Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:04

lenaa_tje schreef:
Maar er gaan ook heek veel dingen niet goed .... als of je tegen een muur loopt te praten tegen mensen die blijven ontkennen dat alles prima is. Je zal er maar boos van worden en dingen gaan vernielen.

Die dingen ontkent ook bijna niemand. Bijna iedereen is tegen racisme. Het probleem is dat elke uance volledig zoek lijkt geraakt bij de BLM beweging.

Popstra

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:08

Nogal ja

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:10

Lena, ik ben ook boos op dingen, heel boos!
Ik loop ook tegen de muur op die een zieke heeft in Nederland maar UWV andere dingen denkt.
Terwijl ik ook meer dan 25 jaar betaald heb via mijn loon.
Zou wat zijn zeg dat ik nu ga vernielen.
Zou maar wat graag zo'n afgekeurde arts daar over het bureau trekken. Maar heb toch nog net zoveel fatsoen dat niet te doen. Want ik denk dat dit mij niet gaat helpen.
Waarom denken die grote bekken die nu steeds in het nieuws zijn dat zo bezig zijn wel medestanders gaat geven?
De wereld is niet eerlijk, nooit geweest ook en gaat het ook nooit worden.
Voor de eens discriminatie op huid, de ander omdat hij ziek is. De ander omdat hij te oud is of te...vul in.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:16

Shadow0 schreef:
Precies: dus we kunnen kiezen om mensen niet op een voetstuk te plaatsen, en stonden ze daar, dan kunnen we daar gewoon zonder al te veel moeite vanaf halen en daar wat anders plaatsen. Maar we hoeven niets te wissen, en het kan gewoon in de geschiedenisboeken, geschiedenislessen en musea.

Maar waarom zou je mensen die ons allerlei goeds hebben gebracht níet op een voetstuk plaatsen. Die man wiens beeld nu in een Engelse haven ligt, heeft bijvoorbeeld veel aan liefdadigheid gedaan in Bristol. Waarom zou je hem daar niet voor mogen eren?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:23

Het zou mooi zijn als Nederlanders die in de buurt van historische beelden of gebouwen wonen, deze eren met bloemen en kaarsjes . Vooral bij de besmeurde beelden/gebouwen. Laat zien dat we niet buigen voor terreur en dat we onze historie in ere willen houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:31

protesteren tegen de discriminatie van nu is niet handig want die moderne slavendrijvers leven nog kunnen met tegenacties ook geweld gebruiken

protesteren tegen mensen uit het verleden en ze van alles de schuld geven is makkelijker, die zeggen niets meer terug,

het gelijk is dan altijd aan je zijde

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:36

elnienjo schreef:
Het zou mooi zijn als Nederlanders die in de buurt van historische beelden of gebouwen wonen, deze eren met bloemen en kaarsjes . Vooral bij de besmeurde beelden/gebouwen. Laat zien dat we niet buigen voor terreur en dat we onze historie in ere willen houden!

Dan ben je net zo provocerend bezig.. nergens voor nodig . Zie het niet als buigen maar om tot een eerlijke maatschappij voor iedereen te komen. Extremisten houd je altijd en zullen altijd heftige tegenreacties oproepen en daar word geen van beide partijen beter van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:38

bigone schreef:
elnienjo schreef:

Dan ben je net zo provocerend bezig.. nergens voor nodig . Zie het niet als buigen maar om tot een eerlijke maatschappij voor iedereen te komen. Extremisten houd je altijd en zullen altijd heftige tegenreacties oproepen en daar word geen van beide partijen beter van.

Die heb je aan beide zijden. Het verwondert mij nog wel dat de andere zijde nog zo rustig is. Op een paar hele kleine acties na. eigenlijk ben ik er wel blij om want anders was de chaos nu compleet. Zeker in Coronatijd kunnen we dat niet gebruiken.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:39

Loretta schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar er gaan ook heek veel dingen niet goed .... als of je tegen een muur loopt te praten tegen mensen die blijven ontkennen dat alles prima is. Je zal er maar boos van worden en dingen gaan vernielen.

Die dingen ontkent ook bijna niemand. Bijna iedereen is tegen racisme. Het probleem is dat elke uance volledig zoek lijkt geraakt bij de BLM beweging.

Exact! Dat is wat ik ook bedoel.
De reden dat ik in het topic zwarte republikein ,senator Tim Scott aanhaal is dat ik mijzelf met hem kan indentificeren.
Omdat juist hij de nuance weet te benoemen. En daarbij rustig en beschaafd blijft.

Ik vind het zelf juist heel jammer dat ik geen bekende Nederlander kan benoemen die mijn kleurtje heeft of donkerder en ook anders met dezelfde thema's en mindere ervaringen omgaat
Burgermeester van Rotterdam heeft een lichter tintje dan mij en die afkomst toevallig niet aanwezig in mijn bloedlijn en aanverwanten. Ik waardeer hem absoluut.

Ik kan wel telkens in discussie mijn uit meerdere nationaliteiten bestaande familie aandragen om aan te geven hoe bizar de statements zijn die gemaakt worden door deze beweging ; maar zolang er niet een bekend iemand op staat of een influencer , uit een gelijke situatie ; blijft het roepen tegen een muur.

En dat er naar aanleiding van mijn mening zaken voor mij ingevuld worden of niet serieus genomen te worden. Althans zo komt het op mij over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:41

bigone schreef:
elnienjo schreef:

Dat is niet provocerend, het is een stuk vredelievender dan vernielingen.
Nederland móet zien dat echte Nederlanders wél aan hun historie hechten. Nu denken sommigen zelfs na over naamsverandering. Hoe slap!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:58

Echte Nederlanders , kom op nou . Wat is een echte Nederlander , ik ben er misschien eentje qua afkomst, onze familiehistorie gaat terug tot het jaar 1400 en waarom , omdat er toevallig een gemeenteklerk als eerste bekend staat en die kon lezen en schrijven. De meeste Nederlanders zullen op papier niet verder komen dan de napoleon tijd . Dus laat dat echte Nederlander maar weg, er zijn zoveel buitenlanders in de vorige eeuwen hier geweest dat bijna niemand kan zeggen dat hij de echte Nederlander is. Kleurtje of niet. Het is net of ik Wilders met zijn half buitenlandse afkomst zie en dat verbergt door zijn haar te verven. Zonder dat lijkt hij Turks en dat kan natuurlijk niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:01

Een échte Nederlander is diegene die zich ook Nederlander voelt! En die kan best roots ergens anders hebben liggen, maar zich wel verbonden voelen met onze historie, i.t.t. deze BLM-extremisten. Het Nederlands paspoort zegt heden ten dage niet zoveel meer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:03

mysa schreef:
Loretta schreef:
Als zelfs Ghandi en Churchill al fout waren in de ogen van de BLM beweging. Dan vraag ik mij toch wel af waar de grens ligt.

Maar Churchill is dan ook bepaald geen onomstreden figuur hoor.

https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

(En ik heb een paar biografieën van hem gelezen).

Kortom, niemand die ook maar iets bereikte/bereikt in het leven is volledig volmaakt in gedrag en ideeen.
Enne: hoge bomen vangen veel wind!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:06

We zijn in de eerste plaats mensen, die de hele wereld over trekken, allerlei culturen bezoeken en bewonderen maar o je wanneer ze bij ons in de buurt komen. Extremisme is fout , van alle kanten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:06

elnienjo schreef:
Een échte Nederlander is diegene die zich ook Nederlander voelt! En die kan best roots ergens anders hebben liggen, maar zich wel verbonden voelen met onze historie, i.t.t. deze BLM-extremisten. Het Nederlands paspoort zegt heden ten dage niet zoveel meer.

Hier kan ik me wel bij aansluiten.
Een echte Nederlander is voor mij ook niet wat zijn/haar kleurtje aangeeft.
Maar wel iemand die Nederland hier mee op wil bouwen ipv afbreken.
Die Nederlands spreekt, mag met accent, en hier naar school gaat of werkt. Die best eigen feesten en tradities heeft, maar niet loopt te mauwen over de Nederlandse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:11

Ja, dat is een mooie beschrijving van wat een echte Nederlander is voor mij.

Het treurige is dat sommige mensen hier op bokt (ik noem geen namen maar het komt regelmatig voorbij in soortgelijke discussies) maar niet inzien dat wij ook een cultuur hebben: zelfs Maxima die daar iets doms over zei een tijd geleden ( "de Nederlander bestaat niet" ). Maar om de Nederlandse cultuur te zien moet je misschien eens een tijdje uit Nederland weg, want dan herken je dingen die echt uniek voor Nederland zijn en bijna nergens anders terug komen. En daar mogen we best trots op zijn, hoe klein die dingen soms ook zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:20

Hoe wekt zo iets nou precies? Als je tegen discriminatie bent, dan mag je geen producten die met slavernij gemaakt zijn gebruiken, want slavernij. Maar als je zegt dat je tegen discriminatie bent en het tegelijkertijd verdedigd, dan is het niet erg dat je die producten gebruikt?

En als je vindt dat niemand die producten hoort te gebruiken, waarom spreek je er dan anderen op aan, terwijl je ze zelf ook gebruikt? Of past dat in jullie wereldbeeld, zeggen dat je tegen discriminatie bent en het tegelijkertijd doen. En dan op dezelfde manier mensen aanspreken op het gebruik van met slavernij gemaakte producten en het dan zelf wel gewoon gebruiken? En heeft dat er dan mee te maken dat je jezelf nog steeds superieur acht, waardoor je dat mag? Of zijn jullie gewoon een stelletje hypocrieten.

Er zijn volop mensen, ook binnen de antidiscriminatie beweging (of moet ik zeggen juist binnen de antidiscriminatie beweging) die zich uitspreken tegen moderne slavernij. Er zijn volop projecten die er wat aan proberen te doen, denk aan het fair trade verhaal. Er zijn volop mensen die zich keren tegen het neoliberalisme met al zijn uitwassen, zoals moderne slavernij. Alleen zijn dat bijna nooit de mensen die vinden dat het allemaal wel meevalt met discriminatie en ongelijkheid.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:23

Ipv het een jullie-wij verhaal te maken, Karl, is het misschien wel het moment om de algemene hypocrisie hiervan te onderkennen, bij ie-de-reen. Bij mij en ook bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:27

Karl66 schreef:
Of zijn jullie gewoon een stelletje hypocrieten.

Jullie? Waarom niet "wij"?
Of zie jij jezelf er boven staan? (retorische vraag :+ )

Als iemand zich de hele dag druk maakt over een slavernijverleden maar wel gebruik maakt van hedendaagse producten geproduceerd met slaven dan ben je wat mij betreft meer hypocriet bezig dan iemand die zich minder druk maakt om het verleden en dezelfde producten gebruikt.

Edit: Tieneke was me voor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:29

Gister op het nieuws werd gezegd: wie zwijgt stemt toe. Met andere woorden omdat veel mensen zich niet in de discussie wilden mengen stemden toe...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:30

Loretta schreef:
Die heb je aan beide zijden. Het verwondert mij nog wel dat de andere zijde nog zo rustig is. Op een paar hele kleine acties na. eigenlijk ben ik er wel blij om want anders was de chaos nu compleet. Zeker in Coronatijd kunnen we dat niet gebruiken.

En waarom is die andere zijde rustig en heeft zich nog niet zo laten zien?
Die andere zijde word demonstreren verboden! Ja ook door madammetje Halsema.
Over discrimineren gesproken!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:31

Karl66 schreef:
Er zijn volop mensen, ook binnen de antidiscriminatie beweging (of moet ik zeggen juist binnen de antidiscriminatie beweging) die zich uitspreken tegen moderne slavernij. Er zijn volop projecten die er wat aan proberen te doen, denk aan het fair trade verhaal. Er zijn volop mensen die zich keren tegen het neoliberalisme met al zijn uitwassen, zoals moderne slavernij. Alleen zijn dat bijna nooit de mensen die vinden dat het allemaal wel meevalt met discriminatie en ongelijkheid.

Het doorgeslagen neo liberalisme is op dit moment het grootste probleem wat er speelt. Het zou veel beter zijn om daar tegen te demonstreren dan tegen zaken die honderden jaren terug zijn gebeurd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:33

Popstra schreef:
Loretta schreef:

En waarom is die andere zijde rustig en heeft zich nog niet zo laten zien?
Die andere zijde word demonstreren verboden! Ja ook door madammetje Halsema.
Over discrimineren gesproken!

Dat klopt wel ja. Tegendemonstraties worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt waar het maar kan. 1 van de blokkeerfriezen had een tegendemonstratie aangekondigd. die was geannuleerd naar een hele hoop doodsbedreigingen en een aantal gesprekken met de autoriteiten. Wat daar besproken is weten we jammer genoeg niet.

https://www.ad.nl/friesland/tegendemons ... ~a3fb3fa2/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:44

CharleyT schreef:
mysa schreef:

Maar Churchill is dan ook bepaald geen onomstreden figuur hoor.

https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

(En ik heb een paar biografieën van hem gelezen).

Kortom, niemand die ook maar iets bereikte/bereikt in het leven is volledig volmaakt in gedrag en ideeen.
Enne: hoge bomen vangen veel wind!

Er is wel een erg groot verschil tussen niet volledig volmaakt en misdaden tegen andere volkeren/bevolkingsgroepen, om je eigen doel te bereiken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:51

Loretta schreef:
Dat klopt wel ja. Tegendemonstraties worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt waar het maar kan. 1 van de blokkeerfriezen had een tegendemonstratie aangekondigd. die was geannuleerd naar een hele hoop doodsbedreigingen en een aantal gesprekken met de autoriteiten. Wat daar besproken is weten we jammer genoeg niet.

https://www.ad.nl/friesland/tegendemons ... ~a3fb3fa2/

Daarom mijn idee om overal bloemen, kaarsen en 'hartje NL historie' weg te leggen bij onze historische gedenktekens en gebouwen. Jezelf niet verlagen tot het niveau van BLM door te gaan demonstreren, maar massaal laten merken dat er behoefte is aan het in stand houden van Nederlands historie (wat mij betreft met toevoeging van vermeldingen over de foute dingen)