[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:47

@Janneke, denk achteraf niet de PA maar de PLO. Doet er niet toe. Palestijnen en Israëliërs hebben beiden geweld tegen elkaar gebruikt en doen dat nog steeds. Ik vind het één van de lastigste vraagstukken van de afgelopen eeuw.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:49

anjali schreef:
mysa schreef:
Hij was minister van gezondheidszorg bij de Palestijnse Autoriteit. Voor zover ik weet. En ambassadeur in Zwitserland. Dat is toch net even wat anders dan een bommengooiende terrorist.

Edit: en dat is haar echtgenoot hè, niet zijzelf.

Het is net vanuit welke hoek je de informatie krijgt. Ik begrijp goed dat mensen die pro-Israel zijn dit allemaal niets vinden.De andere kant daarentegen weer wel.

Tsja, die pro Israel mensen, eigenlijk totaal onbelangrijk wat die vinden lijkt mij. Die willen wel eens last hebben van oogkleppen en blinde vlekken in hun wereldbeeld.

mysa

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:59

Dat is ook wel wat kort door de bocht. Feit is wel dat de Israëliërs zelf ook verdeeld zijn in hun opvattingen, er zijn tal van organisaties, bestaande uit zowel Israëliërs als Palestijnen, die samen zoeken naar een oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:59

mysa schreef:
@Janneke, denk achteraf niet de PA maar de PLO. Doet er niet toe. Palestijnen en Israëliërs hebben beiden geweld tegen elkaar gebruikt en doen dat nog steeds. Ik vind het één van de lastigste vraagstukken van de afgelopen eeuw.

... volgens mij hebben we de komende dertig jaar blauwhelmen nodig daaro.

En al is het geweld 'over en weer', Israël is de bezetter die het oorlogsrecht aan de laars lapt. |(
Gelukkig zijn er Israëli's die het wanbeleid zo veel mogelijk tegen proberen te gaan.

(Zoals momenteel met de injecties tegen covid-19 : de bezette gebieden hebben juridisch evenveel recht op vaccins, maar 'daar komt niets van in'. Israël loopt voorop met vaccineren - de Palestijnen sterven aan de ziekte.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:40

De Palestijnse kwestie is erg ingewikkeld en een oplossing is nog lang niet in zicht.

CharleyT schreef:
Mee eens, hoop wel dat Sylvana haar temperament een beetje onder controle houd en niet alleen focust op discriminatie.

Eigenlijk denk ik dat het wel goed komt met Sylvana. Bedenk ook dat ze meestal vooral gevraagd wordt om te praten over discriminatie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:44

Hahaha zie net het filmpje van Hugo de Jonge die ging stemmen.

"Meneer, dit is uw vorige identiteitsbewijs" : _O-

Wist het wel maar had het nog niet gezien.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:45

fransje23 schreef:
Eigenlijk denk ik dat het wel goed komt met Sylvana. Bedenk ook dat ze meestal vooral gevraagd wordt om te praten over discriminatie.

Ik ook :j. Ze lijkt me slim genoeg en ik heb meer vertrouwen in haar dan in de mevrouw van de BBB of de jongens van Thierry en Ja21 :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:47

@ Anjali, daar denk ik anders over. Recent nog de situatie van Graus die breed uitgemeten is in de pers.

Maar bijv. Ook de de man van Thieme werd ruim besproken aantal jaar geleden.

Betreft de Palestijnen: Ik denk niet dat wij moeten denken dat we in dit topic er uit gaan komen. De wereld komt daar niet uit, gaat ons ook niet lukken :+

Ik snap wel waarom een deel van de wereld hem een terrorist noemt, maar ik snap het ook waarom een deel hem geen terrorist noemt.

Maar dat is toch niet het punt?

Kaag moet weten in haar functie hoe de wereld denkt over Arafat, over haar man die daar een directe lijn mee had. En dat je dan besluit dat geheim te houden....

Dat is toch best wat. Ik vind het op persoonlijk vlak 0 boeiend, iedereen mag een relatie aan gaan met wie hij/zij wil.

Maar ik vind het vreemd dat de andere partijen dit amper hebben gebruikt in de campagne.

Ik weet niet of er iemand minder op haar gestemd zou hebben, kan ik niet goed inschatten. Lijkt wel alsof betrouwbaarheid tegenwoordig niet meer zo belangrijk is. De toeslagenaffaire werd ook niet afgestraft imo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:58

Ik denk dat het gewoon een beetje achterhaald/verjaard is. Ze zijn tenslotte in 1996 getrouwd.
Daarnaast denk dat het sowieso een ver van mijn bed show is voor de meeste Nederlanders.
Dat Rutte ondanks de toeslagenaffaire gewoon wint vind ik bijzonderder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:25

fransje23 schreef:
Ik denk dat het gewoon een beetje achterhaald/verjaard is. Ze zijn tenslotte in 1996 getrouwd.
Daarnaast denk dat het sowieso een ver van mijn bed show is voor de meeste Nederlanders.

In feite mag iedereen trouwen met wie hij wil. Maar ze heeft wel een paar miljoen aan ontwikkelingsgeld overgemaakt aan de organisatie van haar man. Terwijl deze organisatie toch echt terroristische aanslagen heeft gepleegd.Dus dan gaat het wel uitmaken met wie je trouwt en is het niet meer prive.Het is wel belastinggeld van de burgers.En dat is ook de reden dat ze indertijd haar positie kwijtraakte.Als ze wil doneren aan bepaalde controversiele groeperingen dan moet ze dat van haar privegeld doen vind ik en niet van belastinggeld waar zij uit hoofde van haar functie toegang tot had gekregen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:03

Citaat:
In feite mag iedereen trouwen met wie hij wil. Maar ze heeft wel een paar miljoen aan ontwikkelingsgeld overgemaakt aan de organisatie van haar man. Terwijl deze organisatie toch echt terroristische aanslagen heeft gepleegd.Dus dan gaat het wel uitmaken met wie je trouwt en is het niet meer prive.Het is wel belastinggeld van de burgers.En dat is ook de reden dat ze indertijd haar positie kwijtraakte.Als ze wil doneren aan bepaalde controversiele groeperingen dan moet ze dat van haar privegeld doen vind ik en niet van belastinggeld waar zij uit hoofde van haar functie toegang tot had gekregen.

Ehm, bovenstaand had iemand de PLO en de PA door elkaar gehaald.
De PLO deed aan gewapend verzet tegen een bezetting.

De PA is een soort van regering binnen de regels bepaald door de bezetter.
En omdat het beleid is, dat de Palestijnse gebieden niet rond kunnen komen, komt er om humanitaire redenen "een paar miljoen ontwikkelingsgedl".
(Het is kolder om het zo te noemen, maar dat eufemisme wordt in Nederland nu eenmaal gebruikt.)
(We zouden ze waarschijnlijk beter helpen mbt hun ontwikkeling om de rechtszaken rondom de bezetting en de misdaden tegen de menselijkheid aan te klagen, maar dat gebeurt niet.)

Dus dat staat nog, wat mij betreft.

Overigens, die Wilhelmus van Nassauwe (van duytsen bloed) was verzetsstrijder tegen iets dat als bezetting werd ervaren, hij was onmstreden en werd vermoord.
Nelson Mandela deed aan gewapend verzet tegen een vorm van bezetting, was omstreden en werd bijna vermoord (doodstraf wegens een aanslag op een electriciteitsfabriek waarbij NUL gewonden of doden vielen - dat mag van mij moord heten).

Het is dus maar hoe je kijkt, en ik schrik er van, hoe verschrikkelijk makkelijk en oppervlakkig iemand compleet wordt weggezet.

Een minister die gewoon ministerdingen doet,
onder verantwoordelijkheid van het parlement en dus van ons allemaal,
word gewoon door de blubber gesleurd. (Belastinggeld doneren aan prive doeleinden van omstreden organisaties noem ik 'wegzetten'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-03-21 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:20

anjali schreef:
fransje23 schreef:

Ze springt nogal kwistig om met ons belastinggeld in het buitenland. Ik vind haar de allerengste politica die we in ons land hebben. Ze komt ook erg dictatoriaal over. Ook met haar internetplannen waarin ze wil dat we onze privacy opgeven om op internet te mogen en nog even en alleen als je 'de juiste mening' vertegenwoordigd mag je nog op internet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:26

Citaat:
Ze springt nogal kwistig om met ons belastinggeld in het buitenland. Ik vind haar de allerengste politica die we in ons land hebben. Ze komt ook erg dictatoriaal over. Ook met haar internetplannen waarin ze wil dat we onze privacy opgeven om op internet te mogen en nog even en alleen als je 'de juiste mening' vertegenwoordigd mag je nog op internet.

Ik zeg altijd : als je weet hebt van strafbare feiten dan hoort het niet op bokt, maar bij de politie.

Als het jouw mening is, dat het kabinet Rutte de afgelopen vier jaar teveel geld naar het buitenland heeft gestuurd, vind ik het raar om daar 1 minister op aan te spreken (in een nare context nog wel).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:44

@ Janneke, als je reactie bedoeld is op mijn post vind ik dat jammer. Je kan overal op internet vinden waarom een deel van de wereld hem als terrorist ziet. Inclusief de aanslag in Munchen, een interview van hemzelf waarin hij ook nogal pittige uitspraken doet e.d.

Ik geef zelf aan dat ik snap dat een deel hem als terrorist ziet, maar ook dat ik snap dat een ander deel van de wereld dat niet ziet. Mij oppervlakkig noemen door hem 'weg te zetten' vind ik nogal wat, want volgens mij ben ik heel erg beiden kanten aan het benoemen.

Jij doet dat niet. Jij vind dat hij geen terrorist is. Dat mag. Maar een heel groot deel van de wereld vind van wel. Nogmaals, de wereld komt daar niet uit, dat gaat ons ook niet lukken ( hoeveel namen van anderen je daar ook bijhaalt) . Het is een van de moeilijkste kwesties van deze tijd, met hele verschillende meningen.

Kaag word niet door de blubber gesleurd, ze heeft iets gedaan wat niet oke is. Anders was ze ook niet uit haar functie gezet he ;) . Overigens vind ik Kaag nog steeds een goede politicus, ik zet daarin ook helemaal niet iemand weg.

Je mag toch gewoon meerdere kanten van iemand benoemen en aangeven dat een bepaalde actie niet handig was?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:04

Nu is het dus zo dat het israel-palestina conflict Nederland en ook Bokt is binnengekomen door deze politica.Net of we nog niet genoeg binnenlandse problemen hebben momenteel.Iemand hier zei dat het voor velen een ver-van-mijn-bed show zou zijn.Voor mij niet. Ik ben 4 keer in Israel geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Kort daarna zijn ze met de muur begonnen en gelukkig is het aantal aanslagen toen scherp gedaald. Je moet wel begrijpen dat de slachtoffers van die aanslagen meestal geheel onschuldige burgers, en ook toeristen, waren.Mijn visie op de zaak is dus gevormd door eigen ervaring.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:08

Nou dat vind ik dan weer het andere uiterste. Nl/Bokt is echt niet nu pas met Palestina bezig door Kaag?
Heb je het idee dat dit onderwerp nu onwijs speelt binnen NL? Dat heb ik dus niet...

Dit is al jaren een probleem op wereldniveau,ja wij hebben ook problemen in NL maar gelukkig kunnen we ook nog wat betekenen voor andere landen( waar imo de problemen nog een tikkie groter zijn :o )

De slachtoffers aan Palestijnse kant zijn ook burgers, de hele situatie daar is niet oke.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:28

Slachtoffers van aanslagen zijn erg vaak burgers.
Aan alle kanten.

Zaak Israël Palestina is super ingewikkeld.
Net als bijvoorbeeld Molukken Indonesië.
En zo zijn er nog wel wat ingewikkelde voorbeelden.

Dat zijn zaken die inderdaad zo complex liggen dat wij er echt niet even met een paar bokkers uit gaan komen.

Het zijn ook geen nieuwe zaken die 'ineens' bokt binnen komen.

Het zijn wel zaken waarbij ik denk dat het mooi is als je beide kanten een beetje probeert te begrijpen.

Soms is het geen Zwart-Wit, maar liggen dingen veel genuanceerder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:40

@Ruitje, het is mijn gewoonte om als ik nogal kritisch op iemand reageer, doelbewust niet iemands naam te citeren.
Juist om het zo veel mogelijk inhoudelijk te houden : 'ik ben het niet eens met dit standpunt'.

Ik herinner me een post van jou waarin je idd beide zijden benadrukt.

Verder is het mijn informatie dat de man lid is of was van Fatah, dat is net niet de PLO
en dat hij lid was van de PA, dat is al helemaal niet de PLO.

En mbt 'of ik hem een terrorist vind' : ik had het over Wilhelmus van Nassauwe (van duytsen bloed) en Nelson Mandela.
... zelfs al heeft iemand gewapend verzet tegen een bezetting gepleegd, dan ben ik nog niet direct bereid om te stellen 'dat dat fout is'.
(Geweld heeft een eigen dynamiek en het heeft zin daar zo lang mogelijk buiten te blijven, maar in geval van bezetting kan dat niet. Meestal noem ik mijzelf pacifist, maar soms voelt dat woord laf.)

Verder weet ik niet dat Sigrid Kaag vanwege haar huwelijk uit een baan is gezet. Ik weet dat haar vertrouwenspositie werd teruggedraaid. (Wat als ik mij goed herinner betekent 'een en ander moet opnieuw bepaald worden'. Een volstrekt terechte maatregel, maar niet iets om wakker van te liggen.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:48

Ik zie in Sigrid Kaag een capabele zakenvrouw, maar een vooraanstaande regeringspositie (laat staan buitenlandse zaken!) vind ik echt bizar.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:08

anjali schreef:
Nu is het dus zo dat het israel-palestina conflict Nederland en ook Bokt is binnengekomen door deze politica.Net of we nog niet genoeg binnenlandse problemen hebben momenteel.Iemand hier zei dat het voor velen een ver-van-mijn-bed show zou zijn.Voor mij niet. Ik ben 4 keer in Israel geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Kort daarna zijn ze met de muur begonnen en gelukkig is het aantal aanslagen toen scherp gedaald. Je moet wel begrijpen dat de slachtoffers van die aanslagen meestal geheel onschuldige burgers, en ook toeristen, waren.Mijn visie op de zaak is dus gevormd door eigen ervaring.

Maar Anjali, ben je dan ook wel eens in de Palestijns bezette gebieden geweest en heb je gezien dat daar óók onschuldige burgers worden geraakt door de acties van Israël?
Hiermee praat is de acties van de pla niet goed hoor, maar het is gewoon een heel ingewikkeld conflict die geen recht wordt gedaan door alleen naar 1 kant te kijken.

Daarnaast denk ik inderdaad dat het niet heel handig was van Kaag om haar huwelijk geheim te houden, maar heeft ze sinds die tijd ook heel veel andere(goede) dingen gedaan. Het lijkt mij terecht dat we haar dus niet door het slijk halen voor iets dat meer dan 20 jaar geleden speelde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:14

elnienjo schreef:
Ik zie in Sigrid Kaag een capabele zakenvrouw, maar een vooraanstaande regeringspositie (laat staan buitenlandse zaken!) vind ik echt bizar.

Dat vind ik ook van andere lijsttrekkers :7
Maar iedereen van 18+ mag in NL een partij oprichten, iedereen mag stemmen, en als je genoeg stemmen hebt mag je in de kamer. Gelukkig is het niet voorbehouden aan bepaalde mensen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:21

Bonna schreef:
anjali schreef:

Maar Anjali, ben je dan ook wel eens in de Palestijns bezette gebieden geweest en heb je gezien dat daar óók onschuldige burgers worden geraakt door de acties van Israël?
Hiermee praat is de acties van de pla niet goed hoor, maar het is gewoon een heel ingewikkeld conflict die geen recht wordt gedaan door alleen naar 1 kant te kijken.

Daarnaast denk ik inderdaad dat het niet heel handig was van Kaag om haar huwelijk geheim te houden, maar heeft ze sinds die tijd ook heel veel andere(goede) dingen gedaan. Het lijkt mij terecht dat we haar dus niet door het slijk halen voor iets dat meer dan 20 jaar geleden speelde.

Ik ben voornamelijk in het Israelische gedeelte geweest.Het was echt niet mogelijk om ook naar de andere kant te gaan en daar was ik door het reisbureau ook voor gewaarschuwd omdat de situatie heel gespannen was.Echter wilde ik toch de Graftuin ( Graf van Jezus volgens Protestantse Christenen) bezoeken en die ligt in Oost-Jeruzalem.Daar was ik dus voor gewaarschuwd omdat daar al een toerist die naar een bord met de openingstijden stond te kijken van achteren met een nekschot gedood was.Maar ja ik eigenwijs. De tuin was toen wel open.Maar toen ik eruitging en de weg wou oversteken naar de Damascuspoort stond direct naast mij een man die uithaalde en een molotovcoctail in een voorbijrijdende open jeep met militairen gooide.Die vloog ,met de soldaten erin,meteen in brand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:28

Even het vervolg want het kon niet verder in 1 topic.Het was net markt daar en alle mensen,oude vrouwen enzo,begonnen te rennen waarbij de sinaasappels etc. over de grond rolden.Er kwamen toen meteen een stel politiemannen of soldaten op snelle kleine paarden aan.Maar ik bleef niet kijken en ben de Damascuspoort ingerend en een koffiehuis binnengevlucht.Dat wil je echt niet meemaken zo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:17

anjali schreef:

Volgens mij is dit onderwerp niet door minister Kaag op Bokt gezet hoor. Dat doen Bokkers toch echt zelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:02

CharleyT schreef:
anjali schreef:

Volgens mij is dit onderwerp niet door minister Kaag op Bokt gezet hoor. Dat doen Bokkers toch echt zelf.

Nee,dit onderwerp is nu VANWEGE mevr. Kaag op Bokt terechtgekomen.Ik was al jarenlang hier helemaal niet meer mee bezig maar door de berichten over haar is het bij mij weer opgerakeld.