Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:37

Lang leve Ha-Arets. Er is nog onafhankelijke journalistiek in Israël.

En ik lees voor minstens de duizendste keer: het leger onderzoekt de misstanden.
... bij ons zou het Openbaar Ministerie van Arnhem dat doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:44

hahahatsjoe schreef:
Ik ga hier niet meer in discussie, maar voor de Hamas-fans onder jullie, kijk eens op https://www.hamas.com. Dan zie je wat je steunt, werkelijk om te kotsen, het zijn monsters. Succes !

Voel me niet aangesproken met deze overtrokken reactie. Ik probeer juist het goed en kwade van beide kanten te bekijken.
En taalgebruik als kotsen en monsters kun achterwege laten, voegt niks toe, hooguit dat je extreem pro Israel bent. Blind voor hun fouten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:46

hahahatsjoe schreef:
Ik ga hier niet meer in discussie, maar voor de Hamas-fans onder jullie, kijk eens op https://www.hamas.com. Dan zie je wat je steunt, werkelijk om te kotsen, het zijn monsters. Succes !

Eventjes je info door de factchecks halen, zoals vrt (onze nationale tv) hier doet:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/27 ... offers-is/

Conclusie: zeer onwaarschijnlijk dat deze site effectief van Hamas is, de argumentatie daarvoor (meer dan 1 argument trouwens) kan je zelf lezen, is propaganda-oorlog, hoogstwaarschijnlijk van Israël zelf.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:11

Pandora2 schreef:
@hwn ze zeggen altijd dat die tunnels onder de huizen, ziekenhuizen en moskeeën zitten.
Alleen is daar 0.0 beeldmateriaal van. Enkel diezelfde ingang aan het ziekenhuis in Gaza wordt telkens getoond.

Ja, en daarvan heeft voormalige minister (eerste minister? geen zin om mn huiswerk te doen) Ehud Barak gezegd dat ze die kelder zelf gemaakt hebben, zodat er meer plaats zou zijn in het ziekenhuis. Straks vertelt Israël eens over iets de waarheid en zullen we het ook niet meer geloven. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:01

Pandora2 schreef:
princequillo schreef:
Als wij dit al zo zouden weten via internet verwacht ik niet dat dit een heel succesvol plan zou zijn :=

Dat was ook mijn eerste gedacht :')
Was hier in het nieuws gisterenmiddag.
En die briefjes met QR code van zogezegd veilige plekken, kunnen de Hamasboys ook wel te pakken krijgen veronderstel ik.

@hwn ze zeggen altijd dat die tunnels onder de huizen, ziekenhuizen en moskeeën zitten.
Alleen is daar 0.0 beeldmateriaal van. Enkel diezelfde ingang aan het ziekenhuis in Gaza wordt telkens getoond.

Ik wil dat nog best geloven, dat dat zo is. Maar het rechtvaardigt niet de genocide op een bevolking. Daarnaast, als het niet zo verdrietig was, zou het bijna hilarisch naïef zijn om te denken dat je Hamas kunt stoppen door heel Gaza&het tunnelstelsel plat te gooien of anderszins onbruikbaar te maken. Zolang je een volk onderdrukt, een land bezet, zal er altijd verzet zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:57

https://www.instagram.com/reel/C0dccaTO ... e1xpJUj9to

Israël maakt zich zorgen omdat er zoveel vrachtwagens met hulpgoederen Gaza binnenrijden. Nu wordt de hulporganisatie van de VN al beschuldigd door Israël van wapens smokkelen en gijzelaars gevangen houden. Israël beweert dat ze raketten gevonden hebben onderin een vrachtwagen van de UNRWA, en een gijzelaar zou beweerd hebben gevangen gehouden te zijn door iemand van UNRWA en verwaarloosd geweest te zijn. Kan het nog absurder? Of misschien hopen ze zo te rechtvaardigen waarom ze al zoveel VN-medewerkers gedood hebben? De man van de hulporganisatie reageert - terecht - verontwaardigd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:12

Nou...in een oorlog zijn er best wat corrupt als de pest.
Ik zeg niet dat dit hier zo is maar zou er niet raar van kijken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:32

2 Vliegtuigen met noodhulp van B-Fast voor Gaza aan boord zijn vanmorgen vertrokken vanop Oostende richting Egypte.
Hopelijk geraken ze waar ze moeten zijn.

Is er eigenlijk nog nieuws van de resterende gijzelaars die Hamas vasthoudt ?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:10

Janneke2 schreef:
Lang leve Ha-Arets. Er is nog onafhankelijke journalistiek in Israël.

En ik lees voor minstens de duizendste keer: het leger onderzoekt de misstanden.
... bij ons zou het Openbaar Ministerie van Arnhem dat doen.

Terzijde: Hamas had een website met de externsie .ps (als in: Palestina). Dus niet de extensie .com.

Ha-aretz bericht nu: https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... ef8b380000

Zit helaas achter een betaalmuur, maar:

Israelis Hijack Hamas.com, Turning It Into a Display of October 7 Atrocities
A counter on the site proudly declares 1,400 'Zionist civilians murdered,' 41 'Zionists children & babies murdered and burnt alive.' The website does not appear to be linked to Hamas, whose actual website, Hamas.ps, currently appears to be offline

Ik ben me daarin gaan verdiepen omdat het me niet logisch leek dat Hamas zo stom zou zijn een website in elkaar zou steken (onder een .com) met die inhoud.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:05

@Pandora, ik las ergens dat Nethanyahu families van de achtergebleven gijzelaars bezocht had, en gezegd had dat ze misschien niet (allemaal) meer te redden waren. Denk dat Nethanyahu eerder bezig is zijn eigen vel te redden, aangezien zijn regering valt als hij niet wil verder vechten. Dus ik denk dat er niet veel meer voor hen gedaan wordt.

Die Guterres mag voor mijn part de nobelprijs voor de vrede krijgen, want hij zegt al van in het begin waar het op staat. Helaas staat hij ook machteloos door het vetorecht van de VS. Hij heeft het weinig gebruikte artikel 99 ingeroepen voor heel uitzonderlijke situaties, waarbij de Veiligheidsraad bijeen kan geroepen worden, en dringt aan op een onmiddellijk staakt-het vuren. En die idioten in Israël noemen hem nu weer een Hamas-supporter. Zucht, je wilt niet weten wat ik die mannen allemaal toegewenst heb de laatste dagen, ik durf het nauwelijks denken, laat staan uitspreken.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 71b5&ei=11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:19

Pandora2 schreef:
princequillo schreef:
Als wij dit al zo zouden weten via internet verwacht ik niet dat dit een heel succesvol plan zou zijn :=

Dat was ook mijn eerste gedacht :')
Was hier in het nieuws gisterenmiddag.
En die briefjes met QR code van zogezegd veilige plekken, kunnen de Hamasboys ook wel te pakken krijgen veronderstel ik.

Nikass schreef:
Ik wil dat nog best geloven, dat dat zo is. Maar het rechtvaardigt niet de genocide op een bevolking. Daarnaast, als het niet zo verdrietig was, zou het bijna hilarisch naïef zijn om te denken dat je Hamas kunt stoppen door heel Gaza&het tunnelstelsel plat te gooien of anderszins onbruikbaar te maken. Zolang je een volk onderdrukt, een land bezet, zal er altijd verzet zijn.

Ik begrijp inderdaad wel wat Israel wil maar Hamas krijg je hiermee niet weg. Zelfs wetende dat Hamas zich tussen de burgerbevolking verstopt ook niet. Door dit machtsvertoon gaat de haat aan beide kanten zich alleen maar meer verdiepen. En is een oplossing verder weg dan ooit. Het moet aan beide kanten stoppen.
Het bericht vandaag dat er een baby in een oven moedwillig levend door Hamas is verbrand en dan de vraag van een - toch wel intelligent persoon (een palesteinse dichter) - die vroeg of er wel bakpoeder bij gedaan was. En al die andere - inmiddels geverifieerde gruwelen van 7 oktober? - Hoe ga je die mensen die dat meemaken recht doen? Hoe kom je hier ooit overheen? Niet met zeggen dat het niet is gebeurd. Ook niet met het noemen van genocide. Dat is het volgens mij niet; Israel wil Hamas uitroeien, maar neemt daarbij een onacceptabel niiveau collateral damage. Met Hamas de burgerbevolking erbij die er niets mee te maken heeft. Het gaat gewoon helemaal niets oplossen.
Israel moet stoppen, maar Hamas ook.
Wat is jullie oplossing?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:07

Ik heb al eerder aangegeven wat ik vind dat er zou moeten gebeuren.
Ik ben het overigens met je eens dat zowel de Israëlische regering fout zit, als ook Hamas.
De burgers aan beide zijden zijn het slachtoffer.
Maar goed, wat moet er gebeuren: je kunt van een onderdrukt volk niet veel verwachten. En ook niet dat ze zich niet verzetten.
Israël is hier de bezetter én de sterkere partij. Dus imo is Israël degene die als eerste actie moet ondernemen, namelijk: al het aanvallende geweld (wat een fabel dat het hier om verdediging zou gaan) per direct stoppen. De nederzettingen ontruimen, en zich terugtrekken binnen de op dit moment bestaande eigen grenzen.
Alle Palestijnen die ttv hun arrestatie jonger waren dan achttien jaar per direct vrijlaten. De overige Palestijnse gevangenen een eerlijk proces geven.
Stoppen met het in de gaten houden (camera's, afluisterapparatuur door heel Gaza) en daarnaast erkennen en respecteren van (de noodzaak van) een Palestijnse staat (over de exacte grenzen kan nog een discussie gevoerd worden)
En na dit alles kenbaar te hebben gemaakt en er mee gestart te zijn, Hamas vragen om de gijzelaars, die niets met dit alles van doen hebben, vrij te laten.
(Maar dit niet als voorwaarde stellen, gewoon eenzijdig beginnen met constructieve, op vrede en samenwerking gerichte oplossingen)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:13

Exitium schreef:
De VS gaat visa van extremistische Israëlische kolonisten weigeren

https://www.nu.nl/buitenland/6292789/vs ... oever.html

België zal dit voorbeeld volgen, en vermoedelijk wordt het in heel Europa doorgevoerd. Wat dus betekent dat de lastigste kolonisten nergens heen kunnen op reis en dus maar lekker blijven Palestijnen pesten. Goedbedoeld misschien, maar niet de oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:17

Het is niet de oplossing, dat zou wat mij betreft berechting inhouden.

Maar ik vind op zich het diplomatieke signaal nuttig.
(Al vrees ik dat het geïnterpreteerd gaat worden als 'wij zijn zielig, we knokken voor ons land en iedereen is tegen ons'.)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:20

Nikass schreef:
Ik heb al eerder aangegeven wat ik vind dat er zou moeten gebeuren.
Ik ben het overigens met je eens dat zowel de Israëlische regering fout zit, als ook Hamas.
De burgers aan beide zijden zijn het slachtoffer.
Maar goed, wat moet er gebeuren: je kunt van een onderdrukt volk niet veel verwachten. En ook niet dat ze zich niet verzetten.
Israël is hier de bezetter én de sterkere partij. Dus imo is Israël degene die als eerste actie moet ondernemen, namelijk: al het aanvallende geweld (wat een fabel dat het hier om verdediging zou gaan) per direct stoppen. De nederzettingen ontruimen, en zich terugtrekken binnen de op dit moment bestaande eigen grenzen.
Alle Palestijnen die ttv hun arrestatie jonger waren dan achttien jaar per direct vrijlaten. De overige Palestijnse gevangenen een eerlijk proces geven.
Stoppen met het in de gaten houden (camera's, afluisterapparatuur door heel Gaza) en daarnaast erkennen en respecteren van (de noodzaak van) een Palestijnse staat (over de exacte grenzen kan nog een discussie gevoerd worden)
En na dit alles kenbaar te hebben gemaakt en er mee gestart te zijn, Hamas vragen om de gijzelaars, die niets met dit alles van doen hebben, vrij te laten.
(Maar dit niet als voorwaarde stellen, gewoon eenzijdig beginnen met constructieve, op vrede en samenwerking gerichte oplossingen)

Dat klinkt inderdaad allemaal mooi, maar dan zal het niet met deze regering zijn.

Een andere denkpiste: wapenstilstand en een Palestijnse staat aanbieden, als Hamas zichzelf ontbindt en ophoudt te bestaan. Dan kan Israël zeggen dat ze Hamas opgedoekt hebben (en hun wraak heeft Israël al gehad, gezien de vele doden), en hebben de Palestijnen waar ze al zo lang recht op hebben. En als Hamas effectief om hun bevolking geeft (ik denk van wel, anders zaten ze nu in Qatar en niet tunnels onder de grond), dan gaan ze akkoord. Gaan ze niet akkoord, dan neem ik ieder woord terug dat ik ooit gezegd heb om hen enigszins te verdedigen. Maar ik heb een heel sterk vermoeden dat het voorstel vooral zou geblokt worden door Israël en de VS.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:29

Nee mijn idee gaat niet uitgevoerd worden, maar het is wat ik vind dat er zou moeten gebeuren (dat was volgens mij de vraag van Babootje)
Helaas heb ik het niet voor het zeggen en heeft Netanyahu geen behoefte aan de Nobelprijs voor de Vrede ;)

Overigens geloof ik ook niet dat Hamas akkoord zou gaan met het ontbinden van de eigen organisatie :n

Meest realistisch is misschien een wapenstilstand en een onafhankelijke derde partij die bemiddelt bij het organiseren van een twee staten oplossing.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:00

Helaas is die wapenstilstand net weer afgeketst op een veto van de VS. Echt, krijg aan die kerels ook alweer een grondige hekel, die man had eerder al Israël "de 51ste van de Verenigde Staten" genoemd.

Denk dat ik - al is het een druppel op een hete plaat - de Midden Oosten boycot politiek ga volgen, heb bewust zelfs geen Coca Cola willen kopen vandaag.

Ik heb vannacht trouwens gedroomd dat ik een etentje had met een jongere Nethanyahu (hij had bruin haar) en zijn vrouw. Ze wilden dat ik mijn deelneming betuigde met Israëlische slachtoffers, en dat deed ik, en ik zei: "en ook met de Palestijnen". Toen zijn ze het kwaad afgetrapt. :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 07:54

Hamas wil regeren in een Palestijnse staat, dus nee, ik zie ze ook niet vrijwillig ontbinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:15

Babootje schreef:
Ik begrijp inderdaad wel wat Israel wil maar Hamas krijg je hiermee niet weg. Zelfs wetende dat Hamas zich tussen de burgerbevolking verstopt ook niet. Door dit machtsvertoon gaat de haat aan beide kanten zich alleen maar meer verdiepen. En is een oplossing verder weg dan ooit. Het moet aan beide kanten stoppen.
Het bericht vandaag dat er een baby in een oven moedwillig levend door Hamas is verbrand en dan de vraag van een - toch wel intelligent persoon (een palesteinse dichter) - die vroeg of er wel bakpoeder bij gedaan was. En al die andere - inmiddels geverifieerde gruwelen van 7 oktober? - Hoe ga je die mensen die dat meemaken recht doen? Hoe kom je hier ooit overheen? Niet met zeggen dat het niet is gebeurd. Ook niet met het noemen van genocide. Dat is het volgens mij niet; Israel wil Hamas uitroeien, maar neemt daarbij een onacceptabel niiveau collateral damage. Met Hamas de burgerbevolking erbij die er niets mee te maken heeft. Het gaat gewoon helemaal niets oplossen.
Israel moet stoppen, maar Hamas ook.
Wat is jullie oplossing?

Er is geen enkel bewijs van baby's in oven door Hamas!

https://www.dewereldmorgen.be/community ... elke-saus/

https://themessenger.com/news/israel-ba ... n-evidence

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:41

Ik snap de links niet helemaal, misschien is het nog te vroeg maar ik lees geen ontkrachtingen van de claim? Al meende ik ook dat hier geen bewijs voor was, deze links bewijzen het in idee geval niet?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:22

princequillo schreef:
Ik snap de links niet helemaal, misschien is het nog te vroeg maar ik lees geen ontkrachtingen van de claim? Al meende ik ook dat hier geen bewijs voor was, deze links bewijzen het in idee geval niet?

Klopt, er is nog geen enkel bewijs gevonden dat baby's in een oven zijn gedaan en levend zijn geroosterd, zoals gesuggereerd wordt.

Iedere baby, kind of volwassene die is gedood door Hamas of door het Israëlische leger, is er 1 teveel.
Maar gruwelijkheden verspreiden die (waarschijnlijk) niet zijn gebeurd, vind ik kwalijk.

Ook op de misdaden op de Westbank door Kolonisten en het Israëlische leger, wordt veel te weinig actie ondernomen en verergert alleen maar de situatie voor Palestijnen en Joden.

Sowieso vind ik dat de wereld teveel toekijkt hoe Israël wraak neemt. Vreselijk voor de Palestijnse bevolking, die al tientallen jaren wordt onderdrukt door een bondgenoot van het Westen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:18

Mee eens Electra :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:24

Tja, ik weet nog niet of Hamas zichzelf niet zou opheffen in het belang van het Palestijns algemeen belang. Hamas heeft ook al geprobeerd Marwan Barghouti vrij te krijgen, terwijl hij van een andere partij is en hij politiek en charismatisch zowel nationaal als internationaal hun meerdere is.

De naam van Marwan Barghouti duikt online ook steeds meer op. Zelfs Israëlische en Amerikaanse bronnen zien hem als de toekomst voor het post-Nethanyahu tijdperk.
https://inews.co.uk/news/us-critical-ro ... at-2714906

Alleen is met de huidige Israëlische regering niets mogelijk, die zouden hem weer een terrorist noemen (maar ja, dat was Nelson Mandela ook).

Marwan Barghouti wou trouwens al meermaals een lijst indienen vanuit de gevangenis, maar heeft dit dan toch niet gedaan, of de verkiezingen werden uitgesteld door Abbas omdat hij zou verliezen, het is allemaal nogal ingewikkeld en heb teveel hoofdpijn om het allemaal op te zoeken.

De kortste weg naar (min of meer) vrede is de vrijlating van Marwan Barghouti, en "regime change" in beide kampen (volgens peilingen zou dan in Israël centrum-rechts aan de macht komen, een zekere Gantz, zou in ieder geval de nederzettingenpolitiek stopzetten), maar dat zie ik nog zo snel niet gebeuren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:01

Electra63 schreef:

Er is geen enkel bewijs van baby's in oven door Hamas!
[/quote]

Ja, dat weten we hier bijna allemaal hoor, maar er zijn er een paar waarbij je tegen dovemansoren praat.
Al bewijzen je links het inderdaad niet (over die onthoofde baby's heb je factchecks bij de vrt, en volgens statistieken is er "maar" 1 baby gedood op 7 oktober, doodsoorzaak of dader onduidelijk, dus zal ook deze niet zijn). De reactie van Palestijnse dichter zal eerder een (ok, onsmakelijke) grap geweest zijn, waarschijnlijk vond hij de bewering belachelijk (en hij zal Hamas wel beter kunnen inschatten dan wij).

Ik herinner me nog toen ik meer dan 20 jaar geleden tijdens mijn tweede Irak-reis met een Algerijnse vriendin op bezoek ging bij een Palestijnse familie in Bagdad. De grootmoeder was gevlucht tijdens de Nakba, en ze vertelde me dat de joden (Israël bestond nog niet, dus vandaar de term joden, zonder antisemitische bedoelingen) Palestijnse baby's in een grote kookpot op het vuur gaar kookten. Ik heb dat toen ook niet geloofd.

Een pensionklante van mij (50+) vertelde gisteren dat ze in haar jeugd een Zuid-Afrikaanse blanke pennenvriendin had. Ze schreven al een tijdje, en op een keer vroeg mijn pensionklante (door de actualiteit van strijd tegen apartheid) hoe ze dacht over zwarte mensen. Het meisje antwoordde: "Je moet opletten voor zwarte mannen, want ze stelen blanke baby's en eten die op". Toen mijn pensionklante een brief terugschreef dat dit niet waar was, heeft ze nooit meer iets van haar pennenvriendin gehoord.

En op de vraag van Babootje hoe de mensen de wreedheden van 7 oktober ooit zullen kunnen verwerken/vergeten? Goede vraag, maar ook: hoe zullen de Palestijnen de 75 jaar onderdrukking in alle mogelijke vormen (met de 1e Nakba en de huidige situatie als dieptepunten) kunnen verwerken/ vergeven/ vergeten?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:45

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt