Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:37

bigone schreef:
Wat betreft CU en kabinetsdeelname, hebben ze al niet direct aangegeven dat ze D66 niet direct zien zitten door abortus en voltooid leven zaken. Daar zitten deze twee ver uit elkaar.

Dat meende ik ook. En d66 wilde geen compromissen meer doen op dat punt rn nu echt actie daarop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:37

Emmaa_ schreef:
Jessix schreef:
Waar heb je het dan over? Welke stukken werken mij actief tegen?

om maar even twee voorbeelden te noemen: in de toeslagenaffaire zijn mensen met een migratie-achtergrond onevenredig hard getroffen, en het plan van dijkhoff om mensen in ‘achterstandswijken’ een dubbel zo hoge straf te geven voor vergrijpen werd ook breed gesteund door de vvd.

Oh ok, ik krijgt geen toeslagen en woon ook niet in een achterstandswijk. De toeslagenaffaire wordt steeds aangehaald en is gewoon fout. Daar is iedereen het over eens. Maar is dat nou helemaal veroorzaakt door de VVD? Staat er ergens in hun beleid dat mensen met een migratieachtergrond zo aangepakt moeten worden? Ik neem het Rutte kwalijk dat er niet eerder goed ingegrepen is. (en eigenlijk nog steeds niet) Maar ik geloof toch niet dat de VVD het heeft verzonnen om mensen met een migratie achtergrond een hak te zetten.

Dat van de achterstandswijken heb ik niet meegekregen, dus laat ik er even buiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:39

bigone schreef:
Wat betreft CU en kabinetsdeelname, hebben ze al niet direct aangegeven dat ze D66 niet direct zien zitten door abortus en voltooid leven zaken. Daar zitten deze twee ver uit elkaar.

Ja dan blijft er weinig over... :')
Ik ben benieuwd wie de VVD als mogelijke opvolgers ziet. Ik kan dat nog nergens terugvinden...

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:46

Van Nu.nl:

Citaat:
Extra NOS Journaal vanwege 'ontwikkelingen in Den Haag'
Om 12.00 uur zendt de NOS een extra NOS Journaal uit, "vanwege de ontwikkelingen in Den Haag". Het journaal wordt uitgezonden op NPO1 en duurt zo'n tien minuten.

Volgens de NOS heeft het te maken met het feit dat de ChristenUnie niet in een nieuw kabinet wil als VVD-leider Mark Rutte opnieuw premier wordt. Dit brengt Rutte nog verder in het nauw: regeren wordt voor de VVD zo steeds lastiger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:47

Er zijn nog genoeg partijen over waarmee ze ruime meerderheid halen, maar ja linkse partijen willen ze er niet bijhebben.

Maar ik blijf er een beetje rare smaak aan over houden, hoe kan een zo ervaren politica zo n enorme fout maken door de aantekiningen leesbaar te vervoeren, haast of niet. >;) zou er niet toch ergens een vooropgezet plan zijn, een achterkamertje waarin iemand het een goed plan leek dit te doen?

Iemand heeft het opgeschreven voor de verkenners maar waarom? :?
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-04-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:48

Alle partijen die niet in het kabinet zitten hebben de motie van wantrouwen gesteund. Als de CU nu deze stap neemt en één van die partijen wél met Rutten in een kabinet wil, is die partij totaal niet geloofwaardig meer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:49

Jessix schreef:
Oh ok, ik krijgt geen toeslagen en woon ook niet in een achterstandswijk. De toeslagenaffaire wordt steeds aangehaald en is gewoon fout. Daar is iedereen het over eens. Maar is dat nou helemaal veroorzaakt door de VVD? Staat er ergens in hun beleid dat mensen met een migratieachtergrond zo aangepakt moeten worden? Ik neem het Rutte kwalijk dat er niet eerder goed ingegrepen is. (en eigenlijk nog steeds niet) Maar ik geloof toch niet dat de VVD het heeft verzonnen om mensen met een migratie achtergrond een hak te zetten.

Dat van de achterstandswijken heb ik niet meegekregen, dus laat ik er even buiten.

Ik moest ook even zoeken, maar het gaat om dit punt, denk ik:
https://www.parool.nl/nieuws/dijkhoff-o ... ~bb21a4c4/
https://www.parool.nl/nieuws/vvd-wil-cr ... ~b8be63f0/

Citaat:
Hij wil dat het kabinet wijken selecteert waarin meer dan 50 procent van de inwoners van niet-Westerse afkomst is, de werkloosheid is en criminaliteit hoog liggen en het opleidingsniveau laag is.

De reden dat er gespecificeerd wordt op niet-westerse achtergrond is op deze basis:
Citaat:
"wij hebben hier wel parallelle samenlevingen waarin mannen hun vrouwen thuishouden, hun kinderen tot hun vierde geen Nederlands laten leren en voor hun dochters een man uitzoeken.''

Geen Nederlands leren voordat je naar school gaat geeft een zeer sterk risico op een leerachterstand die eigenlijk niet meer in te halen valt zonder enorm veel begeleiding. Deze kinderen worden dus beperkt in hun ontwikkeling en zijn daardoor gevoeliger om in de criminaliteit terecht te komen (combinatie van laag inkomen, laag opleidingsniveau, veel kans op werkeloosheid en het gevoel hebben buiten de maatschappij te staan. Dus NIET zozeer specifiek op huidskleur of migratieachtergrond).

Overigens ben ik geen voorstander voor deze manier van ingrijpen, maar puur een stukje onderbouwing waarom het niet enkel discriminatie is dat er gericht werd op wijken die 50+% migratieachtergrond hebben, naast andere factoren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:56

En Rutte nu opstappen en dan? Wie neemt hem dan waar in de covid chaos? Lijkt me ook niet echt heel handig. En zal dan ook weinig toevoegen vrees ik behalve nog meer onrust

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:58

secricible schreef:
bigone schreef:

Dat meende ik ook. En d66 wilde geen compromissen meer doen op dat punt rn nu echt actie daarop.

Bovenstaande heb ik ook zo meegekregen.
Best wel hypocriet van de CU om het nu op deze manier te brengen in mijn ogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:06

Electra63 schreef:
Zo ken ik je weer. De jalousie en afgunst druipen er weer af.

Dat vind ik dan weer te kort door de bocht. Er is op dit moment een enorme overwaardering voor mensen die theoretisch opgeleid zijn. Dat komt volgens mij omdat juist die mensen vaak in de politiek zitten, minister zijn, ambtenaren etc. Kijk eens naar gigantische salarissen. Op het pluche zit je gewoon nog steeds het beste. En ik kan het weten want mijn kinderen zijn zowel theoretisch als praktisch opgeleid en de verschillen in betaling, in lichamelijk belasting, hard werken etc is enorm! Vanuit dat zien, ben ik me pas gaan realiseren hoe oneerlijk dit is en ik p raat ook namens mijn 2 theoretisch opgeleide kinderen die dat ook vinden en zich vaak heel veel zorgen maken over ons praktisch opgeleide gezinslid. Zijn werk is vreselijk belangrijk voor de maatschappij, maar ligt ver achter bij betaling etc, terwijl hij nu al op zijn 32 ste versleten knieën heeft (operaties gehad) en andere lichamelijke gebreken. Dus wij in ons gezin in ieder geval vinden dit totaal maar dan ook totaal niet kloppen.

Wat de politiek doet, Dat is gewoon goed "voor je eigen mensen" zorgen. Vaak zijn het ook mensen die uit een goed nest komen. Begrijp me goed, daar is niets mis mee, zelf ben ik ook met de zilveren lepel geboren. Mijn man is zonder lepel geboren :j en dan heb je toch een totaal ander leven. Gelukkig hebben zijn kinderen wel mogen leren→ zijn dus masters. Mijn man met hetzelfde intellect, moest toen nog na de basisschool de fabriek in. Werd zelfs uit het frans klasje gehaald want dat was niet voor zijn soort mensen (iets zoals vaak nog onbewust naar multi culturele Nederlanders wordt gekeken).
Gelukkig is dat nu wel wat veranderd alleen door de wet op leerplicht, maar er is nog een lange weg te gaan.
Eerder maakte iemand een opmerking over taalachterstand. ALLE kinderen in Frankrijk gaan vanaf hun 2,5 naar de crêche, en dat is goed. Voordat ik bokkers over me heen krijg→ nee, in Frankrijk is echt niet alles beter, zeker niet als het gaat om intercultureel beleid. Als je moslim bent in Frankrijk heb je eigenlijk een heel goed probleem alleen al vanwege je geloofsovertuiging (zie de grote problemen in de Parijse banlieues)!

Dus hierover is in de EU nog veel werk aan de winkel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:08

Dank voor het delen Mizora!
Ik werk voor dit soort gezinnen en herken de problematiek in die wijken. Problemen waar ik dikwijls mijn hoofd over breek maar ook nog geen goede oplossing voor heb kunnen bedenken of heb gehoord... Ik geloof ook niet dat de oplossing van Dijkhoff de juiste is.

Maar dit allemaal zijn nog steeds geen beleidsstukken van de VVD die mij zouden benadelen. En dat was mijn vraag. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:10

karuna schreef:
En Rutte nu opstappen en dan? Wie neemt hem dan waar in de covid chaos? Lijkt me ook niet echt heel handig. En zal dan ook weinig toevoegen vrees ik behalve nog meer onrust

Dat zal hij afmaken, dat is een lopende kwestie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:11

Exitium schreef:
Van Nu.nl:

Citaat:
Extra NOS Journaal vanwege 'ontwikkelingen in Den Haag'
Om 12.00 uur zendt de NOS een extra NOS Journaal uit, "vanwege de ontwikkelingen in Den Haag". Het journaal wordt uitgezonden op NPO1 en duurt zo'n tien minuten.

Volgens de NOS heeft het te maken met het feit dat de ChristenUnie niet in een nieuw kabinet wil als VVD-leider Mark Rutte opnieuw premier wordt. Dit brengt Rutte nog verder in het nauw: regeren wordt voor de VVD zo steeds lastiger.

Geen journaal?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:11

Jawel, net afgelopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:12

Dan heb ik het gemist, naar mijn idee was het toch het gewone journaal

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:12

Eigenlijk het gewone 12 uur journaal maar dan met interview met cu met het bericht dat al bekend was. Dat was het eigenlijk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:13

karuna schreef:

Zou hij dan niet nog aan moeten blijven tot er een nieuw kabinet gevormd is? Dat lijkt me helemaal afschuwelijk... Al zie ik Rutte er wel voor aan om netjes over te dragen, al is het maar voor de 2 miljoen die wel achter hem staan.

Ik had anders gereageerd. :evaw: Maar ik ben ook niet geschikt voor de politiek. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:15

purny schreef:
karuna schreef:

Niet als hij moet opstappen....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:15

Sakura789 schreef:
Als je kijkt over 10 jaar werken, dan is het toch niet zo heel gek? Hij kan ook niet deepdiven in alle dossiers en zal op veel moeten vertrouwen op zijn collega’s.

Ik zou het knap vinden dat er iemand is die zoveel werk verzet en geheel foutloos is.

Ik ben echt alles behalve Rutte en VVD fan maar hierin moet ik je wel gelijk geven. Hij heeft wel laten zien dat hij tot dingen in staat is. Ik weet wel zeker dat het bedrijfsleven in figuurlijke zin zal vechten om hem aan boord te krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:17

Electra63 schreef:

Pardon? Ik woon mede daardoor juist prachtig, dankzij het vakmanschap van mijn vader.
En in mijn omgeving zijn het vooral de vakmensen die mooie huizen kopen en/of (ver)bouwen. Natuurlijk kom je als succesvolle universiteitsstudent ook ooit in de positie vrijstaand te kunnen gaan wonen, maar universiteit is niet voor iedereen haalbaar dus dat moet gewoon niet meer als het ultieme doel gepromoot worden. Een vak leren is voor een veel grotere groep haalbaar en levert op jongere leeftijd al mooie voordelen op, terwijl universiteitsstudenten dan nog op 'n studentenkot moeten leven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:18

secricible schreef:
purny schreef:

Niet als hij moet opstappen....

Valt ook niet af te maken op korte termijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:28

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Pardon? Ik woon mede daardoor juist prachtig, dankzij het vakmanschap van mijn vader.
En in mijn omgeving zijn het vooral de vakmensen die mooie huizen kopen en/of (ver)bouwen. Natuurlijk kom je als succesvolle universiteitsstudent ook ooit in de positie vrijstaand te kunnen gaan wonen, maar universiteit is niet voor iedereen haalbaar dus dat moet gewoon niet meer als het ultieme doel gepromoot worden. Een vak leren is voor een veel grotere groep haalbaar en levert op jongere leeftijd al mooie voordelen op, terwijl universiteitsstudenten dan nog op 'n studentenkot moeten leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:32

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Het is (of was,voor de coronatijd) echt niet onaangenaam om student te zijn. De woonomstandigheden zijn inderdaad vaak zeer slecht maar je kunt een heel fijne leerzame tijd hebben.Ik woonde in een enorme griebus,daar zou ik nu zeker niet meer tegen kunnen,maar dan ben je jong en liggen je prioriteiten anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:35

**
dubbel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:37

karuna schreef:

Degene die het overneemt is ook niet gek en zal zich ook door het OMT laten voorlichten.