Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:07

Deze snap ik effe niet... Wat heeft een beer in dit topic te zien? :=

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:13

Wow.. die Johan is een oud-collega van mij. Had geen idee dat hij bij dit vreselijke clubje zat. Spreek hem nooit meer en dat is maar goed ook..

tienus63 schreef:
Citaat:
5 september 2025/RTV Utrecht
Werkgroep Leusden

Leusden - Waar blijven de rustgebieden voor de wolven op de Utrechtse Heuvelrug? De Provinciale Staten van Utrecht vroegen daar vorig najaar al om. Er zijn alweer nieuwe welpen aan het opgroeien en hun leefgebied is nog steeds publiek toegankelijk. Werkgroep Wolf Leusden wil dat de provincie er eindelijk werk van maakt. Intussen houden de vrijwilligers een oogje in het zeil op landgoed Den Treek.
Leden van de werkgroep lopen dagelijks rondes op het landgoed, sinds de provincie Utrecht een vergunning heeft afgegeven om wolf GW3237m te doden. Die wordt als probleemwolf aangemerkt, nadat hij in mei een wandelaar heeft gebeten. Eind juli probeerde hij een kind van 6 jaar te grijpen. Werkgroep Wolf Leusden wil zeker weten dat alle betrokkenen zich aan de regels in de vergunning houden.

'Wij waren er ook'
Waarnemen is de missie. "Ze weten dat we meekijken, zodat er geen gekke dingen gebeuren", zegt Johan Peereboom van de werkgroep. "In hoeverre we daar aan bijdragen weet je natuurlijk nooit. Maar als iemand iets beweert over wat er op Den Treek gebeurt, dan kunnen wij zeggen: wij waren er ook, en het ging toch anders."
Dat deze vroege morgen twee verslaggevers van RTV Utrecht meelopen, lijkt goed uit te komen. Het werkgroeplid dat Johan zou vergezellen heeft zich ziekgemeld, en zo hoeft hij toch niet alleen het wolvenleefgebied in. Johan is laconiek. "We zijn gewoon bezoekers, we houden ons netjes aan de regels en we lopen over de paden. Ik geloof absoluut dat ik geen bedreiging voor de wolf ben. En dan is hij dat ook niet voor mij."

Mensen en wolven in gevaar gebracht
Johan sprak eerder deze week in bij de provincie Utrecht, samen met voorzitter Alexander van Dijkhuizen. De werkgroep stelt dat de provincie haar wettelijke zorgplicht schendt. Ze heeft nog altijd geen rustgebieden voor de wolf ingericht, ondanks een motie die in november vorig jaar werd aangenomen. Volgens de insprekers heeft het uitblijven van maatregelen, zoals het afsluiten van gebieden en het plaatsen van waarschuwingsborden, zowel mensen als wolven in gevaar gebracht.
Werkgroep Wolf Leusden is sinds kort een officiële stichting. Zo kunnen de ongeveer twintig vrijwilligers zich belanghebbende noemen wanneer er besluiten vallen over de wolven op de Utrechtse Heuvelrug. De werkgroep wil op basis van feiten en kennis een vreedzame samenleving tussen mens en wolf bevorderen, onder andere door informatie te verspreiden, de overheid kritisch te volgen en waar ze dat nodig vindt juridische stappen te zetten.

Verbazend
Bij de parkeerplaats aan de Waterlooweg in Leusden wijst Johan op een bordje met een logo van de provincie en het opschrift 'Wolvenleefgebied'. "Dat bordje vertelt je dat je wolvengebied in gaat, dat je je dan aan regels moet houden en dat je goed op moet letten. We vinden het heel verbazend dat dat bordje niet bij alle ingangen en parkeerplaatsen staat."
Johan ontkent niet dat de incidenten met GW3237 ernstig zijn, maar wijst erop dat die allemaal zijn gebeurd in een periode dat de roedel welpen grootbracht. De provincie heeft volgens hem nog lang niet alles gedaan om problemen met wolven te voorkomen. Als het werkelijk zo gevaarlijk is, redeneert de werkgroep, waarom zijn er dan geen gebieden afgesloten? Waarom staan er dan geen borden bij de Pyramide van Austerlitz, waar dagelijks gezinnen met kinderen komen?

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393747 ... oyfKugbakg

Filmpje zie link in bericht rtvutrecht

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1VobiV ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:14

Het gaat hier incidenteel ook over beren en lynxen omdat de kans bestaat dat deze uiteindelijk ook in Nederland weer geïntroduceerd gaan worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 17:15

Als je al langer meeleest in dit topic dan weet je dat aanvallen van beren op mensen hier gemeld worden als, mits het in Europa is gebeurd.

Veel mensen hebben geen weet dat de beer ook in Duitsland en Oosterijk loopt.
Mensen gaan kamperen, wandelen in de bergen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:18

Ach zo, dank voor de verduidelijking tienus en captain.

Lynxen had ik al opgevangen maar ook beren introduceren in Nederland dan weer niet... Dat lijkt me helemaal bizar worden zeg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:18

martinev schreef:
Wow.. die Johan is een oud-collega van mij. Had geen idee dat hij bij dit vreselijke clubje zat. Spreek hem nooit meer en dat is maar goed ook..

tienus63 schreef:

Filmpje zie link in bericht rtvutrecht

https://www.facebook.com/share/p/1VobiV ... tid=wwXIfr

Die gaat ook echt best ver volgens mij, in ieder geval qua standpunten.

Blijft me verbazen hoe weinig feitelijk het wolvendebat gevoerd wordt, en hoeveel op emotie.

Wordt echt tijd dat er meer ruimte komt voor echt goed overzicht, waar staan we nu, hoe was de ontwikkeling tot dit punt, en wat betekent dat als het wordt geextrapoleerd naar de toekomst.

Gewoon op basis van data en aantoonbare gegevens.

Maar dat (b)lijkt vreselijk moeilijk voor dit soort mensen

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:20

Ik volg weer , wordt steeds gekker in dit land. Tijd voor actie.

Ik ben inmiddels zover dat ik een honkbalknuppel besteld heb bij de decathlon. Mocht ik een wolf tegenkomen en die komt te dichtbij dan ram ik hem op z'n kop! Ik neem de consequenties op me,ben er helemaal klaar mee! Of als er kerels me lastig ram ik die er mee! 2 vliegen in 1 klap

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:24

Bij ons op de rand van Bram-gebied (Zeist, Kozakkenput) mogen in een groot gebied vanaf 15 september vooralsnog honden weer loslopen. Er worden regelmatig solo-wolven gezien, er zijn vaker honden gegrepen, en ik vermoed dat het kind(eren) van Bram zijn (die bewezen honden/mensen benadert).

Ik ben echt benieuwd of deze week alsnog vaste aanlijnplicht gaat gelden, of dat honden toch weer los mogen - met wellicht de gevolgen van dien...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:25

Zou dan eerder een shocker gekozen hebben dan een honkbalknuppel.
Lijkt me veel effectiever, minder vermoeiend voor jou én handzamer om mee te nemen.

karrij schreef:
Ik volg weer , wordt steeds gekker in dit land. Tijd voor actie.

Ik ben inmiddels zover dat ik een honkbalknuppel besteld heb bij de decathlon. Mocht ik een wolf tegenkomen en die komt te dichtbij dan ram ik hem op z'n kop! Ik neem de consequenties op me,ben er helemaal klaar mee! Of als er kerels me lastig ram ik die er mee! 2 vliegen in 1 klap

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:26

different1 schreef:
Ik open dit topic als eerst om updates over Daisy te lezen, maar helaas nog niet gevonden dus |(
Wat een horror!

tienus63 schreef:
Aanval Rijsbergen NB, 3 schapen gedood
Rijsbergen Noord Brabant
05-09-2025

Aanval op schapen, 3 schapen gedood, en 1 gewond.

Voor mensen die in deze regio bekend zijn, dit is in de Pannehoef achter de zwarte schuur.

Eerder dit jaar een wolf in het dorp gehad waar mijn paarden staan (die naar zeggen opgeruimd is), en nu dus aan de andere kant van stal deze schapen |(
Ik ga ze maar weer op stal zetten snachts, en daarmee hun leven drastisch verkorten want ze hebben slechte longen...
Maar de mini is niet groter dan een schaap, en de wolf moet echt nog wel voorbij andere minder beschermde dieren eer ze bij die van mij zijn, maar ik durf het gewoon niet meer aan.
Voor overdag is de paddock afgeschermd met windbreekgaas (zicht ontnemen) en hogere stroomdraden + er hangt een camera en er is altijd reuring overdag.
Totdat dat ook niet meer gaat, maar dan zijn ze, hoop ik hoe triest ook, uit de tijd (nu 20+ En 30+ qua leeftijd).

Ik was er al zo bang voor ... Maandag nog relaxed gelopen maar in de wetenschap dat de wolf uit België zo in Rijsbergen / Etten Leur is ... Pff.

Stiekem hoop ik nog steeds op een loslopende hond maar dat is eigenbelang :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:50

Douce schreef:
different1 schreef:

Aanval Rijsbergen NB, 3 schapen gedood
Rijsbergen Noord Brabant
05-09-2025

Aanval op schapen, 3 schapen gedood, en 1 gewond.

Ik was er al zo bang voor ... Maandag nog relaxed gelopen maar in de wetenschap dat de wolf uit België zo in Rijsbergen / Etten Leur is ... Pff.

Stiekem hoop ik nog steeds op een loslopende hond maar dat is eigenbelang :+

Heel herkenbaar. We waren er zondag nog en gisteravond in Bergen op Zoom. Ik kijk altijd om me heen in de hoop op reeen te zien, maar ik kijk tegenwoordig ook of er wolven zijn. We zijn heel lang de dans ontsprongen. Ik hoop op de Brabantse burgerlijke ongehoorzaamheid van boeren/jagers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 18:03

Citaat:
5 september 2025/de Stentor
Hoe schapenhouder Christian worstelt met de wolf: ‘Je bent machteloos’
Sinds er een wolf actief is in de regio, doen Christian Kalter en zijn broer elke ochtend én avond een ronde langs hun schapen. Dat zijn angstige uren. De schapenhouder voelt zich onbegrepen, net als veel collega’s. Om te laten zien wat de wolf teweegbrengt, neemt hij de Stentor een ochtend mee. Dit is zijn verhaal.

Zo’n duizend schapen hebben de broers Christian en Arjan Kalter momenteel, inclusief een koppel van hun vader, die hun de liefde voor beesten bijbracht. Ze grazen op twaalf tot veertien verschillende plekken in het uitgestrekte gebied tussen Zwolle en Heino.
Ze kwamen in 2018 landelijk in het nieuws. De wolvin die zich later op de Veluwe als eerste wolf in 150 jaar zou vestigen in Nederland, zorgde in juni van dat jaar voor 31 dode schapen bij de familie Kalter. Het was de dodelijkste aanval op schapen sinds de terugkeer van de wolf.

Daarna bleef het jaren rustig in het gebied, maar de laatste tijd is het weer hommeles. In een paar weken heeft de familie Kalter de wolf zes keer ‘op bezoek’ gehad. Met in totaal 38 dode schapen tot gevolg. En ja, het roofdier kwam bij hen ook in een wolfwerend raster. „Een noodset die we van de provincie te leen kregen.”

Volgens Kalter voldeed dat raster aan de normen, iets wat de taxateur die onder meer dna kwam afnemen volgens hem bevestigde. Woordvoerder van Bij12 Myrna Fraters laat weten dat er inderdaad die dag iemand bij Kalter is geweest, maar dat het onderzoek nog niet is afgerond. ‘Op dit moment kunnen we daarom nog geen uitspraken doen over het raster.’
De nachten worden te lang

Christian (42) gaat nu vier ochtenden in de week alle schapen langs, de andere dagen doet broer Arjan (48) het. Om hun schapen te checken. Leven ze nog? En werken de accu’s voor de rasters nog? Ze vertrekken bij zonsopkomst en zijn ruim een uur onderweg. Vandaag is het de beurt aan Christian, die om 06.15 uur in zijn bus stapt.

De eerste koppels staan dicht bij zijn woning in Lierderholthuis. Het is rustig in de wei. Op de derde locatie is de wolf ook geweest. Daarom staan de schapen hier in een nachtkraal: een omheining van zes elektrische draden. „Eén meer en ook hoger dan de richtlijnen.”

Het gebied waarin de schapen grazen is te groot om in z’n geheel af te zetten. Hoe langer de omheining, hoe groter het stroomverlies. Daarom staan ze nu elke nacht in een kleiner stuk. Bij het krieken van deze ochtend mogen ze eruit, vanavond gaan ze weer terug.

Dat levert wel meteen een probleem op, zegt Kalter: „De nachten worden te lang.” De schapen staan al te dringen voor het hek als de bus door het land komt aanrijden. „Ze hebben straks te weinig tijd om te vreten.”
Welke wolf is het?

De eerste wolfaanvallen in het gebied waren al in mei. Dna-onderzoek heeft aangetoond dat een wolf schapen doodde in Soeslo, bij Wijthmen. Het onderzoek naar elf incidenten in juli en augustus in Overijssel is nog niet afgerond, tot frustratie van de schapenhouder.

„Ik ben benieuwd welke wolf het is, want misschien loopt hetzelfde beest hier al maanden rond.”

Als een wolf ergens zes maanden verblijft, is hij officieel ‘gevestigd’ en verandert de regelgeving voor onder meer het subsidiëren van rasters. Woordvoerder Gideon Burgers zegt dat de provincie Overijssel er sterk rekening mee houdt dat de wolf zich op enig moment ook hier zal vestigen.

Zes keer werden de Kalters de afgelopen weken geconfronteerd met dode schapen. Ook Christian maakte het mee: „Ik had de tranen in de ogen staan, dat mag je gerust weten. Ik was in staat om alles in één keer op te ruimen, was er helemaal klaar mee. Je bent machteloos en die angst raak je niet meer kwijt. Het is niet de vraag of de wolf weer komt, maar wanneer.”

Met dat gevoel rijdt hij kort na zonsopkomst rond. Onzeker, angstig.

En onbegrepen, want de kritiek vanuit de samenleving grijpt hem aan. Als er wordt gezegd ‘dat ze hun vee maar beter moeten beschermen’, bijvoorbeeld. „Natuurlijk moet je wat doen”, erkent Kalter. Maar het is niet zo eenvoudig als soms wordt gesteld.

Daarom wil hij deze ochtend laten zien welke impact het heeft. En waarom het volgens hem onmogelijk is om alle schapen in wolfwerende rasters te zetten. „Hier zijn we met acht man drie uur bezig geweest”, zegt hij. En dat is maar één locatie. Op sommige plekken moeten de schapen na een paar weken al weer weg. „Dan is het gras op.”

Zelf zag hij de wolf nog niet, met een wildcamera legden ze hem al wel vast:
Overijssel minder aantrekkelijk voor wolf

Kalter heeft zijn schapen op grond van onder meer Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, het waterschap en particulieren. „Hier zit de bever”, toont hij in de buurt van Harculo. „Die mag je ook niet opsluiten.” Drie keer kwam de wolf op deze plek, met 22 dode schapen tot gevolg.

Een ander nadeel van het raster: je sluit ook de schapen op. „En springt de wolf er wel over, dan is het helemaal een snackbar. De schapen kunnen dan geen kant op. Een lam is geëlektrocuteerd omdat-ie zich vastliep in het raster.” Ook ander wild komt soms vast te zitten in rasters.

Volgens Kalter is er in Overijssel ‘niet genoeg voedsel voor de wolf’. Wilde zwijnen worden niet getolereerd, voor die soort geldt een zogenaamde nulstand. Ook edelherten zijn er amper. En dus pakt de wolf eerder schapen, zegt Kalter.

Wolvenkenner en bioloog Maurice La Haye bevestigt dat Overijssel om die reden minder aantrekkelijk is dan bijvoorbeeld Gelderland. „Door de afwezigheid van voldoende wild, wordt het waarschijnlijker dat ook schapen worden gepakt. Hoe meer verschillende hoefdieren ergens lopen, hoe minder aantrekkelijk het wordt voor de wolf. Dat geldt dus voor Overijssel ook. Het belangrijkste is en blijft het goed beschermen van je dieren.”
‘Dan moeten we stoppen’

Maar zouden Christian Kalter en zijn broer alles binnen wolfwerend raster zetten, dan zijn ze volgens hem zo 30.000 euro kwijt. „De wolf is in Overijssel nog niet gevestigd, je krijgt 50 procent vergoed. Als de wolf zich wel vestigt, wordt dat misschien 100 procent.”

Bovendien mag in Overijssel iedereen maar één keer een subsidie aanvragen. Kalter heeft dat dus niet gedaan, omdat het mogelijk duizenden euro’s kan schelen. Wellicht doet hij het na de winter. Cijfers tonen volgens Bij12 aan dat rasters de kans op een aanval aanzienlijk verkleinen. In 2024 was het vee bij 98 procent van de wolfaanvallen in Gelderland niet goed beschermd.

Schapenhouder Kalter vraagt zich wel af hoeveel zin de rasters hebben: „Ze vliegen er nu al overheen.” Een wolf in Gelderland sprong al twintig keer over een wolfwerend raster. Het alternatief? „Dan moeten we stoppen”, is Kalter kort.

Om 07.45 uur draait hij zijn bus thuis weer op het erf. De schapen zijn ongedeerd, nu moeten de kinderen naar school. En voor Kalter begint zijn werkdag. Zowel hij als zijn broer heeft een baan naast de schapenhouderij, want dat levert niet voldoende op om van te leven. „Wij zeggen altijd: schapengeld is snel geteld.”

https://www.destentor.nl/zwolle/hoe-sch ... 8Mg9PFuPDA

Filmpjes via
https://www.facebook.com/share/v/19fGqF ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:45

Citaat:
Wolvenkenner en bioloog Maurice La Haye bevestigt dat Overijssel om die reden minder aantrekkelijk is dan bijvoorbeeld Gelderland. „Door de afwezigheid van voldoende wild, wordt het waarschijnlijker dat ook schapen worden gepakt. Hoe meer verschillende hoefdieren ergens lopen, hoe minder aantrekkelijk het wordt voor de wolf. Dat geldt dus voor Overijssel ook. Het belangrijkste is en blijft het goed beschermen van je dieren.”
‘Dan moeten we stoppen’

Die zin heb ik 5x moeten lezen voor ik begreep dat een stukje mist :')

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:02

Femke_Tweety schreef:
Citaat:
‘Dan moeten we stoppen’

Die zin heb ik 5x moeten lezen voor ik begreep dat een stukje mist :')

".... om schapen/vee te pakken"

(Ik moest er ook over nadenken)

Wel goed, een stevig stuk over de nadelen in een vrij grote krant.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:13

Ceetje_bokt schreef:
Heel herkenbaar. We waren er zondag nog en gisteravond in Bergen op Zoom. Ik kijk altijd om me heen in de hoop op reeen te zien, maar ik kijk tegenwoordig ook of er wolven zijn. We zijn heel lang de dans ontsprongen. Ik hoop op de Brabantse burgerlijke ongehoorzaamheid van boeren/jagers.

De west Brabantse jagers houden iig niet van wolven om het zo maar netjes te zeggen :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:18

charrr91 schreef:
Deze foto van Daisy maakte ik jaren geleden. Ik denk dat ze hier 1,5/2 jaar is. Dit is precies hoe ze is. Lief, knap en volledig onschuldig. Een diertje die geen vlieg kwaad doet. Waarom moest dit haar overkomen..

[ Afbeelding ]

Wat mooi, ik kende haar vast wel.
De renderklippen kom ik al vele jaren zo'n 1 a 2 x per week om te wandelen met de honden.
Heel bizar dat dit nu opeens niet meer kan.
De wolf is een prachtig dier maar had nooit in Nederland moeten zijn.

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:35

Het nieuws dat er is gestopt met zoeken klopt niet! Ze zijn achter de schermen nog non-stop bezig met zoeken heb ik net gehoord. Dit geeft een fijn gevoel

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:35

Blijf het grappig vinden dat er zo op gehamerd wordt; Blijf op de paden!

Tot nu toe gebruikt de wolf diezelfde paden om naar mensen/ honden te gaan.

Dus wie is er dan 'verkeerd' bezig?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:43

Wat een verschrikking dat Daisy nog niet gevonden is, zo vreselijk machteloos. Je zou toch zeggen dat met warmtecamera's het zou moeten kunnen, maar dat is dus toch nog flink ingewikkeld (het is natuurlijk een groot gebied en er leven natuurlijk aardig wat zoogdieren).

Onali schreef:
Blijf het grappig vinden dat er zo op gehamerd wordt; Blijf op de paden!

Tot nu toe gebruikt de wolf diezelfde paden om naar mensen/ honden te gaan.

Dus wie is er dan 'verkeerd' bezig?

"Wij", want de mens moet heel dat wolventerritorium sowieso niet ingaan. Behalve mensen die vanuit zogenaamde bescherming van de wolf handelen, die moeten vooral elke dag in de gebieden gaan lopen waarvan ze vinden dat het rustgebieden voor de wolf zouden moeten zijn.

En uiteraard, als de wolf met zijn 'natuurlijke gedrag' (noem het zo, dan is alles wat de wolf doet geoorloofd en beschermwaardig) jouw dorp uitkiest voor zijn territorium dan moet je natuurlijk ophoepelen.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:52

different1 schreef:
Voor mensen die in deze regio bekend zijn, dit is in de Pannehoef achter de zwarte schuur.

Eerder dit jaar een wolf in het dorp gehad waar mijn paarden staan (die naar zeggen opgeruimd is), en nu dus aan de andere kant van stal deze schapen |(
Ik ga ze maar weer op stal zetten snachts, en daarmee hun leven drastisch verkorten want ze hebben slechte longen...
Maar de mini is niet groter dan een schaap, en de wolf moet echt nog wel voorbij andere minder beschermde dieren eer ze bij die van mij zijn, maar ik durf het gewoon niet meer aan.
Voor overdag is de paddock afgeschermd met windbreekgaas (zicht ontnemen) en hogere stroomdraden + er hangt een camera en er is altijd reuring overdag.
Totdat dat ook niet meer gaat, maar dan zijn ze, hoop ik hoe triest ook, uit de tijd (nu 20+ En 30+ qua leeftijd).

Bedankt voor het doorgeven. Ik ga een aantal kennissen verwittigen die hier vlakbij staan met de paarden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:01

Kaaskoekje schreef:
different1 schreef:

Bedankt voor het doorgeven. Ik ga een aantal kennissen verwittigen die hier vlakbij staan met de paarden.

Getver wat eng, dit is 1km van ons huis vandaan!

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:07

Alsjeblieft, alsjeblieft!! Blijf duimen voor onze Daisy!!!!

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 20:16

Citaat:
Ik deel het nog een keer en lees dit alstublieft!

Artikel 11-06-2018. WAT EEN IDIOOT!
In 1997 was deze meneer de oprichter van het Nederlandse Wolvenopvangcentrum. (Stichting Wolvenopvang Nederland) en KNETTERGEK! Dit was het eerste wolvenopvangcentrum in Europa, dat zich specialiseerde in de opvang van wolven, die als huisdier waren gehouden. Ik heb een hele tijd geleden mij laten vertellen dat deze wolvenopvang niet meer bestaat in Nederland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16Y2Xi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 20:18

Citaat:
5 september 2025/Gemeente Heerde

Na het incident van 3 september zijn er veel vragen binnengekomen over de wolf op de Veluwe. In onze gemeente zijn er vragen en zorgen over de aanwezigheid van de wolf.
Op onze website kun je het antwoord op de meest voorkomende vragen vinden:
https://www.heerde.nl/Bestuur_en_organi ... dlTRQh-KXA

Veelgestelde vragen over de wolf in gemeente Heerde
Dan deze vraag er maar even uitgelicht, zie screenshot
De Renderklippen is een eilandje in Nederland?
6 bijtincidenten met wolven en dan schrijven....

Een wolf ziet de mens niet als prooi en heeft van nature weinig interesse in mensen. Meestal ziet een wolf een mens eerder dan andersom. Als u een wolf negeert en niet benadert, negeert een schuwe wolf u ook. Mocht de wolf u toch benaderen maak gebaren en geluid maar ren niet weg. Bij de bij ons bekende incidenten op en om de Renderklippen is altijd een hond aanwezig.

Het is omdat het jongetje van 6 geholpen is door 2 mannen, die de wolf lens geslagen hebben met stokken.
Gemeente Heerde, dit kind had het 1st slachtoffer kunnen zijn!

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1Me3g2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 20:20