Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:09

elnienjo schreef:
Ze kunnen beter beroepsonderwijs meer stimuleren. Al die omhoog gevallen tussenmanagers die je kweekt in universiteiten leiden tot onnodige veel te hoog betaalde functies die gemist kunnen worden.
Terwijl er veel meer behoefte is aan lassers en loodgieters bijvoorbeeld.

Ook dat hoort voor mij bij het totaal pakket van onderwijs, en als het om het beroepsonderwijs gaat dan kijkend naar mogelijkheden en IQ en niet naar cultuur, achtergrond, huidskleur. En die beroepen mogen ook wel eens wat meer betaald gaan worden. Dan worden ze vanzelf aantrekkelijker. Want de beroeps werkers betalen vaak met hun gezondheid en dat zou dus veel meer betaald moeten worden en gewaardeerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:16

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Ze kunnen beter beroepsonderwijs meer stimuleren. Al die omhoog gevallen tussenmanagers die je kweekt in universiteiten leiden tot onnodige veel te hoog betaalde functies die gemist kunnen worden.

Ook dat hoort voor mij bij het totaal pakket van onderwijs, en als het om het beroepsonderwijs gaat dan kijkend naar mogelijkheden en IQ en niet naar cultuur, achtergrond, huidskleur. En die beroepen mogen ook wel eens wat meer betaald gaan worden. Dan worden ze vanzelf aantrekkelijker. Want de beroeps werkers betalen vaak met hun gezondheid en dat zou dus veel meer betaald moeten worden en gewaardeerd.

Ik erger me vaak dat er over mensen in praktische beroepen wordt gesproken als laag. Terwijl wat bijvoorbeeld een goede timmerman met zijn handjes kan dat zullen veel van die universitair geschoolde mensen in de kamer nooit en dan ook nooit kunnen. Zonder al het harde werk van deze mensen zag onze wereld er echt wel iets anders uit. Zonder bouwvakkers hadden politici nu geen prachtig gebouw om in te vergaderen. Daar mag best weleens wat meer rekening mee gehouden worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:18

pien_2010 schreef:
Klopt Jessix dat hoor ik ook en daar zit ook zeker een kern van waarheid in. Als ik kijk naar mezelf, ben ik behoorlijk links alleen vind ik een bepaalde redzaamheid en eigen verantwoordelijkheid ook belangrijk net als het vangnet voor mensen die zorg nodig hebben en hulp als ze niet in staat zijn om zelf daar voor te zorgen.
Nu (universitair en hoger) onderwijs voor alle mensen uit alle lagen van de bevolking onder druk staat vind ik het onderwijs stimuleren ook belangrijker geworden. En ook dat op dat gebied veel geïnvesteerd wordt. Nog steeds is het zo, zo zag ik laatst op TV, dat in de 6de klas tegen Nederlandse kinderen die meerdere culturen in zich hebben, vaak een te laag school vervolg advies wordt gegeven. Met alle gevolgen van dien. Die jongeren lopen al bij de start van hun leven zo'n achterstand op, dat is ongekend en daar zou veel meer aandacht voor moeten komen.
Kaag weet van uit haar eigen gezin, kinderen van twee culturen, welke gevolgen dat vaak heeft in het leven van die kinderen.
Wat ik met deze post wil zeggen, er zijn veel facetten die stemgedrag bepalen en ik geloof dat veel mensen net als ik niet 100% links of rechts zijn. Voor mij ligt dat vaak veel genuanceerder.

Helemaal eens met je post. Het is voor mij ook echt een afweging. Wat weegt er het zwaarste, wat vind ik voor nu (de komende periode) belangrijk en wat heb ik gezien in de afgelopen tijd? Dat bepaald mijn keuze, maar 100% achter een partij staan... lijkt me knap als iemand dat kan zeggen.

Daarom heb ik zo’n hekel aan mensen in vakjes duwen. Ik stem vvd, kom uit een multicultureel gezin, werk in de jeugdzorg en leef zelf behoorlijk milieu bewust. Dus ik ben paars in het midden. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:22

Wat mij betreft is de term en de bedóeling van 'passend onderwijs' ooit echt prima geweest, maar is dat uitgegroeid tot een niet werkend gedrocht.

Waarbij ik het afschaffen van speciaal onderwijs écht een drama vind voor héél veel betrokkenen.
Van de leerling die meer aandacht nodig heeft, tot de ouders van die leerling, tot de docenten die voorheen met liefde en passie dat werk deden, tot de reguliere docenten die zonder extra opleiding nu ineens ongeveer 5 'rugzakleerlingen' in iedere klas hebben zitten, tot de 'reguliere' leerlingen waar minder aandacht en tijd voor is omdat dat noodgedwongen naar die 5 gaat die sowieso al meer aandacht nodig hebben, en doordat ze nu in grote scholen moeten meekomen helemaal verzuipen en daardoor nóg meer aandacht nodig hebben dan anders al het geval geweest zou zijn.

Daar mag echt wel eens goed naar gekeken gaan worden.

Het idee, onderwijs dat past bij de individuele leerling, om er op sociaal en cognitief vlak uit te halen wat er in zit, dát ídéé is prima. Voor álle leerlingen dan. Van standaard leerling tot alle bijzondere, aan alle uiteinden van de sociale spectra, iq spectra, fysieke behoeften etcetera.

Maaaaaar: wél in een uitvoerbare vorm graag.
Want als je met alle idealen zóó hoog inzet dat je je doel voorbij schiet gaat er iets fout.

En dat zie je nu echt gebeuren mijns inziens.

Mensen uit de echte praktijk zouden moeten meedenken in beleid en onderwijsveranderingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:24

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Haha pien_2010! Ik vind D66 nou echt een mooi voorbeeld van het midden. (Maar zie mezelf ook niet als rechts) Groen en sociaal genoeg om aantrekkelijk te zijn voor links, maar tegelijkertijd liberaal genoeg om ook voor rechts interessant te zijn. Ik hoor deze partij in beide ‘kampen’ genoemd worden.

Klopt Jessix dat hoor ik ook en daar zit ook zeker een kern van waarheid in. Als ik kijk naar mezelf, ben ik behoorlijk links alleen vind ik een bepaalde redzaamheid en eigen verantwoordelijkheid ook belangrijk net als het vangnet voor mensen die zorg nodig hebben en hulp als ze niet in staat zijn om zelf daar voor te zorgen.
Nu (universitair en hoger) onderwijs voor alle mensen uit alle lagen van de bevolking onder druk staat vind ik het onderwijs stimuleren ook belangrijker geworden. En ook dat op dat gebied veel geïnvesteerd wordt. Nog steeds is het zo, zo zag ik laatst op TV, dat in de 6de klas tegen Nederlandse kinderen die meerdere culturen in zich hebben, vaak een te laag school vervolg advies wordt gegeven. Met alle gevolgen van dien. Die jongeren lopen al bij de start van hun leven zo'n achterstand op, dat is ongekend en daar zou veel meer aandacht voor moeten komen.
Kaag weet van uit haar eigen gezin, kinderen van twee culturen, welke gevolgen dat vaak heeft in het leven van die kinderen.
Wat ik met deze post wil zeggen, er zijn veel facetten die stemgedrag bepalen en ik geloof dat veel mensen net als ik niet 100% links of rechts zijn. Voor mij ligt dat vaak veel genuanceerder.

Inlopen achterstand is iets wat je niet pas op 12 oid doet, maar dat betekent zwaar investeren in de 1e 3-5 levensjaren. DW heeft er net een mooie docu over op yt gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=cGhEUFKbnU0

En ook hier komt men inmiddels tot de conclusie dat op zijn minst er voor zorgen dat die kinderen een grote woordenschat in de eigen taal hebben al heel veel verschil maakt. Lastig als bv verhaaltjes voorlezen geen gewoonte is.

Kaag is voor mij trouwens geen keuze, juist omdat ze primair politicus is. We komen volksvertegenwoordigers tekort, hebben teveel politici en opstap naar het bedrijfsleven mensen in 2e kamer etc. zitten. Net als dat de toetsing aan o.a. intentie wet door de 1e kamer lastig is of niet meer gebeurt door teveel wetten en competenties toch op dit punt van de mensen die er zitten. Onze democratie is dus fors verwaterd, focus terug op mensen aub, bedrijfsleven kan voor zichzelf zorgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:33

Loretta schreef:
Ik erger me vaak dat er over mensen in praktische beroepen wordt gesproken als laag. Terwijl wat bijvoorbeeld een goede timmerman met zijn handjes kan dat zullen veel van die universitair geschoolde mensen in de kamer nooit en dan ook nooit kunnen. Zonder al het harde werk van deze mensen zag onze wereld er echt wel iets anders uit. Zonder bouwvakkers hadden politici nu geen prachtig gebouw om in te vergaderen. Daar mag best weleens wat meer rekening mee gehouden worden.

Ik denk dan altijd aan dit filmpje. Sindsdien probeer ik nooit meer te spreken over "laag opgeleid".
https://youtu.be/COL2_qoYOr4

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:40

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Volgens mij worden mensen die 'n ambacht kennen juist goed betaald omdat er te weinig van zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:44

Loretta schreef:

Eens!

En mensen met zulke vaardigheden kunnen vaak mooier wonen omdat ze pakweg 10 jaar eerder dan 'n universiteitsklantje gaan werken, lekker betaald krijgen en zelf aan hun huis kunnen klussen en een netwerk van ambachtsmensen opbouwen. De ene doet in 't weekend een timmerklus bij de ander, de ander komt de badkamer tegelen etc. etc.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:51

Wat een vriendelijkheid weer :D Volgens mij is het ook niet nodig om minderwaardig te doen over ‘universiteitsklantjes’.

elnienjo

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:53

Wat 'n lange tenen weer. Ik voeg graag wat dichterlijke vrijheid toe aan mijn schrijfsels. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:55

Laurie schreef:
Wat een vriendelijkheid weer :D Volgens mij is het ook niet nodig om minderwaardig te doen over ‘universiteitsklantjes’.

Als we nu eens gewoon zien dat we elkaar allemaal nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:58

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
Als je VVD stemt dan vergeef je Rutte blijkbaar deze en vele andere blameges van de afgelopen jaren.

Loretta ik vind het zo'n onzin dat je als bruine/ zwarte vrouw niet op de VVD zou mogen stemmen. De VVD is geen rascistische partij ook al was en nog erger is, de toeslagenaffaire een afschuwelijk wangedrocht. Asscher notabene van de PvdA was toen minister van Sociale Zaken (dus ook terecht opgestapt iets dat imo onze Mark ook had moeten doen).

Dit is niet helemaal waar. Rutte is als staatssecretaris van sociale zaken letterlijk veroordeeld tot aanzetten van discriminatie. De VVD heeft een iets progressievere koers ingeslagen sindsdien, maar in hun beleid komen weinig stukken voor die voor mensen van kleur werken, en in veel gevallen zelfs actief tegenwerken. Dat betekent niet dat geen enkel persoon van kleur zich zou mogen vinden in de standpunten van de VVD, er zijn ook genoeg mensen van kleur die op PVV stemmen. Maar VVD pertinent geen racistische partij noemen is kort door de bocht.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:03

Daks schreef:
Relaxed schreef:
Daks, zulke lijsten zijn er toch ook van andere partijen.. Iedere partij herft gedoe, alleen vvd is de grootste en ligt daarmee ook enorm onder een vergrootglas. De hele politiek is toch 1 pot nat. Voor mij was vvd de beste van de slechten..

Zo'n lijst? Nee gelukkig niet zo'n grote lijst met zulke grote vergrijpen als kindermisbruik, corruptie, steekpeningen en ontzettend smerig vies machtsmisbruik het openlijk beledigen van de gehele Nederlandse bevolking en het steunen van talloze moorden.

Kom maar met 1 partij die dat allemaal ook in 1 lijst heeft staan.

Ik deel je zorg over het aantal incidenten binnen de VVD en ik denk dat het zeker iets zegt over de partijcultuur.
Wel denk ik dat hetzelfde geldt voor het CDA:

'Niet VVD, maar CDA had vorig jaar de meeste integriteitsproblemen'
https://www.nu.nl/politiek/6114676/niet ... lemen.html 

Ik ben overigens wel benieuwd waar je precies op doelt met 'het steunen van talloze moorden' door VVD'ers.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:11

Het wordt nu wel heel lastig, die formatie. Ik denk dat Rutte na de paasdagen komt met de mededeling dat hij zich terugtrekt. Want hij zal zich toch uiteindelijk wel realiseren dat de vertrouwensbreuk met de beoogde coalitiepartners te groot is. Ik denk dat hij geen andere keuze heeft.

Benieuwd wie de nieuwe verkenner/informateur wordt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:13

Askja schreef:
Want hij zal zich toch uiteindelijk wel realiseren dat de vertrouwensbreuk met de beoogde coalitiepartners te groot is. Ik denk dat hij geen andere keuze heeft.

En als hij het zichzelf niet realiseert, dan doet de fractie dat wel voor hem, denk ik. Dit is toch een onhoudbare situatie voor de VVD aan het worden, ik hoop ergens dat Rutte de eer aan zichzelf houdt :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:18

Askja schreef:
Het wordt nu wel heel lastig, die formatie. Ik denk dat Rutte na de paasdagen komt met de mededeling dat hij zich terugtrekt. Want hij zal zich toch uiteindelijk wel realiseren dat de vertrouwensbreuk met de beoogde coalitiepartners te groot is. Ik denk dat hij geen andere keuze heeft.

Zonder de VVD is praktisch onmogelijk. Maar met Rutte wordt ook steeds onwaarschijnlijker. Het wordt echt spannend. Als Rutte blijft zitten vraag ik me toch af of het binnen de VVD rustig blijft. Op dit moment zit de formatie toch wel muur vast. Of gaan ze uiteindelijk toch met elkaar door waarbij de VVD heel veel water bij de wijn moet doen. Het wordt al met al een spannende formatie.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:22

Loretta schreef:
Laurie schreef:

Als we nu eens gewoon zien dat we elkaar allemaal nodig hebben.

Daar ben ik het ook mee eens, daarover verder geen discussie :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:25

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Eens!

En mensen met zulke vaardigheden kunnen vaak mooier wonen omdat ze pakweg 10 jaar eerder dan 'n universiteitsklantje gaan werken, lekker betaald krijgen en zelf aan hun huis kunnen klussen en een netwerk van ambachtsmensen opbouwen. De ene doet in 't weekend een timmerklus bij de ander, de ander komt de badkamer tegelen etc. etc.

Zo ken ik je weer. De jalousie en afgunst druipen er weer af.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:44

Loretta schreef:
Sakura789 schreef:
Wat Rutte betreft snap ik echt dat hij zaken niet kan herinneren. Hij zit niet hele dagen op bokt lekker rustig aan te doen. Als ik drie meetings van een uur op een ochtend achter elkaar aan heb, dan ben ik compleet gesloopt en moet ik zaken opschrijven voor mezelf. Het is snel schakelen en heel veel informatie absorberen.

Dat is natuurlijk helemaal waar. Hoe meer je aan je hoofd hebt hoe meer er soms ook verdwijnt.
Probleem bij Rutte is ook vooral dat hij altijd iets vergeet op de momenten dat het hem heel goed uit lijkt te komen. Daarnaast heeft hij een lange politieke geschiedenis van 10 jaar wat natuurlijk zo of zo mee speelt op dit moment. En ja, Rutte wordt nu zelf eens slachtoffer van de politieke spelletjes die hij zelf in het verleden eerder al vaak genoeg gespeeld en ook gewonnen heeft. Je kunt nu eenmaal niet altijd de winnaar zijn.

Als je kijkt over 10 jaar werken, dan is het toch niet zo heel gek? Hij kan ook niet deepdiven in alle dossiers en zal op veel moeten vertrouwen op zijn collega’s.

Ik zou het knap vinden dat er iemand is die zoveel werk verzet en geheel foutloos is. En dan nog tegen dat schamele loontje. Ondanks dat ik niet op hem stem, heb ik veel respect voor hem.

Er zal wel goed nagedacht worden dit weekend. Iemand anders naar voren schuiven doe je ook niet zomaar. We zullen het zien. We leven gelukkig niet in een dictatuur. Ik weet dat het populair is om dat te gaan roepen, maar voordat je het roept is het misschien handig om even een maand door te brengen in Noord Korea of in Belarus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:45

Askja schreef:

kan zijn dat je gelijk krijgt, er komen al nieuw namen in beeld

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:58

Emmaa_ schreef:
pien_2010 schreef:

Loretta ik vind het zo'n onzin dat je als bruine/ zwarte vrouw niet op de VVD zou mogen stemmen. De VVD is geen rascistische partij ook al was en nog erger is, de toeslagenaffaire een afschuwelijk wangedrocht. Asscher notabene van de PvdA was toen minister van Sociale Zaken (dus ook terecht opgestapt iets dat imo onze Mark ook had moeten doen).

Dit is niet helemaal waar. Rutte is als staatssecretaris van sociale zaken letterlijk veroordeeld tot aanzetten van discriminatie. De VVD heeft een iets progressievere koers ingeslagen sindsdien, maar in hun beleid komen weinig stukken voor die voor mensen van kleur werken, en in veel gevallen zelfs actief tegenwerken. Dat betekent niet dat geen enkel persoon van kleur zich zou mogen vinden in de standpunten van de VVD, er zijn ook genoeg mensen van kleur die op PVV stemmen. Maar VVD pertinent geen racistische partij noemen is kort door de bocht.

Waar heb je het dan over? Welke stukken werken mij actief tegen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:59

Sakura789 schreef:
Alsof Omtzigt dat zou willen? Daar zie ik hem echt niet voor aan.

Wat Rutte betreft snap ik echt dat hij zaken niet kan herinneren. Hij zit niet hele dagen op bokt lekker rustig aan te doen. Als ik drie meetings van een uur op een ochtend achter elkaar aan heb, dan ben ik compleet gesloopt en moet ik zaken opschrijven voor mezelf. Het is snel schakelen en heel veel informatie absorberen.

Ik ben altijd heel blij als er aantekeningen worden gemaakt, maar weet ook van mezelf dat ik die direct door moet gaan, anders kan ik geen zinnig commentaar meer erop geven.

En dan dit dag in dag uit... Ik zou het niet kunnen. Maar goed gelukkig zijn er onfeilbare bokkers die tijd hebben en het beter weten. Ik zou zeggen: ga de politiek in en dien het land.

Je moet wel heel goed tegen stress kunnen als je de politiek in zou gaan. Want je wordt beslist vanaf allerlei kanten beledigd en aangevallen.En veel rust en vrije tijd/priveleven zul je ook niet meer hebben.Ik ben wel lid van een politieke partij (PvdD) en ik denk ook wel eens dat iets goeds zou kunnen doen.Ik kom nl. graag op voor onderdrukten en zieligen,dieren maar ook mensen.Echter als ik nu zie hoe het er aan toe kan gaan,daar zou ik al heel snel flink overspannen van raken.Wat dat betreft bewonder ik Rutte wel dat hij weet overeind te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:07

Jessix schreef:
Emmaa_ schreef:

Waar heb je het dan over? Welke stukken werken mij actief tegen?

om maar even twee voorbeelden te noemen: in de toeslagenaffaire zijn mensen met een migratie-achtergrond onevenredig hard getroffen, en het plan van dijkhoff om mensen in ‘achterstandswijken’ een dubbel zo hoge straf te geven voor vergrijpen werd ook breed gesteund door de vvd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:07

Wat betreft CU en kabinetsdeelname, hebben ze al niet direct aangegeven dat ze D66 niet direct zien zitten door abortus en voltooid leven zaken. Daar zitten deze twee ver uit elkaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:20

Foaly schreef:
Askja schreef:
Want hij zal zich toch uiteindelijk wel realiseren dat de vertrouwensbreuk met de beoogde coalitiepartners te groot is. Ik denk dat hij geen andere keuze heeft.

En als hij het zichzelf niet realiseert, dan doet de fractie dat wel voor hem, denk ik. Dit is toch een onhoudbare situatie voor de VVD aan het worden, ik hoop ergens dat Rutte de eer aan zichzelf houdt :=

De VVD fractie zet hem niet opzij. Er is nog altijd een meerderheid van 81% die vertrouwen blijft hebben in Rutte.
En over die 1,9 miljoen stemmen? Die zijn uitgebracht voordat dit aan het licht kwam...