Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:26

Hoe kunnen ze dit nou zo zeggen. Crisis zeg...hoe ver moet het nog komen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:47

Syrianda schreef:

Ik denk een paar mensen dood en dan word waarschijnlijk eens nagedacht

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:54

Skessa_ schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Heel herkenbaar. We waren er zondag nog en gisteravond in Bergen op Zoom. Ik kijk altijd om me heen in de hoop op reeen te zien, maar ik kijk tegenwoordig ook of er wolven zijn. We zijn heel lang de dans ontsprongen. Ik hoop op de Brabantse burgerlijke ongehoorzaamheid van boeren/jagers.

De west Brabantse jagers houden iig niet van wolven om het zo maar netjes te zeggen :=

Ik heb totaal geen bewijzen, aanwijzingen of wat dan ook, maar het zou me niks verbazen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:55

O dus de oplossing is heel simpel. Geen hond meer meenemen dat ik dat nou nog niet zelf bedacht had :x .

Goed dat er nog gezocht wordt. Laat ze maar rustig hun werk doen. Ik blijf duimen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:57

Ik haal dit zinnetje even uit die tekst;

Citaat:
Als u een wolf negeert en niet benadert, negeert een schuwe wolf u ook

Dit klópt.

Probleem is alleen dat we níet met schuwe wolven te maken hebben.

dat artikel in de televaag was best duidelijk vond ik

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:03

Ik snap nog steeds iets niet.

Als het goed is, zitten we dus met ca 150 wolven. Ik vind het aantal aanvallen op vee best laag ivm de hoeveelheid wolven.

Plus de zichtmeldingen. Betekent dit dan dat er een lading wolven is dat zich wel aan de voorschriften van de eigen-benoemde wolfexperts houdt?
Schuw
Je ziet ze amper
Diep in de bossen
Vnl wild eten.

Als ze nu die wolven met probleemgedrag uit de populatie houden, is dan de kans dat de rest fatsoenlijk uit het zicht blijft ook groter

Als je begrijpt wat ik bedoel

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:16

RanjaRietje schreef:
Syrianda schreef:

Ik denk een paar mensen dood en dan word waarschijnlijk eens nagedacht

Ja dat....bizar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:17

Ik blijf uiteraard duimen voor Daisy !

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:27

Ik blijf ook duimen voor Daisy.

Wat schuift de gemeente Heerde alles lekker voor zich uit. Hoe belangrijk is hun heideveld? De veiligheid van iedereen?
Krijgen zij subsidie voor iedere wolf?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:36

charrr91 schreef:
Het nieuws dat er is gestopt met zoeken klopt niet! Ze zijn achter de schermen nog non-stop bezig met zoeken heb ik net gehoord. Dit geeft een fijn gevoel

Ik ben zelf wel eens een dier kwijt geweest... Je kan ook gewoon bijna niet stoppen. Ik bleef roepen tot ik geen stem meer had. En natuurlijk, na verloop van tijd wordt de kans steeds kleiner en moet je het een keer opgeven. Maar ik zou dat nu ook nog niet kunnen.

In stilte vind ik een slimme zet. Ze is bang en zal zich niet snel laten zien met een grote groep mensen. Misschien is het een idee om een wild camera op te hangen op de voor haar bekende plekken? En ook 's nachts eens te kijken? (Als het te doen is tenminste. Ik ken de omgeving niet) De kudde is daar nu weg toch? Dus daar kan ze niet op af komen?

Ik hoop echt dat ze nog terecht komt. Soms kunnen honden het echt nog wel lang volhouden hoor. Ik duim voor jullie!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:36

Rocamor schreef:

Als het goed is, zitten we dus met ca 150 wolven. Ik vind het aantal aanvallen op vee best laag ivm de hoeveelheid wolven.

Plus de zichtmeldingen. Betekent dit dan dat er een lading wolven is dat zich wel aan de voorschriften van de eigen-benoemde wolfexperts houdt?
Schuw
Je ziet ze amper
Diep in de bossen
Vnl wild eten.

Als ze nu die wolven met probleemgedrag uit de populatie houden, is dan de kans dat de rest fatsoenlijk uit het zicht blijft ook groter

De meeste wolven geven ook geen problemen of nauwelijks, maar een aantal geeft enorme problemen. En doordat er geen beleid is en een aantal natuurclubs tegen elke vorm van beheer zijn en overal tegen procederen kan daar niets tegen worden gedaan. En wordt het nu van kwaad tot erger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:38

Rocamor schreef:

Schuw
Je ziet ze amper
Diep in de bossen
Vnl wild eten.

Ik heb toevallig laatst een keer in de B12 lijst zitten neuzen en dan zie je dat er een aantal wolven zijn die steeds vee pakken. Er zijn er dus ook heel wat die dat dus niet doen of sporadisch. Daarom denk ik dat zo'n probleemwolf er tussenuit halen ook wel zin heeft.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:39

Femke_Tweety schreef:

Citaat:

Dit klópt.

Behalve dat deze “schuwe” wolven je wel benaderen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:53

Dat zeg ik, de wolven hier zijn niet (voldoende) schuw, dus gaat het argument in het gequote stuk van de gemeente Heerde niet op mijns inziens.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:13

Ik kan niet in slaap komen, m'n paarden staan veilig binnen maar de buurvrouw van stal hoorde de koeien in het natuurgebied zeker een half uur als gekken tekeer gaan halverwege de avond...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:22

@Rocamor: dat was ook de bedoeling. Een escalatie ladder, bij bepaald gedrag zenderen en monitoren, bij aanhoudend ongewenst gedrag uiteindelijk uit de populatie halen.
Maar ja, als er een stelletje geitewollen sokken gaan procederen zogauw er een stapje op de ladder wordt overwogen (paintball, zender) en gelijk krijgen van de rechter op ‘hoe weet je 100.000%. zéker dat het die wolf is’ enzovoorts (als ik me niet vergis valt het onder de dierproeven wet). Waardoor er veel teveel tijd voorbij gaat zonder actie.. Tja dan woekert het probleem voort en haalt de realiteit het protocol in.

Imo zit daar voornamelijk het probleem. Mensen zoals de la Haye ken ik als kundige en nuchtere ecologen, die de zaak echt niet disneyficeren maar wel vanuit de ecologie benaderen (is hun vak).
En bij12 voert gewoon de wet uit rondom schadevergoeding wildschade, net zogoed rondom ganzen of spreeuwen.

Ik vind het dus onnodig en niet helpend om die partijen negatief weg te zetten. Als het protocol had kunnen worden uitgevoerd was de ellende zoals nu met Daisy voorkomen geweest of op zijn minst had die wolf een zender omgehad en waren er dientengevolge veel meer gegevens bekend over het gaan en staan van die wolf (en daarmee van mogelijke plek waar Daisy is gebleven).

Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 22:30

Femke_Tweety schreef:
rien10 schreef:
Is dit een wolf of een hond? Filmpje van Dumpert. https://www.google.com/search?q=filmpje ... e&ie=UTF-8

Dier loopt op de middenberm van de Gordelweg in Rotterdam.

Ik zie een heel overzicht van filmpjes, maar niet 1 van lopende hondachtige (hond/wolf etc) in Rotterdam?

Link die DP postte werkt wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 22:32

Zichtmelding Nieuwehorne Frl, 1 -2 wolven
Citaat:
Nieuwehorne, Friesland
05-09-2025
19:30

Zichtmelding

Vanavond is er een wolf gezien bij het hertenkamp.
Ongeveer om 19:40 is deze wolf gezien bij het flaijelterrein, deze liep richting kiekenberg.
Deze wolf is door meerdere mensen gezien.
Vermoedelijk gaat het om 2 wolven.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DF5wx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 22:47

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:56

Marigold schreef:
@Rocamor: dat was ook de bedoeling. Een escalatie ladder, bij bepaald gedrag zenderen en monitoren, bij aanhoudend ongewenst gedrag uiteindelijk uit de populatie halen.
Maar ja, als er een stelletje geitewollen sokken gaan procederen zogauw er een stapje op de ladder wordt overwogen (paintball, zender) en gelijk krijgen van de rechter op ‘hoe weet je 100.000%. zéker dat het die wolf is’ enzovoorts (als ik me niet vergis valt het onder de dierproeven wet). Waardoor er veel teveel tijd voorbij gaat zonder actie.. Tja dan woekert het probleem voort en haalt de realiteit het protocol in.

Imo zit daar voornamelijk het probleem. Mensen zoals de la Haye ken ik als kundige en nuchtere ecologen, die de zaak echt niet disneyficeren maar wel vanuit de ecologie benaderen (is hun vak).
En bij12 voert gewoon de wet uit rondom schadevergoeding wildschade, net zogoed rondom ganzen of spreeuwen.

Ik vind het dus onnodig en niet helpend om die partijen negatief weg te zetten. Als het protocol had kunnen worden uitgevoerd was de ellende zoals nu met Daisy voorkomen geweest of op zijn minst had die wolf een zender omgehad en waren er dientengevolge veel meer gegevens bekend over het gaan en staan van die wolf (en daarmee van mogelijke plek waar Daisy is gebleven).

Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.

Sorry, maar als meneer de La Haye met an die onzinuitspraken komt, dan zet ik m negatief weg. Maurice de La Haye verbaasd zich over het feit dat de wolf zich zo gedraagt in Nederland, terwijl elke leek op klompen dit zag aankomen. Over de wolf die over raster sprong beweren dat het een van de eersten is in Nederland, serieus? Hoe moet je dit soort deskundigen nu serieus nemen, voor mij niet meer dan man n knickerbokker met een verrekijker en verder heb je er geen barst aan. Die hele zoogdierenvereniging is in het wolvendebat amper helpend geweest. En dat voor hem pas een rode grens wordt overgegaan, wanneer een mens wordt gebeten.... dat is vele rode vlaggen te ver.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 23:13

Femke_Tweety schreef:

Citaat:

Dit klópt.

De bejaarden die gevolgd werden door de wolf, die even later de hardloopster beet, negeerden de wolf ook. Ze hadden niet eens in de gaten dat ze gevolgd werden. Het viel de hardloopster op dat die wolf nogal gefocust op de bejaarden was, en waarschuwde die mensen. Vervolgens beet de wolf haar, nadat ze even gestruikeld was.

Een beetje roofdier vindt het prima als de prooi hem negeert, maakt een verrassingsaanval mogelijk. Dus ik geloof niet zo dat negeren altijd een goed idee is. Beter agressief de wolf aankijken en hem de "make my day" look geven.
Ik zal het eens uitproberen als ik een wolf tegenkom. :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 06:00

tienus63 schreef:
Zichtmelding Nieuwehorne Frl, 1 -2 wolven
Citaat:
Nieuwehorne, Friesland
05-09-2025
19:30

Zichtmelding

Vanavond is er een wolf gezien bij het hertenkamp.
Ongeveer om 19:40 is deze wolf gezien bij het flaijelterrein, deze liep richting kiekenberg.
Deze wolf is door meerdere mensen gezien.
Vermoedelijk gaat het om 2 wolven.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DF5wx ... tid=wwXIfr

Laatste week september is daar feest. Als de wolf nu al rondom het terrein loopt, dan lijkt mij dat weinig goeds beloven met mensen die normaal op de fiets komen en gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:14

Zoolgangster schreef:
Beter agressief de wolf aankijken en hem de "make my day" look geven.
Ik zal het eens uitproberen als ik een wolf tegenkom. :')

Ik weet niet of ik dat zou durven.
Als je ziet hoe dicht die wolf op HANS en zijn vrouw afkomt voordat hij Daisy in de gaten krijgt ...

In mn eentje zou ik denk ik hopen dat ik lucht voor hem ben. Zou juist bang zijn dat ik hem provoceer door agressief te worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 08:49

Voor wie denkt dat een runderras dat dicht bij de natuur staat en in een koppel loopt kans heeft bij een aanval.
Ook de volwassen dieren worden gepakt.
Vier aanvallen in korte tijd.
Omgeving Blåvand / Ebsbjerg.
Toeristisch gebied

Denemarken
Citaat:
SYDVESTJYLLAND AUGUST/SEPTEMBER: Fire ulveangreb har ramt område på få uger: - Hele bagpartiet var spist

De seneste uger har Naturstyrelsen i Blåvandshuk modtaget fire anmeldelser om ulveangreb på husdyr i Varde Kommune. Det til trods for, at man tidligere har været af den opfattelse, at unge ulve primært angriber i marts og april.

Angrebene er sket mod to kreaturer, et lam og en vædder, og skovrider Peder Bach Thøgersen fra Naturstyrelsen i Blåvandshuk vurderer, at angrebene stammer fra ulve. Det skriver JydskeVestkysten.

Der har i Varde Kommune været 16 ulveangreb i 2025, og et af de seneste oplevede en landmand ved Nordenskov, som ønsker at være anonym grundet frygt for chikane. Han fortæller til mediet, hvordan han i fredags fandt en af sine køer dræbt.

- Den var helt varm. Hele bagpartiet var spist. Der må have været mere end en ulv, der ikke selv kan æde et halvt kreatur, fortalte han til JydskeVestkysten.

Landmanden, der også har heste, har nu valgt at lukke dem ind om natten.

De to ulveangreb har givet dybe panderynker med tanke på en fremtid som kvægavler.

- Det kan være, vi kun skal have ti dyr. Det er ikke til at holde ud at se på. Men hvad skal der blive af sådan en god eng, hvis folk ikke tør lukke dyr ud på den, siger landmanden, som gerne ser, at ulven ikke skal være en del af den danske natur.

Foto: Privat foto

https://www.tvsyd.dk/varde/fire-ulveang ... pist-dc9f3

https://jv.dk/varde/ulveangreb-ryster-l ... et-var-det
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron Her i ulven i Danmark
https://www.facebook.com/share/p/19UGEe ... tid=wwXIfr

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:50

Marigold schreef:

Dat laatste klopt niet hoor, hier worden aangereden wolven ook gewoon afgeschoten door de jager op bevel van de politie.

Dat eerste is zeker zo, maar ook het gebrek aan berichtgeving speelt een rol..want zo lees ik dagelijks aanvallen in de app ondanks een wolfwerend rooster en die clubjes op SM hebben het dan nog steeds over dat mensen dan maar hun dieren moeten beschermen en anders een boete moeten krijgen. Als er aanvallen zijn achter wolfwerend rooster dan zijn die "ineens" niet goed aangelegd. Ja, zo kan ik dus ook wel iedere keer een smoes bedenken om met de vinger naar een ander te wijzen ipv goed naar het probleem zelf.