
Stel dat er overblijfselen van een raket waren, dan zijn die al lang en breed weg...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:47

LadyMadonna schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar die mensen liggen daar... Vaders, moeders, kinderen....
En mensen daar hebben vrij spel om dingen weg te halen.
Stel dat er overblijfselen van een raket waren, dan zijn die al lang en breed weg...

Ja dat is zo. En toch kan dat niet, hoe hard het ook is. Je kunt niet zo je experts een oorlogsgebied in sturen. Je kunt je leger niet zomaar een ander lang in sturen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:47

"Gewoon daarnaartoe gaan" zou ontzettend dom zijn. Waarschijnlijk worden ze als irritante muggen fijngeknepen. De Nederlandse overheid is ongetwijfeld bezig met een plan van aanpak, maar zij weten ook dondersgoed dat het zinloos is om daar zomaar naartoe te gaan. Ze gaan echt niet aan de kant voor iemand die beweert de Premier van Nederland te zijn.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:48

Douraque schreef:
OVSE heeft juist verklaard dat de rebellen enkele lichamen naar de grens tot waar de OVSE waarnemers mogen komen zijn gebracht.

Heel leuk maar ze lichamen moeten juist op hun plaats blijven, en eerst onderzocht worden wat betreft bewijzen van impact enzvoort.