Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:43

Mars schreef:
Wat vinden jullie van de oproep van Anonymous om dmv restaurant reviews de Russische bevolking te informeren over wat er gaande is?

https://www.hln.be/ihln/anonymous-roept ... %2Ft.co%2F

Creatief :D :D
Het is een middel om de Russische bevolking te bereiken met wat echt gebeurt in Oekraine in plaats van de Russische propaganda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:43

sureido schreef:
Babootje schreef:
Ankara - Turkije heeft besloten de crisis in Oekraïne een oorlog te noemen en krijgt daarmee de handen vrij om de doorvaart van Russische oorlogsschepen door de Dardanellen en de Bosporus richting de Zwarte Zee te verbieden. Dat is een streep door de rekening van de Russen, waarmee NAVO-lid Turkije weer meer in het westerse kamp terugkeert.
Bron Telegraaf. Artikel is premium dus geen link geplaatst

En dus als dadelijk zij de zee afsluiten, en Rusland toch besluit dat te negeren, wordt er voor het eerst confrontatie gezocht met een navo land.

En dan gaat de oefening aan de grens de grens over vermoed ik :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:44

LadyDaily schreef:
Monchou schreef:
Weet niet of dit hier mag, maar mijn schoonzusje (getrouwd met mijn broer) is Oekraïense.
Haar ouders en ene broer wonen in een afgelegen dorpje en andere broer heeft vrouw en kinderen afgezet bij de grens van Polen en gaat nu naar Kiev om te vechten.

Mijn broer vroeg ons in de familie-app om wat geld te doneren, vooral haar ouders en broer zijn ook actief anderen aan het helpen terwijl ze zelf ook weinig hebben.
Mocht er iemand willen doneren, dan kan ik je wat info sturen.

Ik zou oppassen met zulke praktijken.
Iedereen kan op die manieren geld gaan vragen, vraag is of het op de juiste bestemming ooit gaat komen.
Is niet aanvallend bedoelt hoor! Misschien heb jij de juiste intenties maar dat weet je nooit zeker.

Maar dit is familie? Familie die in Oekraïne woont. Vind ik wel wat anders dan een onbekende die om geld komt vragen.

kiki1976

Babootje schreef:
Ankara - Turkije heeft besloten de crisis in Oekraïne een oorlog te noemen en krijgt daarmee de handen vrij om de doorvaart van Russische oorlogsschepen door de Dardanellen en de Bosporus richting de Zwarte Zee te verbieden. Dat is een streep door de rekening van de Russen, waarmee NAVO-lid Turkije weer meer in het westerse kamp terugkeert.
Bron Telegraaf. Artikel is premium dus geen link geplaatst

Hier kan je hem zo lezen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... %20gezeten.

Monchou

LadyDaily schreef:
Monchou schreef:
Weet niet of dit hier mag, maar mijn schoonzusje (getrouwd met mijn broer) is Oekraïense.
Haar ouders en ene broer wonen in een afgelegen dorpje en andere broer heeft vrouw en kinderen afgezet bij de grens van Polen en gaat nu naar Kiev om te vechten.

Mijn broer vroeg ons in de familie-app om wat geld te doneren, vooral haar ouders en broer zijn ook actief anderen aan het helpen terwijl ze zelf ook weinig hebben.
Mocht er iemand willen doneren, dan kan ik je wat info sturen.

Ik zou oppassen met zulke praktijken.
Iedereen kan op die manieren geld gaan vragen, vraag is of het op de juiste bestemming ooit gaat komen.
Is niet aanvallend bedoelt hoor! Misschien heb jij de juiste intenties maar dat weet je nooit zeker.

Ja dat was ook mijn twijfel om dit te posten.
Ik stuur iedereen die wil doneren even wat info en dan moet die voor zichzelf beslissen of hij het genoeg vertrouwd of niet.

Ik snap heel goed als je het niet genoeg vertrouwd. Dat laat ik aan een ieder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:49

Monchou
Even goed natrekken of het echt om een Oekraïense of Russische rekening gaat.
Eerder waarschuwde ze hiervoor, maak geen geld meer over naar Russische rekeningen.

Citaat:
Advies: maak geen geld over naar Russische rekeningen, zonder overleg
Doe voorlopig geen betaaltransacties met een bedrijf, organisatie of persoon in Rusland zonder daarover eerst met je bank contact te hebben. Dat is een advies van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Het heeft te maken met de onzekerheid rondom Swift, het berichtensysteem tussen internationale banken. De Europese Commissie heeft dit weekend aangekondigd een aantal Russische banken uit Swift te zetten, waardoor die banken niet meer via Swift met andere internationale banken kunnen communiceren. Maar die sanctie is nog niet ingegaan, en het is ook nog niet duidelijk welke banken daardoor geraakt worden.

Daarom lopen klanten op dit moment risico als ze geld overmaken naar een Russische bankrekening. "Op het moment dat een betaling is opgestart naar een begunstigde en de Swift-blokkade gaat in, dan verkeert je betaling in limbo", zegt een woordvoerder van de Betaalvereniging. In het ergste geval zou je het zicht op je geld kwijt kunnen raken, zegt hij. "Neem daarom voor een transactie contact op met je bank, die kan je uitleggen wat de risico's zijn. En dan kan je kiezen of je dat risico wil lopen", zegt de woordvoerder.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:52

kiki1976 schreef:
Monchou
Eerder waarschuwde ze hiervoor, maak geen geld meer over naar Russische rekeningen.

Citaat:
Doe voorlopig geen betaaltransacties met een bedrijf, organisatie of persoon in Rusland zonder daarover eerst met je bank contact te hebben. Dat is een advies van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Het heeft te maken met de onzekerheid rondom Swift, het berichtensysteem tussen internationale banken. De Europese Commissie heeft dit weekend aangekondigd een aantal Russische banken uit Swift te zetten, waardoor die banken niet meer via Swift met andere internationale banken kunnen communiceren. Maar die sanctie is nog niet ingegaan, en het is ook nog niet duidelijk welke banken daardoor geraakt worden.

Daarom lopen klanten op dit moment risico als ze geld overmaken naar een Russische bankrekening. "Op het moment dat een betaling is opgestart naar een begunstigde en de Swift-blokkade gaat in, dan verkeert je betaling in limbo", zegt een woordvoerder van de Betaalvereniging. In het ergste geval zou je het zicht op je geld kwijt kunnen raken, zegt hij. "Neem daarom voor een transactie contact op met je bank, die kan je uitleggen wat de risico's zijn. En dan kan je kiezen of je dat risico wil lopen", zegt de woordvoerder.

Dankje voor de tip, ga ik even vragen aan mijn broer!

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:56

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:57

Oorlog Oekraïne: Update.

Rusland heeft zonet verklaart dat het de oorlog op volle kracht gaat verder zetten tot alle doelen bereikt zijn.

Voorlopig boeken de Russen weinig terreinwinst. Enkel in het zuiden is Mariopol bijna omsingeld.

De Russen beginnen meer en meer steden te bombarderen. Ook met clustermunitie. Meer signalen wijzen erop dat ze teruggrijpen naar hun doctrine: Bombarderen en dan manoeuvreren waar er zich een opportuniteit stelt.
https://twitter.com/Osinttechnical/stat ... 2CTDw&s=19

De Russen stellen zelf dat ze luchtoverwicht hebben, maar het is te beperkt... Weet dat de Russen hun luchtmacht tot nu toe amper hebben ingezet. Alles wijst erop dat ze voorlopig de Oekraïnse burgerslachtoffers willen veemijden

Er zijn deze ochtend meerdere reports van Russen die steden binnentrekken: Oa Kherson:
https://twitter.com/Osinttechnical/stat ... 9feiA&s=19

Ten Noorden van Kiyv, ter hoogte van Hostomel is er een grote troepenmacht verzameld: meer dan 1000 voertuigen/tanks/etc zijn gespot. Lijkt op meerdere volledige gemachaniseerde brigades.
Het volledige konvooi is 65 km lang. (!)

De echte slag om Kiyv lijkt nakende. Tevens zijn de Russen een omschrijding langs links begonnen, wat erop wijst dat ze ook Kiyv willen omsingelen...

Onze kaarten worden vandaag verder geupdate.

Bron: Belgian Military Interest
https://www.facebook.com/24681065546313 ... 204842253/

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:58

Afbeelding
Bron NOS

Als dit waar is, want is nog niet officieel bevestigd. 64 fuel tanks, hopen dat ze die niet opgeblazen hebben maar de brandstof voor eigen doelen te kunnen gebruiken.
Las ook dat er naar hun zeggen zo'n 200 gevangen Russicsche militairen zijn

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:59

kiki1976 schreef:
Monchou

Citaat:

En dat is geen sinecure kan ik je vertellen, ik hang al dagen met de banken aan de telefoon, voor mijn werk, en zelfs die hebben geen duidelijkheid, geen lijst met swift nummers die geblokkeerd zijn, of duidelijkheid over hoe en wat.
Die hebben juristen in dienst die nog druk eea aan het uitzoeken en aftikken zijn.

Dus zelfs als je je bank belt, die weet het ook niet...gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Normaal gezien kun je via swift gpi tracking volgen waar je betaling is, maar dat werkt momenteel ook niet, vergeet het maar.

Geld overmaken naar grote hulp instanties lijkt me momenteel de meer veilige weg als je graag wil helpen, of lokale hulp orga's ondersteunen, zijn er ook de nodigen die verzamelen in NL, en rijden dan zelf richting Poolse grens bijvoorbeeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:00

BeFunny schreef:
Ik snap dat stemmen en gedoe daarover sowieso niet.

Gewoon bij de EU laten. Wat een gezeik.

Putin houdt óók niet zo van dat "stemmen en gedoe"....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:08

Babootje schreef:
https://twitter.com/i/broadcasts/1vOxwy ... steps%3D20

Live bijeenkomst EU parlement Zelenski aanwezig via videoverbinding. (Helaas net te laat voor de speech van Zelensk)

Ik heb het ook niet gezien en kan het niet terugkijken want geen abo op de kranten.
Maar hij heeft in elk geval een staande ovatie gekregen van het hele parlement.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:10

Kuggur schreef:
BeFunny schreef:
Ik snap dat stemmen en gedoe daarover sowieso niet.

Gewoon bij de EU laten. Wat een gezeik.

Putin houdt óók niet zo van dat "stemmen en gedoe"....

Nee, niet echt nee :+

Een land moet natuurlijk ook wel klaar zijn om toe te treden tot de EU en dat is ook niet op 5min gefixed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:12

Ik word toch wel heel verdrietig van de zin
Citaat:
Rusland heeft zonet verklaart dat het de oorlog op volle kracht gaat verder zetten tot alle doelen bereikt zijn.

Ik had gehoopt dat de oorlog van korte duur zo zijn, maar dit kon nog wel eens lang gaan duren... ;(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:12

Pandora2 schreef:
Babootje schreef:
https://twitter.com/i/broadcasts/1vOxwy ... steps%3D20

Live bijeenkomst EU parlement Zelenski aanwezig via videoverbinding. (Helaas net te laat voor de speech van Zelensk)

Ik heb het ook niet gezien en kan het niet terugkijken want geen abo op de kranten.
Maar hij heeft in elk geval een staande ovatie gekregen van het hele parlement.

Volgens mij heeft hij officieel toetreding gevraagd.. en nu is het een kandidaat land (althans, over dat laatste gaat het overleg, als ik het goed begrijp)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:15

Earth schreef:
Ik word toch wel heel verdrietig van de zin
Citaat:

Ik had gehoopt dat de oorlog van korte duur zo zijn, maar dit kon nog wel eens lang gaan duren... ;(

Bij mij is eigenlijk nooit opgekomen dat Rusland ooit ging opgeven zonder of verslagen, of gewonnen te hebben. Putin is veel te trots daarvoor, opgeven betekend einde ‘machtige’ Rusland. Dus dat dit heel lang ging duren had ik helaas al verwacht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:18

Opgeven gaat de gek nooit doen denk ik.
Ik hoop zo dat de elite die onder hem staat, hem snel de rug toekeren. Het zijn toch niet allemaal idioten daar :x
Of dat hij ze niet meer kan betalen, dan is het ook einde verhaal.
Zo vallen de meeste dictators leert de geschiedenis ons toch.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:18

Moest wel een beetje gniffelen om het overleg tussen Rusland en Oekraïne. De russen allemaal net in pak, de Oekraïeners in normale kleding en zelfs eentje met een petje op. :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:21

Er zijn argumenten dat Putin in feite al verloren heeft.
Niet de oorlog zelf, het Russische leger is machtig, en op volle kracht ingezet maakt Oekraine uiteraard geen kans.
Maar het doel om van (een deel van) Oekraine een gehoorzame vazalstaat te maken door middel van een regimewissel door een snelle millitaire actie, met relatief weinig bloedvergieten, dát is volledig mislukt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:23

Oké en wat als ie Oekraïne heeft, dan heeft ie als nog straks geen geld meer… ik bedoel: wat is dan zijn exit strategie?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:24

Earth schreef:
Moest wel een beetje gniffelen om het overleg tussen Rusland en Oekraïne. De russen allemaal net in pak, de Oekraïeners in normale kleding en zelfs eentje met een petje op. :P

Als in statement fiets you? :D

MMmm bedenk me net dat hun prioriteiten wat anders liggen dan kleding. Er wellicht helemaal niet bij kunnen. Domme ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:29

sureido schreef:
Oké en wat als ie Oekraïne heeft, dan heeft ie als nog straks geen geld meer… ik bedoel: wat is dan zijn exit strategie?

Ik denk niet dat hij over "exit" nadenkt...
Ik vermoed dat hij hoopte (hoopte is niet het goede woord, "ging er van uit") dat dit zou uitspelen als de inname van de Krim.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 01-03-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:31

In Frankrijk gaat een petitie rond om het EU parlement te vragen het kandidaatslidmaatschap te overwegen en dus positief over te zijn. We zitten in een vriendenclub app en iedereen heeft getekend.
2 Nederlanders hebben ook getekend. :j

https://www.change.org/p/reconnaissons- ... 327918044a
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-03-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:32

Kuggur schreef:
Er zijn argumenten dat Putin in feite al verloren heeft.
Niet de oorlog zelf, het Russische leger is machtig, en op volle kracht ingezet maakt Oekraine uiteraard geen kans.
Maar het doel om van (een deel van) Oekraine een gehoorzame vazalstaat te maken door middel van een regimewissel door een snelle millitaire actie, met relatief weinig bloedvergieten, dát is volledig mislukt.

Dat was bij voorbaat al mislukt