purny schreef:Zolang er nog mensen een dak boven het hoofd hebben in Nederland en een pan met eten gaat het goed. Pas als iedereen zonder huis en haard komt te zitten kan je je achter je oren gaan krabben. Wij mogen blij zijn met een zorgstelsel als dit. Komen we in het ziekenhuis dan hoeven we alleen de 375 euro te betalen. In heel wat andere landen ben je de Sjaak en mag je voor de totale rekening opdraaien.
Maar waar leg je je prioriteit? Aan een paar keer minder uit eten of vakantie of aan een rekening...
Maar waar ik de prioriteit leg? Heeft niks met vakantie of minder uit eten te maken. Dat heeft te maken met dat MIJN kinderen van hun sport af moesten geen geld meer voor, dat heeft te maken dat ik met een 7-persoons huishouden, niet meer voor 80 euro per week boodschappen kan doen, maar nog maar voor max. 50 Dat we geen kranten, of bladen of welk ander abonnement hebben als alleen internet en t.v en bellen. Dat internet is fijn, maar tegenwoordig ook hard nodig. Waar het eerst luxe was, gaat nu alles via internet. en heeft de oudste het nodig voor school. Uit eten? wat is dat? vakantie tja een weekendje weg misschien als we geluk hebben, en ons gespaarde geld niet op gaat naar het eigen risico..
Paarden weg moeten doen (stonden goedkoop bij huis, toch weg...) meer gaan werken (minder over houden)
Het is dat we zelf groente verbouwen, zelf melk en eieren hebben en zo af en toe zelf een dier laten slachten. Zodat we NIET naar de voedselbank hoeven. Er staat nu nog maar 300 euro op de rekening...(moeten nog vaste lasten af..) we zijn nog niet half weg de maand. en nog voor minder dan die 50 euro boodschappen gedaan!
Misschien even verder kijken dan je eigen portemonnee, even iets verder over de grens van wat JIJ kent kijken. Armoede in Nederland bestaat wel. En ja we kunnen misschien nog wat meer doen om geld over te houden, Maar dan moet een van ons de baan opzeggen. aangezien we beide ver moeten reizen op tijden dat openbaar vervoer nog niet rijd of niet meer rijd, Dus we hebben 2 auto`s. 1 gezinsauto (goedkoop) en een klein miniding nog goedkoper. Als ik niet hoef te werken staat de auto stil. Want dan om benzine uit te sparen doe ik alles op de fiets of lopend.
Ik ben blij dat we eten hebben, 2 kinderen moeten nieuwe schoenen, geld heb ik deze maand niet. 2e hands winkels en gratis op te halen sites langs geweest en helaas hun maat er niet bij. tja de een zingt het even uit, op deze schoenen die bijna versleten zijn, de ander loopt op rubber laarzen naar school, en naar nette gelegenheden maar even zijn gymschoenen.
Maar verder klaag ik niet hoor, elke maand kunnen we nog net de rekeningen betalen, en eten kunnen we ook. De kinderen zijn gelukkig met weinig tevreden, en dochter van 12 heeft al een baantje.
Maar wrang is het wel, dat mensen uit andere landen (hoe begrijpelijk ook) wel geholpen worden, en wij door alle mazen in de wet overal net voor buiten vallen.