Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robert45 schreef:De arbeidsintegratie van nieuwkomers verloopt moeizaam en statushouders bevinden zich in een ‘zorgelijke maatschappelijke positie’, vindt Mariëtte Hamer, voorzitter SER. Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk.
Dit waren de cijfers van 2019. Zal eens zoeken naar recentere cijfers.
Leuk dat vluchtelingen mogen werken maar we krijgen de statushouders al slecht aan je werk. Laat staan een vluchteling..
Benzz schreef:Wintu schreef:Studenten vergaren hier kennis, kosten de staat geld en gaan weer weg.
Arbeidsmigrant: Zoals gezegd is een arbeidsmigrant iemand die vanuit het buitenland naar Nederland verhuist om hier te komen werken.
Velen verhuizen echter niet naar nederland... hoe werkt het dan.
Expats hebben een behoorlijk belastingvoordeel hier
Volgens mij betalen die studenten ook fors. Overigens hebben onze eigen studenten ook profijt van de kennis van buitenlandse studenten.
Hoezo verhuizen ze niet naar Nederland? Arbeidsmigranten?
Benzz schreef:Bij mij thuis zit een heel blok aan polen in een appartementencomplex. Allemaal stelletjes die werken, integreren, taal inmiddels spreken. Als oud vestigingsmanager van een uitzendbureau die voornamelijk Poolse werknemers detacheerderde herken ik het ook niet.
Janneke2 schreef:De EU draait economisch gezien om vrij verkeer van mensen en goederen, inclusief diensten.
Waar de universiteiten dol op zijn, zijn de studenten van buiten de EU.
.... die betalen een 'a-sociaal hoog' bedrag voor hetzelfde onderwijs. ('Dat brengt geld in het laatje!')
Janneke2 schreef:Eh, het feit dat studenten van buiten de EU in de minderheid zijn, geloof ik grif.
(Maar dat wil niet zeggen dat de universiteit er niet 'dol' op is, want geld in het laatje.)
De verschillende universiteitssteden hebben wel te kampen met 'kamergebrek'.
Wintu schreef:Janneke2 schreef:Eh, het feit dat studenten van buiten de EU in de minderheid zijn, geloof ik grif.
(Maar dat wil niet zeggen dat de universiteit er niet 'dol' op is, want geld in het laatje.)
De verschillende universiteitssteden hebben wel te kampen met 'kamergebrek'.
'kamergebrek' , waarom tussen aanhalingstekens?
Janneke2 schreef:Exitium schreef:Niet echt de beste manier als je meer draagvlak wil genereren voor de opvang van vluchtelingen.
?
Ik vind dat die twee dingen los van elkaar staan.
robert45 schreef:De arbeidsintegratie van nieuwkomers verloopt moeizaam en statushouders bevinden zich in een ‘zorgelijke maatschappelijke positie’, vindt Mariëtte Hamer, voorzitter SER. Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk.
Leuk dat vluchtelingen mogen werken maar we krijgen de statushouders al slecht aan je werk. Laat staan een vluchteling..
Tango1979 schreef:robert45 schreef:De arbeidsintegratie van nieuwkomers verloopt moeizaam en statushouders bevinden zich in een ‘zorgelijke maatschappelijke positie’, vindt Mariëtte Hamer, voorzitter SER. Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk.
Ik heb even gezocht naar recentere cijfers, inmiddels is die 70% achterhaald en is het 55%.
https://www.divosa.nl/nieuws/aandeel-we ... 20bijstand.
Opmerkelijk feitje uit dit artikel: bij gezinshereniging (waar het kabinet over is gevallen) zit maar 6,6 % in de bijstand.
Zijn dit flinke aantallen? Zeker. Kost dat geld, ja natuurlijk.
Maar vergeet niet dat dit vluchtelingen zijn. Uit oorlogen. Mentale problemen, de taal niet machtig.
https://nos.nl/artikel/2283178-lukt-het ... de-cijfers
Cer schreef:Ik vraag me af hoe je de mensen kan helpen als je niet eens eerste opvang voor elkaar hebt.. klinkt mij als wat mijn bedrijf ook doet.. slechts 1 “probleem” aanpakken (nl er zijn vluchtelingen/asielzoekers, wat moeten we doen? Ok haal ze hierheen!) en dan geen enkel benul hebben van wat er daarna moet en kan..
“Kijk eens hoe goed we bezig zijn! Hier zijn ze welkom!” (En dan vergeten dat ze hier buiten moeten slapen, het rode kruis moet helpen, de voorzieningen zijn ruk etc)
Maar je krijgt wel een sticker want op papier hou je je aan de afspraak …
Lekker bezig ..
Cer schreef:Ik vraag me af hoe je de mensen kan helpen als je niet eens eerste opvang voor elkaar hebt..
Citaat:er zijn vluchtelingen/asielzoekers, wat moeten we doen? Ok haal ze hierheen!
Citaat:(...) dat ze buiten moeten slapen, het rode kruis moet helpen, de voorzieningen zijn ruk etc
Wintu schreef:Ze kunnen vanzelf wel aanspraak doen op alle toeslagen, onderwijs, huis en als je dat van alle migranten bij elkaar optelt, is dat enorm veel geld, tel dat op bij de rest van het geld dat over de grenzen verdwijnt aan hulp en klimaat. Dan is dat een enorm bedrag wat de Nederlander moet zien op te brengen. Niet alles kan.
Popstra schreef:wellicht je beter aan dat zooitje Brussel kunt vragen hoe zij het voor zich zien wij zo veel vluchtelingen moeten op vangen.
ik vind vluchteling trouwens een verkeerd woord. het zijn nog altijd meest jonge kerels die deze kant op komen. de economischge vluchtelingen.