Karl, dank voor je nette bijdragen trouwens, ik ben het niet altijd met alles eens, maar bij jou zit er nog wat logica in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Gaat ie lekker? Ik kan echt niet bij de gedachtegang van sommigen. Dus je mag je alleen tegen racisme uitspreken als je verder een heilige bent? Kom op zeg. Google eens op "whataboutism".
elnienjo schreef:Loretta schreef:Dat klopt wel ja. Tegendemonstraties worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt waar het maar kan. 1 van de blokkeerfriezen had een tegendemonstratie aangekondigd. die was geannuleerd naar een hele hoop doodsbedreigingen en een aantal gesprekken met de autoriteiten. Wat daar besproken is weten we jammer genoeg niet.
https://www.ad.nl/friesland/tegendemons ... ~a3fb3fa2/
Daarom mijn idee om overal bloemen, kaarsen en 'hartje NL historie' weg te leggen bij onze historische gedenktekens en gebouwen. Jezelf niet verlagen tot het niveau van BLM door te gaan demonstreren, maar massaal laten merken dat er behoefte is aan het in stand houden van Nederlands historie (wat mij betreft met toevoeging van vermeldingen over de foute dingen)
Magrathea schreef:Gaat ie lekker? Ik kan echt niet bij de gedachtegang van sommigen. Dus je mag je alleen tegen racisme uitspreken als je verder een heilige bent? Kom op zeg. Google eens op "whataboutism".
Karl, dank voor je nette bijdragen trouwens, ik ben het niet altijd met alles eens, maar bij jou zit er nog wat logica in
elnienjo schreef:Loretta schreef:Dat klopt wel ja. Tegendemonstraties worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt waar het maar kan. 1 van de blokkeerfriezen had een tegendemonstratie aangekondigd. die was geannuleerd naar een hele hoop doodsbedreigingen en een aantal gesprekken met de autoriteiten. Wat daar besproken is weten we jammer genoeg niet.
https://www.ad.nl/friesland/tegendemons ... ~a3fb3fa2/
Daarom mijn idee om overal bloemen, kaarsen en 'hartje NL historie' weg te leggen bij onze historische gedenktekens en gebouwen. Jezelf niet verlagen tot het niveau van BLM door te gaan demonstreren, maar massaal laten merken dat er behoefte is aan het in stand houden van Nederlands historie (wat mij betreft met toevoeging van vermeldingen over de foute dingen)
Lynnepinny schreef:https://www.youtube.com/watch?v=yA40QEzFdko
Kijk deze eens (helemaal afkijken). "Hartje Nederlandse historie" vind ik echt zo fout, zo breng je ook geen boodschap over. Zo'n actie wekt alleen nog maar veel meer polarisatie op.
Svadilfari1 schreef:ik vind veel mensen hier vooral erg arrogant reageren als je tegen geluid geeft.@Penotti , dat ben ik met je eens. De omeerlijkheid zoals jij deze benoemd zal er altijd zijn. En natuurlijk is dat enorm frustrerend. Maar het is wel ieders eigen verantwoordelijkheid hoe je daar mee omgaat en dat je je bewust bent van je eigen acties.
@ Loretta wat jij zegt over het whataboutism zo ervaar ik zelf dat . En zo hoor en zie ik het ook terug in hoe mensen op elkaar reageren.
Bijvoorbeeld , als er een inhoudelijke reactie komt dat deze de kop ingedrukt wordt door er andere zaken bij te halen , door middel van de reactie in het belachlijke trekken of het als een aanval wegzetten.
Of het met een ander voorbeeld erbij uit het verband te trekken en te laten zien dat het zo fout is als je het anders ziet
@ Elnienjo dat zou inderdaad als het zo uitgevoerd wordt zoals jij beschrijft een mooie ludieke en respectvol antwoord zijn. Die mensen ook de mogelijkheid geeft om iets met hun gevoel te kunnen
Askja schreef:Ik zou zeggen, wat let je?
Verder graag concrete bewijzen/aanwijzingen dat er met twee maten wordt gemeten aangaamde het gebruikmaken van het recht op demonstreren. Want die ben ik nog niet tegengekomen.
Persoonlijk vind ik ook dat we best trots mogen zijn op de Nederlandse cultuur en maatschappij.
Vooral als er weer eens geëmmerd wordt over hoe slecht dingen hier geregeld zijn, of dat je hier bepaalde dingen 'niet mag zeggen'. Dat de zorg hier zo slecht is. Dat we schandalig omgaan met onze ouderen.
Alles kan beter, soms met de ons beschikbare middelen zelfs véél beter (maar dat vraagt offers op andere gebieden die we vaak niet willen maken), maar over de hele linie hebben we het hier meer dan goed en is er hier sprake van welvaart met een hoofdletter W een relatief goede verdeling van die welvaart, gelijke kansen en een grote mate van individuele vrijheid.
Die welvaart hebben we, hoe je het ook wendt of keert, enerzijds deels te danken aan ons koloniaal verleden, met de daarbij behorende schaduwkanten als uitbuiting, onderdrukking en slavernij, en anderzijds aan het feit dat elders in de wereld miljoenen mensen (en kinderen)voor vaak niet meer dan een hongerloontje onze spullen vervaardigen. Dat vraagt om.een genuanceerde afgewogen kijk op zowel het heden als het verleden, zonder e.e.a. zonder meer te verketteren of af te serveren als 'fout'.
Wees blij dat je hier de straat op kan en mag in het kader van BLM, dat je je druk kan en mag maken over Akwasi en Halsema, en je onvrede kan en mag spuien op je ongetwijfeld in een lagelonenland geproduceerde smartphone of tablet. Wees blij dat je binnen de wettelijke kaders enorm veel vrijheid hebt om je mening te uiten, hoe ongezouten, onverdraagzaam en ongenuanceerd die ook is.
Gun elkaar die vrijheid. Respecteer dat niet iedereen hetzelfde is of denkt als jij.
En tel je zegeningen.
elnienjo schreef:Shadow0 schreef:Ik vind het ook zo dubbel. Enerzijds wordt er gesteld dat het verleden lang geleden is, dat we daar niets meer aan kunnen doen en we ons dus niet verantwoordelijk voor hoeven voelen of over moeten schamen. Maar dan wel aan de andere kant vinden dat het belangrijk is dat we onze geschiedenis blijven volhouden en mensen als 'helden' blijven zien. Waarom?
Cultureel erfgoed.
Waarom denk je dat Europa zo'n populaire reisbestemming is voor Aziaten en Amerikanen? De vergaande historie en bijbehorende gebouwen en symbolen zijn enorme trekpleisters.
Citaat:Ik begin die hele multicul verheerlijking van de laatste jaren nu echt kotsbeu te worden.
Tijd voor meer ver-Nederlandsing wat mij betreft.
Karl66 schreef:Straatarme Drenthe? Het zal wel...
Karl66 schreef:Straatarme Drenthe? Het zal wel...
Volgens mij is het oorspronkelijke idee achter de demonstraties en daarmee dit topic vrij simpel. Er is systematische discriminatie, ook hier in Nederland en het is belangrijk dat wij er wat aan doen. Tenslotte is iedereen het er blijkbaar wel over eens dat discriminatie niet hoort.
Het bijzondere is dat je in dit topic continue twee reacties ziet. De ene, ja er discriminatie, wat kunnen we eraan doen. En de andere is, ja er is discriminatie, maar... En dan komt er een verhaal waarom we blijkbaar niks aan de discriminatie in hier in Nederland hoeven te doen. En dat vind ik raar. Als je tegen discriminatie bent en als je constateert dat er discriminatie in Nederland is, dan lijkt mij de volgende stap dat je gaat nadenken wat je eraan kan doen en niet redenen verzinnen waarom je er niks aan hoeft te doen.
Lynnepinny schreef:https://www.youtube.com/watch?v=yA40QEzFdko
Kijk deze eens (helemaal afkijken). "Hartje Nederlandse historie" vind ik echt zo fout, zo breng je ook geen boodschap over. Zo'n actie wekt alleen nog maar veel meer polarisatie op.
elnienjo schreef:Karl66 schreef:Straatarme Drenthe? Het zal wel...
Volgens mij is het oorspronkelijke idee achter de demonstraties en daarmee dit topic vrij simpel. Er is systematische discriminatie, ook hier in Nederland en het is belangrijk dat wij er wat aan doen. Tenslotte is iedereen het er blijkbaar wel over eens dat discriminatie niet hoort.
Het bijzondere is dat je in dit topic continue twee reacties ziet. De ene, ja er discriminatie, wat kunnen we eraan doen. En de andere is, ja er is discriminatie, maar... En dan komt er een verhaal waarom we blijkbaar niks aan de discriminatie in hier in Nederland hoeven te doen. En dat vind ik raar. Als je tegen discriminatie bent en als je constateert dat er discriminatie in Nederland is, dan lijkt mij de volgende stap dat je gaat nadenken wat je eraan kan doen en niet redenen verzinnen waarom je er niks aan hoeft te doen.
Er zijn persoonlijke voorkeuren, dat is nog geen discriminatie,laat staan strafbaar of verboden. Ik trek het meest naar mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dat is een natuurlijk psychologisch proces.
Janneke2 schreef:Karl66 schreef:Straatarme Drenthe? Het zal wel...
Dat is eeuwen zo geweest.
Zandgrond, he.
De Republiek der zeven Verenigde Nederlanden telde 8 provincies, vanwege het geld was Drenthe letterlijk niet in tel.
Wel blijkt het de provincie te zijn met de meeste mensen die qua DNA al zo'n twee, drieduizend jaar op de zelfde grond wonen.