Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:21

Staat op de vorige pagina hoe ik daar over denk Tong uitsteken

Oh by the way, als je het niet formuleert als een vraag, ben ik minder snel geneigd het te zien als een vraag Clown
Daar hebben we deze ??? dingen voor Vork Duivel Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 13-10-07 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:22

Schimmelig schreef:
Het is verslavend, in elke achterstandswijk verkrijgbaar, etc.
Alles dat verboden is, is toch leuk voor pubers beweren de niet-rokers in dit topic? Dan moet aan de coke zijn wel gezien worden als mega gaaf, right? Gelukkig is dit niet zo en gebruiken (haast alle) pubers geen coke, omdat de voorlichting op dat gebied wel snor zit. Dat is straks ook zo met roken.

In de jaren 80 zat ik op de middelbare school en een hoop niet rokers zaten wel degelijk aan de hash en stickies. Iets waar ik dan weer nooit aan begonnen ben.
Toen was het nog verboden en bijzonder interessant blijkbaar.

Misschien werkt het nu anders, ik hoop het voor de jeugd.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:25

ThePast03 schreef:
Schimmelig schreef:
Het is verslavend, in elke achterstandswijk verkrijgbaar, etc.
Alles dat verboden is, is toch leuk voor pubers beweren de niet-rokers in dit topic? Dan moet aan de coke zijn wel gezien worden als mega gaaf, right? Gelukkig is dit niet zo en gebruiken (haast alle) pubers geen coke, omdat de voorlichting op dat gebied wel snor zit. Dat is straks ook zo met roken.

In de jaren 80 zat ik op de middelbare school en een hoop niet rokers zaten wel degelijk aan de hash en stickies. Iets waar ik dan weer nooit aan begonnen ben.
Toen was het nog verboden en bijzonder interessant blijkbaar.

Misschien werkt het nu anders, ik hoop het voor de jeugd.

Die getallen zijn echt zo extreem minder dan er sigaretten roken. Natuurlijk is het interessant, als puber experimenteer je vaak omdat je vrienden dat doen, maar dat betekend niet dat je hiermee doorgaat. Voor een sigaretten verslaving is dit wel weer zo.
Ik ben ook alweer een tijdje van de middelbare af, niet zo lang als jij... maar toch Tong uitsteken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:26

Schimmelig schreef:
Die getallen zijn echt zo extreem minder dan er sigaretten roken. Natuurlijk is het interessant, als puber experimenteer je vaak omdat je vrienden dat doen, maar dat betekend niet dat je hiermee doorgaat. Voor een sigaretten verslaving is dit wel weer zo.
Ik ben ook alweer een tijdje van de middelbare af, niet zo lang als jij... maar toch Tong uitsteken

Het grootste deel van wat als puber in de jaren 80 rookte is inmiddels al lang van deze verslaving af.
Helaas ken ik wel iemand die zijn drugs experiment niet heeft overleefd op jonge leeftijd.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:30

Hmm, is dat deel echt heel groot? Als ik zo naar de statistieken kijk waar Chiqa ons zo nu en dan mee om de oren slaat ben ik geneigd te denken dat ze allemaal nog roken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:31

Schimmelig schreef:
Ik ben ook alweer een tijdje van de middelbare af, niet zo lang als jij... maar toch

Nee dat was niet het antword wat ik verwachtte......Dat de jeugd niet masaal aan de coke zit
is omdat ze dat niet kunnen betalen heel simpel.

Een pakkie peuken heb je voor een eurootje als je handig bent, en een grammetje coke kost
€50,- .....En dat geld is er niet, simpel.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:34

Chiqa schreef:
Schimmelig schreef:
Ik ben ook alweer een tijdje van de middelbare af, niet zo lang als jij... maar toch

Nee dat was niet het antword wat ik verwachtte......Dat de jeugd niet masaal aan de coke zit
is omdat ze dat niet kunnen betalen heel simpel.

Een pakkie peuken heb je voor een eurootje als je handig bent, en een grammetje coke kost
€50,- .....En dat geld is er niet, simpel.

Och, ben je mal. In de grote steden scoor je het voor een euro'tje of 12 (als je in het centrum van Amsterdam werkt hoor je nog wel eens wat Sigaar ). Als middelbaar scholiertje krijg je nu al snel 50,- pleuro zakgeld in de maand en vaak meer dan dat. Er kan dan wel iets meer dan een grammetje vanaf toch Knipoog Ze lopen ook allemaal op Prada gympies en met Gucci tassen. Geld is er genoeg!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:37

Schimmelig schreef:
Hmm, is dat deel echt heel groot? Als ik zo naar de statistieken kijk waar Chiqa ons zo nu en dan mee om de oren slaat ben ik geneigd te denken dat ze allemaal nog roken Tong uitsteken

Dat deel is behoorlijk groot ja. Kijk eens om je heen? Hoeveel 40plussers zie jij nog roken? Of het moet streekgebonden zijn Haha!
Er wordt (geloof ik, geen zin om het precies na te zoeken) vooral onder de jeugd nu weer meer gerookt en die zullen de statistieken daarmee ook wel beïnvloeden.

Een ding is zeker, niet iedereen die op de middelbare school rookte blijft die gewoonte houden net zoals niet iedereen die drugs gebruikte een junkie wordt.
Helaas is het wel zo dat er veel jonge slachtoffers vallen van drugsgebruik, jeugd die geen tweede kans krijgen zoals rokers.
Hetzelfde geldt voor alcoholgebruik wat nu op steeds jongere leeftijd normaal gevonden wordt.

Hoezo: Goede voorlichting helpt? Sinds wanneer helpt goede voorlichting bij de jeugd? Hoe schokkender de plaatjes op de pakjes sigaretten des te meer pakjes worden er onder de jeugd verkocht en opgerookt. Het is niet zo simpel als jullie stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:41

Schimmelig schreef:
Och, ben je mal. In de grote steden scoor je het voor een euro'tje of 12

Je heb altidj baas boven baas...Maar moet ik je dan ook nog uitleggen wat de gevolgen van drugs zijn, laat ik hopen van niet.
Onder een paar peuken zal de geestelijke en lichamelijke gezondheid niet leiden, de gevolgen van
harddrugs zijn wel even wat heftiger en raak je verknipt van de maatschappij....Als de kans al niet groot is dat je een paar jaar het hotel met tralies mag bezoeken.

De risico's met roken zijn er niet, of veel kleiner.....
Laten we wel scherp blijven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:42

Schimmelig schreef:
Och, ben je mal. In de grote steden scoor je het voor een euro'tje of 12 (als je in het centrum van Amsterdam werkt hoor je nog wel eens wat Sigaar ). Als middelbaar scholiertje krijg je nu al snel 50,- pleuro zakgeld in de maand en vaak meer dan dat. Er kan dan wel iets meer dan een grammetje vanaf toch Knipoog Ze lopen ook allemaal op Prada gympies en met Gucci tassen. Geld is er genoeg!

Nou gelukkig werd er in mijn tijd geen coke verhandeld op de schoolpleinen.
Maar hash was wel buitengewoon populair omdat dat toendertijd nog verboden was en bijzonder populair.

Vind coke met sigaretten vergelijken overigens ook wel erg ver gaan en kan me voorstellen dat de drempel om daarmee te beginnen toch een stuk hoger ligt dan sigaretten of hash of alcohol.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-10-07 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:42

slimmerik schreef:
ik dacht dat we het in dit topic over roken hadden en niet naar anderen hoeven te wijzen. (Iets wat mensen die zich moeilijk weten te verdedigen graag gebruik van maken) Knipoog

nee wij mogen geen vergelijkingen trekken (dat is mij ook al duidelijk gemaakt)
maar de niet-rokers mogen het wel he?

zie:
Schimmelig schreef:
Waarom zijn alle pubers nu dan niet aan de coke? Dat is tenslotte ook verboden.

*edit: laatste verwijderd, ik quote de verkeerde...overnieuw..
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 13-10-07 00:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:43

ThePast03 schreef:
Schimmelig schreef:

Dat deel is behoorlijk groot ja. Kijk eens om je heen? Hoeveel 40plussers zie jij nog roken? Of het moet streekgebonden zijn Haha!
Er wordt (geloof ik, geen zin om het precies na te zoeken) vooral onder de jeugd nu weer meer gerookt en die zullen de statistieken daarmee ook wel beïnvloeden.

Een ding is zeker, niet iedereen die op de middelbare school rookte blijft die gewoonte houden net zoals niet iedereen die drugs gebruikte een junkie wordt.
Helaas is het wel zo dat er veel jonge slachtoffers vallen van drugsgebruik, jeugd die geen tweede kans krijgen zoals rokers.
Hetzelfde geldt voor alcoholgebruik wat nu op steeds jongere leeftijd normaal gevonden wordt.

Hoezo: Goede voorlichting helpt? Sinds wanneer helpt goede voorlichting bij de jeugd? Hoe schokkender de plaatjes op de pakjes sigaretten des te meer pakjes worden er onder de jeugd verkocht en opgerookt. Het is niet zo simpel als jullie stellen.

Met goede voorlichting bedoel ikzelf voornamelijk vroeger voorlichten prefferbly in groep 3 al beginnen. Tegen een lastige puber moet je niet zeggen dat iets slecht is want die zijn geneigd het tegenovergestelde te doen (like we all know so well Tong uitsteken )

Rokers krijgen sociaal gezien misschien sneller een 2e kans, maar fysiek gezien maken die saffie's toch meer kapot dan je lief is. Hier heb ik direct de gevolgen van kunnen zien en die zijn niet heel mooi.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:46

Chiqa schreef:
Schimmelig schreef:
Och, ben je mal. In de grote steden scoor je het voor een euro'tje of 12

Je heb altidj baas boven baas...Maar moet ik je dan ook nog uitleggen wat de gevolgen van drugs zijn, laat ik hopen van niet.
Onder een paar peuken zal de geestelijke en lichamelijke gezondheid niet leiden, de gevolgen van
harddrugs zijn wel even wat heftiger en raak je verknipt van de maatschappij....Als de kans al niet groot is dat je een paar jaar het hotel met tralies mag bezoeken.

De risico's met roken zijn er niet, of veel kleiner.....
Laten we wel scherp blijven.

De gevolgen van roken zijn ook heel destructief en op lange termijn zelfs hetzelfde. De dood is namelijk in beiden gevallen het gevolg. Hoe het zit met gevangenis statistieken weet ik niet, maar iets in mij zegt dat daar ook meer rokers dan niet-rokers zitten Tong uitsteken

Waar zou ik zoiets op kunnen zoeken? Blond

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:46

gevangene die niet roken gaan uit verveling en samenzijn ook roken dus weer zo een stomme uitspraak

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:47

Dit onderzoek is misschien nog wel interessant voor de discussie..
Citaat:
Etniciteit, geloof en gezin
De etnische afkomst hangt samen met het rookgedrag;
er wordt vaker en meer gerookt door
Nederlandse jongeren dan door jongeren van
andere bevolkingsgroepen (26% versus 19% rookt;
17% versus 10% rookt dagelijks). Ook het geloof is
van invloed op het rookgedrag van jongeren; jongeren
voor wie het geloof veel betekent, roken minder
vaak en minder sigaretten dan jongeren die het
geloof niet belangrijk vinden.
De gezinssamenstelling is van invloed op het
rookgedrag. Jongeren die in een éénoudergezin
wonen, roken meer en vaker dan gemiddeld, zowel
bij de 12-17 als bij de 18-26 jarigen. Door de 12-17
jarigen uit een twee-oudergezin wordt minder vaak
gerookt dan gemiddeld.
Jongeren waarvan de ouders laag zijn opgeleid
roken meer dan jongeren met hoog opgeleide
ouders.

Onderwijstype en arbeidssituatie
Er is een duidelijk verschil in rookgedrag tussen de
leerlingen op de verschillende onderwijstypen.
Leerlingen van het leerlingwezen/(K)MBO roken
meer en vaker dan gemiddeld en leerlingen op het
HAVO/VWO of de HBO/universiteit roken juist minder
dan gemiddeld. De 18-26 jarigen die nog voltijds
naar school gaan roken minder dan de deeltijdstudenten.
Degenen die werken roken vaker en
meer dan gemiddeld.

Mening ouders over rookgedrag
Van de 12-14 jarigen is 70% van de ouders negatief
over het roken van hun kind. Ze verbieden het,
raden het af of vinden dat het kind minder zou
moeten roken. 13% zegt er niets van of vindt het
goed en 18% weet niet dat hun kind rookt. Het percentage
jongeren waarvan de ouders positief of
neutraal zijn over het roken neemt toe tot 35% op
24-26 jarige leeftijd. Het percentage met negatieve
ouders is dan gedaald naar 60%.
Als de ouders negatief zijn, roken de jongeren minder
sigaretten per dag dan wanneer de ouders positief
zijn. Maar negatieve ouders die zelf wel roken,
hebben vaker kinderen die meer dan 10 sigaretten
per dag roken, dan negatieve ouders die niet roken
(39% versus 28%).

Invloed omgeving op roken
Eenderde van de jongeren heeft ouders die roken.
Dit is voor elke leeftijdsklasse gelijk. Van ongeveer
4% van de 12-14 jarigen roken (bijna) alle vrienden.
Vanaf 15-17 jaar heeft rond de 20% vrienden die
(bijna) allemaal roken. Er is een samenhang tussen
de hoeveelheid rokers in de omgeving van de jongere
en het al dan niet roken van de jongere zelf.
De grootste invloed is afkomstig van vrienden: als
(bijna) alle vrienden in de omgeving roken is de
kans 12 keer groter dat de jongere zelf ook rookt.
De invloed van ouders of broers en zussen is een
stuk kleiner: circa 1,5 keer meer kans om zelf te
roken. De invloed van de partner zit hiertussen in:
circa 3 keer meer kans om zelf te roken.

Vergelijking roken 2003 met 1998
In 2003 rookt 25% van de 12-26 jarigen, in 1998
was dit nog 34%. Het roken is onder jongeren dus
afgenomen. Dit geldt ook voor het dagelijks roken
(17% versus 23%) en meer dan 10 sigaretten per
dag roken (8% versus 13%). Deze afname geldt
voor zowel mannen als vrouwen. De afname is
echter niet waargenomen in de oudste leeftijdsgroep.
In beide peiljaren rookt 37% van de 24-26
jarigen.

De houding van de ouders ten opzichte van het
roken is in 2003 negatiever dan in 1998. In 1998 is
bijna 50% van de ouders negatief, in 2003 70%.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:48

naadje24 schreef:
gevangene die niet roken gaan uit verveling en samenzijn ook roken dus weer zo een stomme uitspraak

Waarom is dat stom? Als ik zeg dat er meer allochtonen dan autochtonen in de gevangenissen zitten is het een feit, maar als ik zeg dat er meer rokers dan niet-rokers zitten is het een stomme uitspraak Tong uitsteken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:49

Schimmelig schreef:
Met goede voorlichting bedoel ikzelf voornamelijk vroeger voorlichten prefferbly in groep 3 al beginnen. Tegen een lastige puber moet je niet zeggen dat iets slecht is want die zijn geneigd het tegenovergestelde te doen (like we all know so well Tong uitsteken )

Rokers krijgen sociaal gezien misschien sneller een 2e kans, maar fysiek gezien maken die saffie's toch meer kapot dan je lief is. Hier heb ik direct de gevolgen van kunnen zien en die zijn niet heel mooi.

Ach hoeveel ik er nu al meegemaakt heb die op de basisschool ernstig anti-roken waren (dankzij de extreem agressieve voorlichting op die scholen) en als tiener toch zijn gaan roken.

Verder heb ik ook mensen gekend waarvan ieder beweerde dat de klachten van het roken kwamen.
Als ze verder keken dan hun neus lang was hadden ze gezien dat het in die gevallen een andere oorzaak had maar dat willen de meeste niet weten. Het is toch stukken makkelijker om gewoon die rookgewoonte de schuld te geven.

Als je rond je twintigste stopt zijn de gevolgen van het roken nog niet zo extreem hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:50

Schimmelig schreef:
Hoe het zit met gevangenis statistieken weet ik niet, maar iets in mij zegt dat daar ook meer rokers dan niet-rokers zitten

Waar zou ik zoiets op kunnen zoeken?

Uh? CBS als je het zo graag wil weten? Snap alleen niet wat het met het met het topic te maken heeft Nors opkijken

Schimmelig schreef:

Kwamen ze in de Breider Stichting terecht dan? Nagelbijten / Gniffelen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:50

bron???? (slimmerik)

misschien mijn tekst ook lezen Verward gevangen gaan roken uit verveling! om een gevoel van samenhang en zelfs om erbij te horen.....
allochtoon ben je en word je niet...niet zo moeilijk toch..
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 13-10-07 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:51

slimmerik schreef:
Dit onderzoek is misschien nog wel interessant voor de discussie..
Citaat:
Etniciteit, geloof en gezin
De etnische afkomst hangt samen met het rookgedrag;
er wordt vaker en meer gerookt door
Nederlandse jongeren dan door jongeren van
andere bevolkingsgroepen (26% versus 19% rookt;
17% versus 10% rookt dagelijks). Ook het geloof is
van invloed op het rookgedrag van jongeren; jongeren
voor wie het geloof veel betekent, roken minder
vaak en minder sigaretten dan jongeren die het
geloof niet belangrijk vinden.
De gezinssamenstelling is van invloed op het
rookgedrag. Jongeren die in een éénoudergezin
wonen, roken meer en vaker dan gemiddeld, zowel
bij de 12-17 als bij de 18-26 jarigen. Door de 12-17
jarigen uit een twee-oudergezin wordt minder vaak
gerookt dan gemiddeld.
Jongeren waarvan de ouders laag zijn opgeleid
roken meer dan jongeren met hoog opgeleide
ouders.

Onderwijstype en arbeidssituatie
Er is een duidelijk verschil in rookgedrag tussen de
leerlingen op de verschillende onderwijstypen.
Leerlingen van het leerlingwezen/(K)MBO roken
meer en vaker dan gemiddeld en leerlingen op het
HAVO/VWO of de HBO/universiteit roken juist minder
dan gemiddeld. De 18-26 jarigen die nog voltijds
naar school gaan roken minder dan de deeltijdstudenten.
Degenen die werken roken vaker en
meer dan gemiddeld.

Mening ouders over rookgedrag
Van de 12-14 jarigen is 70% van de ouders negatief
over het roken van hun kind. Ze verbieden het,
raden het af of vinden dat het kind minder zou
moeten roken. 13% zegt er niets van of vindt het
goed en 18% weet niet dat hun kind rookt. Het percentage
jongeren waarvan de ouders positief of
neutraal zijn over het roken neemt toe tot 35% op
24-26 jarige leeftijd. Het percentage met negatieve
ouders is dan gedaald naar 60%.
Als de ouders negatief zijn, roken de jongeren minder
sigaretten per dag dan wanneer de ouders positief
zijn. Maar negatieve ouders die zelf wel roken,
hebben vaker kinderen die meer dan 10 sigaretten
per dag roken, dan negatieve ouders die niet roken
(39% versus 28%).

Invloed omgeving op roken
Eenderde van de jongeren heeft ouders die roken.
Dit is voor elke leeftijdsklasse gelijk. Van ongeveer
4% van de 12-14 jarigen roken (bijna) alle vrienden.
Vanaf 15-17 jaar heeft rond de 20% vrienden die
(bijna) allemaal roken. Er is een samenhang tussen
de hoeveelheid rokers in de omgeving van de jongere
en het al dan niet roken van de jongere zelf.
De grootste invloed is afkomstig van vrienden: als
(bijna) alle vrienden in de omgeving roken is de
kans 12 keer groter dat de jongere zelf ook rookt.
De invloed van ouders of broers en zussen is een
stuk kleiner: circa 1,5 keer meer kans om zelf te
roken. De invloed van de partner zit hiertussen in:
circa 3 keer meer kans om zelf te roken.

Vergelijking roken 2003 met 1998
In 2003 rookt 25% van de 12-26 jarigen, in 1998
was dit nog 34%. Het roken is onder jongeren dus
afgenomen. Dit geldt ook voor het dagelijks roken
(17% versus 23%) en meer dan 10 sigaretten per
dag roken (8% versus 13%). Deze afname geldt
voor zowel mannen als vrouwen. De afname is
echter niet waargenomen in de oudste leeftijdsgroep.
In beide peiljaren rookt 37% van de 24-26
jarigen.

De houding van de ouders ten opzichte van het
roken is in 2003 negatiever dan in 1998. In 1998 is
bijna 50% van de ouders negatief, in 2003 70%.

Graag wel even een bron Slimmerik Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:52

Chiqa schreef:
Schimmelig schreef:
Hoe het zit met gevangenis statistieken weet ik niet, maar iets in mij zegt dat daar ook meer rokers dan niet-rokers zitten

Waar zou ik zoiets op kunnen zoeken?

Uh? CBS als je het zo graag wil weten? Snap alleen niet wat het met het met het topic te maken heeft Nors opkijken

Schimmelig schreef:

Kwamen ze in de Breider Stichting terecht dan? Nagelbijten / Gniffelen

Alsof het CBS statistieken heeft over roken in gevangenissen Tong uitsteken

Wat de tweede quote betreft; nee die heb ik zien doodgaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:53

Schimmelig schreef:
Waarom is dat stom? Als ik zeg dat er meer allochtonen dan autochtonen in de gevangenissen zitten is het een feit, maar als ik zeg dat er meer rokers dan niet-rokers zitten is het een stomme uitspraak Tong uitsteken

En Moslims mogen niet roken volgens de Koran. Een hoop allochtonen zijn Moslim.
En nu?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:55

Chiqa schreef:
Onder een paar peuken zal de geestelijke en lichamelijke gezondheid niet leiden.

Neem aan dat je lijden bedoelt.

Nee jouw gezondheid misschien niet, maar andermans gezondheid wel (dankzij oa jouw peuk).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:58

Vraag me af wat je wilt bereiken met je posten Slimmerik. Rokers zijn laagopgeleid en wonen in achterstandsbuurten, groeien op in gezinnen die roken.
Gevangenen roken meer....

Denk je nu echt dat de rokers in dit topic ineens hun sigaret uitdrukken en stoppen met roken?
Of dat we ons nu tweederangs burgers gaan voelen?
Zo dom en laagopgeleid zijn ze nu ook weer niet. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:59

ThePast03 schreef:
Schimmelig schreef:

Ach hoeveel ik er nu al meegemaakt heb die op de basisschool ernstig anti-roken waren (dankzij de extreem agressieve voorlichting op die scholen) en als tiener toch zijn gaan roken.

Verder heb ik ook mensen gekend waarvan ieder beweerde dat de klachten van het roken kwamen.
Als ze verder keken dan hun neus lang was hadden ze gezien dat het in die gevallen een andere oorzaak had maar dat willen de meeste niet weten. Het is toch stukken makkelijker om gewoon die rookgewoonte de schuld te geven.

Als je rond je twintigste stopt zijn de gevolgen van het roken nog niet zo extreem hoor.

larie en apenkool Knipoog het hangt af in welke mate je gepredisposeerd bent

en het is bewezen dat heel veel tandproblemen longproblemen hartproblemen door roken te maken hebt, of je nu wilt blijven beweren dat roken niet slecht is ondanks klasse a stop te zijn Lachen