Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:43

De arbeidsintegratie van nieuwkomers verloopt moeizaam en statushouders bevinden zich in een ‘zorgelijke maatschappelijke positie’, vindt Mariëtte Hamer, voorzitter SER. Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk.

Dit waren de cijfers van 2019. Zal eens zoeken naar recentere cijfers.

Leuk dat vluchtelingen mogen werken maar we krijgen de statushouders al slecht aan je werk. Laat staan een vluchteling..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:31

robert45 schreef:
De arbeidsintegratie van nieuwkomers verloopt moeizaam en statushouders bevinden zich in een ‘zorgelijke maatschappelijke positie’, vindt Mariëtte Hamer, voorzitter SER. Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk.

Leuk dat vluchtelingen mogen werken maar we krijgen de statushouders al slecht aan je werk. Laat staan een vluchteling..

Hmmm....
1) 'In principe' zijn het dezelfde mensen: een vluchteling met een verblijfsvergunning is een statushouder.
2) Tot vorige week was er een maximum van 24 weken werk, dus dat houdt werkgevers tegen om in iemand te investeren.
3) Dat een vluchteling mag werken is géén garantie oid dat iemand mag blijven. Het kan dus relatief snel (wegens etc etc etc is aanmelden al een gigantische oefening in geduld geworden, maar als de aanmelding gebeurd is, denk ik dat het kan).
(Daarna komt de procedure rondom het vluchtverhaal, wil nog wel eens jarenlang voortslepen.)

Maar dat je als vluchteling jarenlang verplicht niets moest doen,
dat bemoeilijkt de terugkeer naar betaald werk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:56

Benzz schreef:
Wintu schreef:
Studenten vergaren hier kennis, kosten de staat geld en gaan weer weg.

Arbeidsmigrant: Zoals gezegd is een arbeidsmigrant iemand die vanuit het buitenland naar Nederland verhuist om hier te komen werken.
Velen verhuizen echter niet naar nederland... hoe werkt het dan.

Expats hebben een behoorlijk belastingvoordeel hier

Volgens mij betalen die studenten ook fors. Overigens hebben onze eigen studenten ook profijt van de kennis van buitenlandse studenten.

Hoezo verhuizen ze niet naar Nederland? Arbeidsmigranten?

EU studenten betalen tussen de 2000 en 3000 per jaar en ze kunnen gewoon ook een studiefinanciering aanvragen.

Bij mijn weten zitten de meeste bijvoorbeeld Polen in tijdelijke behuizing. Werken ze in shifts en gaan voor verlof weer naar huis.
Veel van die mannen wonen ook samen in een huis.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:03

Bij mij thuis zit een heel blok aan polen in een appartementencomplex. Allemaal stelletjes die werken, integreren, taal inmiddels spreken. Als oud vestigingsmanager van een uitzendbureau die voornamelijk Poolse werknemers detacheerderde herken ik het ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:03

De EU draait economisch gezien om vrij verkeer van mensen en goederen, inclusief diensten.

Waar de universiteiten dol op zijn, zijn de studenten van buiten de EU.
.... die betalen een 'a-sociaal hoog' bedrag voor hetzelfde onderwijs. ('Dat brengt geld in het laatje!')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:07

Benzz schreef:
Bij mij thuis zit een heel blok aan polen in een appartementencomplex. Allemaal stelletjes die werken, integreren, taal inmiddels spreken. Als oud vestigingsmanager van een uitzendbureau die voornamelijk Poolse werknemers detacheerderde herken ik het ook niet.

Hier niet hoor, busjes met Poolse mannen aan het einde van de dag in de supermarkt. Mannen die met een stuk of 6 in een huis wonen.
Mannen die nabij de plaats van werk in speciale housing daarvoor zitten..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:12

Janneke2 schreef:
De EU draait economisch gezien om vrij verkeer van mensen en goederen, inclusief diensten.

Waar de universiteiten dol op zijn, zijn de studenten van buiten de EU.
.... die betalen een 'a-sociaal hoog' bedrag voor hetzelfde onderwijs. ('Dat brengt geld in het laatje!')

De overgrote meerderheid kwam uit Europa: ruim 90.000, vooral uit Duitsland. In totaal 20.000 studenten kwamen uit Azië, wat ook een kleine toename is ten opzichte van het studiejaar 2021/2022. Daarna volgen Noord- en Zuid-Amerika (ruim 5000 studenten), Afrika (ruim 2000) en Oceanië (160).8 sep 2023

Als ik dat zo lees zij die studenten van buiten de eu echt in de minderheid.
Het geheel van buitenlandse studenten legt een druk op de huizenmarkt. De eu studenten kunnen hier ook nog een studiefinanciering krijgen en een zorgverzekering.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:17

@Benzz

Als voorbeeld:
https://www.eemsdelta-housing.nl/aanbod/

Zo wonen ze ook tijdelijk in huizen die al lang op de markt staan, huurwoningen en noem het maar. Meestal in groepen, in een woonwijk en soms in speciale 'hotels' opgezet met dit doel. Daar zijn ze tijdelijk tot het project er weer op zit.

Ook veel klusmannen die hier 6 weken verbleven en dan een paar weken naar huis gingen in Polen enz enz.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:29

Eh, het feit dat studenten van buiten de EU in de minderheid zijn, geloof ik grif.
(Maar dat wil niet zeggen dat de universiteit er niet 'dol' op is, want geld in het laatje.)

De verschillende universiteitssteden hebben wel te kampen met 'kamergebrek'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:52

Janneke2 schreef:
Eh, het feit dat studenten van buiten de EU in de minderheid zijn, geloof ik grif.
(Maar dat wil niet zeggen dat de universiteit er niet 'dol' op is, want geld in het laatje.)

'kamergebrek' , waarom tussen aanhalingstekens?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:06

Wintu schreef:
Janneke2 schreef:

'kamergebrek' , waarom tussen aanhalingstekens?

Geen idee waarom. Kamergebrek was 40 jaar geleden ook een item. Buitenlandse studenten zijn van vitaal belang voor de high tech bedrijven in een exportland. Dat Engels de voertaal is ook.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:15

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:
Niet echt de beste manier als je meer draagvlak wil genereren voor de opvang van vluchtelingen.

?

Ik vind dat die twee dingen los van elkaar staan.

Dat hangt er vanaf hoe het gebracht wordt. Zoals het hier staat ("als we onze ecologische voetafdruk verkleinen kunnen we meer vluchtelingen opvangen" > "maar veel mensen willen dat niet doen om zo meer vluchtenlingen op te kunnen vangen" > "dan maak je maar zin") is het in begin al direct aan elkaar gekoppeld. Je kan het prima los van elkaar zien, maar dan kun je niet later zeggen "omdat jullie je ecologische voetafdruk zoveel verkleind heb, gaan we nu zoveel extra vluchtelingen opvangen". Niet zonder een aanzienlijk deel van de bevolking tegen je in het harnas te jagen in ieder geval, dat hebben deze verkiezingen juist laten zien.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 08:23

robert45 schreef:

Ik heb even gezocht naar recentere cijfers, inmiddels is die 70% achterhaald en is het 55%.

https://www.divosa.nl/nieuws/aandeel-we ... 20bijstand.

Opmerkelijk feitje uit dit artikel: bij gezinshereniging (waar het kabinet over is gevallen) zit maar 6,6 % in de bijstand.

Zijn dit flinke aantallen? Zeker. Kost dat geld, ja natuurlijk.

Maar vergeet niet dat dit vluchtelingen zijn. Uit oorlogen. Mentale problemen, de taal niet machtig.

https://nos.nl/artikel/2283178-lukt-het ... de-cijfers

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:53

Tango1979 schreef:
robert45 schreef:

Ik heb even gezocht naar recentere cijfers, inmiddels is die 70% achterhaald en is het 55%.

https://www.divosa.nl/nieuws/aandeel-we ... 20bijstand.

Opmerkelijk feitje uit dit artikel: bij gezinshereniging (waar het kabinet over is gevallen) zit maar 6,6 % in de bijstand.

Zijn dit flinke aantallen? Zeker. Kost dat geld, ja natuurlijk.

Maar vergeet niet dat dit vluchtelingen zijn. Uit oorlogen. Mentale problemen, de taal niet machtig.

https://nos.nl/artikel/2283178-lukt-het ... de-cijfers

Dat wordt in dat zelfde artikel ook verklaard, omdat de statushouder bij wie ze zich willen vestigen over een bepaald inkomens niveau moet beschikken. Ik neem aan dat de statushouder daarvan zijn gezin dient te onderhouden.

Ze kunnen vanzelf wel aanspraak doen op alle toeslagen, onderwijs, huis en als je dat van alle migranten bij elkaar optelt, is dat enorm veel geld, tel dat op bij de rest van het geld dat over de grenzen verdwijnt aan hulp en klimaat. Dan is dat een enorm bedrag wat de Nederlander moet zien op te brengen. Niet alles kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:16

Ik vraag me af hoe je de mensen kan helpen als je niet eens eerste opvang voor elkaar hebt.. klinkt mij als wat mijn bedrijf ook doet.. slechts 1 “probleem” aanpakken (nl er zijn vluchtelingen/asielzoekers, wat moeten we doen? Ok haal ze hierheen!) en dan geen enkel benul hebben van wat er daarna moet en kan..

“Kijk eens hoe goed we bezig zijn! Hier zijn ze welkom!” (En dan vergeten dat ze hier buiten moeten slapen, het rode kruis moet helpen, de voorzieningen zijn ruk etc)
Maar je krijgt wel een sticker want op papier hou je je aan de afspraak …

Lekker bezig .. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:25

Ja je kan er beter minder opvangen maar er wel goed voor zorgen en ook zorgen dat de rest van Nederland niet in een zooitje veranderd dan andersom denk ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:28

Cer schreef:
Ik vraag me af hoe je de mensen kan helpen als je niet eens eerste opvang voor elkaar hebt.. klinkt mij als wat mijn bedrijf ook doet.. slechts 1 “probleem” aanpakken (nl er zijn vluchtelingen/asielzoekers, wat moeten we doen? Ok haal ze hierheen!) en dan geen enkel benul hebben van wat er daarna moet en kan..

“Kijk eens hoe goed we bezig zijn! Hier zijn ze welkom!” (En dan vergeten dat ze hier buiten moeten slapen, het rode kruis moet helpen, de voorzieningen zijn ruk etc)
Maar je krijgt wel een sticker want op papier hou je je aan de afspraak …

Lekker bezig .. :)

die sticker op papier is internationaal prestige, dat is wat telt, net als bij dierwelzijn, zeggen dat het hoog in het vandel staat is al genoeg,

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:17

Mooi artikel over immigratie. Hoe we zelf jarenlang het probleem hebben laten ontstaan.

https://www.vn.nl/vvd-migratie-wilders/

De avond dat het kabinet viel, was Henk Kamp op televisie en op de radio. Hij noemde de instroom van 400 duizend migranten. Hij koppelde dat getal aan alle problemen met wonen, onderwijs en de jeugdzorg. Maar hij zei niet dat zijn VVD van huisvesting een markt had gemaakt en de regie had losgelaten, waardoor internationale beleggers ongebreideld woningen – ook sociale huurwoningen – konden opkopen. Hij noemde niet de decentralisatie en forse bezuinigingen die de problemen in de jeugdzorg veroorzaakten. Hij noemde niet het gebrek aan betaalbare woningen waardoor leraren de dure stad verlaten. Nee, hij wees naar de migranten, die ontmenselijkt worden door ze te benoemen als ‘onhoudbare stroom’, zij lagen volgens hem aan de basis van de problemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:28

Nou precies dat Tango.. intern is het een zooi maar we moeten ons wel aan verdragen houden ..
Ruim dan eerst je interne bende op. Dan heb je mensen ook echt wat te bieden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:40

wellicht je beter aan dat zooitje Brussel kunt vragen hoe zij het voor zich zien wij zo veel vluchtelingen moeten op vangen.
ik vind vluchteling trouwens een verkeerd woord. het zijn nog altijd meest jonge kerels die deze kant op komen. de economischge vluchtelingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:50

Cer schreef:
Ik vraag me af hoe je de mensen kan helpen als je niet eens eerste opvang voor elkaar hebt..

Goede vraag...!

Rechts beleid: nul opvang reserve capaciteit.
Je weet dan van te voren dat zodra er ergens een ramp ontstaat, de vluchtelingen de dupe zijn, 'maar dat schijnt niet erg te zijn'.
Sterker nog: daar kun je politieke munt uit slaan.
Citaat:
er zijn vluchtelingen/asielzoekers, wat moeten we doen? Ok haal ze hierheen!

Er zijn idd vluchtelingen die op uitnodiging komen, maar de meesten komen op eigen kracht.

Citaat:
(...) dat ze buiten moeten slapen, het rode kruis moet helpen, de voorzieningen zijn ruk etc

Een aanfluiting.
Nu het Rode Kruis, van de zomer Artsen zonder Grenzen - gewoon niets doen en wegkijken.
(En een aantal gemeenten wordt er kopschuw van: 'als het zo gaat, liever niet'.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:09

Wintu schreef:
Ze kunnen vanzelf wel aanspraak doen op alle toeslagen, onderwijs, huis en als je dat van alle migranten bij elkaar optelt, is dat enorm veel geld, tel dat op bij de rest van het geld dat over de grenzen verdwijnt aan hulp en klimaat. Dan is dat een enorm bedrag wat de Nederlander moet zien op te brengen. Niet alles kan.

Niet alles kan: discussie vraagt bijvoorbeeld helderheid.

Niet alle immigranten kosten bijvoorbeeld geld, in tegendeel.

Burgers kunnen aanspraak maken op uitkeringen, toeslagen, voorzieningen.
Geldt maar mondjesmaat voor vluchtelingen.

Contra een populaire mythe "ze krijgen een huis en alles er op en er aan" - nope: daar moet gewoon voor betaald worden.

En 'geld dat over de grenzen verdwijnt aan hulp en klimaat' - afgezien van medische noodhulp: echt onzin.
Ontwikkelingshulp wordt gecombineerd met internationale handel: inkomen voor ons, dus.
En klimaat: als we daar nu niet in investeren, betalen we over een tijdje veel meer.
(Bijvoorbeeld: de woestijnen rukken op. Egypte leeft bij gratie van de Nijl. Droogt de Nijl op, moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:28

Waar ik me eigenlijk het meest over loop te ergeren is de onderscheid die wordt gemaakt tussen de Oekraïners en de mensen in ter apel.
Toen Oekraïne in oorlog kwam kon men ineens alles regelen.
En de mens in ter apel blijft zitten in een schrijnende situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:52

Van de 70.000 Oekrainers werkt meer dan de helft ouder dan 15 jaar en betalen dus gewoon belasting, kopen hier boodschappen enz.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:58

Popstra schreef:
wellicht je beter aan dat zooitje Brussel kunt vragen hoe zij het voor zich zien wij zo veel vluchtelingen moeten op vangen.
ik vind vluchteling trouwens een verkeerd woord. het zijn nog altijd meest jonge kerels die deze kant op komen. de economischge vluchtelingen.

Zo blijven sprookjes in de wereld. 5% van de 35.000 asielaanvragen kwam uit een veilig land. Dat zijn er 700. Dat houdt in dat er 34.300 uit een een onveilig land komen.

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-da ... ekers-zijn

Asielzoekers uit veilige landen krijgen zelden een verblijfsvergunning. Veilige landen zijn relatief stabiele landen waar volgens de Rijksoverheid geen sprake is van vervolging vanwege bijvoorbeeld ras, geloof, foltering of onmenselijke behandeling. Op dit moment zijn Marokko, Tunesië, Georgië, Armenië en Ghana de vijf landen waar de meeste ‘veiligelanders’ in Nederland vandaan komen. In 2022 kwam ongeveer 5% van de asielzoekers die voor het eerst asiel aanvroegen uit een veilig land. In de asielopvang is het aandeel veiligelanders ongeveer 3%. De lijst van veilige landen verandert omdat de omstandigheden in landen veranderen, zoals bijvoorbeeld Algerije dat nu als niet veilig wordt beoordeeld