Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:41

Tango1979 schreef:
Ik vind het soms zo vreemd: als je terecht een uitkering ontvangt, dan is dat minachtend "geen gezeik iedereen rijk" oid maar als je als blanke witte man alles net binnen de regeltjes doet (hoe uitgerekt dan ook) en zo zo min mogelijk (of zelfs helemaal geen) belasting betaalt, dan is dat helemaal ok en oogst soms zelfs bewondering.

Moreel gezien vind ik het 2e voorbeeld vele malen erger

Toch heb ik daar wel bewondering voor. Je moet de zakelijke sluwheid maar beschikken om jezelf te kunnen verrijken. Alleen snap ik nooit dat dit soort mensen niet gewoon op hun 50e de boel verkopen om lekker te gaan rentenieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:06

pien_2010 schreef:
Tanfo dat noemen ze witte boorden criminaliteit.

Nee, witte boorden criminaliteit is een vorm van criminaliteit gepleegd door iemand met een hoge sociale status. Hier is echter geen sprake van criminaliteit: het is belastingontwijking (legaal) en geen belastingontduiking (illegaal). Tenminste, ik heb nog niemand gezien die suggereert dat hij iets illegaals heeft gedaan met zijn belastingaangiftes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:08

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Tanfo dat noemen ze witte boorden criminaliteit.

Nee, witte boorden criminaliteit is een vorm van criminaliteit gepleegd door iemand met een hoge sociale status. Hier is echter geen sprake van criminaliteit: het is belastingontwijking (legaal) en geen belastingontduiking (illegaal). Tenminste, ik heb nog niemand gezien die suggereert dat hij iets illegaals heeft gedaan met zijn belastingaangiftes.

Hoe kan het dat dat legaal is dan?

Zijn de mazen in de Amerikaanse wet zodanig dat je zonder consequenties geen belasting hoeft te betalen als je de foefjes kent?

SinneJ

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:11

Dat heb je hier in Europa ook hoor, Elnienjo. Multinationals betalen geen belastingen hier. En dan bedoel ik echt €0. Kijk maar eens naar de financial statements van BEL20 bedrijven.

Maar die multinationals zijn wel enorm belangrijk voor onze economie, dus je mag het ook niet enkel als kommer en kwel bekijken.

Trump is natuurlijk een heel ander verhaal wat kommer en kwel betreft :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:25

Multinationals zijn bedrijven, dat is wel wat anders dan particulieren. Een bedrijf brengt inderdaad ook nog banen en geld en welvaart naar een land, dus dat is nog ergens enigszins te begrijpen..

Hier in Nederland zijn er hier en daar ook wat trucjes voor rijke zakenlui.. maar lang niet zo veel als in Amerika.
Zo kun je in Amerika aandelen kopen, en zo lang je die aandelen laat staan wordt dat niet gezien als eigen vermogen en betaal je er geen belasting over. Dat is niet eens een lastig belastingtrucje, maar dat geldt gewoon voor elke rijke Amerikaan. Pas als je zo'n aandeel verkoopt betaal je eenmalig een soort inkomstenbelasting.
Hier in Nederland niet, hier vallen je aandelen gewoon onder eigen vermogen en betaal je er vermogensbelasting over. Veel eerlijker vind ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:38

Dat is het gevolg van het neoliberale trickle down beleid, dat ooit door Reagan en Thatcher is bedacht. Het idee achter die vorm van economie is dat als je de rijken en de grote bedrijven maar steeds rijker maakt, dan is dat goed voor iedereen, want dat geld druppelt namelijk via die rijken en grote bedrijven weer de samenleving in. Dat is de reden waarom ze onder andere zoveel voordelige belastingmaatregelen krijgen en de rijken en grote bedrijven juichen dat natuurlijk toe. En door het financieel ondersteunen, binden ze de politiek aan zich, waardoor ze nog meer voordelen krijgen. Trump is niet de enige die niet of nauwelijks belasting betaald, dit geldt voor de hele rijke bovenlaag en iemand als Jeff Bezoz of Mark Zuckerberg zullen vergelijkbare belastingaangiftes hebben. Alhoewel zij waarschijnlijk geen aftrekpost van 75.000 dollar voor een kapper op zullen voeren :D

Het grote probleem van deze trickle down economie is alleen dat het geld niet naar beneden druppelt. Het blijft boven bij de rijken en de grote bedrijven hangen en het gevolg van deze economie is dat ongelijkheid alleen maar groter wordt.

Eén van de belangrijkste redenen waarom Trump in 2016 gekozen is, is dat hij juist in zijn rally's vertelde dat hij het neoliberalisme aan ging pakken. In de praktijk deed hij het tegenovergestelde en werden ook door hem de rijken en grote bedrijven bevoordeeld. Maar het idee dat het neoliberalisme niet werkt en dat er een eerlijkere verdeling van de lasten moet zijn, dat resoneert en resoneerde heel erg in de VS en dat was het sentiment waarop Trump gekozen is.

8nnemiek, was het maar zo mooi dat multinationals geld en welvaart naar een land brengen. Ze willen best zich ergens vestigen, maar ze willen geen belasting en geen te hoge lonen betalen, want anders vertrekken ze weer. En alle voorzieningen in een land, inclusief het onderwijs en de infrastructuur en de zorg en al die andere zaken waar dat bedrijf van profiteert, dat moeten de zo laag mogelijk betaalde medewerkers zelf maar betalen. Want als die wat meer belasting betalen dan compenseren ze mooi de belasting die het bedrijf niet hoeft te betalen.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat een bedrijf als Apple meer eigen vermogen heeft dan een gemiddeld land aan BNP heeft, nauwelijks belasting betaalt, wel van alle voorzieningen gebruikt maakt en dat het enige wat ze met dat eigen vermogen doen, is de aandeelhouders nog rijker maken. Het wordt gewoon tijd dat we multinationals verantwoordelijk gaan houden voor hun gedrag.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:00

elnienjo schreef:
Toch heb ik daar wel bewondering voor. Je moet de zakelijke sluwheid maar beschikken om jezelf te kunnen verrijken. Alleen snap ik nooit dat dit soort mensen niet gewoon op hun 50e de boel verkopen om lekker te gaan rentenieren.

Bewondering voor?? Nou echt knap ja dat je het geld hebt (ook weer een leuke aftrekpost, ole) om daar een fiscalist op te zetten a xxx dollar per uur. Echt heel slim van Trump. Jammer dan voor de 99,9% andere Amerikanen die niet zo'n fiscalist in kunnen huren, niet de meest bizarre aftrekposten opvoeren (really 70k aan kapperskosten?) en braaf hun belasting betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:06

elnienjo schreef:
Toch heb ik daar wel bewondering voor. Je moet de zakelijke sluwheid maar beschikken om jezelf te kunnen verrijken.

Da's niet zozeer 'zakelijke sluwheid' maar vooral een gebrek aan morele afwegingen. Er zijn genoeg mensen die dit wel kunnen maar niet doen, of gewoon nooit in de situatie komen om dit te doen, omdat ze respect hebben voor de maatschappij waar ze in leven.

Het is diefstal van je land en je medemensen. Bewondering? Waarvoor in vredesnaam?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:11

En het probleem is dat de meeste mensen ook niet, als gevolg daarvan, in rechtzaken met de belastingdienst en wegens fraude terecht komen.

Blijkbaar heeft hij bij de bank een andere waarde voor zijn bezittingen opgegeven, die als onderpand dienden voor een lening, dan bij de belasting, waar de waarde van die bezittingen relevant voor de belastingaangifte waren. Als dat klopt, dan is er sprake van fraude. Want dan heeft hij of gelogen om een lening te krijgen of hij heeft gelogen om minder belasting te hoeven betalen. Het maakt niet uit welke het is, in beide gevallen heeft hij een probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:16

Wat ook genoemd werd: iemand met dergelijke gigantische schulden zou voor een heleboel belangrijke posities nooit door het veiligheidsonderzoek komen, te gevoelig voor omkoping of chantage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:22

Schitterend dat er zoveel experts hier op bokt zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:30

enzino schreef:

Gewoon nieuws volgen Enzino. Ook al sta je achter iemand dan kun je nog wel kritisch kijken naar zijn handel en wandel. Zelfs republikeinen hebben soms moeite met de goede man. Zo hoort het ook. Alles maar verdedigen is echt niet goed. Daarvoor hoef je geen BOkt expert te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:41

Alleen is "het nieuws" ook al heel lang niet meer onpartijdig.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:42

enzino schreef:

Moet je een expert zijn om het moreel verwerpelijk te vinden om 70k aan kapperskosten als aftrekpost op te voeren?

Helpt het mss als ik aangeef dat ik bedrijfseconomie gestudeerd heb waar behoorlijk wat accountancy en belastingrecht in voorkomt? :D

En wat Karl meldt is feitelijk correct. Het is in theorie niet toegestaan om een bezitting voor de belastingdienst lager te waarderen, dan als onderpand voor een lening bij de bank. Ik ben niet op de hoogte van de belastingregels in de VS, wellicht is er met verschillende waarderingsmethodieken wel het eea mogelijk, maar er zit zeker een luchtje aan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:46

Tango1979 schreef:
enzino schreef:

Moet je een expert zijn om het moreel verwerpelijk te vinden om 70k aan kapperskosten als aftrekpost op te voeren?

Helpt het mss als ik aangeef dat ik bedrijfseconomisch gestudeerd heb waar behoorlijk wat accountancy en belastingrecht in voorkomt? :D

En wat Karl meldt is feitelijk correct. Het is in theorie niet toegestaan om een bezitting voor de belastingdienst lager te waarderen, dan als onderpand voor een lening bij de bank. Ik ben niet op de hoogte van de belastingregels in de VS, wellicht is er met verschillende waarderingsmethodieken wel het eea mogelijk, maar er zit zeker een luchtje aan.

Idem, weinig kennis van US GAAP, maar ik hoor toch wel overal dat het heel erg op dezelfde principes gestoeld is als IFRS en onze eigen nationale wetgeving rond verslaggeving en boekhouding. Dus ik denk dat je ervanuit mag gaan dat hij er de kantjes vanaf loopt onder eender welke wetgeving :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:51

enzino schreef:

Een inhoudelijk antwoord op deze experts is schitterender, vind je niet?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:56

pien_2010 schreef:
enzino schreef:

Gewoon nieuws volgen Enzino. Ook al sta je achter iemand dan kun je nog wel kritisch kijken naar zijn handel en wandel. Zelfs republikeinen hebben soms moeite met de goede man. Zo hoort het ook. Alles maar verdedigen is echt niet goed. Daarvoor hoef je geen BOkt expert te zijn.

Maar het helpt wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:28

Vannacht eerste debat, het is me te laat ( of vroeg) maar morgen eens even opzoeken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:32

Pooltje hoe vaak Biden iets gaat zeggen in de trant van ‘Lie’ of ‘That is just not true’?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:39

Cowboy55 schreef:
Pooltje hoe vaak Biden iets gaat zeggen in de trant van ‘Lie’ of ‘That is just not true’?

Ik hoop dat Biden een paar goede reacties klaar heeft staan. Maar hij mag dan al 40 jaar politicus zijn, die Trump is een smerige straatvechter. Mooi dat ze in ieder geval op anderhalve meter moeten blijven. Heb me doodgeërgerd aan die kop van Trump achter Hilary , even laten zien hoe groot hij was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 04:31

bigone schreef:
Vannacht eerste debat, het is me te laat ( of vroeg) maar morgen eens even opzoeken.

Bovendien is de samenvattingen kijken waar ze de "tegenpartij" voor gek zetten veel leuker. Het hele gedoe kan me inhoudelijk ook zo goed als niets schelen, ik kijk alleen maar uit naar die ongelukkige opmerkingen (van beide kanten) en de keren dat ze iets als feit presenteren maar het achteraf helemaal niet correct is (van beide kanten).

Deze was dan wel weer leuk vooraf (omdat team Trump een drugtest wilde en wilde kijken of niemand een oortje droeg om te helpen tijden het debat:

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:31

Ik geloof dat de algemene mening is: trainwreck. Heb er wat van gezien en inderdaad. Bizar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:55

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-09-20 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:58

Ik heb het niet gezien, maar las dat ze beide, maar vooral Trump, zich zo enorm president-onwaardig gedroeg. Zijn we natuurlijk wel van hem gewend.. maar als je meer dan 70 keer teruggefloten wordt omdat je maar de ander blijft onderbreken.. 8)7

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:05

En ook gewoon zeggen tegen militia groepen zoals Proud Boys "stand back and stand by". Deze president gaat echt niet vreedzaam.