Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De islam geeft de man en de vrouw bepaalde verantwoordelijkheden aan de hand van de lichamelijke, emotionele en psychologische eigenschappen van de man en de vrouw. Er wordt dan ook gekeken naar de taken die zij hebben in de gemeenschap.
Stel voordat er twee mannen zijn waarvan de ene sterk en de andere zwak is. Het zou toch niet eerlijk zijn om aan beide mannen een zware lading te geven. Wat wel eerlijk zou zijn is een belasting te geven afhankelijk van hun eigen capaciteit.
Deze benadering is ook de wijze dat door de islam wordt geaccepteerd, wat in het voordeel van de vrouw werkt.
Deze benaderingswijze zien we ook terug in de wetten van de natuur.
Laten we een kleine wandeling in onze omgeving maken om de juistheid van de bovengenoemde benaderingswijze te tonen.
In onze directe omgeving zien we dat mannen voornamelijk taken uitvoeren waarbij veel kracht om de hoek komt kijken. Vrouwen voeren meestal taken uit waar de emotionele aspecten een belangrijke zijn.
Laten we een paar voorbeelden noemen waarbij kracht belangrijk is bij het uitoefenen van een taak:
ð In de leger zien we dat mannelijke militairen veruit in de meerderheid zijn
ð Bij alle aannemersbedrijven zien we dat de mannelijke werkers in de meerderheid zijn
ð In alle landen zijn mannelijke vrachtwagenchauffeurs in de meerderheid
Als in de bovengenoemde voorbeelden net zo veel vrouwen werken als mannen, vanwege de gelijkheid tussen man en vrouw, dat wordt de vrouw onrechtmatig behandeld. We weten dat een vrouw in het algemeen fysiek zwakker is dan een man.
Laten we nu ook een paar voorbeelden noemen waar emotie heel belangrijk is bij het uitoefenen van een taak:
ð Vrouwelijke basisschoolleerkrachten zijn in de meerderheid
ð Vrouwelijke verpleegsters zijn in de meerderheid
ð Vrouwen spelen een actievere rol bij het opvoeden van een kind
Vanwege het feit dat mannen en vrouwen verschillen zijn, benaderd de islam ze ook op een aparte wijze.
In de islam zijn er ook aspecten waar men geen onderscheid maakt tussen een man en een vrouw.
Allah ziet de vrouw en man als gelijke wezens.
Citaat:De menselijke soort is in paren geschapen. Hoewel mannen en vrouwen niet gelijkvormig zijn gemaakt, zijn zij volgens
de koran wel gelijkwaardig. Er wordt benadrukt dat beiden gelijkelijk worden beloond voor het goede dat zij doen en
gelijkelijk gestraft worden voor hun zonden. De islam gaat uit van een verdeling van taken tussen mannen en vrouwen die
gebaseerd is op hun biologische functies bij de voortplanting. Wegens de lasten waarmee vrouwen te maken hebben bij
menstruatie, zwangerschap, bevalling, borstvoeding, biedt de islam hun speciale faciliteiten en bescherming. Mannen
worden belast met het levensonderhoud van vrouwen en ook van de kinderen die zij hebben verwekt. Volgens de Koran
kunnen man en vrouw wederzijds aanspraken maken op elkaar. Daarmee wordt niet alleen de seksuele relatie bedoeld,
maar ook het algemene principe van evenwicht tussen rechten en plichten van beiden. Het uitgangspunt van de koran is
dat de vrouw een rechtspersoon is die zelf beslissingen kan nemen en eigendommen kan bezitten en beheren, ook
wanneer zij een man heeft.
Citaat:De positie van de vrouw neemt een waardevolle plaats in de Islam. Haar aanwezigheid zal vaak een rol spelen in het dagelijkse leven van elke moslim. De moslimvrouw is immers de helft van de maatschappij, zij voedt haar kinderen op, die later een verantwoordelijke taak met zich mee zullen dragen en die later een grote rol zullen hebben in deze maatschappij. Zij is voor haar kinderen de eerste leerschool. Hij maakte haar de baas over haar kinderen. De Profeet heeft gezegd:
"De vrouw is de bewaker van het gezin van haar echtgenoot en ze zal op de Dag des Oordeels gevraagd worden over degenen die onder haar zorg vielen." De kinderen dienen hun moeder te respecteren en goed te behandelen. Een man kwam bij Mohammed en zei:
"O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?" De profeet antwoordde hem: "Jouw moeder." De man zei: "Wie is de volgende?" Het antwoord van de profeet verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet weer. "Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals. "Jouw moeder", zo gaf de profeet voor de derde maal ten antwoord. De man begrijpt hierdoor dat zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar?", informeert hij. Gods boodschapper zei: "Jouw vader." [Overgeleverd door Boekharie en Moeslim]
Dit betekent dat aan de moeder drie keer meer vriendelijkheid en goede behandeling moet worden gegeven dan aan de vader. En in deze zaak is ze bevoorrecht en boven de vader geplaatst.
Een andere man vroeg aan de Profeet :
?Wat is mijn plicht tegenover mijn vrouw?? De profeet antwoorde: "Dat je haar te eten geeft, wanneer je zelf eet, en voorzie haar van kleren, wanneer je jezelf van kleren voorziet en sla haar niet in het gezicht, mishandel haar niet, en zonder je niet af in tijd van misnoegen.? [Overgeleverd door Aboe Da woed, At-Tirmidhi]
faye schreef:Blue_eyes, jameyskatje benoemt steeds dat vrouwen en mannen andere taken hebben en dat een goede moslim zich daaraan houdt. Ik vind dat discrminatie. Het christendom is hier al veel verder in.
Betteke schreef:Nou toch maar even quoten, alhoewel het alweer tegengesproken wordt.Citaat:er is een groot verschil tussen een vakantie en ergens wonen. daarbij.. als ik ergens op vakantie ben waarbij het traditie is om een band om mijn middel te dragen uit reinheid of mijn hoofddoek af te doen, dan zal ik dit weigeren. dat mag ieder mens voor zich weten. je bent je niet verplciht om in een moskee een hoofddoek te dragen,.. waarom zou je als je niet eens moslim bent? ik persoonlijk heb dat nog nooit meegemaakt.
beheersen van de taal en jezelf kunnen mobiliseren in een land is belangrijker dan zo'n stukje stof. participeren bijvoorbeeld. opgaan in de samenleving.. nou geloof me. moslims zijn daar niet slecht in. jij komt met een voorbeeld van een belgische moslim man(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. vreemd.).. ik kom met een voorbeeld als mezelf. volledig geemancipeerd en geparticipeerd, alles behalve onderdrukt en mooie ambities in het leven + hoofddoek. yeah, life's good
Professor schreef:FaberSmid schreef:Denk dat u amisch bedoeld?
Juist die bedoel ik.
Professor schreef:faye schreef:Blijkbaar wordt er in marokko en turkije een andere koran gelezen
Arabisch is erg moeilijk, zeker in de vertaling naar wersterse talen, daarom zijn er net zo als bij de Bijbel denk ik persoonlijk verschillende uitleggen over.
jameyskatje schreef:ik gebruik wat ik heb geleerd op opleidingen en cursussen, bij lezingen en van gespekken met nationale en internationale imams. ook komt mijn informatie uit sharia en fiqh boeken betreft de islam. natuurlijk heb ik ook de qoran gelezen en al heel wat hadith (overleveringen). in de islamitische wereld bestaat er geen discussie over, over de verplichting van de hoofddoek. als er moslims zijn die iets anders bepleiten denk ik dat ze te weinig kennis hebben over hun geloof, door iemand verkeerde informatie hebben gekregen of de regels verdraaien uit eigen belang. de islamitische jurispundentie is er niet 'draaikonterig' over.
ik heb er echt al zoveel over geschreven, ik wil dit onderwerp nu eigenlijk niet terug halen.