Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Skessa_ schreef:Ceetje_bokt schreef:Heel herkenbaar. We waren er zondag nog en gisteravond in Bergen op Zoom. Ik kijk altijd om me heen in de hoop op reeen te zien, maar ik kijk tegenwoordig ook of er wolven zijn. We zijn heel lang de dans ontsprongen. Ik hoop op de Brabantse burgerlijke ongehoorzaamheid van boeren/jagers.
De west Brabantse jagers houden iig niet van wolven om het zo maar netjes te zeggen
charrr91 schreef:Het nieuws dat er is gestopt met zoeken klopt niet! Ze zijn achter de schermen nog non-stop bezig met zoeken heb ik net gehoord. Dit geeft een fijn gevoel
Rocamor schreef:Ik snap nog steeds iets niet.
Als het goed is, zitten we dus met ca 150 wolven. Ik vind het aantal aanvallen op vee best laag ivm de hoeveelheid wolven.
Plus de zichtmeldingen. Betekent dit dan dat er een lading wolven is dat zich wel aan de voorschriften van de eigen-benoemde wolfexperts houdt?
Schuw
Je ziet ze amper
Diep in de bossen
Vnl wild eten.
Als ze nu die wolven met probleemgedrag uit de populatie houden, is dan de kans dat de rest fatsoenlijk uit het zicht blijft ook groter
Als je begrijpt wat ik bedoel
Rocamor schreef:Ik snap nog steeds iets niet.
Als het goed is, zitten we dus met ca 150 wolven. Ik vind het aantal aanvallen op vee best laag ivm de hoeveelheid wolven.
Plus de zichtmeldingen. Betekent dit dan dat er een lading wolven is dat zich wel aan de voorschriften van de eigen-benoemde wolfexperts houdt?
Schuw
Je ziet ze amper
Diep in de bossen
Vnl wild eten.
Als ze nu die wolven met probleemgedrag uit de populatie houden, is dan de kans dat de rest fatsoenlijk uit het zicht blijft ook groter
Als je begrijpt wat ik bedoel
Femke_Tweety schreef:Ik haal dit zinnetje even uit die tekst;Citaat:Als u een wolf negeert en niet benadert, negeert een schuwe wolf u ook
Dit klópt.
Probleem is alleen dat we níet met schuwe wolven te maken hebben.
dat artikel in de televaag was best duidelijk vond ik
Femke_Tweety schreef:rien10 schreef:Is dit een wolf of een hond? Filmpje van Dumpert. https://www.google.com/search?q=filmpje ... e&ie=UTF-8
Dier loopt op de middenberm van de Gordelweg in Rotterdam.
Ik zie een heel overzicht van filmpjes, maar niet 1 van lopende hondachtige (hond/wolf etc) in Rotterdam?
Citaat:Nieuwehorne, Friesland
05-09-2025
19:30
Zichtmelding
Vanavond is er een wolf gezien bij het hertenkamp.
Ongeveer om 19:40 is deze wolf gezien bij het flaijelterrein, deze liep richting kiekenberg.
Deze wolf is door meerdere mensen gezien.
Vermoedelijk gaat het om 2 wolven.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
Citaat:Jubbega, Friesland
05-09-2025
18:00
Zichtmelding.
Vanavond 2 wolven gezien in een weiland.
Ze liepen richting oldeberkoperweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Marigold schreef:@Rocamor: dat was ook de bedoeling. Een escalatie ladder, bij bepaald gedrag zenderen en monitoren, bij aanhoudend ongewenst gedrag uiteindelijk uit de populatie halen.
Maar ja, als er een stelletje geitewollen sokken gaan procederen zogauw er een stapje op de ladder wordt overwogen (paintball, zender) en gelijk krijgen van de rechter op ‘hoe weet je 100.000%. zéker dat het die wolf is’ enzovoorts (als ik me niet vergis valt het onder de dierproeven wet). Waardoor er veel teveel tijd voorbij gaat zonder actie.. Tja dan woekert het probleem voort en haalt de realiteit het protocol in.
Imo zit daar voornamelijk het probleem. Mensen zoals de la Haye ken ik als kundige en nuchtere ecologen, die de zaak echt niet disneyficeren maar wel vanuit de ecologie benaderen (is hun vak).
En bij12 voert gewoon de wet uit rondom schadevergoeding wildschade, net zogoed rondom ganzen of spreeuwen.
Ik vind het dus onnodig en niet helpend om die partijen negatief weg te zetten. Als het protocol had kunnen worden uitgevoerd was de ellende zoals nu met Daisy voorkomen geweest of op zijn minst had die wolf een zender omgehad en waren er dientengevolge veel meer gegevens bekend over het gaan en staan van die wolf (en daarmee van mogelijke plek waar Daisy is gebleven).
Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.
Femke_Tweety schreef:Ik haal dit zinnetje even uit die tekst;Citaat:Als u een wolf negeert en niet benadert, negeert een schuwe wolf u ook
Dit klópt.
Probleem is alleen dat we níet met schuwe wolven te maken hebben.
dat artikel in de televaag was best duidelijk vond ik
tienus63 schreef:Zichtmelding Nieuwehorne Frl, 1 -2 wolvenCitaat:Nieuwehorne, Friesland
05-09-2025
19:30
Zichtmelding
Vanavond is er een wolf gezien bij het hertenkamp.
Ongeveer om 19:40 is deze wolf gezien bij het flaijelterrein, deze liep richting kiekenberg.
Deze wolf is door meerdere mensen gezien.
Vermoedelijk gaat het om 2 wolven.
#geenwolf
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DF5wx ... tid=wwXIfr
Zoolgangster schreef:Beter agressief de wolf aankijken en hem de "make my day" look geven.
Ik zal het eens uitproberen als ik een wolf tegenkom.
Citaat:SYDVESTJYLLAND AUGUST/SEPTEMBER: Fire ulveangreb har ramt område på få uger: - Hele bagpartiet var spist
De seneste uger har Naturstyrelsen i Blåvandshuk modtaget fire anmeldelser om ulveangreb på husdyr i Varde Kommune. Det til trods for, at man tidligere har været af den opfattelse, at unge ulve primært angriber i marts og april.
Angrebene er sket mod to kreaturer, et lam og en vædder, og skovrider Peder Bach Thøgersen fra Naturstyrelsen i Blåvandshuk vurderer, at angrebene stammer fra ulve. Det skriver JydskeVestkysten.
Der har i Varde Kommune været 16 ulveangreb i 2025, og et af de seneste oplevede en landmand ved Nordenskov, som ønsker at være anonym grundet frygt for chikane. Han fortæller til mediet, hvordan han i fredags fandt en af sine køer dræbt.
- Den var helt varm. Hele bagpartiet var spist. Der må have været mere end en ulv, der ikke selv kan æde et halvt kreatur, fortalte han til JydskeVestkysten.
Landmanden, der også har heste, har nu valgt at lukke dem ind om natten.
De to ulveangreb har givet dybe panderynker med tanke på en fremtid som kvægavler.
- Det kan være, vi kun skal have ti dyr. Det er ikke til at holde ud at se på. Men hvad skal der blive af sådan en god eng, hvis folk ikke tør lukke dyr ud på den, siger landmanden, som gerne ser, at ulven ikke skal være en del af den danske natur.
Foto: Privat foto
https://www.tvsyd.dk/varde/fire-ulveang ... pist-dc9f3
https://jv.dk/varde/ulveangreb-ryster-l ... et-var-det
Marigold schreef:@Rocamor: dat was ook de bedoeling. Een escalatie ladder, bij bepaald gedrag zenderen en monitoren, bij aanhoudend ongewenst gedrag uiteindelijk uit de populatie halen.
Maar ja, als er een stelletje geitewollen sokken gaan procederen zogauw er een stapje op de ladder wordt overwogen (paintball, zender) en gelijk krijgen van de rechter op ‘hoe weet je 100.000%. zéker dat het die wolf is’ enzovoorts (als ik me niet vergis valt het onder de dierproeven wet). Waardoor er veel teveel tijd voorbij gaat zonder actie.. Tja dan woekert het probleem voort en haalt de realiteit het protocol in.
Imo zit daar voornamelijk het probleem. Mensen zoals de la Haye ken ik als kundige en nuchtere ecologen, die de zaak echt niet disneyficeren maar wel vanuit de ecologie benaderen (is hun vak).
En bij12 voert gewoon de wet uit rondom schadevergoeding wildschade, net zogoed rondom ganzen of spreeuwen.
Ik vind het dus onnodig en niet helpend om die partijen negatief weg te zetten. Als het protocol had kunnen worden uitgevoerd was de ellende zoals nu met Daisy voorkomen geweest of op zijn minst had die wolf een zender omgehad en waren er dientengevolge veel meer gegevens bekend over het gaan en staan van die wolf (en daarmee van mogelijke plek waar Daisy is gebleven).
Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.