steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:47

ook een fantastisch idee, die bomvloeren

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:55

8nnemiek schreef:
Mijn punt staat toch echt duidelijk uitgelegd in de links die je post :')
"zullen veel intensieve varkens- en kippenhouders moeten stoppen"
"Maar ons dieet zou wel flink veranderen."

Maw, de veeteelt zoals we die nu kennen zou niet houdbaar zijn, veel bedrijven zouden moeten verdwijnen anders sterven ze van de honger. We kúnnen niet alle huidige dieren voeden met voedsel uit Nederland.

Voordat je zo verontwaardigd doet; ik reageer op jou uitspraak:
Citaat:
We kunnen nooit zelfvoorzienend zijn.

Dan had je in je vorige post duidelijker moeten zijn. Oftewel: we kunnen nooit zelfvoorzienend zijn als we niet héél veel gaan veranderen. Maar dat lijkt mij op voorhand nogal wiedes. Wij weten wel waar ons krachtvoer vandaan komt, dankjewel. Echter, onze koeien gaan niet dood als zij geen krachtvoer meer krijgen. Ze gaan wel minder melk geven.

8nnemiek schreef:
Daarom is het nodig dat er minder dieren in Nederland worden gehouden. We hebben ze niet nodig, ze zijn schadelijk voor mens en milieu en er moet veel voer voor geïmporteerd worden.

Want wanneer wordt die muur precies om Nederland heen gebouwd? Als je het weet, geef mij dan ff een seintje. Dan houden we het gras en de mais dat wij over hebben (ja, zelfs na 2 extreem droge jaren :D ) en normaal zouden verkopen, toch maar bij huis. Hebben onze dames gegarandeerd genoeg voedsel tot hun beschikking. En d'r komt nog melk uit ook.

8nnemiek schreef:
Kringlooplandbouw ís niet mogelijk op deze schaal.

Zolang de opname van broeikasgassen door landbouwgrond niet wordt meegerekend, kun je lang wachten op kringlooplandbouw. Oftewel, er is momenteel sprake van een betere kringloop dan er in de media en politiek wordt gesuggereerd.

En dan, over het fantastische varken:

De grondstoffen voor het rantsoen van het gemiddelde Nederlandse vleesvarken bestaat momenteel voor jawel 65% uit reststromen van de levensmiddelenindustrie. Je kunt je niet voorstellen hóeveel daarvan overblijft, waar wij mensen niets mee doen. Dat gaat van palmolieschroot (palmolie wordt gebruikt voor oa chocoladepasta en vleesvervangers) tot gries (overblijfsel van de productie van broodmeel en pasta), van voorgebakken friet tot brood/koekjes/aardappelpuree/kroketten (die afwijken van vorm/smaak of uiterste houdbaarheidsdatum hebben bereikt) en van bietenpulp tot melasse (overblijfsel van de productie van suiker). Nijsen-Granico is bvb een diervoederfabrikant die oa varkensvoer maakt met énkel reststromen uit de humane levensmiddelenindustrie.

Er is zelfs nog ruimte voor verbetering, voor nóg meer kringloop:

https://www.pigbusiness.nl/artikel/1927 ... -te-maken/

Nikass schreef:
Als wat je ooit hebt ingezet nu niet meer werkt, ga je dan stug door op de ingeslagen weg, of pas je je strategie aan?
Op dit moment is er allesbehalve sprake van honger; er zijn nogal wat welvaartsziektes waar de bevolking direct en indirect onder te lijden heeft.
En eens met Janneke; onze overproductie hier heeft elders in de wereld armoede veroorzaakt.

Boeren hebben zeker bestaansrecht, mits ze met hun tijd meegaan.
Nogmaals: ik ben van mening dat de overheid de boeren moet steunen bij het omvormen van hun bedrijf.
Maar verandering is wèl nodig. Dan kunnen ze nog steeds met heel veel passie voor hun dieren klaar staan.

"Als wij het niet doen doet een ander het" vind ik een drogreden. Getuigt niet van visie of principes.

Het argument dat er ooit werd gekozen voor nooit meer honger, gaat hand in hand met het daaropvolgende argument. Uit die keuze zijn zóveel boeren voortgekomen. Ik vind het ronduit arrogant, egoïstisch en harteloos om het levenswerk van deze mensen af te pakken.

Als we in een ideale wereld zouden leven, waarin íedereen zijn/haar dieren in de watten legt, dan zou het inderdaad een drogreden van heb-ik-jouw-daar zijn. Maar we leven allesbehalve in een ideale wereld. Ik vind dat wij thuis onze dieren met heel veel respect en liefde behandelen, zoals de meeste boeren in Nederland. En ik vind dat men in veel landen met veel minder respect met dieren omgaat. Al eens in Polen op een melkveebedrijf geweest? Zulke treurnis tref je hier niet aan. Ja, dan neem ik liever mijn verantwoordelijkheid om het híer te produceren. Met de middelen die we hebben.

Ik vind het juist getuigen van tunnelvisie om vast te blijven houden aan je principes of visie, zonder rekening te houden met de gevolgen daarvan. Van het leven in een idealistische bubbel is nog nooit iemand beter geworden. We hebben te maken met de realiteit.

Janneke2 schreef:
...waarom eigenlijk?

Discussiëren met iemand die mij uitmaakt voor/vergelijkt met een bitterbek, daar pas ik voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:31

Je snapt neem ik aan ook wel dat die muur niet letterlijk bedoeld was, toch?
Heb je ook de links gelezen die ik postte? Die zijn afkomstig van boeren-websites, en laten duidelijk zien dat er heel veel veevoer geïmporteerd wordt. Veel meer dan we hier kunnen produceren, óók wanneer we restafval van planten voor menselijke consumptie gebruiken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:38

We kunnen met z’n allen die focus op vlees wel een beetje laten varen toch?
Hoeveel bewijs is er nodig om gezamenlijk te beslissen dat teveel gewoon teveel is?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:49

fransje23 schreef:
sneeuwpop schreef:
De echte winst voor Nederland ligt imo in de scheepvaart, luchtvaart en vooral het aantal mensen.
Nog steeds wil de overheid blijven groeien en dat is mede de reden om zoveel vluchtelingen naar Nederland te halen. Al deze mensen moeten wonen en op plekken van steden vind je nauwelijks echte natuur.

Im- en export van land- en tuinbouw gaat ook voor een deel via schepen en vliegtuigen.

En dat zou ook anders moeten. Meer ons eigen product gebruiken en minder buitenlands vlees importeren. Het is toch raar dat veel van ons goede vlees de grens over gaat en wij goedkoper vlees uit het buitenland eten - mede door de regeltjes die zorgen voor het grote prijsverschil dat importeren goedkoper is

Maar ook onze brandstof voor de scheepvaart is relatief zo goedkoop dat schepen van heel ver weg, hier komen tanken. Ook vliegtuigen tanken in Nederland graag. Verwacht je wsl niet, omdat wij met de auto wel dure brandstof hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:56

Ninx schreef:
We kunnen met z’n allen die focus op vlees wel een beetje laten varen toch?
Hoeveel bewijs is er nodig om gezamenlijk te beslissen dat teveel gewoon teveel is?

Maar het gaat er dus om op welke manier en als het vanwege het klimaat is, er nog veel effectievere manieren zijn die nu niet meetellen voor het regeerakkoord en dus is zijn totaal door gaat en zelfs blijft groeien.
Daarbij is Nederland erg klein en hebben wij als land heel weinig inbreng op het grote geheel van de uitstoot van CO2.
Wil niet zeggen dat ik tegen verandering ben ,vind alleen dat er wel realistischer gekeken moet worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:13

sneeuwpop schreef:
Maar ook onze brandstof voor de scheepvaart is relatief zo goedkoop dat schepen van heel ver weg, hier komen tanken. Ook vliegtuigen tanken in Nederland graag. Verwacht je wsl niet, omdat wij met de auto wel dure brandstof hebben.

De kleine vervuiler betaald en de grote vervuiler bepaald.

Het is ook steeds weer de burger en deze keer zijn het de boeren die de rekening van milieu maatregelen gepresenteerd krijgen. Ik snap dan ook niet dat zoveel mensen dit alles maar blijven toejuichen niet door hebbende dat ze zelf gigantisch genaaid worden door de overheid en dat de milieu winst uiteindelijk maar zeer klein is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:12

Tiepfoudt ik geef het op -O- Ik zie gewoon niet waar ik ook maar suggereer dat "we boeren hun levenswerk moeten afpakken". Ik vind dit dus zo gedramatiseer en je aangevallen en benadeeld voelen. Wie houdt zich nou kostte wat kost vast aan een systeem dat bijna 75 jaar geleden is uitgevonden vanuit een heel andere context?
Voor mij zorg je ervoor dat ik boeren als conservatief blijf zien, en dat ik een heleboel onwil zie. Precies wat ik ook hier in de praktijk in mijn omgeving zie. Heel jammer, want ergens geloof ik nog steeds dat er ook boeren zijn die wel willen erkennen dat het teveel is. Teveel dieren, teveel productie, teveel roofbouw op de grond.
Maar helaas zie ik alleen de "we hebben het altijd zo gedaan en dus hoeft het nu niet anders" en de "wij tegen zij" mentaliteit.
Ik ben er wel ff klaar mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:44

Loretta schreef:
sneeuwpop schreef:

De kleine vervuiler betaald en de grote vervuiler bepaald.

Het is ook steeds weer de burger en deze keer zijn het de boeren die de rekening van milieu maatregelen gepresenteerd krijgen. Ik snap dan ook niet dat zoveel mensen dit alles maar blijven toejuichen niet door hebbende dat ze zelf gigantisch genaaid worden door de overheid en dat de milieu winst uiteindelijk maar zeer klein is.

En waar is de zure regen gebleven, waar we voor moesten betalen om dat te laten verdwijnen.
Ik geloof niet dat we met zoveel meer mensen en hun, auto's/files , huizen, schepen en vluchten dat verminderd kan zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:55

Dat is gewoon op wikipedia te vinden:
Citaat:
Nederland heeft zich gecommitteerd aan enkele doelstellingen met betrekking tot de reductie van zure regen.

Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen.[6] Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen.[6] Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 van bijvoorbeeld NOx toch nog tot de hoogste van Europa.[7]

Er staat ook dat hele bossen dood zijn gegaan en meren zo verzuurd raakten dat alle vissen dood gingen in die tijd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:18

En Google dan iets verder ..
NRC checkt: ‘Zure regen en Waldsterben bleken onzin te zijn’
En weer een heel stuk over zogenaamde wetenschap met cijfers die nergens op gebaseerd waren...
Of jawel..belasting verhogen en de burger het gevoel geven dat de overheid wat ging doen aan het probleem van de bossen en vissen die dood gingen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:39

Uit alle artikels die via google tevoorschijn ploppen neem je net die énige die in je straatje past..
Maar begin eens met de artikels die je plaatst zelf te lezen ;)
In de laatste alinea:
Citaat:
Conclusie
Volgens Theodor Holman waren zure regen en bossterfte onzin. Maar in werkelijkheid is er nog steeds sprake van verzuring. Internationaal milieubeleid heeft erger voorkomen. We beschouwen de stelling daarom als onwaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:09

sneeuwpop schreef:
En dat zou ook anders moeten. Meer ons eigen product gebruiken en minder buitenlands vlees importeren. Het is toch raar dat veel van ons goede vlees de grens over gaat en wij goedkoper vlees uit het buitenland eten - mede door de regeltjes die zorgen voor het grote prijsverschil dat importeren goedkoper is

Het zou ook zonder "regeltjes" kunnen: een fatsoenlijke prijs voor vervoer.
(Dat betekent een ferme prijsstijging, ook voor brandstof van schepen en luchtvaart.)

Zorgt 'vanzelf' voor minder im- en export.
(En wie echt graag buitenlandse spullen wil, betaalt er zelf voor, ipv er tamelijk gedachteloos het milieu mee op te zadelen, zodat 'de toekomst' het mag betalen.)

Ondertussen schijnt de demonstratie in Den Bosch nog door te gaan. Ze is georganiseerd door wat de nos noemt de 'gematigde' zlto, en de farmers defence force heeft het initiatief overgenomen.
De provincie wil dat de boeren komend jaar een plan hebben liggen om bepaalde normen te halen
(wat mij niet onredelijk in de oren klinkt, maar wat gigantisch bedreigend kan zijn)
de fdf 'wil geen strengere eisen dan in andere provincies
(wat niet onredelijk klinkt, maar in dat geval kunnen we de decentralisatie wel terugdraaien).

Wat ik apart vind: zie ik in het Brabantse tientallen Fryske pompeblaen - in Fryslân is besloten dat een en ander gewoom uitgevoerd gaat worden, maar wel in overleg en met draagvlak.
Mij wordt het niet helemaal duidelijk of men pleit voor Brabants overleg en draagvlak, of voor wat 1 journalist in beeld brengt 'dat we deze plannen helemaal niet willen'.
(In Fryslân staan ze ook niet te juichen, maar leeft wel het benul dat de sector al jaren op een soort van drijfzand leeft.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-10-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:14

Dat heb ik ook gelezen, echter is er wel sprake van berekeningen die op verkeerde wijze zijn gedaan met daaruit verkeerde conclusies.

Ook in de Volkskrant is er een stuk die erop wijst..
Mensen zijn er niet zo in geïnteresseerd. Laten zich graag voor de gek houden en de politiek doet zijn best om alles stil te houden.
Overal waar klokkenluiders komen en gaan, raken in de meeste gevallen hun baan kwijt...
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b50d85e4/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:14

sneeuwpop schreef:
Maar het gaat er dus om op welke manier en als het vanwege het klimaat is, er nog veel effectievere manieren zijn die nu niet meetellen voor het regeerakkoord en dus is zijn totaal door gaat en zelfs blijft groeien.
Daarbij is Nederland erg klein en hebben wij als land heel weinig inbreng op het grote geheel van de uitstoot van CO2.
Wil niet zeggen dat ik tegen verandering ben ,vind alleen dat er wel realistischer gekeken moet worden.

We zijn schijnbaar groot na de VS de grootste exporteur van agrarische producten te zijn dus schijnbaar is er best veel mogelijk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 00:28

Op dit moment geeft de voorpagina van de website van het AD, precies aan wat het probleem is. Enerzijds een grote kop: "Stikstofplan ingetrokken na intimiderende acties van melkveehouders"*. Daarnaast staat de volgende kop: "Provincie verleent vergunning, groen licht voor Formule 1 op Zandvoort."

* Dit gaat om de acties vandaag van melkveehouders aan de zuivelsector.

Morgen is het weer tijd voor reacties, daar is het me nu te laat voor :O

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 05:17

De overheid is helemaal van de pot gerukt. Die stikstofproblemen slaan nergens op. Ze komen zo opeens uit de lucht vallen. En de boeren moeten er zoals gewoonlijk voor boeten. De normale burger heeft niet in de gaten hoe het op de boerderij uit ziet en zegt vaak ook maar wat. Wel fijn dat de boeren nu veel steun krijgen vanuit de burgers.
De problemen komen vanuit de luchtvaart en de industrie. Het belachelijk dat er een nieuw vliegveld moet komen en dat er hier een formule 1 georganiseerd wordt.

Oja teveel dieren zijn er niet, er zijn teveel mensen. En die mensen zorgen dus voor de vervuiling, zoals de voorbeelden hierboven; luchtvaart , scheepvaart en industrie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 06:02

Lindor, bekijk het filmpje van Lubach eens. Die legt het duidelijk uit. Het stikstofprobleem bestaat al heel lang, alleen heeft de politiek het compleet verkeerd aangepakt. En nu hebben ze zichzelf in het nauw gedreven en kunnen geen kant meer op.

De formule 1 in Nederland is inderdaad belachelijk 8)7 Dat daar ooit goedkeuring voor is gegeven snap ik echt niet.

Je zegt dat er niet te veel dieren zijn, maar wel teveel mensen. Dat laatste, ben ik het mee eens.. Maar er zijn zo’n 15 miljoen varkens in Nederland, dat is bijna een varken per persoon 8)7 Bijna 100 miljoen kippen 8)7 Hoe kun je dat ‘niet te veel’ vinden?!
De statistieken laten duidelijk zien dat de veeteelt en landbouw voor meer stikstofuitstoot zorgt dan de menselijke activiteiten binnen Nederland. En dan heb je het nog niet over de methaanuitstoot.. en het mestoverschot.. en de enorme hoeveelheid varkens- en kippenvoer die uit verre landen geïmporteerd moet worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:29

Die stikstofproblematiek komt niet bepaald zo ineens uit de lucht vallen :=
Die is er al jaren maar door wanbeleid van de regering willen ze nu hun foute keuzes door de boeren laten oplossen.
Logisch dat ze boos zijn.

Er moet wel wat gebeuren. Maar de boeren laten opdraaien voor dit probleem kan imo niet.

Is er trouwens iemand lid van die FB groep steungroep boeren? Wat een tokkieclub is dat :=
Lees af en toe mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:56

Lubach gebruikt ook de cijfers van het rivm. Dus dat klopt al niet.

Verder ook nog het gat in de ozonlaag die vanzelf kleiner wordt... ja er is wederom een wetenschappelijke verklaring voor..
Maar het komt iig niet door de mens dat deze kleiner wordt, want de gassen zijn nog niet afgebroken en door het teveel aan mensen zijn er enkel meer koelkasten etc etc bijgekomen

Milieu is voor de overheid een melkkoe.

Minder boeren, dan kunnen ze straks weer meer volbouwen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:58

Nou ja, stikstof komt natuurlijk wel uit de lucht vallen :j

Formule 1 is natuurlijk idioot..
Uitbreiding van Schiphol hoeft voor mij ook niet.

Aangezien de argrarische sector veel jm- en export is er een ook een link met transport. Wil je minder transport zal er ook minder im- en export komen en tref je de sector ook.

Maar ook alles wat wij als consument kopen wordt getransporteerd.

In de transport hebben ze toch de slogan: zonder transport ligt alles stil?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:04

sneeuwpop schreef:
Lubach gebruikt ook de cijfers van het rivm. Dus dat klopt al niet.

Verder ook nog het gat in de ozonlaag die vanzelf kleiner wordt... ja er is wederom een wetenschappelijke verklaring voor..
Maar het komt iig niet door de mens dat deze kleiner wordt, want de gassen zijn nog niet afgebroken en door het teveel aan mensen zijn er enkel meer koelkasten etc etc bijgekomen

Milieu is voor de overheid een melkkoe.

Minder boeren, dan kunnen ze straks weer meer volbouwen...

Volgens mij heb je een slecht geheugen: er zijn nog al wat maatregelen genomen ter bescherming van de ozonlaag.
"Er zijn enkel koelkasten bij gekomen" - wat een onzin.
Het feit/ praatje klopt, maar het smoesje deugt van geen kanten: de chemische samenstelling van de koelvloeistof is anders.

En jaag de boeren in dit topic die toch al in de stress zitten nou niet verder de boom in met raar gepraat over het milieu als "melkkoe".
Een weinig fijnzinnige woordkeuze ook tegenover wie zich zorgen maakt over hoeveel koeien het bedrijf mag/kan houden...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:55

verootjoo schreef:
Is er trouwens iemand lid van die FB groep steungroep boeren? Wat een tokkieclub is dat :=
Lees af en toe mee.

Ik lees daar ook weleens mee.
Veel ontevreden burgers, met name de PVV- en FvD- aanhangers steunen de boeren.
Grappig is dan wel dat de PVV tegen de intensieve veehouderij is, maar dat vergeten ze gewoon even.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:03

En ik blijf het apart vinden dat boeren fvd goed schijnen te vinden terwijl die het hele klimaatprobleem ontkennen :') Ik hoor de boeren in de omgeving alleen maar klagen over de droogte en het extreme weer en hoe dat vroeger lang niet zo erg was := Maar dan wel zo’n partij steunen (die totaal niks geeft om de boer, alleen om stemmen en aanhangers)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:53

8nnemiek schreef:
En ik blijf het apart vinden dat boeren fvd goed schijnen te vinden terwijl die het hele klimaatprobleem ontkennen :') Ik hoor de boeren in de omgeving alleen maar klagen over de droogte en het extreme weer en hoe dat vroeger lang niet zo erg was := Maar dan wel zo’n partij steunen (die totaal niks geeft om de boer, alleen om stemmen en aanhangers)

Aanname, of eigenlijk onzin. Het F.v.D. is globaal de grootste geworden in de verstedelijkte gebieden. Met uitzondering van Oost Groningen. Dacht je werkelijk dat boeren in de mooie praatjes van fvd en pvv geloven?
Klagen over het weer, nog zo'n opmerking. Na anderhalve droge zomer. Dat zijn dan waarschijnlijk jonge jochies. We kunnen wel wat hebben, bijv. de zeer natte jaren 60, de zeer droge zomer van 79. Maar daarna geen echt extreme jaren meer gehad of je moet net in een gebied met bijv. zware hageloverlast of andere extremen zitten.