Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:36

Electra63 schreef:
journee schreef:

Wat jouw vader is overkomen was ook niet okee. Maar als iemand denkt dat het wonen op een familiebedrijf waar je 24 uur per dag mee bezig bent en dus letterlijk je leven is, vergelijkbaar is met een kantoorbaan, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal.

Mijn vader had geen kantoorbaan en werkte 80 uur per week, kon niets anders en had ineens niets meer.

Jij begrijpt het ook niet.
Niet alleen boeren overkomt dit.
Gedwongen stoppen.

Ik denk eerder dat jij het niet begrijpt. Voor sommige mensen is hun baan letterlijk hun leven. Veel kleine ondernemers nemen hun werk letterlijk mee naar huis. Ze hebben geen hobby's en maken geen tijd vrij voor hun sociale leven. Maar dit is vaak wel iets waar deze mensen vrijwillig voor kiezen, terwijl het niet perse hoeft! Als je dan moeten stoppen is dat in ook heftig, zeker als je ervoor gekozen hebt om je werk altijd op de eerste plaats te zetten. En als jouw vader 80 uur per week draaide was dat bij hem ook het geval. Wat mensen vaak roepen:dan ga je toch iets anders doen! Is ook helemaal niet zo makkelijk/ vanzelfsprekend. Niet bij je vader, maar ook niet voor een boer.

Bij een boer, en dan heb ik het dus alleen over degene die vee houden, is zijn woning het bedrijf. Met dieren heb je 24 uurs dienst. Als je zoveel van je tijd met je dieren doorbrengt, dan ben je misschien wel ondernemer, maar het is tegelijkertijd ook je hobby, anders hou je dat namelijk geen jaren vol. Boeren is namelijk helemaal niet romantisch, maar gewoon hard werken, vaak kunnen mensen maar net rondkomen, maar toch kunnen ze zich er niet toe zetten om te stoppen.

Was jouw vader vooraf ook niet gewaarschuwd over de aangescherpte regels waardoor hij gedwongen moest stoppen? Daar gaat het bij de boeren natuurlijk vaak mis, dat gejojo met regels waardoor niemand meer weet waar hij aan toe is....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:38

Precies dat verschil tussen melkvee en overige veeteelt zie ik ook. Melkveehouders hebben veel meer contact met hun dieren dan andere bedrijfstakken en dus meer binding.
Al zou ik zelf sowieso niet kiezen voor veeteelt, ook niet als ik op een boerderij zou zijn grootgebracht. (kwam als kind dagelijks bij verschillende boeren over de vloer).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:42

Kinke schreef:
Electra63 schreef:
We bepalen niet of het wel of niet erg is voor een boer, maar dat het ook anderen overkomt. Kleine zelfstandigen, MKB-ers, waar voor de (financiele) gevolgen en hun leven ook totaal veranderd en daar is geen enkel begrip voor., behalve voor de boer is het erger......

hoezo geen 'enkel' begrip? Dat is ook vreselijk.
Het is totaal onvergelijkbaar

Ik zie geen enkel verschil tussen de gedwongen beëindiging van het bedrijf van mijn vader en bijv. een klein boerenbedrijf.
Ook mijn vader zijn vader en broers waren opgegroeid vanaf jongs af aan en hebben altijd meegewerkt.
Ook mijn vader werd 's avonds of 's nachts opgeroepen met spoed eb was dan uren en soms dagen weg.
Ons hele gezin was daarop ingesteld.
Nooit gingen we naar het buitenland, altijd bereikbaar zijn.
Geen enkele subsidie ontvangen en ineens was het klaar, door veranderde milieuwetgeving; dat hij niet meer (aan de rand van) de bebouwde kom mocht zitten, maar verderop naar een duur industrieterrein moest verhuizen, na 45 jaar.
Ook hij viel in een groot gat en kon op zijn 60e niet meer omscholen door gebrek aan basisonderwijs en kwam gedwongen thuis te zitten, uitgerangeerd en kon zijn verdiende vermogen opeten totdat hij AOW ontving.

En zo ken ik er meer, kleine zelfstandigen die ineens niet meer voldoen en gedwongen worden te stoppen.
Die hebben echter niet een organisatie achter zich, die de uitvoering van een wet of maatregel traineert en laat uitstellen.

De communicatieen informatie was 25 jaar geleden natuurlijk veel lastiger, internet was in opkomst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:24

juval schreef:
maar als De Heus of Campina een bijeenkomst voor boeren sponsort is de wereld te klein.. of niet?

Dus als milieugroepen lobbyen en subsidies krijgen waarvan ze vooraf volledige plannen moeten overleggen is het misbruik en wanneer de “ gif industrie “ de plannen voor de rechtse partijen schrijft is het prima ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:29

BigOne schreef:
juval schreef:
maar als De Heus of Campina een bijeenkomst voor boeren sponsort is de wereld te klein.. of niet?

Dus als milieugroepen lobbyen en subsidies krijgen waarvan ze vooraf volledige plannen moeten overleggen is het misbruik en wanneer de “ gif industrie “ de plannen voor de rechtse partijen schrijft is het prima ?

Het is wel heel erg met 2 maten meten. Inderdaad, kijk eens naar de volledige lobby industrie. Grote bedrijven hebben complete kantoorflats in Brussel staan alleen maar voor hun lobbyisten.

Verdiep je eens in de hele lobby industrie van Brussel en vooral hoe immens groot dat is.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 24-01-25 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:30

Ik kan me zeker de emotie van sommige boeren voorstellen. Ik vraag me alleen af hoeveel emotie er bij een mega stal voor kalverenopfok komt kijken? Of een mega varkensstal?

Ik heb het idee (maar ik zit echt niet in die wereld) dat daar echt geen hechte band met het dier ontstaat.

Ik heb ook het idee dat BBB die bedrijven juist de hand boven het hoofd wil houden.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:39

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:52

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:09

Ik geloof grif dat koeienboeren een band met hun dieren hebben. Dat lees ik onder andere hier in dit topic, de liefde en zorg voor het dier zijn heel duidelijk. Maar inderdaad, die megastallen waar varkens in kale donkere betonhokken zitten of kippen met enorme hoeveelheden in zo'n stal, als je van dieren houdt, kun je dat toch niet als optimale omstandigheden voor het dier zien? Dat is puur productie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:21

Tango1979 schreef:
Ik kan me zeker de emotie van sommige boeren voorstellen. Ik vraag me alleen af hoeveel emotie er bij een mega stal voor kalverenopfok komt kijken? Of een mega varkensstal?

Ik heb het idee (maar ik zit echt niet in die wereld) dat daar echt geen hechte band met het dier ontstaat.

Ik heb ook het idee dat BBB die bedrijven juist de hand boven het hoofd wil houden.

Er is in Nederland naar mijn mening ook te weinig verschil qua regelgeving tussen grote en kleine boeren. Persoonlijk vind ik dat juist de kleine boeren (waar dieren nog het land op gaan) meer kansen zouden moeten krijgen om door te kunnen gaan. Maar op dit moment zijn het juist de kleine boeren die ten onder gaan aan regelgeving en de mega stallen die daar dan juist van profiteren. Als je dieren niet meer buiten kunt houden, maar met duizenden in een grote stal, dan wordt het inderdaad een fabriek en dat heeft in mijn optiek weinig meer met echte boeren te maken.

Bij koeien en zeker melkvee betreft het vooral kleine boeren. Maar 3% heeft meer dan 250 dieren. En zij zullen dus ook als gehele beroepsgroep heel veel impact ervaren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:24

Wij hebben hier 2 van die megastallen met duizenden varkens.
Er werken alleen arbeidsmigranten en de varkens komen nooit buiten.
Hij was zomers altijd blij met mooi weer, dan zetten mensen de BBQ aan voor de speklappen en dat was goed voor zijn portemonnee, zijn eigen woorden.

Maar dat zal niet voor iedere boer gelden.

Ik stond vroeger met mijn pony bij een melkveehouder en die waren fantastisch voor hun koeien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:42

Electra63 schreef:
Hij was zomers altijd blij met mooi weer, dan zetten mensen de BBQ aan voor de speklappen en dat was goed voor zijn portemonnee, zijn eigen woorden.

Ik stond vroeger met mijn pony bij een melkveehouder en die waren fantastisch voor hun koeien.

Dat dus! Van mij zou er dus verschil moeten komen tussen 'echte' boer en een mega productie stal. En iemand met vleesvee kan ook gewoon boer zijn en veel om zijn dieren geven. Dat zie bijvoorbeeld ook in het programma 'winter vol liefde' waar Judith vleeskoeien heeft en hoe liefdevol zij met ze omgaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:49

Kinke schreef:
Raineri schreef:
Inderdaad. Het is een beetje ot en sien romantiek. Mijn kantoorbaan in de randstad is net zo goed een way of life. Mijn hele leven is erop aan gepast. Ik doe alleen typische dingen die mensen doen met zo'n baan. Sterker nog, ik ga me er nog meer in onderdompelen door naar Amsterdam te verhuizen. Ik ben as we speak nog mails aan het beantwoorden.

Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de boeren. Maar het wordt ook wel enorm veromantiseerd allemaal.

Het is echt niet vergelijkbaar. Ik denk dat het grootste verschil is dat je met dieren leeft en je voor je voortbestaan afhankelijk bent van de natuur. Dat zit compleet verweven in je bestaan, in je familiehistorie. Dat je midden in de nacht een paar uur bezig bent met een koe die moet kalven, dat het spannend is of het helemaal goed gaat. Dat je blijft wachten tot het kalf zelf kan drinken, het geslurp als het lukt :) , of als er iets ernstigs is gebeurd, je in spanning op de veearts wacht. Verdriet/onmacht als het misgaat, een extra lieve koe, een paar maanden per jaar bezig zijn met genoeg voer binnenhalen, turen naar de lucht, kijken op de weerapp, genieten van een zonsondergang over de wei, grutto's die capriolen uithalen, de zwaluwen die ieder jaar rond dezelfde datum weer komen logeren, mopperend een geknapte waterleiding repareren, zwerfkatten die over het erf struinen, overleggen met een adviseur over hoe je in vredesnaam nog wat kunt verdienen, je administratie op orde houden. Bedenken welke stier het beste bij een koe past, een koe uit een familielijn waar je opa mee is gestart. Het onderhouden van de machines, hopen dat de loonwerker nog op tijd is ivm een dreigende lucht etc.etc.etc.
Mijn man en ik werken allebei gewoon buiten de deur, van ons kleine koppeltje koeien kun je misschien net droog brood eten. Ik woon hier sinds 2007, daarvoor gewoon opgegroeid met een vader die in een fabriek werkte, een moeder die toen we wat ouder waren ook een paar uur in de week ergens schoonmaakte en oppaste. Wij woonden buiten het dorp, hadden ook altijd al allerlei dieren maar ik weet 100% zeker dat je geen idee hebt wat boer zijn betekent. Het is geen beroep, het is wie je bent.
En ook ik werk voor m'n werkgever wel eens over, op een raar tijdstip. Totaal onvergelijkbaar

Je mist het punt, het gaat niet om het vergelijk. Het gaat om het feit dat het veromantiseren niet legitimeert dat iets erg is. Ik vind erg omdat ik empathie voel. Niet omdat wat het beroep inhoudt. Mijn begrip voor een vakgebied is niet kaderstellend daarvoor. Net zoals dat jij niet begrijpt dat mijn werk een way of life is. Je hoeft dat niet te begrijpen. Je kunt enkel een ander daarin respecteren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:50

Ik denk dat heel veel mensen die grote stallen in gedachten hebben als ze spreken over het verminderen van de veestapel. En dat er daarom miscommunicatie ontstaat. Als per morgen alle grote dieren "fabrieken" verboden zouden worden, zal ik daar persoonlijk niet om treuren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:56

journee schreef:
Electra63 schreef:

Dat dus! Van mij zou er dus verschil moeten komen tussen 'echte' boer en een mega productie stal. En iemand met vleesvee kan ook gewoon boer zijn en veel om zijn dieren geven. Dat zie bijvoorbeeld ook in het programma 'winter vol liefde' waar Judith vleeskoeien heeft en hoe liefdevol zij met ze omgaat.

Helemaal eens. Beleid en innovatie zou niet (alleen) gericht moeten zijn op maximale efficientie en zoveel mogelijk productie (voor de export), maar op duurzaamheid, eigen markt, het behoud van de boer op langere termijn en het geven van een eerlijke prijs voor de waren van. Maar hier wordt nadrukkelijk niet voor gekozen door de industrie, nu de coalitie en voor mij nog steeds wonderlijk genoeg - de boeren zelf. Waarom zo vasthouden aan iets wat hard werken is, weinig oplevert, waarbij je zwaar onder de plak zit van de afnemer? Mijn eerste pensionstalhouder was een ex-koeienboer die alleen nog kleinschalig koeien hield. Onze buurman houdt ook nog hobbymatig een paar koeien. Beiden hebben hun manier van leven niet gedag gezegd, maar hebben de focus verlegd. Het kán echt wel.

Over die onzin - ik krijg er echt een punthoofd van dat we doen alsof we allemaal per direct verhongeren op het moment dat er minder wordt geboerd. Dát is pas echt dikke onzin. We exporteren héél veel, en hebben extreem veel goedkope keuze als consument. In het ergste geval worden niet-duurzame opties een beetje duurder en de keuze in de supermarkt ietsje minder groot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:26

10 soorten toetjes in plaats van 38 in de supermarkt is ruimschoots voldoende.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:32

Amen. Plus dat ik echt met een vergrootglas moet zoeken naar de biologische optie voor groentes in de supermarkt en de optie er vaak niet is, vooral met fruit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:59

nps schreef:
Amen. Plus dat ik echt met een vergrootglas moet zoeken naar de biologische optie voor groentes in de supermarkt en de optie er vaak niet is, vooral met fruit.

Tja, biologische groenten en fruit worden niet overal geteeld. En het blijven seizoens producten. Meeste groenten en fruit wat nu in de winkel ligt is niet van Nederlandse bodem. Dat is de keerzijde van milieu vriendelijk consumeren, soms dus ook weinig keus. Maar beperkte keus was toch geen probleem? :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:17

journee schreef:
nps schreef:

Tja, biologische groenten en fruit worden niet overal geteeld. En het blijven seizoens producten. Meeste groenten en fruit wat nu in de winkel ligt is niet van Nederlandse bodem. Dat is de keerzijde van milieu vriendelijk consumeren, soms dus ook weinig keus. Maar beperkte keus was toch geen probleem? :+

Ik denk, maar dat is zomaar een gekke aanname, als het interssanter wordt (gemaakt) biologisch te telen, er meer innovatie komt op biologisch gebied er zomaar meer bio keuze in de supermarkt verschijnt :) denk aan de elektrische auto en de vogelvlucht die elektrisch rijden heeft gemaakt. Het is niet blind alleen consumentenwil volgen maar ook sturen en beleid maken op wat je wil bereiken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:38

juval schreef:
Ik geloof echter niet dat voedselproductie overbodig wordt.

Maar dat wordt toch ook door niemand beweerd?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:48

journee schreef:
Woon jij ook op je kantoor dan? En lopen jouw werkuren ook het klokje rond?

Tenzij jij bij een computervirus ook om 4 uur 'snachts op kantoor op de veearts staat te wachten, is het gewoon een baan en niet vergelijkbaar.

Mijn kantoor woont inderdaad bij mij thuis :+

Maar er zijn genoeg beroepen die ook 24-7 doorgaan.

Vergis je bevoorbeeld niet in hoeveel uren een ondernemer maakt. Vraag je visboer maar eens tijdens de decembermaanden ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:51

996981 schreef:
Nogmaals Electra: ontzettend erg wat je vader overkomen is. Het ding nu is, dat er boeren noodgedwongen moeten stoppen terwijl Schiphol doorgroeit, een Indiase staalfabriek, gevestigd in nl weigert te verduurzamen, tenzij de Nederlandse staat een flinke duit in het zakje doet en de doelstellingen dus nog steeds niet gehaald zullen worden.

Huh?
Tata steel heeft hele programmaś waarbij ze bezig zijn met verduurzamen. Schiphol is daar ook al jaren mee bezig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:54

Benzz schreef:
996981 schreef:
Nogmaals Electra: ontzettend erg wat je vader overkomen is. Het ding nu is, dat er boeren noodgedwongen moeten stoppen terwijl Schiphol doorgroeit, een Indiase staalfabriek, gevestigd in nl weigert te verduurzamen, tenzij de Nederlandse staat een flinke duit in het zakje doet en de doelstellingen dus nog steeds niet gehaald zullen worden.

Huh?
Tata steel heeft hele programmaś waarbij ze bezig zijn met verduurzamen. Schiphol is daar ook al jaren mee bezig.

Ook met dank aan o.a. Greenpeace. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:03

juval schreef:
[

Maar het echte doel van de sector: VOEDSEL PRODUCEREN blijft altijd nodig. Dat de Blokker failliet is is heel erg en triest, maar er zijn duizenden andere bedrijven die ongeveer dezelfde producten verkopen.

Maar het is wel een passie en een levenswerk. Jammer dat je het niet zo kunt zien.

Je zegt hier precies waar het omgaat: Die duizenden bedrijven..........daarom hebben we de blokker niet meer nodig. Maar de hoeveelheid boeren hebben we ook niet meer nodig. Want die produceren veel te veel.

En hoezo is het voor een boer passie en levenswerk en voor een andere ondernemer niet?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:04

Greenpeace vond ik vroeger heel indrukwekkend toen ze met de Rainbow Warrior achter walvisvaarders aangingen. Nu dat ze een papieren organisatie zijn geworden ben ik niet meer zo onder de indruk.