Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:18

Artikel zit inderdaad beroerd in elkaar. Verder: tja, vier maanden van hot naar her gesleept worden, de een zegt dit en de ander dat. Er worden dingen beloofd die niet nagekomen worden. Ik kan me goed voorstellen dat je na een aantal maanden zegt: en nu wil ik weleens weten waar ik aan toe ben. Dat had anders gekund, maar dat is ook een cultuurkwestie. Nee, dat is geen goedpraten, maar ik probeer me wel in te denken waar dit vandaan komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:08

Maar het is ze toch bekend gemaakt dat het minstens 6 mnd. duurt? voordat alles geregeld enzo is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:38

Voordat alles geregeld is, dat is 1 ding. Maar van hot naar her gesleept worden, beloftes die niet nagekomen worden en helemaal niet weten hoe of wat, dat is wat anders en dat is ook wel slopend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:06

Die beloftes worden door smokkelaars gemaakt. Daar kunnen wij weinig aan doen en ik blijf erbij. Als je echt uit de oorlog komt en echt wil veranderen en aanpassen en het beste ervan wil maken dan zou ik niet klagen over dat verhuizen. Eens wordt het beter op dat punt en ik ben iig veilig...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:26

Lees dat artikel maar eens. Er worden ook beloftes gedaan door de Nederlandse autoriteiten die vervolgens niet worden nagekomen.

Edit: Helaas is het artikel gewijzigd. Vanmiddag stonden er toch echt dingen in over stoommaaltijden vs eigen eten mogen bereiden etc. Het filmpje stond er vanmiddag ook nog niet bij en daar komen ze niet al te fraai in naar voren, met name de jongedame en de jongeman. Het ziet er echter wel ontzettend gemonteerd uit.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:34

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:36

Dat had ik gelezen maar naar mijn idee stond er enkel er was ons beloofd dat... Dus niet door wie t was beloofd. .

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:15

Sammie schreef:
Dat had ik gelezen maar naar mijn idee stond er enkel er was ons beloofd dat... Dus niet door wie t was beloofd. .

En dát is precies waar heel die vluchtelingenstroom over gaat.
Ze hebben gehoord dat het hier zo goed is, smokkelaars dikken het nog wat aan en voila.
Dan krijg je dit.
En NL BV maar als braafste jongetje van de klas meehobbelen met de opvang, want de EU geeft ook geld voor opvang.
Maar dat de bevolking geen reet te zeggen heeft over de plaatselijke opvang, voor welke duur dan ook, schiet bij mij toch echt een beetje in het verkeerde keelgat.
De azc's zaten al vol, geen/weinig doorstroom.
Hoe gaan we deze nieuwe stroom vluchtelingen dan oplossen?
Dijkhoff is duidelijk geweest met z'n brief en dan nog die verwachtingen...
Dit gaat het zo niet worden, vrees ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:16

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:17

MarvanTom schreef:

Dit filmpje klopt voor geen meter,althans de ondertiteling klopt niet.
Ze verdraaien wat die mensen zeggen.Kijk hoe ze engels praten en kijk naar hun mond.De ondertiteling klopt niet met de spraak die uit hun mond komt.
Dit filmpje is bewerkt.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:27

gohya schreef:
MarvanTom schreef:

Ze verdraaien wat die mensen zeggen.Kijk hoe ze engels praten en kijk naar hun mond.De ondertiteling klopt niet met de spraak die uit hun mond komt.
Dit filmpje is bewerkt.

Dan kijk je vast naar een filmpje dat via FB gedownload is, ik heb net gekeken en het synchroniseert prima.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:30

Het klopt wel, ze zegt t echt :j is dat nu zo moeilijk te geloven?

Wel sneu, via de lokale nieuws sites wordt gemeld dat bewoners hinder hebben dat hun portieken als toilet gebruikt worden... Echt te smerig .. :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:35

Blue_Eyes schreef:
Lees dat artikel maar eens. Er worden ook beloftes gedaan door de Nederlandse autoriteiten die vervolgens niet worden nagekomen.

Edit: Helaas is het artikel gewijzigd. Vanmiddag stonden er toch echt dingen in over stoommaaltijden vs eigen eten mogen bereiden etc. .

Klopt, heb ik ook gelezen. Is het nu weg dan? Gevalletje van 'bad to worse'.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:42

Want er wordt eigen eten beloofd en t zijn stoommaaltijden, ofzoiets? Wat stond er dan?

En is dat heel erg? Overigens, waar willen ze dat eten gaan maken dan? Op de boretti's in de azc?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:42

Ik begreep dat dat artikel was aangepast omdat het niet specifiek over die situatie ging maar over opvangcentra met kookmogelijkheden etc. En dat ze dan ook geld kregen om zelf maaltijden te kopen.
En dat de vluchtelingen dus met een schermafdruk op hun mobiel verhaal gingen halen hierover.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:45

Oh, een miscommunicatie achtig dingetje dus eigenlijk ..

Ik vraag me af of ze echt elke dag hetzelfde eten of iets van wekelijks rouleren ofzo.. Is dat bekend?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:47

Ze krijgen halal, 2 broodmaaltijden en 1 warme maaltijd die elke varieert, en daarbuiten fruit etc.

Ze klagen erover dat er teveel suiker in hun eten zit???? maar doen wel 3 zakjes suiker in hun thee. Waar praten ze over.
In den Haag krijgen ze in elk geval elke dag vers eten.
Nog even een quote: Boterhammen met kaasje, vleesje en een kuipje chocoladepasta. Denken ze soms dat we baby’s zijn?”

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:43

MargreetW schreef:
gohya schreef:
Dit filmpje is bewerkt.

Dan kijk je vast naar een filmpje dat via FB gedownload is, ik heb net gekeken en het synchroniseert prima.

Ja klopt,het filmpje op FB heb ik gezien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:03

MargreetW schreef:
Ik begreep dat dat artikel was aangepast omdat het niet specifiek over die situatie ging maar over opvangcentra met kookmogelijkheden etc. En dat ze dan ook geld kregen om zelf maaltijden te kopen.
En dat de vluchtelingen dus met een schermafdruk op hun mobiel verhaal gingen halen hierover.

Nou, dat zou ik knap leeswerk vinden voor mensen die net in Nederland zijn en de taal nog niet machtig zijn.

Sammie schreef:

Wat ik eruit haalde was toch vooral dat het beloofd was door Nederlandse medewerkers. Maar goed, het staat er niet meer dus ik kan het niet meer controleren.

Hieronder een voorbeeld van hoe de media (en dan in dit geval met name PowNed, wat al een onbetrouwbaar medium is) omgaan met bepaalde situaties en waarom je die sensatieverhalen van Telegraaf/PowNed etc met een dikke korrel zout moet nemen:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/syr ... ~a4184118/

http://nos.nl/artikel/2068501-vluchteli ... d-aan.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:45

@Blue_Eyes: dat dametje wat zo staat te tetteren, wat vind je daar dan van?

En als die Nederlandse medewerkers dat beloofd hadden, wat dan nog? Het is niet zo dat ze zitten te versterven van de honger, ze krijgen toch eten? Oh sorry, je krijgt geen kip maar rund, excuus. JA MAAR JE HAD KIP BELOOFD! Wat een quatsch zeg... :n

En ik denk dat ze meer kunnen lezen dan je denkt, want ik geloof nooit dat het allemaal oorlogsvluchtelingen zijn. Helaas, voor de echte vluchtelingen.

Overigens is het groepje uit Den Haag wat niet binnen wilde slapen, ingeladen en verplaatst naar een ander AZC buiten de stad verplaatst, en terecht

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:35

Dat heb ik al gezegd, wat ik daarvan vind. Ze komt bepaald niet netjes uit de verf zo. Ik heb ergens wel het gevoel dat het filmpje op zijn minst wat oncharmant gemonteerd is, maar daar kan ik de vinger niet op leggen.
In het eerdere artikel stond o.a. dat er beloofd was dat ze geld zouden krijgen om zelf hun eten te kopen en te bereiden, maar dat dat niet gebeurd is, terwijl het in andere AZC's wel gebeurt. Ze krijgen 2x per dag brood en 1x warm - maar dat is dan natuurlijk wel warm op zijn Nederlands. Kijk even wat mensen in Syrie gewend zijn te eten. Het verschil is wel heel groot. En zoals het in het eerdere artikel stond, zonder filmpje toen nog, werd er eigenlijk aangekaart dat ze om opheldering vroegen, dat ze antwoorden wilden, en dat dat eigenlijk vrij netjes verliep. Dat filmpje doet inderdaad anders vermoeden. Dan nog zijn het 15 mensen die protesteren op 600. De politie vindt het alsnog niet de moeite om erbij te komen, dus erg veel misbaar zullen ze nou ook weer niet maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:50

De politie is er wel degelijk bij geweest, en de mensen die niet naar binnen wilden, zijn uiteindelijk verhuist.

Ook heeft het COA op verzoek/eis van de gemeente de gevraagde TVs geplaatst (in het kader van gewoon eisen,dan komt alles goed, lukt mij nooit zo best trouwens)

Kijken naar wat ze in Syrie gewend zijn? Buiten dat het niet eens allemaal syriers zijn (!) maar ook mensen die nogal wat kilometers daar vandaan wonen (quote uit artikel "'We zijn gewend hele andere dingen te eten en krijgen hier maagpijn van', vertelt een vrouw uit Eritrea" [das een stukje wandelen zeg maar]) krijgen ze te eten...

NB: alle bronnen en linkjes zijn te vinden op tvwest nieuws en haagse nieuws sites..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:03

Ja hoor, beetje flauw. In Eritrea eten ze namelijk wel precies hetzelfde als in Nederland :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:08

Daar zullen ze ook nooit honger en buikpijn hebben :') gehad en dan toch verrekte jammer dat hier niet de bananen aan de bomen hangen.

valt ook niet mee als je als welgestelde Syrie in welstand moet inleveren als je in het beloofde land aan komt....wie niet vraagt wordt overgeslagen desnoods gewoon buiten slapen, wat wellicht de gemiddelde Eritreer in thuisland gewend is..maar hier is het theatraal en doet het zijn werk :+

Begint voor mij langzamerhand een voorspelbare slapstick te worden...gewoon buiten slapen om een tv te krijgen...he waarom zijn wij daar nu nog nooit op gekomen.....nu komen er bankstellen en flatscreens. *\o/*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:15

Ja, daag. Als je vlucht naar een rijk land als Nederland, verwacht je toch niet dat je hier honger en buikpijn hebt door slecht eten? Maar goed, ik heb een ziek kind op de bank liggen - niet door slecht eten overigens :+ - dus ik heb wel even wat beters te doen dan hier over details te debatteren :')