Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:33

Exitium schreef:
Kuggur schreef:
Er zijn argumenten dat Putin in feite al verloren heeft.
Niet de oorlog zelf, het Russische leger is machtig, en op volle kracht ingezet maakt Oekraine uiteraard geen kans.
Maar het doel om van (een deel van) Oekraine een gehoorzame vazalstaat te maken door middel van een regimewissel door een snelle millitaire actie, met relatief weinig bloedvergieten, dát is volledig mislukt.

Dat was bij voorbaat al mislukt

Ongetwijfeld, maar niet in Putin´s hoofd.
(zoals opgemerkt, de Krim lukte...)

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:38

Hoe reageren de Ijslanders hierop? Is het een ver van mijn bed show of juist niet?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:42

Earth schreef:
Ik word toch wel heel verdrietig van de zin
Citaat:
Rusland heeft zonet verklaart dat het de oorlog op volle kracht gaat verder zetten tot alle doelen bereikt zijn.

Ik had gehoopt dat de oorlog van korte duur zo zijn, maar dit kon nog wel eens lang gaan duren... ;(

Waar staat dat?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:46

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:54

Heb jullie die video gezien van de fn raad waar de meesten de zaal verlaat als Rusland gaat spreken.
Pfft, dat moet toch binnenkomen bij hun

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:55

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:57

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:07

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:09

Als dit waar is, dan is het hartverscheurend. Dan liegt hij zelfs zijn eigen soldaten voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:10

Popstra schreef:
Dit vind ik toch ook vreselijk triest...
Die Russische soldaten dachten daar voor oefening te zijn. Zal dat ze constant voor gehouden zijn!? Dat is wel echt heel smerig

https://www.ladbible.com/news/ukrainian ... e=facebook

We were told that civilians would welcome us ... :\

Diep triest. Veel van die jongens hebben ook vrienden of familie aan de Oekraïnse kant en vice versa.
Broedermoord dit ;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:12

Afgelopen weekend zag je op tv ook al 2 jonge soldaten die gevangen genomen waren door Oekrainers en die zeiden ook dat ze daar waren voor oefening.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:15

Phonix schreef:
Heb jullie die video gezien van de fn raad waar de meesten de zaal verlaat als Rusland gaat spreken.

Nee, waar staat die?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:16

Op the Moscow Times site, onder andere.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:19

pien_2010 schreef:
Hoe reageren de Ijslanders hierop? Is het een ver van mijn bed show of juist niet?

Ik denk niet zó veel anders dan de Nederlanders, met dit verschil dat we er hier wat verder vandaan zitten, en natuurlijk het feit dat IJsland geen leger heeft, en dus geen soldaten materieel zou kunnen sturen.
In die zin dus "wat verder van mijn bed dan die van jullie", maar er is uiteraard zeker besef van de globale impact.
Zowel Rusland en de Oekraine waren belangrijke afnemers van IJsland´s belangrijkste exportproduct, vis, dus dat heeft zijn directe economische gevolgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:21

Popstra schreef:
Die Russische soldaten dachten daar voor oefening te zijn. Zal dat ze constant voor gehouden zijn!? Dat is wel echt heel smerig

Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal sterk. Dat is niet echt een slimme manier een leger effectief in te zetten.
(Op het moment dat ze zich dit realiseren heb je ineens een héél ongemotiveerde strijdkracht...)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:26

Ik wist niet dat Ijsland geen leger had. Een mens leert elke dag bij. Ook al zijn de omstandigheden door en door triest.

Een deel ongemotiveerde strijdkrachten hebben ze inderdaad, mede dus door de leugens die hen verteld zijn voor vertrek.
Ik zag gisteren nog een stukje hierover op het nieuws. Een groep ongewapende Oekraïnse burgers stopten een russische tank. Die russen stonden er maar wat verweesd bij. Niet goed wetende wat hen overkwam.
Kolonel Housen vertelde ook dat dit bleek uit gesprekken met de moeders van die jongens aan het front.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:26

pressent schreef:
https://www.instagram.com/p/CaipsY_L-sO ... =copy_link

https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... rimination

Wel jammer dat er met 2 maatstaven gehandeld wordt door de grens officials van Oekraine zelf als het gaat om het oversteken van de grens.. ;(

Dit heeft twee kanten, je moest een paspoort tonen om mee te kunnen. Anders moest je wachten en er staan ook berichten met foto’s online waar een grote groep Nigeriaanse studenten door Polen worden opgehaald aan de grens en naar het vliegveld werden gebracht.
Er word gezegd dat de geweigerden studenten zijn maar het kunnen ook illegalen zijn of genaturaliseerde Oekraïners en daarvan mogen de mannen tussen 18 en 60 het land niet uit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:30

Kuggur schreef:
Popstra schreef:

Eerlijk gezegd lijkt me dat nogal sterk. Dat is niet echt een slimme manier een leger effectief in te zetten.
(Op het moment dat ze zich dit realiseren heb je ineens een héél ongemotiveerde strijdkracht...)
vergeet niet ze al een aantal weken voor de grens bivakeerden...
Plus deze piep jonge jongens niet vrijwillig in het leger gaan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:32

Cherdenise schreef:
Phonix schreef:

Nee, waar staat die?

Kan je deze openen? Is van de Noorse krant, maar de video spreek voor zichzelf.

https://www.dagbladet.no/?playVideo=OoW ... Live=false

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:37

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:49

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:57

pien_2010 schreef:
Als dit waar is, dan is het hartverscheurend. Dan liegt hij zelfs zijn eigen soldaten voor.

Ik heb ook afbeeldingen gezien van twee tanks die tot over hun assen de modder in gereden zijn. Men vermoed dat dit bewust gedaan is om toch een beetje het plan te saboteren om Oekraïne aan te vallen.
Dit is puur speculatie maar ik hoop zo dat het klopt. Want inderdaad hoor je uit verschillende hoeken dat de Russische soldaten niet wisten wat het daadwerkelijke plan was. Hooguit “beetje bang maken van Oekraïne door aan de grens te bakkeleien” maar denk dat een groot dit niet had verwacht echt aan te vallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:04

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:

Ik denk niet zó veel anders dan de Nederlanders, met dit verschil dat we er hier wat verder vandaan zitten, en natuurlijk het feit dat IJsland geen leger heeft, en dus geen soldaten materieel zou kunnen sturen.
In die zin dus "wat verder van mijn bed dan die van jullie", maar er is uiteraard zeker besef van de globale impact.
Zowel Rusland en de Oekraine waren belangrijke afnemers van IJsland´s belangrijkste exportproduct, vis, dus dat heeft zijn directe economische gevolgen.

Bedankt.

Interessant dat Ijsland geen leger heeft want hoort wel bij de NAVO (sinds 1949) en ook interessant dat Rusland en de Oekraïne belangrijke vis afnemers zijn. Zowel het geen leger hebben als hun exportlanden wist ik niet.

Dat besef had ik ook wel verwacht want IJslanders zoals ik het via programma's op TV zie, staan vol in de wereld en zijn ook lid van de EU.

Zo'n post en vorige week ook van iemand uit een wat verder afgelegen land, vind ik nu interessant en leuk van Bokt.

Dovahkiin→ op zich past het wel in het pathologische plaatje dat ik heb van Poetin. Want liegen en bedriegen en daarin steeds verder gaan hoort daar helemaal bij. Maakt het natuurlijk niet minder hartverscheurend.
Laten we hopen dat de soldaten ergens de grens trekken mocht dit al mogelijk zijn.

Daarnaast zoals ik al eerder schreef is er een groot verschil tussen de jeugd en de ouderen. De jeugd kijkt amper TV, is erg actief op social media en weet echt wel de blokkades te ontwijken die Poetin op heeft gegooid (Facebook, INstagram en Twitter zijn geblokt maar ze weten dit wel te omzeilen) en weet ook echt wel hoe fout dit allemaal is. En zoals iemand eerder al opmerkte de Russen en de Oekraïners zijn echt wel een heel nauw verwant volk. Dat maakt deze inval ook zo enorm triest.
Het contact dat ik heb, bestaat ook uit man vrouw → Oekraïner getrouwd met Russin. En die families zijn er legio. Dus je maakt het nu letterlijk mee dat bv de broer van de een (Russisch) verplicht vecht tegen de broer van de ander (Oekraïens). Schrijnend.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:16

pien_2010 schreef:
lBedankt.

Interessant dat Ijsland geen leger heeft want hoort wel bij de NAVO (sinds 1949)

Ze hebben inderdaad geen leger, alleen een kustwacht.
In WOII waren ze dan ook erg snel bezet. Door de Britten welteverstaan, en na de oorlog is er nog lang een Amerikaanse legerbasis geweest.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:27

oomens schreef:
In WOII waren ze dan ook erg snel bezet. Door de Britten welteverstaan, en na de oorlog is er nog lang een Amerikaanse legerbasis geweest.

In alle redelijkheid, Nederland hield het óók niet lang uit...