Electra63 schreef:journee schreef:
Wat jouw vader is overkomen was ook niet okee. Maar als iemand denkt dat het wonen op een familiebedrijf waar je 24 uur per dag mee bezig bent en dus letterlijk je leven is, vergelijkbaar is met een kantoorbaan, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal.
Mijn vader had geen kantoorbaan en werkte 80 uur per week, kon niets anders en had ineens niets meer.
Jij begrijpt het ook niet.
Niet alleen boeren overkomt dit.
Gedwongen stoppen.
Ik denk eerder dat jij het niet begrijpt. Voor sommige mensen is hun baan letterlijk hun leven. Veel kleine ondernemers nemen hun werk letterlijk mee naar huis. Ze hebben geen hobby's en maken geen tijd vrij voor hun sociale leven. Maar dit is vaak wel iets waar deze mensen vrijwillig voor kiezen, terwijl het niet perse hoeft! Als je dan moeten stoppen is dat in ook heftig, zeker als je ervoor gekozen hebt om je werk altijd op de eerste plaats te zetten. En als jouw vader 80 uur per week draaide was dat bij hem ook het geval. Wat mensen vaak roepen:dan ga je toch iets anders doen! Is ook helemaal niet zo makkelijk/ vanzelfsprekend. Niet bij je vader, maar ook niet voor een boer.
Bij een boer, en dan heb ik het dus alleen over degene die vee houden, is zijn woning het bedrijf. Met dieren heb je 24 uurs dienst. Als je zoveel van je tijd met je dieren doorbrengt, dan ben je misschien wel ondernemer, maar het is tegelijkertijd ook je hobby, anders hou je dat namelijk geen jaren vol. Boeren is namelijk helemaal niet romantisch, maar gewoon hard werken, vaak kunnen mensen maar net rondkomen, maar toch kunnen ze zich er niet toe zetten om te stoppen.
Was jouw vader vooraf ook niet gewaarschuwd over de aangescherpte regels waardoor hij gedwongen moest stoppen? Daar gaat het bij de boeren natuurlijk vaak mis, dat gejojo met regels waardoor niemand meer weet waar hij aan toe is....