Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:11

Vluchtelingen moeten nu hun heil zoeken in het Sinai woestijn...het veilige zuiden word ook weer gebombardeerd...

Ik krijg steeds meer een hekel aan dat Israel :r

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:50

Wat? Zijn de grenzen open? Of is Israël dit nog maar aan het hopen? Dat was altijd al het plan van Satanyahu en zijn demonen (en dat er nu niemaand gaat moraliseren over mijn taalgebruik, denk dat het meer dan terecht is). Ze zijn gewoon alle Palestijnen aan het doden of verjagen. Ik ben niet voor een militaire oplossing, maar nu wens ik heel hard dat er een land is dat sterk genoeg is om hun een pak slaag te geven waar ze nog heel lang van moeten bijkomen.

Ik schaam me zo hard dat we anno 2023 nog in zo'n barbaarse wereld leven. Als dat het plan is van hun God (ikzelf ben atheïst, heb normaal veel respect voor religies, maar niet in deze variant) om op die manier een land te krijgen, dan mogen ze die God hebben en houden hoor. Trouwens, als er een God bestond, dan zou hij toch stilaan eens moeten beseffen dat zijn "intelligentste" schepsel toch wat verkeerd uitgevallen is. In zijn plaats zou ik de eerste versie vernietigen en iets beters maken. Je zou kunnen denken dat deel 1 van dat plan al ingegaan is...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:26

Je kunt beter de religie er buiten houden, want het heeft er in principe weinig mee te maken.
Israël wil eigen land vergroten, geen twee staten oplossing. Ik denk dat ze steeds streven naar nog sterker en machtiger, zodat ze nooit meer in een situatie komen vergelijkbaar met de inquisitie of de holocaust.
Ze gaan daarin zo ver, dat het leven van anderen volledig ondergeschikt is gemaakt.
Mogelijk zal een deel zich ook superieur voelen. Maar er zijn natuurlijk ook altijd gewone Israëlische burgers, die dat wellicht helemaal niet zo zien.

Palestijnse bevolking zit volledig vast tussen doen wat Hamas wil en vrezen voor Israël. Hamas is ook onverbiddelijk hè; als ze het idee krijgen dat een Palestijn niet aan hun kant staat, is zijn lot ook bezegeld.
De Palestijnen kunnen echt niet naar de Sinaï, want die grens blijft dicht. En als ze wel kunnen, zal het merendeel niet gaan, uit angst voor een tweede nakba.

Edit: natuurlijk is niets van dit alles een plan van welke God dan ook. |o

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:53

hwn schreef:
Ik heb eens de achtergrond van Ben Gvir (minister van veiligheid of zo) opgezocht. Betrokken bij terreur bij het ontmantelen van de nederzettingen in Gaza, doodsbedreigingen geuit tegen Rabin kort voor zijn dood (had het embleem van Rabins Cadillac afgebroken en gezegd: "als we tot bij je auto geraken, geraken we ook tot bij jou").

En nu had hij Nethanyahu gezegd: "Als de oorlog niet doorgaat/hervat wordt, zal de regering vallen" (en als Nethanyahu zijn onschendbaarheid verliest, wordt ie aangeklaagd wegens corruptie).

Daardoor zou het me eerlijk gezegd niet verwonderen als Ben Gvir 7 oktober heeft laten gebeuren (blijkbaar werd er zelfs ontwapend in die regio kort voordien, zou toch raar zijn als je weet van zo'n plannen) om zijn duivels plan ten uitvoer te (laten) brengen.

Ik vind de propaganda oorlog ook weer driester worden, er is nu een nieuwe hamas website online waarvan men (factchecks VRT) sterk vermoedt dat Israël erachter zit. Daarin wordt het doden van burgers en kinderen verheerlijkt, terwijl ze zelf altijd zijn blijven ontkennen dat ze het op burgers gemunt hadden, dus zou vreemd zijn dat ze het dan anders zeggen op hun site, die pas online is sinds 23 november nu (de exacte waarheid over 7 oktober zullen we nooit weten aangezien Israël nog nooit onafhankelijke onderzoekers toegelaten heeft).

Wat de vermiste gijzelaars betreft: ik hoorde dat Islamic Jihad er enkele dagen geleden een tiental vrijgelaten heeft in een aparte deal.

De toevoeging ‘of zo’ is altijd een bewijs dat iemand zijn/haar huiswerk uitstekend gedaan heeft. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:18

België is uitgenodigd door Hamas om Gaza te bezoeken.
Dit naar aanleiding van de speech van onze minister De Croo toen hij in het Midden-Oosten was met Sanchez van Spanje.
Nu ben ik benieuwd of ze op die uitnodiging zullen ingaan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:15

VN-organisatie: 1,9 miljoen Palestijnen op de vlucht - https://nos.nl/l/2500273#UPDATE-container-73856109

Bijna heel Gaza op de vlucht...

Rode Kruis-baas in Gaza: maak een eind aan het lijden - https://nos.nl/l/2500273#UPDATE-container-73855887

Het Rode Kruis roept Israël op om te stoppen met de bombardementen.

Uitspraak kort geding 15 december - https://nos.nl/l/2500273#UPDATE-container-73853565

Ik schaam me kapot dat Nederland aan dit wanbeleid bijdraagt. Is er een manier waarop je kunt laten zien dat je afstand neemt van het beleid van de overheid?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:43

@Nikass, misschien eens contact leggen met vakbonden van transportorganisaties (geen idee via welk vervoer dit gebeurt) zodat die weigeren deze zaken te transporteren, zoals dit in België gebeurt/gebeurde? Je zou ook kunnen proberen iets te organiseren om zelf de transporten tegen te houden, maar dan is de kans behoorlijk groot dat je preventief/administratief aangehouden wordt (ik spreek uit ervaring van ten tijde van Irak).

@Pandora, ik denk niet dat ze er op zullen ingaan. Zelfs als ze het zouden willen, zou Israël wss geen visum afleveren omdat ze hen zouden beschouwen als "terroristenvriendjes". Zelf zou ik het wel een goede zaak vinden, een conflict kan niet opgelost raken als er maar met één kant gepraat wordt.

Ik merk wel dat België in het Midden-Oosten nogal vaak hoog aangeschreven staat. Ten tijde van mijn Irak-reizen was het ook continu "Belgica, good!" (vooral omdat men toen in België Ariël Sharon probeerde te berechten voor zijn medeplichtigheid in Sabra en Shatila indertijd). Ik schrok ervan, toen we geld gingen wisselen in de bank, dat ze zelfs de naam van onze toenmalige eerste minister kenden (gelukkig kende ik die van Irak ook, we hebben hem zelfs ontmoet).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:06

Onze De Croo heeft inderdaad gescoord met zijn speechke. Goeie voorbereiding voor zijn europese carrière :D

Er binnengeraken zal heel moeilijk zijn ja. Langs Rafah wordt ook niet simpel.
Misschien heeft Hamas daar toch een plan voor als ze zoiets voorstellen. :+
Ik denk wel dat Rudi (Vranckx) op de eerste rij staat als het zover moest komen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:19

Denk dat zelfs Rudi Vranckx dit momenteel niet aandurft, een tijdje geleden zei hij al dat het zelfmoord zou zijn, dat hij en zijn collega's statistieken bijhouden, met telkens dit conflict als topscore: meest journalisten gedood, meest VN-medewerkers gedood, meest medisch personeel gedood... :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:25

En nog deze:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 4876&ei=10

Israël verspreidt pamfletten met QR-code met een kaart waarop staat welke plekken ze moeten ontvluchten. Het is echter ten eerste niet duidelijk waarheen ze dan moeten, en ten tweede hebben de mensen nauwelijks stroom om hun gsm op te laden, dus kunnen de de code niet scannen. Het zorgt juist nog voor meer paniek, lijkt een macaber spelletje zeeslag.

Maar ik zou zeggen: lees het hele artikel, ik wou het samenvatten maar er staat eigenlijk niks in dat kan weggelaten worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:12

bizar eigenlijk he, een QR code voor info waar heen te vluchten...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:20

Ik dacht eerst dat ik het verkeerd begrepen had, maar toen toonden ze op tv zo'n briefje met code. Onvoorstelbaar.

Ik hoop dat al onze journalisten veilig thuisblijven inderdaad. Maar je weet het nooit natuurlijk met die jongens. :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:53

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:39

Heel mooi inderdaad. Haast idyllisch.
Hopelijk kunnen ze het aanhouden met alle ellende nu.

Ik hoorde dat Israël al 500 van de 800 tunnels van Hamas vernietigd heeft.
Er is nu sprake van dat ze de rest onder water gaan zetten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:39

Als wij dit al zo zouden weten via internet verwacht ik niet dat dit een heel succesvol plan zou zijn :=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:06

Daar zeg je iets, Princequillo. Trouwens, zoals de burgerbevolking daar al zo lang quasi zonder water zit, gaan ze het misschien even snel gaan opdrinken of hamsteren als ze het kunnen laten vollopen.

@Pandora2, en hebben ze al een uitleg waarom ze huizen moeten platgooien om tunnels eronder te vernietigen?

Ik las ergens (maar vind het niet meer terug) dat bij een raketaanval van Hamas een Israëlisch militair complex geraakt is waar hun kernwapens zouden opgeslagen zijn. Er was brand uitgebroken. Kunnen die dingen bij brand eigenlijk vanzelf gaan exploderen, of is dat wel beter beveiligd dan dat?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:14

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:42

Enerzijds goed dat ze ook dit extremisme veroordelen, maar anderzijds: ik zie die kolonisten liever in de VS dan in de West Bank hoor, en denk dat de Palestijnen er ook zo over denken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:55

Ik vraag me wel af hoe ze van plan zijn zoiets te meten en handhaven. Niet iedere extremist zal bijvoorbeeld openbare uitingen doen. Then again er zullen er altijd wel een paar doorglippen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:08

princequillo schreef:
Als wij dit al zo zouden weten via internet verwacht ik niet dat dit een heel succesvol plan zou zijn :=

Dat was ook mijn eerste gedacht :')
Was hier in het nieuws gisterenmiddag.
En die briefjes met QR code van zogezegd veilige plekken, kunnen de Hamasboys ook wel te pakken krijgen veronderstel ik.

@hwn ze zeggen altijd dat die tunnels onder de huizen, ziekenhuizen en moskeeën zitten.
Alleen is daar 0.0 beeldmateriaal van. Enkel diezelfde ingang aan het ziekenhuis in Gaza wordt telkens getoond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:19

Exitium schreef:
De VS gaat visa van extremistische Israëlische kolonisten weigeren

https://www.nu.nl/buitenland/6292789/vs ... oever.html

Dan zal Europa ook wel volgen binnenkort :+
Vraag is inderdaad hoe ze dit willen gaan controleren.
Blinken probeert weer wat punten te scoren op vlak van menselijkheid. Israël in het begin volledig carte blanche geven om Hamas uit te roeien, blijkt nu toch niet zo'n bijzonder goed plan geweest te zijn.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:56

Ik ga hier niet meer in discussie, maar voor de Hamas-fans onder jullie, kijk eens op www.hamas.com. Dan zie je wat je steunt, werkelijk om te kotsen, het zijn monsters. Succes !

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:04

*zucht*

Volgens mij zitten hier geen mensen die Hamas (en terrorisme) steunen, maar wél mensen die de ontheemde burgers van Gaza steunen. Dat is iets heel anders.

Overigens ook een vrij nietszeggende en aanvallende post na twee weken zonder bericht hier, maar goed...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:35

hahahatsjoe schreef:
Ik ga hier niet meer in discussie, maar voor de Hamas-fans onder jullie, kijk eens op https://www.hamas.com. Dan zie je wat je steunt, werkelijk om te kotsen, het zijn monsters. Succes !

Volgens mij zijn hier geen Hamas fans... Ik heb de website meerdere keren langs zien komen en besproken zien worden, je zit wel heel erg diep in de propeganda als je gelooft dat dat echt een website van hun is.... Maar als je in (vreemde) sprookjes wil geloven, moet je dat vooral doen.

Ondertussen in Israelische media zelf:

Afbeelding
https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... 5fca1d0000

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:04

Gewoon negeren zou ik zeggen, ik denk niet dat er een productief gesprek van gaat komen als Gazanen steunen als Hamas liefhebberij wordt gezien. :*