Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:50

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een airfryer maar die gebruik ik voor baksels, ovenschotels, groente grillen, broodjes bakken etc. Hooguit voor wat vega bitterballen en/of snacks. Echt niet voor patat, dat is vloeken in de kerk.

Ja, maar jij bent verwend met je friet :+

Hier ook geen airfryer of frietpan. Friet bestel ik of maak ik héél soms in de oven als ik het met bijvoorbeeld drumsticks eet

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:53

tamary schreef:
Kabinet staat garant voor volledige bedrag voor alle minima tot 120% minimum :
https://nos.nl/artikel/2423297-kabinet- ... ompensatie
Dus dat probleem zou er niet moeten zijn.

Kijk dat zou mooi zijn val net op de 108% met normaal loon ongeveer. Met laatste loon zit ik op de 96% van minimum. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:56

mvdende schreef:
Weet ik Purny, dat gemeenten zo traag zijn als dikke strond tegen een heuvel op....

"Zo traag als stront door een trechter" ken ik dat gezegde.

Kinke

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:07

dat zal je nog verbazen, in 2 dagen 100 vluchtelingen opgevangen...hoezo traag?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 22:17

Kinke schreef:
dat zal je nog verbazen, in 2 dagen 100 vluchtelingen opgevangen...hoezo traag?

Het is selectieve traagheid. Want als het hun uitkomt, dan kunnen ze ineens inderdaad wél snel zijn....

Ik snap best dat de vluchtelingen opgevangen moeten worden en ik snap best dat een aanvraagformulier energietoeslag niet uit de hoge hoed getoverd kan worden.

Maar alle gemeenten weten al vanaf halverwege december dat ze die energietoeslag moeten gaan uitkeren, dus tijd zat zou je zeggen om al een plan van aanpak in elkaar geknutseld te kunnen hebben. Ze hebben er gewoon bijna 2,5 maand de tijd voor gehad voordat de oorlog en de daarbijbehorende vluchtelingen stroom losbrak.

Traagheid dus omdat de wil er niet is in mijn ogen.

En zich nu ineens gaan verstoppen achter het vraagstuk vluchtelingen ipv eens door te pakken en die energietoeslag te gaan regelen.

Want in meerdere gemeenten, is die toeslag al wél uitgekeerd aan de bijstand, maar voor aanvragen is nog geen optie.....

Het voelt gewoon verkeerd, alsof je het kan vergeten als je geen bijstand maar een uwv uitkering hebt. ..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:52

Vergeet ook niet dat gemeentes nu gedwongen worden om vluchtelingen op te vangen. Dus in jou ogen klinkt het oneerlijk maar dat is niet zo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:56

Vanmorgen heb ik een kijkje in de keuken mogen nemen....de vluchtelingen die wij in huis hebben moesten zich vandaag officieel registreren.
En inderdaad wat Purny zegt de gemeenten moeten vluchtelingen opnemen en registreren.
En dit kost een tijd ! Je wilt niet weten wat een werk ze eraan hebben !
En dit komt op hun normale werk....wat nu dus blijft liggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:08

inderdaad Mirim. En de meeste gemeentes hebben al een tekort aan werknemers.
mvende, je berichten zitten vol aannames. Heb je al een telefoontje gepleegd wanneer dat geld betaald wordt? En heb je ook gevraagd wat de reden is als dat nog niet is gedaan?
Wij hebben ook mensen moeten aannemen speciaal voor de opvanglocatie. En het stikt van de vrijwilligers die er giga veel uren insteken. Gelukkig maar, want het is gewoon niet te doen als alles op de schouders van gemeente ambtenaren terecht zou komen. Of...het is wel te doen, maar dan blijft de helft van het normale werk gewoon liggen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 00:40

Kinke schreef:
inderdaad Mirim. En de meeste gemeentes hebben al een tekort aan werknemers.
mvende, je berichten zitten vol aannames. Heb je al een telefoontje gepleegd wanneer dat geld betaald wordt? En heb je ook gevraagd wat de reden is als dat nog niet is gedaan?
Wij hebben ook mensen moeten aannemen speciaal voor de opvanglocatie. En het stikt van de vrijwilligers die er giga veel uren insteken. Gelukkig maar, want het is gewoon niet te doen als alles op de schouders van gemeente ambtenaren terecht zou komen. Of...het is wel te doen, maar dan blijft de helft van het normale werk gewoon liggen.

Al meerdere keren een bericht gestuurd naar de gemeente. En het enigste wat ik iedere keer terug krijg: wij weten nog niets, houdt de site in de gaten.

Dit al vanaf december.

Ik snap dat ze het druk hebben, zeker nu met de vluchtelingen, maar moet je dan maar je eigen bewoners zomaar in de kou laten staan? Want reken maar dat er huishoudens echt in de problemen komen nu die betaling steeds langer op zich laat wachten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 04:21

Wat een gezaag zeg over je energie toeslag...
Wil je anders ruilen met een vluchteling die heel zn hebben en houden achter heeft moeten laten?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:59

De accijns hier op benzine zijn eraf :D

Ik ga vandaag niet tanken zal wel gekke huis zijn. Ik kan nu weer tanken voor 2,06 en voor mijn idee klinkt dat heel goedkoop

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:08

mvdende, waarom niet even een telefoontje plegen ipv een berichtje sturen. Dat levert vaak meer info op. En in een gesprek krijg je meestal meer info dan digitaal.
't zijn ook gewoon mensen hoor. Zou niet weten waarom ze zouden denken 'laat ik mvdende eens even lekker in de kou laten staan, gewoon omdat het kan'

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:16

Soms hebben ze mogelijkheid om te bellen uitgeschakeld staan. Dus kan je alleen bericht sturen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:28

Marcella schreef:
Soms hebben ze mogelijkheid om te bellen uitgeschakeld staan. Dus kan je alleen bericht sturen.

Dat is toch vet onhandig :+ nou ja tegenwoordig durven super veel mensen ook niet meer te bellen.

Maar bellend kun je vaak veel meer bereiken , plus als je echt iets wil doen mensen dat echt sneller als je belt dan een mail stuurt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:36

Gok dat ze gek worden van bepaalde mensen. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:37

Popstra schreef:
Wat een gezaag zeg over je energie toeslag...
Wil je anders ruilen met een vluchteling die heel zn hebben en houden achter heeft moeten laten?

Dit vind ik niet zo eerlijk, in Nederland komen er ook echt heel veel mensen in de problemen door die hoge energierekeningen. Het is gewoon belangrijk dat het uitgekeerd wordt zsm. Deze problemen moeten niet gebaggataliseerd worden, dat gebeurd al steeds terwijl het ook een doffe ellende is.

Bellen is vaak wel veel sneller en handiger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:38

Ik snap dat het vervelend is dat er nog niks bekend is over het aanvragen. Maar ik snap de gemeentes ook wel, dat zij twijfelen of ze echt het geld wel van de regering krijgen en dat ze nog erg zoekende zijn hoe ze die aanvragen moeten regelen. Je hebt er toch weer veel mensen voor nodig om te controleren dat de juiste mensen de tegemoetkoming krijgen. De mensen die bijvoorbeeld een bijstandsuitkering krijgen zijn makkelijker, want daarvan is alles al bekend en hoef je niks aan te controleren.

Wat je zelf al kan doen is alle papieren bij elkaar zoeken waaruit blijkt dat je binnen die range valt van inkomen. Dus alle soorten inkomen en spaargeld enzovoorts.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:44

Ben in ieder geval blij dat ik maandag bel afspraak heb.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:48

Hier in Zwolle stond dat je per 15 april een aanvraag kan doen. Jammer want dan woon ik er niet meer. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 08:48

MyWishMax schreef:
Ik snap dat het vervelend is dat er nog niks bekend is over het aanvragen. Maar ik snap de gemeentes ook wel, dat zij twijfelen of ze echt het geld wel van de regering krijgen en dat ze nog erg zoekende zijn hoe ze die aanvragen moeten regelen. Je hebt er toch weer veel mensen voor nodig om te controleren dat de juiste mensen de tegemoetkoming krijgen. De mensen die bijvoorbeeld een bijstandsuitkering krijgen zijn makkelijker, want daarvan is alles al bekend en hoef je niks aan te controleren.

Wat je zelf al kan doen is alle papieren bij elkaar zoeken waaruit blijkt dat je binnen die range valt van inkomen. Dus alle soorten inkomen en spaargeld enzovoorts.

Jep, al die gegevens zal ik één dezer dagen bijelkaar in een mapje zetten op de computer. Dan kan het in één keer ingediend worden.

Ik snap dat het lastig is voor gemeenten, maar de bijstand wél en de rest nog niet uitkeren, voelt gewoon niet goed. Had dan eerst het aanvraagformulier online gezet, en dan een maand later ofzo alles, dus bijstand en geen bijstand in één keer uitbetaald voor diegene die op dag 1 het aanvraagformulier al ingestuurd heeft.

Ik ben gewoon bang dat wij die €800 op onze buik kunnen schrijven omdat van uitstel, afstel komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:51

Ik vind het logisch dat mensen die geen bijstand ontvangen vanuit de gemeente het zelf moeten aanvragen. Ze hebben immers geen glazen bol en mogen niet zomaar bij alle gegevens van de inwoners komen.
Gewoon even een telefoontje eraan plegen. Dan weet je zoals meer bokkers aangeven al een stukje meer.

Hier in DH kan het pas vanaf mei trouwens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:58

Als je alles tegelijk laat doen is het alsnog zo dat degene die bekend zijn of eerder zijn qua uitkering of onnodig lang moeten wachten. Degene die al bekend zijn zijn alle gegevens van bekend he? Van bezittingen, tot inkomen want dat keert die gemeente uit, tot spaargeld want dat moet regelmatig doorgegeven worden. En die zitten totaal nog lager qua inkomen, mogen officieel geen geld lenen zonder toestemming en geen geld krijgen bijvoorbeeld.
Ik snap niet helemaal waarom die mensen waarvan 100% zeker is dat ze er recht op hebben langer zouden moeten wachten tot alle aanvragen gecontroleerd zouden moeten zijn. Want ik denk dat je je vergist in hoeveel werk dat allemaal is en dat de regering wel vorig jaar aangaf dat deze tegemoetkoming er kwam, maar nog niks zwart op wit had over het hoe of wat voor gemeentes. Ze wisten dus dat het er aan kwam, maar hadden nog 0 regels enzovoorts. Dat is echt pas geleden pas enigszins duidelijk geworden

En er zullen ook mensen tussen zitten die het aanvragen en geen recht erop hebben, of mensen die nog een hoop aanvullende informatie moeten versturen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:03

purny schreef:
Ik vind het logisch dat mensen die geen bijstand ontvangen vanuit de gemeente het zelf moeten aanvragen. Ze hebben immers geen glazen bol en mogen niet zomaar bij alle gegevens van de inwoners komen.
Gewoon even een telefoontje eraan plegen. Dan weet je zoals meer bokkers aangeven al een stukje meer.

Hier in DH kan het pas vanaf mei trouwens.

Dat is inderdaad logisch, maar.... die aanvraag zou mogelijk moeten zijn vóór de bijstand het bedrag uitgekeerd gaat krijgen.

Zodat iedereen tegelijk het geld op z'n rekening krijgt. En niet zoals nu de bijstand al z'n geld heeft, en de overige minima kan fluiten naar de €800. Omdat van uitstellen (januari werd februari, februari werd maart, maart werd april en in Den Haag zelfs pas mei) straks misschien afstel komt. Wat betekent dat je er doodleuk wél recht op hebt, maar door de traagheid van de gemeente, uiteindelijk niets krijgt....

Als ze alles tegelijk zouden uitkeren, zou het probleem niet ontstaan dat de één wél en de ander niets krijgt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:04

Het zure is dat je afhankelijk bent waar je woont. De ene gemeente heeft alles al op orde en uitbetaald, de andere moet nog beginnen en kun je nog niets aanvragen. De ene betaald tot 130% de andere is nog maar de vraag of ze mogelijk niet hoger gaan dan 110%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:05

Wat een jaloezie. Vindt je dan ook dat de belastingdienst iedereen die recht heeft op teruggave dat op dezelfde dag moet doen? Want anders is het niet eerlijk :+