Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

FaberSmid

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:00

faye hoe komt het dat de politieke partij nog maar een paar jaar geleden verplicht is vrouwen hun stemrecht te verlenen? En dat het dit jaar verplicht is vrouwen, toegang tot de partij te verlenen? Hoe is het mogelijk dat al die jaren een politieke western gelovige partij, vrouwen discrimineert en van hun rechten onthoudt?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:00

hoi jesser.

thnx voor je bericht.

ik begrijp wat je bedoeld.

maar mijn visie is dus dat de islam te beleiden in ieder land, iedere tijd, onder ieder volk. want het is een duidelijk systeem en leidraad voor het leven, toch is het echt voor iedereen te volgen. (het lijkt misschien allemaal moeilijker dan het is. het lijken zoveel regeltjes, maar eigenlijk is het allemaal heel logisch) het is natuurlijk in een bepaalde tijd en bij een bepaald volk ontstaan, dat klopt, en bepaalde verzen uit de qoran waren een inspeling op een gebeurtenis in die tijd. maar die zijn ook vandaag nog een hele mooie boodschap. de islam is ook voor de gehele mensheid is, dat is 1 van de boodschappen. ik persoonlijk vind de islam prima toepasbaar in deze 'moderne tijd'. eigenlijk zijn alle verzen uit de Qoran tot de dag van vandaag nog te gebruiken en toepasbaar. maar de betekenis die het op dat moment had (wanneer het werd geopenbaard) is misschien nu anders. nu kunnen we het gebruiken voor bv vergelijkbare situaties of de boodschap achter een verhaal. (moeilijk uit te leggen, volg je me nog?).

ik vind het ook jammer te zien dat sommige religies 'veranderen'. dit is ook een groot verbod in de islam. de wereld veranderd, mensen veranderen, maar de islam is (in de islam) voltooid en volmaakt en heeft het dus niet nodig om aangepast te worden. daarbij is de Qoran het letterlijke woord van God, geen mens heeft dus het recht om deze woorden te veranderen/vervangen/verwijderen, dat is echt een grote zonde in de islam. de islam heeft ook de boodschap dat de religie nu volmaakt is (dus na de profeet, hij was de laatste, de religie die abraham, noah, mozes en jezus bracht is nu voltooid, hierna zal er geen boodschapper meer komen).

het is gewoon erg jammer dat door een aantal gebeurtenissen 'het westen' en de 'islamitische wereld' tegenover elkaar is komen te staan. maar de islam opzich vind ik een heel mooi en toepasbaar iets. de religie heeft niet de bedoeling om het moeilijk te maken voor mensen, maar juist makkelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:05

Jesser schreef:
Heden te dagen heeft men dit weer aangepast om toch mensen bij het geloof te houden, omdat de kerken leegliepen. Ergens terecht, daar men veranderd, en normen en waarden ook.. Wat een paar eeuwen geleden normaal was, is nu in onze huidige denken en ontwikkelingen niet meer zo normaal of vanzelfsprekend.
Mede is dat ontwikkeling, evolutie, zelfstandigheid van de mens. De tegenwoordige vrouw is niet meer afhankelijk van de tegenwoordige man..Paar eeuwen geleden wel, wat zestig/zeventig jaar geleden werd er nog getrouwd om financieel zeker te zijn.. (tegenwoordig ook wel, maar daar zitten andere reden achter, materialisme voor een ding)

Ik kan mij niet herinneren dat de bijbel de laatste tijd is aangepast.
Ik ben oa getrouwd voor financiële zekerheid (1ste plaats is liefde natuurlijk), maar dat is absoluut niet voor materialisme.

Het is gebleken dat de kerken, met hun donder en hel preken, tegenwoordig op het gros van de mensen niet meer werkt... Inmiddels kijkt men verder dan de neus lang is en men is niet meer zo bang voor de hel..
Het ligt eraan naar welke kerk je gaat, maar de meeste preken al tijden over hoop en liefde.

Net zoals dat met de mensen van het kerkelijk geloof gebeurde.. Massaal begonnen ze zich af te wenden van de kerk..
Ehhh massaal af te wenden van de kerk? Hier zijn de kerken nog steeds vol.

Je weet wat er met de maatschappij is gebeurd, door met de wettelijke regels soepeler om te gaan.
Iedereen roept om een strengere aanpak van mensen die regels overtreden, want het wordt nu een zooitje.
Zo zie ik dat ook met de kerkelijke regels

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:05

faye schreef:
jameyskatje schreef:
ik gebruik wat ik heb geleerd op opleidingen en cursussen, bij lezingen en van gespekken met nationale en internationale imams. ook komt mijn informatie uit sharia en fiqh boeken betreft de islam. natuurlijk heb ik ook de qoran gelezen en al heel wat hadith (overleveringen). in de islamitische wereld bestaat er geen discussie over, over de verplichting van de hoofddoek. als er moslims zijn die iets anders bepleiten denk ik dat ze te weinig kennis hebben over hun geloof, door iemand verkeerde informatie hebben gekregen of de regels verdraaien uit eigen belang. de islamitische jurispundentie is er niet 'draaikonterig' over.

ik heb er echt al zoveel over geschreven, ik wil dit onderwerp nu eigenlijk niet terug halen.

Dus moslima's die geen hoofddoek dragen hebben minder kennis van hun geloof dan jij? Daar stel je nogal wat zeg!

nee hoor, je kan het wel weten (dat het verplicht is) maar er dan alsnog voor kiezen het niet te dragen.

ik heb genoeg vriendinnen die geen hoofddoekdragen., moeten ze zelf weten. maar ze ontkennen de verplichting niet

(nog steeds heb ik het gevoel dat jij mijn berichten dus niet lees. want dit heb ik al 10x aangegeven. ik wil dus ook niet verder praten over de hoofddoek op dit moment. dit heb ik al zeer uitgebreid behandeld. voor persoonlijke zaken kan je me pb-en faye.. )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:07

faye schreef:
De katholieken vallen wel mee. de SGP heeft niet voor niets een draai om de oren gekregen.

Precies: de SGP heeft een draai om de oren gekregen van onze politiek omdat ze zelf nog steeds dat onderscheid maken. Iets wat tzt ook bij een moslimpartij mag gebeuren. Maar de katholieken vallen wel mee? Je mag als vrouw nog geen pastoor worden. Hoezo is dat beter?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:08

de moslimpartij hebben gewoon vrouwen op hun lijst hoor. alhoewel ik de moslimpartij opzich een nutteloos iets vind

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:10

Snoevie schreef:
Brainless schreef:
@Faye
Mijn oma vind mij ook minder "goed" gelovig omdat ik een broek draag.
Dit wil niet zeggen dat ik niet welkom ben of dat zij mij niet respecteert.

Ik zie het probleem niet.....

voel jij je niet ongemakkelijk bij je oma,omdat je weet dat ze jou minder goed gelovig vind?

puur nieuwsgierigheid,ik probeer me dat gewoon voor te stellen.

en ik snap ook wel dat als je voor een geloof gaat,je dat zo volledig mogelijk wil doen

Nee ik voel mij niet ongemakkelijk bij mijn oma (en opa;) ), ik houd er wel rekening mee als hun een feest geven, dan trek ik wel een rok aan.
Maar normaal niet (en ik kom er een paar x per week). Ze hebben weleens gezegd dat ze het jammer vinden dat ik een broek draag, maar ze hebben daar nooit over door lopen "zeuren". Ik kan altijd fijn met ze praten over van alles, ze staan nog helemaal in de wereld en vinden het leuk om over veel dingen te praten en te discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:13

jameyskatje schreef:
faye schreef:

Dus moslima's die geen hoofddoek dragen hebben minder kennis van hun geloof dan jij? Daar stel je nogal wat zeg!

nee hoor, je kan het wel weten (dat het verplicht is) maar er dan alsnog voor kiezen het niet te dragen.

ik heb genoeg vriendinnen die geen hoofddoekdragen., moeten ze zelf weten. maar ze ontkennen de verplichting niet

(nog steeds heb ik het gevoel dat jij mijn berichten dus niet lees. want dit heb ik al 10x aangegeven. ik wil dus ook niet verder praten over de hoofddoek op dit moment. dit heb ik al zeer uitgebreid behandeld. voor persoonlijke zaken kan je me pb-en faye.. )

Nu zeg je weer wat anders. Jij beweert dat iemand die niet voor de hoofddoek kiest, of niet voldoende weet, of de boel in eigen belang verdraait. Misschien ben jij wel degene die de zaken fout interpreteert? Wel eens als mogelijkheid overwogen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:14

jameyskatje schreef:
ik vind het ook jammer te zien dat sommige religies 'veranderen'. dit is ook een groot verbod in de islam. de wereld veranderd, mensen veranderen, maar de islam is (in de islam) voltooid en volmaakt en heeft het dus niet nodig om aangepast te worden. daarbij is de Qoran het letterlijke woord van God, geen mens heeft dus het recht om deze woorden te veranderen/vervangen/verwijderen, dat is echt een grote zonde in de islam. de islam heeft ook de boodschap dat de religie nu volmaakt is (dus na de profeet, hij was de laatste, de religie die abraham, noah, mozes en jezus bracht is nu voltooid, hierna zal er geen boodschapper meer komen).

Dat is dus het hele grote verschil tussen koran en bijbel.
Zoals mijn Godsdienstleraar zei 'de Koran is een dictee, de bijbel een opstel'.
Jullie geloven in de letterlijkheid van de Koran, Christenen geloven dat de bijbel weliswaar is geïnspireerd door God maar geschreven door mensen.
Dat maakt het mogelijk de bijbelse teksten in hun historische context te plaatsen.

In de bijbel staat nl. heel duidelijk dat vrouwen hun haren dienen te bedekken.
Dat vind je trouwens nog steeds terug in strengreformatorische kringen waar op zondag een hoed wordt gedragen (dat was trouwens 50 jaar geleden voor iedereen heel normaal) en in de gewoonte om als bruid een sluier te dragen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:16

ik zeg helemaal niets anders faye. lezen en begrijpen. ik spreek over religieze verplichting en regel en over de persoonlijke keus en verantwoordelijkheid, 2 verschillende zaken. nogmaals. als je het niet snapt, vraag verduidelijking, gelieve via pb want dit loopt straks uit tot een persoonlijke ruzie tussen ons beide (van mijn kant namelijk grote iritatie doordat je steeds op mij quote op een negatieve en woord-verdraaiende manier.)
ik probeer het verder netjes te houden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:19

@beantje: daar zit zeker wat in. het klinkt een beetje zwart-wit, maar ik begrijp de bedoeling wel.

-------

wat vinden jullie overigens hiervan? ik weet dat er veel erge dingen gebeuren naar moslims toe, maar ook door moslims zelf. daar wil ik de discussie niet over voeren. maar dit heeft mijn maag toch wel even omgedraaid. vind het zo jammer allemaal : ( moet het nu zo in nederland : (

Citaat:
ROOSENDAAL - Onbekenden hebben aan de gevel van een slooppand aan de Burgemeester Schneiderlaan in Roosendaal een dood schaap opgehangen.

Op de vacht van het schaap stond met groene verf de tekst 'No Mosk', geen moskee. Dat maakte de politie zaterdag bekend. Op het terrein waar het slooppand staat is de bouw van een moskee voorzien.

Volgens de politie moeten bij deze actie meerdere mensen betrokken zijn geweest, gezien de positie van het dier en zijn gewicht. Het schaap hing op een hoogte van vier tot vijf meter met de kop omlaag. Het dier was aan een spanband bevestigd.

Brandweerlieden hebben het dode dier naar beneden gehaald. De politie heeft zaterdagochtend een buurtonderzoek gehouden. "Dit heeft nog geen concrete informatie over de mogelijke daders opgeleverd", aldus de politie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:20

Ik las het ook en dacht precies hetzelfde. Smakeloze actie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:23

jameyskatje schreef:
in de islamitische wereld bestaat er geen discussie over, over de verplichting van de hoofddoek. als er moslims zijn die iets anders bepleiten denk ik dat ze te weinig kennis hebben over hun geloof, door iemand verkeerde informatie hebben gekregen of de regels verdraaien uit eigen belang.

Dit noem ik puur fundamentalisme.

Jíj zegt dat er geen discussie over is, maar dat is er wel degelijk.
Jíj stelt dat een moslim die er anders over denkt, te weinig kennis hebben of de info verdraaien.

Kan je niet accepteren dat er interpretatieverschillen bestaan?

Wat betreft dat schaap, dat is natuurlijk een walgelijke actie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:23

arm schaap. dat was het eerste wat ik dacht. maar nu ik verder denk.. gezelligheid heerst wel daar. men haat tegenwoorden zo erg de ander. ik vind het altijd mooi om te zien dat kerken en moskeeen hun deuren openen dmv open dagen, markten etc.. dan is het altijd zo gezellig en denk ik 'eigenlijk gaat het best wel goed in ons landje', maar als ik dit dan weer lees kan ik niets anders dan teleurgesteld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:24

jameyskatje schreef:
ik zeg helemaal niets anders faye. lezen en begrijpen. ik spreek over religieze verplichting en regel en over de persoonlijke keus en verantwoordelijkheid, 2 verschillende zaken. nogmaals. als je het niet snapt, vraag verduidelijking, gelieve via pb want dit loopt straks uit tot een persoonlijke ruzie tussen ons beide (van mijn kant namelijk grote iritatie doordat je steeds op mij quote op een negatieve en woord-verdraaiende manier.)

Het gaat misschien helemaal niet om keus, misschien leer jij het wel verkeerd. Ik vind jouw houding nogal arrogant, je beweert zelfs dat een marokkaanse, in een islamitisch land de boel verdraait of niet genoeg weet omdat ze geen hoofddoek draagt. Daarom kan ik jou niet serieus nemen, sorry.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:26

beantsje, heb je de andere pagina's doorgelezen? de hoofddoek is echt geen onderwerp van discussie. tenminste in het soenisme (deze stroming volgt dus de sunnah van de profeet. de meeste moslims in nederland zijn soenniet) in andere stromingen bestaat deze discussie wel. maar met de islamitische wereld bedoel ik uiteraard het soenisme (dacht dat dat vanzelfssprekend was, maar misschien hierom de verwarring?)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:27

faye schreef:
jameyskatje schreef:

Het gaat misschien helemaal niet om keus, misschien leer jij het wel verkeerd. Ik vind jouw houding nogal arrogant, je beweert zelfs dat een marokkaanse, in een islamitisch land de boel verdraait of niet genoeg weet omdat ze geen hoofddoek draagt. Daarom kan ik jou niet serieus nemen, sorry.

en weer verdraai je mijn woorden faye.

nogmaals. de pb staat open. als je problemen met mij als persoon hebt... dan wil ik je alles nogmaals uitleggen

en misschien kan je de vragen van medebokkers ook beantwoorden(zie bovenaan de pagina) ipv enkel op mij te spelen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:38

Ik snap niet helemaal waarom er een schaap opgehangen is. Als men echt een statement had willen maken had men een varken opgehangen. Maar is natuurlijk een walgelijke actie waarvan ik hoop dat het anderen niet inspireert.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:00

In de Bijbel staan nou ook niet bepaald vrouw vriendelijke passages.
Het volgende staat daar: nog uw vrouw os of ezel.
Wat moet men met zo´n zin.
Nee kijk naar de Rooms Katholieken, hoe lang houden zij al vrouwen onderdrukt?
Denk dat wij eens opener moeten zijn naar andere geloven.
Dat de Islam de hele wereld wil veroveren?
Kijk naar de Kruistochten, kijk naar de zendelingen.
Wat hebben wij gedaan met andere gelover, vertrapt zoals bij de Indianen.
Bij de kolonialiseringen moesten ze allemaal "ons" geloof beleiden.
Wanneer een koning een ander geloof had, dan moest men zijn geloof overnemen.
Nee weg die vinger naar anderen, kijk eerst naar u zelf.
En wanneer men werkelijk zo´n liberaal land is, dan niet alleen in woorden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:03

jameyskatje schreef:
.......daarbij is de Qoran het letterlijke woord van God, geen mens heeft dus het recht om deze woorden te veranderen/vervangen/verwijderen, dat is echt een grote zonde in de islam. de islam heeft ook de boodschap dat de religie nu volmaakt is (dus na de profeet, hij was de laatste, de religie die abraham, noah, mozes en jezus bracht is nu voltooid, hierna zal er geen boodschapper meer komen).

Dat is misschien wel wat ik het meest ingewikkelde vind aan de koran; het impliceert dat er een absolute waarheid is. Ëén van de grootste verworvenheden van de westerse democratie vind ik juist dat wordt erkend dat er meer waarheden kunnen zijn. De idee dat er één waarheid is plaatst die waarheid (en daarmee moslims die volgens de koran leven??) bóven andere geloven, levensovertuigingen enz.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:05

Professor schreef:

Klopt...maar we zijn nu toch ook niet echt meer trots op de kruistochten en het kolonialsme?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:41

faye schreef:
jameyskatje schreef:

faye misschien doet het aan mij liggen, maar ervaar uw schrijven wel aan persoonlijk aanvallend en beledigend?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:32

Professor schreef:

Dankje voor deze wijze woorden. Ik ben het hier 100% mee eens en zou bovenstaande wel in héél veel topics kunnen kopieren en plakken. Wij als christen samenleving, (historisch gezien dan he ;) voordat jullie allemaal gaan zeuren over nl is een multikulti land ;) ) wij zijn nét zo schuldig. Jihad of kruistocht, mensen afslachten is mensen afslachten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 02:23

Faye. Ik heb dit gesprek over de verplichting van de hoofddoek een paar pagina's geleden ook al met JK gehad. Ik snapte haar namelijk verkeerd. Er zit een verschil in de verplichting vanuit een geloof. (Zo heeft elk geloof bepaalde leefregels) en de persoonlijke verantwoordelijkheid van een persoon. Dat er religieuze regels bestaan wil nog niet zeggen dat elk religieus persoon geen eigen verantwoordelijkheid heeft om zelf met deze regels om te gaan. Dat is wat mij duidelijk werd. Wat ik verkeerd begreep. Toch JK?

Overigens. Beantsje. Even een reactie op jou bericht. Het protestantisme neemt de Bijbel ook letterlijk.

Echt een ontzettend nare actie met dat schaap. Ik kan daar echt verdrietig van worden. Niet eens zozeer de actie zelf maar meer wat dat zegt en betekend wat betreft de verdraagzaamheid. Ik snap echt niet wat voor last je kunt hebben van een moskee...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:45

FaberSmid schreef:
faye hoe komt het dat de politieke partij nog maar een paar jaar geleden verplicht is vrouwen hun stemrecht te verlenen? En dat het dit jaar verplicht is vrouwen, toegang tot de partij te verlenen? Hoe is het mogelijk dat al die jaren een politieke western gelovige partij, vrouwen discrimineert en van hun rechten onthoudt?

Ben wel benieuwd naar uw reactie en van anderen?