Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:01

katiavl schreef:
en het is bewezen dat heel veel tandproblemen longproblemen hartproblemen door roken te maken hebt, of je nu wilt blijven beweren dat roken niet slecht is ondanks klasse a stop te zijn Lachen

Je hebt mij nergens zien beweren dat roken niet slecht is voor de gezondheid dus wil je me die woorden aub ook niet in de mond leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:09

ThePast03 schreef:
Vraag me af wat je wilt bereiken met je posten Slimmerik. Rokers zijn laagopgeleid en wonen in achterstandsbuurten, groeien op in gezinnen die roken.
Gevangenen roken meer....

Dit is idd niet de bedoeling van dit topic ommet opleidingen en intelligentieniveaus te gaan gooien,
daar zijn we al meerdere malen in dit topic voor gewaarschuwd door de modjes;
we moeten elkaar in elkaars waarde laten.

En volgens mij is dat ook een mooie poos best wel goed gegaan vanavond Lachen
Laten we dat zo houden.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 05:50

Toevallig gisteravond een heel gesprek gehad met een cafehouder over het nieuwe rookbeleid. Zijn visie: er wordt een verplichting opgegeven om een rokersplek aan te geven. Als je een cafe hebt van 200 vierkante meter met 20 vierkante meter bar, kan je dus van 180 vierkante meter een rokersruimte maken, mits er voldoende afzuiging is. Horeca heeft dus ook al een hele eigen invulling gegeven aan het nieuwe rookbeleid...Nou zei hij het met een glimlach, dus je moet het wel met een korreltje zout nemen. Zeker voor wat betreft de afmetingen. Maar het gaat wat mij betreft om de houding van horeca-eigenaren ten opzichte van het aankomende beleid. Maar theoretisch gezien zou dat dus mogelijk zijn, of begrijp ik het verkeerd?

De cafehouder in kwestie is actief roker, maar zijn vriendin zeker niet. Toch ziet ook zij op tegen het nieuwe rookbeleid. En dat is niet alleen omdat vriendlief straks met enige regelmaat naar buiten gaat om te roken, ook zij bang zijn voor een (periode) terugval in inkomen, terwijl ze er wel met 2 volwassenen en 2 kinderen van moeten leven.

Overigens rookt ook het hele personeelsbestand, ze hebben 6 mensen in dienst. Als ik er zo over nadenk: hoeveel procent van het horecapersoneel zou er roken? Vrijwel iedereen die ik ken en in de horeca werkt, rookt ook. Ik heb het dan niet alleen over barpersoneel, maar ook over keukenpersoneel en bediening. Aangezien de maatregel onder andere in het leven is geroepen om horecapersoneel te beschermen tegen meeroken....over hoeveel mensen zou dit gaan, als je de medewerkers die toch al roken niet mee telt? Iemand hier al cijfers van gezien? (Niet vervelend bedoeld, maar ik wil dus alleen weten hoeveel mensen niet roken, maar wel in de horeca werken. Dus ik wil niet weten hoeveel mensen een longaandoening hebben en nu niet uit kunnen gaan, of werken in de horeca, vanwege het rookgedrag)

Maar goed, ben een beetje gaar en moet nu mn paard gaan vlechten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:55

ThePast03 schreef:
Vraag me af wat je wilt bereiken met je posten Slimmerik. Rokers zijn laagopgeleid en wonen in achterstandsbuurten, groeien op in gezinnen die roken.
Gevangenen roken meer....

Denk je nu echt dat de rokers in dit topic ineens hun sigaret uitdrukken en stoppen met roken?
Of dat we ons nu tweederangs burgers gaan voelen?
Zo dom en laagopgeleid zijn ze nu ook weer niet. Lachen

Nee, natuurlijk niet. Ik weet dat je fervente rokers niet met een lapje tekst van het roken af kunt krijgen. Het gaat gewoon om de hinder die ze veroorzaken. Of eigenlijk gaat het in dit topic om de hinder die niet rokers de rokers bezorgen.

Maar als dat gebeurt met de argumenten dat het op doktersadvies moet en dat bier alleen lekker is met een sigaret en dat je alleen kunt luisteren naar muziek met een sigaret op je lip dan ga ik naar redenen zoeken waarom zoiets beweerd wordt.

Lang geleden heb ik ook gerookt en flink ook. Heb mezelf nooit in dergelijke bochten gewrongen. Ik gaf gewoon toe dat ik een slappe zak was (om het maar cru te zeggen Knipoog ) Als mijn omgeving liet merken dat ze het vies vonden, kon ik daar volledig begrip voor opbrengen. Ik kon me heel goed in hun gedachten verplaatsen. En rookte niet op plekken waar dat niet gewenst was. Had daar dan om die reden ook geen moeite mee (rookte normaal gesproken tussen de 50 en 60 sigaretten per dag) Bloos Bloos Bloos

Ik ga nu dus een verklaring zoeken waarom bij enkelen hier in dat topic die starheid er wél is. Maar mijn argumenten heb ik duidelijk kunnen maken en daar hou ik het (voorlopig iig) bij.
Haha!
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 13-10-07 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:03

ThePast03 schreef:
slimmerik schreef:
Dit onderzoek is misschien nog wel interessant voor de discussie..

Etniciteit, geloof en gezin
De etnische afkomst hangt samen met het rookgedrag;
er wordt vaker en meer gerookt door
Nederlandse jongeren dan door jongeren van
andere bevolkingsgroepen (26% versus 19% rookt;
17% versus 10% rookt dagelijks). Ook het geloof is
van invloed op het rookgedrag van jongeren; jongeren
voor wie het geloof veel betekent, roken minder
vaak en minder sigaretten dan jongeren die het
geloof niet belangrijk vinden.
De gezinssamenstelling is van invloed op het
rookgedrag. Jongeren die in een éénoudergezin
wonen, roken meer en vaker dan gemiddeld, zowel
bij de 12-17 als bij de 18-26 jarigen. Door de 12-17
jarigen uit een twee-oudergezin wordt minder vaak
gerookt dan gemiddeld.
Jongeren waarvan de ouders laag zijn opgeleid
roken meer dan jongeren met hoog opgeleide
ouders.

Onderwijstype en arbeidssituatie
Er is een duidelijk verschil in rookgedrag tussen de
leerlingen op de verschillende onderwijstypen.
Leerlingen van het leerlingwezen/(K)MBO roken
meer en vaker dan gemiddeld en leerlingen op het
HAVO/VWO of de HBO/universiteit roken juist minder
dan gemiddeld. De 18-26 jarigen die nog voltijds
naar school gaan roken minder dan de deeltijdstudenten.
Degenen die werken roken vaker en
meer dan gemiddeld.

Mening ouders over rookgedrag
Van de 12-14 jarigen is 70% van de ouders negatief
over het roken van hun kind. Ze verbieden het,
raden het af of vinden dat het kind minder zou
moeten roken. 13% zegt er niets van of vindt het
goed en 18% weet niet dat hun kind rookt. Het percentage
jongeren waarvan de ouders positief of
neutraal zijn over het roken neemt toe tot 35% op
24-26 jarige leeftijd. Het percentage met negatieve
ouders is dan gedaald naar 60%.
Als de ouders negatief zijn, roken de jongeren minder
sigaretten per dag dan wanneer de ouders positief
zijn. Maar negatieve ouders die zelf wel roken,
hebben vaker kinderen die meer dan 10 sigaretten
per dag roken, dan negatieve ouders die niet roken
(39% versus 28%).

Invloed omgeving op roken
Eenderde van de jongeren heeft ouders die roken.
Dit is voor elke leeftijdsklasse gelijk. Van ongeveer
4% van de 12-14 jarigen roken (bijna) alle vrienden.
Vanaf 15-17 jaar heeft rond de 20% vrienden die
(bijna) allemaal roken. Er is een samenhang tussen
de hoeveelheid rokers in de omgeving van de jongere
en het al dan niet roken van de jongere zelf.
De grootste invloed is afkomstig van vrienden: als
(bijna) alle vrienden in de omgeving roken is de
kans 12 keer groter dat de jongere zelf ook rookt.
De invloed van ouders of broers en zussen is een
stuk kleiner: circa 1,5 keer meer kans om zelf te
roken. De invloed van de partner zit hiertussen in:
circa 3 keer meer kans om zelf te roken.

Vergelijking roken 2003 met 1998
In 2003 rookt 25% van de 12-26 jarigen, in 1998
was dit nog 34%. Het roken is onder jongeren dus
afgenomen. Dit geldt ook voor het dagelijks roken
(17% versus 23%) en meer dan 10 sigaretten per
dag roken (8% versus 13%). Deze afname geldt
voor zowel mannen als vrouwen. De afname is
echter niet waargenomen in de oudste leeftijdsgroep.
In beide peiljaren rookt 37% van de 24-26
jarigen.

De houding van de ouders ten opzichte van het
roken is in 2003 negatiever dan in 1998. In 1998 is
bijna 50% van de ouders negatief, in 2003 70%.

Graag wel even een bron Slimmerik Haha!

Bloos http://www.ggd.nl/kennisnet/uploaddb/do ... &VolgNr=43 pagina 2 maar het hele foldertje is erg interessant. Kijk ook de tabellen op de laatste pagina.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:35

AMSTERDAM - Minstens de helft van alle gevallen van kanker wordt veroorzaakt door ongezond leven. KWF Kankerbestrijding stelt dit in een onderzoek dat woensdag is gepresenteerd. Volgens de organisatie weten Nederlanders dat vaak niet.

Ze denken dat milieu of erfelijkheid een grote rol spelen, terwijl in feite zaken als roken, alcohol, overgewicht en weinig beweging grotere boosdoeners zijn.

Overgewicht

Ongeveer 30 procent van de kankergevallen wordt volgens KWF Kankerbestrijding veroorzaakt door roken. Overgewicht is verantwoordelijk voor ongeveer 8 procent van de gevallen en ongezonde voeding 15 tot 30 procent.

Erfelijkheid en milieu veroorzaken slechts enkele procenten van de gevallen van kanker.

De KWF Kankerbestrijding gaat via een nieuwe campagne mensen wijzen op de risico's van een ongezonde leefstijl.

Bron: http://www.nu.nl

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:36

tja weet iedereen niet al dat roken/drinken/te vet eten slecht is?
denk eerlijk gezegd dat zo'n betuttelende campagne helemaal niet helpt

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:53

Nou, sommige mensen hier denken dat roken niet zo slecht is, en dat het allemaal nog niet bewezen is Knipoog

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:56

Edit: bericht gewist.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:12

OneDesire schreef:
Nou, sommige mensen hier denken dat roken niet zo slecht is, en dat het allemaal nog niet bewezen is Knipoog

Iedereen weet dat roken slecht is...en waar heb jij dan letterlijk gelezen dat iemand hier zegt dat het niet slecht is?? Verward

nogmaals het is een keuze van de mensen zelf! ik kies er nou eenmaal voor en ja ik weet dat het slecht is!
maar soms ben ik echt wel nieuwsgierig hoor....wie gaat er eerder dood? iemand van mijn leeftijd enz enz..die 95 kilo weegt.....of ik die rook en maar 56 kg weeg en de bmi dus prima is voor de rest niet drink enz enz..
nee, geen vergelijkingen of verwijten...gewoon nieuwsgierigheid...en waarom? omdat toen ik gestopt was met roken , de kilo's er bij mij aanvlogen Bloos! en dan kunnen mensen wel zeggen: dat doe je zelf
maar het is verdomde moeilijk om te stoppen met roken en als je dan ook nog eens erbij moet gaan "dieeten" word je leven op dat moment een zware hel...

dus vraag ik mijzelf wel eens af wat nou slechter is?

maargoed ik zal jullie antwoord alvast geven, dat scheelt weer typen Clown : dikke mensen bezorgen geen overlast..rokers wel

helemaal waar...daarom probeerde ik altijd rekening te houden met de niet-rokers (ja helaas nu veel minder maar dat komt omdat ze zo verschrikkelijk zeikerig zijn geworden sinds de regelingen dat ik dan juist dwars word)

en dan zou ik het leuk vinden als het andere gedeelte antwoord (zie vraag erboven) dan ook nog beantwoord word Haha!
wat is nou echt zoveel slechter?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:19

@Naadje ik voel me met die extra kilo's veel gezonder als toen ik nog rookte. Ik had het echt heel benauwd en last van hartkloppingen, ik werd 's nachts wakker van mijn eigen piepende ademhaling. Tuurlijk baal ik van die kilo's maar ik heb voor mezelf echt het gevoel dat ik, als ik niet was gestopt,dat ik een hele vroege dood was gestorven. Maar stoppen met roken is makkelijker dan een dieet volhouden, voor mij althans Bloos Ik ben toch blij dat ik niet meer rook.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:26

oke,maar een paar kilo's (5?) of vele kilo's die schadelijk zijn...kans op hartinfarct enz enz...daar praat ik over...

ik heb een tante (die niet rookt) die is echte megadik! ze heeft problemen met vanalles en kan door haar gewicht amper normaal lopen en niet te lang staan....ik denk niet dat ze oud gaat worden op zo een manier
dus ja dat bedoelde ik er dus mee....
overigens schat ik mijn tante op een kleine 120 kg...

edit: toen ik gestopt was met roken vlogen de kilo's er best snel aan! mijn keuze..ik rook liever...net zo snel dood,maar ik kan iig normaal lopen en zitten en zal niet raar of scheef aangekeken worden of getreiterd of derg...
en met roken kan ik mijn inhaler tenminste laten liggen...

en nee misschien geen excuus...maar wel mijn keuze
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 13-10-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:29

Maar weet je, je hoeft niet te kiezen tussen of roken of baggervet zijn... Dat is allebei knetterongezond, denk ongeveer even ongezond... De reden dat je zoveel aankomt als je stop met roken is puur omdat je lichaam nu zoveel energie nodig heeft om de negatieve effecten van het roken ongedaan te maken, dat die kilo's eraf blijven...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:30

naadje24 schreef:
OneDesire schreef:

Iedereen weet dat roken slecht is...en waar heb jij dan letterlijk gelezen dat iemand hier zegt dat het niet slecht is?? Verward

nogmaals het is een keuze van de mensen zelf! ik kies er nou eenmaal voor?

Door roken in de kroeg kies jij er niet alleen voor, maar mensen die ook in de kroeg werken, zitten en dat is heel spijtig Lachen

En blijkbaar voor sommige is de gezelligheid van drank en sigaretten in de kroeg, belangrijk dan de gezondheid rondom.
en dat vind ik heel spijtig, mischien is het niet zo maar zo komt het wel over. Anders zou er al lang gezegd zijn, ja das waar eigelijk niemand zou last moeten ondervinden van mijn verslaving

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:31

dan verwacht je dat je later weer slanker word toch? nou ik dus niet , ik bleef groeien

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:32

katiavl: je duikt nu weer de hele andere kant op, zoals je misschien in eerdere posten heb kunnen lezen van mij,probeerde ik zoveel mogelijk rekening te houden met...
ik stel alleen een stelling waar ik zelf erg nieuwsgierig over ben hoe andere mensen daar nou tegenaan kijken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:33

naadje24 schreef:
dan verwacht je dat je later weer slanker word toch? nou ik dus niet , ik bleef groeien

Nee, want dan moet je wel je eetgewoontes aanpassen. Als je stopt met roken en niet je eetgewoontes aanpast blijf je dus inderdaad groeien...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:34

Roken is evenals overgewicht de grootste veroorzaker van hart en vaatziekten, maar de klachten bij overgewicht beginnen vaak op latere leeftijd > 50ste en bij rokers zijn de gevolgen toch op jongere leeftijd merkbaar. Daarbij heeft afvallen meestal een directe positieve invloed en bij b.v Astma als gevolg van roken of longemfyseem blijven de klachten zeer ernstig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:36

maar het eigelijk verbod gaat om de gezondheidsrisico van andere, dat jij van je sigaret houd helemaal jou ding, en zou zeggen geniet er zelfs van. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken Lachen

maar heb eigelijk niet tegen jou hoor, maar gewoon tegen de hele petitie, ik snap niet dat het onvorkomelijk is dat er een reden is voor het verbod die niet alleen het gezeur van andere is, dat jij rekening houd dat weet ik echt hoor naadje, maar je zit in een kroeg of jij je sigaret opsteekt of niet, een ander doet het wel (volkomen begrijpelijk)

edit keyboard is kapot, hoofdletters werken niet meer Boos!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:37

Miryamk schreef:
Roken is evenals overgewicht de grootste veroorzaker van hart en vaatziekten, maar de klachten bij overgewicht beginnen vaak op latere leeftijd > 50ste en bij rokers zijn de gevolgen toch op jongere leeftijd merkbaar. Daarbij heeft afvallen meestal een directe positieve invloed en bij b.v Astma als gevolg van roken of longemfyseem blijven de klachten zeer ernstig.

Overgewicht schijnt nog iets erger te zijn als roken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:40

Sim0ne schreef:
naadje24 schreef:

Nee, want dan moet je wel je eetgewoontes aanpassen. Als je stopt met roken en niet je eetgewoontes aanpast blijf je dus inderdaad groeien...

geen idee sommige blijven inderdaad aankomen, obesitas is ook niet makkelijk maar daar zijn ook heel veel campagnes voor als ik bij de dokter even op de muur zie. Vind obesitas eigelijk ook een erg probleem, maar je zit op zoveel oorzaken lichamelijk, psychisch dat het erg moeilijk oordelen is naar die persoon. Maar als ik naast iemand zit met obesitas stopt ze geen taartje in men mond, en dat is het probleem wel bij roken (figuurlijk)

Ik heb niks tegen roken, iedereen zijn keuzens maar wil niet mee roken dat is al, en dat is in een kroeg wel zo Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:40

Sim0ne schreef:
naadje24 schreef:

dat moet je dus wel kunnen! ik ga verschrikkelijk eten en snoepen als ik stop met roken en dat weet ik uit ervaring, zoals ik al zei als ik moet stoppen met roken en dan ook tegelijkertijd moet dieeten word mijn leven een ware hel...dan weet ik niet meer waar ik met mijzelf naar toe moet en ga ik nagels bijten (terwijl ze al jaren superlang en mooi zijn) pulken enz enz enz...
ow ja en niet te vergeten: ik ben al een recht voor zijn raap doos (wat niet alle mensen kunnen waarderen) maar dan..pfff..sluit me maar op dan..want ik ben echt heel erg..
en me inhaler moet de kast uit, ik word dan weer dik (ja ben het al geweest) en alles wat ik dus NIET leuk vind

ik heb er dus ook flink over nagedacht te stoppen en denk er soms nog steeds over na:
mijn beslissing nee ik stop dus niet...allemaal vanwege bovenstaande...

katiavl: er worden genoeg andere dingen aangehaald in dit topic, ook zo jij en zo haal ik dit dus nu even aan, als het je niet intresseert of je wil er geen antwoord op geven: reageer dan niet!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:43

MamboBeach schreef:
Miryamk schreef:

Lees jij alleen mijn eerste zin? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:43

Ik mag reageren wat ik wil geloof ik Lachen niet aan jou te bepalen gelukkig Lachen bokt is nog altijd discussieforum

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:45

Miryamk schreef:
MamboBeach schreef:

Lees jij alleen mijn eerste zin? Haha!

Ja, maar jij stelt het anders! Haha!