Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:17

Benzz schreef:
juval schreef:
[

Maar het echte doel van de sector: VOEDSEL PRODUCEREN blijft altijd nodig. Dat de Blokker failliet is is heel erg en triest, maar er zijn duizenden andere bedrijven die ongeveer dezelfde producten verkopen.

Maar het is wel een passie en een levenswerk. Jammer dat je het niet zo kunt zien.

Je zegt hier precies waar het omgaat: Die duizenden bedrijven..........daarom hebben we de blokker niet meer nodig. Maar de hoeveelheid boeren hebben we ook niet meer nodig. Want die produceren veel te veel.

En hoezo is het voor een boer passie en levenswerk en voor een andere ondernemer niet?

nou trek je wel een beetje mijn reactie uit zijn verband :)

Ik heb nergens gezegd dat het voor andere ondernemers die verplicht moeten stoppen niet erg is, dat is ook heel pijnlijk en rot. Er werd gezegd dat het boerenleven overgeromantiseerd werd, dus ik probeerde het verschil tussen boeren leven en 'gewone' bedrijven weer eens aan te duiden.

Zolang er vraag is naar onze producten, zolang de wereldbevolking nog honger lijdt, zolang zullen boeren nodig zijn. Het is niet zo dat er te veel geproduceerd wordt, want anders zou er wel minder vraag naar zijn toch? Er blijft een prima markt voor onze producten, voornamelijk in Nederland en ons omliggende landen,en ook verder weg.
Als er geen vraag meer zou zijn, als niemand meer zuivel zou willen gebruiken. Ja, dan denk ik wel dat er meer vrede mee is als er boeren verdwijnen... maar verplicht vanwege onhaalbare stikstofdoelen voor aangelegde natuur wat niet goed beheerd wordt? nee, daar kan ik niet achter staan.
maar goed, deze discussie wordt steeds weer opnieuw gevoerd. We komen er niet uit.
Lets agree to disagree :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:32

Benzz schreef:
996981 schreef:
Nogmaals Electra: ontzettend erg wat je vader overkomen is. Het ding nu is, dat er boeren noodgedwongen moeten stoppen terwijl Schiphol doorgroeit, een Indiase staalfabriek, gevestigd in nl weigert te verduurzamen, tenzij de Nederlandse staat een flinke duit in het zakje doet en de doelstellingen dus nog steeds niet gehaald zullen worden.

Huh?
Tata steel heeft hele programmaś waarbij ze bezig zijn met verduurzamen. Schiphol is daar ook al jaren mee bezig.

Ja en ondertussen breiden beide bedrijven uit en blijven dat doen. Precies hetzelfde als bij boeren gebeurd is

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:36

Veronica2 schreef:
Greenpeace vond ik vroeger heel indrukwekkend toen ze met de Rainbow Warrior achter walvisvaarders aangingen. Nu dat ze een papieren organisatie zijn geworden ben ik niet meer zo onder de indruk.

Wat, omdat ze de manier kiezen die het meeste effect heeft tov de beste kijkcijfers?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:38

juval schreef:
maar als De Heus of Campina een bijeenkomst voor boeren sponsort is de wereld te klein.. of niet?
nee! Waar haal je dat vandaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:40

IMANDRA schreef:
Veronica2 schreef:
Greenpeace vond ik vroeger heel indrukwekkend toen ze met de Rainbow Warrior achter walvisvaarders aangingen. Nu dat ze een papieren organisatie zijn geworden ben ik niet meer zo onder de indruk.

Wat, omdat ze de manier kiezen die het meeste effect heeft tov de beste kijkcijfers?

Precies Imandra. Ze passen zich aan, aan de tijdgeest. Kijk hoe extention rebellion wordt afgemaakt met haar acties.
Greenpeace doet hetzelfde als de multinationals als.ze het ergens niet mee eens zijn, nl om gewoon via de rechter het recht te laten spreken. Daar hebben ze meer succes mee als met de actie voerende kant.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:44

pien_2010 schreef:
juval schreef:
maar als De Heus of Campina een bijeenkomst voor boeren sponsort is de wereld te klein.. of niet?
nee! Waar haal je dat vandaan?

nou ja, er is hier wel eens gezegd dat 'Big agro' de BBB zou steunen.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:46

Voor mij heeft het een niets te maken met die bijeenkomsten organiseren. Iedereen mag zelfs een eigen partij oprichten. Maar als die partij imo tegen de belangen ingaat van de mensen die die partij groot hebben gemaakt dan mag ik daar wel mijn bezorgdheid over uiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:53

Juval, door het gedrag van BBB in de politieke arena sinds ze aan de “ macht” zijn blijkt naar mijn mening dat ze puur een verlengstuk van de grote intensieve veehouderij en de aanverwante grote bedrijven zijn. Wanneer je er nuchter naar kijkt kun je imo niets anders concluderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:54

pien_2010 schreef:
Maar als die partij imo tegen de belangen ingaat van de mensen die die partij groot hebben gemaakt dan mag ik daar wel mijn bezorgdheid over uiten.

Precies dit! Gewoon bezorgdheid uiten hierover.

Hoeveel bijeenkomsten ze organiseren zal echt worst zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:38

Benzz schreef:
journee schreef:
Woon jij ook op je kantoor dan? En lopen jouw werkuren ook het klokje rond?

Tenzij jij bij een computervirus ook om 4 uur 'snachts op kantoor op de veearts staat te wachten, is het gewoon een baan en niet vergelijkbaar.

Mijn kantoor woont inderdaad bij mij thuis :+

Maar er zijn genoeg beroepen die ook 24-7 doorgaan.

Vergis je bevoorbeeld niet in hoeveel uren een ondernemer maakt. Vraag je visboer maar eens tijdens de decembermaanden ;)

Zoals wat? Kan je hier een voorbeeld van geven? Vroeger had een huisarts vrijwel altijd praktijk aan huis en kon iedereen met spoed aankloppen. Tegenwoordig is dat ook allemaal uit handen gegeven en moet je eerst een keuze menu door om te kijken welke arts er op dat moment beschikbaar is. Zelfde met verloskundige, een wegenwacht of noem maar op. Er zit altijd een netwerk achter dat de diensten buiten werktijd kan overnemen.

En ja, zeker kleine ondernemers draaien soms echt veel uren. Daar weet ik toevallig alles van. Dat is ook eigen keus. Daarom weet ik ook hoeveel verschil het maakt of iemand wel of niet op het bedrijf woont en wel of niet 24/7 beschikbaar moet zijn. Of er wel of niet een back up aanwezig of te regelen is...

Rond de feestdagen hebben veel bedrijven het druk. Ook heb je veel bedrijven met hoogseizoen waarin het erg druk is. Daar staat echter tegenover dat een ook een rustige tijden zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:44

Electra63 schreef:
Ik zie geen enkel verschil tussen de gedwongen beëindiging van het bedrijf van mijn vader en bijv. een klein boerenbedrijf.
Ook mijn vader zijn vader en broers waren opgegroeid vanaf jongs af aan en hebben altijd meegewerkt.
Ook mijn vader werd 's avonds of 's nachts opgeroepen met spoed eb was dan uren en soms dagen weg.
Ons hele gezin was daarop ingesteld.
Nooit gingen we naar het buitenland, altijd bereikbaar zijn.
Geen enkele subsidie ontvangen en ineens was het klaar, door veranderde milieuwetgeving; dat hij niet meer (aan de rand van) de bebouwde kom mocht zitten, maar verderop naar een duur industrieterrein moest verhuizen, na 45 jaar.
Ook hij viel in een groot gat en kon op zijn 60e niet meer omscholen door gebrek aan basisonderwijs en kwam gedwongen thuis te zitten, uitgerangeerd en kon zijn verdiende vermogen opeten totdat hij AOW ontving.

En zo ken ik er meer, kleine zelfstandigen die ineens niet meer voldoen en gedwongen worden te stoppen.
Die hebben echter niet een organisatie achter zich, die de uitvoering van een wet of maatregel traineert en laat uitstellen.

De communicatieen informatie was 25 jaar geleden natuurlijk veel lastiger, internet was in opkomst.

Volgens mij is er zeker wel een verschil tussen het bedrijf van jouw vader en de boeren. Jouw vader mocht ergens anders in het dorp zijn werk voortzetten, maar had hier helaas de financiële middelen niet voor.

De boeren die worden uitgekocht mogen hun beroep dus niet meer uitoefenen, dat is dus wel een verschil en de reden waarom er zoveel oponthef over is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:16

Benzz schreef:
juval schreef:
[

Maar het echte doel van de sector: VOEDSEL PRODUCEREN blijft altijd nodig. Dat de Blokker failliet is is heel erg en triest, maar er zijn duizenden andere bedrijven die ongeveer dezelfde producten verkopen.

Maar het is wel een passie en een levenswerk. Jammer dat je het niet zo kunt zien.

Je zegt hier precies waar het omgaat: Die duizenden bedrijven..........daarom hebben we de blokker niet meer nodig. Maar de hoeveelheid boeren hebben we ook niet meer nodig. Want die produceren veel te veel.

En hoezo is het voor een boer passie en levenswerk en voor een andere ondernemer niet?

Hoe kom je erbij dat boeren teveel produceren? Blokker ging failliet omdat er teveel aanbod was. Dat is bij de boeren niet het geval. Zij produceren naar vraag, en omdat het aantal mensen blijft stijgen, stijgt de vraag mee. Het geen waar het om gaat is dat zij ook voedsel produceren voor consumenten buiten Nederland. En dat wil men niet omdat dit een negatieve invloed heeft op de Nederlandse natuur.

Als boeren uit Nederland verdwijnen, is dat op korte termijn beter voor de Nederlandse natuur. Maar dat betekent dus niet dat de vraag ook verdwijnt. Dus zal er ergens anders weer een boerderij bij komen. De vraag is waar dit gebeurt en of die boeren zich ook aan milieu regels zullen moeten gaan houden.

Als dit namelijk niet het geval is, dan kan het verplaatsen van de veestapel op de lange termijn wel eens helemaal niet zo positief blijken. Ook niet voor de Nederlandse natuur...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:20

Maar kom op nou, stijgende vraag dus nog meer produceren en de stront blijft hier en de problemen dus ook. Laten ze eens stoppen met import van kalfjes. Lijkt me een goede stap maar dat zal de van drie groep wel niet willen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:21

Klopt helemaal journee. De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:23

journee schreef:
Volgens mij is er zeker wel een verschil tussen het bedrijf van jouw vader en de boeren. Jouw vader mocht ergens anders in het dorp zijn werk voortzetten, maar had hier helaas de financiële middelen niet voor.

Of zoals dat mooi samen te vatten is: lood om oud ijzer. Die situaties zijn helemaal niet verschillend, het is gewoon waardeloos. Je bouwt iets op, en vervolgens valt het uit je handen en heb je niks meer. Dat is voor iedereen zuur.

En als 'de boeren' vinden dat hun eigen leed veeeeeel zwaarder is dan dat van anderen, waarom zouden niet-boeren zich daar nog druk om maken? Of we staan hier samen in en dan proberen we het samen op te lossen - mijn voorkeur - of niet. In dat geval kan men de gang van zaken vast nog wel wat rekken voor een tijdje, met beschamende wanvertoningen zoals van Wiersma - maar de klap wordt harder. Want nu kan er misschien gesproken worden over een uitkoopsom. Op zeker moment kunnen de normen ook gewoon worden aangescherpt zonder vluchtroutes en uitzonderingen, en dan heb je helemaal niets, en dan gaat men gewoon failliet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:31

BigOne schreef:
Maar kom op nou, stijgende vraag dus nog meer produceren en de stront blijft hier en de problemen dus ook. Laten ze eens stoppen met import van kalfjes. Lijkt me een goede stap maar dat zal de van drie groep wel niet willen.

mee eens, import van kalfjes begrijp ik ook niet helemaal (jawel natuurlijk om het geld).

melkproductie gaat misschien wel omhoog, maar het aantal koeien niet. Efficiënter dus.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:44

Nieuwsuur is nu interessant!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:49

journee schreef:
Woon jij ook op je kantoor dan? En lopen jouw werkuren ook het klokje rond?

Tenzij jij bij een computervirus ook om 4 uur 'snachts op kantoor op de veearts staat te wachten, is het gewoon een baan en niet vergelijkbaar.
journee schreef:
Benzz schreef:

Mijn kantoor woont inderdaad bij mij thuis :+

Maar er zijn genoeg beroepen die ook 24-7 doorgaan.

Vergis je bevoorbeeld niet in hoeveel uren een ondernemer maakt. Vraag je visboer maar eens tijdens de decembermaanden ;)

Zoals wat? Kan je hier een voorbeeld van geven?

Het lijkt misschien alleen maar zo, maar hieruit blijkt dat je weinig idee hebt van wat er buiten boerend Nederland gebeurt. Boeren zijn heel erg betrokken bij hun werk, andere mensen in andere beroepen zijn dat ook. Mensen die op kantoor werken zijn heel vaak heel betrokken bij hun werk en ook bij hun collega's. Niet iedereen heeft een zielloze 9-5 tikgeitenbaan, want die bestaan bijna niet meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:49

@Journee: Beroepen met bedrijven aan huis. Artsen die transplantaties doen, die zijn zo 12 uur onderweg. En dit zijn voorbeelden van mensen die misschien niet 24-7 aan het werk, maar dat zijn boeren ook niet! Stop met het willen bewijzen dat boeren het zo moeilijk hebben ten opzichte van anderen.

Dus omdat er wereldwijd vraag is, moeten wij onze natuur naar zn grootje helpen? Nee dank je! En gelukkig denkt de rechter daar ook zo over.

Bij nieuwsuur was er net een item over boeren die op de Peel wonen en daar met de provincie en gemeente druk bezig zijn om een ander bedrijf te starten. Mooi om te zien. Zo was er vd week ook een item over de provincie Utrecht, die een boer heeft geholpen zijn bedrijf te verplaatsen. De boer kon doorboeren en zijn opvolging ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:02

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Of zoals dat mooi samen te vatten is: lood om oud ijzer. Die situaties zijn helemaal niet verschillend, het is gewoon waardeloos. Je bouwt iets op, en vervolgens valt het uit je handen en heb je niks meer. Dat is voor iedereen zuur.

En als 'de boeren' vinden dat hun eigen leed veeeeeel zwaarder is dan dat van anderen, waarom zouden niet-boeren zich daar nog druk om maken? Of we staan hier samen in en dan proberen we het samen op te lossen - mijn voorkeur - of niet. In dat geval kan men de gang van zaken vast nog wel wat rekken voor een tijdje, met beschamende wanvertoningen zoals van Wiersma - maar de klap wordt harder. Want nu kan er misschien gesproken worden over een uitkoopsom. Op zeker moment kunnen de normen ook gewoon worden aangescherpt zonder vluchtroutes en uitzonderingen, en dan heb je helemaal niets, en dan gaat men gewoon failliet.

Daarbij had mijn vader een specialiteit toen en was er zeker geen overproductie.
En de vrije keus om ergens anders te beginnen is er dan wel, maar of dat financieel haalbaar was ?

En zo zijn er duizenden kleine zelfstandigen die geen keus hebben door veranderde wetgeving, maar zonder een grote organisatie achter zich.

Wat BBB betreft daar heb ik weleens een draadje over gelezen over de (financiële) achtergrond van de oprichting en belangen van BBB, Van der Plas en Vermeer en de connectie met de Agrireuzen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:04

Veronica2 schreef:
Het lijkt misschien alleen maar zo, maar hieruit blijkt dat je weinig idee hebt van wat er buiten boerend Nederland gebeurt. Boeren zijn heel erg betrokken bij hun werk, andere mensen in andere beroepen zijn dat ook. Mensen die op kantoor werken zijn heel vaak heel betrokken bij hun werk en ook bij hun collega's. Niet iedereen heeft een zielloze 9-5 tikgeitenbaan, want die bestaan bijna niet meer.

Ik stel een simpele vraag: een voorbeeld van beroepen (als zelfstandige) waar je 24/7 beschikbaar moet zijn... Maar blijkbaar is het toch erg moeilijk om daar gewoon antwoord op te geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:07

En hoeverre is het relevant Journee? Wat heeft het te maken met de natuur die achteruit gaat? Met teveel stikstof en teveel mest?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:18

journee schreef:
Veronica2 schreef:

Ik stel een simpele vraag: een voorbeeld van beroepen (als zelfstandige) waar je 24/7 beschikbaar moet zijn... Maar blijkbaar is het toch erg moeilijk om daar gewoon antwoord op te geven.

Er zijn artsen (spoedeisende hulp, maar ook binnen ggz), leden van special forces, leden van de driehoek, advocaten, alarmcentrales van allerlei (onderhoudsdiensten) van hoogwaardige industrieën, superintendors, (vrijwillige) brandweer...... genoeg beroepen waar 24/7 doorgewerkt wordt en mensen buiten hun werktijd oproepdiensten hebben en daardoor soms weken van 80 maken.

Maar waarom wil je zo graag horen dat alleen boeren slachtoffer zijn of alleen boeren heel hard werken ? Waarom zijn alleen boeren zo betrokken bij hun werk ?

Waarom richt jullie woede zich niet op landbouworganisaties die alleen maar op uitstel hebben gegokt en niet op goede oplossingen voor die kleine boer ?

Maar hoe je het wendt of keert, er is (Europese) wetgeving, waar Nederland zich aan moet houden.
Net zoals de uitzonderingspositie van Nederlandse boeren stopt en dat lijkt mij wel terecht t.o.v. boeren in andere Europese landen.

Die varkensboer bij mij in de buurt zat een paar jaar geleden trots te vertellen, dat hij een paar megastallen in Hongarije had gestart m.b.v. € 600.000 subsidie vanuit de EU.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:27

BigOne schreef:

54% van ons land is landbouwgrond, vind ik best veel.
Nederland is exportland nr. 2.
Wij als piepklein landje willen de hele wereld voeden met inderdaad ook de stront en alle andere negatieve invloeden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:29

Benzz schreef:
En hoeverre is het relevant Journee? Wat heeft het te maken met de natuur die achteruit gaat? Met teveel stikstof en teveel mest?

Het is in zoverre relevant, dat boeren verplicht moeten inkrimpen of stoppen vanwege het milieu.

Dat dit voor een boer vaak moeilijk is omdat boer zijn vaak niet alleen een baan, maar ook een manier van leven is, omdat een boerderij met vee 24/7 doordraait.

Als mensen dan zeggen dat dit bij heel veel beroepsgroepen het geval is, dan hoor ik graag voorbeelden.