Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:06

BigOne schreef:
Mizmontana, Misschien kun je beter herinneringen met je kids maken dan ze een zak met geld nalaten en geven met warme hand, studie betalen, rijbewijs laten halen , ze een jaar op wereldreis laten gaan, geloof me, dat is onbetaalbaar.

Daar denken we wel steeds vaker aan om er gewoon maar leuke dingen van te doen. Voor nu zijn ze echt nog blij op de camping. We gaan niet op dure vakanties omdat ik denk dat je met basic dingen ook blij kan zijn.

Maar ik vraag me ook af of er straks nog aow, studiefinanciering, toeslagen, huisvesting, etc voor onze kinderen is. Daarom willen wij ze ook wat meegeven voor later.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:07

MizzMontana schreef:
Daar denken we wel steeds vaker aan om er gewoon maar leuke dingen van te doen. Voor nu zijn ze echt nog blij op de camping. We gaan niet op dure vakanties omdat ik denk dat je met basic dingen ook blij kan zijn.

Maar ik vraag me ook af of er straks nog aow, studiefinanciering, toeslagen, huisvesting, etc voor onze kinderen is. Daarom willen wij ze ook wat meegeven voor later.

Die voorzieningen moeten ook betaald worden. Daarom is eerlijker belasten ook belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:12

MizzMontana schreef:
BigOne schreef:
Mizmontana, Misschien kun je beter herinneringen met je kids maken dan ze een zak met geld nalaten en geven met warme hand, studie betalen, rijbewijs laten halen , ze een jaar op wereldreis laten gaan, geloof me, dat is onbetaalbaar.

Dat klinkt anders dan je eerste bericht, daaruit leek het alsof jullie “ figuurlijk “ zelf op een houtje bijten om ze een zo groot mogelijke erfenis te bezorgen.
En dan wordt een van jullie 95 en zijn je kids al bijna AOW’er

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:14

Wat mij betreft mogen de toeslagen ook wel veranderen. Wij hebben geen kinderbijslag nodig met ons inkomen. Prima als ze dat zouden afschaffen voor hogere inkomens. Doe de toeslagen maar naar de mensen die dat echt nodig hebben.

Maar van iemand die inkomen gebruikt voor een vakantie in het buitenland komt geen geld terug naar de NL schatkist. Waarom moet er van iemand die dat geld opzij zet voor later wel geld terug naar de schatkist?

Maar straks als box 3 veranderd wordt naar het voorstel van 1800 euro heffingsvrij vermogen gaat ga ik me echt opnieuw beraden of ik nog wil sparen. 1800 euro, dat is minder dan de buffer die een alleenstaande zou moeten hebben voor een kapotte wasmachine en droger…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:42

Je weet dat het heffingsvrije vermogen 50.000 ( iets meer ) is? Dus heb je 100.000 euro op je bank dan betaal je over 50.000 euro belasting over het rendement. 3 % rente betekent 1500 euro keer 36 %. Ongeveer 500 euro. Op beleggingen wordt dat hoger, 7,7 %.

MizzMontana

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:25

Ja dat weet ik maar er zijn voorstellen om de hele box 3 te veranderen. Waarbij de heffingsvrije voet flink omlaag gaat en ongerealiseerde winst hoger belast wordt. Hopelijk komt de vvd er bij in en weet iemand dit te veranderen naar gerealiseerde winst. Dus pas belasting betalen als je je spaargeld of beleggingen opneemt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:46

Ik zag gisteravond een video van de nos waar timmermans geïnterviewd werd en zo vreselijk werd uitgescholden door een of andere knuppel. Ik kreeg echt kippenvel en werd er ziek van. Je zag ook dat Timmermans aangeslagen was.
Iedereen die meedoet aan die hele haat trend, ook door kleine dingen, is hier echt debet aan. Het is zo genormaliseerd hem te haten en af te zeiken of bijnamen te geven. Je bent echt geen fatsoenlijk mens als je hieraan meedoet. Ook al is het anoniem en online.

Timmermans uitgescholden tijdens interview: 'Vieze kankerhond' https://share.google/P5U6O2io0Q6cdW4dc

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:50

Ik zag dat filmpje op tiktok, echt zielig hoe hij daarna kijkt. En dan ben ik absoluut geen Timmermans fan. Iemand reageerde ook al met "en wat voor afkomst zijn die mannen?". :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:50

MizzMontana schreef:
Ja dat weet ik maar er zijn voorstellen om de hele box 3 te veranderen. Waarbij de heffingsvrije voet flink omlaag gaat en ongerealiseerde winst hoger belast wordt. Hopelijk komt de vvd er bij in en weet iemand dit te veranderen naar gerealiseerde winst. Dus pas belasting betalen als je je spaargeld of beleggingen opneemt.

oh wat zijn die voorstellen dan? Ik probeerde het gisteren te zoeken, maar ik kwam er niet helemaal uit. Alleen dat wettelijk rendement toch en het verlagen van de vrijstelling?

Het voorstel voor het heffingsvrij vermogen is geen 1800 maar 51.000 toch? (tot 2028 in ieder geval, zo lijkt het)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:52

Raineri schreef:
Ik zag gisteravond een video van de nos waar timmermans geïnterviewd werd en zo vreselijk werd uitgescholden door een of andere knuppel. Ik kreeg echt kippenvel en werd er ziek van. Je zag ook dat Timmermans aangeslagen was.
Iedereen die meedoet aan die hele haat trend, ook door kleine dingen, is hier echt debet aan. Het is zo genormaliseerd hem te haten en af te zeiken of bijnamen te geven. Je bent echt geen fatsoenlijk mens als je hieraan meedoet. Ook al is het anoniem en online.

Timmermans uitgescholden tijdens interview: 'Vieze kankerhond' https://share.google/P5U6O2io0Q6cdW4dc

Gadver, wat walgelijk. Ik heb met Timmermans te doen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:54

Nou ja, het zijn woorden die redelijk normaal zijn geworden.. ik vind dat tegenover iedereen onfantsoenlijk, niet perse alleen voor Timmermans ..
wel 'goed' om te zien hoe sommigen in onze samenleving zich gedragen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:56

nevica schreef:
Ik zag dat filmpje op tiktok, echt zielig hoe hij daarna kijkt. En dan ben ik absoluut geen Timmermans fan. Iemand reageerde ook al met "en wat voor afkomst zijn die mannen?". :')

Ja moest daar ook even om gniffelen :o

Maar het is niet belangrijk of je wel of geen fan bent. Gaat erom dat we als kiezers bewust zijn waar dit vandaan komt, wie dit steeds doelbewust op poten zet en wat onze acties normaliseren ook. Als je vraagt aan de meeste mensen waarom ze niets met hem hebben kunnen ze de vraag niet iets rationeel beantwoorden, behalve dat ze niets met hem hebben. Mensen verwarren talkshows met politiek. Werd eerder al genoemd dat Timmermans niet iemand is waarmee je een drankje kan doen. Ja eh... hoeft ook niet. Hij moet een land besturen. Als snauwt hij elke caissière af omdat ze vraagt of hij het bonnetje wilt. Kan mij het schelen? Ik wil wat goed is voor het land. We zijn geleid al door talkshow politici, en dat presteerde geen ruk. Want ze kunnen bestuurlijk niets. Ze zijn alleen goed voor talkshows. Dat we nu zo weglopen met die de Vos is al zorgelijk. Hoe kan ze zo fantastisch zijn terwijl ze nog geen reet gepresteerd heeft?

Afijn, denk dat mensen zich echt diep moeten schamen door mee te gaan in deze pesterijen. Ook hier op bokt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:58

Raineri schreef:

Jeetje, wat verschrikkelijk :(

Er gaat ook weer veel op de socials rond dat de stemmen onbetrouwbaar gesteld zijn. Omdat niemand iemand kent die D66 stemt, dus moet het wel fraude zijn :')

En dat alle stemmen in een softwareprogramma zijn gesteld, en iemand van D66 heeft aandelen in dat programma en daarom kwam er D66 uit :+

Schiet mij maar lek hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:59

Raineri schreef:
... Als snauwt hij elke caissière af omdat ze vraagt of hij het bonnetje wilt....

Oh, hier ben ik het dan niet mee eens.. dat is een kwestie van normaal fatsoen.. maar ik vind niemand leuk die cassieres afsnauwt, doe even gewoon zeg, die doen ook alleen maar hun werk.. Als je dat doet, ben je geen leuk mens imo :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:00

verootjoo schreef:
Er gaat ook weer veel op de socials rond dat de stemmen onbetrouwbaar gesteld zijn. Omdat niemand iemand kent die D66 stemt, dus moet het wel fraude zijn :')

En dat alle stemmen in een softwareprogramma zijn gesteld, en iemand van D66 heeft aandelen in dat programma en daarom kwam er D66 uit :+

Schiet mij maar lek hoor.

Dat heet "slecht tegen je verlies kunnen". Hebben ze in Amerika ook veel last van.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:01

Cer schreef:
Nou ja, het zijn woorden die redelijk normaal zijn geworden.. ik vind dat tegenover iedereen onfantsoenlijk, niet perse alleen voor Timmermans ..

Ja kennelijk zijn we gaandeweg gaan tolereren dat dit de prijs van campagne voeren is. Kennelijk zien we door de vingers dat deze gerichte haatacties vanuit 1 koker komt. Maar willen we een dergelijk onfatsoenlijk persoon, die geen erg heeft in de mentale en fysieke veiligheid heeft van anderen belangrijke bestuurlijke beslissingen nemen? Kennelijk vinden we dat prima en hebben we de naïeve gedachte dat dit het enige slachtoffer zal zijn.

Over het bonnetje: het is metaforisch. Maar ik probeer onderscheid te maken in: is iemand ontzettend leuk op tv of kunnen ze wat? Wat is nou echt prioriteit voor een politica/politicus?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:09

is het de prijs van campagne voeren of is het een stukje van onze samenleving? Want iemand die op straat voor 'vuile k*kerh*er" uitgescholden wordt, alleen maar door op straat te lopen, heeft er ook last van, misschien wel meer. Ik vind dat het gelijk is voor iedereen, het is niet erger voor iemand in een publieke functie.

En helder over de cassiere, maar imo dan een slecht gekozen voorbeeld :) want iemand moet gewoon fatsoenlijk zijn, tegen iedereen. Als je een hork bent, kan je niet verbinden. Maar ik snap je voorbeeld wel hoor :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:19

Cer schreef:
MizzMontana schreef:

oh wat zijn die voorstellen dan? Ik probeerde het gisteren te zoeken, maar ik kwam er niet helemaal uit. Alleen dat wettelijk rendement toch en het verlagen van de vrijstelling?

Het voorstel voor het heffingsvrij vermogen is geen 1800 maar 51.000 toch? (tot 2028 in ieder geval, zo lijkt het)

https://www.evivanlanschot.nl/kennis/ve ... vanaf-2028

Dit is samengevat het voorstel voor 2028. Waarvan ook al gezegd wordt dat de belastingdienst een wijziging op dit moment helemaal niet aan kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:27

MizzMontana schreef:

Dit is samengevat het voorstel voor 2028. Waarvan ook al gezegd wordt dat de belastingdienst een wijziging op dit moment helemaal niet aan kan.

Ik vind het niet heel duidelijk uitgelegd..
wordt je spaargeld in box 3 dan helemaal niet meer belast en wordt dan alleen je rendement boven 1800 belast?

want als ik naar de factsheet kijk die de belastingdienst aangeeft, en dan het voorbeeld van Mo, die alleen maar 500.000 spaargeld heeft (dat is echt wel heel veel :') ) dan betaald hij uiteindelijk 244 Euro belasting.
In het huidige stelsel zou dat meer zijn, zie het rekenvoorbeeld van BigOne hier ergens (dat was iets van 500 meen ik)

Hoe is dat ongunstiger dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:31

Raineri schreef:

En weglopen met de hitlergroet ook nog %) in wat voor land leven we ;(

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:36

Cer schreef:
MizzMontana schreef:

Ik vind het niet heel duidelijk uitgelegd..
wordt je spaargeld in box 3 dan helemaal niet meer belast en wordt dan alleen je rendement boven 1800 belast?

want als ik naar de factsheet kijk die de belastingdienst aangeeft, en dan het voorbeeld van Mo, die alleen maar 500.000 spaargeld heeft (dat is echt wel heel veel :') ) dan betaald hij uiteindelijk 244 Euro belasting.
In het huidige stelsel zou dat meer zijn, zie het rekenvoorbeeld van BigOne hier ergens (dat was iets van 500 meen ik)

Hoe is dat ongunstiger dan?

Ik ken dat voorbeeld niet maar dan lijkt het niet ongunstiger voor iemand die spaart. Ik vraag me af hoe het zet voor iemand die zijn vermogen in beleggingen heeft. Je moet dan belasting betalen over niet gerealiseerde winst in de jaren dat het goed gaat. Dat krijg je vast niet terug als de beurs een jaar in de min staat.

In andere landen zijn er stelsels die pas belasting heffen als je je vermogen opneemt. Dat spreekt mij meer aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:37

Ah ik dacht dat het juist ging over werkelijk gerealiseerde winst, in plaast van zoals nu 'fictieve winst'..
Enfin, dat stuk ken ik niet, want ik heb geen beleggingen of meerdere huizen ofzo.. voor de mensen die dat wel hebben is een financieel adviseur wellicht wel handig, die dat uit kan leggen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:40

Cer schreef:

Tuurlijk even onfatsoenlijk! Maar voor de caissière is het vooral persoonlijk ellendig.

Als het om een publieke figuur gaat, en dan ook nog eens een gekozen volksvertegenwoordiger, gaat het viraal en wordt het al gauw het nieuwe normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:41

Raineri schreef:

Van mij mogen ze iedereen direct oppakken die dit soort dingen doen, beide kanten op..links of rechts. Iets met normen en waarden..wat je ook van iemand vindt, het hoeft niet respectloos te worden.

Beetje het gevaar van de anonimiteit van nu dat mensen steeds meer "durven" en de grenzen steeds verder opgeschoven worden. Dat zie je vaker als mensen zich kunnen verschuilen achter anonieme accounts helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:46

Nou ja, schelden mag volgens mij gewoon. Het is denk ook lastig beoordelen welk scheldwoord wel en niet kan. Bedreigen mag dan volgens mij niet. Ik weet overigens niet of een Hitlergroet "mag" wettelijk gezien.